Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Geelhoed zei:
Omdat men aanneemt dat het verplicht is, en de auto ervoor gooit als iemand niet linksknippert. Daar schuilt het gevaar in.
Nou ja er voor gooien, wat ik denk dat gebeurd is dat men er voor kiest om pas heel laat mogelijk te moeten remmen omdat heel vaak de niet-knipperaar er toch af gaat.
Ik snap alleen jou redenatie niet dat het ervoor gooien wordt veroorzaakt door de links-knipperaars. Als niemand links zou knipperen bij een rotonde zou men nog steeds de auto ervoor gooien omdat er veel mensen zonder te knipperen de rotonde verlaten. Dat zijn de boosdoeners...

Ordep zei:
Ik snap alleen jou redenatie niet dat het ervoor gooien wordt veroorzaakt door de links-knipperaars. Als niemand links zou knipperen bij een rotonde zou men nog steeds de auto ervoor gooien omdat er veel mensen zonder te knipperen de rotonde verlaten. Dat zijn de boosdoeners...

In de basis ja, natuurlijk.
Maar hoe vaak hebben we nu al niet mensen rechts moeten zetten dat het niet verplicht is? Ik zoek nog steeds het filmpje uit BodW of Wegmisbruikers van een knakker die hem er bij de VROS voorgooide en volhield dat het verplicht was en de politie fout zat.

Ik heb dit al eens gepost: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,4547376,4548331#msg-4548331

Oke laat ik het zo zeggen. Als je me tegemoet kom en 3/4 wil.
Als jij met je skelter aankom en niet knipper op een rotonde, ga je rechtdoor op dezelfde weg. Dus dan staat er egt ineens 2 ton staal voor je neus in de vorm van Transporter. Want ik ga niet meer kijken dan noodzakelijk, ik heb het al veel te druk met al die k*tfietsers in me dooie hoeken, die van 1 of andere complete d****l nog voorrang hebben gekregen ook. En dan heb ik het nog geeneens over brommers.

Dit is trouwens extra leuk als ik nog 6 meter langer ben dankzij aanhanger, dan wordt het aardig remmen voor je, maar je heb in ieder geval niet linksgeknipperd.

Daarom dus linksknipperen want dan weet ik dat als jij op een kwart zit, ik jouw voor me kan verwachten. Knipper je niet, dan wil je half. Meer kijk ik niet, want jij heb een grotere overlevingskans dan een fietser + minder gezeik als je een auto aanrij.

Dus op een rotonde met 4 afslagen, linksknipperen als je de 3e wilt hebben. Dan kan ik erop anticiperen, al op het moment dat je de rotonde opkomt rijden.

Meer hoef je niet te weten. Hou vol met niet knipperen, je loop het vanzelf op. Duidelijkheid creëer je zelf. Defensief rijden noemen ze dat.

Ergens zit daar wel logica in, maar dat is omgekeerde logica. Als iedereen die een rotonde verlaat nou gewoon richting naar rechts zou aangeven zoals verplicht is, dan hoef ik niet steeds te remmen voor mensen die het verdommen om zich aan de wet te houden.

Ik ga Gatso BV eens mailen, misschien kunnen ze een flitser maken die mensen bekeurt voor het verlaten van een rotonde zonder rechts richting aan te geven.

Geelhoed zei:
In de basis ja, natuurlijk.
Maar hoe vaak hebben we nu al niet mensen rechts moeten zetten dat het niet verplicht is? Ik zoek nog steeds het filmpje uit BodW of Wegmisbruikers van een knakker die hem er bij de VROS voorgooide en volhield dat het verplicht was en de politie fout zat.

Ik heb dit al eens gepost: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,4547376,4548331#msg-4548331

Als er mensen zijn die de regels niet kennen en verkeerde conclusies trekken zoals de neanderthaler uit jouw quote dan is het nog steeds hun fout en niet de schuld van de links-knipperaars.

Juist, maar door wie komen ze aan het idee dat linksknipperen moet of verplicht is?

Zeg, stelletje links- en rechtsknipperaars..... Kunnen we dan niet gewoon concluderen dat het linksknipperen en het niet-rechtsknipperen gecombineerd het probleem van de "er-voor-gooiers" nog erger maakt?

