Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Eerder deze week wou ik invoegen op een provinciale weg nabij Helmond en kwam op de invoegstrook vlakbij een BMW 3-serie terecht met circa 20 meter daarachter een Fiat Panda. Hierop stond ik op het punt in te voegen achter de BMW, maar de schurk in de Panda verhinderde dit door het gat achter de BMW te verkleinen. Hierop zette ik mijn 300NM maar aan het werk om tijdelijk tot 100 km/u te versnellen op de invoegstrook en ruim vóór de BMW in te voegen.

O jaaa, heerlijk als je wilt invoegen en het gat wordt dichtgereden. Ik probeer dan ook altijd vóór de de auto ervoor in te voegen, om te laten zien hoe nutteloos zo'n actie is. Het gekke is, dat ik dat vaker meemaakte toen ik in een vrij kleine auto reed.

MissionPhailed zei:
Hierop zette ik mijn 300NM maar aan het werk om tijdelijk tot 100 km/u te versnellen
Potvolblommen! Wel 300Nm? Sowee!

Dus stel dat je 205/55/16 onder je auto van 1300 kg hebt, dan kom je dus op de weg aan een kracht van 950N op de weg, dat geeft voor 1300kg een versnelling van 1,37m/s/s en zit je aan de 100km/h in 20,3 seconden! Rap bakkie!

Afgelopen zaterdag vond meneer de taxi chauffeur dat ik niet snel genoeg reed, want hij haalde mij in terwijl dat niet mocht. Sowieso kunnen de taxi's in Amersfoort niet rijden. Maar dat is overal helaas zo.

Gemeentewerken Amsterdam kan er ook wat van.

Kwam zojuist van mijn lunchpauze met de auto richting kantoor rijden. De straat die ik in moet, wordt gescheiden door een vluchtheuvel. Om die straat in te kunnen, moest ik linksaf. Een auto vóór me moest dezelfde actie uithalen, maar merkte een gemeentekarretje op, voorzien van –niet ingeschakeld- zwaailicht. Deze was het onkruid op genoemde vluchtheuvel aan het besproeien en reed als zodanig de straat uit. Aan de linkerkant, wel te verstaan.

Dus mijn voorganger hield even in om de ‘Brit’ gelegenheid te geven af te slaan, wat hij dan ook deed; rechtsaf en meteen wéér rechtsaf, waardoor hij de straat weer ín reed, en wéér aan de verkeerde kant. Uiteraard ging hij daarna wéér rechtsaf, waardoor hij op een haar na op mijn voorganger knalde, die eindelijk ruimte zag om de straat in te rijden..

Al die tijd heeft de Engelse gemeentewerker alleen aandacht gehad voor de te besproeien vluchtstrook….

Geelhoed zei:
MissionPhailed zei:
Hierop zette ik mijn 300NM maar aan het werk om tijdelijk tot 100 km/u te versnellen
Potvolblommen! Wel 300Nm? Sowee!

Dus stel dat je 205/55/16 onder je auto van 1300 kg hebt, dan kom je dus op de weg aan een kracht van 950N op de weg, dat geeft voor 1300kg een versnelling van 1,37m/s/s en zit je aan de 100km/h in 20,3 seconden! Rap bakkie!

Volgens mij klopt je rekensom ergens niet. Mijn auto heeft 320 Nm koppel en gaat in 7.9 s naar de 100 km/h... Gemonteerde wielmaat is 18", maar 16" kan er ook onder.

@IdeJ

Ik denk dat Geelhoed meer doelt op het feit dat NM's er niet zo veel toe doen, PK's is/zijn het sleutelwoord.

Niet alleen mannen kunnen er wat van, maar het valt mij op dat vrouwen ook vaak onnodig links rijden. Vandaag 2 gezien die domweg achter elkaar links reden op een 70 km weg, terwijl er alle ruimte is om rechts te rijden. En dan eentje die links bleef rijden op een 80 km weg. En die eerste 2 moesten 25 km later linksaf slaan. Of vrouwen zijn onzeker, dat ze denken er niet meer tussen te komen. Of ze hebben het niet eens door, en doen maar wat. Hetzelfde geldt met de snelheid, die ze af en toe niet in de gaten lijken te hebben.

