Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
wibi zei:
Dit gezegd hebbende denk ik dat veel VVD stemmers dit helemaal niet wilden. Vandaar de grote race tussen VVD en PvdA. Denk dat de PVV'ers die naar de VVD zijn overgestapt nu erg spijt hebben. Rutte's partij wordt hierop afgestraft.....

Aannames, aannames, aannames...
Ik denk dat dat wel meevalt. Eerder mensen die de PvdA nu niet meer vertrouwen...

Nu de studenten...(denk dat Samsom de baas is bij de onderhandelingen):

https://www.nu.nl/politiek/2929899/leenstelsel-studenten-in-maak.html

Als Samson de baas was, hadden ze in het deelakkoord (herfstakkoord) geen sluitende begroting gehad. Samson heeft namelijk altijd gezegd dat hij dat niet nodig vond, omdat je de economie zo kapot maakt (en weer minder belastinginkomsten hebt -> neerwaartse spiraal). Maar hij vind dat toch niet meer belangrijk dus kan je wel zeggen dat Rutte de baas is.

Belachelijk die afschaffing van de studiefinanciering. Ken zat studenten (vooral op kamers) die nauwelijks kunnen rondkomen, nu hebben ze na hun studie ook een nóg hogere studieschuld. In deze tijden zou je het maken van schulden juist níet moeten aanmoedigen. o_O

Dat is ook waar. Wat doet hij dan veel om op het pluche te komen en verloochent hij zijn achterban. Als dit maar goed gaat in de toekomst ! De vorige regering zat er ook maar 2 jaar en die leek me beter voor Nederland. (maar dat is een 'ongenuanceerde' mening uiteraard).

Scheur-ijzer zei:
Belachelijk die afschaffing van de studiefinanciering. Ken zat studenten (vooral op kamers) die nauwelijks kunnen rondkomen, nu hebben ze na hun studie ook een nóg hogere studieschuld. In deze tijden zou je het maken van schulden juist níet moeten aanmoedigen. o_O

Ik vind het opzich wel een goed idee. Bedenk dat je weinig rente hoeft te betalen en je lang de tijd krijgt om de schuld af te lossen. Het is in ieder geval een stuk beter idee dan de langstudeerboete, omdat deze de last nu bij 'de arme student' legt (lees: in de meeste gevallen een grote hap uit de koopkracht van ouders), terwijl het leenstelsel de last verplaatst naar het punt waarop je een goed inkomen hebt.

En rondkomen is als student prima te doen. Met een bijbaan en een beetje zuinig doen kom je een heel eind. Bovendien lenen veel studenten nu al veel bij. In de nieuwe situatie wordt dat totale bedrag dan weliswaar hoger, maar de voorwaarden worden gunstiger.

Scheur-ijzer zei:
Ken zat studenten (vooral op kamers) die nauwelijks kunnen rondkomen, nu hebben ze na hun studie ook een nóg hogere studieschuld. In deze tijden zou je het maken van schulden juist níet moeten aanmoedigen.

En ik ken studenten zat die vooral ook bezig zijn met veel andere dingen dan studeren: elke avond zuipen, elke avond afhaaleten of iets laten bezorgen, elk weekend clubben, elk gat tussen collegeweken reizen naar de meest exotische bestemmingen. Ze leven een luxeleven en alles moet maar kunnen en gaat voor, in plaats van een paar jaar concentreren op de studie. Hoe sneller en korter men studeert, hoe minder men hoeft te lenen. Lijkt me een prima stimulans om met minder schuld aan je loopbaan te beginnen.

Ik ben ook tegen lenen voor consumptieve goederen en diensten, maar een hypotheek en een investering in een studie (dus leningen waar waardevast bezit en inkomen uit voortkomen) zijn wel verstandig.

Wil graag eens verrast worden door VVD en PvdA, maar er zullen wel meer ordinaire bezuinigingen (lees 'lastenverhogingen') komen...

@wibi, die kans is vrij groot idd maar wat had jij dan zoal in gedachten? En wel realistisch blijven hè?

