Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ja, ik betrap mij er ook wel eens op dat ik daarover nadenk.
Wat die mensen bezighoudt, dat ze niet bezig zijn met die dingen wanneer ze aan het verkeer deelnemen.
En dan inderdaad de blikken die zeggen dat het jou schuld is dat hun op jou weghelft zitten op het verkeerde moment.

Ik ben zelf een twintiger, maar mijn vriendin zegt zelfs dat ze soms niet snapt waarom ik zo vriendelijk ben tegen iedereen; ik zeg tegen praktisch iedereen hallo wanneer daar de rust voor is (ga niet op een zaterdag in het centrum iedereen begroeten).

Maar net als de oudere generatie (de scootmobielen) heeft ook mijn generatie zeker zijn nukken, die heb ik ook, die hebben we allemaal.

Gisteren. Niet idioot, maar raar. Ik rijd op een 80 kilometerweg, en een stukje voor mij rijdt een redelijk dikke BMW 5-serie die bij het laatste verkeerslicht erop is gekomen. Het viel me al op dat die wagen niet echt snel optrok, en toen ik met 80 eraan kwam rijden, zag ik dat die wagen niet harder reed dan 50-60. Dus ik geef een 'zetje' (niet letterlijk dan, hè) met mijn neus en val weer iets terug. Dat ziet die persoon in die wagen, en pats, de alarmlichten gaan aan. 'O', denk ik, 'er is iets mis met die auto. Die kan niet harder of zo'. Dus ik blijf erachter hobbelen tot de eerste vluchthaven. Maar... de auto rijdt gewoon door, met de alarmlichten nog steeds aan. Ik besluit erlangs te gaan en zie achter het stuur een [ ] Bejaarde/ [ ] Wezenloos petje/ [x] Blonde doos. En terwijl ik terugga naar de rechter rijbaan, gaan de alarmlichten van de BMW weer uit.

En dan blijf ik toch nog een tijdje puzzelen: wáárom?

Een minder geslaagde actie van mijzelf, van een paar dagen geleden.

Bij Hoevelaken (linksaf) ging ik van de A1 vanuit Amsterdam de A28 op richting Groningen.
Daar ging ik van de invoegstrook naar de linkerrijstrook in één vloeiende beweging. Maar achteraf ging ik toch te vlak achter de auto langs die op de rechterrijstrook reed. Niet extreem, maar toen ik eenmaal links reed vond ik het niet de schoonheidsprijs verdienen. De foutmarge werd wel erg klein.

Gisteren weer "ruzie" met een fietser gehad. Ik moest linksaf slaan op een drukke weg en daarom rolde ik rustig vooruit om te controleren of ik geen tram, auto, fietser of andere weggebruiker over het hoofd had gezien. Uiteraard had ik mijn knipperlicht al geruime tijd aan staan en toen ik net van plan was om nog gas bij te geven besloot ik nog een vluchtige blik in mijn linker buitenspiegel te werpen, waar ik niks in kon waarnemen. En ja hoor, net op het moment dat ik gas gaf besloot een idioot op de fiets nog snel over te steken vlak voor mijn auto. Ik remde en toeterde waarop die idioot wilde armgebaren naar mij maakte, want hij had natuurlijk voorrang!

Ja, je hebt inderdaad voorrang want ik sloeg af maar als je ziet dat ik van plan ben dat ik links af wil slaan dan is het een stuk verstandiger om even te wachten of me via de rechterkant te passeren. En als het je wel verstandig lijkt om mij links te passeren hou er dan rekening mee dat veel automobilisten dit niet verwachten en pas daar je snelheid op aan. Even voor de duidelijkheid: het ging hier niet om een fietspad waar fietsers uit twee richtingen kunnen komen, het is gewoon een kruispunt zonder enige vorm van belijning.

Blik_op_wielen zei:
maar als je ziet dat ik van plan ben dat ik links af wil slaan dan is het een stuk verstandiger om even te wachten of me via de rechterkant te passeren.
rechtspasseren is zelfs verplicht.

Net onderweg terug naar huis van mijn werk. Ter hoogte van de AH wil een blinde man met geleidehond oversteken. Dus ik stop voor de uitgestoken stok met rode strepen, zoals dat hoort. Mijn tegenligger stopt ook, maar dat duurde de persoon achter die auto blijkbaar te lang. Gelukkig hield de hond die blinde man tegen anders waren de gevolgen niet te overzien.