Het lijkt me duidelijk dat - onafhankelijk van het niet rechtsknipperen, het niet linksknipperen bij steeds meer bestuurders de verwachting wekt dat men niet op de rotonde blijft. En net zo goed gaan steeds meer mensen gokken dat een bestuurder wél de rotonde verlaat zonder rechts te knipperen, omdat steeds meer mensen dat vergeten. Onafhankelijk van het linksknipperen. Bij elkaar opgeteld heb je dus een dubbel probleem.

Maar ik snap wel waar de fanatieke anti-linksknipperaars op doelen: rechtsknipperen bij het verlaten is wél verplicht en is dus geregeld. Linksknipperen niet en als dat dus bijdraagt aan de verwarring kan het beter achterwege gelaten worden. Het voegt eigenlijk niets toe, als iedereen zich gewoon aan de regels houdt en draagt bij aan de verwarring als men dat niet doet...

Nou, ik vind het nogal wat om de schuld te leggen bij de mensen die links knipperen.
Als signalen verkeerd worden geïnterpreteerd door mensen die de verkeersregels niet goed kennen dan is dat de schuld van die mensen zelf.

GH wil niet geforceerd worden om links te knipperen om te voorkomen dat er ééntje zich ervoor propt, alleen maar omdat sommige mensen de regels niet kennen. Maar de linksknipperaars kunnen een soortgelijk argument gebruiken en het linksknipperen niet willen afleren alleen om te voorkomen dat niet-linksknipperaars dan wel eens last zouden kunnen hebben van mensen die de regels niet kennen.

Nee, ik wil niet aangereden worden omdat mensen denken dat linksknipperen verplicht is en daarom er van uitgaan dat ik, ondanks het gebrek aan rechterknipper, wel van de rotonde zal afslaan

Maar de linksknipperaars kunnen een soortgelijk argument gebruiken en het linksknipperen niet willen afleren alleen om te voorkomen dat niet-linksknipperaars dan wel eens last zouden kunnen hebben van mensen die de regels niet kennen.
Deze snap ik even niet. Waar zouden niet linksknipperaars last van hebben als linksknipperaars stoppen met linksknipperen?

Geelhoed zei:
Nee, ik wil niet aangereden worden omdat mensen denken dat linksknipperen verplicht is en daarom er van uitgaan dat ik, ondanks het gebrek aan rechterknipper, wel van de rotonde zal afslaan
Ik geloof niet dat de schuldigen voor deze situaties de linksknipperaars zijn.

Maar de linksknipperaars kunnen een soortgelijk argument gebruiken en het linksknipperen niet willen afleren alleen om te voorkomen dat niet-linksknipperaars dan wel eens last zouden kunnen hebben van mensen die de regels niet kennen.
Deze snap ik even niet. Waar zouden niet linksknipperaars last van hebben als linksknipperaars stoppen met linksknipperen?
Ha, de mensen die de regels niet kennen zijn niet de linksknipperaars maar de mensen die concluderen dat een niet linksknipperaar er wel af zal gaan. Dus de links knipperaars zullen niet stoppen met knipperen alleen omdat mensen zoals jij anders last zouden kunnen hebben van mensen die 'm ervoor gooien.

Ordep zei:
Ik geloof niet dat de schuldigen voor deze situaties de linksknipperaars zijn.
Laat ik zeggen dat ze bloed aan de richtingaanwijzer hebben zitten (vrij naar Spong)

Ha, de mensen die de regels niet kennen zijn niet de linksknipperaars maar de mensen die concluderen dat een niet linksknipperaar er wel af zal gaan. Dus de links knipperaars zullen niet stoppen met knipperen alleen omdat mensen zoals jij anders last zouden kunnen hebben van mensen die 'm ervoor gooien.
Ha zo. Nee dat zou inzicht in groepsbelang en vooruitdenken vereisen.

Geelhoed zei:
Laat ik zeggen dat ze bloed aan de richtingaanwijzer hebben zitten (vrij naar Spong)
:)

Ha zo. Nee dat zou inzicht in groepsbelang en vooruitdenken vereisen.

Dat bedoel ik, ik zie enige symmetrie tussen jouw argumenten om niet links te knipperen en de argumenten van de links-knipperaars om dat te blijven doen:
En dat degenen die de voorrangsregels niet kennen wat oncomfortabeler moeten remmen zal mij een worst zijn.

