Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Al het geld wat hier naar die COA AZC's gaan, volledig besteden aan opvang in de regio. met 8 miljard moet je wel wat kunnen. En het zijn helaas niet allemaal tandartsen, engineers etc. Dus die verdwijnen allemaal de uitkering/toeslagen carroussel in wat die 8 miljard doet verdubbelen. Voorst is het goed voor het land straks in opbouw als de bevolking dichtbij is en snel aan de opbouw kan beginnen.
Dat is inderdaad verstandig, maar een partij als de PVV wil ook de geldkraan naar dat soort doelen dichtdraaien. Daarnaast vraag ik mij oprecht af of opvang in de regio op dit moment zaligmakend is. Als de leefomstandigheden en kansen daar nihil zijn dan blijf je daar toch niet jaren in zitten?

Gaat toch om veiligheid? Nee he, verzorgingsstaat is ook wel erg lekker. Woning met voorrang, Miele, uitkering, familie over laten komen. Ik wil ook wel in Monaco wonen.....

En dan ben je in een democratisch land om vervolgens je religie/gebruiken etc van je thuisland toch volledig in stand te willen houden (ja maar religie) om dus op termijn in net zo'n shithole te wonen waar je uit gevlucht bent.. Zie sommige delen Amsterdam, Brussel, Antwerpen en nog meer.
Nou ja, Nederland is wel een serieus veilig land. Als de opvang in dat "veilige" land erbarmelijk is dan zou ik ook verder trekken

Ik heb er geen problemen mee dat mensen hun eigen identiteit houden, prima. Zolang je maar mee wil doen in de maatschappij, dat wil zeggen dat je je eigen broek op gaat houden.

Waar ik problemen mee hebben is dat er lui tussen zitten die geen respect hebben voor onze identiteit. Sowieso een trekje van de wat fanatieke religieuzen om eenieder die wat anders denkt dan hun wijze als inferieur af te doen. En uitvreters die zich niet willen identificeren of zich misdragen detineren. Misdragingen zouden een reden mogen zijn op de asielprocedure per direct af te wijzen.

Ons systeem moet op de schop, zoals het nu gaat kan niet. Welwillende blijven hangen en rotzooischoppers krijgen te veel ruimte.

Nederland is een seculier en barmhartig land waar er voor mensen gezorgd wordt ongeacht afkomst, identificatie, leeftijd, et cetera. Daar kan je wel lekker boos over gaan doen, maar dat gaat wel net in tegen dat 'Nederland' waar je zo zegt voor op te komen.

Ach ja, het waren vroeger al de Batavieren die de Rijn afzakte en zich hier vestigden... Bestaat er een originele Nederlander? Maar even terug naar de politiek.... Wat doen die nu na al die maanden? We hebben een paar grote problemen, wisten ze de oplossing voor volgens hun campagnes, en toen..... Wordt er meer gebouwd? En voor wie? Hoe gaat het met de natuur? De koeienstapel is inmiddels zo'n 30% gekrompen en de bevolking in de zelfde periode zo'n 25% gestegen...

Gaat toch om veiligheid? Nee he, verzorgingsstaat is ook wel erg lekker. Woning met voorrang, Miele, uitkering, familie over laten komen. Ik wil ook wel in Monaco wonen.....

En dan ben je in een democratisch land om vervolgens je religie/gebruiken etc van je thuisland toch volledig in stand te willen houden (ja maar religie) om dus op termijn in net zo'n shithole te wonen waar je uit gevlucht bent.. Zie sommige delen Amsterdam, Brussel, Antwerpen en nog meer.
Als ik mijzelf de vraag stel: stel, ik was geboren in de democratische republiek Congo, Ivoorkust, Kameroen, Oeganda, Burundi of nog wat van die Afrikaanse landen en zie en hoor overal (mogelijk sinds bestaan van internet) over de ongekende luxe waarin mensen leven in (noord)west Europa. Zeker in vergelijking met de beroerde leefomstandigheden daar. Zou ik dan ook niet proberen naar (noord)west Europa te komen voor een beter leven?

Ik denk dat ik dat wel zou proberen.

Dus inderdaad, naast veiligheid is zo'n verzorgingsstaat wel prettig. Volgens mij zijn wij het hier zelf ook over eens. Niet zo raar dat mensen die vluchten of op zoek zijn naar een beter leven dat ook prettig zouden vinden, toch?

Die mensen worden altijd gelukzoekers genoemd, ik denk dan altijd: ik heb heel veel geluk dat ik hier ben geboren in alle welvaart en die mensen hebben minder geluk op dat gebied. Maakt dit nu dat het exclusieve recht op een zoektocht naar beter leven alleen bij mij ligt? Of hebben die mensen net zoveel recht als ik om op zoek te gaan naar een beter leven?

Bovenstaande geheel los van dat ik ook wel begrijp dat wij hier niet alle problemen van de wereld op onze schouders kunnen dragen en ook niet kunnen voorzien in voldoende woonruimte, zorgverlening en onderwijs voor al deze nieuwe inwoners. Ik begrijp dus ook de wens om dit te reguleren.

Maar ik voel geen enkele behoefte om de mensen die vluchten, of zelfs de gelukzoekers kwalijk te nemen dat zij hierheen komen, in hun positie, zou ik dat ook doen. Ik voel mij ook niet superieur of beter dan die mensen....

In The Netherlands hanteren we 'eigen volk laatst'. En reken maar dat 'vluchtelingen' dat weten.
Inderdaad zeg, net weer getankt. Het was wel duur maar mijn pinpas blijft het maar doen joh! Zo even goed lunchen en dan na het werk weer naar een warm en prettig huis. Het is echt nergens zo verschrikkelijk hier, onze overheid haat ons!

Als ik jou was, zou ik emigreren. Naar de VS bijvoorbeeld. Of Hongarije. Of Rusland. Veel beter! Daar hebben ze pas echt sterke leiders die bij jou in de smaak zullen vallen.

Inderdaad zeg, net weer getankt. Het was wel duur maar mijn pinpas blijft het maar doen joh! Zo even goed lunchen en dan na het werk weer naar een warm en prettig huis. Het is echt nergens zo verschrikkelijk hier, onze overheid haat ons!

Als ik jou was, zou ik emigreren. Naar de VS bijvoorbeeld. Of Hongarije. Of Rusland. Veel beter! Daar hebben ze pas echt sterke leiders die bij jou in de smaak zullen vallen.
Mag aannemen dat jij je inzet voor het welzijn van vluchtelingen? Je zolder al afgestaan? Daad bij het woord....

Ja hoor, ik zou een migrant opnemen in mijn huis, oh neeee toch niet....:ROFLMAO:

Ik was vorige week weer getuige van zo'n groep geïntegreerde "Nederlanders". Stonden daar een beetje hun eigen volkslied te zingen, spraken hun eigen taal, hadden allemaal etenswaar vanuit hun geboorteland gehaald en speelden traditionele spellen. Die mensen leefden echt helemaal in hun eigen wereldje.
En dan hingen er ook nog wat foto's van hun ondemocratische staatshoofd waar ze allemaal bij op de foto gingen.
Toen ik dat aanschouwde dacht ik echt wel dst de immigratie compleet mislukt is.

Klopt helemaal.... maar wijkt dat gedrag af af van de kolonies Nederlanders en Duitsers die (al lang geleden) geeimigreerd zijn (Australie, Canada, US, Argentinië)?

Mag aannemen dat jij je inzet voor het welzijn van vluchtelingen? Je zolder al afgestaan? Daad bij het woord....

Ja hoor, ik zou een migrant opnemen in mijn huis, oh neeee toch niet....:ROFLMAO:
Volgens mij beweer ik nergens dat ik een migrant in huis zou nemen, dus zou niet weten welke daad ik bij welke woorden zou moeten voegen.....

Ik nuanceer zelfs mijn eigen standpunt:

Bovenstaande geheel los van dat ik ook wel begrijp dat wij hier niet alle problemen van de wereld op onze schouders kunnen dragen en ook niet kunnen voorzien in voldoende woonruimte, zorgverlening en onderwijs voor al deze nieuwe inwoners. Ik begrijp dus ook de wens om dit te reguleren.

Mijn relaas wijst meer op: zouden wij als wij in de positie van die migranten die kans hebben deze kant op komen niet precies hetzelfde doen als die mensen?

Ik weet het, dat vraagt kritisch zelfonderzoek, een beetje introspectie en je kwetsbaar op durven stellen. En dan is arrogant doen, stoer doen, jezelf op de borst slaan en neerkijken op anderen natuurlijk veel leuker!

Laatst bewerkt:
Mijn relaas wijst meer op: zouden wij als wij in de positie van die migranten die kans hebben deze kant op komen niet precies hetzelfde doen als die mensen?
Ik denk het wel.... "Als je het elders beter kan krijgen, ga dan!" gevleugelde uitspraak binnen relaties, gezinnen, bevolkingen.... En dan 10.000 beren op de weg gooien om maar toch te blijven in je oude situatie. Er zijn mensen die die beren niet hebben of zien, soms avonturiers, andere vinden we moedig.....

Op het feit na dat deze mensen zich wel aanpassen aan het land waar ze gaan wonen.
Dat is maar de vraag in hoeverre de eerste twee generaties zich hebben aangepast... In een wereld die toen ook heel anders in elkaar stak. (Venco drop heeft er ooit een pakkende commercial over gemaakt "Hey, The Vries, Your post from Hollland")

Ik was vorige week weer getuige van zo'n groep geïntegreerde "Nederlanders". Stonden daar een beetje hun eigen volkslied te zingen, spraken hun eigen taal, hadden allemaal etenswaar vanuit hun geboorteland gehaald en speelden traditionele spellen. Die mensen leefden echt helemaal in hun eigen wereldje.
En dan hingen er ook nog wat foto's van hun ondemocratische staatshoofd waar ze allemaal bij op de foto gingen.
Toen ik dat aanschouwde dacht ik echt wel dst de immigratie compleet mislukt is.
Sorry, vergat te vermelden dat dit de viering van Koningsdag in Houston was.

Dat is maar de vraag in hoeverre de eerste twee generaties zich hebben aangepast... In een wereld die toen ook heel anders in elkaar stak. (Venco drop heeft er ooit een pakkende commercial over gemaakt "Hey, The Vries, Your post from Hollland")
Een stuk meer dan de mensen die hierheen zijn gekomen.
Dat je bepaalde producten mist uit je eigen land betekent niet dat je je niet aanpast

Een stuk meer dan de mensen die hierheen zijn gekomen.
Dat je bepaalde producten mist uit je eigen land betekent niet dat je je niet aanpast
Dat kunnen wij niet beoordelen, maar zouden wij eerder kunnen vragen aan de lokale bevolking waar deze Nederlanders dan bij in de buurt zijn gaan wonen.

Als je bijvoorbeeld ''Ik vertrek'' op de NPO kijkt, zie je dat er ook genoeg Nederlanders een B&B beginnen in Spanje, Italië of Frankrijk en daar vooral Nederlandse gasten ontvangen. De taal van het land waar ze wonen beheersen ze vaak gebrekkig of helemaal niet. Kijk, de lokale bevolking zal het niet erg vinden zo lang die immigranten zelf in hun levensonderhoud voorzien en dat kunnen Nederlanders door de enorme bergen overwaarde op het in Nederland verkochte huis toch wel. Maar van echt geslaagde integratie in de lokale samenleving kun je natuurlijk niet spreken.

Een vriend van mij is getrouwd met een Braziliaanse, zij is als expat hier komen wonen en werken. Zij woont hier in Nederland sinds 2019 en verstaat inmiddels prima Nederlands, maar spreekt het hoogst zelden. Bij verjaardagen komen ook andere expat-vriendinnen over de vloer. Die spreken na al die jaren evenmin Nederlands. Toch zelden een onvertogen woord in de samenleving over het feit dat deze dames zich niet verstaanbaar kunnen maken in het Nederlands.Ze houden hun eigen broek en dat vinden veel Nederlanders al voldoende.

Als je het mij vraagt zou misschien wel juist van deze dames meer verwacht mogen worden, gezien alle talenten die zij hebben om te studeren simpelweg niet worden benut voor het eigen maken van de taal van het nieuwe thuisland.

En over bijdragen aan onze samenleving: dat doen ze door de 30%-regeling ook minder. Ik weet van die vriend van mij wat hij, ondergetekende en mevrouw verdienen, dat is ongeveer vergelijkbaar. Dan dragen ondergetekende en die vriend van mij toch echt stukken meer bij aan de schatkist dan mevrouw. En dan is het argument: met de 30%-regeling lokken wij talent dat wij hier niet hebben. Nou, het gaat hier niet om een Research & Development functie bij ASML, maar om een zeer goed betaalde beleidsfunctie bij een financiële instelling. Daar komt met alle respect echt 0% innovatie bij en draagt eerder bij aan de bureaucratie die al die banken en overheden optuigen, er zijn genoeg mensen in Nederland die aan die bureaucratie kunnen mee werken.

Daarmee zeggend: we leggen de lat niet voor iedereen even hoog, dat is wel duidelijk. Er zijn ook genoeg mensen die onze normen, waarden en gebruiken niet overnemen of onze taal niet spreken, waar nimmer een haan naar kraait.

Dat kunnen wij niet beoordelen, maar zouden wij eerder kunnen vragen aan de lokale bevolking waar deze Nederlanders dan bij in de buurt zijn gaan wonen.

Als je bijvoorbeeld ''Ik vertrek'' op de NPO kijkt, zie je dat er ook genoeg Nederlanders een B&B beginnen in Spanje, Italië of Frankrijk en daar vooral Nederlandse gasten ontvangen. De taal van het land waar ze wonen beheersen ze vaak gebrekkig of helemaal niet. Kijk, de lokale bevolking zal het niet erg vinden zo lang die immigranten zelf in hun levensonderhoud voorzien en dat kunnen Nederlanders door de enorme bergen overwaarde op het in Nederland verkochte huis toch wel. Maar van echt geslaagde integratie in de lokale samenleving kun je natuurlijk niet spreken.
Ik vertrek is natuurlijk ook het meest slechte voorbeeld wat je kan verzinnen. Nee de mensen spreken vaak de taal niet, maar dat mag je natuurlijk ook niet verwachten na een paar weken. Dat er geen lokale komen is ook logisch, het is iets beginnend en dan komen de locals niet die hebben er niks mee en andere mensen uit het land nemen de gok niet.

Ik vertrek is natuurlijk ook het meest slechte voorbeeld wat je kan verzinnen. Nee de mensen spreken vaak de taal niet, maar dat mag je natuurlijk ook niet verwachten na een paar weken. Dat er geen lokale komen is ook logisch, het is iets beginnend en dan komen de locals niet die hebben er niks mee en andere mensen uit het land nemen de gok niet.
Ik geef ook een ander voorbeeld, misschien dat dan beter geschikt is?

Je kan 100 voorbeelden geven maar dat verandert niks aan het feit dat een groot deel wat hier naar toe komt alleen maar zijn handje op houdt en niet wilt werken en zich dus niet aanpassen.
Mijn punt is dus dat het zich nuttig maken klaarblijkelijk belangrijker wordt gevonden dan zich aanpassen. Er zijn zoals ik aangeef ook genoeg mensen die wel werken en zich niet aanpassen en dan is het opeens prima. Dan is de vraag: hoe belangrijk is het eigenlijk of iemand zich aanpast aan de lokaal geldende normen een legitieme.

Verder merk ik wat irritatie bij je (?), mijn nederige excuses ik zal mijn twee centen en bespiegelingen niet meer delen. Ik zal in plaats daarvan voortaan de gewenste oneliners delen: het zijn allemaal luiwammessen, zelf werk ik kei- en keihard maar de rest van de mensen in Nederland spookt geen reet uit…..

Mijn punt is dus dat het zich nuttig maken klaarblijkelijk belangrijker wordt gevonden dan zich aanpassen. Er zijn zoals ik aangeef ook genoeg mensen die wel werken en zich niet aanpassen en dan is het opeens prima. Dan is de vraag: hoe belangrijk is het eigenlijk of iemand zich aanpast aan de lokaal geldende normen een legitieme.

Verder merk ik wat irritatie bij je (?), mijn nederige excuses ik zal mijn twee centen en bespiegelingen niet meer delen. Ik zal in plaats daarvan voortaan de gewenste oneliners delen: het zijn allemaal luiwammessen, zelf werk ik kei- en keihard maar de rest van de mensen in Nederland spookt geen reet uit…..
Als je hier werkt dan pas je je toch al aan of zie jij dat anders?

Als je hier werkt dan pas je je toch al aan of zie jij dat anders?
Nou dat is de vraag, ook in andere landen is werken de norm, dat is niet iets unieks aan Nederland. Maar voor mij is het al gauw prima, ik stel vooral eisen aan mijzelf ipv aan andere mensen. En ik red mij prima in het Engels en kan in Duits en Frans wel verstaan. Maar het valt mij wel op dat ook hier op het forum werken alleen niet voldoende telt als “aangepast zijn” als die mensen uit Afrika komen, of erger moslim zijn, of sowieso er andere normen, waarden en gebruiken op nahouden.

Het probleem is dat ze aan hun eigen normen en waarden vast willen blijven houden ook al botst dat met alles in het nieuwe land waar je woont. Ondertussen vinden ze dat wij ons maar aan moeten passen aan hun.,
Alsof het herenvolk uit Nederland zich zo goed aanpast in den vreemde... :ROFLMAO:

Verder verbaas ik mij niet over het emphatisch vermogen van sommigen in dit land. Tot ze zelf vluchteling worden.

Iets waar heel kritisch naar gekeken mag worden:

Shell ontvangt 2,1 miljard per jaar aan fossiele subsidies. Nu heeft het bijna een miljard extra winst door de fors gestegen olieprijzen. En wij betalen de hoofdprijs voor onze brandstof?

Misschien moet de regering een accijnsverlaging maar compenseren door wat minder subsidie aan de oliemaatschappijen.

Tsja...het veroorzaakt bij mij wat kortsluiting dat de oliemaatschappijen schijnbaar goed verdienen aan deze crisis. Komt op mij over dat ze lekker verdienen en de rest de pleuris kan krijgen. En ondertussen ook een hapje uit ons belastinggeld nemen.....

En over bijdragen aan onze samenleving: dat doen ze door de 30%-regeling ook minder. Ik weet van die vriend van mij wat hij, ondergetekende en mevrouw verdienen, dat is ongeveer vergelijkbaar. Dan dragen ondergetekende en die vriend van mij toch echt stukken meer bij aan de schatkist dan mevrouw.

Dit is het doel van die regeling en die mag maximaal 5 jaar toegepast worden. Kortom, die Braziliaanse schone mag vanaf heden de volle mép betalen. ;)

(..)Met de expatregeling kunt u uw hoogopgeleide buitenlandse werknemers compenseren voor extra kosten die zij maken. Hoogopgeleide werknemers die naar Nederland komen om voor u te werken, kunnen te maken krijgen met kosten van levensonderhoud die in Nederland hoger kunnen zijn dan in het thuisland. Dit zijn extraterritoriale kosten. U kunt uw werknemers compenseren voor deze kosten over een periode van maximaal 5 jaar. (..)

En dan is het argument: met de 30%-regeling lokken wij talent dat wij hier niet hebben. Nou, het gaat hier niet om een Research & Development functie bij ASML, maar om een zeer goed betaalde beleidsfunctie bij een financiële instelling. Daar komt met alle respect echt 0% innovatie bij

Eens, maar dit is ook meer het frame dat in/door de media en het journaille wordt gebracht, vind ik.

Ik vertrek is natuurlijk ook het meest slechte voorbeeld wat je kan verzinnen. Nee de mensen spreken vaak de taal niet, maar dat mag je natuurlijk ook niet verwachten na een paar weken.

Hoezo slecht voorbeeld? Er zijn nu toch ook al enkele jaren die terugblikken die na een aantal jaar nog eens terug gaat naar mensen die enkele jaren geleden al bij hun vertrek gevolgd werden.

Daarnaast, die mensen die emigreren besluiten dat toch ook niet op stel en sprong? Sommigen zijn daar al jaren mee bezig qua voorbereiding. Duss, die zouden ook vooraf al een taalcursus kunnen doen zodat ze een beetje beter beslagen ten ijs komen én in het land van bestemming de (financiële en juridische) zaken wat beter begrijpen, wat soms een hoop ellende kan besparen.

Waarom ontvangt Shell überhaupt nog subsidies?

Omdat het 'gewoon' een bedrijf is zoals zoveel bedrijven (of ook burgers) subsidies mogen aanvragen als aan voorwaarden worden voldaan.

(..)Burgers en bedrijven kunnen bij de overheid allerlei subsidies aanvragen. Via deze subsidies stimuleert de overheid het gebruik van iets. Bijvoorbeeld de aanschaf van zonnepanelen. Omdat de overheid duurzame energie wil stimuleren, bestaan er geen subsidies meer voor burgers of bedrijven voor fossiele brandstoffen. Met de term ‘fossiele subsidies’ worden bijvoorbeeld belastingmaatregelen bedoeld die indirect een financieel voordeel opleveren voor fossiel energieverbruik. Het kabinet wil dat er de komende jaren steeds minder van die financiële voordelen zijn. (..)

Komt op mij over dat ze lekker verdienen en de rest de pleuris kan krijgen. En ondertussen ook een hapje uit ons belastinggeld

Luister maar even naar deze discussie tussen Arnoud Boot en Corné van Zijl, afgelopen dag op BNR, vanaf minuut 7.15, vanaf minuut 10 stelt Arnoud Boot een nieuw voorstel om (winst)belasting beter te verdelen.. maar ja.. dán ben je uiteindelijk al genoodzaakt tot een EU fiscale integratie omdat je nu eenmaal met multinationals te maken hebt.

Omdat het 'gewoon' een bedrijf is zoals zoveel bedrijven (of ook burgers) subsidies mogen aanvragen als aan voorwaarden worden voldaan.
Maar net als met burgers vind ik dat subsidies tot een minimum beperkt moeten worden.

(...) Met de term ‘fossiele subsidies’ worden bijvoorbeeld belastingmaatregelen bedoeld die indirect een financieel voordeel opleveren voor fossiel energieverbruik. Het kabinet wil dat er de komende jaren steeds minder van die financiële voordelen zijn. (..)
Goed zo!

Zijn ze met 1 procent van de bevolking ook verantwoordelijk voor 90% van de criminaliteit?

Ligt een beetje aan het soort criminaliteit. Dronken achter het stuur is een "wit" dingetje... Witte boorden criminaliteit idem.

Maar net als met burgers vind ik dat subsidies tot een minimum beperkt moeten worden.

Goed zo!
Dit is het doel van die regeling en die mag maximaal 5 jaar toegepast worden. Kortom, die Braziliaanse schone mag vanaf heden de volle mép betalen. ;)

Eens, maar dit is ook meer het frame dat in/door de media en het journaille wordt gebracht, vind ik.

Hoezo slecht voorbeeld? Er zijn nu toch ook al enkele jaren die terugblikken die na een aantal jaar nog eens terug gaat naar mensen die enkele jaren geleden al bij hun vertrek gevolgd werden.

Daarnaast, die mensen die emigreren besluiten dat toch ook niet op stel en sprong? Sommigen zijn daar al jaren mee bezig qua voorbereiding. Duss, die zouden ook vooraf al een taalcursus kunnen doen zodat ze een beetje beter beslagen ten ijs komen én in het land van bestemming de (financiële en juridische) zaken wat beter begrijpen, wat soms een hoop ellende kan besparen.

Luister maar even naar deze discussie tussen Arnoud Boot en Corné van Zijl, afgelopen dag op BNR, vanaf minuut 7.15, vanaf minuut 10 stelt Arnoud Boot een nieuw voorstel om (winst)belasting beter te verdelen.. maar ja.. dán ben je uiteindelijk al genoodzaakt tot een EU fiscale integratie omdat je nu eenmaal met multinationals te maken hebt.

Het gaat mij erom dat een Shell en ook de andere oliemaatschappijen de brandstofprijzen subiet omhoogknikkeren zodra er ook maar een schijn van gezeur is. Maakt niet uit wat lijkt het soms wel.

Als ik dan lees dat er veel meer winst gemaakt is door deze crisis vraag ik mij af waarom de brandstofprijzen omhoog moeten. Iets waar iedereen goed last van heeft. Dan begint bij mij het idee te komen dat er ergens iets totaal misgaat. Is het systeem verrot? Worden we hier in de maling genomen?

Juridisch gezien zal het vast allemaal gewoon zijn maar moreel gezien vind ik het verwerpelijk wat hier gebeurt. Deze bedrijven verdienen niet zomaar wat extra. Ze verdienen extra terwijl ze hun eigen prijzen omhoog gooien.

Als ik dan lees dat er veel meer winst gemaakt is door deze crisis vraag ik mij af waarom de brandstofprijzen omhoog moeten. Iets waar iedereen goed last van heeft. Dan begint bij mij het idee te komen dat er ergens iets totaal misgaat. Is het systeem verrot? Worden we hier in de maling genomen?

Oh ja, dat ben ik wel met je eens, de maandag na de start van de oorlog in Iran gingen de pomprijzen al ráp omhoog terwijl dat wat er in de tanks zat en nog aan zat te komen al lang ingekocht was.

Dit was vroeger toch anders, met de Golfoorlogen ging de olieprijs natuurlijk ook omhoog maar prijsverhogingen aan de pomp volgden later, in mijn herinnering.

