Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Renault Grand Scenic zei:
Ik zie hier VVD-stemmers aan de ene kant die een samenwerking met de PVDA wel zien zitten, in ieder geval met elkaar om de tafel gaan is de bedoeling.

Andersom lijken PVDA en SP-stemmers het niet zo te zien zitten.

Ik heb in 2010 al aangegeven dat ik Paars Plus wel zag zitten. VVD voor het financiele beleid en de linkse partijen om te zorgen dat ze niet tot het onmenselijke doorgaan. Toen uiteindelijk de PVV in beeld kwam dacht ik: "nou, laat ze het dan maar doen", en dat heeft zijn vruchten afgeworpen!

Ik denk nu dat D66 de beste coalitiepartner is om ook een meerderheid in de Eerste Kamer te krijgen.

Twingo1 zei:
Mijn vrouw stemt PvdA, ik VVD. En we zijn al jaren getrouwd. Dit kan toch landelijk ook? Gewoon geven en nemen.

Laat me raden, jij geeft, zij neemt! :p

Leuk om mee te spelen: https://www.nrc.nl/apps/coalitiemeter/#erin=

Edit: Ik zie net dat samen met D66 we nog steeds geen meerderheid in de Eerste Kamer hebben. Nou, dan maar niet...

TYN zei:
Tja, misschien moet men eens kritisch naar het algemeen stemrecht kijken. Ik bedoel, ik kan niet zomaar, zeg, econoom of tandarts worden. Daar moet ik iets voor kunnen. Maar als iemand 18 is wordt er automatisch vanuit gegaan dat die persoon wel even weet wat het beste is voor een heel land. Mijn idee: stemrecht is iets dat je moet verdienen. Paar lessen over de geschiedenis, wat lessen over de achtergrond van verschillende belangrijke onderwerpen die op dat moment spelen, vervolgens een examen en als je die haalt mag je stemmen. (y) Niet te moeilijk allemaal, maar gewoon om mensen te dwingen een geinformeerde keuze te maken.

En als dat allemaal wat te bewerkelijk blijkt dan gewoon deze vragenlijst in elk stemhokje leggen. En een nietmachine.

Een inburgeringscursus bedoel je? :)

https://www.telegraaf.nl/binnenland/verkiezingen2012/12939966/__Pieken_en_dalen_stembusstrijd__.html

rji1dv.gif

Volgens Rutte de VVD met PvdA aangevuld door het CDA, maar dat had ik gisteren ook al voorspeld. Hij kan niet anders en Samsom wel ! Als D66 met de SP wil regeren tenminste. Zo niet dan is er geen enkele andere optie over...
Formatie ? https://www.nu.nl/nieuws/2909374/rutte-en-samsom-willen-samen-formeren.html

Laatste nieuws: er wordt gekeken naar VVD-PvdA (Rutte keurt het niet af, en keurt SP ook niet af)

Geert Wilders wil niet, wil alleen oppositie.

wibi zei:
Volgens Rutte de VVD met PvdA aangevuld door het CDA, maar dat had ik gisteren ook al voorspeld. Hij kan niet anders en Samsom wel ! Als D66 met de SP wil regeren tenminste. Zo niet dan is er geen enkele andere optie over...
Formatie ? https://www.nu.nl/nieuws/2909374/rutte-en-samsom-willen-samen-formeren.html
Wat!? Of ze willen echt graag samenwerken of ze zien eindelijk landsbelang boven partijbelang! Ik dacht eerst dat er nog aan de rechter en linkerzijde aangerommeld moest worden. Ik zeg goed nieuws, want ze zijn toch tot elkaar veroordeeld.

@Wibi
Haha, ik ben benieuwd wat de partij zonder Geert Wilders is. Opeens veel gematigder misschien.

Kizashi zei:
meeuw zei:
[
Tja, zo'n slechte verliezer maak je niet vaak mee (n)

Niks verliezer , gewoon stabiel en met de partijen uit de lijstverbinding zelfs winnaar !
Gezien de enorme verschillen in de verkiezingsprogramma's van VVD & PvdA kun je een stabiele coalitie met die twee wel vergeten .
Voorjaar 2014 de volgende ronde....dan inmiddels dankzij het bezuinigingsbeleid van de VVD dik 600.000 werklozen , duizenden bedrijven failliet en massademonstraties . We zullen zien wie er dan wint , de directeur van het linkse circus zal er net als zijn metgezel Samsom (volgens sommigen lijkend op een clown..) klaar voor zijn .

Je bent een hele slechte verliezer!!!!!!

Soloman zei:
Aston en Kizashi(y)

En anderen: laat die Roemer toch met rust. Hij heeft het al moeilijk genoeg.

Wat ben je recalcitrant Jan?? Ik dacht dat jij de man van de discussie hier was.
Als er hier vergelijkingen met de SP getrokken worden vanuit het verleden zijn diegenen asociaal en hebben zij het niet begrepen. Maar iemand met de naam (van de meest kapitalistische Suzuki ooit notabene:)) Mag even achteloos de vergelijking met '40-'45 er met de haren bij halen.

Daarnaast over je tweede opmerking. " If you can't stand the heat. Stay out of the kitchen."
En hoezo heeft hij het al zwaar genoeg??

Dutch Finnatic zei:
Behalve regels voor algemene fatsoensnormen (ga ik misschien nog wel een link voor zoeken) hier nog wat anders:

De wiki-definitie van democratie. Overigens niet om hier de discussie te voeren, meer ter lering en als enterntainment. (om een andere reden ook elders op de site geplaatst). Een paar losse stukjes uit het hoofdstuk "kritiek op de democratie":

Wikipedia zei:
Ook op religieus gebied zijn er uitspraken gedaan tegen de democratie. Een voorbeeld is hiervan de uitspraak die ds. J. Lohuis deed bij zijn afscheidspreek in een PKN-gemeente in Scherpenisse: De overheid is Gods dienaresse, maar ik ben tegen een democratie. Het is mijn diepste overtuiging dat de democratie een uitvinding van de duivel is. We moeten immers door God geregeerd worden (Eendrachtbode).

Een 'overvloed' aan democratie wordt door sommigen ook als nadelig gezien. De macht van de kiezer zou dan te ver doorgeschoten zijn en juist dit teveel aan democratie zou de democratie in diskrediet brengen. Een voorbeeld hiervoor is de staat Californië in de Verenigde Staten, waar burgemeesters, politiechefs en gouverneurs direct worden gekozen. Bovendien kan elke burger zelf een wetsvoorstel indienen, een wetswijziging voorstellen en zelfs een referendum uitschrijven om een bestuurder naar huis te sturen (een vorm van directe democratie). Dit kan tot gevolg hebben dat bestuurders constant bezig zijn met hun eigen populariteit en geen impopulaire keuzes meer durven te maken, ook al kunnen die van essentieel belang zijn. Een gevolg is dat er vooral beslissingen worden genomen met effect op de korte termijn, om zodoende de publieke opinie te kunnen beïnvloeden.

Winston Churchill zei tegen critici van de democratie: Democracy is the worst form of government except for all those others that have been tried. (Democratie is de slechtste regeringsvorm, op alle andere methoden die al geprobeerd zijn na). Hij was zelf ook geen onverdeeld voorstander gelet op zijn - even bekende - uitspraak: The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter. (Het beste argument tegen democratie is een gesprek van vijf minuten met de gemiddelde kiezer.)

Vinden jullie vast wel interessant, ik kan het zeker aanraden. Tip: bekijk het van afstand, zonder aan "jouw" partij te denken.

(y)

Verstandig van Wilders; hij weet ook wel dat nu niemand met hem wil.

Maar in De Telegraaf van vandaag staat een overzicht van de kernpunten in het programma van de PvdA en VVD naast elkaar. Er zitten wel wat knelpunten tussen, maar eigenlijk vallen de verschillen mij wel mee.

meeuw zei:
Verstandig van Wilders; hij weet ook wel dat nu niemand met hem wil.

Maar in De Telegraaf van vandaag staat een overzicht van de kernpunten in het programma van de PvdA en VVD naast elkaar. Er zitten wel wat knelpunten tussen, maar eigenlijk vallen de verschillen mij wel mee.
Als de twee partijen nu even over hun schaduw heenstappen en een regeerakkoord op hoofdlijnen samenstellen dan kan het best wel eens een vruchtbare samenwerking worden. Ook zonder CDA en D'66 en al helemaal zonder SP.

SP en VVD liggen gewoon te ver uit elkaar. CDA en D'66 staan veel meer tussen beide partijen in.

@Michel: soms neem ik ook discussievakantie:)
Met Roemer heb ik het een beetje te doen, vandaar. Zou niet graag in zijn schoenen staan. Ik zou er niet door kunnen slapen, maar ja, in zo'n situatie had ik gezegd: ik ben hier duidelijk niet geschikt voor. Het is nogal wat, eerst groeien de bomen de hemel in en dan krijg je enorme knal terug de grond in. Knap hoor dat hij dit overleeft.

Soloman zei:
@Michel: soms neem ik ook discussievakantie:)
Met Roemer heb ik het een beetje te doen, vandaar. Zou niet graag in zijn schoenen staan. Ik zou er niet door kunnen slapen, maar ja, in zo'n situatie had ik gezegd: ik ben hier duidelijk niet geschikt voor. Het is nogal wat, eerst groeien de bomen de hemel in en dan krijg je enorme knal terug de grond in. Knap hoor dat hij dit overleeft.
Het is je vergeven.

Vroeg me alleen af of Jan zichzelf nog wel was.;)

Ja hoor, ik ben alleen heel erg moe (beetje overwerkt). Ik ben dus gewoon niet fit. Dus vergeef me af en toe.:T

TYN zei:
Tja, misschien moet men eens kritisch naar het algemeen stemrecht kijken. Ik bedoel, ik kan niet zomaar, zeg, econoom of tandarts worden. Daar moet ik iets voor kunnen. Maar als iemand 18 is wordt er automatisch vanuit gegaan dat die persoon wel even weet wat het beste is voor een heel land. Mijn idee: stemrecht is iets dat je moet verdienen. .
Mee eens,
Een paar geleden las ik nog een stuk in de krant, waarin stond dat de stembiljetten misschien aangepast moesten worden om ze meer begrijpelijk te maken voor verstandelijk gehandicapten.
Zoals: het logo van de partij erbij, en een foto van de kandidaat op het stembiljet.

Dan vraag ik mij af, waarom mogen zulke mensen eigenlijk automatisch stemmen ?
Moeten we dat wel willen ?

Blue Moon zei:
TYN zei:
Tja, misschien moet men eens kritisch naar het algemeen stemrecht kijken. Ik bedoel, ik kan niet zomaar, zeg, econoom of tandarts worden. Daar moet ik iets voor kunnen. Maar als iemand 18 is wordt er automatisch vanuit gegaan dat die persoon wel even weet wat het beste is voor een heel land. Mijn idee: stemrecht is iets dat je moet verdienen. .
Mee eens,
Een paar geleden las ik nog een stuk in de krant, waarin stond dat de stembiljetten misschien aangepast moesten worden om ze meer begrijpelijk te maken voor verstandelijk gehandicapten.
Zoals: het logo van de partij erbij, en een foto van de kandidaat op het stembiljet.

Dan vraag ik mij af, waarom mogen zulke mensen eigenlijk automatisch stemmen ?
Moeten we dat wel willen ?

Wat een onzin.

Ongelooflijk domme opmerking op de Telegraaf:

"Roemer wil over links"

...wat hadden ze anders verwacht ?!? Rechts ?

Zou het misschien kunnen zijn dat slechts wordt geschreven wat de hr. Roemer kenbaar heeft gemaakt :rolleyes:

Volkomen onzinnig om dit op de schrijven. Voor de meeste PVV-aanhangers die daar rond lopen is het wel handig om te weten.

Dus toch niet volkomen onzinnig?

Daarnaast kan een krant bij zijn berichtgeving er niet van uitgaan dat iedereen zo goed op de hoogte is als jij.

wibi zei:

"Roemer wil over links"

Het was inderdaad een stuk duidelijker geweest als er had gestaan "Roemer wil meedoen in regering" :rolleyes:

up! zei:
wibi zei:

"Roemer wil over links"

Het was inderdaad een stuk duidelijker geweest als er had gestaan "Roemer wil meedoen in regering" :rolleyes:

Het was inderdaad een stuk duidelijker geweest als er had gestaan "Roemer heeft niet zoveel te willen maar hij zou het een goede grap vinden als hij alsnog mee mag doen in de regering" :rolleyes:

Soloman zei:
Het is nogal wat, eerst groeien de bomen de hemel in en dan krijg je enorme knal terug de grond in. Knap hoor dat hij dit overleeft.

Daarom was het ook heel verstandig van Roemer dat hij zich de afgelopen zomer, toen hij in sommige media al bijna premier was, nooit tot uitspraken heeft laten verleiden waar hij nu op terug had moeten komen.

Linkse variant kan nog steeds RW. Alleen de VVD heeft niet zoveel te willen. Wellicht kan Rutte nog het lijf redden door links een aan meerderheid te helpen. Anders doet hij niet eens mee...

wibi zei:

"Roemer wil over links"

Telegraaf is captain obvious. Maar zoals je zelf al aangeeft, er zitten een hele hoop PVV-stemmers daar en die voor hun is dat wellicht nog nuttige informatie.

wibi zei:
Linkse variant kan nog steeds RW. Alleen de VVD heeft niet zoveel te willen. Wellicht kan Rutte nog het lijf redden door links een aan meerderheid te helpen. Anders doet hij niet eens mee...

De VVD heeft niet zoveel te willen? Rutte moet het lijf redden? Rutte die links aan een meerderheid gaat helpen? Ik geloof dat je de verlkezingsuitslag niet helemaal hebt begrepen. De SP heeft weinig te willen, face the facts :).

En Pechtold heeft al duidelijk aangegeven dat hij ook geen links kabinet in het zadel gaat helpen. Ook het CDA zie ik dat niet doen. Dus over links zijn de mogelijkheden er ook niet.

Ik hoop op Paars III. Zonder die meerderheid in de Eerste kamer lukt het ook wel. Voor Europese zaken hebben we GL en het CDA die zullen steunen, voor zaken als abortus en euthanasie hebben we GL en voor economische besluiten het CDA.

Als je PvdA + SP hebt, met voor de opvulling CDA en/of D66, dan lijkt mij dat de opvullers wel een zeer ondergeschikte rol gaan spelen rechts van de hoofdspelers, ondanks dat zij bijna even groot als de SP zijn. Niet bepaald aantrekkelijk, dus lijkt mij geen realistische verhaal.

Bij een paarse coalitie zitten beide opvullers tussen links en rechts in, waardoor meer invloed kan worden uitgeoefend, en ook nog eens doordat PvdA en VVD bijna even groot zijn (de 3e/4e coalitiepartner bepaalt dan de balans binnen de coalitie, de VVD alleen kan dan de PvdA niet overstemmen). Betere optie dus (voor hen).

Het is allemaal niet realistisch wat ik zeg, maar was VVD, PVV en CDA 2 jaar geleden wel realistisch ? Praktijk kan heel anders uitpakken t.o.v. de theorie...

BMdoubleyou zei:
En Pechtold heeft al duidelijk aangegeven dat hij ook geen links kabinet in het zadel gaat helpen. Ook het CDA zie ik dat niet doen. Dus over links zijn de mogelijkheden er ook niet.

Ik hoop op Paars III. Zonder die meerderheid in de Eerste kamer lukt het ook wel. Voor Europese zaken hebben we GL en het CDA die zullen steunen, voor zaken als abortus en euthanasie hebben we GL en voor economische besluiten het CDA.
Wat dat betreft jammer dat GL tot 5 gereduceerd is. Er zijn alleen ook nog andere belangrijke thema's naast economie en europa, zoals zorg, woningmarkt, onderwijs.

Kom net binnen.

Wat dat betreft jammer dat GL tot 5 gereduceerd is.

Wat is er nu weer gebeurd? Ga me niet vertellen dat de PvdA weer een zetel kwijt is aan GL, staan ze nu alweer op 5?
Oh, my god, moet even zo doorgaan en die irritante Dibi zit straks ook weer in de kamer.

wibi zei:
ik geloof dat je zicht enigzins vertroebeld is net als die van je 'meester'.
Hoorde hem net op BNR iets roepen over wat hij wel niet vond dat er moest gebeuren.
Of hij heeft een klap van de molen gehad afgelopen dinsdag of hij zit bij hetzelfde cabaretgezelschap als Kizashi.

Volgens mij is het de VVD die samen met de PvdA een grote overwinning hebben geboekt en niet de SP.
Dus dan kan hij wel fijntjes roepen dat de partijprogramma's van de PvdA en de VVD mijlenver uit elkaar liggen maar dan heeft hij waarschijnlijk weer in zijn eigen sprookjesboek zitten lezen.
Op de grote punten valt het nog wel mee hoe ver beide partijen uit elkaar liggen.
Het zou mooi zijn als ze beiden over hun schaduw heenstappen en durven door te pakken.
Ben nu wel klaar met dat populistische gebrul vanaf de flanken. Zowel van de SP als de PVV. Want zowel PVV en SP zijn populistisch.
Vooral nu Wilders al bij voorbaat roept dat hij de 'coalitie' hard gaat bestrijden terwijl hij nog niet eens weet wat de coalitie is.

En nu even wat anders: https://www.telegraaf.nl/overgeld/hypotheken/12944613/___Bos_liet_kans_hypotheken_lopen___.html

Voor Samsom maar goed dat dit 'na' de verkiezingen pas bekend geworden is.
Een rel in wording als ik het zo mag stellen.

Ja hallo, dat is Bosje. Met zijn kinderwagen zonder kind en zijn "Ik wil meer tijd aan mijn gezin besteden".:rolleyes:

Wat een vent.
Wat eenn domper destijds. Schamen is een groot woord, maar het kwam dicht in de buurt bij mij.
En als ik het eten klaarmaak, ben ik een keukenman, geen kok:D
sommige mensen in de PvdA kun je beter achter het behang plakken.

Vooral nu Wilders al bij voorbaat roept dat hij de 'coalitie' hard gaat bestrijden terwijl hij nog niet eens weet wat de coalitie is.

Erg voorbarig inderdaad. Tekent zijn instelling. (n)

Het zou mooi zijn als ze beiden over hun schaduw heenstappen en durven door te pakken.

Van beide kanten koppigheid laten varen en compromissen sluiten.

Soloman zei:
Ja hallo, dat is Bosje. Met zijn kinderwagen zonder kind en zijn "Ik wil meer tijd aan mijn gezin besteden".:rolleyes:

Wat een vent.
Wat eenn domper destijds. Schamen is een groot woord, maar het kwam dicht in de buurt bij mij.
Ik doelde ook op imagoschade die de PvdA hier door op had kunnen lopen.
Het ergste is nog dat meneer met uitgestreken gezicht (ik weet het is een aanname want hij heeft het antwoord gesmst geloof ik) durft te beweren dat hij zich dat niet meer kan herinneren.:eek:

Had Bos die bewuste dag samen met Brinkman bij Nieuwspoort een afzakkertje gehaald????

Ik vind het al van de ratten besnuffeld dat er uberhaupt een partij voor de dieren is maar die Thieme is echt de weg kwijt.
Eerst over rechts dan over links. Voor zowel over rechts als over links is geen absolute meerderheid en dus geen mogelijkheid een stabiel kabinet te vormen. VVD en PvdA samen met eventueel aanvullingen zijn de enige manier zijn om een stabiel kabinet te vormen.
Daarnaast we hebben helemaal geen tijd voor gesnuffel aan elkaar. Voor het geval onze wereldvreemde dierenactivist die zelf haar schaapjes op het droge heeft er is een CRISIS aan de gang. We hebben al veels te lang gedraald.

https://www.telegraaf.nl/binnenland/verkiezingen2012/12945834/__Thieme__eerst_rechts_proberen__.html

Nou altijd...

Groningen stemde volgens mij vroeger CPN en PSP. En Friesland CDA.

lenin_tjuchem510x210.jpg

(beeld in Tjuchem)

Mijn trots, mijn Russisch ideaal
Ben jij man van ons volk
Rood en proletarisch
Hart van eerlijkheid

Gegoten in brons en goud
vanuit ons vlees en bloed
jaren van onderdrukking
verlost gij ons van geld

Samen zijn wij een, Lenin,
Groot zijn wij saam in stad en volk
Kap'taal, fabriek en landbouwgrond
gij maakt van ons eenheid en univers.

klap klap klap
dank u dank u dank u

Bezienswaardigheden - Tjuchem
Bij bouwmagnaat Henk Koop staat een negen meter hoog bronzen, uit Oost-Duitsland afkomstig beeld van Lenin. In december 1997 stond het als nieuwjaarsstunt ineens op de Brink van het Friese Oosterwolde.

Soloman zei:

Wat een vent.

Solo, dat heb je bij elke partij.

Ik vind dat je een partij moet beoordelen om het geheel. De 100-derden personen die een partij vormen, hun programma, waar een partij voor staat.

Als een partij zich ophangt aan 1 persoon gaat het fout. Dat zie je bij de SP. Het gezicht van een SP is dat van een teddybeer zonder inhoud. Wellicht een aardige man om een biertje mee te drinken, maar inhoudelijk wordt hij afgeserveerd door de andere partijen. Dat werkt maar even. Helaas voor de SP een weekje te kort.

Dus wat Bos fout heeft gedaan zou mij een worst wezen. Verandert niets aan het respect voor de PvdA.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik pukkels kreeg van Jan Marijnisse. Omdat hij een beetje van dat stalin-achtige had.

meeuw zei:
Soloman zei:

Wat een vent.

Ik vind dat je een partij moet beoordelen om het geheel. De 100-derden personen die een partij vormen, hun programma, waar een partij voor staat.

Dus wat Bos fout heeft gedaan zou mij een worst wezen. Verandert niets aan het respect voor de PvdA.
Daarom blij dat het nu pas uitkomt want heel veel mensen denken niet zo.

michel1975 zei:
meeuw zei:
Soloman zei:

Wat een vent.

Daarom blij dat het nu pas uitkomt want heel veel mensen denken niet zo.

Dat noem ik nou eens een positief geluid (en die van Meeuw natuurlijk).

Terug
Bovenaan