Ik zie het vrij simpel. Zolang mensen maar structureel rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde interesseert het mij geen iota of ze op een rotonde met maar 1 rijstrook onnodig naar links knipperen. In dat geval voegt het hoe dan ook voor alle partijen iets toe dat ze onnodig linksknipperen.
Zodra het een rotonde wordt met meerdere rijstroken wordt het een ander verhaal, dan interpreteer ik linksknipperen op de enige mogelijke manier, namelijk dat diegene van baan wil wisselen.
Op een echte rotonde is ook de enige uitleg van linksknipperen dat diegene een 'baan' naar links wil opschuiven.

In de laatste twee gevallen is linksknipperen om aan te geven dat je op de rotonde blijft verwarrend voor het overige verkeer op die rotonde.

En uiteraard zijn er dan nog verkeerspleinen waar mensen een rotonde in zien die er helemaal niet is en waar linksknipperen bij links afslaan dus gewoon verplicht is, evenals voorrang verlenen aan rechts. Tijdens de vierdaagseweek ben ik op dat plein meerdere keren vol in de ankers gemoeten vanwege toeristen die niet snappen dat het geen rotonde is en dus niet correct richting aangeven of voorrang verlenen.

Meer on-topic voor de idiote acties in het verkeer. Vandaag alweer die pannenkoek met zijn brommobiel op de N322, omdat ik er de tijd voor had ben ik tot een tankstation achter hem aangereden en heb ik hem aangesproken op het feit dat zijn overdekte bromfiets niets te zoeken heeft op de autoweg en dat dat levensgevaarlijk is.
Waar ik me wel niet mee bemoeide, hij deed het elke dag en het ging prima. Dat koekblikje van mij was niets beter en dat mag gewoon 120 rijden.
Op dat punt heb ik hem onderbroken met de mededeling dat ik toch niet van plan was om met hem in discussie te gaan en dat hij zich de moeite kon besparen. Eenmaal thuis heb ik er melding van gemaakt bij de politie, als die man daar dagelijks -zoals hij zelf zegt- rond 14.00u rijdt, dan is er toch een redelijke kans dat de politie hem een keer tegen kan komen.

Bah Marcel Willems paardenvriend, wat ben je een misselijk mannetje.
Je rijd op de rechterbaan op ruime afstand achter voorganger en je wilt het niet hebben dat mijn Fiatje netjes naar rechts toe gaat om vervolgens de afslag te nemen. Nee, meneer moet met de vrachtwagen groot licht aan doen en claxonneren. Terwijl je alle ruimte hebt en krijgt.

Jammer dat je naam dan groot op de zijkant van je wagen staat, kan ik je met naam en toenaam gewoon even aan de schandpaal nagelen.

Mergelsberg zei:
En uiteraard zijn er dan nog verkeerspleinen waar mensen een rotonde in zien die er helemaal niet is en waar linksknipperen bij links afslaan dus gewoon verplicht is, evenals voorrang verlenen aan rechts.
Als je de natuurlijke loop van de rijbaan volgt hoeft je geen richting aan te geven. Zo ook bij het oprijden van een rotonde, dan hoef je ook niet rechts aan te geven. Linksknipperen op een verkeersplein verplicht?

Geelhoed zei:
Mergelsberg zei:
En uiteraard zijn er dan nog verkeerspleinen waar mensen een rotonde in zien die er helemaal niet is en waar linksknipperen bij links afslaan dus gewoon verplicht is, evenals voorrang verlenen aan rechts.
Als je de natuurlijke loop van de rijbaan volgt hoeft je geen richting aan te geven. Zo ook bij het oprijden van een rotonde, dan hoef je ook niet rechts aan te geven. Linksknipperen op een verkeersplein verplicht?
Op het specifieke verkeersplein dat ik aanhaalde moet je over een blokmarkering heen om "de rotonde" te kunnen volgen, dus ja daar moet je richting naar links aangeven. Ik haalde ook dat plein aan omdat er vaak het idee is bij mensen dat het een rotonde is terwijl het dat duidelijk niet is, er staan alleen borden C4 en D3, geen bord D1.
Maar inderdaad als je in de binnenste baan blijft rijden hoef je geen richting naar links aan te geven, je volgt dan het natuurlijk verloop van die rijstrook.

Overigens neemt dat nog niet weg dat je op dat plein, ook al volg je de binnenste baan, voorrang moet verlenen aan verkeer van rechts. Het is dus in meerdere opzichten geen rotonde, zelfs geen Nijmeegse rotonde zoals het Keizer Karelplein of het Takenhofplein waar voorrang van rechts geldt.

