Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

D. Elzinga zei:
Golf GT4
Duidelijk een auto die "geleefd" heeft, maar wel best een bijzondere Golf in deze uitvoering natuurlijk.

Ik heb zelf in het verleden dergelijke uitvoering gehad, was een fijne auto.

Jammer dan bij deze auto de velgen en het stuur niet meer origineel zijn:

e7982df986b6c7ad3e4f439cd6213b06.jpg

7adca265eb6ad7409f51c86ba95d7098.jpg

Grappig trouwens om te lezen hoe de "extra's" breed worden uitgemeten in de foldertekst.

Jammer dan bij deze auto de velgen en het stuur niet meer origineel zijn:

De velgen klopt dat moeten volgens mij Ronal velgen zijn, 4 spaaks stuur is standaard VW net zoals in de actiemodellen en GT(I) .

Ik denk dat dat de mensen toentertijd voor een 3 spaaks sportstuur moesten bijbetalen en dit pakket er niet bij genomen hebben bij deze GT4 actie model.

Wel een leuke uitvoering , ik zou zeggen maak hem weer origineel met de juiste velgen andere hoedenplank zonder speakers erin, bestuurdersstoel vervangen en de beutsen en roest aan de zijkant aanpakken.

Whoooh een 86-er GTI in Heliosblauw: <https://volksforum.com/forum/showthread.php?t=137878>
dsc_5039_15518035592_o.jpg

Op originele wielen, maar ik heb hier op zolder nog Avus velgen liggen. Schroefset wisselen voor een origineel onderstel (of omhoog draaien), en klaar!
Maarja, net iets te prijzig voor me. Wel mijn droom-mk2! :eek:

Barri; is inderdaad wel een nette op t oog maar volgens mij is ie alweer verkocht. De verlaging en velgen hebben niet mijn voorkeur, net iets te extreem. met originele 14 steelies of de (prachtige ) Quartett velgen oogt ie een stuk beter.

Die was snel verkocht ja. Dacht al dat het die van jou was. Wat een prachtig ding. Ik zou er idd direct quartett wielen (die bedoelde ik, die heb ik liggen op zolder) of 14" staal onder leggen, en weer op de originele hoogte.

Tja, smaken verschillen... Ik vind de huidige OEM+ look heel tof.

Nee niets anders op het oog. Ik heb er vorig jaar 2 keer in gereden en dit jaar 1 keer door tijdgebrek etc. Daardoor is het een redelijk dure hobby (huur een loodsje met wat vrienden) en vind ik het zonde om de auto te houden. Die wordt er niet beter op als ie alleen maar stilstaat. Dus voorlopig einde hobby.

Ik krijg hier een déjà vu van, ik heb jaren in een Jetta 1.6 diesel uit 89 gereden, man wat een prachtige auto's is dat toch, een zwembad van een kofferbak en zeer betrouwbaar. Erg degelijk en zuinig, mijn diesel reed eigenlijk altijd 1:20, met 350 of 450.000 ingeruild en heeft daarna nog jaren bij een ander dienst gedaan.

Tja, dat is het met youngtimers en auto's die in die speciale belastingregel vallen, de prijzen rijzen de pan uit. Persoonlijk zou ik het bedrag er niet voor over hebben, temeer je ze jaren geleden voor een habbekrats kon kopen.

1984er Carat. Jammer van die koplampen. de rest van de ´upgrades´ gaat nog wel..

$_85.JPG

$_85.JPG

https://link.marktplaats.nl/m1048426730

Van het prijsverschil met een 88-er (zeg €2000), kan je toch heel wat maanden wegenbelasting betalen.

Niets verkeerd aan maar de roest onder de voorraam is op meerdere plekken zichtbaar, achterkant heeft ook betere tijden gekend , in ieder geval is hij reeds 250 euro gezakt in prijs.

We zijn vandaag even met mijn Golf op en neer geweest naar de Makro, op de terugweg helaas in een hoosbui.

Ik zal blij zijn als de door mij ontdekte extra ventilatie gaten bij mijn dorpel dichtgelast zijn ;) , reden o.a. van de slechtheid was dat ik met de standaardkrik daar toch op zijn tijd de auto opkrikte , toch maar een betere krik kopen die onder de auto het grote krikpunt gebruikt.

