Het Politieke Topic (deel 3 blijkbaar) - Hoe komen de kaarten te liggen? Poll TK 2025

Voor welke (grote) partij kiest de forummer ?

• Totaal aantal stemmers
    42
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik snap het nu.
Zuidbevelandse klei. Ik kom ook uit de zware klei, niet zo zwaar als bij jou, maar de wereld op zware klei is enigszins vertekend. Dat zie ik ook aan jouw reacties. Is niks mis mee, maar is wel een feit (ik spreek uit ervaring).

Ik weet niet hoe de partijverdeling bij jou is, maar als er veel SGP zit, dan zijn er natuurlijk voornamelijk SGP-vrijwilligers. Ik woon in een gemeente waar de VVD veruit de grootste partij is en ik kan je vertellen dat de meeste vrijwilligers uit de VVD-hoek komen. Niet zo wonderlijk lijkt me.
Als je naar Oost-Groningen gaat, zul je daar weinig VVD-vrijwilligers tegenkomen en als je naar Zuid-Limburg gaat, zul je SGP-vrijwilligers met een lampje moeten zoeken.

Snap je een beetje mijn insteek?

Ontevreden PvdA'ers verhuizen vaak naar SP en niet naar de PVV. Uitzonderingen daargelaten.
Lees nog even mijn laatst toegevoegde stukje in mijn vorig bericht.

Dat er weinig VVD-vrijwilligers zijn die zich inzetten voor dieren, bejaarden of cultuur, is volkomen onzin.
Ik kom ze zelf tegen!!!
Wat een flauwekul zeg.

Sorry dat ik het zeg Kizashi. Maar als ik al je berichten doorlees, kan ik er geen touw aan vast knopen. Het zit vol inconsequenties en ongeloofwaardigheden. Het kan aan mij liggen, maar ik snap er geen zak van.:confused:
Het komt nogal warrig over.

Nou sorry hoor.

Voor mij hoef je echt niet weg te gaan, absoluut niet. Maar je uitspraken vond ik nogal ongenuanceerd. Dat VVD-ers graaiers zijn en dat 90% van de vertrekkende PvdA-ers naar Wilders gaan. En dat vrijwilligers alleen maar SGP-ers zijn. Dat zijn nogal krasse uitspraken.
Vergeef me dat ik ze gewoon niet geloof. Dat mag toch?:rolleyes:

Soloman zei:
Nou sorry hoor.

Voor mij hoef je echt niet weg te gaan, absoluut niet. Maar je uitspraken vond ik nogal ongenuanceerd. Dat VVD-ers graaiers zijn en dat 90% van de vertrekkende PvdA-ers naar Wilders gaan. En dat vrijwilligers alleen maar SGP-ers zijn. Dat zijn nogal krasse uitspraken.
Vergeef me dat ik ze gewoon niet geloof. Dat mag toch?:rolleyes:
Jouw goed recht Jan;)
En ik denk dat geen enkel ander weldenkend mens er anders overdenkt.

Nu weer iets dat politiek ingegeven is. Ik vind het werkelijk ongehoord dat er kamerleden zijn die weigeren de eed af te leggen maar wel met hun uitgestreken harses in de kerk gaan zitten en vanavond lekker mee gaan feesten. Dat je tegen het koningshuis bent respecteer ik. Maar doe het dan goed en kom niet. Dan heb je karakter en kan ik bewondering voor je standpunt opbrengen. Nu bevestigen ze mijn beeld van zakkenvullers. In dit geval is het echt links lullen, rechts vullen.

En daar ben ik het helemaal mee eens Michel! Persoonlijk vind ik dat ze nog verder mogen gaan. Een kamerlid controleert de regering. De regering die de koning moet dienen, omdat hij ook niet alles alleen kan doen. Geen eed of belofte? Geen kamerlid en partij opheffen!

wibi zei:
En daar ben ik het helemaal mee eens Michel! Persoonlijk vind ik dat ze nog verder mogen gaan. Een kamerlid controleert de regering. De regering die de koning moet dienen, omdat hij ook niet alles alleen kan doen. Geen eed of belofte? Geen kamerlid en partij opheffen!
Zover wil ik dan nog niet gaan. Maar heb er wel moeite mee. Zo'n kamerlid als Karabulut. Van Turks-Koerdische afkomst is kamerlid in Nederland. Maar wil niet de eed afleggen. Hiermee schoffeert ze het koningshuis en het Nederlandse volk. Moet je in Turkije proberen. Ten eerste zal je daar nooit kamerlid kunnen worden maar het is al helemaal ondenkbaar dat je je daar openlijk tegen het staatshoofd afzet.

