Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Wat me wel verontrust is de onrust in de moslimlanden ten aanzien van een filmpje van 14 minuten op youtube.
Ik heb niets, maar dan ook helemaal niets met de PVV. Alleen als ik dit zo zie vraag ik me echt af wat die moslims bezielen.

Ook maar goed dat dit pas losbarst na de verkiezingen want Geert had ook hier weer garen bij gesponnen.
Ik geloof niet in lot maar het heeft kennelijk zo moeten zijn.

En laten wij ons wel even realiseren dat dit niet alleen tegen de VS is gericht, maar ook tegen Duitsland, Engeland en eigenlijk alle westerse landen (volgens RTL4-journaal). Gelukkig is de gemiddelde actievoerder te dom om te weten dat NL ook nog bestaat, maar toch. Wel prettig voor de coalitie-onderhandelingen. Heb je zo al weer een aantal landen waarvoor je de ontwikkelingshulp kunt schrappen. Blijft er nog maar een minimaal gat tussen de bezuinigingen die de VVD wenst versus PvdA.

Ze zijn zelfs een Duitse ambassade binnengelopen. Mensen hebben er totaal niets mee te maken.
Een beetje moslim heeft IQ, denk ik altijd, maar blijkbaar zit de wereld niet zo in elkaar.:rolleyes:

Zag op het journaal zo'n actievoerder die schreeuwde dat de VS moet stoppen met het uitzenden van dat filmpje. Alsof de VS dat ooit heeft gedaan. Blijkbaar hebben zulke figuren niet het besef dat in de vrije wereld je niet kunt tegenhouden dat iemand een dergelijk filmpje maakt en dat het land waarin dat persoon woont daar niets mee te maken heeft.

Soloman zei:
Ze zijn zelfs een Duitse ambassade binnengelopen. Mensen hebben er totaal niets mee te maken.
Een beetje moslim heeft IQ, denk ik altijd, maar blijkbaar zit de wereld niet zo in elkaar.:rolleyes:
Godsdienstwaanzin.
Ik heb uberhaupt niet zo veel op met mensen die elkaar naar het leven staan in naam van het geloof.

Ik ben ook godsdienstig, maar als mensen allemaal heel vervelende dingen over God of Jezus gaan zeggen, dan denk ik, veel plezier ermee, wat jij wil.

Die raket vond ik echt waanzin. Dan ben je toch niet helemaal lekker? Moet je die gasten over straat zien gaan.
235_162_54026865_50544942.jpg

wat moet je daar nou van denken. In een inrichting zijn ze nog normaler!

Persoonlijk vind ik geloof prima zolang het bijzaak is. Als het hoofdzaak van het leven wordt gaat het fout.

Nou, laat ik het zo stellen, en zo staat het ook in de Bijbel (ik kan het weten), doe het binnenshuis.
Voor mij is het belangrijk, maar er leven talloze mensen naast mij die andere dingen belangrijk vinden. Dat hoor je te respecteren. Daarom ben je mens. Mens zijn is namelijk vrijheid (staat gelijk aan). Iedereen is vrij om zijn eigen keuzes te maken (zolang er geen geweld bij komt kijken).
Het rare is, het Nieuwe Testament in de Bijbel en vele stukken in de Koran ook, zeggen: gebruik geen geweld ("keer de andere wang toe " ). Ik vind het heel vreemd dat hier mensen van de "godsdienst van vrede (Islam)" zo ontzettend veel geweld gebruiken.
Ander voorbeeld: het offerfeest komt eraan. Wat gebeurt er: ze STELEN de schapen. Dat zijn dus gelovigen.

Iedereen heeft recht op godsdienst, maar hou je wel aan de regels van het land.

Ik denk, ik vermoed dat die huidige rellen en demonstraties in die islamitische landen sterk bogen op interne controle. Je moet meedoen want anders val je zelf in ongenade.

Twingo1 zei:
Ik denk, ik vermoed dat die huidige rellen en demonstraties in die islamitische landen sterk bogen op interne controle. Je moet meedoen want anders val je zelf in ongenade.

Zou je denken?

Ik denk wel dat er iets anders aan de hand is. Als reacties op een flimpje zo gewelddadig worden, is het eigenlijk niet normaal. Ik vond het erg van het personeel in die ambassade. Mensen met partners en kinderen, dat doe je toch niet?

