j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

Klote van die accu, had laatst hetzelfde. Projectauto nieuwe accu en na en paar week stilstand, accu dood. Dan twijfel je toch eerst aan de auto, maar het was wel de accu. Ook een webshop, maar die wilden eerst de accu, die hebben ze doorgestuurd naar Varta en na een paar week bericht dat er een nieuwe accu kwam. Dan is het bij jou beter voorelkaar.

Zoals gebruikelijk in dit topic, beginnen we bovenaan de nieuwe pagina met een overzichtje van hetgeen vooraf ging in dit topic.

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004), topicpagina 1 en vanaf 19
Nieuw gekocht in 2004, economisch total loss weg moeten doen in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2020 weer herenigd, kilometerstand was toen opgelopen tot 274.000. Naar aanleiding van die hereniging is er een Klokje Rond verhaal van gemaakt!
Deze Mini werd na het total loss opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto. Dient momenteel als hobbyauto en gaat wat mij betreft nooit meer weg. Huidige kilometerstand 276.000.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000), topicpagina 1 en 2
Gekocht als tweede auto in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008), topicpagina 1 en 2
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Is in juli 2017 - nog geen 10 jaar oud dus - gesloopt volgens de RDW-data. Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004), vanaf topicpagina 2
Gekocht in 2012 als opvolger van de 323 en nog steeds in bezit. Voorzichtig aan het oriënteren op een opvolger, de 6 wordt merkbaar oud inmiddels. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 235.000.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995), topicpagina 2 t/m 12
Gekocht in 2012 als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. De auto is nog bij de persoon aan wie ik hem verkocht, maar heeft sinds 2018 geen geldige APK en geen verzekering meer, dus die zal niet meer op de weg te vinden zijn. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV.

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996), topicpagina 11 t/m 16
Gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen, in maart 2017 total loss gereden. Na verkoop van onderdelen is het restant gesloopt (km-stand 156.000).

Citroën XM 2.0i-16v, TR-SJ-29 (bj. 1998), vanaf topicpagina 15
In maart 2017 gekocht na het total loss van de Alfa en nog steeds in bezit. Doet dienst als dagelijkse woon-werk auto voor mij en voor de hobby. Kilometerstand momenteel 226.000.

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

uwbuurman zei:
Klote van die accu, had laatst hetzelfde. Projectauto nieuwe accu en na en paar week stilstand, accu dood. Dan twijfel je toch eerst aan de auto, maar het was wel de accu. Ook een webshop, maar die wilden eerst de accu, die hebben ze doorgestuurd naar Varta en na een paar week bericht dat er een nieuwe accu kwam. Dan is het bij jou beter voorelkaar.

Gelukkig wel. Anders zit je een paar weken zonder accu, in afwachting van dat onderzoek. Ik kreeg meteen een nieuwe teruggestuurd, met instructies voor het kosteloos retour sturen van de kapotte accu.

Mezelf voor mijn 40e verjaardag getrakteerd op een fatsoenlijke krik en assteunen. Klaar met die schaarkrikjes vanaf nu!

Ik wacht nog op de Haynes manual voor de Mini, dan eens kijken wat ik zelf aandurf en wat niet...

Ook rond de Mazda is er trouwens wat gaande: we zijn ons aan het oriënteren op een vervanger. De auto wordt merkbaar oud inmiddels, zoetjes aan stapelen de kleine mankementjes zich op. Op zich niet gek voor de leeftijd, maar het vergt allemaal wel investering. En dat is de auto eigenlijk niet meer waard. Naast wat klein leed (portierraam rechtsvoor wil niet meer omlaag, spiegelverwarming links is stuk, dashboardverlichting bij klimaatsysteem valt uit) zit er in het onderstel ook iets met speling linksvoor en een rammel rechtsachter (zou ook de uitlaat of katalysator nog kunnen zijn). De schokdempers hebben voelbaar hun beste tijd wel gehad inmiddels en de achterremmen zijn alweer toe aan revisie. Zelfs al zouden we dat allemaal fiksen, dan nog wordt de auto qua uiterlijk ook aftands: de blanke lak op de voorbumper komt los en de roest op de voorspatborden breekt inmiddels door de lak heen:

En dan is er nog de ruimte: met drie kinderen die in rap tempo groter worden, is de zitplaats middenachter eigenlijk niet toereikend meer voor langere ritten.

