A
Anoniem
Guest
De respons op mijn grootse armgebaar "gaat u voor" laat niets aan duidelijkheid te wensen over. 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
D. Elzinga zei:Bromfietsers rijden op het ernaast gelegen fietspad, brommobielen meestal niet. Dat levert al vaak genoeg gevaarlijke/irritante situaties op bij 45 km/u versus 80 km/u voor het overige verkeer, laat staan als zo iemand nog langzamer gaat rijden...
https://maps.google.nl/maps?q=n236&...=3ZsI3_69_qANPViPJvnxCg&cbp=12,171.41,,0,9.21
Dat komt misschien omdat brommobielen niet op het bromfietspad mogen rijden. https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/volledig/geldigheidsdatum_16-11-2011#HoofdstukI_Artikel2aD. Elzinga zei:Bromfietsers rijden op het ernaast gelegen fietspad, brommobielen meestal niet.
Soloman zei:1. Het filegebeuren wil ik nog wel een discussie aan wijden. Wat ik wel even kwijt wil is dat als je als automobilist in de file staat je geen spiegels kijkt en je concentratieknop op minimaal zet, je moet toch wachten. Soms langzaam optrekken en dat doe je ook half slapend, laten we eerlijk zijn. Dus dan schrik ik me soms rot als ik plotseling in de hoek van mijn ogen in de linkerspiegel iets donkers aan zie komen. Het zou ook zo maar te laat kunnen zijn dat de doorgang te nauw is en een motor geeft niet mee. Als ik dan blikschade zal hebben (nooit gebeurd, maar goed) dan weet ik wel wie ik boos de schuld ga geven.
Waarom zou je met de auto niet tussen de file door mogen?TYN zei:Jouw 'ik mag niet, dus jij mag ook niet'-versie vind ik eng en bekrompen
Geelhoed zei:Dat komt misschien omdat brommobielen niet op het bromfietspad mogen rijden. https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/volledig/geldigheidsdatum_16-11-2011#HoofdstukI_Artikel2aD. Elzinga zei:Bromfietsers rijden op het ernaast gelegen fietspad, brommobielen meestal niet.
Geelhoed zei:Waarom zou je met de auto niet tussen de file door mogen?
(Afgezien van het verbod dat ook voor motorrijders geldt uit het verdrag van Wenen)
Ook weer waar, aan de andere kant reed ik gisteren met gemiddeld 28km/h over de A13.D.Elzinga zei:Maar rij dan tenminste de toegestane 45 km/u. Dan is het snelheidsverschil al gevaarlijk groot, laat staan bij een nog lagere snelheid.
Geelhoed zei:Zal ik het voortaan over "Verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968" hebben dan?
Joël D. zei:Zo, de tijd van krabben is ook weer gekomen. Of voor de meeste mensen: De tijd van niet krabben.
Ik rij op de doorgaande weg, van rechts komt een auto uit een uitrit, zet hem er gewoon voor (linkervoorruit compleet bevroren), gaat 30 rijden waar hij 50 mag omdat hij bezig is met de ramen van de binnenkant schoon te maken. En hij kon ook nog niet naar voren kijken omdat hij niet/amper had gekrabd.
*zucht*
Helemaal mee eens. Ik heb vaak ergernissen over motoren, maar tussen de file door rijden - mits met een gepast snelheidsverschil en als het redelijkerwijs kan - is er geen. Sterker nog: ik wind me ook behoorlijk op over filerijders die menen dat die file het teken is om maar wat minder met het verkeer bezig te zijn en meer met andere zaken, zoals indutten, scheren, krant lezen etcetera. Juist in de file is het opletten geblazen.TYN zei:Soloman zei:1. Het filegebeuren wil ik nog wel een discussie aan wijden. Wat ik wel even kwijt wil is dat als je als automobilist in de file staat je geen spiegels kijkt en je concentratieknop op minimaal zet, je moet toch wachten. Soms langzaam optrekken en dat doe je ook half slapend, laten we eerlijk zijn. Dus dan schrik ik me soms rot als ik plotseling in de hoek van mijn ogen in de linkerspiegel iets donkers aan zie komen. Het zou ook zo maar te laat kunnen zijn dat de doorgang te nauw is en een motor geeft niet mee. Als ik dan blikschade zal hebben (nooit gebeurd, maar goed) dan weet ik wel wie ik boos de schuld ga geven.
Dit meen je niet werkelijk toch? Hier ga ik verder geeneens woorden aan vuil maken.