Verschrikkelijk is dat gedrag. Dat je niet eens bent met de monarchie kan, maar de meerderheid wil dat wel. Dit is een democratie en deze gedachten van tegenstanders heeft niets met een democratie te maken. Wees blij dat je geen eed of belofte hoeft af te leggen, maar blijf weg bij alle feestjes en ceremonies. Karabulut heeft afgedaan voor mij.

Niet mee eens. De kamerleden hebben immers al een eed/belofte gedaan. Ze hebben er alle recht toe dit niet nogmaals te doen. Kroning of geen kroning.

Als dat zo is zijn ze helemaal hypocriet bezig. De eerste was ook een eed aan het koningshuis, maar toen deden ze het om in de 2e kamer terecht te kunnen komen en zo veel geld te gaan verdienen. Dan moet je ook de 'ballen' hebben om dat voor een nieuwe koning(in) ook te doen. Wil je niet meer? Ophoepelen dan en plaats maken voor iemand die dat graag wel wil doen.

Joachim Stiller (vanuit het dierenasiel) zei:
Niet mee eens. De kamerleden hebben immers al een eed/belofte gedaan. Ze hebben er alle recht toe dit niet nogmaals te doen. Kroning of geen kroning.
mijn bezwaar is dat ze dan helemaal weg moeten blijven bij de inhuldiging en het feest. @carfanatic ben jij erg inhoudelijk dan?

Wat houdt die (huidige) eed eigenlijk in? Trouw aan het koningshuis? 20% van de NL-bevolking is daar niet (zo) blij mee. Dus mag je verwachten dat dat ook voor een aantal kamerleden geldt. Niets mis mee, want je verwacht toch een redelijk evenredige vertegenwoordiging van het NL-volk in de kamer? Moet je dan een eed tegen je wil/gevoel afleggen? En dan alleen om bij een unieke gebeurtenis aanwezig te mogen zijn? Dat zou niet in onze democratie passen.

Ben het dus met Joachim eens. (als redelijke positivist t.a.v. de monargie)

Met 'ch' graag. In de democratie zouden de mensen die geen eed/belofte af willen leggen niet eens in de Tweede Kamer mogen zitten. Daarmee doe je de eed/belofte automatisch of hij moet zelfs op de 1e dag uitgesproken worden. Waarom dan wel en nu niet?

Ik moest als ambtenaar ook de eed/belofte doen. Als je het niet doet, is afgelopen en uit.
Ik heb de eed gedaan, omdat ik gelovig ben. Ik zie mijzelf namelijk niet als biologisch toevallig verschijnsel.:T

@wibi:

Heb niet naar de echte achtergronden gekeken, maar het lijkt mij dat je voor de 2e kamer een eed aflegt dat je het volk naar beste kunnen gaat vertegenwoordigen. Is wat anders dan trouw aan de koning of zo. Dus wat mij betreft mag er best een onderscheid zijn.

Het viel me trouwens op dat de linksen onder ons van alles willen beloven (maar vaak komt er geen klap van terecht) en de Christenen en Antillianen de eed afleggen. Daarmee kunnen er nieuwe verkiezingen komen en de CU (die na de SP op de 2e plaats komen bij een onderzoek naar mijn stemgedrag) kan nu wel eens op 1 komen...

Trouwens: Op Wikipedia heb je een versie met g een een versie met ch :confused:

En nog terugkomend op de eed: Het gebeuren vanmiddag was toch een formele gecombineerde zitting van de 1e en 2e kamer? Dus een kamerlid hoort daar gewoon aanwezig te zijn, of heeft daar tenminste het recht om aanwezig te zijn, ook als andersdenkende.

De Koning is de leider en stelt een regering aan om de belangen van het volk te waarborgen. Hij kan simpelweg weigeren een nieuwe wet te tekenen. Al is iedereen voor in Nederland...als hij tegen is tekent hij niet. Is een paar jaar geleden in België gebeurd. Als je deel uit maakt dien je dus de koning en die wil weten of je hem trouw bent middels de eed.

WA heeft al een opmerking gemaakt dat hij zeker zal tekenen als een wetsvoorstel democratisch tot stand is gekomen en niet in strijd is met de grondwet. Als hij dat niet doet denk ik dat het snel voorbij is met de monarchie.

