Het grote muziektopic

Echt een ontzéttend leuk interview. Kan altijd erg genieten van de nerd in Bart en hoe hij die nummers echt uit elkaar trekt en analyseert

Vandaag een mooie potpourri aan muziek aangehad in de auto…
Vanmorgen begonnen met
Robin S - Show me love
Daarna geluisterd naar;
Aphrodite’s Child - The Four Horsemen
Toen even wat podcasts (Piers Morgan interview Kevin Spacey)

Na een lange dag luisteren en opletten zin in rammen, eerst een tijdje lekkere ranzige hiphop van Infected Records, Steen, EZG en Steff
Om daarna af te sluiten me gymnastiek voor de subwoofer met een paar beukers van Vlinder Vos

Vind zelf vooral Steff een mooie woordkunstenaar. Is geen muziek voor elke dag - iig niet voor mij ;)

Interview - was vooral benieuwd naar het verhaal van Kevin zelf. Ben niet zo’n grote fan van de interview stijl van Piers zelf overigens. Wat goed te horen was dat het hele verhaal met de rechtszaak en de gevolgen hele diepe sporen heeft achtergelaten. Je hoort een man dapper praten over dankbaar zijn voor geleerde lessen en steun van mensen - maar toch af en toe een gebroken toon.

Luister selectief podcasts van Piers en Joe Rogan (die met Elon Musk is een aanrader) en Dutch Dragons.

De podcasts van Smith & Sniff zijn wel een vast dingetje op de agenda.

Mijn bijdrage voor vandaag
Een optreden tijdens 2025 American Music Awards

Ik hoorde vandaag een podcast met en over de carrière van Gloria Estefan. Dit jaar is het 50(!) jaar geleden dat haar muziek carrière begon met de Miami Soundmachine.
Nederland was samen met UK het eerste land waar Dr Beat een hit was, Ze traden op in Utrecht en na 2 liedjes hadden ze eigenlijk geen muziek meer, dus Gloria zei toen tegen de band "laten we wat Conga's doen." Een Conga is de traditionele Cubaanse muziek, de zaal werd helemaal wild en later in het vliegtuig is toen de hit Conga geboren.

Bijzonder ook is het feit dat the Miami Soundmachine later Gloria Estefan & the Miami Soundmachine en later eigenlijk de begeleidingsband werd, maar dit was overigens niet door Gloria bepaald, maar door de band. Nog altijd werken ze samen.

Gloria is een van de artiesten die ik sinds kindheid volg. Op de basisschool was vroeger muziek erg belangrijk, dus elke week vertelde iemand over zijn of haar idool of artiest die ze geweldig vonden.

Heel bijzonder was dat het meisje, ik weet zelfs haar naam nog, dit deed een paar dagen nadat Gloria een ernstig ongeval had met een tourbus, waar ze haar rug gebroken had, toen, zonder internet in 1990, was het groot nieuws en was ze geloof ik (of in mijn beleving) ook bjina doodverklaard.

De echte Conga's of Salsa's vind ik stiekem het leukste. Ik vond het dan ook maar wat mooi dat er dit jaar na vele jaren weer een Spaanstalige plaat van Gloria verschenen is.

Laatst bewerkt:
Nog forummers met tienerkinderen die gek zijn van de muziek van Santan Dave? Zijn nieuwe album “The boy who played the harp” is daar blijkbaar een enorm succes, ik hoor het hier de godganse tijd.
Intussen ken ik al een deel van de lyrics en kan ik het nummer Raindance meezingen :ROFLMAO: Want ik heb hier niks te zeggen.
En een frea… Mazda die maar blijft zeuren over bandenspanning linksvoor terwijl er niks aan de hand is. Stom ding :ROFLMAO:. Zwaar leven.

Over oude bekende gesproken! Kwam deze tegen op YouTube, veel gedraaid toen we in die tijd als gezin op vakantie waren in Duitsland. Wel toepasselijk in deze tijd van het jaar…

Heel toevallig is Silver Springs van Fleetwood Mac sinds deze week ook trending onder allerlei quasi zielige filmpjes op TikTok , Snapchat en insta. 9 van de 10x dekt het de setting totaal niet waar het nummer over gaat.

