Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Het is aan de andere kant ook weer verfrissend om in Italië te rijden. Je weet inderdaad wat je van elkaar kunt verwachten en het is geven en nemen in het verkeer. Er is namelijk een bijkomend voordeel van het aan je laars lappen van alle regels, dan ga je ook niet zo snel op je strepen staan.

Vrouw van middelbare leeftijd die mij geen voorrang gaf, die kwam toch wel dicht bij de deur van de Mondeo. En natuurlijk verontwaardigd reageren.

Boppie zei:
Italianen nemen alleen maar in het verkeer. Zelfs op Kreta rijdt men beter.

Misschien hangt het ook van het gebied af. In Nederland merk je ook dat als je naar het oosten gaat de rijstijl wat meer... onthaast is. Mijn ervaring na een paar weken rondgereden te hebben in Sicilië en in Toscane was in eerste instantie, wat een zooitje ongeregeld. Maar als je er aan gewend raakt kom je er achter dat men erg goed op elkaar ingespeeld is. Zo was er een kruising vlakbij een restaurant waar wij zaten, de verkeerslichten deden het niet (leek of bijna alle verkeerslichten op het eiland buiten werking waren) en het was gemiddeld druk van beide kanten, toch stroomde het van beide kanten aardig door zonder al te veel problemen. Vanuit de weg zonder voorrang propte zich er af en toe voorzichtig één tussen waarop de andere kant gewoon de ruimte geeft. In Nederland zou de voorrangsweg zonder na te denken doordenderen onder de bescherming van de voorrangsregel.

Weer in Nederland vind ik het ook wel weer fijn dat alles netjes aangeharkt is, maar de mentaliteit is juist erg opgefokt en men staat altijd weer klaar om een andere de les te lezen (waar ik na een tijdje natuurlijk ook weer vrolijk in mee ga...).

@Boppie. Dan rij je nog steeds als een Hollander daar;).

Zonder dollen. Een Italiaan zal je beslist uitproberen, omdat de gemiddelde toerist daar extra langzaam en voorzichtig rijdt. Enerzijds een bron van ergernis voor de gemiddelde Alonso. Anderzijds is diezelfde toerist leuk om effe af te bluffen. De knuppel stopt toch wel.

Als je je gedraagt als een Italiaan (zonder de Hollandse regelfickerei en dramneigingen) maar dubbel zo goed oplet, heb je nergens last van. Durf zelfs te beweren dat je dan beter opschiet.

Ik heb nog nooit zo chill gereden als in Florida, relaxte houding van automobilisten, rechts en links inhalen en dat zonder poes pas. Komt natuurlijk ook omdat het er een stuk minder druk is. Maar zelfs in Miami en Orlando geen gedonder mee gemaakt. Kunnen we hier een hoop van leren.

roman zei:
Ik heb nog nooit zo chill gereden als in Florida, relaxte houding van automobilisten, rechts en links inhalen en dat zonder poes pas. Komt natuurlijk ook omdat het er een stuk minder druk is. Maar zelfs in Miami en Orlando geen gedonder mee gemaakt. Kunnen we hier een hoop van leren.

Al dat rechts en links inhalen zorgt wel voor een erg onoverzichtelijk beeld. Ik heb het gevoel dat ik veel harder ga dan wat er op de meter staat. Maar ja, dat is misschien juist veiliger.

Ik heb nog wel een idiote actie meegemaakt op de snelweg tussen Baltimore en New York. Ik reed op de snelweg op de linker strook. Het was redelijk druk en iedereen rijdt ongeveer 100. Toen er uit het niets de pick-up voor mij vol in de remmen ging. Ik moest dat ook en was ook bezig het verkeer achter mij in de gaten te houden zodat ik nog links de berm in kon als nodig, want het leek erop of de pick-up doorging met remmen tot stilstand aan toe. En dit terwijl het verkeer rechts nog steeds met 100 voorbij kwam. Dus wat was er gebeurd, een botsing zou je denken, maar nee hoor: Een paar wagens ervoor was een grote vrachtauto met trailer die bij de wegwerkzaamheden behoorde op de linkerbaan gestopt en was nu bezig achteruit zich in de middenberm te manoeuvreren!