Clignoteur zei:
Scheur-ijzer zei:
Ken zat studenten (vooral op kamers) die nauwelijks kunnen rondkomen, nu hebben ze na hun studie ook een nóg hogere studieschuld. In deze tijden zou je het maken van schulden juist níet moeten aanmoedigen.

En ik ken studenten zat die vooral ook bezig zijn met veel andere dingen dan studeren: elke avond zuipen, elke avond afhaaleten of iets laten bezorgen, elk weekend clubben, elk gat tussen collegeweken reizen naar de meest exotische bestemmingen. Ze leven een luxeleven en alles moet maar kunnen en gaat voor, in plaats van een paar jaar concentreren op de studie. Hoe sneller en korter men studeert, hoe minder men hoeft te lenen. Lijkt me een prima stimulans om met minder schuld aan je loopbaan te beginnen.

Ik ben ook tegen lenen voor consumptieve goederen en diensten, maar een hypotheek en een investering in een studie (dus leningen waar waardevast bezit en inkomen uit voortkomen) zijn wel verstandig.

Studeren is nou eenmaal een combi van beide, studeren zelf en nieuwe vrienden/uitdagingen waar je je hele leven profijt van kunt hebben.
De beste studenten zijn echt niet degene die alleen maar studeren en daarnaast geen sociaal leven/contact hebben...

R-W zei:
@wibi, die kans is vrij groot idd maar wat had jij dan zoal in gedachten? En wel realistisch blijven hè?

Realistisch ? Defensie beperken tot luchtmacht; inkrimpen van onzinnig ontwikkelingssamenwerking; iets hogere belastingen voor iedereen, dus ook de WW-ers etc. Daarnaast overheid verkleinen; beperken van provincies.
Hier is al vlot 10MRD te verdienen en hoef je niet eens je best voor te doen. Nederlanders hebben recht op een fatsoenlijk leven. (en nee ik ben geen PVV'er, zoals jullie kunnen weten).

A110-50 zei:
Studeren is nou eenmaal een combi van beide, studeren zelf en nieuwe vrienden/uitdagingen waar je je hele leven profijt van kunt hebben.
De beste studenten zijn echt niet degene die alleen maar studeren en daarnaast geen sociaal leven/contact hebben...

Ik heb het niet over een "sociaal leven", maar over een "luxe leven". De vraag is of dat luxe leven op kosten van de belastingbetaler moet, op kosten van de ouders, of dat de studenten er gewoon voor moeten werken.

Het dominospel is nog niet afgelopen:

[size=large]Van Es stopt met onderzoek nederlaag GroenLinks[/size]

AMSTERDAM - De voorzitter van de onderzoekscommissie die de verkiezingsnederlaag van GroenLinks onderzoekt, Andrée van Es, trekt zich terug.

Als verklaring wordt aangegeven dat de suggestie was gewekt dat zij geëist zou hebben dat zij de opdracht alleen zou aanvaarden als partijleider Jolande Sap zou opstappen. Volgens een fractiewoordvoerder is dit onzin. Vooralsnog is ook onduidelijk wie die suggestie heeft gewekt. Wel zou Van Es zowel Sap als partijvoorzitter Weening verzocht hebben terug te treden. De woordvoerder van Van Es in Amsterdam, waar ze wethouder is, geeft aan dat Van Es geen verdere toelichting op de verklaring wil geven.

Diskrediet
Van Es geeft aan de onderzoekscommissie niet met deze situatie in opspraak of diskrediet te willen brengen. De toezichtraad van GroenLinks gaat op zoek naar een nieuwe commissievoorzitter.

Sap
Het vertrek van Van Es is de laatste in een reeks van mensen die hun functie binnen de partij neerleggen. Het partijbestuur van GroenLinks kondigde afgelopen zaterdag haar aftreden aan, nadat vrijdag partijleider Jolande Sap al was afgetreden.

bron: nu.nl

Is er nog iemand over om het licht uit te doen vanavond?

Clignoteur zei:
A110-50 zei:

Ik heb het niet over een "sociaal leven", maar over een "luxe leven". De vraag is of dat luxe leven op kosten van de belastingbetaler moet, op kosten van de ouders, of dat de studenten er gewoon voor moeten werken.