Ergens vind ik het mooi dat zo’n prachtig nummer weer een opleving krijgt, maar anderzijds laat het ook heel pijnlijk zien dat muziek niet meer echt naar wordt geluisterd zoals weleer.

Heel toevallig is Silver Springs van Fleetwood Mac sinds deze week ook trending onder allerlei quasi zielige filmpjes op TikTok , Snapchat en insta. 9 van de 10x dekt het de setting totaal niet waar het nummer over gaat.

Ergens vind ik het mooi dat zo’n prachtig nummer weer een opleving krijgt, maar anderzijds laat het ook heel pijnlijk zien dat muziek niet meer echt naar wordt geluisterd zoals weleer.
Tegenwoordig moet alles geremixt of een beat erbij hebben willen jongeren het leuk vinden. Daarin ben ik ‘gelukkig’ van ‘de oude stempel’.

Papa, welk liedje is nu?
Zelfde als vijf minuten geleden...

Papa, heb jij twee keer een liedje gekozen?
Nee, dit is nog steeds hetzelfde liedje...

Mama, kiest papa expres lange liedjes?
Papa deze solo duurt echt lang…
- Dude jr, 6jaar oud.

Ik moet nog even qua emotie kiezen of ik trots ben dat hij weet wat een solo is, of denk cultuurbarbaar!!

Denk het eerste :)

Apple Music attendeerde me vandaag op Nenneh Cherry, en toen ik daar op klikte zag ik dat Nenneh ooit samen iets gedaan heeft met Robyn, ook een Zweedse artiest.

Dit is haar bekendste nummer, ooit jaren terug heb ik Robyn ontmoet, Helaas was dit nog de pre-selfie periode en eerlijk is eerlijk ik wist ook niet helemaal wie ze was.

Ik werkte toen bij het AppelmoesImperium en begin januari is er in Groningen Noorderslag, dus het hotel zat vol. Waar de meeste collega's ontploften bij vegan zuivelvrije halal producten en weer ik veel wat nog meer, lachte ik altijd maar leuk en zei "ik overleg met de keuken" en vaak kon dan best veel. Op een middag was daar dus Robyn, zij wou een pasta zonder vlees, wat niet op de kaart stond, dus ik zei "ik ga het voor je fixen." En natuurlijk deed de keuken het, ik grapte nog iets, en zij antwoorde "Ja ik hoorde al, ik moest bij de leuke jongen zijn met de krullen, dat is de beste medewerker hoorde ik."

Ik grapte toen na het afreken, daar zitten mijn leidinggevenden, zeg even dat ik de beste ben. En dat deed ze! "Pete is your best, everyone here shoud be more like Pete." Altijd als ik Robyn hoor denk ik hieraan, voor mij was het een kleine moeite, ik deed voor mijn gevoel niets bijzonders. Maar blijkbaar wel.

Ach, door al die remixes en gebruik in tiktok-filmpjes etc. leert een nieuwe generatie weer deze artiesten kennen. Mensen gaan het gehele nummer opzoeken en ook waarderen. Mooie muziek wordt altijd al gebruikt op 'ondankbare' wijze, in de supermarkt of als reclamedeuntje.

Ik vind het ook wel leuk hoe veel gekke dingen er weer herontdekt worden door gebruik op tiktok etc. Niet alleen populaire oude hits zoals van Fleetwood Mac en de Eagles, maar ook minder bekende dingen zoals de Shangri-la's en Edison Lighthouse.

Zwart-Wit van Frank Boeijen Groep. Dit is geschreven voor de dood van .Kerwin. Op papier de eerste persoon die om zijn huidskleur in ons land om het leven is gekomen. (ik zeg maar tactisch en netjes)

Hoewel ik dit verhaal ken, is het ietwat voor mijn tijd, maar Kerwin is het neefje van mijn vriend. Mijn vriend en zijn vrouw kunnen door dit nummer niet eens naar een nummer van Frank luisteren, zonder aan Kerwin herinnerd worden

Die moord schokte Nederland toen behoorlijk, ik zat op de lagere school en weet het nog goed. 1983 :eek:

Ik vind Frank Boeijen ook wel goed, de dubbel live- cd 'Hier komt de Storm' veel gedraaid. Pas geleden nog naar een concert van 'm geweest.

...door dit nummer niet eens naar een nummer van Frank luisteren, zonder aan Kerwin herinnerd worden...
Zo moet ik bij het nummer Tears in Heaven van Eric Clapton altijd aan de ramp met de Stint in Oss (sept '18) denken en aan de 4 overleden kinderen (4, 4, 6 en 8 jaar). Op de terugweg in de auto luisterde ik toen Somertijd op Radio 10.
Normaal zijn ze bij Somertijd altijd van de grappen en grollen, maar deze uitzending was al 'anders' zogezegd, bedroefder. Na een korte intro (voor dit liedje) met slotzin "En in de hemel huilen de engelen...." toen brak ik in tranen uit en moest ik de auto even langs de kant parkeren.om weer tot rust te komen. Ook nu houd ik het niet droog tijdens het typen, zal wel de leeftijd zijn :ROFLMAO:.
En ja, ook bij Zwart-Wit van Frank Boeijen denk ik ook even aan Kerwin :cry:.

Zo moet ik bij het nummer Tears in Heaven van Eric Clapton altijd aan de ramp met de Stint in Oss (sept '18) denken en aan de 4 overleden kinderen (4, 4, 6 en 8 jaar). Op de terugweg in de auto luisterde ik toen Somertijd op Radio 10.
Normaal zijn ze bij Somertijd altijd van de grappen en grollen, maar deze uitzending was al 'anders' zogezegd, bedroefder. Na een korte intro (voor dit liedje) met slotzin "En in de hemel huilen de engelen...." toen brak ik in tranen uit en moest ik de auto even langs de kant parkeren.om weer tot rust te komen. Ook nu houd ik het niet droog tijdens het typen, zal wel de leeftijd zijn :ROFLMAO:.
En ja, ook bij Zwart-Wit van Frank Boeijen denk ik ook even aan Kerwin :cry:.
Zo was voor mij op dat vlak de dood van Meindert Tjoelker in 1997 iets wat ik bewust voor het eerst meekreeg. Het is me altijd bijgebleven, ook al kende ik de jongen niet. Vooral het feit dat het in ons ‘rustige’ Friesland gebeurde.

Hieruit is ‘Zo jong’ van de Friese band ‘de Kast’ ontstaan…

En in ‘Zinloos’ van Lange Frans en Baas B. wordt er ook even kort naar verwezen…

Ten Years After is een Britse bluesrockband van eind jaren 1960 en begin jaren 1970. Hebben ook op Woodstock opgetreden. In dit nummer I'd love to Change the World is de 3e zin "Tax the rich, feed the poor" wel een sterke en doet mij nu denken aan wat er gaande is in de USA met Trump en zijn Administration.

Ook Let the Sky Fall en Positive Vibrations zijn mooie nummers van Ten Years After om te beluisteren.

De artiest waar ik zelf ooit mijn allereerste album van kocht was George Michael, ik kocht Faith in 1988 op cassette. Ben hem altijd blijven volgen, geweldige stem. En vandaag ook weer zo'n MTV unplugged pareltje teruggevonden (damn wat jammer dat die zender zo verkloot is anno nu...) :

En een nummer van hem dat ik zelf mooi vind vanwege zijn krachtige heldere stem, de opbouw van het nummer, de melancholie, het koor... :

George Michael, mijn echtgenote was er flieft op... :mad: Qua looks kom ik niet in de buurt... Maar ik weet nog dat ik Careless Whisper voor het eerst hoorde toen ik naar Amersfoort reed op weg naar mijn werk. Van de Stichtse Rotonde reed ik bergaf over de (toenmalige) klinkerweg richting het centrum in mijn Autobianchi A112. Vergeet ik nooit meer. In 1984 kwam dit nummer uit.
Mooie tijden.