Wat betreft "idiote" acties in het verkeer in de states zoals jij beschrijft, heel herkenbaar. Auto's die midden op de weg bijvoorbeeld uit het niets stoppen. Daarvoor nog gewaarschuwd door Alamo (car rental) Het viel mij ook op dat er langs de snelweg heel veel kruizen staan met namen en data (veel meer dan bijvoorbeeld in Polen waar de wegen toch een stuk slechter zijn)

Ben toch wel benieuwd of iemand dit heeft meegemaakt. Op een 50 km/u weg trapte mijn voorligger VOL (en dan ook echt VOL) op de rem om vervolgens stil te blijven staan (geen zijwegen of andere mogelijke gevaren). Ik ben met een "wtfgezicht" voorzichtig - en gedeeltelijk over de stoep - langs gereden.. wat bleek: de bestuurder kreeg een telefoontje en vond het blijkbaar nodig om z'n auto daarom midden op de weg stil te zetten.

Boet zei:
@Boppie. Dan rij je nog steeds als een Hollander daar;).

Zonder dollen. Een Italiaan zal je beslist uitproberen, omdat de gemiddelde toerist daar extra langzaam en voorzichtig rijdt. Enerzijds een bron van ergernis voor de gemiddelde Alonso. Anderzijds is diezelfde toerist leuk om effe af te bluffen. De knuppel stopt toch wel.

Als je je gedraagt als een Italiaan (zonder de Hollandse regelfickerei en dramneigingen) maar dubbel zo goed oplet, heb je nergens last van. Durf zelfs te beweren dat je dan beter opschiet.

Hahaha....ik begrijp wat je bedoelt, maar ik rij niet echt als een doetje..ook daar niet.

In Rome kon ik wat profiteren van de chaos...een keer verkeerd rijden is snel opgelost. Op de snelweg tussen Rome en Napels....mijn god..alles zit op de middenbaan. Links moet alles keihard en dan krijg ik toch het idee dat de politie mij eruit plukt als toerist zijnde. rechts was leeg en dus de beste baan...af en toe om een vrachtwagen heen slingeren. Maar wat een drammerig volkje in de auto.

Hier al een keer eerder voorbijgekomen van mijn kant: de afrit van de autoweg (binnen de bebouwde kom, 70 km/u) stond onderaan weer eens vast. Gevolg: verkeer dat de afrit wil nemen staat tot op de autoweg in de rij. En ja hoor: er waren weer een aantal mensen die er "toevallig" pas bij het puntstuk achterkwamen dat ze tóch de afrit moesten hebben. En dan er tussen willen, eventueel met bot geweld. De meneer die dat bij mij wilde doen, heb ik maar voor laten gaan. gezien de schade aan zijn voertuig had hij al eens eerder doorgezet in een soortgelijke situatie...

Hihi net even een 2 tal 13 jarige kinders bang gemaakt. Ik was bijna thuis en de weg was compleet leeg op 2 fietsende kinderen na waarvan de buitenste een rietje in zijn mond hand en nogal doelgericht naar mij zat te kijken (waarschijnlijk zat er een erwt of zo in het rietje). Toen ik langs reed blies hij dus waarop ik reageerde door te toeteren en flink te remmen. Beide kopjes keken achterom en wisten niet hoe snel ze moesten weg fietsen. Ik bleef in eerste instantie staan om te kijken wat ze deden (hard weg fietsen en 20x achterom kijken) maar ben toen maar doorgereden.
Ging helemaal stuk ^^

't Is misschien al vaker voorbijgekomen hier, maar ik vind het 'interval dichtrijden' door verkeer op de rechterrijstrook als ik vanaf de linker wil invoegen erg asociaal... en ik ben er niet zo eentje die er nog op hoge snelheid langsvlieg om zover mogelijk voorin in te voegen, maar iemand die vewust kruisingen vrij wil houden en derhalve de linkerrijbaan gebruik... Ad

https://www.telegraaf.nl/buitenland/10209431/__Boete_voor_traag_oversteken__.html?p=3,3

Moeten ze hier ook doen, gewoon bam 40 euro. Dat getreuzel moet eens afgelopen zijn. Weet je wat nog erger is? Bejaarden die oversteken.:T

Het valt me de laatste tijd vaak op dat mensen hun richtingaanwijzers niet gebruiken of te laat.