Tijdens de tv-uitzending vandaag werd door iemand (die er meer verstand van heeft dan ik) ook nog gezegd dat WA zelf niet eens de eed hoefde af te leggen. Hij is toch al koning vanaf het moment dat Bea aftreedt. Dus eigenlijk is die middagsessie gewoon een poppenkast.

Volgens dit artikel moet volgens de grondwet de inhuldiging en het uitspreken van de eed wel degelijk plaatsvinden. En wel zo snel mogelijk na de abdicatie / het overlijden van de vorige vorst(in).

wibi zei:
Het viel me trouwens op dat de linksen onder ons van alles willen beloven (maar vaak komt er geen klap van terecht) en de Christenen en Antillianen de eed afleggen. Daarmee kunnen er nieuwe verkiezingen komen en de CU (die na de SP op de 2e plaats komen bij een onderzoek naar mijn stemgedrag) kan nu wel eens op 1 komen...

Zo'n beetje alle linksen beloofden. Ik wil me totaal niet bemoeien met het gedachtengoed van wie dan ook, maar ik vind het wel een gemis. Het nadenken over het leven, waarom je hier op aarde bent, het leven daarna (de meesten denken dat het gewoon afgelopen is na de laatste adem, ik vraag me dan af, hoe kun je zo leven met jezelf?). Ik zat echt nog te denken, voel ik me nog wel thuis bij de PvdA, maar mijn overtuiging dat godsdienst en politiek niet samengaan (ik vind het zelfs niet mogen, je vertegenwoordigt ook niet-gelovigen en geloof hoort in de kerk en thuis) houdt mij weg van Christelijke partijen.

Ik heb op de Antillen gewoond, en daar is iedereen gelovig. Stuk voor stuk. Waarom sommigen zich zo misdragen is mij een raadsel, maar ja dat zie je bij Moslim-gelovigen ook.

Meeuw zei:
@wibi:

Heb niet naar de echte achtergronden gekeken, maar het lijkt mij dat je voor de 2e kamer een eed aflegt dat je het volk naar beste kunnen gaat vertegenwoordigen. Is wat anders dan trouw aan de koning of zo. Dus wat mij betreft mag er best een onderscheid zijn.
Eed of belofte of zelfs helemaal niet heb ik niet zo'n moeite mee. Maar wel als je ergens tegen bent om wel het feestje mee te vieren.

Het is wel een "openbare Verenigde Vergadering van de Staten Generaal". Niet zomaar een feestje. ;)

Dat is toch erg? Ik geloof dat het om die mantel ging. Maar die mantel die is al weet ik veel hoe oud.
Het is wel tonen van een beetje respect dat je komt als dat wordt verwacht, maar ja, wie ben ik.

Soloman zei:
Dat is toch erg? Ik geloof dat het om die mantel ging. Maar die mantel die is al weet ik veel hoe oud.
Het is wel tonen van een beetje respect dat je komt als dat wordt verwacht, maar ja, wie ben ik.
Ze zaten wel degelijk in de kerk. Dus net zo ruggengraatloos. Maar ja wat verwacht je ook van mensen die het dierenbelang boven dat van de mens stellen.

Ps voor alle criticasters een huisdier is geen kind. Of denk je dat ieder weldenkend mens het psychisch zou trekken om gemiddeld iedere 10 jaar zijn eigen kind ten grave te brengen.

@Meeuw: Zou me nog niet eens verbazen ook als ze daar een punt van maken. En met je nick zou ik ook maar oppassen. Je associeren met een dier. Pfoe! :cool:

Mooi om te zien hoe er bij Pauw en Witteman ingehakt wordt door notabene een republikein, Claudia de Breij op Marianne Thieme. Wat is dat mens een verschrikkelijk pedant wezen. Van enige moraal is geen sprake als je al niet eens het fatsoen hebt om andere mensen uit te laten spreken.

Meeuw zei:
Mwah, zo lang er geen dekbedden met meeuwendons komen...
Eenden dons is een regelrechte aanrader.:)

@Michiel: valt mij op dat er een behoorlijk positieve sfeer hangt bij de P&W-discussie.

Ik lees "ingehakt" en "positieve sfeer". Zitten jullie wel naar hetzelfde programma te kijken? :D

Ik bedoel positieve sfeer jegens de monarchie. Dus zelfde perceptie als 'ingehakt op Thieme'.