Na 26 jaar vindt ik het nog altijd fijn rijden , maar ja zoals ik mijn auto review al zei de roest gaat op deze leeftijd natuurlijk een rol spelen.

Tja, daar was die auto nooit voor bedoeld. Ik vermoed dat de ontwerper aardig staat te kijken hoeveel Golfs II er nog rijden na al die jaren...

Deze leuke, doorleefde II met periode-correcte aanpassingen zag ik gisteren
27587734716_dfab27cbaa_b.jpg

27587773236_94399fe46a_b.jpg

Op het eerste gezicht inderdaad een mooie originele Golf die de jaren redelijk goed heeft doorstaan. Er zijn echter wel details die niet helemaal kloppen. hij heeft nieuwer type voordeuren en stootlijsten. Valt eigenlijk helemaal niet op. :)

Sommige exemplaren hebben 2 streepjes vuil op 't achterschort, naar mijn idee zijn dat de goed geconserveerde:
wax in de achterklep komt op de hete zomerdagen uit de 2 gaatjes gelopen => mag ik graag zien (beter als roest)

Ja, dat komt er bij sommige Golfs na 30+ jaar nog steeds uit. In ieder geval niet te weinig gebruikt.

Die nieuwe portieren snap ik: van de oude locatie van de buitenspiegel word je gestoord na een tijdje. Kijkt echt niet lekker.

Misschien hoort het meer in mijn vakantie topic, maar mijn Golf komt er op voor.

720.jpg

Ik vond een aantal foto's in een oude schoenendoos bij het opruimen. Deze zijn genomen 20 jaar geleden toen ik op weg was naar vakantie richting Zuid-Frankrijk, ik vond de rit alleen toen te lang, fiets achterin de auto en uiteindelijk tot San Remo gekomen in Italie.

De auto kon toen nog met de auto slaaptrein gebracht worden vanuit Den Bosch met de NS o.a. naar Avignon, scheelde toch iets meer dan 1000 km rijden ( was niet echt goedkoop ). In Frankrijk wilden de trein beambten de auto niet zelf van de trein af rijden , dat mocht je zelf doen in zijn achteruit , sommige mensen hadden daar behoorlijk veel moeite mee ;) . Hier nog een artikel in de Volkskrant hoe het in zijn werk ging ) Auto slaaptrein

Eens kijken of de auto weer naar Frankrijk kan deze zomer, maar ditmaal meer dichtbij richting Parijs en geen autotrein.

Bijzonder, op zo'n trein. Schijnt aardig duur te zijn idd!
Tot een paar jaar terug reed ie nog vanuit Den Bosch, nu niet meer dacht ik.

wat leuks op internet:
Leuke 84-er: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/page/11/super-mooie-golf-oldtimer-158400918.html>
Redelijke GTI, geen heel gekke prijs: <https://www.speurders.nl/overzicht/autos/page/14/volkswagen-golf-ii-2-gti-1-8-8v-1986-158345526.html>

Leuke Golfjes voor weinig. Met dit soort Golfjes als er wat aan markeerd kan het altijd voor weinig geld vaak weer hersteld worden. Ik vind het een Golf2 altijd waard , ze kosten weinig in verzekering en belasting , genoeg onderdelen ook gebruikt voorziening vaak voor weinig , en roesten valt ook nog steeds mee , maar bijhouden met tectyl zal zeker helpen. Mits goed onderhoud rijden deze auto's nog wel een tijdje door. Ze zijn genoeg erg goed gebouwd.