Maar in een groep wel. Dan gebeuren de meest vreselijke dingen. Mede door de interne dreiging en hiërarchie binnen zo'n groep.

Het is ook hoe anderen tegen het westen aan kijken. Toen ik op Curacao woonde beleefde Nederland een weergaloze klim in welvaart. Iedereen dacht er hetzelfde over: Dat was het land van melk en honing, daar is alles en daar word je rijk. Het gekke was, dat ik het ook zo zag. Er ontstaat ook een spanning die op jaloezie is gebaseerd.

Ik had 11 jaar Curacao er op zitten toen ik in Nederland terugkwam. Ik wist niet wat ik zag. Allemaal nieuwe auto's die niet rookten of pruttelden. Supermarkten met honderd soorten brood. De grootste verrassing moest nog komen: het salaris, ik kon eindelijk weer sparen!

Het verschil was enorm.

Wat me ook opviel: Dat Nederlanders zo kunnen zeiken, zo zeuren. Ik was stomverbaasd. Ik had armoede gezien in Zuid-Amerika en de Antillen. Man, in Nederland heb je alles.

Oh ja, wat je ook gaat waarderen................. regen.
(Op Curacao gingen we buiten staan als er een bui overkwam, ik doe het hier nog steeds, echt waar).

Was je in die 11 jaar nooit terug in Nederland geweest, voor vakantie of zo? En van wanneer tot wanneer woonde je in Curacao?

Mijn een jaar jongere broer woont sinds 1992 in de VS, tussen Chicago en Detroit. Die komt zo nu en dan even terug in Nederland.

nee, nooit teruggeweest.
Jaren 90 was ik daar.

In die tijd heeft de welvaart een enorme vlucht genomen. Ik merkte ook dat de taal hier en daar was veranderd. De hele cultuur. Moest er enorm aan wennen. Ik vond de mensen ook veel oppervlakkiger geworden. Maar ja ik heb de jaren 60/70 meegemaakt, toen moest je nog een beetje knokken. Jaren 80 waren werkloosheidsjaren, maar ik had geluk.

Toen ik terug kwam viel me op dat de mensen veel meer met succes en materie bezig waren, de sjeu was er helemaal af. Veel gehaaster allemaal.
(De Antillen hebben trouwens veel grotere problemen hoor, vergis je niet. De modale mens heeft het veel en veel slechter daar dan de modale mens hier, komt door de politiek). Je moet eens weten in wat voor paradijs je hier leeft. Dat je gewoon kunt zeggen wat je wilt (kan op Curacao niet).

Ik heb daar ook gemerkt hoe corruptie in de samenleving komt. Curacao is een kleine gemeenschap. Bijna iedereen kent elkaar. Dus dat je in aanraking komt met een invloedrijk persoon is groot. Vaak zit hij in de familie (in mijn geval schoonfamilie). Of in de wijk (Bario).
Als je iets nodig hebt ga je (of meestal moeder of oma) naar hem toe en wordt in een goed gesprek om een gunst gevraagd. Vaak wordt daarbij iets voor teruggedaan, in de vorm van voordelen. Eigenlijk helemaal niet zo gek. Het is normaal daar.

Daarnaast is de familieband heel sterk. Men helpt elkaar in een bepaalde positie en het is doodnormaal dat je daar iets voor terugdoet. Een broer in nood of een broer met een bedrijf wordt altijd geholpen. Met een opdracht bijvoorbeeld. Het is helemaal niet vreemd dat een familielid van een minister wordt ingehuurd om iets te doen dat niet nodig is. Dat is de slechte kant. En... het eiland is klein, dus iedereen ziet het, maar het is de meest normale gang van zaken.

Had iemand overigens van de Politiek Partij NXD gehoord??

Politieke Partij NXD is een Nederlandse politieke partij die meedoet aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer op 12 september 2012.