Gisteren was er een situatie het gebruik richtingaanwijzer wel handig zou zijn geweest.
Op de takenhofplein (een rontonde) in Nijmegen. Komend vanaf de Wijchenseweg (A326) op de tweede baan voor rechtdoor (wijchenseweg). Voor mij een vw caddy en daar voor een volvo. We zijn de eerste afslag voorbij. Caddy zijn knipperlicht aan, ik mijn knipperlicht aan en de volvo niet. De volvo rijdt ook vrij ver dicht aan de binnen kant van de rotonde en leek er op dat ie de 3de afslag zal nemen. De Caddy steekt de volvo rechts voorbij. Als plotseling de volvo plotseling de afslag wil nemen en zijn knipperlicht nog steeds niet gebruikt. Een hoop getoeter van die volvo, maar gelukkig geen ongeluk.

Gisteren reed ik een hele lange straat in waar 30km/u de maximumsnelheid is. In deze straat liggen twee zebrapaden waar je van meters afstand al zicht op hebt en twee overzichtelijke zijstraten met haaientanden. Verder liggen er geen drempels en er zijn geen spelende kinderen waardoor je er met gemak 50 km/u kan rijden zonder enig gevaar.

Helaas draaide er ook net een motoragent de straat in die natuurlijk netjes 30 km/u reed. Deze agent ging op het fietspad rijden wat mij de indruk gaf dat ik langs hem heen mocht maar dat deed ik niet omdat ik dan te hard zou rijden. Dus nadat ik een tijd achter (op hele veilige afstand uiteraard:p) de agent had gehangen stak hij zijn handje uit om aan te geven dat ik hem voorbij mocht gaan. Met andere woorden: door de agent werd ik gedwongen om harder te rijden wat aangeeft dat 30km/u op die plek echt te langzaam is.

Vandaag heb ik nog een actie gemaakt waar ik achteraf gezien niet zo heel trots op ben. Ik had nogal haast dus toen ik op een verkeerslicht kwam aangereden dat op groen stond met daarvoor een brommobiel dat niet meteen optrok gaf ik meteen een ram op mijn toeter. De bestuurder keek wat geschrokken in zijn binnenspiegel om vervolgens wel meteen op te trekken. Bij het tweede verkeerslicht besloot ik om op de trambaan naast de brommobiel te gaan staan omdat ik geen zin had om erachter te blijven hangen. Toen ik er eenmaal voorbij was en in mijn binnenspiegel keek zag ik nog twee normale auto`s achter me die dus kennelijk precies hetzelfde hadden gedaan. Als ik er nu over nadenk had die brommobiel natuurlijk net zoveel recht om daar te rijden als ik en had ik bij het verkeerslicht gewoon achter de brommobiel moeten gaan staan, om deze later op een normale manier voorbij te gaan.

nappa zei:
Het valt me de laatste tijd vaak op dat mensen hun richtingaanwijzers niet gebruiken of te laat.

Gisteren was er een situatie het gebruik richtingaanwijzer wel handig zou zijn geweest.
Op de takenhofplein (een rontonde) in Nijmegen. Komend vanaf de Wijchenseweg (A326) op de tweede baan voor rechtdoor (wijchenseweg). Voor mij een vw caddy en daar voor een volvo. We zijn de eerste afslag voorbij. Caddy zijn knipperlicht aan, ik mijn knipperlicht aan en de volvo niet. De volvo rijdt ook vrij ver dicht aan de binnen kant van de rotonde en leek er op dat ie de 3de afslag zal nemen. De Caddy steekt de volvo rechts voorbij. Als plotseling de volvo plotseling de afslag wil nemen en zijn knipperlicht nog steeds niet gebruikt. Een hoop getoeter van die volvo, maar gelukkig geen ongeluk.

Nou, ik heb altijd moeite met het knipperlicht in een rotonde, want hij klikt altijd terug. (Was bij de CX/BX niet zo, trouwens, heerlijk), dus ik kan die Volvo wel begrijpen.

Soloman zei:
Nou, ik heb altijd moeite met het knipperlicht in een rotonde, want hij klikt altijd terug. (Was bij de CX/BX niet zo, trouwens, heerlijk), dus ik kan die Volvo wel begrijpen.