Oud type voor 300 euro
ewp9zqbsbilof.jpg

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1064831696-te-koop-golf-2-gereserveerd.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=7

Pasenda voor 350 euro
okt2fh3t8x3mg.jpg

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1064544135-volkswagen-golf-1-6-cl-goed-rijdende-golf-2.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=8

1984er voor 400 euro
op1u6klkngzrl.jpg

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1064867565-volkswagen-golf-1-3-c-40kw-1984-blauw.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=22

Manhattan 450 euro die waarschijnlijk met poetsbeurt flink opknapt
gnjqe2cph9xiu.jpg

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1065492447-volkswagen-golf-1-6-type-2.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=4

Vorige week is de auto van mijn broer die oorspronkelijk van mijn vader was naast mijn auto ook in de garage komen te staan, een prachtige 300E uit 1989 compleet origineel, die blijft voorlopig in de familie , zie de foto:

360.jpg

Kleurcode : 651 Pueblo Beige , auto heeft 311.450 km gelopen , orginele lak, met opties Airco, Automaat, Tempomat, elektrische uitschuifbare antenne en elektrisch schuifdak

Hoi allemaal,

Mijn ouders hebben vooraan in de jaren '90 een toen bijna nieuwe Jetta 1.3, actiemodel 'Sky' gekocht uit 1988. Helaas is deze auto bij een ongeluk total loss verklaard en dus op de sloop beland; altijd jammer gevonden, want ik vond het een erg fijne auto om mee te rijden. Enige keer dat hij me liet staan was toen de accu leeg was, maar met simpel overstarten met mijn Kever (mijn oude auto) liep hij meteen weer.
Toevallig was ik een paar dagen terug eens op de Duitse eBay aan het neuzen naar een Jetta met de drie lamellen grille, dikkere spiegels etc. Ik kwam er een tegen die dezelfde kleur had als onze oude Jetta, heliosblauw; 1300'tje en met net iets over de 100.000 op de teller, en ja, dan begint het hartje sneller te kloppen. Aangezien onze oude Jetta technisch altijd een goede, betrouwbare auto was, wilde ik jullie vragen naar tips of zaken waar je op moet letten mocht ik erheen gaan kijken; ik zou het namelijk zo niet weten.
Ik heb al wat rondgelezen, en zag dat voornamelijk de wielranden en dorpels wel eens doorgeroest zijn; de onze had als ik me niet vergis rechtsvoor ook roestvorming. Weten jullie of je tijdens/na een testrit ergens op zou moeten letten wat betreft motor/versnellingsbak/remmen?

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Martijn.

Oh wat leuk! Heliosblauw is ook een topkleur, heb ik ook gehad.
Waar moet je op letten? Alles eigenlijk, net als bij elke oude auto.
Qua plaatwerk, check op roest onder de voorruit en in de kofferbak op de wielkasten. Verder gewoon alles goed bekijken. Technisch is zo'n auto niet heel spannend. Wel gaat het om een NZ blok, dus check of ie lekker loopt. Die zijn goal gevoelig voor onderhoud en en willen soms wat rot lopen door kapotte of verstopte vacuüm slangetjes.

Een naamgenoot , zoals @Barri al zegt, behalve de roest bij de dorpels ( krikpunten ! ) , check achter de veerschotels waar de schokbrekers aan bevestigd zijn ,maar dit is moeilijk om te zien, deze kunnen last van roestvorming hebben , is APK afkeur.

Inderdaad roest onder de voorruit, maar ook de remmen + remleidingen.

Country projectje
Als het met de roest meevalt is dit een koopje. Ik ben 'm serieus aan het overwegen.
Interieur vervangen door een Manhattan interieur, of opnieuw bekleden want dit past niet bij de panelen.
En die bullbar moet zwart. Verder: veel poetsen.
$_85.JPG

ik zou niet te lang overwegen ;).
Let maar op, dat ding is dit weekend nog weg.

De mijne sinds een dikke week.
Ligt een td in ipv 1,6d .
900 km nu mee gereden nog niet echt iets raars gevonden of zo,

Ik zou er alleen wel even andere wielen onder schroeven, dit kan echt niet... ;-)

Wieltjes staan wel raar idd. Wel leuk, zo'n oude diesel.

Op FB kwam ik een leuke Fire&Ice tegen. Op het oog een mooi ding.

