Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Walhambra zei:
Zeg J. Koch: geef jij ook richting naar links aan als je rechtdoor op een doorgaande voorrangsweg rijdt? Dat impliceer je namelijk.

Dat vroeg ik me ook al af idd, en hoe ga je er dan mee om als je daadwerkelijk linksaf moet? :T

LoveMyJeep zei:
Linksknipperen KAN helpen de boel te verduidelijken, maar alleen als het rechtsknipperen niet consequent door iedereen wordt uitgevoerd.
De enige reden die ik kan verzinnen dar linksknipperen handig kan zijn, is omdat bij sommige auto's de richtingaanwijzer helemaal op de hoek van de auto zit, en het rechtsknipperen bij het verlaten van de rotonde in bepaalde gevallen wat minder goed zichtbaar is voor de wachtenden. Alleen dán. Wat dat betreft vind ik linksknipperen heus niet altijd vervelend, ik zou het zelf alleen nooit doen. Maar gezien de (huidige) wirwar van regels en aanbevelingen weten veel mensen blijkbaar niet meer wat moet, niet moet, mag en niet mag. Met als resultaat dat je ziet dat mensen rechtsknipperen bij het oprijden van de rotonde, dan linksknipperen om de rotonde 3/4 te nemen, en dan niet knipperen bij het verlaten van de rotonde.

J. Koch zei:
De mensen die wiegeren richting aan te geven op een rotonde zullen het wel afleren op het moment dat er echt een keer een aanrijding volgt met iemand die er geen rekening mee houdt dat sommige mensen het niet nodig vinden richting aan te geven. Die hint van andere weggebruikers die iedere keer vlak voor ze de rotonde opknallen hebben ze helaas niet begrepen.
Die anderen horen zich aan de regels te houden.

J. Koch zei:
Ik zie dat je er weinig van begrepen hebt. Jij (als weggebruiker die de rotonde 3/4 neemt) dient zo duidelijk mogelijk te maken dat je dat van plan bent. Doe je dit niet en er ontstaat een aanrijding dan heb je wat uit te leggen en krijg je hooguit 50% van je schade vergoed.
Ón-zin. Nou ja, vooruit, ik zal je vertellen waarom: omdat je geen richting naar rechts aangeeft, is het duidelijk dat je óp de rotonde blijft.

Geelhoed zei:
J. Koch zei:
Ja, het is uiteraard "logisch" dat het CBR dit wil, zonder dat daar een goede reden voor is. Uiteraard is het altijd zaak zo duidelijk mogelijk aan te geven waar je heen gaat, wel zo sociaal t.o.v. de overige weggebruikers.
Precies, daarom geef ik geen niet-eenduidige signalen wanneer ik op de rotonde blijf en niet afsla. Stel je voor dat mijn medeweggebruiker niet weet bij welke oprit ik de rotonde opgekomen ben.

En dat weten medeweggebruikers nooit. Zij letten namelijk toch niet op.

De enige plaats waar ik mijn linker knipperlicht gebruik op een rotonde is op de takenhofplein in Nijmegen, als ik 3/4 kwart wil. Ik sta dan op de meest linker strook voor de rotonde. Op rotonde zelf staan geen stroken aangegeven en rechts heeft voorrang. Door linker knipperlicht te gebruiken maak ik voor mijn achterligger duidelijk wat ik wil. Hij kan verwachten dat ik moet remmen voor verkeer dat van rechts komt bij de 2de afslag of hij kan er voor kiezen om mij rechts voorbij te gaan als hij 2/4 wil.

nappa zei:
De enige plaats waar ik mijn linker knipperlicht gebruik op een rotonde is op de takenhofplein in Nijmegen, als ik 3/4 kwart wil. Ik sta dan op de meest linker strook voor de rotonde. Op rotonde zelf staan geen stroken aangegeven en rechts heeft voorrang. Door linker knipperlicht te gebruiken maak ik voor mijn achterligger duidelijk wat ik wil. Hij kan verwachten dat ik moet remmen voor verkeer dat van rechts komt bij de 2de afslag of hij kan er voor kiezen om mij rechts voorbij te gaan als hij 2/4 wil.
Het feit dat je helemaal links staat voorgesorteerd en dus op de meest binnenste virtuele strook uitkomt impliceert al dat je 1/2 of 3/4 rond wilt. Ik rijd dagelijks op het Takenhofplein en ik heb er nog nooit last van gehad dat iemand niet begreep dat ik 3/4 rond wilde als ik geen richting naar links aangaf.
Wel heb ik er zelf last van dat sommige mensen naar links richting aangeven en toch naar rechts opschuiven. Dus als ze van de Van Schuylenburgweg af het plein oprijden, dan linksknipperen en ter hoogte van de IJpenbroekweg zijn ze toch al een wagenbreedte of zelfs twee naar rechts opgeschoven.