Vanochtend, uurtje of half 10, 4 rijstroken, maximum 100 km/u, vrij rustig. En toch presteert iemand het om helemaal links net geen 80 km/u te rijden...

Ik reed laatst achter een auto die nou ook niet heel goed oplette. En wel op deze weg:
https://img638.imageshack.us/img638/8749/naamloosbv.png

Wij wouden beiden linksaf slaan alleen had de meneer voor mij niet in de gaten dat er een rijtje auto's stond te wachten (aan onze kant) op een (Duitse) vrachtwagen die zich probeerde door het smalle straatje heen te manoeuvreren naar ons toe. Vaak staat die weg bomvol met geparkeerde auto's en het is daar altijd een drama om er langs te gaan als je een tegenligger tegenkomt.
Nu had die man die rij auto's dus niet door (dacht vast dat ze daar geparkeerd stonden???) en rijd er in een vloeiende bewegen omheen om zo oog in oog te staan met de vrachtwagen waardoor wij allen door hem naar achteren moesten :)

Ongeveer een uur geleden zag ik voor de zoveelste keer een auto rondrijden zonder verlichting, deze keer viel het echter extra op omdat het hier een politiebusje betrof. Ben ik even blij dat ik geen agent ben want dit lijkt me een behoorlijke blunder als je het goede voorbeeld dient te geven. Eigenlijk had ik wel verwacht dat de politie een systeem zou hebben waarbij de verlichting automatisch inschakelt want hier werken immers ook gewoon mensen die iets kunnen vergeten.

Vanochtend op de N246 stond ik in de file richting Wormerveer ter hoogte van de Woude. Komt er opeens een Smart aangereden over het fietspad! o_O Alarmlichten aan en gaan, met een behoorlijke snelheid! Ik kwam hem later tegen bij de stoplichten. Hij is er dus geen zak mee opgeschoten. Ik denk dat niemand die idioot er tussen wilde laten.
Gelukkig was het rotweer en rustig op het fietspad.
Ik heb er melding van gemaakt bij de politie en het kenteken doorgegeven. Kon helaas geen foto maken. Er hangen wel camera's langs de weg, dus wie weet is het toch vastgelegd.
Situatie:
https://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=n246+de+woude&aq=&sll=52.469397,5.509644&sspn=4.967065,9.876709&ie=UTF8&hq=&hnear=N246,+De+Woude,+Graft-de+Rijp,+Noord-Holland&ll=52.535516,4.782829&spn=0.019369,0.038581&z=15&layer=c&cbll=52.538355,4.778033&panoid=qU7itxQy6_Yy0e-zzWs8CA&cbp=12,208.12,,0,0

Had vanmiddag bijna een jongen voor z'n sokken gereden, omdat hij zo het kruispunt opfietste terwijl hij geen voorang had! En bij een uitrit wordt ik geblokkeerd, omdat meneer in de rij staat voor het groene licht. Ja, ga dan maar voor de inrit staan!

Shady zei:
Had vanmiddag bijna een jongen voor z'n sokken gereden, omdat hij zo het kruispunt opfietste terwijl hij geen voorang had! En bij een uitrit wordt ik geblokkeerd, omdat meneer in de rij staat voor het groene licht. Ja, ga dan maar voor de inrit staan!

Ik had eergister een soortgelijk geval waarbij de brug openstond. Ik stond te wachten net na een t splitsing waarbij ik afslaand verkeer niet hinder, echter stopt er een man achter mij die midden op de splitsing gaat staan en iedereen sluit netjes bij hem aan waardoor het afslaand verkeer moest wachten tot de brug open was en al het verkeer langs was geweest.