VW Jetta zei:
Hoi allemaal,

Mijn ouders hebben vooraan in de jaren '90 een toen bijna nieuwe Jetta 1.3, actiemodel 'Sky' gekocht uit 1988. Helaas is deze auto bij een ongeluk total loss verklaard en dus op de sloop beland; altijd jammer gevonden, want ik vond het een erg fijne auto om mee te rijden. Enige keer dat hij me liet staan was toen de accu leeg was, maar met simpel overstarten met mijn Kever (mijn oude auto) liep hij meteen weer.
Toevallig was ik een paar dagen terug eens op de Duitse eBay aan het neuzen naar een Jetta met de drie lamellen grille, dikkere spiegels etc. Ik kwam er een tegen die dezelfde kleur had als onze oude Jetta, heliosblauw; 1300'tje en met net iets over de 100.000 op de teller, en ja, dan begint het hartje sneller te kloppen. Aangezien onze oude Jetta technisch altijd een goede, betrouwbare auto was, wilde ik jullie vragen naar tips of zaken waar je op moet letten mocht ik erheen gaan kijken; ik zou het namelijk zo niet weten.
Ik heb al wat rondgelezen, en zag dat voornamelijk de wielranden en dorpels wel eens doorgeroest zijn; de onze had als ik me niet vergis rechtsvoor ook roestvorming. Weten jullie of je tijdens/na een testrit ergens op zou moeten letten wat betreft motor/versnellingsbak/remmen?

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Martijn.

100.000 km zeg je?
Halen dat ding, niet te bang zijn, echt met deze km stand heeft hij lekker binnen gestaan en is nauwelijks buiten geweest.
Deze wagens roesten gewoon vele malen minder dan z'n opvolger.
De 1.3 is inderdaad wel iets waar niet iedereen voor kiest, ,aar als hij goed is, gewoon afblijven.
En anders even laten afstellen door zo'n echt oud garagetje...
Als de prijs goed is en je hebt er echt wat mee, ik zeg doen!

Dank voor jullie reacties! Het gaat er komende week niet van komen om te gaan kijken, maar ik ga proberen om de week erna een bezichtiging te plannen. Zoals al gezegd staat de auto in Duitsland. Weet iemand toevallig wat er allemaal bij komt kijken om een Nederlands kenteken te krijgen? De verkoper zegt dat de TüV tot 2018 geldig is. Wil dit dan ook zeggen dat de APK even lang geldig is?

Ja, die wordt overgenomen.
Nederlands kenteken regelen schijnt simpel te zijn (bezoek RDW) maar je moet m ook nog naar Nederland zien te transporteren.

Golf 2 tour in heliosblauw met weinig km. Wauw!
<https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/volkswagen-golf-ii-tour-1-3-mh-motor-erst-org-52000-km/495395566-216-5447>

GT special: <https://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/vw-golf-ii-gt-spezial/494760633-216-4862>

Importeren uit D is echt niet ingewikkeld, heb het vorig jaar zelf gedaan (zie mijn verhaal, p 129-131 in dit topic uit mei 2015). Het enige is dat de verkoper je even moet helpen bij het vinden van het juiste loket.

1. Je gaat kijken samen met iemand anders, zorg dat je niet te laat op de dag bent;
2. bevalt de auto, dan kun je een Kurzzeitkennzeichen krijgen: witte kenteken-platen en een papiertje dat bewijst dat je gedurende maximaal 5 dagen de auto voor transport door Duitsland mag rijden naar de grens.
3. Als je het heel precies wilt doen, moet je ook van tevoren de RDW bellen om een tijdelijk ééndags-kenteken aan te vragen waarmee je naar de RDW mag rijden voor de keuring. Ik had dat wel gedaan, maar heb het risico genomen en geen kartonnen plaatjes op de auto geschroefd / geplakt. Ik ben pas om ongeveer 21:00 NL binnengereden, dan zijn er geen dienders meer die je controleren. En rijd je rustig in je nieuwe auto naar huis.
4. Je moet wel die dag of een dag eerder bij je verzekeringsman regelen dat je voor enkele dagen WA verzekerd bent, ook in Duitsland.
5. Eenmaal thuis maak je een afspraak bij het dichtst bijzijnde RDW-kantoren om je auto officieel in te voeren en een kenteken te krijgen.
6. Na enkele dagen krijg je dat kenteken, daarmee laat je kentekenplaten maken en klaar is Kees.