Op kosten van de belastingbetaler? Grote kans dat die student later zelf meer dan gemiddeld belasting gaat afstaan...
Die andere twee is natuurlijk per persoon verschillend, moet hij/zij lekker zelf weten lijkt me;)

A110-50 zei:
Clignoteur zei:
A110-50 zei:

Op kosten van de belastingbetaler? Grote kans dat die student later zelf meer dan gemiddeld belasting gaat afstaan...
Die andere twee is natuurlijk per persoon verschillend, moet hij/zij lekker zelf weten lijkt me;)

Dat slaat natuurlijk als een l*l op een drumstel... ;)

A110-50 zei:

Ja, en misschien sta ik nu ook al meer dan gemiddeld belasting af, en zou dat minder kunnen zijn als het niet wordt besteed aan de luxe in het leven van een aantal studenten. Zijn we toch weer terug bij af – laat die leningen dus maar komen, want zoals je zegt: er is een grote kans dat de studenten later zoveel gaan verdienen dat ze meer dan gemiddeld belasting moeten afstaan...

R-W zei:
A110-50 zei:
Clignoteur zei:
A110-50 zei:

Heel volwassen opmerking!(y)

meeuw zei:
Als ze kunstgeschiedenis, antropologie, ... gaan studeren :rolleyes:

Er is iemand die watermanagement heeft gestudeerd en betaalt geen belasting...(misschien kreeg de persoon ook geen beurs of zoiets en mocht hij de studie zelf betalen...:))

A110-50 zei:
R-W zei:
A110-50 zei:
Clignoteur zei:
A110-50 zei:

Heel volwassen opmerking!(y)

Ach ja, tang op een varken dan, als dat je beter uitkomt, punt blijft hetzelfde.

R-W zei:
Ach ja, tang op een varken dan, als dat je beter uitkomt, punt blijft hetzelfde.

Alleen geven zulke 'aso' opmerkingen als je eerste wel een beeld over wie of wat er aan de andere kant zit...
Daar doet je aanpassing niets aan af.

Ik betaalde zo'n beetje alles zelf en ik betaal ook meer belasting dan de gemiddelde Nederlander. Uitzondering ?

Is trouwens niet helemaal waar, want een ex-baas betaalde vroeger een goede opleiding voor me waarvoor op deze plek mijn dank !(y)

De PvdA wil dat het kabinet ''topprioriteit'' maakt van de vermindering van de landbouwsubsidies bij de onderhandelingen over de Europese begroting van 2014-2020.

Daar zullen de (weinige) CDA-stemmers blij mee zijn. Hoop voor Buma ?

A110-50 zei:
R-W zei:

Alleen geven zulke 'aso' opmerkingen als je eerste wel een beeld over wie of wat er aan de andere kant zit...

Op uw varken getrapt? Getuigt meer van jouw beperkte inzicht en inlevingsvermogen.

R-W zei:
A110-50 zei:
R-W zei:

Op uw varken getrapt? Getuigt meer van jouw beperkte inzicht en inlevingsvermogen.

Haha nee, maar als je die conclusie trekt moet je misschien je eigen tekst even op jezelf reflecteren;)

Dat jouw opmerking over het al dan niet later meer dan gemiddeld belasting betalen, dus nu best op kosten van de samenleving mogen feesten, als een varken op een drumstel slaat?

meeuw zei:
Als ze kunstgeschiedenis, antropologie, ... gaan studeren

Ja, of ze gaan wel een relevante studie doen (of ook niet), en vervolgens huismoeder spelen. Laat die maar lekker lenen en hun lening afbetalen!

Overigens kun je ook gewoon gaan werken naast je studie. Heb ik ook gedaan: nooit wat geleend, niets beurs, en er is nooit wat door mijn ouders betaald. Met een salaris op basis van 24 uur per week kun je best leven als student (ik had behalve een klein 2k-appartement ook nog een auto, in feite was ik beter af dan de andere studenten) en houd je ook voldoende tijd over om te leren én om sociaal te leven. En na de studie heb je geen schuld, aan niemand.

