Het grote muziektopic

Groot onderdeel? MTV was mijn jeugd :ROFLMAO:Toen kwam TMF er op een gegeven moment ook bij.

MTV is in de jaren wel helemaal verdwaald in bijzaken en reality series.

TMF, The Box (sms'en voor een nummer). Toen ik studeerde in de nineties stonden tv's vaak overdag aan voor de muziek. Nu is het enkel onzin wat daar voorbij komt.

Vond laatst bij mijn ouders op zolder de plaat Both sides now van Euson, een Arubaans- Nederlandse zanger uit de seventies. Hij leeft nog, maar is totaal uit de publiciteit. Wie kent 'm nog!

Vrijdag bij huize De Dude traditie om lekker live concert op te zetten en de kinderen wat muzikale opvoeding bij te brengen.

Ditmaal een concert waar De Dude en La Duderina bij waren // Metallica @ Pinkpop ‘14. Totale chaos toen met de flinke hoeveelheid onweer voor het concert.

Misschien de officiële video van "One" met beelden uit "Johnny Got His Gun" even overslaan die is wel erg heftig! :cry:

Op deze regenachtige dag een melancholisch nummer uit de ouwe doos: 'The story of me' van de Everly Brothers.
Ik weet nog goed hoe mijn vader in 1984 dit album (op LP natuurlijk) kocht nadat we in de auto op een zomerse dag 'On the wings of a nightingale' hoorden. Mij vader had eerdere albums ook al op LP, dus we waren met de broers bekend.

Later in 2003 nog naar een concert van Simon and Garfunkel geweest (old friends- tour) waar de Everly Brothers ook optraden. Simon and Garfunkel waren mede door de Everly Brothers geinspireerd, vanwege hun feilloze samenzang.

Op hetzelfde album staat overigens ook Lay lady lay, een nummer van Bob Dylan. Hij schreef het jaren eerder voor de Everly Brothers, maar die hadden onderling gedoe en hebben 11 jaar geen muziek gemaakt. Bob Dylan nam het daarom eerder zelf maar op. Op EB84 hebben de EB het alsnog opgenomen, en wat mij betreft niet onverdienstelijk. Met dezelfde melancholie als het nummer hierboven:

En nu ik dan toch bezig ben (en omdat Youtube de andere nummers ook gelijk laat zien) nog deze, ook melancholisch, 'following the sun':

Is het toch een beetje een Everly Brothers- post geworden.

Ik zit nog steeds in mijn Counting Crows-flow. Al een paar weken nu. Ik kom er maar niet uit, heerlijk. Pas zat ik te luisteren naar Murder of One en plotseling zag ik vele overeenkomsten met Lopen tot de zon komt van Acda en de Munnik. Copilot antwoordde het volgende toen ik vroeg of er overeenkomsten waren.

Ja, beide nummers verkennen op indringende wijze thema’s van verloren dromen, emotionele leegte en het verlangen naar verandering of heling. Ze zijn introspectief, melancholisch en richten zich op de pijn van relaties die niet zijn geworden wat ze hadden kunnen zijn.

Overeenkomsten in thematiek en emotie

Beide nummers zijn doordrenkt van existentiële reflectie en relationele pijn, maar ze doen dat op subtiel verschillende manieren:

1. Verlies van idealen en jeugdige hoop
- Murder of One verwijst expliciet naar het contrast tussen kinderlijke dromen en de teleurstellingen van volwassen relaties. Adam Duritz zingt over hoe het leven “so much less than we thought it would be” is geworden.
- Lopen tot de zon komt toont een man die terugblikt op een verloren liefde en zich afvraagt of zijn ex nu werkelijk gelukkig is. De droom van “wat we samen vroeger droomden” is vervaagd.

2. Emotionele eenzaamheid en verlangen naar verbinding
- In Murder of One klinkt de wanhoop door in regels als “All your life is such a shame / All your love is just a dream”, en het verlangen om “in te breken” in iemands emotionele wereld: “I wish you’d let me in”.
- In Lopen tot de zon komt vraagt de hoofdpersoon zich af of haar nieuwe partner haar echt kent: “Kent hij je angst en je verdriet?” – een pijnlijke echo van gemiste intimiteit.

