Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

LoveMyJeep zei:
Zozo, J.Koch, hoop frustratie vandaag, dat op alle reeds uitvoerig besproken meldingen van de afgelopen maand nog een reactie komt? Wij waren inmiddels al verder, incluis een hele discussie over waarom linksgeknipper op rotondes overbodig en zelfs onduidelijk is en waarom het CBR dus onzin promoot....

Zoals Geelhoed al aangeeft: van "achter" naar "voor" lezen helpt, dan weet je meteen wanneer reacties overbodig zijn geworden... ;)

(misschien dat ik wel doorkom, in tegenstelling tot de forummers voor mij :D )

Nogmaals: Nog steeds actueel en verder bepaal ik het zelf wel, hebben we jou niet voor nodig!

J. Koch zei:
Het is duidelijk dat het nog steeds een goed idee is om links te knipperen, daar heb ik dit topic niet voor nodig hoor....

Nee, het is dus géén goed idee en je hebt dit topic nodig om erachter te komen dat het dus geen goed idee is. Geef eens wat redenen waarom je in vredesnaam links zou moeten knipperen op een rotonde?

J. Koch zei:
§anitarium zei:
Dat het CBR het linksknipperen promoot is echt nutteloos, zeker aangezien we steeds meer turborotondes krijgen en er ook veel rotondes zijn met meer of minder dan vier afslagen, de ovatondes niet te vergeten. Het enige wat er toe doet voor andere weggebruikers voor, achterof naast van je, is om te weten waar je de rotonde verlaat. Ergo: knipper rechts als je rotonde verlaat. Makkelijker en logischer kunnen we het niet maken.

Mensen die deze richtlijn niet aangeleerd hebben gekregen (en daardoor niet volgen) komen steeds meer in de minderheid. Uiteindelijk zal het links-knipperen wettelijk verplicht worden.

Hou eens op zeg, ik heb toevallig wèl die richtlijn aangeleerd en me daar ook erg lang aan gehouden. Gelukkig ben ik nooit te oud om te leren en heb ik het me momenteel ook afgeleerd. Het linksknipperen zal nooit verplicht worden. Het is ten eerste een extra handeling, ten tweede is het in zijn geheel niet voor extra duidelijkheid en ten derde moeten we eerst maar eens met z'n allen leren om sowieso het knipperlicht te gaan gebruiken bij het verlaten van de rotonde (en op andere momenten, maar daar gaat het nu even niet over).

Verder snap ik de toegevoegde waarde niet van je gepost hier als je alleen maar oude posts gaat zitten quoten om per se je zegje te moeten doen, ondanks dat die discussies al lang afgelopen en afgerond zijn.

J. Koch zei:
Ja hoor, als je 3/4 de rotonde pakt gewoon naar links knipperen is hetgeen dat je (tegenwoordig) geleerd wordt bij het lessen en is ook een richtlijn van het CBR. Niks mis mee dus!
Oh ja even gemist dat het CBR tegenwoordig de wetgever is. En de verdere brede draagkracht onder grote verkeersorganisaties zoals de ANWB en 3VO was ik ook even uit het oog verloren. Mea culpa.

J. Koch zei:
Uiteindelijk zal het links-knipperen wettelijk verplicht worden.
Welke aanwijzingen heb jij daartoe?

J. Koch zei:
Overdag licht aan is niet verplicht
Dat was het daar wel.

J. Koch zei:
Ga jij maar lekker buitenspelen, spuit 11!

OMGWTFBBQ! Spuit 11!
mhwa.gif

Geelhoed zei:
J. Koch zei:
Ja hoor, als je 3/4 de rotonde pakt gewoon naar links knipperen is hetgeen dat je (tegenwoordig) geleerd wordt bij het lessen en is ook een richtlijn van het CBR. Niks mis mee dus!
Oh ja even gemist dat het CBR tegenwoordig de wetgever is. En de verdere brede draagkracht onder grote verkeersorganisaties zoals de ANWB en 3VO was ik ook even uit het oog verloren. Mea culpa.

J. Koch zei:

J. Koch zei:
Dat was het daar wel.

J. Koch zei:

OMGWTFBBQ! Spuit 11!
mhwa.gif
Tja, ik bepaal zelf wel wat actueel is GH:D

J. Koch zei:
LoveMyJeep zei:
Zozo, J.Koch, hoop frustratie vandaag, dat op alle reeds uitvoerig besproken meldingen van de afgelopen maand nog een reactie komt? Wij waren inmiddels al verder, incluis een hele discussie over waarom linksgeknipper op rotondes overbodig en zelfs onduidelijk is en waarom het CBR dus onzin promoot....