Ik zal hier maar niet zeggen dat ik links knipper als ik 3/4 of verder moet. En weer rechts als ik er af ga.

J. Koch zei:
Geelhoed zei:
Daar hen je een punt Koch. Ik heb het ook afgeleerd bij groen op te rijden, toen er een aanrijding volgde met iemand die er geen rekening mee hield dat sommige mensen het niet nodig vinden te blijven staan voor groen.

Deze hint van deze roodrijder had ik helaas niet begrepen.

(Of zouden die rotonde opknallers toch gewoon voorrang moeten verlenen?)

Als iemand niet links knippert is het niet duidelijk dat deze de rotonde 3/4 gaat nemen, een oingeluk zit dan in een klein hoekje.

Leg mij dan eens uit waarom dat duidelijk zou moeten zijn? En wat nou als er geen 3/4 is, maar 5 aftakkingen? Of 8?

Er is op een rotonde maar 1 ding van belang: HIER ga ik eraf. Niet daar. Daar rijd je immers nog niet. Wat heeft het voor nut voor bestuurders op of voor de rotonde om te weten dat iemand 3/4, 3/5 of 6/9 rond gaat? Als ik een rotonde op wil is het enige wat ik belangrijk vind, dat ik kan zien wanneer iemand de rotonde gaat verlaten zodat ik kan oprijden. En daar is rechtsknipperen voor.

Je kan best stellen dat linksknipperen sociaal is, maar zolang mensen het verkeerd blijven gebruiken en ook het rechtsknipperen achterwege laten, zorgt het alleen maar voor verwarring.

En als iemand die rotonde op rijdt en mij geen voorrang verleent omdat ik niet linksknipper, is hij degene die voor alle schade op zal draaien omdat hij een verkeersregel overtreedt - en dat baseert op een gedraging die helemaal niet geregeld danwel gevorderd is... Niks geen gedeelde aansprakelijkheid, de verzekering die me dat probeert aan te praten sla ik met mijn Koninklijke Vermande om de oren...

Wat je doet, als je een rotonde op gaat, is in feite rechtsaf een nieuwe weg op draaien. Daarbij is links knipperen dus idioot. Vervolgens zijn er alleen maar aftakkingen naar rechts, dus waarom linksknipperen?

Als je op een T-splitsing aan komt, vanaf de "poot" zeg maar, dus alleen links of rechtsaf kan. En linksaf is niet toegestaan vanwege de verplichte rijrichting (net als op een rotonde). Ga je dan tóch links knipperen, terwijl je daar rechtsaf gaat/moet, omdat je een stuk verderop een zijstraat naar links in wil? Nee toch? Nou, linksknipperen vóór de rotonde is in feite hetzelfde.

Op de rotonde voeg je er in feite niks mee toe omdat alles wat je moet weten al met rechtsknipperen is geregeld....

En terwijl ik dit schrijf vraag ik me af waarom ik er nog energie in stop, want volgens mij heb je allang in de gaten dat er geen speld tussen de tegenargumenten te krijgen is, maar vind je alle aandacht gewoon leuk....

En daarom heeft rechtsknipperen ook niet zoveel zin. De één doet het wel, de ander niet, of gaat eraf met de richting naar links.Mensen zien het vanzelf wel als je de rotonde verlaat.

Kilometervreter zei:
En daarom heeft rechtsknipperen ook niet zoveel zin. De één doet het wel, de ander niet, of gaat eraf met de richting naar links.Mensen zien het vanzelf wel als je de rotonde verlaat.

Met dat verschil dat rechtsknipperen bij het verlaten wél verplicht is....

Bij juist gebruik van links- en rechtsknipperen is het wel zinvol. Verkeer uit de tegenovergestelde richting kan dan namelijk veel eerder anticiperen op het feit dat jij nog voorlangs gaat.

Wouter82 zei:
Bij juist gebruik van links- en rechtsknipperen is het wel zinvol. Verkeer uit de tegenovergestelde richting kan dan namelijk veel eerder anticiperen op het feit dat jij nog voorlangs gaat.

Wat hier langer aangegeven wordt is óf jij kan zien of het de tegenovergestelde richting is en óf dat eigenlijk belangrijk is.

sdi3s zei:
Wouter82 zei:

Wat hier langer aangegeven wordt is óf jij kan zien of het de tegenovergestelde richting is en óf dat eigenlijk belangrijk is.