Clignoteur zei:
De vraag is of dat luxe leven op kosten van de belastingbetaler moet, op kosten van de ouders, of dat de studenten er gewoon voor moeten werken.

Luxe leven? Op kosten van de belastingbetaler? Een uitwonend student krijgt tegenwoordig 266 euro per maand. In mijn geval gaat dat in z'n geheel al op aan m'n kamer, en dan heb ik ook nog een relatief goedkope kamer. Alles wat een student boven die 266 euro nodig heeft (elke student dus) wordt ofwel door ouders betaald, ofwel bijgeleend (en dus netjes terugbetaald), ofwel voor gewerkt. Daar heb jij als belastingbetaler dus geen fluit mee te maken.

R-W zei:
Dat jouw opmerking over het al dan niet later meer dan gemiddeld belasting betalen, dus nu best op kosten van de samenleving mogen feesten, als een varken op een drumstel slaat?

Zoals TYN zegt, die stufi gaat in 99% van de gevallen gewoon op aan de huur voor een kamer hooro_O
Wat gaat het jullie dan aan wat een student in zijn vrije tijd zou doen...

Moet elke student dan een kamer huren? Wat is er op tegen een half uurtje te treinen elke dag? Dat moeten werkenden ook.

Clignoteur zei:
Moet elke student dan een kamer huren? Wat is er op tegen een half uurtje te treinen elke dag? Dat moeten werkenden ook.

Want dat kost niks? En dat is daarbij niet altijd te doen (uurregeling, nabijheid van het station, avondactiviteiten).

Wat een compleet non-argument. Ik ken mensen die elke vrijdag en maandag urenlang in de trein zitten om van hun ouders op hun kamer te komen. Een halfuurtje :confused:

Bovendien, als je niet op kamers woont krijg je 90 euro. Ik kan je garanderen dat dat ruimschoots opgaat aan studiegerelateerde zaken (en dan laat ik het collegegeld nog buiten beschouwing). Dus nogmaals, luxeleven? Op kosten van de belastingbetaler?

Ik word dan nog het meest boos over de naam: 'sociaal leenstelsel'. Zoals M. Thieme al zei: 'een jager een faunabeheerder noemen'.

Strikt genomen is een jager ook een faunabeheerder (mits hij zich aan de regels houdt).

Clignoteur zei:

Lol, meen je dit echt?o_O Voor de meeste is het veel meer dan een half uur...

Als werknemer kies je je werk zelf uit, bij studeren worden sommige studies maar op een paar plekken in NL gegeven. Ook ben jij na je werkdagje klaar, als student moet je dan nog juist gaan studeren en alles. Niet zo makkelijk in de trein...

Je hebt zelf zeker niet gestudeerd?

meeuw zei:
Strikt genomen is een jager ook een faunabeheerder (mits hij zich aan de regels houdt).

Nou, ja het is een nuance, vandaar de parallel. Een faunabeheerder kan bij een teveel aan wild toestemming geven aan jagers te jagen, een faunabeheerder mag dit niet zelf.

A110-50 zei:
R-W zei:

Zoals TYN zegt, die stufi gaat in 99% van de gevallen gewoon op aan de huur voor een kamer hooro_O
Wat gaat het jullie dan aan wat een student in zijn vrije tijd zou doen...

Niets en het interesseert me nog minder maar kamerhuur e.d. zijn lasten die te vergelijken zijn met huishuur/hypotheek, daar moet je ook wat voor doen om dat te kunnen bekostigen. Ik wil niet zover gaan als Clignoteur maar om het maar normaal te vinden dat het allemaal maar voor je betaald wordt, gaat me ook te ver.

R-W zei:
Ik wil niet zover gaan als Clignoteur maar om het maar normaal te vinden dat het allemaal maar voor je betaald wordt, gaat me ook te ver.

Ben ik met je eens hoor. In deze tijden zal iedereen moeten inleveren. Nu vind ik dat je van 18-jarigen niet kunt verwachten dat ze op die leeftijd al genoeg geld verdienen/gespaard hebben om een studie en alles wat daarbij komt kijken te bekostigen. Ook heeft niet iedereen ouders die in staat zijn bij te springen. Daarom moet het principe van studiefinanciering wel blijven bestaan, maar vind ik het geen probleem als dit later terugbetaald moet worden. En waar hebben we het over, het terugbetalen van zo'n 13k euro tegen gunstige voorwaarden lijkt me geen onoverkomenlijk probleem als je een fatsoenlijke baan hebt.