Zoals Geelhoed al aangeeft: van "achter" naar "voor" lezen helpt, dan weet je meteen wanneer reacties overbodig zijn geworden... ;)

Nogmaals: Nog steeds actueel en verder bepaal ik het zelf wel, hebben we jou niet voor nodig!

En dan nog meer frustratie omdat iedereen over je heen valt.... Je moet wel een klotedag hebben ;) (Just trying to help here)

Maar is wel een goeie manier om heel snel heel veel aandacht te krijgen natuurlijk, en een stuk gezonder dan à la Breivik of zo....

Mergelsberg zei:
J. Koch zei:
Maar goed dat het CBR iets wil, wil nog niet zeggen dat het wettelijk verplicht is of dat het nut heeft. Het CBR wil ook dat je met een TDI met slushbox een hellingproef kunt doen, ook zo iets dat nergens op slaat. Maar ja als het CBR wil dat je dat doet, dan is het een kleine moeite om ze even te paaien en gewoon een onzinnige hellingproef doen en dan zijn ze weer blij.

Ja, het is uiteraard "logisch" dat het CBR dit wil, zonder dat daar een goede reden voor is. Uiteraard is het altijd zaak zo duidelijk mogelijk aan te geven waar je heen gaat, wel zo sociaal t.o.v. de overige weggebruikers. Maar uiteraard zijn er altijd mensen die vanuit zichzelf niet sociaal genoeg zijn of zo weinig verkeersinzicht hebben dat ze dit weigeren te doen omdat het nu eenmaal niet wettelijk verplicht is. Zij we de leus "Geef je verstand eens voorrang" nu al weer vergeten?

stoterstangen90 zei:
Geelhoed zei:
J. Koch zei:

J. Koch zei:

J. Koch zei:
Dat was het daar wel.

J. Koch zei:

OMGWTFBBQ! Spuit 11!
mhwa.gif
Tja, ik bepaal zelf wel wat actueel is GH:D
[/quote]

Je hebt het buskruid kennelijk niet uitgevonden als je denkt dat deze discussie (over links knipperen dus) niet meer actueel is. Niet zo slim van je!

§anitarium zei:
J. Koch zei:
Het is duidelijk dat het nog steeds een goed idee is om links te knipperen, daar heb ik dit topic niet voor nodig hoor....

Nee, het is dus géén goed idee en je hebt dit topic nodig om erachter te komen dat het dus geen goed idee is. Geef eens wat redenen waarom je in vredesnaam links zou moeten knipperen op een rotonde?

J. Koch zei:
§anitarium zei:
Dat het CBR het linksknipperen promoot is echt nutteloos, zeker aangezien we steeds meer turborotondes krijgen en er ook veel rotondes zijn met meer of minder dan vier afslagen, de ovatondes niet te vergeten. Het enige wat er toe doet voor andere weggebruikers voor, achterof naast van je, is om te weten waar je de rotonde verlaat. Ergo: knipper rechts als je rotonde verlaat. Makkelijker en logischer kunnen we het niet maken.

Mensen die deze richtlijn niet aangeleerd hebben gekregen (en daardoor niet volgen) komen steeds meer in de minderheid. Uiteindelijk zal het links-knipperen wettelijk verplicht worden.

Hou eens op zeg, ik heb toevallig wèl die richtlijn aangeleerd en me daar ook erg lang aan gehouden. Gelukkig ben ik nooit te oud om te leren en heb ik het me momenteel ook afgeleerd. Het linksknipperen zal nooit verplicht worden. Het is ten eerste een extra handeling, ten tweede is het in zijn geheel niet voor extra duidelijkheid en ten derde moeten we eerst maar eens met z'n allen leren om sowieso het knipperlicht te gaan gebruiken bij het verlaten van de rotonde (en op andere momenten, maar daar gaat het nu even niet over).

Verder snap ik de toegevoegde waarde niet van je gepost hier als je alleen maar oude posts gaat zitten quoten om per se je zegje te moeten doen, ondanks dat die discussies al lang afgelopen en afgerond zijn.

De discussie is duidelijk niet afgerond, dat is inmiddels wel gebleken! Verder schept links-knipperen (iets) meer duidelijkheid en zou daarom best nog wel eens een wetteliojke basis kunnen krijgen.