EecF6.jpg

Nu net op een gelijkwaardige kruising in het buitengebied.

Komt er een doos van rond de vijftig in een Peugeot 307 CC van links, in plaats van dat ze stopt om voorrang te verlenen, kijkt ze strak voor zich uit en reageert nergens op...gelukkig gebeurt er daar nooit wat...hersenloos...daarna een stuk erachter gereden..op rotonde`s richting aangeven naar links, en dan richting aangeven naar rechts..jammer dat ze dan rechtdoor gaat en de tweede afslag neemt op de rotonde, maar wel een geluk dat het knipperlicht voor kapot was, gezien het ADHD gehalte waarmee het linker knipperlicht achter zijn werk deed. Ook door rood rijden is geen enkel probleem. Ik denk dan: rijbewijs afpakken, overmidden knippen, verbranden, de as in beton gieten en in de Noordzee dumpen.

Boppie zei:
Nu net op een gelijkwaardige kruising in het buitengebied.

Komt er een doos van rond de vijftig in een Peugeot 307 CC van links, in plaats van dat ze stopt om voorrang te verlenen, kijkt ze strak voor zich uit en reageert nergens op...gelukkig gebeurt er daar nooit wat...hersenloos...daarna een stuk erachter gereden..op rotonde`s richting aangeven naar links, en dan richting aangeven naar rechts..jammer dat ze dan rechtdoor gaat en de tweede afslag neemt op de rotonde, maar wel een geluk dat het knipperlicht voor kapot was, gezien het ADHD gehalte waarmee het linker knipperlicht achter zijn werk deed. Ook door rood rijden is geen enkel probleem. Ik denk dan: rijbewijs afpakken, overmidden knippen, verbranden, de as in beton gieten en in de Noordzee dumpen.
wat je eigenlijk zegt is dat geen enkele vrouw meer mag rijden? dit klinkt heel bekend allemaal

Het zijn vaak vrouwen die maar doorrazen, waarom weet ik niet, maar dat merk ik steeds vaker. Soms heb je situaties dan moet je even rustig aan doen of iemand voor laten gaan (bijv. draaien bij een nauwe bocht bij een parkeerplaats, als er een mannelijke chauffeur tegenover je staat weet je allebei wel wat je moet doen om alles soepel te laten verlopen, vrouwen denken blijkbaar alleen: ik moet daar en daar heen en zijn niet echt bewust met het verkeer bezig).

Over mannen gesproken: weer zo'n eentje die op mijn bumper zat en woest in mijn spiegel keek. Op een weg waar je maar 80 mag (wat ik ook reed). Blijkbaar een gewoonte die maar niet is af te leren. Eigenlijk had ik opzij moeten gaan, er staan namelijk twee camera's binnen 5 kilometer langs die weg.

Vanochtend vroeg op de A2 (vanaf oprit bij Maarsen richting A'dam). Ik ben net een blauw busje aan het inhalen, mijn voorkant zit al naast zijn achterbumper. Knipperlicht aan en een baantje opschuiven. Gelukkig was het erg rustig en kon afremmen en naar links. Bij het inhalen even naar rechts gekeken - volgens mij een flatliner ---^---v---^--------------------------------------------------

Wat later op de A9 wederom wat gehannes met een bestelbusje. De bestuurder vindt dat het busje voor hem wel een baan naar rechts kan - en daar heeft hij best gelijk in. Maar om dan je busje naar links te sturen om in te halen zonder te kijken of daar een auto rijdt (facepalm). Dus zag ik ze voor me rijden - een personenauto uiterst links op de derde rijstrook, het witte busje keurig over de strepen en een blauw busje uiterst rechts op de middelste strook - en de de gehele rechterstrook was leeg.

Ik lees hier veel mensen die foeteren op motor rijders, gelukkig ben ik ook een motor rijder.. van welk type mogen jullie bepalen.