Betreft je hele respect/fatsoen verhaal: jouw definitie hiervan is duidelijk een hele andere dan de mijne. Jouw 'ik mag niet, dus jij mag ook niet'-versie vind ik eng en bekrompen, welke helemaal niets met fatsoen te maken heeft. Bovendien, jij gunt iedereen alles? Wellicht zie je jouw eigen ideaalbeeld zo, maar maak jezelf niets wijs: uit je woorden blijkt dit nergens uit.

Het stelt de regels waar landen zich aan moeten houden in het maken van verkeerswetgeving. Nederland zou het rijden over de strepen bij files dus moeten verbieden. Het verdrag verplicht niet dat een land de regels over neemt maar wel dat er geen tegenstrijdige regels worden ingevoerd. Rijden tussen de file wordt dus door de minister gedoogd, door het verbod niet op te nemen in het RVVTYN zei:Geelhoed zei:Zal ik het voortaan over "Verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968" hebben dan?
Dat ten eerste! Bovendien hebben we al eens gediscussieerd over de toepasbaarheid van dat verdrag, een discussie welke ik niet opnieuw wil voeren. Zolang jij ervan overtuigd bent dat dat verdrag concrete regels voor individuele gevallen bevat, kan ik alleen maar concluderen dat jouw juridische kennis nog lang niet hetzelfde niveau bereikt heeft als jouw natuurkundige kennis![]()
adinsx zei:Het was weer eens kantje-boord vanmorgen.
Opnieuw op dezelfde plek, kruising, rechtdoor heeft voorrang en muts in C3 komt van rechts, maar moet dus wachten.
Zie de neus richting de weg komen en ineens rijdt ze er zo op
Mij totaal niet gezien. Vól in de ankers en jawel, op een 40cm van dr deur stond de Twingo stil. Heerlijk dat gezicht van angst en verontschuldiging.
Het lukte me dan ook niet om boos te kijken, maar het werd een grote glimlach en wuiving van 'nou, hup rij maar weer verder'.
Was weer redelijk close en blij dat ik niet met de Mégane was die nog op zomerbanden staat. Was wat meer glibberen geweest op de gladde weg, ondanks de betere remmen.
Zevens zei:Is het inderdaad zo moeilijk om eerst je voorrang lampje aan te zetten en even te wachten tot iemand je de ruimte geeft en dan opschuiven? Had vandaag ook weer zo'n typetje, richting aan en hoppa.
Soloman zei:adinsx zei:Het was weer eens kantje-boord vanmorgen.
Opnieuw op dezelfde plek, kruising, rechtdoor heeft voorrang en muts in C3 komt van rechts, maar moet dus wachten.
Zie de neus richting de weg komen en ineens rijdt ze er zo op
Mij totaal niet gezien. Vól in de ankers en jawel, op een 40cm van dr deur stond de Twingo stil. Heerlijk dat gezicht van angst en verontschuldiging.
Het lukte me dan ook niet om boos te kijken, maar het werd een grote glimlach en wuiving van 'nou, hup rij maar weer verder'.
Was weer redelijk close en blij dat ik niet met de Mégane was die nog op zomerbanden staat. Was wat meer glibberen geweest op de gladde weg, ondanks de betere remmen.
Stomme fouten maak ik ook wel eens. Dan kun je jezelf wel voor de kop slaan. Schaamte is dan je lot. In het verkeer ben je echter wel gedwongen er iets van te leren, want stel je voor, de volgende keer is 40 cm tekort (of die nou van de ander is of niet). Ik moet er niet aan denken.
Het overkomt mij ook wel eens in het centrum van de plaats waar ik woon. Daar zijn veel onoverzichtelijke straatjes van rechts die wél voorrang hebben. Nu mag je daar maar dertig, dus remmen lukt nog wel als er daar ook onverwacht iemand uit komt (en helemaal als ik al een beetje vaart heb geminderd). Alleen verbaas ik me er wel over hoeveel mensen er ook domweg vanuit gaan dat ze voorrang krijgen als ze uit zo'n straatje komen. Helemaal als dat ook nog eens met een behoorlijk hoge snelheid gebeurt (gezien de moeite die ze dan hebben om de bocht te halen waarschijnlijk ruim boven de 30).adinsx zei:En ja, ik heb ook wel eens iemand over het hoofd gezien die van rechts kwam en wél voorrang had.