J. Koch zei:
Ja, het is uiteraard "logisch" dat het CBR dit wil, zonder dat daar een goede reden voor is. Uiteraard is het altijd zaak zo duidelijk mogelijk aan te geven waar je heen gaat, wel zo sociaal t.o.v. de overige weggebruikers.
Precies, daarom geef ik geen niet-eenduidige signalen wanneer ik op de rotonde blijf en niet afsla. Stel je voor dat mijn medeweggebruiker niet weet bij welke oprit ik de rotonde opgekomen ben.

Geelhoed zei:
J. Koch zei:

J. Koch zei:

J. Koch zei:
Dat was het daar wel.

J. Koch zei:

OMGWTFBBQ! Spuit 11!
mhwa.gif

Als het verpliht was om overdag licht te voeren op die plek was het kennelijk omdat het een onoverzichtelijke of donkere weg was. Men gaat dit op een gegeven moment verplicht stellen omdat er mensen zijn die zo weinig verkeersinzicht hebbe

J. Koch zei:
Als het verpliht was om overdag licht te voeren op die plek was het kennelijk omdat het een onoverzichtelijke of donkere weg was. Men gaat dit op een gegeven moment verplicht stellen omdat er mensen zijn die zo weinig verkeersinzicht hebbe

Nee, het was geheel onbewolkt en 31 graden.

Leuk, de vrachtwagens van de Miss Etam en de Blokker staan dubbel geparkeerd te lossen en ik moet naar mijn werk... Echt heel fijn dat ze mijn auto volledig klem gezet hebben. Met 10 minuten tot een kwartier zou die knakker wel klaar zijn met lossen en dan ben dus te laat :(

Ah, J. Koch is weer wakker.

J. Koch zei:
Verder schept links-knipperen (iets) meer duidelijkheid en zou daarom best nog wel eens een wetteliojke basis kunnen krijgen.

Maar vertel nou eens welke duidelijkheid linksknipperen geeft! Want volgens mij begrijpen de bestuurders die linksknipperen er ook geen mallemoer van. Ik zie namelijk steeds meer linksgeknipper als men de eerste of tweede afrit neemt. En vervolgens wordt er dus niet rechts geknipperd bij het verlaten van de rotonde. Het enige wat er toe doet voor de andere weggebruikers, is om te weten wanneer iemand de rotonde verlaat. En dus niet waar diegene de rotonde opgekomen is. En dat laatste is namelijk ook totaal onduidelijk bij rotondes met meer of minder dan vier afritten, turborotondes of ovatondes.

§anitarium zei:
Maar vertel nou eens welke duidelijkheid linksknipperen geeft! Want volgens mij begrijpen de bestuurders die linksknipperen er ook geen mallemoer van. Ik zie namelijk steeds meer linksgeknipper als men de eerste of tweede afrit neemt.
Oh kom nou toch! Dit is toch veel duidelijker!?

Hmmmm, zie ik nu een correlatie tussen linksknipperaars en moeite hebben met voorrang verlenen?

Stel dat je verstokt linksknipperaar bent, dan doe je dat natuurlijk op een T-splitsing waar je rechtdoor gaat ook.

Potverdorie die correlatie met de voorrang is er echt! :eek:

Haha! Duidelijker ja! En die mensen maar aan die stengel naast het stuur zwengelen. Daarom snap ik de redenering van het CBR ook niet. Dit is dus een extra handeling, vergt weer concentratie en dus afleiding van het verkeer. Linksknipperen is totaal nutteloos. Heb jij wel eens met het CBR daar contact over gehad, GH?

Ik geef, als ik 3/4 rond ga, wel altijd richting aan naar links voor de rotonde. Ik vind dat dit een goede manier is want (ff in zeikmodus);

- bij nadering kruisingen en/of rotondes hoor je klaar te zijn met bediening van het voertuig. Sommige mensen geven te pas en te onpas richting aan en dat zorgt voor een slinger.
- Het schept duidelijkheid voor degene achter je en de mensen die de rotonde willen oprijden. Ook als ik bijvoorbeeld maar half rond hoef, dan nog geef ik richting aan.

Meningen verschillen, maar zo heb ik het geleerd. Ik vind het een goed systeem en een kleine moeite. :)

§anitarium zei:
Heb jij wel eens met het CBR daar contact over gehad, GH?
Nee, compleet nutteloos.
Als de ANWB, 3VO en de Rijksoverheid het CBR niet kunnen overtuigen, denk je dan dat ze naar mij luisteren?

