dickey zei:
Die aanpak van de HRA is veel te slap. In 28 jaar van 52 naar 38 procent. Beter doen ze het in 10 jaar naar 0 en compenseren ze dat door lagere IB te heffen. Dat is waar de VVD voor zou moeten staan. Huizenprijzen zijn veel te hoog en het enige dat de markt vlot kan trekken zoals dat genoemd wordt, zijn lagere prijzen. Ik zou zeggen: luister eens naar Kees de Kort. Die snapt hoe het werkt zoals Johan Cruijf voetbal snapt.
Volgens mij snap jij van de woningmarkt niet zo heel erg veel. Sinds wanneer zijn al die zelfbenoemde economen woningmarkt / hypotheekkenners????
Dat is ook meteen het grootste probleem. Iedereen roept maar wat en er gebeurt niets.
Dan even de opmerking over dat de woningen te duur zijn.
Ik durf zelfs te stellen dat sommige woningen te goedkoop zijn.
In Friesland en Groningen worden woningen onder de kostprijs (lees herbouwwaarde) verkocht.
De woningen zijn niet te duur alleen veel mensen hebben een te dure woning voor hun inkomen gekocht.
Daarom zie je ook dat bij de duurdere woningen het grootste probleem ligt.
De enige reden dat de woningmarkt ook voor de eensgezinswoningen en straterswoningen stilligt is angst. Mede gezaaid door al deze zelfbenoemde economen en politici.
wibi zei:
Zo denk ik er inmiddels ook al over, maar door de crisis waarbij het huisje 'onder water is komen te staan' (betekent: de hypotheek is hoger dan de waarde van het huis op dit moment) zit er niets anders op dan te wachten en hopen dat de huizenprijzen wat omhoog gaan. Ben al blij als ik met mijn pensioen quitte speel...(en dan heb ik als het ware ook mijn hele leven gehuurd, maar dan via de dure optie: de bank).
Dus heb je strikt genomen een te dure woning gekocht. Want anders had je ook wel een deel afgelost.
Soloman zei:
Ik heb nog nooit een koopwoning gehad. En ik ben hartstikke tevreden. Mensen zeggen wel eens: nou dan heb je op je 65ste geen 3 ton op je spaarrekening. In de eerste plaats is dat niet waar (het gaat nu al lekker) en in de tweede plaats ga ik niet al te lang daarna naar de andere wereld, dus het interesseert me eigenlijk niet zoveel.
En dan al die kopzorgen over koopwoningen. nou eeh, de groete...:T
Kopzorgen?? Dat is maar net hoe je het aangepakt hebt. Wel grappig om te lezen dat de huurders zichzelf op de borst kloppen dat zij het goed gedaan hebben en de kopers vice versa. Het is maar net in welke situatie je zit. Dat is ook de kern van het probleem. Men is maanden aan het kijken voor een leuke woning en de hypotheek moet ff snel gedaan worden. Halloooo!!!!!! De grootste uitgave uit je leven die bepalend is voor de rest van je leven.
Prima als iemand wil huren. Dat heeft zo zijn voordelen. Denk aan onderhoud. Maar daarentegen ook grote nadelen. 1 daarvan is huursverhoging. Waarvan je niet weet hoe deze zich ontwikkeld. En dan hebben de huurders nog mazzel dat er een huurwet is. Want deze middeleeuwse wet zorgt er voor dat veel woningen ook onder de kostprijs worden verhuurd. Huurdersbescherming prima maar waarom staat het een ieder niet vrij om een bepaalde huur voor een woning te vragen??
Kopen heeft ook zo zijn nadelen. Zeker in het begin. Grote uitgaven zoals vaak verbouwing, aankoopkosten etc. en uiteraard het onderhoud van de woning. Maar de koopwoning KAN ook zo zijn voordelen hebben. Want iemand die zijn huis keurig in 30 jaar aflost zit vaak al na 10 jaar op lagere woonkosten(nog even los van onderhoud).
De grote problemen komen omdat iedereen groter, mooier, luxer, etc. wil wonen.
Mensen moeten om te beginnen eerst eens bepalen wat zij willen verwonen alvorens op zoek te gaan naar die 'droomwoning'.