Ik kan het zeker wel eens zijn met veel commentaar.. bij file ( heb er gelukkig niet vaak last van maar gebeurt soms ) rijd ik tussen de meest linker baan aan de rechterkant rustig door.
als de auto's stil staan rijd ik nog geen 25 km/h en als de auto's zo nu en dan rollen dan wil ik de 30 eens aan tikken, maar zodra de boel ook een beetje rolt ga ik er gewoon tussen, en ik moet zeggen dat de mensen dan over het algemeen wel begrip voor je hebben.

zo heb ik ook als eens rustig door een file heen geprutteld, zie ik in mijn spiegel ( ja ik heb er wel zicht in ) een motor op doemen, ik denk die gaat wel hard.. ik ben heel even mee gereden, maar die gek reed meer dan 50 iig, ik denk rond de 70.. tussen stilstaande auto's door... tja dan vraag je om een deur, hoewel het zonde is van de deur.
ik snap die mensen niet.

naar voren rijden bij stoplichten,
heel soms als er meer dan genoeg ruimte is en de mensen zien en verwachten het wil ik het een enkele keer wel doen, maar over het algemeen wacht ik gewoon even, er komt voor mij vanzelf een moment die geschikt is om je in te halen mocht ik daar behoefte aan hebben.. op een verantwoorde manier..

er zijn idd motor rijders ( ken er ook zo 1 ) die echt rijden alsof de weg een circuit is... jammer, want door "hun" optreden wordt ik ook aan gekeken.
en ja ik heb mijn lamp aan de hoge kant staan.. dat hij net iets schittert als ik gas geef... maar bij normaal rijden verblind hij niet.. dat moet ook niet want als ik jou verblind zie je mij ook niet.. ik snap die gasten dus ook niet.

richting aan geven is voor mij op de motor zeer wenselijk, ik rijd nog wel eens ( dagelijks ) op een 80 weg .. dan kom ik aan staat er een auto aan de linkerkant die wil de weg op rijden, welke geen richting aan geeft... en draait dan vlak voor je neus de weg op... je schrik je dood... en wat blijkt.. hij draait rechts af... Pot vol moeilijke woorden... daar kan je echt hartritme stoornissen van krijgen... en f*cking irritant.. maar goed ik zal niet zeggen dat ik nooit een foutje maak...

ik heb recentelijk ook een inschatting foutje gemaakt... en dan is het aan mij om dat op te lossen.. en ga ik er vanuit dat de rest blijft doen wat ze doen...
hoewel sommige mensen het goed bedoelen..

en met de lullige 110Nm van mijn brommert zit ik toch rap aan de 120.. hoewel ik meestal rond de 125 a 130 rijd... en me zelden in de dode hoek rij...

ik ben niet heilig, ik maak ook wel eens een foutje, net als iedereen hier.. daar zijn we mens voor... het is alleen hoe je je fout oplos...
zeker blijven van je zaak en handelen naar gezond verstand.. en geen domme of gekke dingen doen...

en idd er rijden wat gekken rond... en zolang we maar zorgen dat we niet allemaal zo gaan rijden en gekke acties uit halen, kunnen we toch nog een beetje normaal over de weg met zijn allen...

want zeg nu zelf.. de meeste bestuurders vallen niet op omdat ze gewoon netjes rijden...
het zijn er maar een paar die echt op vallen, of ze het expres doen of niet.. ze vallen iig wel op ... lol

Tja, altijd handig om te kijken voordat je een kruispunt over gaat steken. Alhoewel de meeste mensen daar geen zin in hebben. Zeker niet als ze voorrang hebben.

Je moet het kanaal van die apotheek daar eens doornemen! :D
https://www.youtube.com/user/drsmdar?feature=watch#p/u/0/yQ1wPipQAAQ

Catalisator zei:
als de auto's stil staan rijd ik nog geen 25 km/h
Dat is een overschrijding van 150%.

en ja ik heb mijn lamp aan de hoge kant staan..

Aso

en met de lullige 110Nm van mijn brommert zit ik toch rap aan de 120..
Mijn auto heeft 2300Nm en is waarschijnlijk langzamer.

Je moet het kanaal van die apotheek daar eens doornemen! big smile smiley
[www.youtube.com]

Wat was hij denkende, je rijd met een moordmachine.. en dan met je kraan zo argeloos over een kruispunt jagen...
tijdens het lessen voor C+E hebben ze ons foto's laten zien van auto's die "aangereden" zijn door vrachtwagens.. ongecensureerd... gelukkig .. dan denk je nog wel even na... je rijd niet tegen een auto, je rijd er overheen met een beetje pech.. en dan maak je na genoeg geen kans in een auto...

sjonge jonge wat een lijpo... denk dat hij kraam machinist bij de Landmacht is geweest.. bij de genie .. bijzonder lomp dit...

en dan zijn er mensen die hebben commentaar op mij hahahahha... nou ik denk dat je beter en of liever mij tegenkom dan deze halve zool..

ps goede morgen allemaal.