Val zei:
- Het schept duidelijkheid voor degene achter je en de mensen die de rotonde willen oprijden. Ook als ik bijvoorbeeld maar half rond hoef, dan nog geef ik richting aan.

Halfrond en linksknipperen voor de rotonde?
Dat vindt zélfs het CBR een Idiote Actie in het Verkeer.

Ik geef ook richting aan als ik een kwart rond ga. Duidelijker kan het niet zijn, want als ik er dan af ga, slaat de richtingaanwijzer automatisch uit, waardoor het dan duidelijk is dat ik eraf wil. Das toch veel duidelijker dan dat rechtsgeknipper, op het laatste moment.o_O

Geelhoed zei:
J. Koch zei:

Dan lijkt het mij een "Broodje Aap Verhaal" dat je hier vertelt..........

Heb je daar niet je mistlampbochtverlichting voor, Stoterstangen?

@ Val:

- Wat je geleerd hebt, is niet altijd de goede manier;
- Je geet zelf aan dat je bij 3/4 rond naar links knippert, maar je zegt ook dat je dat bij halfrond doet: zo heb je het niet geleerd;
- Voor diegene die de rotonde opwillen, is maar één ding belangrijk en dat is te weten of de rotonderijder afslaat of niet (en dus niet van welke oprit je vandaan komt);
- Wat doe je op turborotondes, ovatondes of rotondes met meer of minder dan vier afritten?

Mergelsberg zei:
Leuk, de vrachtwagens van de Miss Etam en de Blokker staan dubbel geparkeerd te lossen en ik moet naar mijn werk... Echt heel fijn dat ze mijn auto volledig klem gezet hebben. Met 10 minuten tot een kwartier zou die knakker wel klaar zijn met lossen en dan ben dus te laat :(

Lekker is dat. Ik snap wel dat zo'n chauffeur ook geen zin heeft om daar te wachten tot alles vrij is, maar de boel blokkeren is heel irritant natuurlijk. Taxichauffeurs hebben ook een handje van de boel blokkeren. Je zult maar vijf meter verder een leeg parkeervak hebben, dat is natuurlijk te ver lopen voor de klant, dus pleur je de taxi maar op de weg. Maar ook laden en lossen gebeurt vaak op lompe plekken, vooral op fietspaden zie ik hier. Ggrrmmmbbll.

LoveMyJeep zei:
J. Koch zei:
LoveMyJeep zei:

En dan nog meer frustratie omdat iedereen over je heen valt.... Je moet wel een klotedag hebben ;) (Just trying to help here)

Maar is wel een goeie manier om heel snel heel veel aandacht te krijgen natuurlijk, en een stuk gezonder dan à la Breivik of zo....

Het boeit niet dat "iedereen" over mij heen zou vallen. Wat wel boeit is dt de discussie niet ten einde is omdat jij (of wie dan ook) opeens van mening is dat de discussie ten einde is.

J. Koch zei:
Geelhoed zei:
J. Koch zei:

En waarom dan wel?

Geelhoed zei:
J. Koch zei:
Geelhoed zei:
J. Koch zei:

En waarom dan wel?
Er zijn genoeg buitenlanden waar licht voeren overdag verplicht is.

Nee, daar knipper je rechts omdat je niet linksaf gaat natuurlijk!

Geelhoed zei:
Val zei:

Halfrond en linksknipperen voor de rotonde?
Dat vindt zélfs het CBR een Idiote Actie in het Verkeer.

Nee inderdaad, bij half rond alleen richting bij het verlaten van de rotonde (y)

Zullen we het voor J.Koch nog even samenvatten dan?

We beginnen bij het begin.

1) Bij het aanrijden voor een rotonde en/of het wachten om de rotonde op te kunnen rijden:
- linksknipperen is raar: je mag alleen rechtsaf en voor iedereen op of bij de rotonde is het totaal onbelangrijk om te kunnen zien dat jij "linksaf" wil, omdat je nog niet op de rotonde bent. Linksknipperen zou hier, indien bewust en juist gebruikt, aangeven dat men de rotonde linksom wil gaan rijden en is dus ronduit fout.