Ik wordt zo langzamerhand moe van de belachelijke 'norm' cq 'ongeschreven regel' van motorrijders om bij een rij verkeer voor het stoplicht vooraan te moeten staan. Dus alles en iedereen voorbij willen om als eerste weg te moeten zodra het licht op groen gaat. Daarbij is het ook vaak zo dat ze dat doen, wanneer het verkeer optrekt bij groen licht en ze dus inhalen op een kruispunt om ertussen te kunnen. Heel vaak gaat het net wel / net niet goed, omdat mensen niet verwachten dat ze worden ingehaald als ze groen licht hebben (heb het hier over rechtdoor).
Ik zelf overkwam het laatst dat ik naast een vluchtheuvel stond voor het stoplicht en dat een motorrijder zich tussen de halve meter tussen mijn auto en vluchtheuvel doorwurmt om er langs te moeten kunnen.

Te triest voor woorden, alsof ze totaal geen fatsoen en geduld hebben.

Daarbij als ze brokken maken, zie jij maar eens kans om een motorrijder te achterhalen als deze ergens verderop invoegt in het verkeer.

Zeg overigens niet dat alle motorrijders dit doen, maar wel het grootste deel. Sterker nog, kan een motorrijder goed waarderen wanneer deze juist netjes in de rij met auto's blijft staan.

Onderweg terug naar huis van het werk bijna een vrachtwagen zien omvallen. De chauffeur wilde een auto met caravan en de tankauto die daar voor reed inhalen.
Op het moment dat de vrachtwagen goed en wel naar links is schuif ook de auto met caravan naar links en snijdt daar bij de vrachtwagen zeer grof af. Met gierende banden slingert de vrachtwagen terug, voor mij, de rechter baan op. Dat ging dus zo lomp dat bij het terugsturen op de rechter baan de linker wielen van de oplegger van de grond komen.

Gelukkig wist die chauffeur de boel onder controle te houden, maar dat had niet veel gescheeld of het was echt goed fout gegaan.

Ik heb vandaag een vrachtwagen chauffeur achter me gehad... echt, als ik een paar cm langer, wat gespierder en zwaarder was dan had ik 'm die cabine uitgesleurd...

ik kom bij Rijssen de A1 op (richting Deventer) en rij in de Twingo van mijn schoonmoeder. Geen haast, gen snelle auto en redelijk druk dus besluit lekker achter de vrachtwagen te hangen waar ik achter kom te zitten. Met 88 op de teller houd ik gelijke afstand aan. Eigenlijk zit ik er wat dichter op dan de 2 sec regel volgens mij maar goed. Achter me zie ik een vrouw in een 205je een vrachtwagen inhalen maar vervolgens blijft ze op geruime afstand achter me rijden. Tot gigantisch ergenis van de vrachtwagen erachter merk ik op. Ik dacht toen nog logish, eerst inhalen en dan voor zo'n vrachtwagen hangen die om 17.00uur niet meer inhalen mag.. Na enkele minuten plakken en slingeren is de dame het zat en stuift me voorbij. Ik zie de vrachtauto dichter en dichter bij komen. IK besluit dichter naar de vrachtauto voor me te kruipen, als die chauffeur er voorbij wil is de in te halen afstand wat kleiner. Dit doet ie echter niet, hij blijft kilometers lang maximaal 2 meter achter me zitten. Ik besluit het maar te negeren en me op laten jagen laat ik al helemaal niet gebeuren dus blijf lekker 88 achter die andere vrachtauto tuffen. Vervolgens is er een oprit waar een ander vrachtautootje wil invoegen, de vrachtauto voor me twijfeld duidelijk, remt even af en toch maar niet, ik laat het gas los want inmiddels zit dat ding dus al op de vluchtstrook te rijden omdat ie er niet op komt. De vrachtauto achter me is het overduidelijk niet met mij eens dat ik 'm ertussen moet laten begint te claxoneren en besluit tot hooguit een halve meter op m'n achterbumper te zitten. (leken eerder 25 centimetertjes). Een ware idioot die ik op dat moment wel schieten kon.. Hoewel een vrachtauto tegen een twingo geen eerlijke strijd lijkt weet ik uit ervaring dat je als Twingo rijder echt wel in het voordeel bent. (er van uitgaande dat ook de bestuurder van de vrachtauto niet op brokken zit te wachten en alleen maar loos zit te bluffen). remmen kon natuurlijk niet, gas los laten was al gevaarlijk (zou eigenlijk aangifte van poging tot doodslag ofzo moeten doen bedenk ik me nu) dus eerst even wat gas erop om vervolgens wél de rem lichtjes even te laten oplichten. Vervolgens overduidelijk kenteken noteren en héél onregelmatig rijden. Resultaat, eerste beste parkeerplaats ging meneer er snel af. Als hij me voorbij had willen gaan had ik hier overigens ook terecht tussen horen te staan.. Ik had 'm echt er niet meer voorbij laten gaan dan en gewoon elke keer gas gegeven als ie een poging zou doen om weer te zakken als ie achter me zit. Helaas maar beter voor iedereen gebeurde dat dus niet. Heb zelden meegemaakt dat ik zo opgefokt achter het stuur zat en zó de behoefte had om iemand héél erg dwars te zitten. Meneer vond blijkbaar dat de rechter strook enkel voor vrachtauto's etc is en dat personen auto's die door kunnen en mogen rijden ook door MOETEN rijden. Niet dus. Daarnaast, wat schoot hij er mee op als er enkele meters voor mij op dezelfde snelheid een andere vrachtauto rijdt? hij zou geen seconde eerder ergens aankomen dan met de twingo ertussen. Als ik nou niets voor me had zitten en zo de boel aan het ophouden was snap ik het nog maar zat dus al wat dichter op de vrachtauto voor me dan hoort. Kenteken ga ik niet plaatsen, heeft niemand wat aan.. maar onthouden doe ik het wel.. dat geintje flikt ie me niet nog eens...