Verkeer op rotondes heeft niet automatisch voorrang, dat moet geregeld zijn met B6 en haaientanden. (In België heeft rotonde verkeer wel altijd voorrang). Het ontbreken van een D1 houdt eigenlijk alleen maar in dat je niet rechts mag inhalen of links mag rijden.

C5ch@uffeur zei:
Op de A2 van Amsterdam naar Utrecht met een vaartje van 130 op de teller (da's dus al 30km in overtreding van mij) op de meest linker baan.
Het zijn er op dat punt maar liefst 5, dus lekker de ruimte en het is niet ontzettend druk.
Naast de 5e baan ligt daar nog een heel brede strook waar zo ooit baan 6 van zouden kunnen maken.

Ineens wordt ik op die "6e" baan ingehaald door een woest toeterende Prius met minimaal 140 per uur, die vervolgens met ruim 140 op de 5e baan gaat rijden en al rap uit het zicht verdwijnt. Met z'n belastingsubsidie!

Ruim 30km te hard was blijkbaar niet hard genoeg...

(Oke, ik had natuurlijk ook op een baan meer naar rechts kunnen rijden, ik weet het. Maar daar gaat het nu niet om.)

Gaat het nu niet om??? Wat doe je op de meest linker baan als het rustig op de weg is?

Blik_op_wielen zei:
Hmm, voortaan zal ik toch maar een baantje opschuiven voor invoegers als het mogelijk is uiteraard. Gisteren op een nagenoeg lege snelweg reed ik keurig op de rechterbaan terwijl ik een auto naderde die moest invoegen. Ik bleef gewoon dezelfde snelheid rijden en ging er vanuit dat 'ie wel achter me zou invoegen aangezien daar niks reed en op de invoegstrook was hij ook de enige. Helaas ging toch het knippertje aan op het moment dat ik de auto bijna was gepasseerd en moest ik afremmen van 100 naar 80 km/u om er niet tegenaan te rijden. Die snelheid bleef de auto vervolgens ook even rijden dus besloot ik in te halen maar tijdens die actie besloot de bestuurder toch maar te versnellen waardoor ik rechts werd ingehaald en weer achter mocht invoegen.
Twee auto`s op een lege snelweg en dan nog in moeilijkheden komen is toch wel kansloos.

Inderdaad, je had ook gewoon even een baantje op kunnen schuiven als het zo rustig op de weg was. Wel zo makkelijk!

Ghia-X zei:
Ik liep op de stoep, komt er een auto die richting aangeeft naar rechts en netjes een parkeerplaats op draait. De dame erachter ramt ongeneerd op de toeter, omdat ... ehhh... geen idee? Ze wou doorrijden en parkeren mag dan opeens niet meer? Op het moment dat ze langs de auto kan trapt ze keihard op de rem om de parkerende meneer eens boos aan te kijken. Waardoor de auto achter haar vol in de remmen moet en voor joker staat te wachten tot ze uitgekeken is.
Vreemde mensen...

Ik heb hetzelfde gehad in Rotterdam, ër zat al een tijd een bumperklevende politieauto achter me en op een gegeven moment doet zich de situatie voor waarbij ik wou parkeren en dit netjes aangaf en vervolgens netjes het vak in reed. Het agentje achter me begint te claxonneren. Ik het gebaar maken van "wat is het probleem?" vervolgens boven op de rem, raam open dus ik vraag hem waarom hij zo idioot doet.... Grote muil van "je kunt toch niet zo een vak in rijden?"

Ik heb hem uitgelegd en gezegd dat hij niet zo idioot dicht achter me moest rijden, dan was er niets aan de hand (nu ook niet eigenlijk) maar agentje bleef maar zijn smoel open trekken, terwijl hij midden op de weg stond en achter hem een file aan het ontstaan is.... Uiteindelijk rijdt hij er opeens met een noodgang vandoor omdat hij erachter kwam dat hij me niet kon intimideren met zijn brutale mond.

Laat ik (denk ik) ook maar even zelf schuld bekennen.

Maandag vanaf de A28 richting Utrecht de afslag Soest genomen. Bij het uitvoegen denk ik een witte bestelwagen (type grote VW Transporter) nogal erg gesneden te hebben. Ik schoof op naar de rechterbaan (toch in de spiegels e.d. gekeken) en met dat ik op de rechterbaan kom, rijdt de desbetreffende bestelwagen rechts langs me heen over de vluchtstrook. Hij moest op een gegeven moment rechtsaf, en ik hield links aan. Met dat ik de bestelwagen passeerde zat de bestuurder stuiterend en zwaaiend met zijn middelvinger naar me te kijken.