Meestal kun je dat inderdaad zien, maar de meeste mensen letten niet goed op of kunnen het allemaal niet "plaatsen" dus het is eigenlijk helemaal niet belangrijk.

LoveMyJeep zei:
Kilometervreter zei:

Met dat verschil dat rechtsknipperen bij het verlaten wél verplicht is....

Klopt, evenals stoppen voor een stopbord en verkeerslicht, voorrang verlenen e.d.

hmmm, altijd gedacht dat linksknipperen alleen moest op grote verkeerspleinen/meerbaans rotondes. Als je dan 3/4 wilt nemen moet je naar de binnenste strook, dan is het handig te laten weten aan anderen dat je daar naar toe rijdt. Misschien mijn theorie maar eens opfrissen...

Citroviér zei:
hmmm, altijd gedacht dat linksknipperen alleen moest op grote verkeerspleinen/meerbaans rotondes. Als je dan 3/4 wilt nemen moet je naar de binnenste strook, dan is het handig te laten weten aan anderen dat je daar naar toe rijdt. Misschien mijn theorie maar eens opfrissen...

Bij ons in de buurt hebben ze ook zo'n grote rotonde (Stuivertje in Eersel). Hier zie je dat bijna niemand naar de binnenste strook gaat (behalve in de spits misschien). Ik ergerde me hier tijdens mijn rijlessen mateloos aan, maar sinds ik mijn rijbewijs heb neem ik zelf echter ook alleen maar de buitenste baan omdat dat gewoon veel relaxter is.

Nu snap ik dus niet waarom het verplicht is/wordt aangeleerd om altijd naar de binnenste baan te gaan, als het niet heel druk is, is het in mijn ogen namelijk vrij onnuttig.

Als jij via de binnenbaan van zeg tak 1 naar tak 4 gaat, dan kan verkeer van tak 2 naar tak 3 ongehinderd via de buitenbaan ;)

Wouter82 zei:

Als iedereen het verplichte rechtsknipperen correct zou gebruiken, dus niet alleen doen, maar ook nog tijdig mee beginnen (dwz. niet pas knipperen als men rechtsaf stuurt, maar direct na de laatste aftakking vóórdat men af gaat slaan, heeft iedereen meer dan genoeg tijd om te anticiperen.

Het enige échte nut is inderdaad wat iemand al eerder zei namelijk dat bij sommige auto's heel slecht te zien is aan de voorkant dat ze naar rechts knipperen, omdat ze een "bocht" naar links rijden en de rechterkant van de auto daarmee aan het zicht ontnomen wordt. In dat geval kan linksknipperen inderdaad meer duidelijkheid geven, maar dan weer alleen als je er vanuit kan gaan, dat ook het rechtsknipperen correct wordt gebruikt. Het hele linksknipper-doordrukken van het CBR heeft er toe geleid, dat mensen steeds meer alleen nog kijken naar of er links geknipperd wordt. Omdat dat echter geen verplichte gedraging is, is het niet betrouwbaar...

Bij een rotonde met meerdere rijstroken is linksknipperen zelfs misleidend zolang men niet op de meest linker strook rijdt. Alleen bij grote rotondes zónder aangegeven rijstroken, zoals het Keizer Karel plein in Nijmegen, helpt het enigszins omdat de mensen daar een chaos maken door het gebrek aan belijning. Aan de andere kant, daar heeft het oprijdend verkeer gewoon voorrang, dus maakt dat ook weer niet uit... Gelukkig zijn er maar een paar van dat soort joekels van rotondes...

vrachtwagen inhalen, naar rechts en op de rem
https://www.youtube.com/watch?v=JEj4dtepnDE
via https://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?32833-video-inhalen-naar-rechts-en-op-de-rem

Aan de ene kant snap ik die man die wordt ingehaald wel maar om dan stug vol te houden (je houdt ander verkeer op dat wil inhalen ondanks het inhaalverbord dat word vermeld) en dan flink lang op die claxon te rammen vind ik ook wel wat asociaal..

Carfanatic zei:
vrachtwagen inhalen, naar rechts en op de rem
https://www.youtube.com/watch?v=JEj4dtepnDE
Ik vind het ergens nog terecht ook. Waarom laat die ingehaalde niet even zijn gas los? En die claxon bleef hangen zeker?

LoveMyJeep zei:
Keizer Karel plein in Nijmegen
Hee, een rotonde zonder haaientanden, da's tegen de voorschriften.