De kosten bedroegen voor mij: ruim 200 euro (exclusief brandstof)
Kurzzeitkennzeichen + platen: 33,--
Verzekering voor enkele dagen: 33,--
RDW-keuring: 107,--
Luxe kentekenplaten NL: 35,--

En hier kwam ik toen mee thuis...:
Foto720-4BZQ4YNO.jpg

@Kever1

Hoe staat het met de Golf , je hebt hem nu 1 jaar in bezit, gaat hij de rol van de Mercedes 190 overnemen ?

Misschien eens tijd om een review op Autoweek te plaatsen van de wagen ?

Ik heb ondertussen de reparatie van mijn dorpel achter de kiezen, dat was niet goedkoop maar je hebt er nog steeds geen goede tweedehands Golf MK II voor ;)

@ MRS

Mooi dat je Golf weer tiptop is. Waar heb je de reparatie laten uitvoeren?

Ik heb tot oktober vorig jaar dagelijks in de Golf gereden, dat beviel prima. Daarna heb ik hem gewisseld met de 190, voor de winter, die was gelukkig mild zodat er weinig pekel-aanvallen zijn geweest. De Mercedes..., ik kan er moeilijk afstand van doen. Net weer een heerlijke vakantie mee gehad door Zuid-Frankrijk. De auto is te goed om weg te doen, heb nu 2 jaar APK, en ik krijg er toch weinig of niks voor. Enige nadeel is de hoge mrb en de milieuzones. Binnenkort ga ik minder km's maken. Misschien ga ik hem voortaan gebruiken als zomer- en vakantieauto, dan hoeft de Golf geen trekhaak en gebruik ik de Golf de andere helft van het jaar, maar dan ook in de winter...

Review ga ik maken als ik de Golf weer uit de stalling haal. Er moeten denk ik wel betere banden op, de huidige hebben wel profiel maar zijn oud en hard.

Kever1 zei:
Mooi dat je Golf weer tiptop is. Waar heb je de reparatie laten uitvoeren?
Ik ben eerst wezen vragen bij VW Kever Centrum Midden Nederland, de schadebedrijven in het Gooi zitten niet te wachten op deze specifieke schadeherstel / dorpel reparatie dit vertaald zich ook in hun prijs ( repareren liever schades die via de verzekering afgehandeld kunnen worden ).

Uiteindelijk ben ik via een tip uitgekomen bij een schadebedrijf die vlak bij Van Rijn Demontage bedrijf zit in Ankeveen, Tenkink dit is nog iemand van de oude stempel hoewel de roest na het verwijderen van de beschermfolie zwaar tegen viel, een gat over de lengte van 70 cm , dus meer werk om het plaatwerk goed in vorm te krijgen van de wielkast tot verder aan de dorpel ( waarschijnlijk deels door mij veroorzaakt door verkeerd opkrikken met de standaardkrik van VW ). Ik heb deze week gelijk maar een betere krik gekocht zodat ik de wagen als ik aan de onderkant wil zijn bij de echte krikpunt omhoog kan pompen.

Z'on reparatie haakt er bij altijd wel in maar je kan op het blote oog nooit goed zien hoever de roest is, de andere kant is reeds 4 jaar geleden aangepakt. Ach VW gaf toentertijd 6 jaar garantie op roest van binnen uit , hij heeft bijna 26 uitgehouden op deze plek ;)

De Golf 2, heerlijke auto's, oerdegelijk ook.

Ik heb zelf een Golf 2 1.3 Manhattan uit 1990 gehad. Probleemloos mee gereden en ook flink aangepast. Achteraf waren een set retro velgjes voldoende, maar achteraf is makkelijk praten.

Mijn 2e Golf 2 was een 1.8 GT Synchro. Supervet, jammer dat ik deze weg moest doen door gebrek aan tijd en ruimte.

Ik heb nieuwere Golfjes gehad, na 2005 maar naar mijn mening missen deze karakter wat de oude Golfjes wel hebben. Misschien ooit weer een Golf.

Terug
Bovenaan