De partij werd op 18 juni 2012 opgericht en is statutair gevestigd in Den Haag. Het doel van de partij is "Terug naar de jaren zeventig en tachtig, naar een stabiele regering". De partij wil een samenleving realiseren waarin burgers in staat worden gesteld om zelfstandig hun levensdoelen na te streven op alle terreinen van het maatschappelijke leven. Hierin mag geen onderscheid gemaakt worden tussen sekse, leeftijd en herkomst van de burgers. Bij de Tweede Kamerverkiezingen neemt Politieke Partij NXD slechts in één kieskring deel: kieskring 9 (Amsterdam). De partij heeft vijf kandidaten op de kandidatenlijst met Anil Samlal als lijsttrekker.

4ljb4y.jpg

Je gaat met alleen deelname in één kieskring natuurlijk niet veel bereiken. Ze haalden 68 stemmen. Drie van de vijf kandidaten hebben dezelfde achternaam (ik denk vader en twee dochters), de twee anderen zijn denk ik moeder en een echtgenoot of vriend van een van de dochters.

Godsdienstwaanzinnigen komen in alle religies voor. Ik herhaal even:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie#Directe_democratie :
Ook op religieus gebied zijn er uitspraken gedaan tegen de democratie. Een voorbeeld is hiervan de uitspraak die ds. J. Lohuis deed bij zijn afscheidspreek in een PKN-gemeente in Scherpenisse: De overheid is Gods dienaresse, maar ik ben tegen een democratie. Het is mijn diepste overtuiging dat de democratie een uitvinding van de duivel is. We moeten immers door God geregeerd worden (Eendrachtbode).

En onder andere:

https://www.telegraaf.nl/binnenland/verkiezingen2012/12906724/__Moslims_in_dubio_bij_verkiezingen__.html :
Radicaal-islamitische moslims twijfelen: wel of niet stemmen bij de Kamerverkiezingen? De moslimextremisten van Sharia4Holland betitelen de Kamerverkiezing als „afgoderij, waarvoor geen excuses bestaat”
Met tien "geboden" om niet te stemmen. Nummer 5:
5. Als je stemt, heb je jouw stem weggegeven en heb je dus geen stem meer. De gevolgen van wat de politieke partijen aan verkeerde handelingen doen is dan mede jouw verantwoordelijkheid. Je hebt geen recht van spreken meer.

https://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2492430/2001/09/06/Waarom-volwassenen-tekeergaan-tegen-Noord-Ierse-schoolmeisjes.dhtml
Iets wat ik in (kennelijk) 2001 op het journaal zag, waar ik nog steeds de tranen van in de ogen kan krijgen: katholieke schoolmeisjes die door volwassenen met stenen en vuurwerk worden bekogeld omdat hun route naar school door een protestantse wijk loopt. Ik hoor het de nieuwslezeres nog vragen aan de verslaggeefster: "Vinden ze dat nou normaal?" Het NOS-fragment kan ik helaas (of gelukkig) niet weer vinden.

https://nos.nl/op3/artikel/326867-ultraorthodoxe-joden-protesteren-tegen-naziisrael.html
Ortodoxe joden die een meisje van 8 bespugen en uitschelden voor hoer.

En zo kan ik helaas nog wel even doorgaan....

Mijn post was geen reactie op de NXD, lijkt mij wel een relaxed clubje. Maar inderdaad, in 1 kieskring deelnemen... Dan heb je wel wat geld over de balk gegooid. Ik weet niet precies hoeveel het kost, maar er is een soort van leges.

Edit: en waar anders dan op wikipedia vind je het antwoord: € 11.250.

michel1975 zei:
Als er hier vergelijkingen met de SP getrokken worden vanuit het verleden zijn diegenen asociaal en hebben zij het niet begrepen. Maar iemand met de naam (van de meest kapitalistische Suzuki ooit notabene:)) Mag even achteloos de vergelijking met '40-'45 er met de haren bij halen.

(y)

Hoezo zou dat niet mogen ?? Het was toch de Telegraaf die met een lastercampagne Roemer en de SP helaas met succes ten gronde probeerde te richten :confused: Na al die verhalen over rode boekjes van Mao , veel communistische ellende enz. mag de geschiedenis van de Telegraaf toch ook wel eens benoemd worden ? Ze werden na de tweede wereldoorlog zelfs "beloond " met een verschijningsverbod wat maar liefst 4 jaar duurde...Gelukkig ging toen de europese eenwording onder de Duitsers ook niet door .
Die Kizashi is trouwens niet de meest kapitalistische Suzuki ooit hoor , dat was de Vitara XL-7 die ik vijf weken geleden na bijna 400.000 km heb in moeten leveren , heb nu een Accord Tourer maar ter compensatie van deze overbodige luxe ook nog een als nieuwe Yugo 65EFi . Ook in de SP zitten veel autoliefhebbers !