Catalisator
als de auto's stil staan rijd ik nog geen 25 km/h

Dat is een overschrijding van 150%.

Gelukkig nog altijd socialer dan met 70 ertussendoor tuffen zodat een ander zijn eigen het lazarus schrikt... ik "rol" gewoon rustig door, heeft niemand last van.

en ja ik heb mijn lamp aan de hoge kant staan..

Aso

Natuurlijk, vind je dat ASO .. maar voor de blinde vinken is het gewoon echt nodig, en het is aan de hoge kant, niet vol in je snuit.. hahah zal een mooie bak worden.. groot licht daar doe ik iig niet aan.!

en met de lullige 110Nm van mijn brommert zit ik toch rap aan de 120..

Mijn auto heeft 2300Nm en is waarschijnlijk langzamer.
gelukkig is mijn auto ook langzamer ( anders zou hij zoveel zuipen ) ... maar wanneer gebruik je nu het volle vermogen van je motorfiets... ik eigenlijk nooit... is gewoon niet nodig..

Geelhoed zei:
Je moet het kanaal van die apotheek daar eens doornemen! :D
https://www.youtube.com/user/drsmdar?feature=watch#p/u/0/yQ1wPipQAAQ

WTF! Waarom ziet men daar de haaientanden niet? Wat is hier zo anders of bijzonders aan dat men hier zo vaak doorramt?

Niet zo idioot als die kraanwagen of de andere aanrijdingen op dat kruispunt, maar gisteren zag ik weer een leuke rotonderijder:

Ik reed acht een Yaris die op twee achtereenvolgende rotondes rechtdoor reed, half rond in beide gevallen. De eerste rotonde ging de linker knipper aan ter hoogte van de eerste afslag, deze knipper ging uit op het moment dat de Yaris de tweede afrit al opgereden was. Op de tweede rotonde waren de knipperlichten denk ik allemaal kapot, of de stengel links aan het stuur was afgebroken. Lekker inconsequent gebruik van het knipperlicht dus.

Op de tweede rotonde waren de knipperlichten denk ik allemaal kapot, of de stengel links aan het stuur was afgebroken,

hahah en die stengels / handels zijn goed aan de prijs.. tenminste de laatste keer dat ik een prijs voor de stuur schakelaar hoorde werdt je er niet vrolijk van...

vandaar dat dat tegenwoordig een optie is op een auto denk ik...

lol

Idd, zie je ook veel op de premiummerken, wel een dik logo op de grille tussen die foeilelijke onndoige LED-strips, maar die stengel pastte niet meer in het leasebudget.

Overigens reed ik laatst achter een Touran van de politie, ook daar was bezuinigd op die stengel. Of iig op het gebruik van die stengel, mag niet te hard slijten natuurlijk, richting aangeven gebeurde namelijk vaker niet dan wel.

Ten eerste: leer quoten

Catalisator zei:
Natuurlijk, vind je dat ASO .. maar voor de blinde vinken is het gewoon echt nodig, en het is aan de hoge kant, niet vol in je snuit..
Waarom moet ik lijden onder andere blinde vinken?
En ja in een Westfield zit het wel vol in je snuit.

maar wanneer gebruik je nu het volle vermogen van je motorfiets...
Vermogen? Het ging toch om draaimoment? :confused:

Wat heeft het moment dat je aan het stuur draait er mee te maken? ; )

Mijn (gespotte) idiote acties van deze week:

Twee kettingbotsingen op de A1 op praktische hetzelfde punt, maar met 1 dag verschil.

Eerste keer reed ik in de file, en zag een paar auto's voor mij iemand naast de auto staan. Dat hoort niet op een snelweg, dus de links was bij mij snel gelegd en schoof snel een strook op en kon zo vrij vlot er voorbij. Wel schade bij de 4 auto's, maar niet geen total-lossjes. Het ongeluk was hooguit 30 seconden ervoor gebeurd.

