Vorig weekend dus wederom het dashboard van de XM gedemonteerd, om de lampjes te vervangen en om nog een poging te doen de snelheidsmeter en kilometertellers te repareren.
Het hele dashboard weer open: blijft fascinerend hoe zo’n dradenkluwen ooit bedacht is.
De boel naar binnen en lampjes zoeken en vervangen.
In de schakelaars blijken geen lampjes te zitten, maar LEDjes. Niet vervangen dus.
In de climate control unit zaten twee verschillende typen lampjes, ik had alleen het linker type. Gelukkig bleek het in dit geval uitwisselbaar.
Afval.
Een grote keukentafel is toch handig…
De tellerbak ook nog verder gedemonteerd om bij de soldeerpunten achterop de kilometerteller te kunnen. Ineens een hele hoge kilometerstand, kan zo naar Klokje Rond…
De verdachte soldeerpunten (de vier grotere, midden op de printplaat) nagelopen met een soldeerbout en wat tin. Dat is toch niet mijn vak hoor, de tin wilde niet smelten en te lang met de bout erop durfde ik ook niet, bang voor smeltende componenten. Gepruts is het, op hoop van zegen.
Alles weer in elkaar gezet en toen terug de auto in. Daar had ik bij demontage al een mysterieuze gele stekker gevonden, achter een loze schakelaar naast de knop voor de binnenverlichting. Voorbereiding voor het een of ander, maar geen idee welke optie daar kan zitten. Nog eens uitzoeken.
Ik was bijna klaar (alleen het onderste dashpaneel moest nog vast) toen Dirk langs kwam om de dame eens te bekijken. Samen ook een stukje gereden, waarbij ik opgewekt kon vaststellen dat de meters en tellers het weer deden, dat er een controlelampje voor ingeschakelde dimlichten op zit (deed het dus blijkbaar voorheen niet) en dat het display van klok en boordcomputer ook weer helemaal afleesbaar was. ’s Avonds nog even in het donker gekeken of ook alle achtergrondverlichting het doet, en ja hoor: alles werkt. Helemaal happy.

(foto’s met lange sluitertijd uit de losse hand genomen)
Ook maandag werkte alles prima, 250 kilometer gereden met werkende tellers, nog nooit meegemaakt met deze auto. Maar dinsdag… geen snelheidsmeter en geen draaiende kilometertellers… verdorie, om narrig van te worden. De hele boel moet dus nog eens uit elkaar, dan maar laten solderen door iemand die dat wel kan…
Nog meer belevenis afgelopen dinsdag: ontdekt dat als de boordcomputer zegt dat de tank leeg is, het dan ook klopt… Ik was in Amersfoort toen het lampje van de benzinemeter aanging. Dan zit er nog ongeveer 8 liter in. De boordcomputer gaf een resterende actieradius van 140 km. Naar huis was 106 en naar de pomp in België vanuit huis nog 18, dus dat moest wel lukken volgens mij. Naar huis ging prima inderdaad, al sprong bij Dordrecht de actieradius van 51 naar ---. Nou ja, 50 km… moet nog wel lukken, die computers staan meestal met enige marge afgesteld. Thuis gegeten en daarna naar de pomp in Essen, België. Heuveltje af na een viaduct in de A17 bij Roosendaal voelde ik een heel licht hikje, maar toen wist ik het al: Essen haal ik hier niet mee. De eerste afrit was Roosendaal West, daar zit ook een Shell-station weet ik, dus dan daar maar heen. De hikjes werden duidelijker, het motorstoringslampje ging aan en onder aan de afrit (remmend voor een rood stoplicht) viel de motor stil. Groen licht terwijl ik nog rolde, dus rem los, starten, en hij deed het weer. Hikkend en stotterend naar het tankstation gekomen en met wederom uitgevallen motor haalde ik precies het pompeiland… voortaan niet meer doen dus. Afstand op een tank: 1.121 kilometer

.
Inmiddels is de XM een ruime maand in bezit, en heb ik dus ook de tijd gehad om de auto te leren kennen en een to-do-lijstje te maken. Dat ziet er zo uit:
- Tellerbak repareren.
- Afstandsbediening centrale vergrendeling repareren (of vervangen).
- Nulbeurt; alle vloeistoffen, filters, bougies en ruitenwissers vervangen, airco-service, veerbollen nalopen en evt. op druk brengen.
- Afdekkap sleepoog spuiten.
- Nieuwe mattenset.
- Zwarte delen van stootstrips en bumpers weer zwart maken.
- Chromen sierstrips vervangen.
- Radio vervangen (afneembaar frontje heeft geen contact meer met de radio zelf). Weet nog niet of ik een originele Citroën-Philips opsnor, of een moderne DAB+.
- Lichtmetalen velgen Etoile zoeken.
- Middenarmsteunverhoger zoeken.
- Lederen stuurwiel zou fijn zijn, weet niet eens of dat er wel is voor een XM.
- De double chevron op het airbagdeksel met chroomverf schilderen (breekt het zwarte een beetje).
- Gele verlichting voorzijde (stads-, dim-, groot- en mistlicht)? Ben er nog niet uit, het kleurt mooi bij donkergrijs, maar ik weet niet wat het met de lichtopbrengst doet.