Maar wat moet er dan voor in de plaats komen? Met het oog op die middelste zitplaats achterin kom je al heel snel bij een MPV uit... o gruwel. Maar goed, voor de liefhebberij hebben we de XM en de Mini, dus vooruit. Welke dan? Aanvankelijk dacht ik 'dan gaan we meteen all the way': een Espace. De Espace III is gewoon een goed gelukte auto, maarja, ouder dan de Mazda, dus niet echt een vooruitgang. De Espace IV ligt wat moeilijker op het netvlies en kent nogal wat aandachtspunten. En wat zijn die krengen duur in gebruik! Maatje kleiner dan maar: dan is Mazda de eerste optie, dat is een fijn merk. Maar de 5 heeft geen volwaardige zitplaats middenachter. Dat noemt zich dan MPV! En hoewel schuifdeuren dan juist wel weer erg MPV-achtig zijn, hoef ik die nou juist niet. Daar wordt het meteen zo'n busje van...

Had ik al gezegd dat ik best kieskeurig ben :p

Iets eigenwijs dan, een Honda FR-V. Ook moeders mooiste niet, maar wel betrouwbaar, rijdt goed en die gekke stoel middenvoor kan er voor ons gewoon uit. Maar de bagageruimte blijkt te krap voor onze vakantiebehoeftes. En door...

Een Ford S-Max dan? Rijdt ook uitstekend naar het schijnt. Voldoende ruimte ook. Wel prijzig in gebruik, kruipt snel richting Espace wat dat betreft. En ik vind hem te veel 'wannabe' sportief. Als je MPV bent, kom er dan ook gewoon voor uit. Ze ogen zo 'duister' vaak. Noem mij maar gek...

Een Peugeot 5008 dan, van de eerste generatie. Scoort op alle vlakken goed eigenlijk. Maar dan de motorkeuze: THP of VTi (diesels zijn geen optie voor ons). Een THP durf ik echt niet aan, en de VTi is aan de lichte kant voor dit model, zeker met volle bezetting. Toch maar niet dan. Vrouwlief geeft inmiddels aan toch graag iets Japans te hebben trouwens... Scénic en Zafira kunnen we dus overslaan, een Touran was er bij mij sowieso al nooit ingekomen.

Toyota dan, wat hebben die eigenlijk? 'Previa' is het eerste wat in me opkomt, maar dan hebben we meteen weer een dure jongen te pakken in gebruik, bovendien zijn die al lang van de markt hier en dus te oud. Het moet niet ouder zijn dan 2010. 'Verso' is wat Google mij antwoordt als ik op MPV Toyota 2010 zoek. Ah, de Corolla Verso, ja, die bestond ook nog! Even verder kijken levert de info dat het geen Corolla Verso meer is, maar gewoon Verso. Deze generatie is ook gebaseerd op de Avensis, zo blijkt. Schijnt daarmee beter te rijden dan z'n imago doet vermoeden. Al Toyota'end kom ik ook de Prius+ nog tegen, maar die zijn nog prijzig in aanschaf. Eigenlijk willen we niet hoger dan 11 mille gaan, en minder dan 150.000 op de teller. En de afstand tussen techniek en bestuurder is in zo'n Prius opzettelijk wel héél groot.

Dus, foldertje van Marktplaats opgesnord voor de voorpret (een mooi raadplaatje trouwens, ziet er niet uit als een autofolder...):

Even doorsparen nog, en dan later dit jaar maar eens kijken of zo'n Verso ons een beetje past.