Soloman zei:
nee, nooit teruggeweest.
Jaren 90 was ik daar.

In die tijd heeft de welvaart een enorme vlucht genomen. Ik merkte ook dat de taal hier en daar was veranderd. De hele cultuur. Moest er enorm aan wennen. Ik vond de mensen ook veel oppervlakkiger geworden. Maar ja ik heb de jaren 60/70 meegemaakt, toen moest je nog een beetje knokken. Jaren 80 waren werkloosheidsjaren, maar ik had geluk.

Toen ik terug kwam viel me op dat de mensen veel meer met succes en materie bezig waren, de sjeu was er helemaal af. Veel gehaaster allemaal.

Dat zal inderdaad een cultuurschok zijn geweest. Ik probeer het me voor te stellen. Je zal je ontheemd en misschien zelfs wel een beetje eenzaam hebben gevoeld. Niet meer op je vertrouwde plek. Bij ons is de ontwikkeling geleidelijk gegaan. Maar ook ik kan me mijn leventje, en het gevoel daarbij, van voor de digitale revolutie bijna niet meer inbeelden/herinneren. Net alsof ik toen een ander mens was. Is tot op zekere hoogte ook zo natuurlijk.

Soloman zei:
Nou, laat ik het zo stellen, en zo staat het ook in de Bijbel (ik kan het weten), doe het binnenshuis.
Voor mij is het belangrijk, maar er leven talloze mensen naast mij die andere dingen belangrijk vinden. Dat hoor je te respecteren. Daarom ben je mens. Mens zijn is namelijk vrijheid (staat gelijk aan). Iedereen is vrij om zijn eigen keuzes te maken (zolang er geen geweld bij komt kijken).
Het rare is, het Nieuwe Testament in de Bijbel en vele stukken in de Koran ook, zeggen: gebruik geen geweld ("keer de andere wang toe " ). Ik vind het heel vreemd dat hier mensen van de "godsdienst van vrede (Islam)" zo ontzettend veel geweld gebruiken.
Haha, verrek. Islam betekent vrede. Kom ik nu pas achter.:eek: Wat betreft de bijbel kan ik dat beamen maar van de Koran weet ik praktisch niets.

Soloman zei:

De christelijke (en dus bijbelgebaseerde) stromingen zijn niets beter dan de Islam. Ik noem maar de kruistochten, de Inquisitie en het (nog steeds niet uitgestorven) geweld in Noord Ierland. Maar je hebt helemaal gelijk, het is bizar hoe religies die vrede prediken en met het zwaard "regeren". De enige religie waarvan je kan zeggen dat het geweldloos is, is officieel geen religie. En als er al sprake is van geweld en boeddhistme in één zin, dan is het de politie die hardhandig een vreedzaam protest beeindigt of chinezen die tibetanen de babys uit de buik snijden. Met alle respect voor de mensen die een religie aanhangen, maar in mijn ogen zijn de grote geloofsstromingen oorzaak van meer leed op de wereld dan menig ander iets. Wat overigens niet betekent dat iedere gelovige een mafkees is, er zijn gelukkig genoeg mensen die hun religie wél vreedzaam belijden.

Maar goed, het was politiek in dit topic, niet religie ;)

Helemaal met je eens, maar ik heb al de opmerking gekregen dat ik niet voldoende ontopic schreef, toch even dit: De gereformeerde kerk (nu PKN) is al behoorlijk bijgedraaid hoor! Zijn veel maatschappelijker gericht dan vroeger. Gereformeerden nemen ook niet meer letterlijk de bijbel aan (moest er nog bijkomen, dat maakt het functioneren binnen de samenleving onmogelijk)

Maar die kruistochten, ja, geef je helemaal gelijk.

Maar terug ontopic (sorry YC, moest het even kwijt)

Het gaat hier over geloof en politiek. Ben van mening dat die strikt gescheiden moeten worden, dus geen moslimpartij. Er is (ooit) sprake geweest om die op te richten, maar wacht eens even. Dan ook geen CDA, ChristenUnie en SGP, want die zijn ook 'gelovig' en moeten verboden worden. Dan blijft er qua naam niet veel over van de ChristenUnie; hooguit een Unie...;)

Problemen voor Rutte nemen toe ? https://www.nu.nl/economie/2910293/grieken-willen-twee-jaar-uitstel-bezuinigingen.html

Even de broodnodige nuance in de berichtgeving over de demonstraties naar aanleiding van het anti-islam filmpje: Klik.

Denk dat Twingo met z'n opmerking over interne controle en sociale druk een goed punt aankaart. Als ik bovenstaand artikel mag geloven hebben veel mensen die film geeneens gezien. En laten we niet vergeten dat we op TV niet de meerderheid zien, maar een kleine fanatieke minderheid. De meeste mensen daar veroordelen de aanslagen en demonstraties net zo hard als wij doen.

wibi zei:
Het gaat hier over geloof en politiek. Ben van mening dat die strikt gescheiden moeten worden, dus geen moslimpartij. Er is (ooit) sprake geweest om die op te richten, maar wacht eens even. Dan ook geen CDA, ChristenUnie en SGP, want die zijn ook 'gelovig' en moeten verboden worden. Dan blijft er qua naam niet veel over van de ChristenUnie; hooguit een Unie...;)

ben ik helemaal met je eens maar als we wél een SGP, ChristenUnie e.d. toelaten dan oet je eigenlijk ook wél een moslimpartij toestaan. Daarbij valt het niet te ontkennen dat zij een aardig deel van NL uit zijn gaan maken en daar mag dan ook een vertegenwoordiging van zijn. Lijkt me wel verstandig om eea binnen bepaalde kaders te houden en dat geldt voor onze gelovige clubjes net zo goed. Vrouwen als minderwaardig beschouwen bijv is natuurlijk volkomen idioot maar mag kennelijk gewoon hier, verplichte zondagsrust idem.

Apart dat dit topic veel overeenkomsten vertoont met de tweede kamer op het moment: veel vertrekkers:)
en wat een rust.

Soloman zei:
Apart dat dit topic veel overeenkomsten vertoont met de tweede kamer op het moment: veel vertrekkers:)
en wat een rust.

Komt, denk ik, omdat men net zoveel moeite heeft om OT te blijven :rolleyes:

Ik had wel medelijden met de vertrekkende mensen. Positieve verhalen op de radio, maar ook hartverscheurende. Dat deed me best wat.
Verbeet ga ik missen, zeker.

Morgen gaat de nieuwe Tweede Kamer ook gelijk hun nieuwe voorzitter kiezen, geloof ik. Wie zal het worden?

Eigenlijk is de VVD nu aan de beurt. Maar bij een goede maakt het niet uit, heb nooit klachten over Verbeet gehoord. Kan zij niet doorgaan?

meeuw zei:
Eigenlijk is de VVD nu aan de beurt. Maar bij een goede maakt het niet uit, heb nooit klachten over Verbeet gehoord. Kan zij niet doorgaan?

Zij wil niet meer. Heeft zich ook niet kandidaat gesteld tijdens de afgelopen verkiezingen en gaat dus de kamer uit. Maar eh... het is een open procedure om tot een voorzitter te komen, iedereen kan zich daarvoor kandideren. Dus het is niet zo dat de VVD nu aan de beurt is.

Soloman zei:
Ik had wel medelijden met de vertrekkende mensen. Positieve verhalen op de radio, maar ook hartverscheurende. Dat deed me best wat.

Medelijden ? Die gasten gaan 38 maanden op wachtgeld waar een gewone werknemer veel slechter af is.....moeten ze ook meteen gelijk trekken !
Helemaal schandalig is het dat de koningin gisteren kwam met het verhaal dat we allemaal wat in moeten leveren...behalve zijzelf dan want ze krijgt er maar liefst € 61.000,- bij ! :( , ze zou een voorbeeld kunnen stellen door dit bedrag in te leveren....

R-W zei:
wibi zei:

ben ik helemaal met je eens maar als we wél een SGP, ChristenUnie e.d. toelaten dan oet je eigenlijk ook wél een moslimpartij toestaan. Daarbij valt het niet te ontkennen dat zij een aardig deel van NL uit zijn gaan maken en daar mag dan ook een vertegenwoordiging van zijn. Lijkt me wel verstandig om eea binnen bepaalde kaders te houden en dat geldt voor onze gelovige clubjes net zo goed. Vrouwen als minderwaardig beschouwen bijv is natuurlijk volkomen idioot maar mag kennelijk gewoon hier, verplichte zondagsrust idem.

Het mooie van onze democratie is dat geen enkele partij de absolute meerderheid heeft. Een Christelijke partij heeft bestaansrecht zolang er stemmers voor zijn. Graag geen overheid die beperkingen aan partijen oplegt. Wij hebben gelukkigde klassieke grondrechten die ons tegen de overheid beschermen. Een bestaande partij die vrouwen als minderwaardig beschouwt en dat ook uitdraagt ken ik overigens niet.

zeebra zei:
Een bestaande partij die vrouwen als minderwaardig beschouwt en dat ook uitdraagt ken ik overigens niet.

Uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatkundig_Gereformeerde_Partij : "De SGP ziet de verhouding tussen man en vrouw als onderdeel van een onveranderlijke scheppingsorde. De SGP leidt uit bijbelteksten af dat mannen en vrouwen door God een eigen “roeping en plaats” gegeven is, dat daarbij “de man het hoofd van de vrouw” is, en dat zitting nemen van de vrouw in politieke organen “strijdt met de roeping van de vrouw”. Het regeerambt is voorbehouden aan de man. Desalniettemin erkent de SGP koningin Beatrix “als regerend bij de gratie Gods”.
(...)
Door een maas in de statuten konden in 1984 enkele vrouwen lid worden van de partij. In 1993 legde de SGP expliciet vast dat vrouwen geen lid konden worden. Dit leverde veel kritiek op en toen de partij in 1994 haar derde Tweede Kamer-zetel verloor, schreef zij dit verlies onder andere toe aan haar vrouwenstandpunt. In 1996 werd bepaald dat vrouwen buitengewoon lid konden worden. Onder druk van een bij de rechter afgedwongen subsidiestop en van de eigen linkervleugel werd in 2006 het lidmaatschap opengesteld voor vrouwen, met als redenering: wie lid is van een politieke partij regeert nog niet. Wel werden vrouwen uitdrukkelijk uitgesloten van politieke ambten. Op 9 april 2010 droeg de Hoge Raad de Staat der Nederlanden op, maatregelen te nemen zodat de SGP 'het passief kiesrecht aan vrouwen toekent'."

De onderstreepte zinnen duiden toch aan dat de SGP vrouwen als minderwaardig beschouwt?

@clignoteur, dat dus idd, al was het niet echt moeilijk te raden ;)
Als dat nog gewoon mag hier dan is er ook ruimte voor andere richtingen. Beter zou het imho echter zijn om het hele geloof (welke stroming dan ook) uit de politiek te mikken.

Clignoteur zei:
zeebra zei:
Een bestaande partij die vrouwen als minderwaardig beschouwt en dat ook uitdraagt ken ik overigens niet.

Uit https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatkundig_Gereformeerde_Partij : "De SGP ziet de verhouding tussen man en vrouw als onderdeel van een onveranderlijke scheppingsorde. De SGP leidt uit bijbelteksten af dat mannen en vrouwen door God een eigen “roeping en plaats” gegeven is, dat daarbij “de man het hoofd van de vrouw” is, en dat zitting nemen van de vrouw in politieke organen “strijdt met de roeping van de vrouw”. Het regeerambt is voorbehouden aan de man. Desalniettemin erkent de SGP koningin Beatrix “als regerend bij de gratie Gods”.
(...)
Door een maas in de statuten konden in 1984 enkele vrouwen lid worden van de partij. In 1993 legde de SGP expliciet vast dat vrouwen geen lid konden worden. Dit leverde veel kritiek op en toen de partij in 1994 haar derde Tweede Kamer-zetel verloor, schreef zij dit verlies onder andere toe aan haar vrouwenstandpunt. In 1996 werd bepaald dat vrouwen buitengewoon lid konden worden. Onder druk van een bij de rechter afgedwongen subsidiestop en van de eigen linkervleugel werd in 2006 het lidmaatschap opengesteld voor vrouwen, met als redenering: wie lid is van een politieke partij regeert nog niet. Wel werden vrouwen uitdrukkelijk uitgesloten van politieke ambten. Op 9 april 2010 droeg de Hoge Raad de Staat der Nederlanden op, maatregelen te nemen zodat de SGP 'het passief kiesrecht aan vrouwen toekent'."