Tsja, ik denk dat het volgen van het voorbeeld van het 205je je heel veel ergernis had bespaard...

@bat: Ja, is waar.. maar me op laten jagen doe ik gewoon niet. Als je 140 rijdt en er komt een bumperklever aan die 180 wil is 180 gaan rijden ook een manier om ergenis te ontlopen, of ontrijden eigenlijk. Het was ook duidelijk zijn bedoeling om mij weg te jagen. Ik ben me er van bewust dat ik de mogelijkheid had om het te ontvluchten maar dat maakt zijn actie niet minder idioot.

@Geelhoed: het verbruik is een stuk lager en de tijdwinst die ik anders zou hebben echt minimaal. Heb er juist niets aan om op de linker strook telkens te moeten gassen en gas lossen soms remmen e.d. Niets mis met een gangetje van 90kmh.. alhoewel, dat doe ik dus enkel met de twingo. ja, kan ook makkelijk 120 en 160 op de teller lukt ook wel. Wordt er alleen niet comfortabeler op. Boven de 110kmh gaat het verbruik sterk omhoog. Kenteken noteren deed ik trouwens vóór de vrachtauto.. niet erachter. (anders ziet ie t ook niet toch ;) ). Met de Fiat Coupé doe ik het trouwens nooit, Vind het dan gewoon irritant om minder dan 110 te rijden en wil dan gewoon lekker door rijden..

double fiat coupe zei:
Kenteken noteren deed ik trouwens vóór de vrachtauto.. niet erachter. (anders ziet ie t ook niet toch ;) ).
Als hij op een meter achter je rijdt ziet hij dat wel? Idiote actie om op zo'n moment te gaan schrijven.
@Geelhoed: het verbruik is een stuk lager en de tijdwinst die ik anders zou hebben echt minimaal. Heb er juist niets aan om op de linker strook telkens te moeten gassen en gas lossen soms remmen e.d. Niets mis met een gangetje van 90kmh..
Het gaat niet om tijdswinst maar om je veiligheid waar jij je zogenaamd druk over maakt. Als je de truck voor je even ingehaald had en daar voor 88km/h was gaan rijden was er niks aan de hand geweest.

