Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

@Bennniii: Wij hadden een rode Golf GTS (Nederland). Door m'n vader nieuw gekocht in 1985, daarna tot 2001 in de familie gebleven. Volgens de RDW-gegevens rijdt de Golf nu nog rond en is het een oldtimer. Wij hebben de auto helemaal origineel gehouden (incl. velgen en grill). De voorspoiler heb ik onlangs gevonden op zolder (destijds vervangen vanwege kleine schade) en staat op te koop: https://link.marktplaats.nl/488285729

De witte GTS'sen zag je wel vaker, de rode GTS'sen zag je inderdaad iets minder vaak.
Ben benieuwd waar "onze" GTS nu is, kenteken NK-79-DG... :rolleyes:

Paar foto's:
VW_Volkswagen_Golf_2_GTS_NL1985.jpg

Jetta's zijn ook gewoon leuke auto's. Net wat specialer dan de Golf, omdat je ze zo weinig ziet. Kan je nagaan hoe goed het ontwerp toen der tijd is geweest, mensen vinden deze auto's tot op de dag van vandaag nog prima rijden.

Blijven leuke wagentjes, ook nog eentje gehad. Rijd nu passat, groter en beter vind ik! :)

golf2-2.jpg

golf2-3.jpg

golf2-1.jpg

6 ton op de diesel, een bezoeker aan de achterkant in de botlektunnel en zeer respectloos gebruik mijnerzijds waren de reden tot een enkeltje sloperij!

maar enorm van deze wagen genoten (2004 & 2005)

Zollie zei:
Blijven leuke wagentjes, ook nog eentje gehad. Rijd nu passat, groter en beter vind ik! :)

6 ton op de diesel, een bezoeker aan de achterkant in de botlektunnel en zeer respectloos gebruik mijnerzijds waren de reden tot een enkeltje sloperij!

Zat daar ook zo'n mega-hemeltje in als in de Passat? :)

Leuke quote uit mijn Duitse Golf-handboek: "Mit den 1,3-Liter Motoren können durchaus Kilometerleistungen von 150 000 km erreicht werden. Ganz allgemein entscheidet natürlich der Fahrer durch seinen Umgang mit der Maschine, ob der Exitus schon früh erfolgt oder 150 000 km oder mehr auf den Motor kommen. :)

Zit inmiddels al weer ruim over de kwart miljoen kilometer! (y)

Vmn zei:
Zollie zei:

Zat daar ook zo'n mega-hemeltje in als in de Passat? :)

Leuke quote uit mijn Duitse Golf-handboek: "Mit den 1,3-Liter Motoren können durchaus Kilometerleistungen von 150 000 km erreicht werden. Ganz allgemein entscheidet natürlich der Fahrer durch seinen Umgang mit der Maschine, ob der Exitus schon früh erfolgt oder 150 000 km oder mehr auf den Motor kommen. :)

Zit inmiddels al weer ruim over de kwart miljoen kilometer! (y)

Geweldig! Wat een bescheidenheid!:)

Ik zag vanmorgen een Golf II staan met de ANWB erbij. Worden ze nu zo onbetrouwbaar? Toen zag ik de Wegenwachtman een jerrycan brandstof in de tank gieten... :)

Hahaha, schande dat je aan de betrouwbaarheid twijfelde :)

Onze "Sjonnie" kom ik nog regelmatig tegen. Meestal met een (flinke) aanhanger erachter. Het is en blijft een werkpaard, maar doet het vol trots :D

Het kan wel, met je golf op de vluchtstrook... Deze gespot in 2008 op de A9 volgens mij

Afb205.jpg

Ik heb ook weleens met de Golf langs de kant gestaan :). Dat was op de A1 in Frankrijk net ten zuiden van Lille. Geen leuke ervaring (achteraf kun je er wel om lachen, maar op dat moment niet). Je belt de ANWB die je naar de praatpaal sturen. Na daar eindelijk te zijn gekomen blijkt die het niet te doen! Weer ANWB bellen en die zeggen dat je 112 moet bellen, beetje vaag, maar toch gedaan. Dat komt het ergste: daar bij de hulpdiensten spreken ze geen enkel woord over de grens! Alleen maar Frans. Echt te zot voor woorden. Om een lang verhaal kort te maken: we zijn afgesleept en de dag daarna konden we weer verder huiswaarts toen de dynamo was vervangen. Een simpel euvel dus, maar het moet het wel doen :D.

Ik heb ook weleens met de Golf op de vluchtstrook gestaan, omdat het haakje van de gaspedaalkabel uit de pedaal was geschoten. Even bijbuigen en weer terugdrukken. Niks 112 bellen! :)

Ik zag zonet een geïmporteerde witte Jetta Strada (met een Reinders nummerbord). Dit actiemodel heb ik volgens mij nog nooit in Nederland gezien. Volgens mijn gegevens is die in 86 en 87 alleen voor Duitsland geleverd, en alleen in 88 daarbuiten. Klopt dat of is dat een foutje en is de Strada alleen maar voor Duitsland geweest? Zat helaas wel een lelijke deuk in de achterkant.

Zollie zei:
Het kan wel, met je golf op de vluchtstrook... Deze gespot in 2008 op de A9 volgens mij

Hmm, kapotte radiateur of zo? De jongste Golfjes II zijn nu ook al 19 jaar oud, en deze ziet er veel ouder uit, en dan kunnen zelfs de besten wel eens stuk gaan!:) Het vervelendste wat ik heb meegemaakt was een rood knipperend controlelampje en een in het rood staande temperatuurmeter... Bleek een verrotte draad te zijn waardoor de fan niet aansloeg. Verder sloeg m'n Golf in het begin wel eens af, maar dat gebeurt nu bijna nooit meer.

https://link.marktplaats.nl/487416857
Dit lijkt me een hele mooie aanbieding. Zo'n 1.8 vind ik heel aantrekkelijk, maar mijn 1.3 doet het zo goed dat ik hem voorlopig niet wil inruilen.

Mechanix zei:
Dit lijkt me een hele mooie aanbieding. Zo'n 1.8 vind ik heel aantrekkelijk, maar mijn 1.3 doet het zo goed dat ik hem voorlopig niet wil inruilen.

Een 1.8 is erg fijn. De Golf die jij hier laat zien is weer zo'n typisch overgangsmodel met kenmerken van zowel voor als na de facelift.

Mach1 zei:
Mechanix zei:

Een 1.8 is erg fijn. De Golf die jij hier laat zien is weer zo'n typisch overgangsmodel met kenmerken van zowel voor als na de facelift.

Hij ziet er ook prima uit zover ik het kan beoordelen op basis van de foto's. €400 is geen geld voor een nette Golf met weinig kilometers op de klok. Er zitten zelfs leuke velgen onder. Helaas is 'ie net een jaartje te 'nieuw'...

Maar goed, je weet toch niet wat je in huis haalt. Voor het zelfde geld moet er nog voor een paar honderd euro aan onderhoud gepleegd worden, en aan m'n huidige Golf is al veel gedaan.

Klopt ziet er zeker prima uit. Bij het kopen van zo'n oude auto moet je er inderdaad vanuit gaan dat je onderhoud moet plegen. Ik doe dat tenminste wel, zo weet je in ieder geval wat er aan onderhoud is gebeurd.

Uit de oude doos: jetta van een vriend van mij dik over de 3 ton met LPG (wel 2 motoren verder :D)

IM000404.jpg

Vmn zei:
Zat helaas wel een lelijke deuk in de achterkant.

Ai, dat is heel jammer. De Strada is van 01-1986 en heeft voor de huidige slechts één eigenaar gehad, dat verklaart zijn kilometerstand van 58dkm (zal inmiddels wel iets meer zijn).

De Strada is uit Duitsland geïmporteerd en daar ook nieuw geleverd.
p1040081j.jpg

Ratlook Golf II gespot:

Ik zag het ding nog wegrijden, hij moest de verkeersdrempels heel langzaam en schuin nemen...

Daar heb ik dus helemaal niks mee..... met rat look. Je ziet dat ook heel vaak met C-Kadettjes. 9 van de 10 zien er uit alsof ze uit elkaar gaan vallen. Jammer zoiets.

Het is gelukkig nog wel terug te draaien bij dat exemplaar! Erg fout die blauwe platen. Sowieso kan dat gewoon NIET op een Golf 2 en dan ook nog eens zo'n nieuw kenteken... jammer.

Ja, maar met zo'n extreme verlaging lijkt me schade aan de bodem bijna onvermijdelijk. Tussen de voorspoiler en de grond zit echt hoogstens een paar milimeter (ook te zien op de foto, die spoiler duwt gewoon bladeren en steentjes mee omdat ze er niet onderdoor passeno_O) , dan leveren zelfs de kleinste hobbeltjes problemen op.

Dat klopt, lijkt me echt niet rijdbaar :) Die heeft of zijn wielranden moeten aanpassen of hij rijdt ze aan gort. Zonde van zo'n Golf...

