Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Roest, vooral rond de tankopening en onderaan de voorruit bij de A-stijlen. Ik zou niet gaan voor een 1.6 met een elektronisch geregelde carburateur (motorcode PN), die dingen geven allemaal de geest. Verder is er vast iemand die nog wat meer over deze auto kan zeggen...

Ligt er ook aan wat voor uitvoering je zoekt. Een late GTI heeft andere aandachtspunten dan een dieseltje uit 1984...

D. Elzinga zei:
Leuk idee. Ik zou gewoon die groene Reinders-Golf kopen, prachtig ding:)

Zeker een mooi en apart ding. Vond het alleen jammer om zondag te zien dat de dorpel achteraan aan de bijrijderskant schade heeft.

Mach1 zei:
@ DN*&NL: Dat zijn deze: klik

Die zijn van het nieuwe type.

Wij hebben meer dan genoeg gebruikte liggen van het oude type, dus mocht je eens in de buurt zijn (Emmen) dan kun je zo een setje meenemen.

Mach1 zei:
D. Elzinga zei:
Leuk idee. Ik zou gewoon die groene Reinders-Golf kopen, prachtig ding:)

Zeker een mooi en apart ding. Vond het alleen jammer om zondag te zien dat de dorpel achteraan aan de bijrijderskant schade heeft.

Klopt inderdaad. De deuk in de dorpel stoort ons ook. Toch lijkt het me wel iets war redelijk simpel/goedkoop kan worden verholpen want het is echt een weggedrukt stukje.

Audi80Coupé zei:
Mach1 zei:
@ DN*&NL: Dat zijn deze: klik

Die zijn van het nieuwe type.

Wij hebben meer dan genoeg gebruikte liggen van het oude type, dus mocht je eens in de buurt zijn (Emmen) dan kun je zo een setje meenemen.

Bedankt! Emmen ligt wel errug ver van Loosduinen :) Eerst in de buurt zoeken. @Mach1 Die zijn inderdaad van het nieuwe type. Het ging vooral om de naam. Steenslagkap.. hoe kom je erop :confused:

@Phoenixrood74

Uit eigen ervaring; De Voorschermen van het oude type zijn slechter bestand tegen roest. Die zijn 9 van de 10 keer rot. Tankophanging, vulhals en onder voorruit is al genoemd, dorpels achter de voorwielen roesten ook snel. Wielkastranden zijn vaak ook geplaatst om roest te verbergen.

Bij pre-facelift C en CL is interval bij ruitenwissers niet aanwezig :cool: En bij het hemeltje met schuifdak laat de stof achter los bij zonlicht.

Eentje van na de facelift, en dan nog in een metallic-lak, die zijn naar mijn idee het best bestand tegen roest. Mijn mkII had er ook érg weinig last van.

Dit lijkt me een fatsoenlijke Golf. Niet duur, vrij lage kilometerstand en hij ziet er op de foto's netjes uit. En de 1.3 was voor zover mij bekend wel oke.

smallerOriginal.jpg

Dat is toch al een (NZ) injectiemotor? Die is wel gevoelig voor goed onderhoud, dat maakte zomaar flink wat uit in het vermogen. Met 51 pk kun je elke pk voelen... :) Voor mij is het in ieder geval niet de motor die ik weer zou willen hebben, ik ging voor een 1.3 carburateur (MH) of de erg fijne 1.8.
De facelifters hebben als groot voordeel de plaatsing van de buitenspiegels, die zitten bij de eerste modellen op een erg onhandige plek. Vermindert het zicht flink.
Als-ie inderdaad zo netjes is, lijkt de prijs me meer dan redelijk. Jammer van de duplicaatcode op de kentekenplaten, maar da's persoonlijk.

Hahaha, 'we halen het lichtmetaal er even onderuit, maar laten de verlaging zitten'. Voor mij hoeft het dan al niet meer...

advertentie zei:
Prijswijzigingen, zet en drukfouten voorbehouden.
Tja, best lastig om dat internet te drukken. Daar kan best wat fout mee gaan.