Dat is toch de bedoeling als je bent afgeslagen?

ik doe het knipperlicht aan als ik voor de rotonde sta. Dan rij ik de rotonde op en stuur bij, richtingaanwijzer slaat af. Ik doe hem opnieuw aan (krrrrrr!!!!, zegtie dan), ik wil dan afslaan, richtingaanwijzer naar rechts. Maar dat lukt me pas vlak voor het afslaan.

Daarbij komt: in de voorlampen is de richtingaanwijzer in moderne auto's maar een klein oranje lampje naast de koplamp. Amper te zien, helemaal bij een rotonde. Ik zie ook zelf dat als ik de rotonde afrij met de richtingaanwijzer aan, verkeer dat het verkeersplein op wil rijden, twijfelt. Ook ik moet altijd heel goed kijken als ik de rotonde op rij bij ander verkeer. Ik vind het zo moeilijk te zien.

Soloman zei:
ik doe het knipperlicht aan als ik voor de rotonde sta.
Waarom?

Dan rij ik de rotonde op en stuur bij, richtingaanwijzer slaat af. Ik doe hem opnieuw aan (krrrrrr!!!!, zegtie dan), ik wil dan afslaan, richtingaanwijzer naar rechts. Maar dat lukt me pas vlak voor het afslaan.
Bij de vorige afslag is op tijd hoor.

Geelhoed zei:
Soloman zei:
ik doe het knipperlicht aan als ik voor de rotonde sta.
Waarom?

Dan rij ik de rotonde op en stuur bij, richtingaanwijzer slaat af. Ik doe hem opnieuw aan (krrrrrr!!!!, zegtie dan), ik wil dan afslaan, richtingaanwijzer naar rechts. Maar dat lukt me pas vlak voor het afslaan.
Bij de vorige afslag is op tijd hoor.

Er is een rotonde voor mijn huis, die moet ik driekwart rond, dus gelijk links aan.
En dan al dat gedraai aan het stuur en om je heen kijken of er geen fietsers aankomen. Dus dat wordt lastig met knipperlicht naar rechts aandoen (toch lukt het me, maar zoals mijn vrouw altijd zegt, alleen vrouwen kunnen meer dingen tegelijk doen):T

Soloman zei:
Er is een rotonde voor mijn huis, die moet ik driekwart rond, dus gelijk links aan.
Nee hoor.

Soloman zei:
En dan al dat gedraai aan het stuur en om je heen kijken of er geen fietsers aankomen. Dus dat wordt lastig met knipperlicht naar rechts aandoen
Reden temeer om dat idiote linksknipperen achterwege te laten, zullen we het verplichte rechtsknipperen daar dan maar niet onder laten lijden?

Soloman zei:
Nou, ik heb altijd moeite met het knipperlicht in een rotonde, want hij klikt altijd terug.

Soloman zei:
ik doe het knipperlicht aan als ik voor de rotonde sta. Dan rij ik de rotonde op en stuur bij, richtingaanwijzer slaat af. Ik doe hem opnieuw aan (krrrrrr!!!!, zegtie dan), ik wil dan afslaan, richtingaanwijzer naar rechts. Maar dat lukt me pas vlak voor het afslaan.

Die volvo deed dus helemaal geen knipperlicht, dus ook niet op het eind. En hij was slecht voorgesorteerd. Bij mijn auto wil mijn knipperlicht op een rotonde soms ook terug klappen, maar dan hou ik mijn vinger tegen de stengel.

Maar misschien was een knipperlicht een optie op deze volvo zoals op veel auto's die ik tegenwoordig zie.

Bij mij klikt ie ook 9 van de 10x terug, probeer soms ook gewoon de hendel omhoog te houden met mijn vinger maar zonder stuurbekrachtiging gaat dat soms lastig ^^

Zonet gezien:

Achteruit over een paal en een verkeersbord heen gereden, ze probeerden hem weer los te krijgen.

o_O

Oeps.... :D

En Geelhoed is er natuurlijk als de kippen bij om een voor-de rotonde-links-knipperaar de les te lezen.... Een eindeloze discussie!