Ik vraag me dus serieus af wat die idioten bezielt om achter een truck te gaan kleven.

double fiat coupe zei:
@bat: Ja, is waar.. maar me op laten jagen doe ik gewoon niet. Als je 140 rijdt en er komt een bumperklever aan die 180 wil is 180 gaan rijden ook een manier om ergenis te ontlopen, of ontrijden eigenlijk. Het was ook duidelijk zijn bedoeling om mij weg te jagen. Ik ben me er van bewust dat ik de mogelijkheid had om het te ontvluchten maar dat maakt zijn actie niet minder idioot.
Natuurlijk, die vrachtwagenchauffeur was gewoon idioot bezig. En ja, ik snap best dat je hem zijn zin niet wilde geven. De vraag is echter waar je meer ergenis aan had beleefd: dat doen en een paar km verderop aansluiten bij de volgende vrachtwagen of wat je nu hebt gedaan.

De vergelijking met 180 rijden snap ik deels, maar niet helemaal. Dat is gewoon nog meer de verkeersregels overtreden dan je met 140 al deed (uitgaande van NL), de vrachtwagen inhalen in dit geval (kan ook met 95 km/u) kun je prima oplossen binnen de verkeersregels. Het is in ieder geval een nettere oplossing dan een beetje eigen rechter spelen, door met je rijgedrag die vrachtwagen duidelijk te maken dat je niet gediend was van zijn opdringerigheid. Nog los van de gevolgen als die vrachtwagen voor je ineens in de remmen had gemoeten, om wat voor reden dan ook.

Het komt wel een beetje aanvallend over, besef ik, maar denk ook eens aan jezelf. Tuurlijk, soms moet je voor je punt blijven staan, het is echter de kunst te bepalen voor welke punten je moet blijven staan en wat je dat dan waard is. Soms is "voor een ergernis weglopen" domweg de meest verstandige oplossing. Al was het maar omdat het beter is voor je hart.

Vanochtend een oudere mevrouw in een Nissan Micra die de helft van de adviessnelheid reed (30 km/u, advies is 60 km/u). En dan ook nog flink afremmen in de bochteno_O

Geelhoed zei:
IdeJ zei:
Volgens mij klopt je rekensom ergens niet.
Jij bent zeker nieuw hier? :D
Mijn auto heeft 320 Nm koppel en gaat in 7.9 s naar de 100 km/h...
Mijn auto heeft 2300 Nm en doet er 6 seconden over.

Heerlijk... Mag je alweer op FS trouwens? :T

Afgelopen paar dagen ook idiote acties gezien. Met name sjonnies die kosten wat het kost voor me wilden rijden of me voor wilden blijven.
En daarnaast nog de grapjassen die zonder spiegelen naar links komen zetten. Er rijdt wat rond tegenwoordig...

Zeg overigens niet dat alle motorrijders dit doen, maar wel het grootste deel. Sterker nog, kan een motorrijder goed waarderen wanneer deze juist netjes in de rij met auto's blijft staan.

Motorrijders die in de rij blijven staan vind ik juist een beetje laf. Prima toch dat motoren naar voren kunnen kruipen en tussen files door crossen, ik heb er eigenlijk nooit last van. Motorrijders die wat vlotter rijden zijn vaak ook wat voorspelbaarder dan de extreem defensieve types die in iemands dode hoek op de middelste strook van een snelweg gaan rijden.

Gerwin zei:
Prima toch dat motoren naar voren kunnen kruipen en tussen files door crossen,
Nou nee, dat mag dus niet van de VN. Het wordt door de wetgever gedoogd.

ik heb er eigenlijk nooit last van.

Motorrijders die wat vlotter rijden zijn vaak ook wat voorspelbaarder dan de extreem defensieve types die in iemands dode hoek op de middelste strook van een snelweg gaan rijden.

Daar heb je een punt:

Prima toch dat motoren naar voren kunnen kruipen en tussen files door crossen, ik heb er eigenlijk nooit last van.
Files op de snelweg ja daar is het prima, zolang daar alle ruimte is om er tussendoor te kunnen. Gewoon in de stad voor een stoplicht waar geen ruimte is om er tussen te kunnen en toch proberen of bij groen stoplicht inhalen om er tussen te komen, is dus niet prima en gewoon artikel 5.
Gevaarlijk en grote kans op brokken, alleen omdat ze geen geduld hebben.

