Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Feyenoord in Rome vergeten? Of de rellen bij De Kuip waar agenten in de lucht schoten? Die protesten op het Malieveld waarbij een politiewagen af fikte? De lijst is eindeloos en niet voorbehouden aan Marokkanen.Ook de in Nederland wonende Belgen hebben, net als de Kaapverdiërs, de Turken, de Zweden enz enz onze steden en politiemensen heel gelaten na een voetbalwedstrijd aan de andere kant van de wereld.
Waarom lukt dat de Marokkanen toch niet?
Jouw stelling dat het een NLprobleem is, klopt net zo min. En de NOS brengt het wel erg gematigd, er is best behoorlijk wat gebeurd maar dat wordt blijkbaar heel normaal gevonden tegenwoordig. Ze noemden het nog net niet sfeerverhogend...Die boeren die op politieagenten of provinciehuizen inreden.
Och, er zijn talloze voorbeelden te noemen waarom zijn argument niet klopt, maar het zal het beeld van Cole toch niets veranderen.
Jouw stelling dat het een NLprobleem is, klopt net zo min. En de NOS brengt het wel erg gematigd, er is best behoorlijk wat gebeurd maar dat wordt blijkbaar heel normaal gevonden tegenwoordig. Ze noemden het nog net niet sfeerverhogend...
Ah, de NOS zit ook in het complot.En de NOS
Aangezien je mij quote, welk complot zie je?Ah, de NOS zit ook in het complot.
Wegkijken is ook een sport.Lees je eigen linkjes maar door, daar staat in wat er gebeurd is. En dan is het verder maar net hoe je het brengt.
Ik ben voor, maar heb toch vraagtekens bij het CPB onderzoek. Belastingen zijn mijn beroep en bij een groot deel van Nederland spuit het bloed uit de oren als je over erf- of schenkbelasting begint. Al heb ik wel het idee dat dit schuift onder jongere generaties (waar ik zelf nog een beetje bij hoor met 31 jaar).Fijn dat erfbelasting weer bediscussieerd wordt. Ook fijn dat er eindelijk eens onderzoek naar is gedaan en dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking voor een verhoging is.
En terecht, die belasting is de laatste jaren zo afgebouwd i.c.m. forse overwaardes op woningen dat een verhoging een erg eenvoudige manier is om e.e.a. recht te zetten.
Met een beetje leiderschap zien we hier wat van terug in september.![]()
Fijn dat erfbelasting weer bediscussieerd wordt. Ook fijn dat er eindelijk eens onderzoek naar is gedaan en dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking voor een verhoging is.
En terecht, die belasting is de laatste jaren zo afgebouwd i.c.m. forse overwaardes op woningen dat een verhoging een erg eenvoudige manier is om e.e.a. recht te zetten.
Met een beetje leiderschap zien we hier wat van terug in september.![]()
Ik ben voor, maar heb toch vraagtekens bij het CPB onderzoek. Belastingen zijn mijn beroep en bij een groot deel van Nederland spuit het bloed uit de oren als je over erf- of schenkbelasting begint. Al heb ik wel het idee dat dit schuift onder jongere generaties (waar ik zelf nog een beetje bij hoor met 31 jaar).
Beroepsmatig heb ik ook veel met ondernemers te maken die gebruikmaken van de fiscaal gefaciliteerde bedrijfsopvolgingsregelingen binnen familiebedrijven. Wat mij opvalt is dat de ontvangers van zo'n bedrijf het geregeld schandalig vinden dat zij schenkbelasting moeten betalen. Zij zijn zich totaal niet bewust van de effecten van de bedrijfsopvolgingsregeling lijkt het. Ik heb laatst letterlijk bij een familie gezeten waar door deze regeling € 68.000 schenkbelasting verschuldigd was over een geschonken ondernemingsdeel met een waarde van € 2.100.000 a € 2.200.000.
Een willekeurige Piet particulier die € 450.000 als enig kind van de zijn ouders erft, is ook dit bedrag kwijt. De bedrijfsopvolgingsregeling heeft dus enorme voordelen! Als overheid zou ik hier dan ook mee de wereld in trekken en dit zo presenteren dat wij het als samenleving ontzettend belangrijk vinden dat deze familiebedrijven worden voortgezet en daarom deze regeling hebben opgetuigd en in stand willen houden.
Dan kan het bedrijfsleven zich niet beklagen over dat er niets voor hen wordt gedaan! Want ik vind dit een zeer genereuze regeling.
Hier kan ik dan weer over zeggen dat dit afhangt van het uitgangspunt. Ik neem aan dat je bedoelt dat je geheel tegen de erfbelasting bent? Want ook met het bestaan van erfbelasting bepaal jij wat er gebeurt met jouw nalatenschap, hooguit blijft er netto iets minder van over. De erfbelasting regelt niet aan wie de nalatenschap toekomst en bedraagt ook geen 100%.Ik bouw mijn vermogen rechtmatig op, betaal gedurende mijn werkzame leven al aanzienlijke belastingen, en voor mij omvat het eigendomsrecht ook de vrijheid om te bepalen wat er na mijn overlijden mee gebeurt.
Vanuit dat perspectief is de bedrijfsopvolgingsregeling niet zozeer 'genereus', maar vooral bedoeld om levensvatbare bedrijven na een overlijden te laten voortbestaan. Dat kan uiteindelijk ook in het belang van de overheid zelf zijn.
Volgens mij is het nu juist het 'probleem' dat die regeling ook toegepast wordt wanneer er geen sprake is van een overlijden.
Het is min of meer hetzelfde in de discussie als Box3. Betalen van vermogenswinstbelasting of betalen voor vermogensbelasting. Bij deze laatste wordt het vermogen telkens doorgeschoven waardoor het afrekenmoment met de belastingdienst steeds uitgesteld wordt. Is niet in het belang van de overheid / onze maatschappij, denk ik.
Is het onrechtvaardig dat Piet heel goed kan leren, gestructueerd is en een carrière als Radioloog heeft en 5 ton per jaar verdient tov Rodney die niet verder dan vuilnisman komt en 40k per jaar verdient?Daarnaast geldt dat een klein percentage van de bevolking beschikt over significant vermogen wat hen in staat stelt een comfortabel leven te leiden, terwijl een groot deel van de bevolking die minstens zo hard werkt moeite heeft om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. Een brood kost voor iedereen hetzelfde, dus boven een bepaald inkomen en/of vermogen hoeft men zich steeds minder druk te maken om rond te komen. Daar zit een zekere mate van onrechtvaardigheid in.
Ik ben het wel met je eens hoor. Probleem is alleen dat dat niet gaat gebeuren. Het is en box 3 en erfbelasting etc. Er zou draagvlak zijn als de overheid eerst eens zijn kostenkant onder bedwang zou houden.Ik begrijp Bimmert zijn punt wel, maar onverlet blijft dat belasting betaald moet worden. Ook al zou dat het voortbestaan van een onderneming kunnen bedreigen. Wél ben ik van mening dat een onderneming van relevante meerwaarde is voor een samenleving en er alles aan gedaan moet worden om een bedrijf overeind te houden. Mogelijk met een betalingsregeling op maat om de continuïteit van het bedrijf te kunnen garanderen.
Ik heb makkelijk praten, de erfenis is al lang en breed binnen. Mijn ouders leven immers niet meer. Maar ook voor deze financiële injectie die ik niet nodig had was ik van mening dat geld wat je in de schoot geworpen krijgt geen hoge maatschappelijke prioriteit zou moeten krijgen. Linksom of rechtsom zal de overheid inkomsten nodig hebben om de publieke voorzieningen te kunnen financieren. Die gelden komen (voor een groot deel) of uit arbeid, of uit vermogen. De belastingdruk op arbeid vind ik veel te hoog als je dit afzet tegen vermogen(soverdracht). Dat maakt het argument van eigendomsrecht in mijn ogen ook niet zo sterk, want dat geldt evenzeer voor door arbeid verkregen bezit (salaris).
Daarnaast geldt dat een klein percentage van de bevolking beschikt over significant vermogen wat hen in staat stelt een comfortabel leven te leiden, terwijl een groot deel van de bevolking die minstens zo hard werkt moeite heeft om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. Een brood kost voor iedereen hetzelfde, dus boven een bepaald inkomen en/of vermogen hoeft men zich steeds minder druk te maken om rond te komen. Daar zit een zekere mate van onrechtvaardigheid in.
Feit is wel dat inkomen progressief wordt belast, dus hoe meer je verdient, hoe meer je (in de schijven) afdraagt. Maar ik ben van mening dat bezit wat je in de schoot geworpen krijgt door overerving ook progressief belast mag worden. Niet die €10k die je erft van oma, maar bijvoorbeeld het belasten van (forse) erfenissen, maar ook kapitaal, mag van mij zwaarder belast worden ten faveure van het laten dalen van de inkomstenbelasting. Zeker voor liberalen zou dat als muziek in de oren moeten klinken, want zijn die immers niet voor gelijke kansen voor iedereen? Het doorgeven van kapitaal over generaties heen vergroot de kloof tussen rijk en arm.
Dat heb ik gemerkt Michel, dat gaat inderdaad hard.Ik ben het wel met je eens hoor. Probleem is alleen dat dat niet gaat gebeuren. Het is en box 3 en erfbelasting etc. Er zou draagvlak zijn als de overheid eerst eens zijn kostenkant onder bedwang zou houden.
Enige wat per direct afgeschaft zou moeten worden is erfbelasting op je partner. Dat is echt wel diefstal. En voor iemand begint over die hoge vrijstelling. Als je partner pensioen heeft opgebouwd en overwaarde op de woning gaat het al erg hard.
Yep, Clio. Begrijpend lezen is best wel een vak.Jelle, dat is volgens mij niet het punt dat Idefiqs probeerde te maken. Maar ik kan natuurlijk niet voor hem spreken.
Je trekt andere conclusies dan wat ik schrijf, wat je overigens wel vaker overkomt. Clio ziet dat goed en wijst jou daar op. Wat je je duidelijk niet aantrekt.Ik quote een deel van jouw post en reageer daarop. In dit stukje claim je een zekere mate van onrechtvaardigheid:
Daarnaast geldt dat een klein percentage van de bevolking beschikt over significant vermogen wat hen in staat stelt een comfortabel leven te leiden, terwijl een groot deel van de bevolking die minstens zo hard werkt moeite heeft om in de eerste levensbehoeften te kunnen voorzien. Een brood kost voor iedereen hetzelfde, dus boven een bepaald inkomen en/of vermogen hoeft men zich steeds minder druk te maken om rond te komen. Daar zit een zekere mate van onrechtvaardigheid in.
Mijn reactie daarop is inhoudelijk. Dus aanmatigende smilie en sneer kan je misschien een goed gevoel geven maar is nergens voor nodig.
Hier ben ik het zeker mee eens. Zodra je gaat trouwen zijn de schulden van je partner ook van jou maar komt hij of zij te overlijden dan is het vermogen ineens niet meer van jullie samen. Dat is een klassieke van 2 walletjes eten.Enige wat per direct afgeschaft zou moeten worden is erfbelasting op je partner. Dat is echt wel diefstal. En voor iemand begint over die hoge vrijstelling. Als je partner pensioen heeft opgebouwd en overwaarde op de woning gaat het al erg hard.
Zie je wel dat je conclusies en interpretaties wederom uit de bocht vliegen?Gut, denk aan je bloeddruk, wederom.
Dat hangt bij mijn weten wel van je huwelijkse voorwaarden af.Hier ben ik het zeker mee eens. Zodra je gaat trouwen zijn de schulden van je partner ook van jou maar komt hij of zij te overlijden dan is het vermogen ineens niet meer van jullie samen. Dat is een klassieke van 2 walletjes eten.
Ja nouja je kunt dit vooraf inderdaad wel helemaal vastleggen maar in dat geval, wat je niet deelt als je samen bent kun je ook niet delen bij overlijden. Als je zegt, ik wil dat (bijvoorbeeld) een bedrijf op mijn naam blijft ook als we uit elkaar gaan dan snap ik dat dit bij overlijden niet anders is. Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd en dan is al ons vermogen en schuld altijd van ons beiden, behalve als iemand komt te overlijden en er flinke bedragen overgeheveld mogen worden.Dat hangt bij mijn weten wel van je huwelijkse voorwaarden af.