Ik las overigens dat de olie (speculatie) markt nu al contracten voor levering in 2027 afsluit tegen 80 dollar olieprijsniveau, waarbij men dus 'inprijst' / verwacht dat het conflict einde van het jaar gestabiliseerd is en de schepen weer kunnen varen, zei een deskundige.

~~~~~~~~~~~~

Maar goed, zoals Corné van Zijl ook zegt: prima als een overheid dan nu de winsten bij oliefirma's gaat afromen om accijnsverlaging aan de burgerij te kunnen geven / betalen.. maar ga dan ook bij die burgerij met de pet rond als het slecht gaat in de oliebusiness (economische recessie, vraag uitval (pandemietje).

Zit je daar op te wachten?
Ik niet.

Tsja, Corne verliest uit het oog dat de oliemaatschappijen zelf de prijzen aan de pomp opvoeren.

^^ tja, dát is nou de vraag: wie maakt/bepaald de pompprijs in NL?

Het is 'gauw' gezegd dat dit direct de oliemaatschappijen zijn.. maar is de handel / speculanten daar niet ook een deel in?

Ik heb er naar gezocht maar kan ook niet duidelijk vinden wie of wat nu de brandstofprijs aan de pomp elke dag bepaald.

Corné trok het ook breder: kijk naar ASML, die maken ook megawinsten en wentelen een deel van hun maatschappelijke kosten (huisvesting Expats e.d.) af op de (regionale) overheid. Daar ook maar winst afromen en minder R&D subsidies?

En de oude marktwerking "vraag en aanbod".... Blijkbaar zijn "we" verslaafd aan benzine... meer, meer, meer.... (Mede door de overbevolking en het dramatische OV buiten de grote steden). En dus kan de dealer vragen wat hij wil.

^^ tja, dát is nou de vraag: wie maakt/bepaald de pompprijs in NL?

Het is 'gauw' gezegd dat dit direct de oliemaatschappijen zijn.. maar is de handel / speculanten daar niet ook een deel in?

Ik heb er naar gezocht maar kan ook niet duidelijk vinden wie of wat nu de brandstofprijs aan de pomp elke dag bepaald.

Corné trok het ook breder: kijk naar ASML, die maken ook megawinsten en wentelen een deel van hun maatschappelijke kosten (huisvesting Expats e.d.) af op de (regionale) overheid. Daar ook maar winst afromen en minder R&D subsidies?
De grote oliemaatschappijen controleren een groot deel van de brandstofketen dus je zou zeggen dat zij de prijs voor een groot deel bepalen. De overheid alleen door de btw. Accijns is een vast bedrag heb ik begrepen.

En inderdaad, een gezond bedrijf met grote winst zou inderdaad de eigen broek op mogen houden.

Wat mij in dit specifieke geval stoort is dat de oliemaatschappijen hier gewoon meer winst draaien dan normaal over een product waar zij grote invloed op de prijs hebben. Is het dan nodig om die prijzen aan de pomp fors op te voeren zou je zeggen.

Alsof het herenvolk uit Nederland zich zo goed aanpast in den vreemde... :ROFLMAO:

Verder verbaas ik mij niet over het emphatisch vermogen van sommigen in dit land. Tot ze zelf vluchteling worden.

dit!! jij en ik zullen ook gewoon nederlands praten tegen andere nederlanders die ook in het buitenland wonen en ook wij blijven onze eigen gewoontes houden. maar zodra het mensen zijn met een kleurtje dan snappen we dat niet.

Dat buitenlanders elkaar opzoeken is maar weinig mensen een doorn in het oog, eerder het tegendeel. De overlast die je veroorzaakt als nieuwkomer, daar gaat het om. En daar zijn bepaalde nationaliteiten zwaar oververtegenwoordigd. En ja, die hebben vaak een getinte huid. En nee, ik ben geen racist.

Misschien moeten we de uitspraken van Markuszouwer - in praktische zin - op hem spiegelen.

Maar misschien had ik mij wat diplomatieke moeten uitdrukken. :ROFLMAO:

Het mag duidelijk zijn dat hij weinig op heeft met Gazanen. Domme uitspraak maar als we aangifte gaan doen tegen iedereen die in deze kwestie domme uitspraken doet dan zijn we wel een poosje op het bureau gok ik.

Terug
Bovenaan