Als deze bestuurder hier ook op het forum zit, bied ik daarvoor mijn rechtgeaarde excuses aan; ik was de bestuurder van de bordeauxrode Daihatsu Sirion 2. Ik heb je echt totaal niet gezien; misschien dat je in de dode hoek zat (voor zover die bij een Sirion aanwezig kan zijn)?

Wrangler zei:
Bellen achter stuur mag ook niet als je stilstaat. ;) Je mag de telefoon niet eens vasthouden als je achter het stuur zit.

Zolang je stilstaat is het gewoon toegestaan te bellen hoor, zodra je gaat rijden uiteraard de telefoon weer neerleggen of het gesprek handsfree voortzetten.

Blik_op_wielen zei:
Wouter82 zei:
De automobilisten hadden vanavond weer de nodige moeite met het fenomeen 'fiets' zeg :(
* druk VRI-kruispunt, geblokkeerd door file. Fietslicht wordt groen en oversteek is vrij, alleen denkt een achtergebleven vrachtwagenchauffeur nog dat hij nog wel door kon. Dat dacht ik niet, wacht maar.
* zelfde kruispunt, andere rijbaan (brede middenberm). Autolicht wordt rood, fietsers groen maar een Golf dacht "ik ga nog lekker". Mooi niet, die kon ik blokken.
* uitrit van een kantoorgarage. Galaxy heeft vrij uitzicht op het fietspad waar ik aan kom rijden, ik met licht aan en knalgele regenbroek aan. Hij rolt vrolijk door richting het fietspad. Bellen - geen reactie. Schreeuwen - geen reactie. Uiteindelijk een noodstop van mijn kan en ik schuif zo tegen z'n deur aan. Meneer stopt dan eindelijk ook.
* rotonde, fietsers in de voorrang. Auto van links gaat rechtdoor en kruist mij, ik rijd van rechts de rotonde op en heb dus voorrang op hem. Hij stuift zo de rotonde af vlak voor m'n neus. Ik had geen seconde eerder moeten zijn want dan had ik nog een noodgreep moeten uitvoeren.

Zo te lezen rij jij volgens het principe "ik heb voorrang!" terwijl je toch echt voorrang hoort te krijgen. Als ik met m`n wagen zo zou rijden had ik nu al tientallen fietsers doodgereden, vandaag ook weer een doos die vol door het rode licht reed en me pas zag toen ze halverwege het kruispunt was. Niet dat ze nog tijd had om te remmen of me te ontwijken, dat eerste mocht ik voor haar doen. Als automobilist moet je rekening met dat soort idioten houden maar ik vind dat fietsers ook rekening met idioten in een auto moeten houden.

Vandaag ook een leuke actie trouwens. Het kruispunt was geblokkeerd en een Volvo stond daarom voorbij het verkeerslicht dus de bestuurder kon niet zien wanneer het weer groen werd. Hij bleef gewoon netjes stilstaan dus ik ging er vanuit dat hij wel wachtte op een seintje van zijn achterligger wanneer het verkeerslicht weer op groen sprong. Ongeveer 15 seconden voor het daadwerkelijk groen werd besloot de Volvo toch nog op te trekken en linksaf te slaan, vlak voor de tegenliggers die op dat moment wel groen hadden en dus in de remmen moesten. Die tegenliggers trokken dan weliswaar wel op vanuit stilstand dus echte ongelukken konden er waarschijnlijk niet gebeuren, maar toch had de Volvo voorrang moeten verlenen.

De Volvo had zo-wie-zo niet midden op het kruispunt stil horen te staan. Hij is de kruising opgereden terwijl het vast stond, had dus gewoon netjes voor de stopstreep moeten wachten.

bobo3 zei:
Geelhoed zei:
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor zebrapaden en voetgangers. Op de één of andere manier heb ik het idee dat we in NL het zebrapad niet respeceteren.
Heb je gelijk in:

Fietsers schromen trouwens niet om zebra's te gebruiken als oversteekplaats en daaraan ook voorrang te ontlenen.

Dat is dan jammer, een fietser heeft ook op het zebrapad voorrang. Alles op een zebrapad heeft voorrang. Een paardrijder heeft voorrang op een zebrapad, een koe en ook een hond, dus jouw actie daar is helemaal fout.

Zebrapad is voor voetgangers. Een fietser OP een fiets is geen voetganger en heeft slechts voorrang als hij met de fiets aan de hand (dus NAAST de fiets) van het zebrapad gebruik maakt.