Dat een richtingwijzer op een rotonde niet zo mee wil doen is trouwens niet zo raar. Het is een gevolg van het "comfort" dat 'ie uit gaat na het afslaan. Op een rotonde stuur je normaal naar links, terwijl je naar rechts richting aangeeft. Veel auto's kunnen "daar niet mee omgaan" en dan knalt 'ie dus weer uit...

Meteen een verklaring voor een deel van de niet-rechtsaf-knipperaars, Geelhoed ;) (Let wel, verklaring, geen excuus!)

Kan je nagaan, ik als antilinksknipper icoon rij dan net weer een auto waarbij de knipper niet automatisch uitgaat bij terugsturen. :D

Mooi dat die voetgangers daar mogen laden en lossen! (y)

Willen sommige mensen graag ongelukken veroorzaken? Ik reed op een kruispunt af waar aan beide kanten van de weg veel mensen stonden die gewoon moesten wachten totdat ik voorbij was aangezien hun rood licht hadden. Een idioot op de fiets uit die groep vond het blijkbaar nodig om met zijn hele voorwiel op de rijbaan te gaan staan en net toen ik aan kwam rijden nog een stukje naar voren te komen. Ik gaf daarop een ram op mijn toeter want het zou me niks verbaasd hebben als 'ie gewoon recht voor mijn neus over was gaan steken. Als 'ie daadwerkelijk over was gaan steken dan had ik flink in de ankers gemoeten want mijn andere optie zou zijn uitwijken en op de groep mensen in te rijden die wel gewoon netjes stonden te wachten.

Ook een tijd terug een soortgelijk geval meegemaakt. Een man met krukken stond langs de kant van de weg met iemand te praten en net voor ik langs kwam rijden gooit die gek zo zijn krukken naar voren. Als ik een seconde later was geweest had ik nu een paar mooie afdrukken in mijn auto. Maar in dit geval was er waarschijnlijk geen sprake van opzet.

Blik_op_wielen zei:
Een idioot op de fiets uit die groep vond het blijkbaar nodig om met zijn hele voorwiel op de rijbaan te gaan staan en net toen ik aan kwam rijden nog een stukje naar voren te komen.

Met kinderwagens gebeurt dat ook nog wel eens.

Blik_op_wielen zei:
(..) en net voor ik langs kwam rijden gooit die gek zo zijn krukken naar voren.
Genezende gave?;)

sdi3s zei:
Blik_op_wielen zei:
Een idioot op de fiets uit die groep vond het blijkbaar nodig om met zijn hele voorwiel op de rijbaan te gaan staan en net toen ik aan kwam rijden nog een stukje naar voren te komen.

Inderdaad ja, zie je zo'n vrouwtje aanstalten maken tussen twee auto's door over te gaan steken, staat de kinderwagen al voor je op de straat....

En dan worden ze kwaad op jou als het spannend wordt..... Het zal de schrik wel zijn...o_O

Zonet weer bijna een aanrijding op dezelfde plek als een tijdje terug dit keer moest ik mijn toeter er nog bij gebruiken omdat mevrouw me nog steeds niet zag (ondanks dat ik recht voor haar langs reed).
domu.png

Nu kwam ik uit de richting naar die zwarte auto toe en kwam er een mevrouw daar van rechts (het is er vernieuwd en ziet er iets anders uit nu), haar zicht was echter zeer beperkt door de vele auto's en ze reed ook stapvoets. Toen ik over het "kruisinkje" heen reed kon ik haar pas zien en ik zag al dat ze een andere kant op zat te kijken terwijl ze rustig doorreed. Dus ik toeteren en zij remmen met een zwaaiend handje, heb nog even terug gezwaaid ^^

LoveMyJeep zei:
sdi3s zei:
Blik_op_wielen zei:

Inderdaad ja, zie je zo'n vrouwtje aanstalten maken tussen twee auto's door over te gaan steken, staat de kinderwagen al voor je op de straat....

En dan worden ze kwaad op jou als het spannend wordt..... Het zal de schrik wel zijn...o_O

Wel eens meegemaakt dat een kind vlak voor me de weg op wilde fietsen. Ik schrok me kapot, met de bijbehorende reactie erbij: gillende remmen. De moeder wist het meisje nog in de jas te grijpen, gelukkig maar. Maar ze begon mijn kant op te schelden, terwijl ik me aan de verkeersregels hield (30). Ze was kwaad op mij. Ik heb niet gereageerd, kon het niet eens. Mijn hart bonkte en het zweet stond letterlijk in mijn handen. Het voorval (een kind dat plotseling oversteekt) zal de rest van mijn leven bijblijven.

