J. Koch zei:
Geelhoed zei:
Daar hen je een punt Koch. Ik heb het ook afgeleerd bij groen op te rijden, toen er een aanrijding volgde met iemand die er geen rekening mee hield dat sommige mensen het niet nodig vinden te blijven staan voor groen.
Deze hint van deze roodrijder had ik helaas niet begrepen.
(Of zouden die rotonde opknallers toch gewoon voorrang moeten verlenen?)
Als iemand niet links knippert is het niet duidelijk dat deze de rotonde 3/4 gaat nemen, een oingeluk zit dan in een klein hoekje.
Leg mij dan eens uit waarom dat duidelijk zou moeten zijn? En wat nou als er geen 3/4 is, maar 5 aftakkingen? Of 8?
Er is op een rotonde maar 1 ding van belang: HIER ga ik eraf. Niet daar. Daar rijd je immers nog niet. Wat heeft het voor nut voor bestuurders op of voor de rotonde om te weten dat iemand 3/4, 3/5 of 6/9 rond gaat? Als ik een rotonde op wil is het enige wat ik belangrijk vind, dat ik kan zien wanneer iemand de rotonde gaat verlaten zodat ik kan oprijden. En daar is rechtsknipperen voor.
Je kan best stellen dat linksknipperen sociaal is, maar zolang mensen het verkeerd blijven gebruiken en ook het rechtsknipperen achterwege laten, zorgt het alleen maar voor verwarring.
En als iemand die rotonde op rijdt en mij geen voorrang verleent omdat ik niet linksknipper, is hij degene die voor alle schade op zal draaien omdat hij een verkeersregel overtreedt - en dat baseert op een gedraging die helemaal niet geregeld danwel gevorderd is... Niks geen gedeelde aansprakelijkheid, de verzekering die me dat probeert aan te praten sla ik met mijn Koninklijke Vermande om de oren...
Wat je doet, als je een rotonde op gaat, is in feite rechtsaf een nieuwe weg op draaien. Daarbij is links knipperen dus idioot. Vervolgens zijn er alleen maar aftakkingen naar rechts, dus waarom linksknipperen?
Als je op een T-splitsing aan komt, vanaf de "poot" zeg maar, dus alleen links of rechtsaf kan. En linksaf is niet toegestaan vanwege de verplichte rijrichting (net als op een rotonde). Ga je dan tóch links knipperen, terwijl je daar rechtsaf gaat/moet, omdat je een stuk verderop een zijstraat naar links in wil? Nee toch? Nou, linksknipperen vóór de rotonde is in feite hetzelfde.
Op de rotonde voeg je er in feite niks mee toe omdat alles wat je moet weten al met rechtsknipperen is geregeld....
En terwijl ik dit schrijf vraag ik me af waarom ik er nog energie in stop, want volgens mij heb je allang in de gaten dat er geen speld tussen de tegenargumenten te krijgen is, maar vind je alle aandacht gewoon leuk....