Als je nou van achter naar voor leest, dan zie je dat al je verbeteringen al gegeven zijn. :)

belmanpoes zei:
Bartus G. zei:
Met de auto geef ik van tevoren ook vast richting aan naar links als ik de derde afslag neem .
Is dat met de fiets anders?
Laat Geelhoed dit maar niet lezen :)
Wettelijk gezien moet je alleen richting aangeven als je de rotonde verlaat. En dat is op de fiets niet anders.

Volgens de richtlijnen van het CBR is het echter wel prima om richting aan te geven naar links als je de rotonde 3/4 (of meer) neemt, maar inderdaad is het voor veel mensen teveel moeite en doet men het niet omdat het immers niet verplicht is. Tegenwoordig wordt het bij de rijlessen in ieder geval wel geleerd.

J. Koch zei:
Volgens de richtlijnen van het CBR is het echter wel prima om richting aan te geven naar links als je de rotonde 3/4 (of meer) neemt, maar inderdaad is het voor veel mensen teveel moeite en doet men het niet omdat het immers niet verplicht is.

En omdat het alleen maar onzinnig en verwarrend is. Het is wel verplicht om als je de rotonde verlaat richting aan te geven, helaas is dat voor velen al teveel moeite.

§anitarium zei:
J. Koch zei:
Volgens de richtlijnen van het CBR is het echter wel prima om richting aan te geven naar links als je de rotonde 3/4 (of meer) neemt, maar inderdaad is het voor veel mensen teveel moeite en doet men het niet omdat het immers niet verplicht is.

En omdat het alleen maar onzinnig en verwarrend is. Het is wel verplicht om als je de rotonde verlaat richting aan te geven, helaas is dat voor velen al teveel moeite.

Niets onzinnigs en verwarrends aan, daarom staat het ook in de richtlijnen van het CBR en wordt het (tegenwoordig) geleerd bij de rijlessen.

Rickenbacker4003 zei:
Hmm, ook een leuke.
De gemeente Veldhoven heeft in de jaren '80, toen het dorp uitbreidde door sub-urbanisatie, besloten om veel rotondes aan te leggen. Dat gaat wel goed, maar als je op een rotonde een 70 kilometerweg en een 30 kilometerweg direct met elkaar laat aansluiten, kan het nog eens chaotisch worden :rolleyes:
Ik fietste met een vlot gangetje op de rotonde af, en wilde net de rotonde oprijden (zebrapad), als achter mij een Ford Sierra aan komt stuiven en zonder te kijken de rotonde oprijdt en naar rechts afslaat. Mijn banden hebben nu een rode waas in het loopvlak, als teken dat ik ze volkomen heb versleten bij die remactie.. :rolleyes:
(En wat is het dan fijn voor jezelf dat je eigenlijk standaard slippend remt, zodat ik in een noodgeval als deze gewoon onmiddelijk kon remmen, zonder bang te zijn door te vallen doordat ik slipte... :rolleyes:

Op een zebrapad heb je als fietser OP de fiets geen voorrang.

Dat het CBR het linksknipperen promoot is echt nutteloos, zeker aangezien we steeds meer turborotondes krijgen en er ook veel rotondes zijn met meer of minder dan vier afslagen, de ovatondes niet te vergeten. Het enige wat er toe doet voor andere weggebruikers voor, achterof naast van je, is om te weten waar je de rotonde verlaat. Ergo: knipper rechts als je rotonde verlaat. Makkelijker en logischer kunnen we het niet maken.

§anitarium zei:
En omdat het alleen maar onzinnig en verwarrend is.
Wacht nou gewoon tot hij bijgelezen is, vanaf pagina 15 zal het hem wel duidelijk worden.

belmanpoes zei:
Wrangler zei:
Weet niet precies wat er gebeurd is ( er is vast 1 idioot verantwoordelijk voor hetgene wat is ontstaan), maar je mag Grote God op je knieen bedanken dat je levend uit deze Ford Cmax mag komen.

Wat ik begrepen heb kwam de auto van de linker naar de rechterbaan, tussen de twee vrachtauto's. De voorste ging op dat moment remmen, en de auto werd gesandwiched tussen de voorste, remmende vrachtauto en die erachter.

Bij deze reacties staat wat meer, voor wat het waard is. Als je met relatief lichte verwondingen uit zo'n wrak stapt heb je enorm veel geluk gehad.

Niet echt een slimme C-Max bestuurder om de ruimte (remweg) tussen twee voertuigen op te gaan lopen vullen. Laten we maar hopen dat hij/zij van deze domme fout geleerd heeft en de volgende keer niet zoiets stoms doet.

stoterstangen90 zei:
wellicht moeten we J. Koch ook nog even op topic deel 1 van dit topic wijzen. Kan ie ook nog mooi even op alle situaties reageren.

Staat daar nog dat verhaal in van die Farao op zijn strijdwagen die langs de weg water als muren zag welke hem later zomaar overspoelden?

Soloman zei:
Soloman zei:
Ik doe niet mee aan stress, zoals vanmorgen om 5 uur in onze dorpsstraat waar plotseling een klein l*llig autootje achter me bumper zat te kleven. Ik dacht nog wat moet je nou? Je mag hier toch niet harder (50). Op een rotonde zag ik in de spiegel zelfs het motorkapje niet meer. Ik ben toen even gestopt om dat jakkertje te laten passeren. Ik heb hem daarna nog wel even een koekje van eigen deeg gegeven. Mijn auto was denk ik twee keer zo breed met een imposante lampen voor. Ik heb hem bijna letterlijk de snelweg opgeduwd met zijn boodschappendriepittertje. Ik zag aan zijn rijstijl dat hij in zijn broek scheet met hoofdletters.
Leuk is dat als je meer pk's hebt dan zo'n ettertje.

De wereld is klein, dit bericht is van drie maanden geleden. Gisteren, zowaar, een terugzien en het was geen leuke.
Ik reed lekker ontspannen, weer door diezelfde dorpsstraat (voorrangsweg, 50), schiet er plotseling direct voor mijn neus een kleine fiesta voor me. Ik moest vol in de remmen en ik was behoorlijk pissed-off. Ik heb toen niet geseint, maar na het remmen zat ik vlak achter hem, want meneer was nog niet op snelheid met zijn 10 pk. Ik zat zo te kijken en ik dacht he die ken ik, en ja hoor het was dezelfde. Ben toen bumper aan bumper gegaan, leuk, hij moet in zijn linkerbuitenspiegel mijn linkerkoplamp hebben gezien en in de rechterbuitenspiegel mijn rechterkoplamp. En weer dat zenuwachtige geslinger. En heel druk doen in de auto. Ik zat lekker onderuit en hield heel kort afstand. Dat heeft 2 kilometer geduurd en toen sloeg die af.

En toen trapte diegene voor je even hard op zijn rem en was je schuldig aan de aanrijding!

J. Koch zei:
En toen trapte diegene voor je even hard op zijn rem en was je schuldig aan de aanrijding!

Want bij onnodig remmen is de achterligger schuldig? Zoek even naar jursipridentie op poging tot doodslag.
facepalm.gif

Mart1n zei:
Geelhoed zei:
bat zei:
(wij stonden eigenlijk vooral gewoon stil). Hij paste er dus met geen mogelijkheid meer tussen.
Waarom stond jij stil op een kruising?

Omdat het file was staat in de eerste regel van de desbetreffende alinea. Zal vast volgens de wet niet mogen, maar lijkt me logisch weggedrag.

Het is logisch dat je de kruising vrij laat en je had dus niet de kruising op mogen rijden. Daardoor blokkeerde je de weg en het is dan ook logisch dat jouw weggedrag irritatie opwekte.

StalenSnuitje zei:
Vanmorgen even m'n geheugen opgefrist. Ik kom dagelijks (2x) over zo'n soort kruising:

fiets_1.JPG

Een fietspad met haaientanden voor kruisend verkeer dus. Vanmorgen liep daar een man met z'n hond en reed er een bus met aanhanger. De bestuurder reed gewoon door, vlak voor de man langs (weliswaar met een rustig tempo, fietspad ligt op een drempel), die daarop zijn middelvinger opstak.

Het is dat mijn rechter raampje niet meer open kan, maar ik had de neiging de voetganger te melden dat hij geen voorrang had.....toch? Geen bestuurder en geen VOP toch? Of zijn die haaientanden nou zonder voorwaarden voor -in dit geval- de bestuurder?

Pfff, opfriscursus om de zoveel jaar is echt geen overbodige luxe :rolleyes:

Die voetganger die zijn middelvinger opsteekt is inderdaad dom bezig, want hij is geen fietser en heeft hier géén voorrang!

