Ook rond de Mazda is er trouwens wat gaande: we zijn ons aan het oriënteren op een vervanger. De auto wordt merkbaar oud inmiddels, zoetjes aan stapelen de kleine mankementjes zich op. Op zich niet gek voor de leeftijd, maar het vergt allemaal wel investering. En dat is de auto eigenlijk niet meer waard. Naast wat klein leed (portierraam rechtsvoor wil niet meer omlaag, spiegelverwarming links is stuk, dashboardverlichting bij klimaatsysteem valt uit) zit er in het onderstel ook iets met speling linksvoor en een rammel rechtsachter (zou ook de uitlaat of katalysator nog kunnen zijn). De schokdempers hebben voelbaar hun beste tijd wel gehad inmiddels en de achterremmen zijn alweer toe aan revisie. Zelfs al zouden we dat allemaal fiksen, dan nog wordt de auto qua uiterlijk ook aftands: de blanke lak op de voorbumper komt los en de roest op de voorspatborden breekt inmiddels door de lak heen:
En dan is er nog de ruimte: met drie kinderen die in rap tempo groter worden, is de zitplaats middenachter eigenlijk niet toereikend meer voor langere ritten.
Maar wat moet er dan voor in de plaats komen? Met het oog op die middelste zitplaats achterin kom je al heel snel bij een MPV uit... o gruwel. Maar goed, voor de liefhebberij hebben we de XM en de Mini, dus vooruit. Welke dan? Aanvankelijk dacht ik 'dan gaan we meteen all the way': een Espace. De Espace III is gewoon een goed gelukte auto, maarja, ouder dan de Mazda, dus niet echt een vooruitgang. De Espace IV ligt wat moeilijker op het netvlies en kent nogal wat aandachtspunten. En wat zijn die krengen duur in gebruik! Maatje kleiner dan maar: dan is Mazda de eerste optie, dat is een fijn merk. Maar de 5 heeft geen volwaardige zitplaats middenachter. Dat noemt zich dan MPV! En hoewel schuifdeuren dan juist wel weer erg MPV-achtig zijn, hoef ik die nou juist niet. Daar wordt het meteen zo'n busje van...
Had ik al gezegd dat ik best kieskeurig ben
Iets eigenwijs dan, een Honda FR-V. Ook moeders mooiste niet, maar wel betrouwbaar, rijdt goed en die gekke stoel middenvoor kan er voor ons gewoon uit. Maar de bagageruimte blijkt te krap voor onze vakantiebehoeftes. En door...
Een Ford S-Max dan? Rijdt ook uitstekend naar het schijnt. Voldoende ruimte ook. Wel prijzig in gebruik, kruipt snel richting Espace wat dat betreft. En ik vind hem te veel 'wannabe' sportief. Als je MPV bent, kom er dan ook gewoon voor uit. Ze ogen zo 'duister' vaak. Noem mij maar gek...
Een Peugeot 5008 dan, van de eerste generatie. Scoort op alle vlakken goed eigenlijk. Maar dan de motorkeuze: THP of VTi (diesels zijn geen optie voor ons). Een THP durf ik echt niet aan, en de VTi is aan de lichte kant voor dit model, zeker met volle bezetting. Toch maar niet dan. Vrouwlief geeft inmiddels aan toch graag iets Japans te hebben trouwens... Scénic en Zafira kunnen we dus overslaan, een Touran was er bij mij sowieso al nooit ingekomen.
Toyota dan, wat hebben die eigenlijk? 'Previa' is het eerste wat in me opkomt, maar dan hebben we meteen weer een dure jongen te pakken in gebruik, bovendien zijn die al lang van de markt hier en dus te oud. Het moet niet ouder zijn dan 2010. 'Verso' is wat Google mij antwoordt als ik op MPV Toyota 2010 zoek. Ah, de Corolla Verso, ja, die bestond ook nog! Even verder kijken levert de info dat het geen Corolla Verso meer is, maar gewoon Verso. Deze generatie is ook gebaseerd op de Avensis, zo blijkt. Schijnt daarmee beter te rijden dan z'n imago doet vermoeden. Al Toyota'end kom ik ook de Prius+ nog tegen, maar die zijn nog prijzig in aanschaf. Eigenlijk willen we niet hoger dan 11 mille gaan, en minder dan 150.000 op de teller. En de afstand tussen techniek en bestuurder is in zo'n Prius opzettelijk wel héél groot.
Dus, foldertje van Marktplaats opgesnord voor de voorpret (een mooi raadplaatje trouwens, ziet er niet uit als een autofolder...):
Even doorsparen nog, en dan later dit jaar maar eens kijken of zo'n Verso ons een beetje past.