De onderstreepte zinnen duiden toch aan dat de SGP vrouwen als minderwaardig beschouwt?

Dat is net zo iets als:
Ik pas in mijn jas, mijn jas past in mijn tas dus ik pas in mijn tas. Het is een halve waarheid, dus een hele leugen.
Omdat je als man en vrouw niet gelijk bent wil dat niet zeggen dat je niet gelijkwaardig bent.

R-W zei:
Als dat nog gewoon mag hier dan is er ook ruimte voor andere richtingen. Beter zou het imho echter zijn om het hele geloof (welke stroming dan ook) uit de politiek te mikken.

Volgens mij zijn er drie hoofdstromingen in onze politiek:
Liberaal, socialistisch of christelijk. Waarom zou je een van de drie uitsluiten? Wij nederlanders hebben volgens de grondwet vrijheid van meningsuiting, vergadering en godsdienst. Daar moet de overheid zich niet in roeren. Anders gaan wij mensen uitsluiten van het democratisch proces.

Nope, het is een overtuiging gebaseerd op een boek, niet meer, niet minder. Je mag geloven wat je wil maar om dat als waarheid op te leggen gaat te ver, wie bepaalt dat iets 'in strijd is met de roeping van de vrouw' of 'het (regeer-)ambt voorbehouden is aan de man'?!

zeebra zei:
R-W zei:

Liberaal, socialistisch of christelijk. Waarom zou je een van de drie uitsluiten? Wij nederlanders hebben volgens de grondwet vrijheid van meningsuiting, vergadering en godsdienst. Daar moet de overheid zich niet in roeren. Anders gaan wij mensen uitsluiten van het democratisch proces.

Omdat mn de Christelijke stroming ook zelf van alles en iedereen actief uitsluit. En vwb de vrijheden, dat geldt dan alleen voor mannen, om het voorbeeld 'man-vrouw' maar even aan te houden?

zeebra zei:
Liberaal, socialistisch of christelijk. Waarom zou je een van de drie uitsluiten?

Dat zijn stromingen die niet te vergelijke zijn, maar weer op te delen zijn in twee andere, namelijk politieke en godsdientelijke. En juist omdat we een scheiding van kerk en staat hanteren, hoort zo'n godsdienstelijke stroming niet thuis in de politiek.

Kizashi zei:
Soloman zei:

Medelijden ? Die gasten gaan 38 maanden op wachtgeld waar een gewone werknemer veel slechter af is.....moeten ze ook meteen gelijk trekken !
Helemaal schandalig is het dat de koningin gisteren kwam met het verhaal dat we allemaal wat in moeten leveren...behalve zijzelf dan want ze krijgt er maar liefst € 61.000,- bij ! :( , ze zou een voorbeeld kunnen stellen door dit bedrag in te leveren....

Jij voelt je wel heel snel achtergesteld hè. Als het allemaal zo anders moet en raar is, waarom ga je dan niet zelf de kamer in?

R-W zei:
zeebra zei:
R-W zei:

Omdat mn de Christelijke stroming ook zelf van alles en iedereen actief uitsluit. En vwb de vrijheden, dat geldt dan alleen voor mannen, om het voorbeeld 'man-vrouw' maar even aan te houden?

De Christelijke stroming die van alles en iedereen actief uitsluit heeft het niet goed begrepen. Dat is niet volgens de bijbel. Iedereen is gelijkwaardig.

§anitarium zei:
zeebra zei:
Liberaal, socialistisch of christelijk. Waarom zou je een van de drie uitsluiten?