Dag erna, wederom file, alleen was de vertraging groot deze keer. Hulpdiensten waren al een tijdje aanwezig. Dit keer, van de 6 rijstroken (2 wisselbaan, 4 hoofdrijbaan) waren er 5 afgesloten. Ongeluk was beduidend ernstiger. Auto's in de "ketting" stonden niet meer in een rijtje, maar 2 of 3 zelfs overdwars.

Beide gevallen was er te weinig afstand gehouden natuurlijk.

Ik ben het wel met Geelhoed eens, koplampen moeten gewoon goed staan, en zeker niet een tikkeltje te hoog. Ik rij ook een lage auto, niet zo laag als een Westfield, maar toch schijnt een iets te hoog afgestgelde koplamp lekker in je binnenspiegel.

Nog maar niet te spreken over de debielen die groot licht voeren, of de hele santekraam aanzetten in het kader van "ik wil gezien worden". Je zou ze er spontaan om gaan negeren. Of zelf groot licht opzetten..ik heb 2 mooie verstralers op de auto, die geven een bak tegenlicht.

Op de motor wil ik overdag ook nog wel eens het grootlicht knopje gebruiken. Dit in situaties waarbij er veel tegelijk gebeurd en het risico dat andere bestuurders mij over het hoofd zien groot is. Let wel, dit zijn echt uitzonderingen die nauwelijks voorkomen. Ik ga niet elk kruispunt met groot licht over.

Kun je aso vinden, maar dan ben ik toch liever een aso dan dat ik met mijn goed fatsoen in het ziekenhuis lig.

Nou dimlicht is zeker niet altijd genoeg..

En ja ik vind mijn licht aan de hoge kant staan de dealer vind hem netjes staan..
en dan maar mazzel dat ik er wel een sociaal lampje in heb gedrukt , zo 1 met een gele kant voor de tegenliggers..

nee neem dan xenon, lekker sociaal om dat achteraf in te bouwen zonder je reflector aan te passen.

en ja ik ken dat soort momenten van TYN,
en ja dan maakt even knipperen met je grootlicht net het verschil, dat ze je toch nog even zien.. knipperend licht valt namelijk nog net iets meer op dan stationair licht.

maar zoals ik eigenlijk van mening ben is dat iedereen die zijn rijbewijs wil halen ook een in een vrachtwagen moet rijden en ook op een motor, dan hadden we nu dit "struikelpuntje" niet gehad... dan had men begrip voor elkaar gehad.

en nee geelhoed, omdat jij zoooooooooo enorm goed ben en niets anders doe dan hier rond neuzen en iedereen even op een klein foutje probeer te "verslaan" om zo je ego op probeer te pompen, omdat je het of leuk vind... of gewoon een mierenneuker bent welke niets van iemand kan accepteren omdat iemand het misschien wel linksom bedoelt maar net even iets anders formuleert... dat valt mij op... ik heb veel reacties van je gelezen, en over het algemeen vind ik ook wel dat we het met je eens kunnen zijn.. hier ga ik zeker weten weer commentaar op krijgen, want zo ben je gewoon denk ik.. prima hoor accepteer ik van je... en ik zal je respecteren om wie je bent..
het is mijn persoonlijke mening, en ik hoop dat ik deze hier geven mag.

nee ik rij niet in een lage auto, en ik weet ook zeker dat ook jij wel eens een foutje maak... poeh poeh... maak je niet druk man.. koppel / vermogen..
ik de autowereld heeft een auto vermogen welke in pk's Nm of Kw uitgedrukt worden... is toch duidelijk wat ik bedoel ??? ofpraat ik echt poep... dan moet je het zeggen hoor... hahahah

sterker nog, het is mij zelf opgevallen dat mijn rechter lamp van de auto irritant schijnt, gewoon in het lichtbeeld is er niets te zien, maar ik haalde van de week mijn eigen auto in op de snelweg, en zag hem irritant schijnen in mijn spiegel.. dit wordt dus maandag opgelost... zo ben ik dan weer wel, want idd je hoeft geen onnodige overlast van mijn verlichting te hebben.

Catalisator zei:
nee ik rij niet in een lage auto, en ik weet ook zeker dat ook jij wel eens een foutje maak... poeh poeh... maak je niet druk man.. koppel / vermogen..
ik de autowereld heeft een auto vermogen welke in pk's Nm of Kw uitgedrukt worden... is toch duidelijk wat ik bedoel ??? ofpraat ik echt poep... dan moet je het zeggen hoor... hahahah
Poep dus.