Nu is het voor mij redelijk makkelijk lullen, omdat ik buiten de nieuwe regeling zal vallen. Toch kan ik met 100% zekerheid zeggen dat als dit stelsel 5 jaar geleden had bestaan, dit mijn keuze om te gaan studeren absoluut niet had beinvloed. En zo moet het ook zijn.

Waar ik in het voorgaande over viel was de opmerking van Clignoteur over het luxeleven dat studenten zogenaamd leiden op kosten van de belastingbetaler. Dit is simpelweg grote onzin.

Clignoteur zei:
A110-50 zei:
Je hebt zelf zeker niet gestudeerd?

Zoals ik eerder schreef: ja, en dat heb ik 100% zelf betaald. Voordeel was bovendien dat ik daarna op de arbeidsmarkt hoger kon instappen dan op startersniveau.

Dan snap ik je opmerking echt niet.... Studeren en het leven daaromheen is gewoon duur, zonder stufi wordt het studeren gewoon onmogelijk voor de wat armere medemens.

Ik leen ook niet bij voor mijn studie, en dat wilde ik graag zo houden. Ben blij dat ik nog net de oude regeling heb;)

Ik zie helaas genoeg voorbeelden om me heen van studenten die wel een luxeleven leiden. Waarom moet je op kamers als je in Amsterdam studeert en je ouders in Haarlem wonen; is dat echt te ver met de trein? Waarom moet je naar Zuid-Afrika op vakantie als je ook naar de Ardennen kunt? Waarom moet je op golfen als je ook kunt voetballen? Waarom moet je sushi laten bezorgen als je ook zelf met verse ingrediënten stamppot-andijvie kunt maken?

Maar ja, tegenwoordig weet de jeugd niet beter dan dat alles maar moet kunnen. Dus heet dat geen luxeleven.

Overigens: GL=GroenLinks GroteLeegte

o_O Ben je jaloers ofzo?

Laat iedereen lekker z'n leven inrichten hoe die wil. Daar heb jij helemaal niets mee te maken. Met 266 euro per maand kun je geen, in jouw ogen, luxeleven financieren, dus jouw 'de belastingbetaler betaalt'-argument gaat niet op.

TYN zei:
o_O Ben je jaloers ofzo?

Laat iedereen lekker z'n leven inrichten hoe die wil. Daar heb jij helemaal niets mee te maken. Met 266 euro per maand kun je geen, in jouw ogen, luxeleven financieren, dus jouw 'de belastingbetaler betaalt'-argument gaat niet op.

Geen woord aan toe te voegen(n) Gaat jouw helemaal niks aan waar dat geld vandaan komt.

TYN zei:
Ben je jaloers ofzo?

Ik ben niet jaloers want ik heb zelf alles wat mijn hart begeert, en ook toen ik studeerde had ik dat. Maar ik had het wel zelf verdiend.

En zolang die 266 euro per maand van mijn belastinggeld wordt betaald, heb ik er alles mee te maken. Dus wat mij betreft gaat iedere student zijn al dan niet luxeleven financieren met naar keuze een sociale lening of een baantje.

Clignoteur zei:
TYN zei:
Ben je jaloers ofzo?

Ik ben niet jaloers want ik heb zelf alles wat mijn hart begeert, en ook toen ik studeerde had ik dat. Maar ik had het wel zelf verdiend.

En zolang die 266 euro per maand van mijn belastinggeld wordt betaald, heb ik er alles mee te maken. Dus wat mij betreft gaat iedere student zijn al dan niet luxeleven financieren met naar keuze een sociale lening of een baantje.

