Zo… de laatste post in dit topic is van februari dit jaar… zo lang ben ik nog nooit eerder weggebleven hier.
Some catching up to do…
Het laatste half jaar is mijn tijd in andere dingen gaan zitten dan in de auto’s. Ik ben van baan veranderd, mijn vrouw ook (op een minder prettige manier, waardoor mijn tijd en aandacht bij haar waren) en het gezinsleven wordt ook almaar drukker. Ook nog bezig geweest met het herinrichten van de tuin en achter een loods aangejaagd (om wat auto’s weg te kunnen zetten). Dat werd helaas toch niks, maar heeft wel wat tijd gekost.
De loods, bij mij om de hoek, 16 bij 12 meter groot. Helaas werden we het niet eens over de prijs (een projectontwikkelaar gaat er nu huizen zetten, daar kon ik financieel niet tegenop):
Vanaf mijn vorige baan had ik regelmatig even tijd om wat te forummen, in mijn nieuwe baan is dat er absoluut niet meer bij. Dat is één van de redenen dat het een leukere baan is (meer actie), maar draagt dus ook bij aan mijn lange afwezigheid hier. En tot slot is de Mazda 6 als vanouds betrouwbaar, maar mankeert ook de XM eigenlijk vrijwel nooit iets. Niet bijster veel te melden dus op regelmatige basis. Maar na een half jaartje wel hoor:
De laatste keer schreef ik dat ik de aanjagermotor van de XM (die alleen nog standje orkaan kende) had gerepareerd door de elektrische module daarvan te vervangen. Daarna blies hij alleen nog maar heel zachtjes. Daar heb ik nog eens naar gekeken, ik bleek een stekker niet goed vast geklikt te hebben. Werkt feilloos nu. De Etoile-velgen liggen er nog niet onder, ik rijd eerst de voorbanden op. Eind deze maand is het dan wel zover. De naafkapjes heb ik inmiddels ook gespoten op kleur van de gepoedercoate velgen. Verder rijd ik nog altijd met het dashboard open, zodat ik af en toe een tikje tegen de stekker van de klokkenbak kan geven als de snelheidsmeter en kilometerteller weer uitvallen. Tot zo ver niks nieuws dus eigenlijk. Wel heb ik deze zomer de radio vervangen, het afneembare frontje van de oude viel er spontaan uit en bleef niet meer zitten (afgebroken plastic nokje). De nieuwe:
Eind deze maand gaat de XM voor groot onderhoud weg, dan wordt ook gekeken naar de wat nukkige gasrespons van de auto, en worden de veerpootretourslangen van het hydraulisch systeem vervangen. Deze zijn bros en breken regelmatig, waardoor ik al een paar keer groene vlekken onder de auto gehad heb. Gelukkig zijn het de retourslangetjes, daar staat geen druk op.
De Mazda 6 gaat intussen onvermoeibaar door, een paar weken terug ging die naar de 200.000 km:
Technisch mankeert er niks aan, wel worden de dorpeluiteinden en de spatbordranden steeds krokanter. Ik heb er anti-roest zooi op gedaan, hopelijk kunnen we het daarmee nog een paar jaar rekken. Liefst koop ik pas wat anders als ook onze jongste uit de kinderzitjes is. Dat duurt nog een jaar of vier / vijf.
Vorige maand hadden we een terugroepactie van Mazda Nederland voor onze 6. Die is 14 jaar oud, dus dat is toch wel netjes, om na zo lange tijd nog een terugroepactie te doen. De ontstekingsmodule van de bestuurdersairbag moest worden vervangen, dat is dus netjes en kosteloos gedaan. Bij wijze van service is meteen een kapot stadslampje vervangen.
Vorig jaar augustus hebben we nog best een poosje getwijfeld over de aankoop van een Mazda 121 CabriYes!, het model bolhoed. Deze:
Toen niet gedaan, maar het ding heeft ons dit jaar weer bezig gehouden: dit exemplaar stond wederom te koop. Nu zouden we hem wel gekocht hebben, ware het niet dat er in de tussenliggende winter een deuk in het achterscherm gereden was, dat het roldakje stuk gegaan was en dat er laswerk aan moest gebeuren voordat er een APK op kon. Daar was de verkoper gelukkig eerlijk over aan de telefoon, dat scheelde een retourtje Ermelo. Als we nog eens een mooie vinden, komt die er nog wel eens denk ik...
Nog een auto-ervaring die natuurlijk niet mag ontbreken hier: ik heb afgelopen zomer voor de allereerste keer in een Ferrari gereden. Het was een cadeau van mijn vrouw, 20 minuten in een F430 F1. Fantastisch, wat een geweld. Gek genoeg (of juist niet?) moest ik erg aan mijn ex Alfa GTV denken, qua geluid. Natuurlijk klinkt de Ferrari V8 luider en heftiger, maar qua timbre leek het (tot 4.000 toeren) erg op de TwinSpark uit mijn GTV. Maar het was een hele ervaring hoor, het geluid, dat steigerend paard voor je neus, de enorm felle acceleratie en de klappen van de bak daarbij, het bekijks. Super!
Tot slot ook de kinderen wat autoliefhebberij bijgebracht, door op onze vakantie in de Ardennen het circuit van Spa-Francorchamps te bezoeken en de 24-Uurs auto’s te gaan bekijken in Spa. En we hebben de oldtimerdag in Dongen bezocht, ook erg leuk.
Foto's Spa:
Foto's Vaartse Oldtimerdag Dongen: