Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Groot onderdeel? MTV was mijn jeugdToen kwam TMF er op een gegeven moment ook bij.
MTV is in de jaren wel helemaal verdwaald in bijzaken en reality series.
Dat je weer moest uitleggen aan je ouders waarom je beltegoed zo hard er doorheen was gegaan. Mooie tijden waren ditThe Box (sms'en voor een nummer).
Best vaak op in de auto, heb die CD op de harde schijf dus lekkere hoge kwaliteit door de speakers knallen. TopEen van mijn favoriete uitvoeringen van een gedeelte van het Metallica repertoire is zonder twijfel S&M:
Vrijdag bij huize De Dude traditie om lekker live concert op te zetten en de kinderen wat muzikale opvoeding bij te brengen.
Ditmaal een concert waar De Dude en La Duderina bij waren // Metallica @ Pinkpop ‘14. Totale chaos toen met de flinke hoeveelheid onweer voor het concert.
Ja, beide nummers verkennen op indringende wijze thema’s van verloren dromen, emotionele leegte en het verlangen naar verandering of heling. Ze zijn introspectief, melancholisch en richten zich op de pijn van relaties die niet zijn geworden wat ze hadden kunnen zijn.
Overeenkomsten in thematiek en emotie
Beide nummers zijn doordrenkt van existentiële reflectie en relationele pijn, maar ze doen dat op subtiel verschillende manieren:
1. Verlies van idealen en jeugdige hoop
- Murder of One verwijst expliciet naar het contrast tussen kinderlijke dromen en de teleurstellingen van volwassen relaties. Adam Duritz zingt over hoe het leven “so much less than we thought it would be” is geworden.
- Lopen tot de zon komt toont een man die terugblikt op een verloren liefde en zich afvraagt of zijn ex nu werkelijk gelukkig is. De droom van “wat we samen vroeger droomden” is vervaagd.
2. Emotionele eenzaamheid en verlangen naar verbinding
- In Murder of One klinkt de wanhoop door in regels als “All your life is such a shame / All your love is just a dream”, en het verlangen om “in te breken” in iemands emotionele wereld: “I wish you’d let me in”.
- In Lopen tot de zon komt vraagt de hoofdpersoon zich af of haar nieuwe partner haar echt kent: “Kent hij je angst en je verdriet?” – een pijnlijke echo van gemiste intimiteit.
3. Symboliek van beweging en transformatie
- Murder of One eindigt met een oproep tot verandering: “Change” wordt herhaald als een mantra.
- Lopen tot de zon komt gebruikt letterlijk beweging als metafoor: “Ik ga lopen tot de zon komt” – een tocht richting heling, hoop of misschien zelfverlossing.
Muzikale en poëtische stijl
- Beide nummers zijn ballads met een melancholische toon en poëtische teksten. Ze gebruiken natuurbeelden (sneeuw, zon, vogels, maanlicht) om innerlijke emoties te verbeelden.
- De Counting Crows gebruiken de Engelse “counting crows”-divinatie als metafoor voor het lot en verdriet, terwijl Acda en de Munnik een meer directe, persoonlijke dialoog voeren.
Conclusie
Hoewel de culturele context verschilt — Amerikaans alternatief rock versus Nederlandse kleinkunst — raken beide nummers aan universele gevoelens van spijt, verlangen en het zoeken naar betekenis. Ze zijn als muzikale zielsverwanten: rauw, eerlijk en troostend in hun kwetsbaarheid.
Chris Stapleton is erg goed. Persoonlijk vind ik Broken Halos erg fraai.
Zeer groot fan van Chris Stapleton en Lynyrd Skynyrd, simple man staat vaak in m’n top 2000 lijstje.
Waanzinnige live versie
En dan is er natuurlijk een andere grote overeenkomst…Ik zit nog steeds in mijn Counting Crows-flow. Al een paar weken nu. Ik kom er maar niet uit, heerlijk. Pas zat ik te luisteren naar Murder of One en plotseling zag ik vele overeenkomsten met Lopen tot de zon komt van Acda en de Munnik. Copilot antwoordde het volgende toen ik vroeg of er overeenkomsten waren.
We vallen wel een beetje in herhaling nu, maar dat is helemaal niet erg. Kunst wordt mooier wanneer je er voor een tweede, derde of zelfs vierde keer naar kijkt:En dan is er natuurlijk een andere grote overeenkomst…
Acda en de Munnik hebben een schitterend nummer van Counting Crows gecovered : Slaap Zacht Elizabeth.
Met die prachtige zin: “Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered”
Samen met Lopen tot de zon komt een van de allermooiste liedjes van Acda en de Munnik. Ik luister de CD ‘Op voorraad live’ minimaal wel 1x per maand in de auto.
Absoluut, Lena vind ik persoonlijk ook heel mooi. Met name deze uitvoering van Trilogie, mede door het begin met de mondharmonica. "Dan vragen we hier Toots Thielemans voor:"Samen met Lopen tot de zon komt een van de allermooiste liedjes van Acda en de Munnik. Ik luister de CD ‘Op voorraad live’ minimaal wel 1x per maand in de auto.
Ik herinnerde het me ook, maar schrok dan toch weer dan het al eind januari was. Anyway, ik heb ADM wel eens live gezien, namelijk met hun musical Ren Lenny Ren. Was november 2004 dus al weer even geleden.Ik dacht al .. volgens mij heb ik dit wel eens gezegd haha.
Same here. 2004, volgens mij in de Kunstmin in Dordrecht.Ik herinnerde het me ook, maar schrok dan toch weer dan het al eind januari was. Anyway, ik heb ADM wel eens live gezien, namelijk met hun musical Ren Lenny Ren. Was november 2004 dus al weer even geleden.
Zwerver met een wekker vind ik ook zo’n prachtig nummer qua tekst.Nu we het toch nog even over Acda en de Munnik hebben
Geen problemen hier.Overigens krijg ik met teveel YT linkjes continu foutmelding met laden van de pagina op autoweek. Anderen dit ook?
Zowel iPad als iPhone..
Daar is dit topic juist voor bedoeld.Nou ja de sorry omdat het misschien nogal spammerig over komt.
Ik had die melding ook ja! Op mijn laptop kan ik wel het zien, maar ik kan het op mijn iPhone ook niet zien en krijg ook die melding.![]()
Overigens krijg ik met teveel YT linkjes continu foutmelding met laden van de pagina op autoweek. Anderen dit ook?
Zowel iPad als iPhone..