Over fout parkeren gesproken:

dboy00.jpg

Bestuurder stapt uit en roept vanaf zijn auto naar de medewerker van het kantoor naast ons, dat hij hier zeker niet mag parkeren? En vervolgens loopt hij gewoon het kantoor binnen en laat zijn auto staan.

Opfriscursusje nodig?

124wt3b.jpg

- Politie rijdt hier sowieso regelmatig langs (aanrijroute vanaf het politiebureau);
- Politie komt bijna elke dag wel bij het pand aan de overkant (gekraakt, veel oude Benzbussen daar) bij de hippies kijken;
- Studentenvereniging rijdt elke dag met hun Transporter met aanhangwagen hier (de kant van de Volvo) de oprit op;
- Hippies rijden met hun Benzbus aan de overkant die parkeerplaats af.

Dus ik wacht tot de polite langskomt en een boete schrijft, of op de studenten of hippies die boem-kras-HO!-doen. ;)

Ik wil graag de nozem bedanken die afgelopen vrijdag mijn spiegel incl. mijn knipperlicht eraf heeft gereden toen ik geparkeerd stond. Door jou kón ik niet eens meer links knipperen.

Zeker iemand van hier! :D

Lisc zei:
Ik wil graag de nozem bedanken die afgelopen vrijdag mijn spiegel incl. mijn knipperlicht eraf heeft gereden toen ik geparkeerd stond. Door jou kón ik niet eens meer links knipperen.

Zeker iemand van hier! :D

Hoe laag zit die? Kan je daar bij vanuit.... zeg...eeen Westfield? Niet dat ik iets wil impliceren natuurlijk :)

Om ook nog even aan te haken op de rotonde-kwestie, ik hoop dat alle 'linksknipperaars' als ze de grens over gaan zich beseffen dat het zowel in België als Duitsland verboden is om richting aan te geven naar links als je een rotonde op rijdt. Dat maakt het naar mijn idee des te zotter dat het CBR hier zo graag andere regels hanteert dan de wet, ze houden er geen rekening mee dat ze bestuurders opleiden die ook heel makkelijk deel kunnen nemen aan verkeer in onze buurlanden. Dat er wetten anders zijn in verschillende landen kunnen ze niets aan doen, maar om zelf regels te gaan verzinnen die zo sterk afwijken van onze buurlanden... o_O

Verder waarom ik eigenlijk hier kwam:
Afgelopen nacht rond 01:00 een auto die gedurende minstens 5km op de linkerbaan reed op de N270. In de spits doen mensen dit wel eens omdat ze zoveel km verderop naar links moeten en bang zijn er niet tussen te komen anders, maar om 01:00 's nachts?!?

Ach, in mijn vorige woonplaats was het meer regel dan uitzondering dat mensen alvast voorsorteerden (= op de linkerrijstrook gingen rijden) voor de afslag die ze 3-4 verkeerslichten verderop pas hoefden te hebben. En dan 50 rijden waar 70 mag.

bat zei:
Ach, in mijn vorige woonplaats was het meer regel dan uitzondering dat mensen alvast voorsorteerden (= op de linkerrijstrook gingen rijden) voor de afslag die ze 3-4 verkeerslichten verderop pas hoefden te hebben. En dan 50 rijden waar 70 mag.

Is ook standaard in Nijmegen. Vooral op de N326 (Wijchense weg, Graafseweg). Daar krijgen mensen het voor elkaar om meer dan 5km lang onnodig op de linker baan te rijden. Waarschijnlijk denken mensen dat je binnen de bebouwde kom niet rechts hoeft te houden.

Dipsausje zei:
Om ook nog even aan te haken op de rotonde-kwestie, ik hoop dat alle 'linksknipperaars' als ze de grens over gaan zich beseffen dat het zowel in België als Duitsland verboden is om richting aan te geven naar links als je een rotonde op rijdt.

Ik vraag me altijd af waar mensen die informatie vandaan halen... Zo kan ik voor België vinden dat het wel mag. In Duitsland mag het bij het oprijden niet, maar op de rotonde mag er naar alle lust links geknipperd worden. Zo ook in Oostenrijk.

Ben het wel helemaal met je eens dat het absurd is dat het CBR gedragingen de voorkeur geeft die én niet volgens de wetgeving in NL én in andere landen deels niet eens zijn toegestaan....

nappa zei:
bat zei:

Is ook standaard in Nijmegen. Vooral op de N326 (Wijchense weg, Graafseweg). Daar krijgen mensen het voor elkaar om meer dan 5km lang onnodig op de linker baan te rijden. Waarschijnlijk denken mensen dat je binnen de bebouwde kom niet rechts hoeft te houden.