Heren, dank voor alle adviezen tot nu toe over de mogelijke aanschaf van een Golf II!(y) Normaal ben ik niet zo van het delen van (mogelijke) aankoopprocessen, maar ik zal nu even een korte toelichting geven. Door omstandigheden moet ik misschien mijn redelijk prijzige, dagelijkse auto (Lexus IS 200 Sport) wegdoen. Ik overweeg drie scenario's: (1) niets doen, (2) Lexus schorsen/stallen en een goedkope, dagelijkse auto kopen en (3) Lexus verkopen en een goedkope, dagelijkse auto kopen. Het liefst kies ik optie 1, maar de vraag is of dat te handhaven valt.
Ik zit al een tijdje te kijken naar de rode Golf die bij Auto Eminent staat. Die is qua prijs aantrekkelijk, heeft een fijne motor, stuurbekrachtiging, een vijfbak en een sluitende onderhoudshistorie. Word ik dan een belastingvrije rijder? Ja, maar ik ben en blijf wel een liefhebber. Als ik deze auto koop, is dat omdat ik hem leuk vind: ik heb zelf gelest in twee Golfs II en mijn ouders hebben er drie gehad, dus het was ook de eerste auto waar ik zelf in reed. En er is dus geen sprake van oprijden, maar van gedurend een nog onbekende periode goed gebruiken en koesteren.
In jullie adviezen hierboven zie ik nadelen (eerste serie, rode lak), maar vooral voordelen (zie hiervoor). Ik heb in ieder geval een afspraak voor zaterdag gemaakt voor een proefrit om uit te vinden of ik ten eerste zou kunnen leven met een Golf II voor dagelijks gebruik (ik ga qua ontwerp vijftien jaar terug in de tijd en ook nog eens een paar klassen terug) en ten tweede of dat dit specifieke exemplaar zou kunnen zijn. Los daarvan moet ik de drie scenario's ook nog doorrekenen (kosten op korte termijn vs besparingen op langere termijn).

Golf V6 zei:

Die kilometerstand van 1 wordt veroorzaakt doordat de adverteerder geen zin had om de correcte stand in te vullen. Verder is het betreffende exemplaar niet echt naar mijn smaak...

@PR74: het lijkt me zelf leuker Golf II te rijden dan een moderne Lexus, maar trek je van mij maar niets aan:p Bovendien behoudt een belastingvrije Golf zijn waarde een stuk beter dan een moderne auto, die nog jaren duizenden euro's afschrijft. Voor nog voordeliger belastingvrij rijden kun je natuurlijk gaan dieselen, maar aangezien daar de vraag groot naar is worden daar meestal hoge prijzen voor slechte auto's gevraagd. Hoewel, ik vind dit best een leuk exemplaar. Wel redelijk wat duurder dan de rode 1.8 bij Eminent...

Edit: of lekker dieselen in een Passat B1:p

Kwam net een Golf tegen: BS-87-TN. Kenteken is volgens VWE afkomstig van een sloop-DAF. Een grijs kenteken was de auto niet waard.

Van een Lexus IS naar een Golf II is wel een grote stap. Toen ik zaterdags bij een Lexus dealer werkte viel me het altijd weer tegen om met de Golf naar huis te rijden. Aan de andere kant: voor z'n leeftijd is de Golf II echt een goede en fijne auto. En ook zeker goedkoper in gebruik dan een Lexus IS!
Met voldoende budget zou ik voor een nette GL of GTI (liefst 5-deurs) gaan, van na de facelift.

Mach1 zei:
In ieder geval het achterpaneel en de grille (maar die is makkelijk te wisselen).

De auto is absoluut een '84-er (zie ook het GL-interieur met oude motief). Heeft alleen een keer een andere achterplaat gekregen. De grill en velgen zijn vervangen omdat de vorige eigenaar dat mooier vond staan, toen heeft hij er ook centrale vergrendeling op gebouwd.

D. Elzinga zei:
Hoewel, ik vind dit best een leuk exemplaar. Wel redelijk wat duurder dan de rode 1.8 bij Eminent...

Daar krijg je ook een hele andere auto voor. Niet alleen de motor is verschillend (de blauwe is geboren als benzine en door ons verzien door een zeer goede, betrouwbare Turbo Diesel mét stuurbekrachtiging. Ook is die van ons heel erg netjes, terwijl de Eminent Golf wel wat plekjes heeft (Dorpel bijrijderszijde, bijrijderszijde onder de bumper, deurbekledingen). Daarnaast is de blauwe iets luxer qua uitristingniveau (GL tegen CL) en heeft hij een iets courantere kleur. De meeste mensen vinden Gambiarood namelijk niet erg mooi (vooral vrouwen), terwijl het toch wel erg goed staat. Zeker met dit bruinige interieur.

Zonde van dat achterpaneel en die dieselmotor. Oja, en die velgen maar die zijn er in 5 minuten onder vandaan :)

Barri zei:
Zonde van dat achterpaneel en die dieselmotor. Oja, en die velgen maar die zijn er in 5 minuten onder vandaan :)

Tja, een dieselmotor is nou eenmaal beter te verkopen. Een Golf II is nog geen 100% liefhebbersauto, ze worden gewoon vaak gekocht als dagelijkse auto. Overigens hebben we ook een heel nest met benzine Golfjes hoor, we hebben zeker nog 30 stuks staan. ;)

Audi80Coupé zei:
Mach1 zei:
In ieder geval het achterpaneel en de grille (maar die is makkelijk te wisselen).