2) bij het rijden op de rotonde: linksknipperen geeft hier de indruk dat men de rotonde nog niet bij de eerstvolgende aftakking gaat verlaten. Helaas is dat echter niet nodig, want zolang men geen richting aangeeft naar rechts is dat ook het geval, en richting aangeven naar rechts is wél verplicht bij het verlaten. Dus zolang er niet naar rechts geknipperd wordt, wordt de rotonde niet verlaten. Daar hoeft dus niet voor naar links geknipperd te worden. Ook zegt het alleen maar iets over waar de rotonde verlaten gaat worden als men ook gezien heeft waar de rotonde aangevangen wordt; dat is in de praktijk vaak niet het geval en zoals bij 1) beschreven ook volslagen onbelangrijk.

3) bij het verlaten van de rotonde is rechtsknipperen verplicht en is linksknipperen dus idioot.

Linksknipperen KAN helpen de boel te verduidelijken, maar alleen als het rechtsknipperen niet consequent door iedereen wordt uitgevoerd. Dat is in de praktijk inderdaad meestal het geval, echter daar gaan mensen zich dan alleen nog op het linksknipperen richten, waardoor dat weer onduidelijke situaties veroorzaakt bij onjuist gebruik. Bovendien gaan steeds meer mensen er dan ineens vanuit dat en alleen op de rotonde blijft als er links geknipperd wordt, wat weer voor het niet verlenen van voorrang zorgt.

Kortom: alle voordelen van het linksknipperen zijn al door regels en verplichtingen afgedekt, dus blijven alleen de nadelen over. Dus is linksknipperen uiteindelijk alleen maar nadelig want verwarrend en voegt het, onder de streep, niets toe en is het dus zeer vreemd dat een instantie als het CBR het bevordert.

§anitarium zei:
@ Val:

- Wat je geleerd hebt, is niet altijd de goede manier;
- Je geet zelf aan dat je bij 3/4 rond naar links knippert, maar je zegt ook dat je dat bij halfrond doet: zo heb je het niet geleerd;
- Voor diegene die de rotonde opwillen, is maar één ding belangrijk en dat is te weten of de rotonderijder afslaat of niet (en dus niet van welke oprit je vandaan komt);
- Wat doe je op turborotondes, ovatondes of rotondes met meer of minder dan vier afritten?

Klopt, ik geef richting aan om de doorstroming te bevorderen. Bij een turborotonde juist voorsorteren (3/4 rond) en net nadat ik afslag 2 gepasseerd ben geef ik richting aan naar rechts. Ik ben er nog niet helemaal zeker van want als ik bij de turborotonde in Lelystad kijk geeft het merendeel geen richting aan.

stoterstangen90 zei:
Geelhoed zei:
J. Koch zei:
Geelhoed zei:
J. Koch zei:

En waarom dan wel?
Er zijn genoeg buitenlanden waar licht voeren overdag verplicht is.

Dit gaat over NL, vlotte.........

@ LMJ: (y) Helderder kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.

Linksknipperen op de rotonde is ook nutteloos, als je je bedenkt dat dit de doorgaande weg is. Knipper je ook continu naar links op de snelweg? Om duidelijk te maken dat je niet de eerste afrit eraf gaat? Dat je op de rotonde niet rechuit rijdt, maar wel degelijk je stuur een slag gedraaid hebt, betekent niet dat er ook iets met dat stengeltje gedaan moet worden.

Val zei:
Bij een turborotonde juist voorsorteren (3/4 rond) en net nadat ik afslag 2 gepasseerd ben geef ik richting aan naar rechts.

En geef je dan bij het juist voorsorteren voor 3/4 ook al richting aan naar links? Want dat heeft bij een turborotonde nog minder zin dan bij een gewonde rotonde, aangezien je er de eerste twee afritten toch niet afkan.

De mensen die wiegeren richting aan te geven op een rotonde zullen het wel afleren op het moment dat er echt een keer een aanrijding volgt met iemand die er geen rekening mee houdt dat sommige mensen het niet nodig vinden richting aan te geven. Die hint van andere weggebruikers die iedere keer vlak voor ze de rotonde opknallen hebben ze helaas niet begrepen.

Toch fijn dat je ondertussen nog steeds niet onderbouwd hebt waarom linksknipperen nodig zou zijn. En wij hier met z'n allen maar alle tegenargumenten opsommen. Laat ook maar. :(

ik denk inderdaad dat die rotondeopknallers het wel zullen afleren als ze met de schade blijven zitten en de op de rotonde blijvers in het gelijk worden gesteld, ondanks dat ze niet linksknipperden.

Daar hen je een punt Koch. Ik heb het ook afgeleerd bij groen op te rijden, toen er een aanrijding volgde met iemand die er geen rekening mee hield dat sommige mensen het niet nodig vinden te blijven staan voor groen.

Deze hint van deze roodrijder had ik helaas niet begrepen.

(Of zouden die rotonde opknallers toch gewoon voorrang moeten verlenen?)

§anitarium zei:
Toch fijn dat je ondertussen nog steeds niet onderbouwd hebt waarom linksknipperen nodig zou zijn. En wij hier met z'n allen maar alle tegenargumenten opsommen. Laat ook maar. :(

Waarom zou ik er een heel verhaal van moeten maken? Het is gewoon duidelijker en socialer en het CBR adviseert het niet voor niets en het wordt je ook niet voor niets zo geleerd. Meer heb je niet nodig.

Geelhoed zei:
Daar hen je een punt Koch. Ik heb het ook afgeleerd bij groen op te rijden, toen er een aanrijding volgde met iemand die er geen rekening mee hield dat sommige mensen het niet nodig vinden te blijven staan voor groen.

Deze hint van deze roodrijder had ik helaas niet begrepen.

(Of zouden die rotonde opknallers toch gewoon voorrang moeten verlenen?)

Als iemand niet links knippert is het niet duidelijk dat deze de rotonde 3/4 gaat nemen, een oingeluk zit dan in een klein hoekje.

stoterstangen90 zei:
ik denk inderdaad dat die rotondeopknallers het wel zullen afleren als ze met de schade blijven zitten en de op de rotonde blijvers in het gelijk worden gesteld, ondanks dat ze niet linksknipperden.

Ik zie dat je er weinig van begrepen hebt. Jij (als weggebruiker die de rotonde 3/4 neemt) dient zo duidelijk mogelijk te maken dat je dat van plan bent. Doe je dit niet en er ontstaat een aanrijding dan heb je wat uit te leggen en krijg je hooguit 50% van je schade vergoed.

@ J. Koch: JIJ snapt er niks van! Wat nu als je 2/4 gaat en dus NIET linksnippert (want zo hoort het :confused: ) en er komt iemand op 1/4 de rotonde op en er ontstaat een aanrijding?

J. Koch zei:
Als iemand niet links knippert is het niet duidelijk dat deze de rotonde 3/4 gaat nemen, een oingeluk zit dan in een klein hoekje.

Nee, dan is het duidelijk dat hij de rotonde niet verlaat, en jij als aankomende bestuurder voorrang moet verlenen. Ik zie het hoekje niet zo (lol@hoek op rotonde)

En wat nu als er twee auto's achter elkaar op de rotonde rijden? De voorste knippert naar links en de achterste niet. Jij denkt: "Mooi, ik kan na de eerste oprijden." BOEM KNAL KLETTER

Blijkt die eerste 3/4 gereden te hebben en de achterste 1/2 maar wel beiden de afslag na die waar jij erop wilde moesten hebben, en ze dus beide juist en correct volgens jou linksknipperdoctrine te hebben gehandeld.

Nee, lekker verduidelijkend en helder!

Hou maar op, we dringen toch niet tot J. Koch door. Want zelfs jouw voorbeeld GH, dat zal J. Koch wel als een voorbeeld zien waarin je dus wel moet linksknipperen. Geen idee hoe, maar het CBR en J. Koch vinden dat zo. Zou J. Koch bij het CBR werken misschien?

J. Koch zei:
stoterstangen90 zei:

Ik zie dat je er weinig van begrepen hebt. Jij (als weggebruiker die de rotonde 3/4 neemt) dient zo duidelijk mogelijk te maken dat je dat van plan bent. Doe je dit niet en er ontstaat een aanrijding dan heb je wat uit te leggen en krijg je hooguit 50% van je schade vergoed.

LOL, het moet niet gekker worden, hooguit 50% van mijn schade vergoed als ik op een rotonde rijd (geef geen richting aan naar links en ook niet naar rechts, ik blijf dus op de rotonde) en tegenpartij rijdt zomaar de rotonde op zonder voorrang te verlenen. Zit toch al even in het verzekeringswereldje, maar zo gek heb ik het nog niet meegemaakt...

Zeg J. Koch: geef jij ook richting naar links aan als je rechtdoor op een doorgaande voorrangsweg rijdt? Dat impliceer je namelijk.

Terug
Bovenaan