Meeuw zei:
Ik bedoel positieve sfeer jegens de monarchie. Dus zelfde perceptie als 'ingehakt op Thieme'.
Klopt overigens ben ik wel afgehaakt.
Begon me wederom meer en meer te ergeren aan de suggestieve vraagstelling van met name Witteman en die beroepsazijnpisser van Rossum. Hoezo ik heb het niet gekeken maar vervolgens wel bij P & W zitten om commentaar te geven.

Overigens net zo storend als die kamerleden die hun stropdas af hadden gedaan als 'protest'. Doe dat lekker op prinsjesdag. Dat is het feestje van de kamer maar niet op een feest waar je bent uitgenodigd. Kennelijk kan je je fatsoen en moraal thuis laten zodra je de kamer in gaat.

Meeuw zei:
Zouden leren schoenen binnenkort ook niet meer mogen?

Toch heeft de partij van dieren dierenwelzijn wel op de kaart gezet. Daar is niets mis mee. Onze geïndustrialiseerde omgang met dieren zoals de plofkip is bepaald onbeschaafd en verwerpelijk. Prima dat daar aandacht voor is. Consequentie voor de consument is een hogere (lees reële) prijs voor je lapje vlees. Er is niets mis met het eten van vlees, mits diervriendelijk geproduceerd. Leren schoenen zijn een bijproduct, dus ook daar is - althans dat is mijn mening - niets mis mee. Wat mij betreft is het bestaan van de partij van de dieren legitiem. Ook al heb ik niet zo veel op met one issue partijen.

Bont is een ander verhaal. Het fokken van dieren voor hun vacht is wat mij betreft verwerpelijk. Ok, om het rijtje af te maken, jacht? Niets mis mee. Biologisch vlees pur sang. ;)

De Schaduw zei:
Volgens dit artikel moet volgens de grondwet de inhuldiging en het uitspreken van de eed wel degelijk plaatsvinden. En wel zo snel mogelijk na de abdicatie / het overlijden van de vorige vorst(in).

Duidelijk. Ik pas mijn mening aan de feiten aan.

stoterstangen90 zei:
Het was ZKH Prins Claus die zijn stropdas afdeed. Zie het als een eerbetoon aan Claus.
Dat was in een iets andere setting;)

Vooral de reden stoot mij tegen de borst. Hoezo als 'protest'? Ik vind het ronduit stuitend en schofferend. Als kamerlid heb je een voorbeeldfunctie en met gelegenheden als dit moet je je verre van politiek houden. Dat moet je lekker in de kamer doen.

Meeuw zei:

Toch heeft de partij van dieren dierenwelzijn wel op de kaart gezet. Daar is niets mis mee. Onze geïndustrialiseerde omgang met dieren zoals de plofkip is bepaald onbeschaafd en verwerpelijk. Prima dat daar aandacht voor is. Consequentie voor de consument is een hogere (lees reële) prijs voor je lapje vlees. Er is niets mis met het eten van vlees, mits diervriendelijk geproduceerd. Leren schoenen zijn een bijproduct, dus ook daar is - althans dat is mijn mening - niets mis mee. Wat mij betreft is het bestaan van de partij van de dieren legitiem. Ook al heb ik niet zo veel op met one issue partijen.

Bont is een ander verhaal. Het fokken van dieren voor hun vacht is wat mij betreft verwerpelijk. Ok, om het rijtje af te maken, jacht? Niets mis mee. Biologisch vlees pur sang. ;)
Dan heb je vast ook geen leren schoenen, geen leren bekleding in je auto, etc. ;)
Het fokken van dieren om hun vacht vind ik persoonlijk prima, maar laat die dieren tijdens het fokken wel een fatsoenlijk leven hebben dan.

Auto-fan zei:
Meeuw zei:

Dan heb je vast ook geen leren schoenen, geen leren bekleding in je auto, etc. ;)
Het fokken van dieren om hun vacht vind ik persoonlijk prima, maar laat die dieren tijdens het fokken wel een fatsoenlijk leven hebben dan.

De vooruitgang mbt dierenwelzijn vind ik ook prima dus wat dat betreft sta ik ook wel positief tegenover de dierenpartij. Het het fokken voor de vacht vind ik ook geen probleem Komt al het leer nu ergens anders vandaan? Wat de jacht betreft vind ik dat het wel goed gereguleerd moet zijn. Dus niet een groepje 'bevoordeelden' de gelegenheid geven om in de wilde weg te gaan knallen, maar wel een zorgvuldig natuurbeheer waarbij regelmatig wat dient te worden gereguleerd, hetgeen dan door jagers mag worden uitgevoerd.

Terug
Bovenaan