En idd zoals GH laat zien hoeven ze niet perse sneller dan ander verkeer te zijn, dus vaak zinloos. Daarbij als ik vooraan sta bij het stoplicht ben ik niet verplicht een rechtsinhalende motor voor te laten. En ik ga zeker geen gas terug nemen of extra rekening met ze houden, tis toch hun roekeloze actie?

Wrangler zei:
En ik ga zeker geen gas terug nemen of extra rekening met ze houden, tis toch hun roekeloze actie?

Anderen afstraffen voor hun "fouten" danwel overtredingen en daarmee bijdragen aan een gevaarlijke situatie maakt jou dan volgens mij net zo "fout"....

Ik heb nog geleerd dat je als verkeersdeelnemer moet anticiperen op fouten van de medeweggebruikers en zo mogelijk/nodig deze "opvangt" door je eigen gedrag aan te passen.... It takes 2 to tango, you know.

Zo heb ik vanochtend een motorrijder bij ons in het dorp een ongeval bespaard. Meneer vond het heel normaal om op de wat smalle 30 km/u straat in te halen, ook al kwamen er tegenliggers aan. Het was dat ik maar even in de remmen ging, naders had ie echt niet meer op tijd naar rechts gekund. En vervolgens rustig links en rechts in blijven halen. Oh, en aangezien de flitspaal verderop voor onze richting van voren flitst kon het gas er ook nog wel even flink op, binnen de bebouwde kom.

Ik weet het, het zijn de uitzonderingen, maar het zijn vaak ook de types die het hardst roepen dat die klojo's van een automobilisten niet goed genoeg op ze letten. Wellicht omdat ze er als vanzelf maar vanuit gaan dat iedereen voor ze aan de kant gaat en dan merken dat niet iedereen maar verwacht dat sommige motorrijders de wetten en regels wel erg ruim interpreteren.

LoveMyJeep zei:
Wrangler zei:
En ik ga zeker geen gas terug nemen of extra rekening met ze houden, tis toch hun roekeloze actie?

Anderen afstraffen voor hun "fouten" danwel overtredingen en daarmee bijdragen aan een gevaarlijke situatie maakt jou dan volgens mij net zo "fout"....

Ik heb nog geleerd dat je als verkeersdeelnemer moet anticiperen op fouten van de medeweggebruikers en zo mogelijk/nodig deze "opvangt" door je eigen gedrag aan te passen.... It takes 2 to tango, you know.

Grappig, ik had al zo'n reactie verwacht. Jammer dat je zo denkt, dat is namelijk totaal niet mijn insteek.
Heeft helemaal niets met mijn bijdragen te maken en zeker niet fout, tis gewoon deelnemen aan het verkeer zoals ik ook doe zonder een dergelijk motorrijder actie. Tuurlijk moet je anticiperen op andermans acties in het verkeer, alleen jij hebt het over fouten. Fouten lijken me acties die per ongeluk on onbewust zullen plaatsvinden. Zoals jij ook snapt, zijn deze motoracties bewust en zeker niet per ongeluk.

Het heeft niets met afstraffen te maken, ik laat ze toch immers hun gang gaan (zoals dat ook niet eens zou kunnen).

den Voetstuk zei:
Vandaag voor het eerst door een agent erop gewezen dat zonder handen fietsen niet is toegestaan. Dus toch.
Dat maakt mij nieuwsgierig hoe je dat bericht getikt hebt.

Wrangler zei:
LoveMyJeep zei:
Wrangler zei:

Grappig, ik had al zo'n reactie verwacht. Jammer dat je zo denkt, dat is namelijk totaal niet mijn insteek.
Heeft helemaal niets met mijn bijdragen te maken en zeker niet fout, tis gewoon deelnemen aan het verkeer zoals ik ook doe zonder een dergelijk motorrijder actie. Tuurlijk moet je anticiperen op andermans acties in het verkeer, alleen jij hebt het over fouten. Fouten lijken me acties die per ongeluk on onbewust zullen plaatsvinden. Zoals jij ook snapt, zijn deze motoracties bewust en zeker niet per ongeluk.

Het heeft niets met afstraffen te maken, ik laat ze toch immers hun gang gaan (zoals dat ook niet eens zou kunnen).

