Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Inderdaad, en een paar Audi's 80. Allemaal hebben ze meer werk nodig dan twee jaar rijden in die Golf me zou kosten. Er wordt over nagedacht, ik mag 'm hebben voor het handelsbod.

Het is dat ik er net eentje heb, anders had ik het wel geweten hoor :) Een originele, late mkII in de mooiste kleur (y)

Doen we nog maar een plaatje van de achterkant. Hij is overigens al sinds '95 van de huidige eigenaar en heeft iets van 230k gelopen.

DSC_5316b.jpg

De kleur in combinatie met de conditie en de velgen doet het voor mij.

't is een buitenkansje! Die dobbelstenen o_O Ik zou 'm zo kopen als 2e golfje. De mijne begint aardig gebreken te tonen nml...

Lijkt me een leuke, onverprutste Golf.(y) Mooie kleur, leuke uitvoering (oke, de 1.3 is geen motor met topprestaties maar daar zou ik me niet aan storen) en ook opmerkelijk dat dit een late Golf is die geen actiemodel is!

Ja mooi ding hoor en die velgen staan hem zeker goed.
Ik kan me herinneren dat deze late golfjes met 1,3 motor nogal eens werden afgeleverd met een vierbak.

Niets mis mee toch? Hoewel ik me kan voorstellen dat een vijfbak en een wat grotere motor prettiger zijn als je vaak op de snelweg vertoeft, vind ik dit soort zaken voor korte ritten met lagere snelheden onnodig.

Denk dat je er voor de handelsprijs een goede koop aan hebt, als hij technisch goed is. Die paar uiterlijke minpuntjes (zoals de scheve achterbumper) zijn voor het rijden zelf verder niet van belang.

De bumper is zelf volgens mij onbeschadigd, dus da's een kwestie van stellen. Zal wel gebeurd zijn bij de montage van de trekhaak, want die vervangt de bumpersteunen bij de Golf II.

De bumper lijkt aan de zijkanten goed te zitten, maar vreemd genoeg vind ik de kier aan de bovenkant een beetje groot.

Barri zei:
De bumper lijkt aan de zijkanten goed te zitten, maar vreemd genoeg vind ik de kier aan de bovenkant een beetje groot.

Hij lijkt me gewoon een beetje gezakt aan de achterkant. Zolang er geen tekenen zijn die erop wijzen dat de auto een tik heeft gehad (bumper gebarsten en achterliggende plaat en beugels gedeukt) is het niets ergs. Waarschijnlijk valt het inderdaad gewoon weer bij te stellen.

Klassiekerrijder zei:
Yup, dit is ook ouderwets werken. Vierbak, geen stuurbekrachtiging.

Ik heb een 5-bak in m'n 1.3 NZ, da's volgens mij heel zeldzaam!:) Rijdt voortreffelijk hoor. Als ik ooit een andere MkII zou kopen, zou het er een met metaallak en een 1.8 moeten zijn. Wellicht een vijfdeurs.

Maar gewoon doen denk ik zo, het kost bijna niets om zo'n Golf op de weg te houden en ze zijn heel zuinig!(y)

Klassiekerrijder zei:
Inderdaad, en een paar Audi's 80. Allemaal hebben ze meer werk nodig dan twee jaar rijden in die Golf me zou kosten. Er wordt over nagedacht, ik mag 'm hebben voor het handelsbod.
Als je het kan betalen (aanschaf en vaste lasten) zou ik het doen! Want nu heb je toch helemaal geen gemotoriseerd vervoer van jezelf?

Dan geeft het je meteen extra plezier. Ik kan me voorstellen dat je na Apeldoorn helemaal geïnspireerd bent geraakt. Misschien vind je het ook leuk om eens bij Elk Merk Waardig langs te komen. Ik denk dat je je daar wel thuisvoelt gezien je brede belangstelling in merken en types.

Dat vind ik zeker leuk (en ik heb al eens een toerrit meegereden, sfeer was erg leuk) maar lid worden van nóg een club zit er budgettair en qua tijd niet meer aan.

We zullen zien hoe het allemaal uitpakt, ik weet nog niet wat-ie gaat kosten en dan moet ik nog beslissen of ik het verder aandurf.

Leuke uitvoering, Klassierkerrijder! (y). Vooral de kleur vind ik erg bijzonder! Ik vraag me af of die kleur exclusief voor de Pasadena-uitvoering leverbaar was. Ik heb even de folder erbij gepakt. De eerste eigenaar heeft dus voor de optie gekozen om voor 695 gulden de Ronals erbij te bestellen. Die rode biesjes in de bumper moeten natuurlijk weer blauw worden, want de folder zegt hierover:"de op de carrosseriekleur afgestemde bumperinleg geven de Pasadena extra allure". :cool:

scannen0014-1.jpg

scannen0015.jpg

Verrek, ik was helemaal vergeten dat het een Pasadena was... die hele actieuitvoering was ik uit mijn geheugen kwijt, trouwens. Leuk, bedankt voor de folder!

Die blauwe is wel een mooie kleur inderdaad! Ik zeg doen! (y)

Die van mij is waarschijnlijk ook een Pasadena (met als optie dikke bumpers), maar ik ben er nog niet 100% zeker van. Inmiddels heb ik wel 6 jaar historie achterhaald via een VW dealer. :)

Er is niks mis met een NZ, als je normale verwachtingen hebt van een 1.3 blokje uit de jaren 90. Je moet hem alleen wel goed afstellen, want anders zijn ze heel erg sloom en verbruiken ze ook teveel. Netjes afgesteld en met een gewone 4-bak, haal ik met de oude nog steeds alle cijfers uit de folder van 1990. :)

Ja, de laatste Golf II van mijn ouders was ook een NZ en die was alleen rijdbaar als-ie niet te lang geleden een servicebeurt had gehad. Anders was-ie niet vooruit te branden. Mijn Golf II (die ik een paar maanden heb gehad) was ook een NZ en traag als de neten. Aan een servicebeurt voor die auto ben ik nooit toegekomen, ik was alleen maar aan het repareren.

dsc05873b9hl.jpg

Onze Golf hebben we vandaag opgehaald. Ritje van 85km. Ging prima, behalve dat de fan niks deed... Erg warm dus, met de verwarming vól aan. Bij het eerste tankstation ook wat koelvloeistof erbij gegooid want die stond laag.
Nu rustig aan eens gaan kijken wat er technisch en optisch moet gebeuren! Fotootjes volgen uiteraard!

De eerste foto's, met motorkap open om even af te koelen. Thermostaat-sensor van de fan is kapot vermoed ik.
IMG_20120626_213339.jpg

IMG_20120626_213330.jpg

IMG_20120626_213347.jpg

Jullie zien het: een opzich ranzige Golf die het wel in zich heeft om redelijk netjes te worden!:)

Dit gaat wel goed komen zie ik.
Mooie golf, even wat aan de wielen doen, poetsen en gaan.
Mijn complimenten(y)

@Barri, ik had ook een tijdje problemen met een fan die niet aansloeg. Bij mij bleek de sensor uiteindelijk niet kapot te zijn, maar het was een draadbreuk die de storing veroorzaakte...

Nette auto verder, lijkt goed in de lak te staan. Daar valt vast wel wat van te maken!(y)

Vanavond even kijken wat het is met de fan. Even doorverbinden. Mocht ie dan niet werken, dan ga ik de bedrading nalopen. Fan zit niet vast en de zekering is nog goed.
over de lak: op de foto lijkt ie mooier hoor. Ik zal vanavond betere foto's maken, ook van alle krassen en deukjes. Maar zo'n oude metallic is wel lekker sterk. Ik weet nog mijn Citroën C1: die lak was zó dun, dat ie met normaal wassen al snel een kras kreeg (zandkorreltje in de spons). Dat is met deze wel beter!

Zo ranzig vind ik die Golf niet, wel een beetje 'gebruikt'.;) Maar stijgt de motortemperatuur zo snel dan? Want anders is er behalve die niet-werkende sensor waarschijnlijk ook de thermostaat kapot en/of wordt het tijd dat je het koelsysteem eens goed doorspoelt...

Hij ziet er stukken beter uit dan de meeste van die leeftijd... nette kar! Even een dopje vervangen en de rest van een laagje zilverlak voorzien, de achterste wielkuip uitdeuken en you're good to go. Veel plezier met deze leuke aanwinst.
De sensors van de koelvin gaan in mijn ervaring nooit stuk, in 30+ jaar sleutelen nog nooit een hoeven vervangen. Ik zou even verder zoeken naar de oorzaak, draadbreuk of corrosie lijkt me goed mogelijk. Ook de motor van de koelvin wordt wel eens gaar, als je de polen op de connector doorverbindt en hij gaat niet lopen moet je verder zoeken.

Ik heb nog zo'n setje wielen liggen, dus leg die eronder en knap deze vervolgens op. Heb ook zwarte naafkapjes liggen, misschien komen die er dan op.
Dan nog andere bumpers (liefst met chrome strip, maar om voor 100,- nieuwe bumpers te gaan kopen vind ik wat overdreven) en een goede poetsbeurt. Gelijk ook wat uitdeuken proberen idd!

Eerst goed wassen, liefst met hogedrukspuit want ik zag in de wielkasten wat rommel zitten. Begint daardoor ook wat te roesten onder in de hoek daar, dus dit moet snel aangepakt worden.

hoe zit het met 'jouw' Golf, Klassiekerrijder? Al 'een ei gelegd'?

Leuk! Wel zo snel mogelijk die flatblade-wissers weggooien en de wisser achter óf omhoog óf plat leggen, niet er tussenin.

edit: ow, en de grille natuurlijk vervangen. Deze is te nieuw.

Hier foto's van alle hoeken en gaten van de Golf!

En we zijn er achter: de temperatuursensor is kapot. Een nieuwe is al besteld.
Naafdopje linksachter is er ook weer opgezet. Nu nog even op zoek naar een spiegelglas en een nette voorbumper.

@Barri: ik moet zeggen dat je een heel leuk Golfje hebt gekocht! Er is weliswaar werk aan, maar het is zeker doenbaar.
Was het er eentje van 1988? Die uitvoering van CL had ik nog nooit gezien precies, ik ken alleen die van de préFL en die van begin jaren '90.

Ik heb trouwens ook een Golfje II van 1988, gekocht van de eerste eigenaar :)

@LA5B: tijd voor foto's van jouw Golf! :)
Deze is inderdaad een CL van 1988. April om precies te zijn. En volgens mij helemaal zonder opties.

@Ivo: netjes hoor! Die bumpers kosten samen iets van 100e toch? Ik twijfel nog. denk dat ik eerst maar eens een nette gebruikte bumper ergens ga scoren. Sowieso voor de voorkant, want die heeft ooit een tikje gehad waardoor de bevestiging links is gebroken.

Barri zei:
@Ivo: netjes hoor! Die bumpers kosten samen iets van 100e toch? Ik twijfel nog. denk dat ik eerst maar eens een nette gebruikte bumper ergens ga scoren. Sowieso voor de voorkant, want die heeft ooit een tikje gehad waardoor de bevestiging links is gebroken.

Klopt, 115 euro dacht ik. Ik heb nu maar eens voor nieuwe gekozen omdat ik die afgeragde exemplaren waar bijna geen chroom meer opzat nu echt zat was en er moest toch een andere bumper komen :D.

Je kunt eerst een gebruikte op de kop tikken, hopen dat je een nette vind. Nieuwe kun je altijd nog bestellen. Mooie update zou GTI bekleding in de kofferbak zijn! ;)

Die van mij is ook een CL trouwens, maar dat was destijds denk ik wel een van die aktiemodellen, Pasadena en dergelijke. Welke weet ik niet, er zat in ieder geval blauw tapijt in en een blauwe hoedenplank en dergelijke. Lang geleden :).

@Barri: de mijne is van september :) en ook een blauwe, maar dan Marineblau dacht ik (iig kleurcode LA5B :) ). Ik ga binnenkort eens mooie foto's maken en dan posten.

@Mach1: Mooie Jetta inderdaad, vind zo'n dikke bumpers op een Jetta die goed in de opties zit nog wel mooi, mooier dan op veel Golfjes. Zou ook ooit een Jetta willen, maar die prijs wil ik er toch (nog) niet voor betalen.

Mach1 zei:
Deze is ook tof:

volkswagen-jetta-1.6-cl-4-bak-3583161-1.jpg

klik
Die is inderdaad ook wel leuk (leuk kleurtje trouwens). Prijs is denk ik nog redelijk voor een oude, ondanks de gebruikssporen. Een Jetta zie ik wel liever in 4-deurs (net als een Golf trouwens).

LA5B zei:
Een Jetta zie ik wel liever in 4-deurs (net als een Golf trouwens).

Dat is grappig, ik vind een vijfdeurs Golf juist niet echt niet mooi, bij een Jetta vind ik het wat minder lelijk. Mijn voorkeur gaat echt uit naar de driedeursmodellen.

Ik zie het liefst een Golf in vijfdeurs, maar driedeurs vind ik daarom niet lelijk hoor :) Ik heb trouwens ook een driedeurs.
In Jetta daarentegen vindt ik vierdeurs veel mooier dan tweedeurs.

Terug
Bovenaan