Hoe vaak je al wel niet hebt gezegd alles zelf te hebben verdiend...
Je scheert echt ongelofelijk over een kam, zijn genoeg studenten met bijbanen. Wat jij alleen vergeet is dat niet elke studie even veel contacturen heeft. Ik ben soms van 9 tot 6 bezig. Hoe wil je dan dat ik door de week ga werken? Dat kan gewoon niet...:rolleyes:

Dat geld is bedoeld voor studieboeken, deel van de huur van een kamer en dat soort dingen. Geloof me, je hebt echt niet genoeg aan de stufi om normaal mee rond te komen. Hoe je aan een luxe-leventje komt door de stufi is mij dan ook een raadsel...

@Clignoteur: Jij met je zelf betalen, je doet alsof het makkelijk en normaal is... Met een beetje studie die op je niveau is heb je echt geen tijd om 24 uur per week te werken. :rolleyes: Zoals hier al vaker gezegd is: Met de stufi betaal je nog niet eens de noodzakelijke dingen, bijbaantjes en/of lenen moet met het huidige systeem al. Dan kom ik weer met de dooddoener: Het stukje dat de overheid betaalt is een investering. Over het algemeen geldt dat meer studie = betere baan = meer inkomen = meer belasting. Wat de (ik zet het tussen dikke aanhalingstekens) "onzinnige" studies betreft, daar kan misschien nog nader gekeken worden naar bijvoorbeeld een/de numerus fixus. Wat de studiefinaciering voor uitwonenden betreft, daar kan ook gekeken worden naar de noodzaak van het verhuizen. De studenten die een luxe leven leiden doen dat echt niet van 'jouw' belastinggeld.

Ik vind wel dat een student een deel zelf mag betalen, en bij uitloop nog meer. Ook voor hen geldt dat het een investering is. De langstudeerboete had ik, met wat meer voorwaarden, nog niet zo'n gek idee gevonden. Als ik naar mijn eigen situatie kijk: Dan was ik me meer bewust geweest van de implicaties van mijn domme onoplettendheid waardoor ik mijn tweede jaar vertraging heb opgelopen. Het 'sociaal' leenstelsel vind ik te ver doorgeschoten, dit gaat sowieso mensen weerhouden van het volgen van de studie die ze aan zouden kunnen. Daarmee schaadt het de kenniseconomie die Nederland zo graag pretendeert te zijn.

Ik zie ook meer iets in een mildere variant van de studieboete. In ieder geval een waarbij de school niet meebetaalt: eerst zou de student 3063 studieboete betalen en de schoolinstelling ook 3063. Werkt fraude en uitsluiting van leerlingen natuurlijk nogal in de hand. :rolleyes: Net zoiets als basisscholen een beloning geven die afhankelijk is van de gemiddelde citoscore, maar dat terzijde.

Ik vind het ook wel raar dat zo'n bezuinigingspost met een regel die eigenlijk alle partijen idioot vinden (studieboete) bij het hoger onderwijs wordt gelegd, en daarna ook perse op een andere manier bij het hoger onderwijs moet worden gehaald. Dus nu met een ''sociaal'' leenstelsel. (hoewel het van tevoren al duidelijk was dat VVD en PVDA een leenstelsel wilden)

Van nu.nl: Premier Mark Rutte ziet niets in het pleidooi van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) om lonen en inflatie in Nederland te laten stijgen.

Onze 'topeconoom' weet het weer beter. Dit is dezelfde oplossing als waar de SP mee kwam, maar hij is het niet eens met de SP en dus ook niet met het IMF. Hoe dom kan je zijn ?

Ja, natuurlijk en dat is niet de oplossing om de economie uit het slop te trekken. Hij heeft het o.a. over een betrouwbare begroting en als er iets is (na het Kunduz-akkoord) dat niet betrouwbaar is zijn het wel begrotingen. Daarvoor zijn het ook begrotingen. Verwachtingen voor de toekomst. Hij daalt steeds meer in mijn achting...(n)

A110-50 zei:
Dat is al een oud bericht... Argumentatie ook gelezen?

11 oktober 2012 16:15: je hebt gelijk...bijna 2 uur is al er oud in deze snelle wereld ! Je verwart het bericht met de reactie van onze 'topeconoom'. Heb je het al gelezen en kan je een gefundeerde reactie hier plaatsen ?

Terug
Bovenaan