En een nummer van hem dat ik zelf mooi vind vanwege zijn krachtige heldere stem, de opbouw van het nummer, de melancholie, het koor... :
Prachtig nummer maar wel gecoverd van Stevie Wonder.
Niettemin: Fantastische zanger die George Michael, groot talent, veel te vroeg heengegaan. Mijn interesse in popmuziek begon -voor zover ik me kan herinneren- op de basisschool met een gekopieerd cassettebandje van Wham - The Finals. Grijsgedraaid. Ongelooflijk hoeveel succes hij had op z'n jonge leeftijd (18, 19), miljoenen platen verkocht (en geen pepernoot aan overgehouden wegens slecht plantencontract, meen ik me te herinneren). Ja Andrew Ridgely was daar ook deel van, maar George deed alles. Andrew was er vooral voor de gezelligheid.

Een aantal jaren geleden ben ik naar de show The Story of George Michael geweest. Geweldige avond gehad! Daarna nog een zut aan documentaires e.d. verslonden over de beste man.

Net als bovengenoemde cover hoor ik eigenlijk Somebody to Love ook liever in zijn uitvoering in de Wembley arena. (ik heb ook niet heel veel met Queen moet ik bekennen). Heel bijzonder optreden: een tribute aan een aan Aids overleden zanger, terwijl GM net zelf had vernomen dat zijn grote liefde seropositief was bevonden, en hij dat zelf misschien ook wel was. En dan zo'n optreden geven.

• Leuk
Waarderingen: Volt
De artiest waar ik zelf ooit mijn allereerste album van kocht was George Michael,
Persoonlijk heb ik niet zo veel met Wham/George Michael op, ook al is hij zeker een goed artiest/performer. De enige geweldige videoclip (op MTV, ja voordat het bagger werd...) vond ik Freedom; met die knappe modellen en de ontploffende gitaar. Verder vind ik het liedje wat George samen met Sir Elton John zingt wel leuk/goed. Vooral na de intro van George en dat hij dan "Ladies and Gentlemen here is Sir Elton John...."roept en het publiek helemaal WHHAAAAA!!! gaat (y)
En ja wel eens dat hij veel te vroeg is heen gegaan, net als zoveel andere goede artriesten helaas.

Mijn eerste album was Dynasty van Kiss met o.a. I was made for lovin you. Ik was 7 jaar en mocht de lp afspelen op de platenspeler van mijn vader.

Ik vind het nummer van George met Aretha Franklin nog altijd erg goed:

Hij nog heel jong toen natuurlijk, zij was natuurlijk al (de moeilijke) legende. Haar had ik graag live willen zien. Maar helaas is dat niet meer mogelijk.

Mijn ouders zijn in de jaren 60 met mijn tante en oom bij het enige (nouja ze is 2x geweest, een paar dagen later nog een keer) concert wat Aretha ooit in NL heeft gegeven geweest .

Op 6 december 2015 gaf Aretha Franklin in bijzijn van president Barak Obama nog een memorabele uitvoering van (You Make Me Feel Like) A Natural Woman in het Kennedy Center ter ere van Carole King die die avond werd gelauwerd als een van de winnaars van de Kennedy Center Honors. Carole zie heel verbaasd en enthousiast doen, en later pas bleek waarom, ze was weer ziek door kanker, maar voor haar vriendin Carole komt ze.

Aretha, hier dus ruim 73, laat nog maar weer eens zien waarom zij in de top 100 beste zangers (m/v) aller tijden van het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone op de eerste plaats staat.

En ja, het is echte bontjas, denk maar niet dat Aretha in een kunstjas loopt.

Op 6 december 2015 gaf Aretha Franklin in bijzijn van president Barak Obama nog een memorabele uitvoering van (You Make Me Feel Like) A Natural Woman in het Kennedy Center ter ere van Carole King die die avond werd gelauwerd als een van de winnaars van de Kennedy Center Honors. Carole zie heel verbaasd en enthousiast doen, en later pas bleek waarom, ze was weer ziek door kanker, maar voor haar vriendin Carole komt ze.

Aretha, hier dus ruim 73, laat nog maar weer eens zien waarom zij in de top 100 beste zangers (m/v) aller tijden van het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone op de eerste plaats staat.

En ja, het is echte bontjas, denk maar niet dat Aretha in een kunstjas loopt.
Ja echt eindbaas, wat een power nog op die leeftijd. Heerlijk!

Terug
Bovenaan