Ja, daarom viel een Espace IV ook zo tegen qua gebruikskosten: die is veel zwaarder omdat daar geen kunststof carrosserie meer is toegepast, maar gewoon staal.

Nog gefeliciteerd met je verjaardag dan :)
Zo'n krik is fijn. Ik heb ook zo'n stevig ding, geel met zwart is ie.

MPV: Een Toyota Verso is als benzine een fijn ding. Mijn vader had een Corolla Verso, dus van voor de facelift, van 2006. Reed ook uitstekend, maar die diesel sprong soms in noodloop.
En een Ford C-Max bijvoorbeeld? Of een Zafira of Touran?

Dank je Barri!
Over C-Max, Zafira en Touran hebben we het thuis niet meer gehad, tijdens het kijken naar de Espaces en 5008'en kwam vrouwlief tot de conclusie dat ze gewoon weer een Japanner wil eigenlijk. Het wordt haar auto, dus prima. Een Touran zou hier sowieso niet komen, ik voel me totaal niet thuis bij Volkswagen. Zafira en zeker C-Max hadden voor mij nog wel een kansje gemaakt, maar zo'n Verso is voorlopig (op papier) onze eerste keus nu. Moet het in de praktijk nog wel goed voelen bij een proefrit natuurlijk.

Voorlopig nog even sparen (vakantiegeld)...

^^^ en een 'gekke' import, bijvoorbeeld van een Honda, een idee?

Maar, achterin de XM met drie personen, dat moet (nog ) eventjes toch ook wel lukken?

Wellicht dat je een Seat Alhambra nog kan overwegen? Is natuurlijk wel VAG, maar qua vormgeving net ff anders. Zal niet goedkoop te rijden zijn, maar wellicht net iets voordeliger dan de Espace én relatief bedaagde techniek, dacht ik zo.

Een 5008 met aantoonbaar goed / gereviseerd onderhoud van de THP is misschien nog wel te overwegen, voor een interessante prijs..
Maar ja, áls er wat aan gaat mankeren.. ben je thuis natuurlijk direct de 'gebeten hond'.. vrees ik..;)

De verleiding, zeker bij mij, om iets bijzonders op te snorren, is zeker groot, maar feitelijk moet dit de fool-proof, altijd werkende, betaalbare alleskunner zijn die, mocht er wat mee zijn, binnen een dag weer gefikst kan worden door de garage-om-de-hoek. Verstand moet hier echt even boven liefhebberij gaan. Voor de dagelijkse rondjes rond de kerk voldoen zowel de Mazda als de XM qua ruimte nog wel. Maar omdat de Mazda 'op' voelt en een opvolger weer 8 à 10 jaar mee moet, moeten daar eigenlijk 5 volwassenen in kunnen zitten; dan zijn de kinderen tussen 15 en 18.

Durashift zei:
(..)

Wellicht dat je een Seat Alhambra nog kan overwegen? Is natuurlijk wel VAG, maar qua vormgeving net ff anders. Zal niet goedkoop te rijden zijn, maar wellicht net iets voordeliger dan de Espace én relatief bedaagde techniek, dacht ik zo.

(..)

2010 is het omslagjaar, van de Alhambra. Tot dat jaar heb je de bulletproof 2 liter motor zonder directe inspuiting.

0-99e6eeb5-08f6-49ea-8c5f-8bd855ddb840.jpg

Voorbeeld, okay = 2008 bouwjaar
https://www.autoweek.nl/occasions/seat/alhambra/50207571/20-active-style-clima-cruise-trekhaak/

Okay,, het is een ontwerp uit de jaren 90.. maar wie weet, het is lang op de markt geweest dus het zal pluspunten hebben, denk ik dan.
Natuurlijk ook als Galaxy (alternatief voor de S-max, wellicht? ) en Sharan geleverd.

Leuk huidig wagenpark en voorgangers, vooral ook het verhaal achter de Mini! (y)

MPV en Japans dan zou ik ook zeker de Mitsubishi Grandis overwegen. Al weer wat ouder maar dat zou je qua looks niet zeggen.

De Kangoo is echt teveel een busje. In die klasse vind je wel de meeste ruimte en flexibiliteit voor je geld!

De Alhambra is het voor mij niet, in dat segment zou ik dan toch weer bij de Espace uitkomen. Full-size MPV's zijn eigenlijk te begrotelijk in het gebruik.

De Grandis hebben we ook overwogen inderdaad, die was ik in bovenstaande post vergeten te noemen. Mooie auto, maar ook een dure kostganger; het verbruik van de 2.4 is aanzienlijk. Ook is de Verso een jonger ontwerp. Maar zeker een sympathieke auto, ik ben groot geworden op de derde zitrij van een Mitsubishi Space Wagon uit 1988, dus het merk en haar MPV's hebben een speciaal plekje bij mij.

https://www.autowereld.nl/chrysler/pacifica/4-0-v6-32755428/details.html
Een slimme keuze? Nee waarschijnlijk niet. Maar het is even wat anders dan anders.

Verso heb ik ff bekeken, komt op mij over als een Scénic formaat. Met een Grand Scénic 5P kan je toch ook alles mee doen?

Weer wat updates:

Citroën
Vorige week wat foto's gemaakt van de XM, ik had nog geen shoot gedaan met deze velgen (en die liggen er toch al eventjes onder...)

Plaatje hè...?

Mazda
Afgelopen zaterdag een proefrit gemaakt in een Toyota Verso. Dat wordt hem... zaterdag 17 april kunnen we 'm ophalen en leveren we de ouwe trouwe Mazda in.

De Verso rijdt wat afstandelijker dan de Mazda 6, maar wel fijn. Ruim, comfortabel, voorzien van panoramadak (toen ik het elektrische zonnescherm opendeed kwam er uit drie kelen in koor 'wooow' van de achterbank, haha). Dealer-onderhouden, banden van een fatsoenlijk merk eronder, 17-inch lichtmetaal en (dat zie je niet veel op dit model) lederen bekleding. Fijne gebruiksauto. Linkje naar de advertentie.

Mini
Het lijstje uit de Klokje Rond keuring was nogal lang. Twee dingen die erop staan kan ik sowieso zelf niet: de airco servicen (incl. bijvullen) en de remvloeistof verversen (ik heb niet zo'n bleed-set). En binnen een maand zou de APK verlopen, dat moet ik uiteraard ook uitbesteden. Dus de Mini naar het dichtstbijzijnde garagebedrijf gebracht, eentje waar ik nooit eerder geweest was. Daar dus gevraagd om een APK, airco-service en nieuwe remvloeistof. Het goede nieuws is dat de keurmeester een aantal van Joep zijn punten ook vond: te verweerde koplampen en teveel speling op het achterste draagarmrubber rechtsvoor. Maar ook een lekke binnenste aandrijfashoes, die stond bij Joep niet op de lijst. Voor APK goedkeuring moesten die drie punten wel aangepakt worden. Dat heb ik dus ook maar meteen uitbesteed. En gelukkig maar... want het slechte nieuws is dat de boel (subframe en ophanging) zodanig vast gerot zat dat er branders, zwaar gereedschap, een nieuwe spoorstang en een volle dag sleutelwerk bij kwam kijken. Mijn gedachte: maar goed dat ik daar niet zelf aan begonnen ben! Met de kosten is het bedrijf erg coulant (ze nemen 40% van de arbeid voor eigen rekening omdat ze vinden dat het risico op zulke tegenvallers niet alleen voor mij is) en ik ben per telefoon erg goed op de hoogte gehouden. Ondanks het slechte nieuws ben ik tot dusver dus tevreden over dit bedrijf, al moet ik de auto nog ophalen. Dat kan waarschijnlijk morgen, ben benieuwd!