Zal inderdaad wel met binnen de bbk te maken hebben. Bovendien kijken mensen niet naar de borden, dus weten niet zeker of ze nou 50 of 70 mogen... Wel lollig dat de meesten te hard rijden als het niet mag, maar als ze dan wél een keer harder mogen dan de basisregel.....o_O

LoveMyJeep zei:
Wel lollig dat de meesten te hard rijden als het niet mag, maar als ze dan wél een keer harder mogen dan de basisregel.....o_O
Ook zo'n constatering inderdaad. vanochtend nog, snelweg. Ik haal met 124 km/u op de teller (waar je 120 mag) twee auto's in. Net daarna gaat de maximum snelheid terug naar 100, dus ik rem af naar iets van 102 km/u p de teller. Halen die twee auto's mij weer in. Die zullen dus rond de 110 hebben gereden. En dat maak ik veel vaker mee, ook bij 100 naar 80 en dergelijke. Blijkbaar hebben sommige mensen ergens een standaad snelheid in hun hoofd zitten en houden ze die aan, ongeacht de werkelijk geldende maximum snelheid.

LoveMyJeep zei:
Zo kan ik voor België vinden dat het wel mag.
Opvallend!
Wegcode zei:
Artikel 19. Richtingverandering

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

bat zei:
Blijkbaar hebben sommige mensen ergens een standaad snelheid in hun hoofd zitten en houden ze die aan, ongeacht de werkelijk geldende maximum snelheid.

Klopt, stukje op de A28 in Groningen is hetzelfde verhaal, snelheid word teruggehaald naar 100 en IEDEREEN blijft stug 120 rijden.

nappa zei:
bat zei:

Op de N326 ben je zo druk met op je snelheid letten dat je geen tijd meer hebt om je druk te maken over de plaats op de weg. Ik ken maar weinig wegen waar zo ontzettend veel flitsers staan en waar ze tussen de flitsers in ook nog rustig gaan staan laseren of flitsen met een mobiele kast.

Als de gemeente daar de weginrichting eens zou aanpassen aan de geldende maximum snelheid dan hoefde er niet zo veel geflitst te worden, ik kan me nog herinneren dat het een 70km/u weg was die voor hele stukken zelfs autoweg was. Alleen bij de Branbantse Poort is het een beetje als een 50km/u weg ingericht, voor de rest is het gewoon nog dezelfde 70km/u weg die er al decennia ligt.

Geelhoed zei:
LoveMyJeep zei:
Zo kan ik voor België vinden dat het wel mag.
Opvallend!
Wegcode zei:
Artikel 19. Richtingverandering

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Hee, kijk, eindelijk iets concreets. Ik kon zo snel de verkeersregels niet vinden en vond alleen wat verkeersscholen die het erover hadden dat links knipperen niet moet maar wel mag. Blijkt maar weer eens dat rijscholen helaas ook veelal verkeerde informatie doorgeven, ook in B!

I stand corrected!.

Maar dan nog zegt dat niks over het knipperen óp de rotonde...

LoveMyJeep zei:
Maar dan nog zegt dat niks over het knipperen óp de rotonde...

Nee, daar hebben ze Artikel 13 voor:

Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.

Okee, dan blijft Duitsland nog... Daar heb ik het ook niet uit de "Straßenverkehrsordnung" maar van Wikipedia, dus misschien is dat ook wel fout ;)

Als je die gevonden hebt ga je dan ook verder met Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije en Slovenie?

In nederland zijn overigens de volgende organisaties tegen linksknipperen op de rotonde.

SVOW, VVN, RAI, KLPD, Ministerie V&W, BVOM(LPTV), ANWB.

Ik heb wat moeite om naast het CBR er toe doende andere organisaties te vinden die er wel voor zijn.

Ach, we waren het er al over eens dat het zeer discutabel is dat het CBR dit in feite afdwingt door het als "gewenste gedraging" te bestempelen. Wel jammer dat het juist zij zijn, die dat papiertje kunnen uitdelen.....

Geelhoed zei:
Als je die gevonden hebt ga je dan ook verder met Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije en Slovenie?

In nederland zijn overigens de volgende organisaties tegen linksknipperen op de rotonde.

SVOW, VVN, RAI, KLPD, Ministerie V&W, BVOM(LPTV), ANWB.

Ik heb wat moeite om naast het CBR er toe doende andere organisaties te vinden die er wel voor zijn.

Wel raar dat de politierijopleiding dan wel weer voorstander is. Zij werkten namelijk mee aan de Rijprocedure B.

Terug
Bovenaan