Zozo, J.Koch, hoop frustratie vandaag, dat op alle reeds uitvoerig besproken meldingen van de afgelopen maand nog een reactie komt? Wij waren inmiddels al verder, incluis een hele discussie over waarom linksgeknipper op rotondes overbodig en zelfs onduidelijk is en waarom het CBR dus onzin promoot....

Zoals Geelhoed al aangeeft: van "achter" naar "voor" lezen helpt, dan weet je meteen wanneer reacties overbodig zijn geworden... ;)

(misschien dat ik wel doorkom, in tegenstelling tot de forummers voor mij :D )

Geelhoed zei:
en ik ban staande gehouden omdat ik (overdag) mijn licht niet aanhad.

Overdag licht aan is niet verplicht, tenzij er sprake was van bepaalde weersomstandigheden of dat je (bv door bossages) slecht zichtbaar was.

@LMJ: (y) :LOL:

Ik vroeg me ook al af waar StalenSnuitje dit gepost heeft, is alweer twee maanden geleden.

Overigens komt de linksknipperdiscussie om de zoveel weken wel een keer voorbij, dat blijf je houden. Iemand al eens contact gehad met het CBR daarover? Geelhoed misschien?

J. Koch zei:
Niets onzinnigs en verwarrends aan, daarom staat het ook in de richtlijnen van het CBR en wordt het (tegenwoordig) geleerd bij de rijlessen.
Mijn vriendin heeft het voor de grap eens aan haar rijinstructrice gevraagd, die zei dat het onnodig is en dat zij het liever niet aan leerlingen zou aanleren, maar omdat het CBR het graag wil doet ze het toch.
Onder het motto, het is makkelijk wat bonus punten scoren bij het CBR, maar na je examen doe je het toch niet meer. En ik denk dat het voor heel wat instructeurs op precies dezelfde manier gaat, het CBR wil het graag en dat is de enige reden waarom ze het zo aanleren.

Maar goed dat het CBR iets wil, wil nog niet zeggen dat het wettelijk verplicht is of dat het nut heeft. Het CBR wil ook dat je met een TDI met slushbox een hellingproef kunt doen, ook zo iets dat nergens op slaat. Maar ja als het CBR wil dat je dat doet, dan is het een kleine moeite om ze even te paaien en gewoon een onzinnige hellingproef doen en dan zijn ze weer blij.

Geelhoed zei:
Soloman zei:
Er is een rotonde voor mijn huis, die moet ik driekwart rond, dus gelijk links aan.
Nee hoor.

Ja hoor, als je 3/4 de rotonde pakt gewoon naar links knipperen is hetgeen dat je (tegenwoordig) geleerd wordt bij het lessen en is ook een richtlijn van het CBR. Niks mis mee dus!

Soloman zei:
Volgens mij is links knipperen op de rotonde verplicht als je driekwart rond moet.

Niet verplicht, het is wel een advies van het CBR en wordt (tegenwoordig) geleerd bij de rijlessen. Doordat het niet verplicht is (en er dus geen sanctie tegenover staat) zijn er echter mensen die weigeren links te knipperen. Wat dat betreft zijn mensen net kleine kinderen........

§anitarium zei:
Dat het CBR het linksknipperen promoot is echt nutteloos, zeker aangezien we steeds meer turborotondes krijgen en er ook veel rotondes zijn met meer of minder dan vier afslagen, de ovatondes niet te vergeten. Het enige wat er toe doet voor andere weggebruikers voor, achterof naast van je, is om te weten waar je de rotonde verlaat. Ergo: knipper rechts als je rotonde verlaat. Makkelijker en logischer kunnen we het niet maken.

Mensen die deze richtlijn niet aangeleerd hebben gekregen (en daardoor niet volgen) komen steeds meer in de minderheid. Uiteindelijk zal het links-knipperen wettelijk verplicht worden.

Geelhoed zei:
§anitarium zei:
En omdat het alleen maar onzinnig en verwarrend is.
Wacht nou gewoon tot hij bijgelezen is, vanaf pagina 15 zal het hem wel duidelijk worden.

Het is duidelijk dat het nog steeds een goed idee is om links te knipperen, daar heb ik dit topic niet voor nodig hoor....

Geelhoed zei:
J. Koch zei:

Want bij onnodig remmen is de achterligger schuldig? Zoek even naar jursipridentie op poging tot doodslag.
facepalm.gif

Voldoende afstand houden. Simpel zat.

Terug
Bovenaan