Dat zijn stromingen die niet te vergelijke zijn, maar weer op te delen zijn in twee andere, namelijk politieke en godsdientelijke. En juist omdat we een scheiding van kerk en staat hanteren, hoort zo'n godsdienstelijke stroming niet thuis in de politiek.

Zodra ze deelnemen aan de politiek zijn het politieke stromingen. Ook het socialisme is een ideologie die in bepaalde vorm (kijk naar de recente geschiedenis in de Sovjet Unie met haar kampen) niet bepaald model stond voor ieders vrijheid.

De scheiding van kerk en staat kennen wij al heel lang. De overheid oefent geen gezag uit over de kerk en de kerk als instituut niet over de overheid.
Dat staat los van de stroming van politieke partijen. Dat kan dus gewoon een Christelijke stroming zijn.
Eens zullen wij het niet worden. Dat hoeft ook niet. Van belang is wel dat de overheid mensen vrijlaat en hun doen en laten(binnen wettelijke kaders)
en daarvoor ook de bescherming, zoals verwoord in de grondwet, in stand houdt. Dat is essentieel. Anders worden bevolkingsroepen uitgesloten. Dat kan niet de bedoeling zijn.

zeebra zei:
Dat staat los van de stroming van politieke partijen. Dat kan dus gewoon een Christelijke stroming zijn.

Ja dat kan ook. Maar waarom zijn die christelijke partijen het dan niet eens over wat de bijbel zegt op dit punt? Waarom mogen CDA'ers en CU'ers wel vrouw zijn, zelfs verkiesbaar en als regeringslid, terwijl de SGP'ers zeggen dat in de bijbel dingen staan volgens welke dit niet mag?

zeebra zei:
Van belang is wel dat de overheid mensen vrijlaat en hun doen en laten(binnen wettelijke kaders) en daarvoor ook de bescherming, zoals verwoord in de grondwet, in stand houdt. Dat is essentieel. Anders worden bevolkingsroepen uitgesloten. Dat kan niet de bedoeling zijn.

En volgens mij staat in de grondwet ook dat we niet mogen discrimineren. Vrouwen niet toelaten tot je verkiesbare kandidaten en in de regering als jouw partij in de regering komt, is dan discriminatie.

Artikel 1 Nederlandse Grondwet:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Artikel 4 Nederlandse Grondwet:
Iedere Nederlander heeft gelijkelijk recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen alsmede tot lid van deze organen te worden verkozen, behoudens bij de wet gestelde beperkingen en uitzonderingen.

Artikel 6 Nederlandse Grondwet (die ga je zeker als verweer noemen):
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

zeebra zei:
R-W zei:
zeebra zei:
R-W zei:

De Christelijke stroming die van alles en iedereen actief uitsluit heeft het niet goed begrepen. Dat is niet volgens de bijbel. Iedereen is gelijkwaardig.

Dat zullen de 'zwartste kousen' ( ;) ) zeker niet met je eens zijn en het wordt gewoon actief gepraktiseerd, zie de tegel van clignoteur hierboven. Zoals ik al aangaf moet imho politiek niet met een geloof gemixed worden of, als we dat wel willen met zijn allen, alle geloven toestaan in onze vertegenwoordiging. Het lijkt me dat we tegenwoordig toch moeten accepteren dat vrouwen niet minder zijn dan mannen, homofilie geen ziekte is, zondag niet voor iedereen een heilige dag is, zwangerschappen niet altijd tot een geboorte moeten leiden, dat als er kerken gebouwd mogen worden andersgelovigen misschien ook wel zoiets zouden mogen, het iemand vrij staat om niet te geloven zonder dat daar allerhande consequenties aan verbonden worden en dat als iemand wél wil geloven, dat vooral ook moet kunnen doen maar dan ook in alles wat hij/zij wil.

Gaat de politiek nu eindelijk ook eens iets doen aan de huizenmarkt?

Er zijn vele mensen met een onverkoopbaar huis. Er zijn talloze initiatieven gaande, zoals bijv. huizenrotonde. Waarom komt de overheid niet met initiatieven.

Immers huizenmarkt op gang is een impuls voor de totale economie. Zo kan Rutte de mensen weer aan het werk krijgen,

Zal wel te duur worden als iedere werkende Nederlander 1000 euries krijgt.............

Terug
Bovenaan