De auto is absoluut een '84-er (zie ook het GL-interieur met oude motief).

Dat is inderdaad ook duidelijk te zien, zeker een fraai Golfje, maar zulke dingen vallen me gewoon op. Had trouwens ook niet gezien dat ie bij jullie taat.

Barri zei:
Van een Lexus IS naar een Golf II is wel een grote stap. Toen ik zaterdags bij een Lexus dealer werkte viel me het altijd weer tegen om met de Golf naar huis te rijden. Aan de andere kant: voor z'n leeftijd is de Golf II echt een goede en fijne auto. En ook zeker goedkoper in gebruik dan een Lexus IS!
Met voldoende budget zou ik voor een nette GL of GTI (liefst 5-deurs) gaan, van na de facelift.
Het budget is nu net het probleem. Ik probeer een optimale balans te vinden tussen lage aanschafprijs en mooie staat.

DN87NL zei:
Tja, een dieselmotor is nou eenmaal beter te verkopen. Een Golf II is nog geen 100% liefhebbersauto

Er zijn ook liefhebbers met een diesel. Of ben ik de enige?

Nee hoor, mijn eerste VW was een golf2 diesel, 6 ton erop :) helaas moeten slopen, echt kasverrot. Ik rijd nu met passatjes diesel, techniek is hetzelfde, heerlijk spul!

Met mijn zwager heb ik voor hem een golfje diesel opgelapt, loopt nu als een zonnetje, het zijn echt briljante wagentjes!

D. Elzinga zei:
Dit lijkt me een fatsoenlijke Golf. Niet duur, vrij lage kilometerstand en hij ziet er op de foto's netjes uit. En de 1.3 was voor zover mij bekend wel oke.

smallerOriginal.jpg

Hey, ik ben pas bij deze auto wezen kijken, dacht idd ook dat het een hele nette was. Maar ik heb niet eens een proefrit gevraagd. Auto is echt niet zgan en zijn prijs zeker niet waard! Zitten aantal grote heel slecht lelijk herstelde krassen op de buitenkant, dakje sluit niet, en in de binnenkant zag ik ook een aantal slecht herstelde zaken. Voor de helft van de prijs is het mss wat maar niet zo. (prijs was toen € 1000, weet niet wat ze er nu voor vragen)

1.3 carb motor is een prima ding (MH code)

ik blijf dit topic volgen, ben zelf golfjes-fan en op zoek naar een nieuwe golf 2 :cool:. mijn huidige komt helaas niet meer door de keuring, bodemplaat vertoont roest. Ik vind de auto het niet meer waard. Hij had al zn mindere mooie puntjes ;)

20120430_201953.jpg

20120422_192233.jpg

20120427_160825.jpg

Heb er een jaar veel lol van gehad, ook een 1.3 MH motor :) vind t wel balen dat ie weg moet. Was er mee bezig m weer netjes en origineel te maken. Het is een Tour uit 1988 in kleur LA3Z (rood metallic).

Ben nu op zoek naar een belastingvrije.

Bas1986 zei:
Phoenixrood74 zei:
@Bas1986: een nieuwe Golf II? Dat zal moeilijk worden, vrees ik.:p

haha ja helaas :p een zgan ben ik ook tevreden mee:cool:
Trouwens, ik las dat jij in Loosduinen woont. Als dat Loosduinen, Den Haag is, kan ik misschien nog wel eens de rol van tussenpersoon/vervoerder tussen jou en Emmen spelen. Ik was daar onlangs nog en woon ook in Den Haag.

Phoenixrood74 zei:
Bas1986 zei:
Phoenixrood74 zei:

Trouwens, ik las dat jij in Loosduinen woont. Als dat Loosduinen, Den Haag is, kan ik misschien nog wel eens de rol van tussenpersoon/vervoerder tussen jou en Emmen spelen. Ik was daar onlangs nog en woon ook in Den Haag.

ik denk dat je gebruiker DN87NL bedoeld :) begreep het niet helemaal en heb toen de zoekfunctie ff gebruikt :p

Bas1986 zei:
Phoenixrood74 zei:
Bas1986 zei:
Phoenixrood74 zei:

ik denk dat je gebruiker DN87NL bedoeld :) begreep het niet helemaal en heb toen de zoekfunctie ff gebruikt :p
Sorry, stom van me!

@Phoenixrood74

Inderdaad Loosduinen Den Haag. Erg aardig aanbod (y) maar is dat niet erg veel moeite voor 2 plastic kappies? Het heeft geen haast verder. Mijn golf staat (weer) bij de spuiter na een aanrijding met vrachtwagen :( dus ik ben wat onderdelen aan het verzamelen.. Hoe verloopt de zoektocht naar de golf?

@Bas1986

Is het echt niet de moeite om de bodemplaat te lassen? Ik denk dat je uiteindelijk meer kwijt bent aan een zgan belastingvrije. Jouw golf ziet er verder echt top uit op de foto's! (y)

DN87NL zei:
@Phoenixrood74

Inderdaad Loosduinen Den Haag. Erg aardig aanbod (y) maar is dat niet erg veel moeite voor 2 plastic kappies? Het heeft geen haast verder. Mijn golf staat (weer) bij de spuiter na een aanrijding met vrachtwagen :( dus ik ben wat onderdelen aan het verzamelen.. Hoe verloopt de zoektocht naar de golf?
Ik rijd er niet voor naar Emmen, maar als ik daar in de buurt ben, is het een kleine moeite om ze even op te halen, ook omdat ik Audi80Coupé en zijn ouders ken. Als Auto-Eminent meewerkt, maak ik morgen een proefrit met de Golf. Vandaag bereken ik, voorzover mogelijk, de drie scenario's.
Ik woon trouwens in de Bloemenbuurt, dus zelfs op fietsafstand!

@Bas1986: ik had hetzelfde idee als DN87NL. Je Golf ziet er verder echt mooi uit en is ook nog eens een Tour in een bijzondere kleur. Tot voor kort wist ik niet eens dat hij in die kleur rood was geleverd.

Mee eens, die Golf ziet er echt top uit! Zo slecht kan ie toch niet zijn?
Voor het bedrag dat de sloop je geeft wil ik 'm dan ook zeker wel hebben :)

De afspraak met Auto Eminent is zojuist voor de tweede keer afgezegd. De Golf staat bij de vaste monteur om een gaatje in de uitlaat te herstellen. Vreemd dat hier zo nonchalant mee wordt omgegaan. Je zou verwachten dat een autobedrijf blij is met elke mogelijke klant. Ik heb heb duidelijk laten blijken dat ik serieus ben. Ik houd deze specifieke Golf nog wel in de gaten, maar zal me ook verder oriënteren. Het moet wel van twee kanten komen.
Mochten jullie een mooie Golf tegenkomen (in goede staat, met 1.6 of 1.8 benzinemotor, bij voorkeur belastingvrij, geen automaat en als het kan ook nog eens met stuurbekrachtiging en vijfbak) dan houd ik me voor tips aanbevolen! Mijn oriëntatie zal echter wel breder zijn dan alleen Golfs. Ik heb zojuist de drie hierboven genoemde scenario's berekend en dan schrik je toch wel van wat zo'n Lexus kost. Na een kleine anderhalf jaar (uitgaande van een belastingvrije Golf en een geschorste Lexus) zou ik al winst gaan maken. Maar goed, ik zal jullie hier verder niet al teveel vermoeien met mijn gedachtenspinsels.;)

Je zou verwachten dat een autobedrijf blij is met elke mogelijke klant.

Gek genoeg zijn er autobedrijven waarbij je als potentiele klant veel moeite moet doen om de auto uberhaupt te mogen bekijken. Beetje de omgekeerde wereld.

Bedankt voor de leuke reacties over mijn mk2! Auto heeft echt zijn mindere punten, aantal roestplekjes/deuken. Maar het is zeker geen lelijke bak idd :)

D. Elzinga zei:
Je zou verwachten dat een autobedrijf blij is met elke mogelijke klant.

Gek genoeg zijn er autobedrijven waarbij je als potentiele klant veel moeite moet doen om de auto uberhaupt te mogen bekijken. Beetje de omgekeerde wereld.

Tja helemaal begrijpen doe ik het ook niet. Toen ik voor mijn Golf 4 ging kijken moesten we ook wel wat moeite doen voor een proefrit (was nog een heel net ding, weinig km, en bij een dealer!!) Houding van de verkoper stond me niet aan. Maar auto was helemaal mijn ding dus toch gekocht. Als je naar een bepaald type op zoek bent heb je soms niet zo veel keus, mogelijk dat die verkopers zich dat ook realiseren...

Maar wel vervelend, want je hem nog niet eens hebt kunnen bekijken Phoenixrood74? Of is het 2e afspraak voor een proefrit?

Bas1986 zei:
Maar wel vervelend, want je hem nog niet eens hebt kunnen bekijken Phoenixrood74? Of is het 2e afspraak voor een proefrit?
Nee, ik heb hem nog niet in het echt kunnen zien. Ik heb tweemaal een afspraak gemaakt voor bezichtiging + proefrit en beide keren werd die afspraak afgezegd.

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/volkswagen/f_particulier_zakelijk-alles/f_automodel-Golf/f_bouwjaar-voor%201995/volkswagen-golf-1-8-gl-plus-hatchback-5-drs-109185889.html?fh_view_size=100

109185889_4_large.jpg

Terug
Bovenaan