3. Symboliek van beweging en transformatie
- Murder of One eindigt met een oproep tot verandering: “Change” wordt herhaald als een mantra.
- Lopen tot de zon komt gebruikt letterlijk beweging als metafoor: “Ik ga lopen tot de zon komt” – een tocht richting heling, hoop of misschien zelfverlossing.

Muzikale en poëtische stijl

- Beide nummers zijn ballads met een melancholische toon en poëtische teksten. Ze gebruiken natuurbeelden (sneeuw, zon, vogels, maanlicht) om innerlijke emoties te verbeelden.
- De Counting Crows gebruiken de Engelse “counting crows”-divinatie als metafoor voor het lot en verdriet, terwijl Acda en de Munnik een meer directe, persoonlijke dialoog voeren.

Conclusie

Hoewel de culturele context verschilt — Amerikaans alternatief rock versus Nederlandse kleinkunst — raken beide nummers aan universele gevoelens van spijt, verlangen en het zoeken naar betekenis. Ze zijn als muzikale zielsverwanten: rauw, eerlijk en troostend in hun kwetsbaarheid.

Ik zit nog steeds in mijn Counting Crows-flow. Al een paar weken nu. Ik kom er maar niet uit, heerlijk. Pas zat ik te luisteren naar Murder of One en plotseling zag ik vele overeenkomsten met Lopen tot de zon komt van Acda en de Munnik. Copilot antwoordde het volgende toen ik vroeg of er overeenkomsten waren.

En dan is er natuurlijk een andere grote overeenkomst…

Acda en de Munnik hebben een schitterend nummer van Counting Crows gecovered : Slaap Zacht Elizabeth.

Met die prachtige zin: “Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered”

Samen met Lopen tot de zon komt een van de allermooiste liedjes van Acda en de Munnik. Ik luister de CD ‘Op voorraad live’ minimaal wel 1x per maand in de auto.

• Leuk
Waarderingen: Twix
En dan is er natuurlijk een andere grote overeenkomst…

Acda en de Munnik hebben een schitterend nummer van Counting Crows gecovered : Slaap Zacht Elizabeth.

Met die prachtige zin: “Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered”

Samen met Lopen tot de zon komt een van de allermooiste liedjes van Acda en de Munnik. Ik luister de CD ‘Op voorraad live’ minimaal wel 1x per maand in de auto.
We vallen wel een beetje in herhaling nu, maar dat is helemaal niet erg. Kunst wordt mooier wanneer je er voor een tweede, derde of zelfs vierde keer naar kijkt:

Bericht in onderwerp 'Het grote muziektopic' https://www.autoweek.nl/forum/threads/het-grote-muziektopic.11486/post-735608

Bericht in onderwerp 'Het grote muziektopic' https://www.autoweek.nl/forum/threads/het-grote-muziektopic.11486/post-735616

Absoluut, Lena vind ik persoonlijk ook heel mooi. Met name deze uitvoering van Trilogie, mede door het begin met de mondharmonica. "Dan vragen we hier Toots Thielemans voor:"

Ik dacht al .. volgens mij heb ik dit wel eens gezegd haha.
Ik herinnerde het me ook, maar schrok dan toch weer dan het al eind januari was. Anyway, ik heb ADM wel eens live gezien, namelijk met hun musical Ren Lenny Ren. Was november 2004 dus al weer even geleden.

Ik herinnerde het me ook, maar schrok dan toch weer dan het al eind januari was. Anyway, ik heb ADM wel eens live gezien, namelijk met hun musical Ren Lenny Ren. Was november 2004 dus al weer even geleden.
Same here. 2004, volgens mij in de Kunstmin in Dordrecht.

Maggot brain! Weet nog dat ik die voor het eerst hoorde bij een aflevering van House. Echt geweldig , leuke inzending :)

Beetje blues dan. Een man die ik bewonder, Gary Clark Jr.

Echt geweldige versies:

Maakt er geen geheim van dat dit een van zijn grote voorbeelden is. Een zeldzame opname in kleur! Is die tijdmachine al klaar!?

Laatst bewerkt:
Ik ben op dreef, sorry, maar dit moet er nog even achteraan en dan hou ik voor vandaag op. Van welke band krijg ik altijd bakken energie - RATM! Het hele debuutalbum uit 1992 kan ik hier eigenlijk wel plaatsen, zo goed is dat. Geweldige bassgitaar, indringende rap, scherpe teksten radicaal in tegen the powers that be. En die cover, een foto van een monnik die zichzelf uit protest in brand stak.

Lekker voor als je alleen in de auto zit, want vriendinnen en echtgenotes houden hier niet zo van is mijn ervaring.

Burn burn yes you're gonna burn!

Laatst bewerkt:
IMG-8447.png
Haha hoezo sorry. Dit is toch juist mooi en waar dit topic voor is bedoeld. Ik dacht dat ik met een maat en m’n broertje de enige waren met deze kronkel van continu met muziek bezig zijn.

Er zijn er nog genoeg anderen :).

Overigens krijg ik met teveel YT linkjes continu foutmelding met laden van de pagina op autoweek. Anderen dit ook?

Zowel iPad als iPhone..

Oh en met m’n vrouw. Die ook vooral niet vergeten. Denk zo ook weer heerlijk rondje muziek luisteren.

Hadden net onverwacht vrienden over de vloer en dus een klein borreltje. Met de kiddo’s op bed is dat altijd wel garantie voor lekker muziek opzetten.

Nou ja de sorry omdat het misschien nogal spammerig over komt. Hier ook altijd met muziek bezig. Als kind pianoles, als tiener gitaarles, voeg daarbij een brede muzieksmaak en dan heb je altijd tijd te weinig.

Ik benader de site via een Imac, geen problemen.

IMG-8447.png

Overigens krijg ik met teveel YT linkjes continu foutmelding met laden van de pagina op autoweek. Anderen dit ook?

Zowel iPad als iPhone..
Ik had die melding ook ja! Op mijn laptop kan ik wel het zien, maar ik kan het op mijn iPhone ook niet zien en krijg ook die melding.

Mijn muziek smaak is denk (nouja ik weet het wel zeker) heel anders dan wat hier voorbij komt, Ik vond het volgende leuk om te delen.

Ik heb een collega, en die is zwaar Madonna-fan. Ik zelf ben met de laatste albums iets afgehaakt, maar nog altijd vind ik Madge (haar oude werk) geweldig. Mike vertelde me over een Instagampagina wat ik moest volgen, "Today in History of Madonna" ofzo. Elle dag heeft feitjes, soms zijn ze ietwat onbenullig (Vandaag 30 jaar terug trad ze in een zwarte jurk op bij de BBC) maar soms denk ik ook wel die vrouw heeft echt veel baanbrekende dingen gedaan.

Pas, 35 jaar terug kwam "Justify my Love" uit, de videoclip die nu als Iconisch wordt gezien, maar niet door MTV mocht worden uitgezonden:

Deze week is ook een Special Edition uitgekomen van haar beste moderne albums, "Confessions on the Dancefloor" ook al weer 20 jaar terug. Toen ik "Hung Up" met het ABBA-sample hoorde, was ik weer ik 15 en de grote fan van vroeger. Wat een nummer was dat, zo geweldig dat ik kon wachten op het nieuwe album. Ook kwam er toen weer een tour, helaas was ik bij de vorige tour geweest. De show was fantastisch, laat ik meteen maar zeggen vooral visueel, "Hi Arnhem" was het enige wat zei. Ik heb die tour niet gezien. Ik heb neit van veel dingen spijt, maar het niet gaan naar "The Confessions" tour staat wel in dat lijstje.

Confessions qua album is denk ik mijn 2e favoriete album, het staat gelijk met het Iconische Like A Prayer. In 1989 was ik nog iets te klein voor albums, maar de nummers vond ik toen al fantastisch. Pas later hoorde ik hoe iconisch Like A Prayer was, de clip te aanstootgevend zodat de Pepsi-deal niet door ging. Ik heb bij de kringloop een paar jaar terug het album op LP gekomen, en zelfs 30 jaar later ruikt die LP nog naar Patchoeli . De eerste druk was zo ingespoten dat de cd-winkels een half jaar later nog naar die geur roken.

In 1990 kochten mijn ouders een cd-speler, en ik kocht toen ook ergens mijn 1e cd, dat was in Duitsland en was een soort bootleg/illegale cd van Madonna live in concert.

Mijn lievelings album kwam in 1992, Erotica. Ik was denk ik nog iets te klein om te snappen dat het vooral over Sex ging. Mijn vader zou Erotica voor me opnemen op de Top 40, ik had helemaal uitgerekend hoe laat het ongeveer kwam. Ik zelf kon geen bandje doen, want ik had een kinderfeestje. Maar bij mijn ouders kwam visite, dus het opnemen was niet gelukt. Ik weet nog, ik had me zo verheugd.... Het album was niet uit nog, dus ik heb toen echt gehuild. (ik was 11) . Om het goed te maken, mocht ik de cassette album hebben als het uitgekomen was.

Na een paar weken was het zover, ik zie mijn vader nog zeggen (in de V&D) "Waarom is dit geen 19 gulden zoals alle andere bandjes maar 25 gulden"

Commercieel gezien, was Erotica niet een groot succes, maar achteraf vielen de verkopen best wel mee. Tegelijkertijd is het boek "Sex" nog altijd een van de best verkochte "koffie-tafel boeken" ooit. Jaren terug voor 30 euro gekocht (dat was toen al een koopje) . Erotica mocht alleen na bepaalde tijd op MTV uitgezonden worden, maar het album werd best gehypt toen. Met allemaal interviews en de weg daarnaar toe (ik weet zelfs nog dat het "In search of Maodonna" heette) .

Hoewel Erotica nog altijd mijn lievelings nummer is, gedeeld met Bad Girl. Helaas geen hit, wel met een mooie videoclip, met Christopher Walken:

Door de Insta-pagina heb ik zelfs weer het album "Something to remember" opgezocht. Fysiek en op Apple Music. Dit was een soort ballade album, met ook nummers die niet op albums zijn gekomen. Zoals "This used to be my playground" (van een Tom Hanks film) en "I'll remember" (ook van een film, geen idee welke) . Ook staat daar "You'll See" op, een soort open sollicitatie voor de film Evita.

Het nummer wat ik eigenlijk helemaal vergeten was, maar wat toch ook na 30 jaar nog heerlijk is, is dit:

Tot zover mijn gespam over Madonna :)

Mijn dochter van 14 zit zoals veel leeftijdgenoten vaak op TikTok en kwam deze week met haar nieuwe favoriete nummer op de proppen. Eyes without a face van Billy Idol. Bijzonder want vind ik ook geweldig. Ben opgegroeid in de 80’s. Ik zie het nummer ook regelmatig bij instagram shorts van Duitse auto’s uit de 80’s. Heerlijk cruises in een dikke W124 of E34 en dan dat nummer. Heerlijk.
Verder hele brede muzieksmaak trouwens.

Wat leuk om jouw naam weer te zien @Idefiqss. Dat is lang geleden!

Ja als preformer, is Madonna wel echt een van de beste. Misschien neit perse vocaal, maar zij heeft wel echt de visuele concerten met geweldige geografie op de kaart gezet.

Als ik dat zeg, is er eigenlijk maar 1 tour, die zelfs nu in 2025 besproken wordt. De "Blond Ambition Tour". In meerdere Amerikaanse staten stonden rechters, politie en dominees klaar om haar te arresteren voor onzedelijk gedrag. Wat uiteindelijk nooit gebeurd is natuurlijk.

Nouja ik zal maar niet het hele topic vol spammen , ik denk gezien alles wat hier al wordt geplaatst, mijn muzieksmaak redelijk ver van de rest staat.

Kom ik op youtube toch weer bij CNSY langs, ik blijf ze geweldig vinden, een band met grote impact op de muziek.

Bijzondere samenwerking (van dat geweldige kanaal the Howard Stern Show):

Live enorm goed, deze zangeres uit the nineties:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan