Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
De huizenmarkt zou erbij gebaat zijn als de reiskostenvergoeding belast werd, zoals de huidige plannen nog zijn. Want: dan gaan er meer mensen verhuizen naar een woning dichtbij hun werk. Gaat de belasting alsnog in de prullenbak, dan is die stimulans weer weg.

Verder blijft de overdrachtbelasting nu definitief op 2%, dat is toch ook goed voor de huizenmarkt. En er wordt uitgezocht of de banken inderdaad een procent te veel rente rekenen op hun hypotheken. Als dat zo is, moeten de hypotheken omlaag en kunnen er weer meer verstrekt worden op basis van de huidige inkomens.

Clignoteur zei:
De huizenmarkt zou erbij gebaat zijn als de reiskostenvergoeding belast werd, zoals de huidige plannen nog zijn. Want: dan gaan er meer mensen verhuizen naar een woning dichtbij hun werk. Gaat de belasting alsnog in de prullenbak, dan is die stimulans weer weg.

En jij gelooft dat ? Echt niet, want mijn vrouw woont 2,5 kilometer van haar werk af en ik moet er ruim 60 kilometer voor reizen. O, nu krijg ik geen reiskosten meer en zal ik maar verhuizen. Woont mijn vrouw op 60 kilometer van haar werk en die krijgt ook geen reiskosten. Verhuizen helpt dus niet en lost het probleem van de huizenmarkt dus niet op...

Is er al een nieuwe regering ? Ik ben vorige week even naar Zuid-Frankrijk geweest en hoop dat ze een beetje haast hebben gemaakt...in een week kan veel gebeuren. Ik gok op een VVD-PvdA coalitie, omdat Rutte niks te willen heeft en Samsom heel graag in de regering wil zitten zonder SP blijkbaar en blijft er voor hem ook niet veel over. Indien dit zo is wacht ik weer op nieuwe verkiezingen...

Ben er weg van ! Heb iets te vieren. Mijn vrouw heeft vandaag een vaste (jawel !) aanstelling gekregen bij haar bedrijf. Dit is zo zeldzaam geworden dat dit feit zelfs gevierd wordt.(y)
Voor Rutte is zijn eerste succesje ook al binnen: meer werk heeft hij beloofd en, verrek, het werkt nog ook.:LOL:
(edit: alvast dank voor gelukswensen).

wibi zei:
Ben er weg van ! Heb iets te vieren. Mijn vrouw heeft vandaag een vaste (jawel !) aanstelling gekregen bij haar bedrijf. Dit is zo zeldzaam geworden dat dit feit zelfs gevierd wordt.(y)
Voor Rutte is zijn eerste succesje ook al binnen: meer werk heeft hij beloofd en, verrek, het werkt nog ook.:LOL:
(edit: alvast dank voor gelukswensen).
En naar mate de tijd vordert word je milder richting Rutte. Verstand komt met de jaren:)
Nee hoor flauw geintje. Mijn felicitaties.

Voor VVD-leider Mark Rutte gelden twee voorwaarden voor hij met de PvdA in een kabinet stapt. Zo'n kabinet moet allereerst in staat zijn Nederland sterker uit de crisis te laten komen. Daarnaast moet het een stabiel team zijn dat een volledige regeerperiode tot de verkiezingen in mei 2017 wil blijven zitten.

Een regeerperiode blijven zitten wilden ze vorige keer ook wel, maar als je samenwerkt zijn er meerdere partijen om rekening mee te houden.
Kortom: dit kan hij helemaal niet waarmaken. Vooral het 1e punt niet, maar Rutte zit niet met een 'leugentje' meer of minder. Als 'Jan publiek' en de 'PvdA' er maar intrappen..

wibi zei:
Vooral het 1e punt niet, maar Rutte zit niet met een 'leugentje' meer of minder. Als 'Jan publiek' en de 'PvdA' er maar intrappen..

De maatschappij kan niet bestaan zonder een leugentje.

Het 'deelakkoord' is er zo'n beetje doorgejast en iedereen krijgt de, niet beloofde, belastingverhoging van dhr. Rutte. Tsja, had je maar niet op de VVD moeten stemmen.
En Samsom laat 'duidelijk'merken niet met de SP samwen te willen voor een beter en socialer Nederland. Hij heeft de kans omdat je, in tegenstelling tot rechts, juist met linkse partijen wel een meerderheid kan smeden. Dat hij blind voor de VVD gaat geeft Rutte geen keus en moet enkele voorkeuren van de PvdA wel pikken anders wordt hij geen MP en gaan we wellicht toch naar de linkse variant.
Kan nog als Samsom per se MP wil worden, alhoewel ik denk dat hij eerst ervaring op wil doen en het wel goed vindt op deze manier.

Ik las gisteren in de krant de interessante theorie dat ze misschien de Eerste Kamer moeten ontbinden. En dat is 104 jaar geleden, in 1908, voor het laatst gebeurd.

Zoals bekend hebben VVD en PvdA geen meerderheid in de senaat. De volgende primaire verkiezingen waar die samenstelling van afhangt, de verkiezingen voor de Provinciale Staten, zijn pas in 2015 weer. Maar de statenleden kunnen ook tussendoor opnieuw de senaatleden kiezen, dat mag gewoon. En dan is er kans dat ze tot een samenstelling komen waarbij het komende kabinet wel een meerderheid in de Eerste Kamer heeft.

Ben benieuwd of ze dit inderdaad gaan proberen.

Dit is ronduit belachelijk ! Die doet me aan klaine kinderen denken die hun zin niet krijgen en dan beginnen te 'drammen'.

wibi zei:
Dit is ronduit belachelijk ! Die doet me aan klaine kinderen denken die hun zin niet krijgen en dan beginnen te 'drammen'.

En dat is anders dan politiek in welk opzicht? ;)

Ik denk dat ik de vraag begrijp LMJ en denk dat de meerderheid van Nederland dit kabinet helemaal niet wil. De rechtse mensen hebben VVD gestemd om samen met andere rechtse partijen te kunnen regeren net zoals velen op het PvdA gestemd hebben om Samsom MP te laten worden en te regeren met oa. de SP. Niet om die 2 samen te laten gaan in donkerpaars !
Nu lijkt het of ze de 1e kamer willen ontbinden omdat er geen meerderheid is. Zal Obama ook zijn '1e kamer' kunnen/mogen ontbinden omdat hij geen meerderheid heeft ? Geen meerderheid is 'all in the game' en bij geen meerderheid ontbinden is kinderachtig...

* de VVD zal hier over maximaal 4 jaar op afgerekend worden...*

maar het was toch voor iedereen duideijk dat er een chromodinges ontbrak bij Emiel..

Denk eerder dat de Nederlanders net op tijd hebben ingezien dat ze geen SP in het kabinet willen.

meeuw zei:
Denk eerder dat de Nederlanders net op tijd hebben ingezien dat ze geen SP in het kabinet willen.

Dat denk ik ook, dat Roemer als leraar vast heel goed en gezellig is maar dat het daar ook maar bij moet blijven ;)

wibi zei:
Ik denk dat ik de vraag begrijp LMJ en denk dat de meerderheid van Nederland dit kabinet helemaal niet wil. De rechtse mensen hebben VVD gestemd om samen met andere rechtse partijen te kunnen regeren net zoals velen op het PvdA gestemd hebben om Samsom MP te laten worden en te regeren met oa. de SP. Niet om die 2 samen te laten gaan in donkerpaars !

Waar haal je die wijsheid vandaan? Veruit het grootste deel van de Nederlanders heeft op ofwel de VVD, ofwel de PvdA gestemd. En als ik die 16-jarige VWO-scholier van EenVandaag mag geloven is de meerderheid van die mensen vóór een samenwerking tussen VVD en PvdA. Waar jij je op baseert, buiten onderbuikgevoelens, is me dus niet helemaal duidelijk.

Ook dat 'rechtse mensen stemmen rechts want ze willen een rechts kabinet (en omgekeerd voor links)'-verhaal vind ik grote onzin. Ik geloof dat Jan Mulder vlak na de verkiezingen iets vergelijkbaars bij DWDD zat te blaten. Dat "een coalitie tussen VVD en PvdA kiezersbedrog is WANT de VVD-stemmers willen juist niet samen met de PvdA en andersom". Ik vind een dergelijke opvatting juist een belediging voor de intelligentie van de gemiddelde kiezer. Iedereen weet toch dat Nederland een coalitieland is en dat ieders stem dus met een flinke scheut 'compromis' wordt overgoten.

TYN zei:
wibi zei:

Waar haal je die wijsheid vandaan?

Wat je allemaal schrijft boeit me niets en zal ik zeker niet op reageren. Iets begrijpen is heel erg moeilijk. Er staat "en denk dat" wat een veronderstelling inhoudt. Dat weet ik dus niet. Kom dan verder niet met je reacties op mijn schrijven !

Als trouwe VVD-stemmer (nooit lid geweest) moet ik toegeven dat ik steeds meer begin te zien (vertrouwen krijg) in Samsom. Daarnaast vind ik het prima dat ook het sociale element in een regering sterk vertegenwoordig is. Uitingen 'dat de idealen van de achterban (of zo) worden verkwanseld' (van beide kanten) vind ik nogal kortzichtig. Iedereen weet toch dat geen der partijen meer dan 50% van het volk vertegenwoordigt? En dan nog zou ik een éénzijdig beleid niet passend vinden.

TYN zei:
Ik vind een dergelijke opvatting juist een belediging voor de intelligentie van de gemiddelde kiezer. Iedereen weet toch dat Nederland een coalitieland is en dat ieders stem dus met een flinke scheut 'compromis' wordt overgoten.

Kiezers zijn ook (om ze maar meteen over een kam te scheren) achterlijk, kijk maar naar het populisme hier in Nederland, een of andere mafkees roept dat hij dingen gaat doen voor het land die totáál niet haalbaar zijn en iedereen stemt op de mafkees. Of de VS, waar een grote groep tegen het eigenbelang of het belang van grote groepen in Amerika in stemmen.

Renault Grand Scenic zei:
TYN zei:
Ik vind een dergelijke opvatting juist een belediging voor de intelligentie van de gemiddelde kiezer. Iedereen weet toch dat Nederland een coalitieland is en dat ieders stem dus met een flinke scheut 'compromis' wordt overgoten.

Kiezers zijn ook (om ze maar meteen over een kam te scheren) achterlijk, kijk maar naar het populisme hier in Nederland, een of andere mafkees roept dat hij dingen gaat doen voor het land die totáál niet haalbaar zijn en iedereen stemt op de mafkees. Of de VS, waar een grote groep tegen het eigenbelang of het belang van grote groepen in Amerika in stemmen.

Kiezers zijn niet achterlijk, maar naief. Ze denken/hopen met hun stem wat te kunnen beinvloeden, maar de werkelijkheid is dat geen enkele Nederlander ooit een kabinet krijgt waar hij tevreden mee is... Daarom zal Nederland ook nooit uitgeklaagd zijn. Ik blijf het zeggen: een dictatuur is niet leuker, niet fijner, maar wel eerlijker. Daar weet je tenminste dat je geen hol in te brengen hebt...;)

De top van GroenLinks heeft geen vertrouwen meer in het leiderschap van Jolande Sap. Zowel de partijtop als de Tweede Kamerfractie vindt haar positie onhoudbaar.

Ze kunnen gelijk Tofik Dibi aanstellen...die heeft toch niets te doen...

meeuw zei:
Als trouwe VVD-stemmer (nooit lid geweest) moet ik toegeven dat ik steeds meer begin te zien (vertrouwen krijg) in Samsom. Daarnaast vind ik het prima dat ook het sociale element in een regering sterk vertegenwoordig is. Uitingen 'dat de idealen van de achterban (of zo) worden verkwanseld' (van beide kanten) vind ik nogal kortzichtig. Iedereen weet toch dat geen der partijen meer dan 50% van het volk vertegenwoordigt? En dan nog zou ik een éénzijdig beleid niet passend vinden.

Ik denk dat bovenstaande de beste opmerking is in dit hele topic. Helemaal mee eens.

Laatste nieuws over GL:

Jolande Sap is opgestapt als partijleider van Groenlinks. De top van GroenLinks had geen vertrouwen meer in haar leiderschap. Zowel de partijtop als de Tweede Kamerfractie vindt haar positie onhoudbaar.

Niet echt een verrassing, zoals al eerder aangegeven vond ik haar opmerking na de verkiezingen over Wilders/PVV best veelzeggend over haar persoonlijkheidje...

wibi zei:
De top van GroenLinks heeft geen vertrouwen meer in het leiderschap van Jolande Sap. Zowel de partijtop als de Tweede Kamerfractie vindt haar positie onhoudbaar.

Ze kunnen gelijk Tofik Dibi aanstellen...die heeft toch niets te doen...

ik denk dat ie 75% van 020 meekrijgt. :cool:

R-W zei:
Niet echt een verrassing, zoals al eerder aangegeven vond ik haar opmerking na de verkiezingen over Wilders/PVV best veelzeggend over haar persoonlijkheidje...
Dat was inderdaad geen sterke aktie van haar. Net als dat stekkerincident.
Alleen in dit geval is we wel met een mes in de rug gestoken door haar eigen partijtop. Dat kan haast niet zonder gevolgen blijven.

Er zullen morgen vast nog wel wat koppen rollen in GroenLinks. Die voorzitter gaat dit dramatisch verlopen afgelopen half jaar echt niet zonder consequenties achter zich laten.

Maar het stomste vind ik dat dan de andere GL-TweedeKamerleden als een vorm van protest niet Jolande's plaats in willen nemen. Dat is natuurlijk belachelijk. Zij heeft het niet goed gedaan. Als ze dan weggaat of weg moet, heeft ze dat aan zichzelf te danken. Daar hoeven zij niet tegen te protesteren, Of hebben ze soms faalangst? Dan horen ze niet in de kamer...

En weer wat GL-nieuws:

Partijvoorzitter Heleen Weening van GroenLinks stapt op. Dat maakte zij zaterdag bekend op een partijraad in Utrecht. Met haar stapt het hele partijbestuur op.

wibi zei:
En weer wat GL-nieuws:

Partijvoorzitter Heleen Weening van GroenLinks stapt op. Dat maakte zij zaterdag bekend op een partijraad in Utrecht. Met haar stapt het hele partijbestuur op.
Mooi, het resultaat van de afgelopen verkiezingen was al fantastisch, nu misschien het einde van deze partij. Ik vind het echt een vreselijk mens die Sap, maar dit heeft ze knap gedaan.

R-W zei:
meeuw zei:

Dat denk ik ook, dat Roemer als leraar vast heel goed en gezellig is maar dat het daar ook maar bij moet blijven ;)

Mwah, je kan het totaal oneens zijn met de plannen van de SP (ik ben het ook totaal met de plannen van de VVD oneens), maar doen alsof Roemer en de SP dom zijn vind ik te kort door de bocht (heb al vaker zulke dingen hier gelezen). Roemer is in zijn partij de enige HBO'r, de rest op de lijst is allemaal universitair geschoold. De SP is de enige partij waar dat zo is.

Ik had overigens strategisch PVDA gestemd, wel spijt van want ze zitten weer flink te draaien. Les voor de volgende keer.

En ik hoop dat er geen sociaal leenstelsel komt...

Scheur-ijzer zei:
R-W zei:
meeuw zei:

Mwah, je kan het totaal oneens zijn met de plannen van de SP (ik ben het ook totaal met de plannen van de VVD oneens), maar doen alsof Roemer en de SP dom zijn vind ik te kort door de bocht (heb al vaker zulke dingen hier gelezen). Roemer is in zijn partij de enige HBO'r, de rest op de lijst is allemaal universitair geschoold. De SP is de enige partij waar dat zo is.

Ik had overigens strategisch PVDA gestemd, wel spijt van want ze zitten weer flink te draaien. Les voor de volgende keer.

En ik hoop dat er geen sociaal leenstelsel komt...

Weet niet waaruit jij denkt te moeten opmaken dat men Roemer (of de SP) dom vindt? Vind (vond) Cohen ook niet dom, denk wel dat hij beter iets anders kan doen dan bovenaan het pvdalijstje staan. Daarnaast kan je misschien wel universitair geschoold zijn maar dat maakt je nog niet automatisch een geschikte kandidaat, iets dat soms wat moeilijk te bevatten is, volgens mij. Het lijkt er wel eens op dat ministersposten ook maar at random verdeeld worden, volgens mij hoorde ik gisteren iets over Plassterk , die kon terugkomen op 'onderwijs' en anders op '... en landbouw', lijken me toch wel 2 verschillende disciplines.

Ik dacht dat je daar op doelde, maar dat was dus niet zo. Toch heb ik het wel vaker gelezen bij anderen (bijvoorbeeld met bordjes 8 jaar havo), dus wilde daar even een tegengeluid bieden.

Interessant stukje:

https://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/3327695/2012/10/06/Ben-ik-even-blij-dat-ik-niet-op-Samsom-heb-gestemd.dhtml

Scheur-ijzer zei:
Roemer is in zijn partij de enige HBO'r, de rest op de lijst is allemaal universitair geschoold.

En wat voor HBO: een driejarige opleiding tot schoolmeester, na een mavo+havo carrière. Hij steekt wel heel erg af bij die academici hoor.

Kamerlid Bram van Ojik volgt Jolande Sap op als fractievoorzitter bij GroenLinks.

Rutte zit nog niet in het torentje en het 'naaien' van de Nederlander gebeurt nu al.

https://www.nu.nl/politiek/2929743/verbazing-opstelling-vvd-bij-debat-gezinsmigratie.html

Dit gezegd hebbende denk ik dat veel VVD stemmers dit helemaal niet wilden. Vandaar de grote race tussen VVD en PvdA. Denk dat de PVV'ers die naar de VVD zijn overgestapt nu erg spijt hebben. Rutte's partij wordt hierop afgestraft.....

Terug
Bovenaan