Geelhoed zei:
Kan je nagaan, ik als antilinksknipper icoon

Leg eens uit? Aangezien je anti bent zal het wel niet nodig zijn, maar handig is het wel...

Ik kom 1 rotonde tegen onderweg naar mn werk en ik ben zo'n beetje de enige die hier linksaf gaat, verder gaat iedereen rechtdoor. Als ik niet naar links knipper op de rotonde dan wordt ik echt aangereden door het tegemoet komende verkeer.

De acht axioma's van de niet-linksknipperaars

0. Wij denken wel voor ons zelf na en slikken niet klakkeloos alle domme regeltjes die de CBR ambtenaren, de examinatoren en instructeurs door de strot proberen te duwen.
1. Wij geven wel naar rechts aan bij het afslaan.
2. Wij geloven niet dat bestuurders die dat niet doen nu opeens wel naar links gaan knipperen.
3. Wij zijn bekend met het feit dat de rotonde een doorgaande (voorrangs)weg is.
4. Wij weten dat wanneer er niet geknipperd wordt, het voertuig op de rotonde blijft.
5. Wij denken niet dat je op een rotonde linksaf kan.
6. Wij geloven dat een signaal eenduidig moet zijn en niet afhankelijk van wat voorheen gebeurd is.
7. Wij denken internationaal, daar het in de ons omringende landen verboden is links te knipperen op de rotonde.

Met name de zevende is een krachtige. Daarnaast is het al meermaals gebleken dat bestuurders denken dat het verplicht is en bij een niet linksknipperende auto oprijden.

Ik ben het met je eens, maar meerdere collega's hebben al voorschermen of passagiers-deuren kunnen vervangen omdat iemand op reed terwijl hij/zij op de rotonde bleef.

Met je 8 punten hierboven (creatief trouwens, bij 0 beginnen) ben ik het ook eens, maar toch.. Ik weet daarentegen ook dat als iets niet in je straatje past het je niet aan te praten is :) Maar ik knipper als ik linksaf ga bij een rotonde voordat ik de rotonde op rij naar links, tot ik bij een-na-laatste afrit ben en daar knipper ik dan naar rechts. Kleine moeite en wel zo duidelijk :)

Ik doe het ook wel eens om te voorkomen dat een of andere mafkees voor me langs de rotonde op komt zetten. Heeft soms maar een haartje gescheeld...

Het geeft meer duidelijkheid wat mij betreft (y). Er zijn echter ook helden die het doen wanneer ze de rotonde rechtover gaan. Dus ik zit erachter, klaar om weer gas te geven (zodra de voorgang de hoek om is naar 3/4.) maar dan gaat ineens het knippertje naar rechts aan en gaan ze rechtdoor. (terwijl ik me al aan het voorbereiden was op zo ver mogelijk naar rechts en de rotonde af).

Archiebald zei:
Ik ben het met je eens, maar meerdere collega's hebben al voorschermen of passagiers-deuren kunnen vervangen omdat iemand op reed terwijl hij/zij op de rotonde bleef.

Ja, en het zou mee niet verbazen dat dat komt omdat men denkt dat linksknipperen verplicht is.

Kleine moeite en wel zo duidelijk :)
Wel zo duidelijk?
En als ik nou niet weet waar jij vandaan komt? Wat geeft die linksknipper dan aan?
En wat doe je bij rtotondes met 3, 5 of zelfs 6 afritten?

En waarom knipperen mensen links als ze rechtdoor moeten?

Geelhoed zei:
Wel zo duidelijk?
En als ik nou niet weet waar jij vandaan komt? Wat geeft die linksknipper dan aan?
En wat doe je bij rtotondes met 3, 5 of zelfs 6 afritten?

En waarom knipperen mensen links als ze rechtdoor moeten?

- Ja vind ik wel...