Ah, zo bedoel je dat. Dus als iemand met een bewuste actie gevaar veroorzaakt, dan mag jij gewoon je poot stijf houden en de situatie nóg gevaarlijker maken. Want jij doet immers niks fout.....

Je laat trouwens precies zien waarom het verkeer steeds lastiger wordt. De beschikbare ruimte wordt steeds kleiner en mensen voelen zich onbewust steeds meer in hun vrijheid aangetast. Zodra iemand achter het stuur van een voertuig stapt, stappen ze in een soort koepel, een eigen wereld. En wee degene die daar iets verstoort! Dus gaat iedereen op zijn strepen staan en moet zijn gelijk hebben. Want een ander zijn "fout" mag jouw vrijheid natuurlijk niet beperken. Zo gunt niemand een ander het licht in de ogen en kan het alleen maar erger worden...

Maar je hebt gelijk hoor, jij doet immers niets fout... :confused:

LoveMyJeep zei:
Dus als iemand met een bewuste actie gevaar veroorzaakt, dan mag jij gewoon je poot stijf houden en de situatie nóg gevaarlijker maken.

Extra gevaarlijk maken is niet de bedoeling natuurlijk. Maar ik ben het wel met Wrangler eens dat je asocialen, die het gevaar bewust opzoeken met de instelling dan anderen zich maar moeten aanpassen om het voor hen minder gevaarlijk te maken en dan verontwaardigd doen, best aan hun zelfgekozen lot mag overlaten:

De tijd dat mamma hun een handje boven het hoofd houdt zou toch al even geleden moeten zijn denk ik dan.

Het zit hem dan ook in dat "extra rekening houden met": je houdt rekening met het onverwachte, maar niet bij voorbaat met mensen die willens en wetens de regels fors overtreden en vinden dat jij daar dan ook maar rekening mee moet houden.

Voorbeeldje: vandeweek begon de file weer een beetje door te rijden, 50 à 60 km/u gingen we inmiddels weer. Toch wilde een motor tussen de rijen door met aanmerkelijk snelheidsverschil. Ik schat dat ie de 90 al voorbij was op zijn snelheidsmeter. Omdat er ruimte begon te komen, begonnen mensen ook te wisselen van rijstrook. Toegegeven, daarbij moeten ze opletten. Maar het is niet vreemd dat ze de naderingssnelheid van deze motorrijder onderstchatten. Bovendien kun je op zo'n moment eigenlijk al niet echt meer spreken van filerijden en gaat het "tussen de rijen door in de file" regeltje niet meer op. Het ging inderdaad op een gegeven moment bijna mis. Motorrijder compleet over de zeik. Dan denk ik: rekening houden met, okee. Maar niet met een dergelijk gebrek aan verkeersinzicht. Het houdt ergens op.

bat zei:
Voorbeeldje: vandeweek begon de file weer een beetje door te rijden, 50 à 60 km/u gingen we inmiddels weer. Toch wilde een motor tussen de rijen door met aanmerkelijk snelheidsverschil. Ik schat dat ie de 90 al voorbij was op zijn snelheidsmeter.

Zo erg was het nog net niet, maar inderdaad, die maak ik ook met enige regelmaat mee.

Ik pak onderweg naar huis een stukje 80 km/u weg waar het soms wel eens wat op wil stoppen. Zeker 1 a 2 keer per week heeft een motorrijder geen geduld en passeert de rij over de middenstreep. Tussen ons en het tegemoetkomende verkeer - dat wel door kan rijden en dus zo'n 80 km/u rijdt! - door dus. De weg is daar wel breed en als zowel wij als het tegemoetkomend verker maar rechts houdt in de rijstrook lukt het wel, maar kom op zeg.

Hoppa!