Fijn, zo'n eerste ervaring bij een bedrijf om de hoek. Die snappen het wel; jij blijft daar klant! (y)

Nette Verso overigens! Veel plezier ermee!

De Mini is weer thuis. Rondje mee gereden natuurlijk, en het stuurt weer stukken beter! De klap in het stuur is helemaal weg uiteraard, maar door de uitlijning staat het stuur ook weer gewoon recht bij rechtuit rijden. Het garagebedrijf had de auto ook nog gewassen zelfs. Een fijn bedrijf waar ik vaker heen ga.

Wat er nog overblijft van Joep zijn lijst is nu als volgt:
- Service-indicator meer dan 20.000 km verstreken
- Lampje 'deur open' brandt
- Airco
- Koppeling (zware bediening en slipt)
- Raammechanismes gaan traag en links maakt herrie
- Ruitenwissers
- Stuurt zwaar, stuurpomp maakt teveel herrie, stuurpomp lekt
- Remvloeistof oud
- Multiriem oud
- Stuur staat scheef
- Extreem veel bandengeluid
- Achterste draagarmrubber rechtsvoor zorgt voor forse speling en klap in het stuur bij lastwissel
- Koplamp linksvoor dof
- Binnenste stuurkogel rechts heeft kleine speling (binnen toleranties)

Ik ga zelf met de Haynes Manual proberen een onderhoudsbeurt te doen, waarmee de multiriem, ruitenwissers en service-indicator ook van het lijstje kunnen. Het gaat de goede kant op.

Wel is er een probleem bij: er groeit schimmel in het interieur. De auto was bij aankoop al best vuil vanbinnen, maar er is van lieverlee (door weinig gebruik?) leven in gekomen... Vandaag kijkt er een poetsbedrijf naar (die behandelen ook interieurs), hopelijk is dit te cleanen op een manier dat de schimmels gedood worden.

Barri zei:
Dat is toch ook een leuk klusje om zelf aan te pakken? :)

Er zijn mensen die dat leuk vinden inderdaad, maar ik niet. Ik ben sowieso geen poetser/cleaner/detailer. Ik zou hiervoor een stoomcleaner moeten huren, schimmeldodend middel (shampoo?) kopen en dan nog maar moeten afwachten of ik de juiste spullen heb. En de cleaner blijkt hier letterlijk 5 deuren verderop te zitten. Hij is net even komen kijken en doet het interieur voor 75 euro, kan zaterdag terecht. Keuze gauw gemaakt... :)

Micha D zei:
Zal ook voor een deel met vocht te maken hebben denk ik?

Dat zou kunnen inderdaad. Toen de auto afgelopen najaar nog buiten stond, vond ik dat de ramen ook erg snel beslagen waren, met dikke druppels, dus meer dan een waas. Toch heb ik geen natte tapijten of dergelijke gevonden. De auto staat inmiddels al maanden binnen en komt met regen ook niet buiten, dus moet inmiddels toch echt droog zijn.

Hmm, als hij altijd binnen staat en helemaal gesloten zal hij niet slecht uitdrogen. Dan zou ik je aanraden om hem een keer in de zon te zetten met de ramen open. Ik heb nog nooit gehad dat er schimmel ontstaat/groeit in een droge auto, ik heb het wel eens gezien maar dat is altijd als er ergens een lekkage zit.

De velgen staan erg chique op de XM! Gefeliciteerd met de aanschaf van de Verso ook; ziet er zo uit als een nette wagen, en met lederen bekleding en lichtmetaal heb je wat betreft dit soort wagens toch wat minder een dertien-in-een-dozijn uitvoering (y)

Die schimmel is wel vervelend zeg! Gelukkig is die reinigingsbeurt nog goed te doen qua prijs – ik ben wel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. Kun je er dezelfde dag nog in gaan rijden of moet zo'n spul nog een paar dagen nawerken?