- Dat "ik" op de rotonde blijf, zoals je aangaf is niet knipperen daarvoor al voldoende, maar toch blijken veel mensen daar moeite mee te hebben

- Sja.... Meestal geef ik dan op de rotonde zelf niks aan, tot ik bij m'n afrit ben.. Zoals het hoort dus ;)

- Omdat dat mensen zijn met minder IQ punten dan het vermogen van hun auto? Ik heb geen idee....

Archiebald zei:
- Dat "ik" op de rotonde blijf, zoals je aangaf is niet knipperen daarvoor al voldoende, maar toch blijken veel mensen daar moeite mee te hebben
Vanwege het idiote linksknipperen ja.

- Sja.... Meestal geef ik dan op de rotonde zelf niks aan, tot ik bij m'n afrit ben.. Zoals het hoort dus ;)
ALweer een inconsistentie aangetoond.

Geelhoed zei:
En als ik nou niet weet waar jij vandaan komt?

Geelhoed zei:
ALweer een inconsistentie aangetoond.

Volgens mij hebben deze twee reacties betrekking op elkaar... Je weet niet waar ik vandaan kom, maar als je me tegenkomt op de weg weet je ook niet of ik normaal gesproken (bij "standaard" rotondes) wel geknipperd zou hebben. (Of juist niet)..

Ik doelde meer op een interne inconsistentie van het linksknipperen, niet op de eenduidigheid richting andere weggebruikers.

oke, point taken... Zij het niet dat ik prima weet wat ik doe, en vooral waarom ;)

't Is dat ik verder geen rotondes tegenkom eigenlijk (helaas), maar voor zover dat gebeurd is dit de enige waar ik links-knipper om ongelukken te voorkomen...

Nu ik erover nadenk, ik weet nog wel een leuke rotonde die de nodige discutable situaties opleverd.. Google maps linkje..

Hier ga ik altijd linksaf (zonder te knipperen hier hoor). Ik sorteer links voor, naast iemand waarvan ik verwacht dat diegene rechtsaf gaat slaan, maar meestal is dat niet het geval. Gelukkig ben ik 9 v/d 10 keer sneller de rotonde rond als de anders. Maar nu vraag ik me af, volgens de weg belijning is wat die ander doet niet fout, klopt dat? Maar waarom is het dan een 2baans rotonde?

Dat klopt, je hoeft niet rechts te houden op een rotonde maar het mag wel.

Leuk dat je een dubbelloops rotonde post, hoe doe je dat met strookwisselen als je aan het linksknipperen bent?

Hetzelfde als jij doet met berichten posten zonder te lezen.. Niet, zoals ik schreef ;)

En toch, ook hier verwachten mensen vaak dat je van de rotonde af gaat als je op de rechterbaan rijdt om linksaf te slaan (of naja, de tweede afrit te nemen dus)

Haha, wat blijft het toch een lollige discussie, dat linksknipperen-of-niet.

Kort samengevat blijft het er altijd op neerkomen dat linksknipperen:
- in NL niet verboden is,
- indien correct gebruikt èn de geldende regels ook toegepast worden (dus rechts knipperen bij verlaten rotonde en/of rijstrookwissel) extra duidelijkheid kan geven,
- indien bovengenoemde niet het geval is juist erg veel verwarring kan veroorzaken,
- niet noodzakelijk is als men alle overige regels goed toepast,
- veelal onterecht als verplicht gezien wordt.

Op zich ben ik het eens met de intentie die van het linksknipperen uit gaat, maar door het niet correcte gebruik ervan én het niet volgen van de overige regels wordt het er vaak niet beter van en zou het veel beter zijn het consequent te verbieden.

Overigens is het in de meeste europese landen NIET verboden links te knipperen op een rotonde, wel in een aantal landen verboden voor het oprijden van de rotonde links te knipperen. Anders zou het namelijk ook niet zijn toegestaan om bij een rijstrookwissel naar links richting aan te geven. Nou zit het nut van het linksknipperen ook vooral in het knipperen OP de rotonde, dus maakt dat verbod eigenlijk weinig uit...

Alweer die verrekte brommobiel op de N322. Volgens mij realiseert die man zich niet hoe belachelijk gevaarlijk het is als hij met 55km/u rijdt op een autoweg waar 100km/u is toegestaan.

Terug
Bovenaan