Zwabberende aanhanger katapulteert auto
Te weinig gewicht op de kogel, slecht wegdek of verschil in bandenspanning. Het is niet bekend waarom de aanhanger in bovenstaande video gaat zwabberen.
https://www.youtube.com/watch?v=Is0h-IQE0_s&feature=player_embedded
Maar dat het goed misgaat op deze snelweg in Polen is duidelijk te zien. De bestuurder van de BMW is de controle over de aanhanger volledig kwijt en wordt met hoge snelheid stuurloos van links naar rechts geslingerd.
(Redactie)
https://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/2457163/2011/06/24/Zwabberende-aanhanger-katapulteert-auto.dhtml

LoveMyJeep zei:
Wrangler zei:
LoveMyJeep zei:
Wrangler zei:

Ah, zo bedoel je dat. Dus als iemand met een bewuste actie gevaar veroorzaakt, dan mag jij gewoon je poot stijf houden en de situatie nóg gevaarlijker maken. Want jij doet immers niks fout.....

Je laat trouwens precies zien waarom het verkeer steeds lastiger wordt. De beschikbare ruimte wordt steeds kleiner en mensen voelen zich onbewust steeds meer in hun vrijheid aangetast. Zodra iemand achter het stuur van een voertuig stapt, stappen ze in een soort koepel, een eigen wereld. En wee degene die daar iets verstoort! Dus gaat iedereen op zijn strepen staan en moet zijn gelijk hebben. Want een ander zijn "fout" mag jouw vrijheid natuurlijk niet beperken. Zo gunt niemand een ander het licht in de ogen en kan het alleen maar erger worden...

Maar je hebt gelijk hoor, jij doet immers niets fout... :confused:

Ten eerste, volgens mij ben je roomser dan de paus denk ik.
Daarbij schets je een totaal ander beeld van hetgeen ik probeer te omschrijven. Ik ben totaal niet iemand die jij hierboven omschrijft en de denkwijze van 'tegenwoordig'.
Als mensen zich niet willen ergeren aan bovenstaand verkeersbeeld (volgens jouw), zouden mensen gewoon thuis moeten blijven.
Aangezien ik me totaal niet herken in wat je schrijft voel ik ook niet me verplicht te verdedigen.
Zoals Geelhoed laat zien is het altijd een kwesten van geven en nemen in het verkeer, ook als anderen nemen heb je tenslotte geen andere keus dan te geven. Ook als je zwaar geërgerd bent en je er dus maar voor moet waken om geen ongeluk te overkomen.

Dat filmpje van Geelhoed met dat taxibusje, dat is dus precies wat ik bedoel.
Je verwacht het niet, tis gevaarlijk (er is bijna geen ruimte) en als je claxoneert krijg je een boze reactie. Want stel je voor dat je niet mag reageren, want dat is ook 'fout' en gevaarlijker dan de actie van hem. o_O. En geloof ook niet dat GH gas terug neemt, want hij ziet het waarschijnlijk niet eens op tijd aankomen. (niet ten nadele van GH).

Nu ben ik wel benieuwd wat jij denkt, doet of voelt als het jouw (Love my Jeep) zoiets overkomt.

Wrangler zei:
En geloof ook niet dat GH gas terug neemt, want hij ziet het waarschijnlijk niet eens op tijd aankomen. (niet ten nadele van GH).
Ik zag hem wel, maar uit educatieve overwegingen kies ik ervoor de motorrijder op zijn kwetsbaarheid te wijzen. Tegen beter weten in eigenlijk, want in zijn beleving ben ik de boeman natuurlijk.

Gistermiddag nog een leuk gevalletje. Ik kom aanrijden op de rechterkant van een T-splitsing (gelijkwaardige kruising). Omdat er een vrachtwagen geparkeerd staat aan de bovenkant van de T rij ik dus een stuk op de linkerweghelft. Pas als ik vlakbij de kruising ben zie ik dat er uit de onderkant van de T een bestelauto komt (daar kan ik hem ook pas zien vanwege een gebouw). Stil gaan staan is geen optie, want dan blokkeer ik de hele weg. Ik reed al wat rustiger vanwege de onoverzichtelijkheid en rijd dus gewoon rustig door.
Krijg ik me toch een boze blik toegeworpen - geen flauw idee waarom. Waarschijnlijk omdat de man in de bestelauto geen verkeerskundig inzicht heeft en de verkeersregels niet paraat heeft.

Terug
Bovenaan