GH jij bent niet dom, je weet donders goed wat ik bedoel..
jammer is dat je geen domme vent bent... en je weet donders goed wat er bedoeld wordt...

volgende ronde : biertje van mij... en een bus kaartje uiteraard... drink and drive is not done.

No offense, maarreh...
Catalisator zei:
ik de autowereld heeft een auto vermogen welke in pk's Nm of Kw uitgedrukt worden... is toch duidelijk wat ik bedoel ???
Als je er geen verstand van hebt en je denkt dat dat allemaal hetzelfde is, snap je waarschijnlijk wel wat er bedoeld wordt. Als je weet waar je over praat, is het inderdaad poep...

Stalensnuitje,

Waar staat dat ik het verschil niet weet??
Het je het allemaal wel gelezen ??
Ik weet waar ik over praat in dit geval, alleen was de zin, wanneer gebruik je nu het volle vermogen , ik eigenlijk nooit..
dan snap jij ook wel wat er bedoeld wordt... kan je natuurlijk enorm moeilijk over gaan doen..
dat is het muggenziften.. jammer is dat.. want jij weet ook heus donders goed wat er bedoeld wordt in die zin.

En dat bedoel ik dus juist te zeggen, dat er vaak een antwoord wordt gegeven op iets, waarvan ik denk .. ???? wat een moeilijk gedoe toch.. we weten toch wat er bedoeld wordt.. is dit een forum over auto's en verkeers-situaties of is dit een forum over correct Nederlands en cursus muggenziften ?

Zoals het filmpje van GH , daar kan je weer wat mee... beetje irritante verlichting van die auto waar de bus voor duikt... fietser viel wel lekker op.. +1

Verders , goede morgen

Catalisator zei:
we weten toch wat er bedoeld wordt..
Als je dat zou weten zou je niet over koppel spreken.

$ echo -1 Catalisator >> killfile

Zoals het filmpje van GH , daar kan je weer wat mee... beetje irritante verlichting van die auto waar de bus voor duikt... fietser viel wel lekker op.. +1

missingthepoint.png

Zucht ,

ja draaimoment ...
Koppel is idd niet goed gekozen, echter lezen de meeste mensen de folder cijfertjes...
vermogen = toerental * draaimoment * 6.28 / 60
versnelling van de auto = draaimoment aan de wielen / (straal wiel * massa van de auto)
Auto’s met veel vermogen kunnen veel draaimoment aan de wielen leveren, ongeacht het draaimoment (het ‘koppel’ ) van hun motor!
bepalende factoren :
* het gewicht van de auto
* het motordraaimomentverloop ofwel motorkarakteristiek
* de versnellingsbakverhoudingen
* de wielomtrek

komt een "normaal mens" toch niet zomaar even uit... en oh jee het woord vermogen wordt toch ook weer gebruikt...
Hmmm Kw dan maar..

Catalisator zei:
bepalende factoren :
* het gewicht van de auto
* het motordraaimomentverloop ofwel motorkarakteristiek
* de versnellingsbakverhoudingen
* de wielomtrek

komt een "normaal mens" toch niet zomaar even uit...
Nee, en daarom heb je dus vermogen. Dat heeft wel een behoudswet en neemt dus al(*) die zaken samen in 1 parameter.

(*) Gewicht niet maar dat is ook niet van belang.

Ik zal het je nog sterker vertellen: Een auto met een bepaald vermogen heeft altijd hetzelfde gewicht in de rijrichting.

Is dit een ouderwetsch mechanicagrapje?

En voor de verkeerstoepassing is gewicht wel weer interessant als twee impulsen elkaar tegenkomen...

En Kw zou een "omvattend gegeven zijn welke de werkelijke "kracht " van een voertuig zal omschrijven...

een diesel heeft over het algemeen een hogere koppel als een benzine motor , echter kan de benzine motor meer toeren maken, welke het verschil in koppel weer opheft omdat je toerental in het blok hoger is en je dus een beter verhouding krijgt in je transmissie.
zodoende kan je met een 200Nm benzine auto net zo snel zijn als een 300Nm diesel.

omdat de benzine 50% minder "koppel"heeft op de krukkenas, maar wel 50% meer toeren kan draaien, hef je op die manier het verschil op..
dus ja draaimoment op je wiel is de bepalende factor voor de versnelling van het voertuig..
waarbij als je het mij vraag toch gewicht wel deels mee speelt... niet in het draaimoment, maar wel de verhouding.

want als je een draai moment van 200 heb,
een voertuig van 500 Kilo schiet zo weg.
een voertuig van 2500 kilo zal met het zelfde draai moment zijn topsnelheid minder snel halen, omdat hij meer massa voort moet drukken.

Leuk, een natuurkundelesje...
facepalm.gif

Catalisator zei:
omdat de benzine 50% minder "koppel"heeft op de krukkenas
Wat een onzin. Diesel levert minder koppel dan benzine. Turbo's leveren meer koppel dan atmosferische.

waarbij als je het mij vraag toch gewicht wel deels mee speelt...
Misschien moet je niet in gewicht denken maar in kilogrammage?

https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter#comment-225137

is een mooi stukje toch ..??

"vermogen "

ik kan denk ik stellen dat mijn motor minder "vermogen" heeft dan jou auto,

alleen omdat mijn motor minder weegt zal ik sneller accelereren ...

is dit dan correct omschreven .. ??

Heeft even geduurd voordat F=m*a was ingedaald... (en dat F geen vermogen is weet ik ook wel, maar vermogen levert wel Fhorizontaal uiteindelijk :))

en de discussie ging erom dat ik stelde ,

eigenlijk gebruik ik nooit het volle vermogen op mijn motor.

waarna er koppel en draaimomenten e.d. bij worden gehaald.

en ik bedoelde dus ook de Fhorizontaal ..... en dat begreep iedereen wel ... de boefjes
Waarbij Fhorizontaal voor de :D factor kan zorgen.

Kw , Pk en Nm zijn folder waarden, samen met een boel randwaarden vormen ze het "vermogen "

en nu gebruik ik dus niet het volle "vermogen" van mijn motor.. WTF

want zoals je kan lezen in het stukje :
... maar wanneer gebruik je nu het volle vermogen van je motorfiets... ik eigenlijk nooit... is gewoon niet nodig..

dus wat heb ik nu geleerd ....???

Het woord draaimoment en wat het inhoud op je acceleratie... dat je draaimoment op de wielen je uiteindelijke vermogen omzet naar beleving ( als ik het even zo vrij mag vertalen ) ...
en wat is nu de meet eenheid die ze gebruiken om het draaimoment op je wiel vast te stellen... Nm ??

nou dan toch maar dat biertje doen .. lol

goed nieuws voor iedereen die mij inhaalt , de lamp is zojuist goed afgesteld, hij stond iets hoger maar binnen de norm..wisten ze me te vertellen...

dus dat is ook weer op gelost zeg maar... apk voor elkaar en winterbandjes er onder.. voor het eerst op winterbanden dit jaar...
heb ze van het voorjaar gekocht, voor 85,- 4 banden en stalen velg ( standaard focus 2002 maat ) met 2 glade bandjes.. dus 2 nieuwe er onder voor 160,- en we kunnen weer, zie ik dat je voor zo'n zelfde setje nu gewoon 200,- neer kan leggen en dan heb je nog 2 nieuwe banden nodig.. als je mazel heb...

vandaag ook nog iemand die 200 meter voor de rotonde links ging knipperen, gaat vervolgens 3 kwart rond, jaagt er nog bijna iemand in de flank van die auto... en vervolgens niet rechts knipperen.. ik denk door de schrik.. want het scheelde erg weinig dit keer...
de mensen gaan er vanuit dat je daar rechtdoor gaat, en niet naar het verzorgingshuis..

Koplamp te hoog, of misschien wel groot licht, alarmlichten, snelheidsverschil 35km/h, en onnodig toeteren.

@ Catalisator: Misschien kun je beter een Mijn Auto topic aanmaken met info over je Focus?

En ik dacht dat het linksknipperen zo verhelderend zou werken?

@ Sanitarium;

Werkt alleen voor mensen die opletten in het verkeer, en dat zijn er niet veel.

Mensen die opletten hebben geen behoefte aan het linksgeknipper. Maar goed, ik denk dat dit de laatste keer is dat ik het over linksknipperen op een rotonde ga hebben.

Terug
Bovenaan