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/volkswagen/volkswagen-golf-1-8-66-cl-hatchback-5-drs-96732073.html
96732073_1_large.jpg

96732073_5_large.jpg

Country!:eek:

Een kleine verlaging kan mooi zijn, de steelies vind ik ook wel te pruimen. Maar helemaal plat op z'n bek zoals die geïmporteerde Golf is natuurlijk geen gezicht...

Nette en geheel originele GTI met nog net geen 2 ton op de klok!:eek:
https://link.marktplaats.nl/495470519

Had ik maar even €1250 in een oude schoenendoos liggen...

Nog even twee pictures van m'n Jetta met pech :(

1x op de A4 toen m'n ontsteking weer weigerde en 1x in het centrum van Den Haag toen m'n radiator lek was...

2qcp14x.jpg

246035u.jpg

Dennis van Loenhout heeft me inmiddels geinterviewd voor de rubriek Mijn Eerste Auto, dus hopelijk zien we dat artikel snel in de AW :)
Merk nu echt wel dat de koppeling gaar begint te worden (slipt in hogere versnelling soms door).. Baal er van!

Omdat ik er nog wel erg trots op ben eentje om m'n post af te sluiten :p

8vta83.jpg

Leuk topic! Zelf heb ik een Golfje 3 VR6 gehad en daarvoor een Golf Cabrio van het eerste type. Tijdje wel in een Golfje II gereden maar die was niet van mij. Pas toen de Golf II verkocht werd kwamen we er pas achter dat het om een redelijk speciaal model ging (1.8 GT Syncro) en werd het ook eindelijk duidelijk waarom we in de sneeuw nauwlijks problemen hadden. Dat ding zou eigenlijk naar de sloop gaan omdat ie overbodig was en de APK bijna verliep. Vervolgens is een kameraad er toen mee gaan crossen. Dat ging zo heftig dat er zelfs een brandje ontstond... Snel geblust en weer verder crossen. Uiteindelijk lukte het niet om 'm echt te slopen. Achteraf echt héél , héél zonde.

Nu zoek ik eigenlijk naar een Golfje II 3 deurs (net wat fraaier) of misschien een Jetta 2 deurs. Liefst een vroege (mag 87' zijn, belasting boeit me niet zo). 1.8 benzine of een turbodiesel (ja, ook de diesel mag dus gewoon van 87 of later zijn. Dit keer een rationele keuze maar dan wel de leukste rationele keuze denk ik. De auto moet me in de herfst en winter gewoon naar mijn werk brengen, betrouwbaar zijn en niet te veel kosten.. Kom je al snel op een Golf II uit. Volgende week zal de zoektocht echt beginnen denk ik. Heb er nu al zin in want die Golf 1.8 gt syncro was echt een onwijs lekker wagentje.

Ideaal golfje zou dus een dieseltje zijn van vóór de facelift. De typische kleuren nevadabeige (ofzo?) of marsrood zouden het voor mij afmaken. Maar een versie uit 1992 ga ik natuurlijk ook niet uit de weg. eigenlijk zie ik wel wat het wordt. Diesel is zeker voordeliger voor me (30.000km per jaar) maar een turbodiesel is volgens mij wat lastiger te vinden voor leuke prijzen en zonder turbo vrees ik het ergste aangezien ik vrijwel alleen snelweg kilometers maak. (daarom ga ik ook liever bij de benzine versie voor de 1.8, 1.3 lijkt me ook wat ligt en 1.6 is nog met carbarateur dacht ik). Nu ik het topic gevonden heb houd ik jullie uiteraard op de hoogte. En als er bekende golfjes te koop staan die een aanrader zijn hoor ik het uiteraard ook graag.

double fiat coupe zei:
En als er bekende golfjes te koop staan die een aanrader zijn hoor ik het uiteraard ook graag.

Een goede site om te koop staande volkswagen Golfjes te zoeken is op www.volksforum.com op het nederlandse gedeelte, bij de rubriek aangeboden auto´s. Eventueel kun je ook een oproep doen bij de rubriek auto's gevraagd.

Er staan er een aantal tussen die voldoen aan je zoekcriteria. Waaronder VW Golf MKII 1.8 maar ook een Jetta 1.8 GL .

Hangt natuurlijk geheel af naar het te besteden budget voor de aankoop van de auto.

Die Golf 1.8 ziet er wel heerlijk uit zeg!:eek: Ik moest ook maar eens een accountje aanmaken op Volksforum.

Terug
Bovenaan