§anitarium zei:Dat is wel apart, meestal maak ik het andersom mee, namelijk als ik op de fiets zit. Sta ik vrijwel stil en heb ik bijna de voetjes op de grond, staat er een auto bijvoorbeeld mij voorrang te geven. Best vriendelijk enzo hoor, maar als alle verkeerstekens erop wijzen dat je mij geen voorrang hoeft te geven en ik al zo'n beetje stilsta, rijd dan ook gewoon door. Goed bedoeld waarschijnlijk, maar het maakt het verkeersbeeld alleen maar onduidelijker is mijn mening, dergelijke acties vind ik nogal onhandig.
Inderdaad heel herkenbaar. Soms sta ik op de fiets te wachten op een rotonde totdat er een rijtje auto's voorbij is, stopt de laatste auto om mij voor te laten. Heel vriendelijk, maar ik sta toch al stil. En inderdaad die 'normvervaging'. Ik maakte hier regelmatig mee dat afslaande auto's fietsers voorlieten, met als gevolg dat fietsers op een gegeven moment dachten dat ze hier altijd door konden rijden. Met bijna-botsingen met doorrijdende auto's tot gevolg.§anitarium zei:Dat is wel apart, meestal maak ik het andersom mee, namelijk als ik op de fiets zit. Sta ik vrijwel stil en heb ik bijna de voetjes op de grond, staat er een auto bijvoorbeeld mij voorrang te geven. Best vriendelijk enzo hoor, maar als alle verkeerstekens erop wijzen dat je mij geen voorrang hoeft te geven en ik al zo'n beetje stilsta, rijd dan ook gewoon door. Goed bedoeld waarschijnlijk, maar het maakt het verkeersbeeld alleen maar onduidelijker is mijn mening, dergelijke acties vind ik nogal onhandig.
belmanpoes zei:Inderdaad heel herkenbaar. Soms sta ik op de fiets te wachten op een rotonde totdat er een rijtje auto's voorbij is, stopt de laatste auto om mij voor te laten. Heel vriendelijk, maar ik sta toch al stil. En inderdaad die 'normvervaging'. Ik maakte hier regelmatig mee dat afslaande auto's fietsers voorlieten, met als gevolg dat fietsers op een gegeven moment dachten dat ze hier altijd door konden rijden. Met bijna-botsingen met doorrijdende auto's tot gevolg.§anitarium zei:Dat is wel apart, meestal maak ik het andersom mee, namelijk als ik op de fiets zit. Sta ik vrijwel stil en heb ik bijna de voetjes op de grond, staat er een auto bijvoorbeeld mij voorrang te geven. Best vriendelijk enzo hoor, maar als alle verkeerstekens erop wijzen dat je mij geen voorrang hoeft te geven en ik al zo'n beetje stilsta, rijd dan ook gewoon door. Goed bedoeld waarschijnlijk, maar het maakt het verkeersbeeld alleen maar onduidelijker is mijn mening, dergelijke acties vind ik nogal onhandig.
Mark89 zei:§anitarium zei:Dat is wel apart, meestal maak ik het andersom mee, namelijk als ik op de fiets zit. Sta ik vrijwel stil en heb ik bijna de voetjes op de grond, staat er een auto bijvoorbeeld mij voorrang te geven. Best vriendelijk enzo hoor, maar als alle verkeerstekens erop wijzen dat je mij geen voorrang hoeft te geven en ik al zo'n beetje stilsta, rijd dan ook gewoon door. Goed bedoeld waarschijnlijk, maar het maakt het verkeersbeeld alleen maar onduidelijker is mijn mening, dergelijke acties vind ik nogal onhandig.
Herkenbaar ja!
Wat ook zo irritant is, je stopt beiden, en denkt dan oh hij laat me voor gaan, maar die ander denkt dat ook.... sta je na een halve meter weer in dezelfde situatie haha.
Moderator
Boppie zei:Vandaag teruggekomen, zeer dichte mist in de regio waar ik woon...je zou toch zeggen dat je dan je verlichting aanzet. Het is mistig genoeg om stevig snelheid terug te nemen.
Schijnbaar zit er toch een stevig stel sukkels op de weg die dat niet snappen. Gewoon zonder lampen aan rijden...
Joël D. zei:Sorry voor de Berlingo-rijder die gisteren voor mij reed. Ik zocht de ruitenwisser, maar deed per ongeluk mijn groot licht aan....
Fijn hoor, 674756 functies op 1 stengel, Mercedes.![]()