Hoe het precies gaat weet ik ook niet. De cleaner had het er over dat hij met stoom gaat werken en met schimmeldodend middel. Vanwege het gebruik van stoom moet het interieur daarna een paar dagen goed drogen, dus inderdaad in de zon (als die wil schijnen tenminste) met de ramen of deuren open.

Vandaag op de valreep nog onderhoudskosten gehad aan de Mazda: er zat een schroef in de band rechtsachter. Maar even laten repareren dus. Toch een gek idee dat 'ie volgende week naar de sloop gaat...

Verder de Mini naar de cleaner gebracht. Die ontdekte dat de onderkant van de kofferbakmat toch nat was, dus er zit aan de achterkant inderdaad ergens lekkage. De boel is in elk geval weer schoon en fris, komende tijd moet de bekleding nog wel drogen. Hopelijk krijgen we snel weer wat zonnige dagen, dan kan dat buiten. Binnen, met de raampjes open weliswaar, zal er met dit vochtige weer wel even overheen gaan voor alles helemaal droog is.

Deze drek komt dan uit de bekleding zetten...

De flitser van de camera is onvergeeflijk, maar geloof me: het is enorm opgeknapt!

De Mini ziet er weer een stuk frisser uit inderdaad! Maarreh.. de Mazda naar de sloop? Is ‘ie daar niet nog te goed voor? Ik zou hebben verwacht dat er voor dit soort wagens op zijn minst vraag is vanuit de export, of valt dat tegen?

Volgens mij heeft de export maar in een beperkt aantal merken en types interesse. Jammer dat de 6 naar de sloop gaat, maar hij heeft z'n geld wel opgebracht volgens mij.

Lekkage is inderdaad een bron van ellende. Mijn auto begon op een gegeven moment ook te ruiken. Bleek dat de hele reservewielkuip vol water stond, met een kletsnatte kofferbakmat tot gevolg. Nooit eerder opgemerkt. De oplossing was het opnieuw laten afkitten van de ventilatieroosters onder de bumper. Maar bij een Mini kan het natuurlijk weer anders zijn. Nu je interieur mooi schoon is, zou ik het persoonlijk wel snel laten oplossen om nieuwe schimmel te voorkomen. (y)

Voorlopig los ik het op door hem alleen in droog weer nog buiten te halen :cool:. Opsporen en herstellen volgt zeker nog, maar niet alles in het eerste jaar.

Probleem van de Mazda is de roest. Voor een roestvrije is nog wel markt, want motorisch zijn ze prima in staat tot 4 ton of meer. Ik heb overwogen om deze privé te verkopen, maar daarvoor mankeert er, buiten de roest, teveel aan. Achterrem loopt aan bij achteruit rijden, er zit voelbare speling in de voorwielophanging en of het stuur, er rammelt achter iets in de ophanging of katalysator, het raam rechtsvoor heeft af en toe hulp nodig, er komt soms water langs de spiegel in het interieur, de dashboard verlichting valt uit, voor zit een kromme remschijf, de raamlikkers zijn broos en klapperen bij 120 per uur en hoger, de schokdempers achter hebben voelbaar hun beste tijd gehad.... Kortom, ondanks dat we hem altijd goed onderhouden hebben, is de conclusie nu dat hij gewoon op is. Alles is te fiksen natuurlijk, maar tegen welke kosten? Export is dol op Japanners, maar niet op roest. Voor de 6 hadden we een 323, die kende geen roest en bracht voor de export meer op dan op de binnenlandse markt. Die rijdt waarschijnlijk zijn rondjes nog steeds in Libië.

Ik heb met alle hobby auto's last gehad van vocht in de auto bedenk ik me:
Golf 2, raamrubbers slecht dus water in de portieren.
Porsche 924, plaatwerk gescheurd bij steun koppelingspedaal in paravan.
Fiat Barchetta, rubber van afdekklep cabriokap gescheurd, dus bak vol water.
Golf Vr6, afvoer schuifdak verstopt, laag water in de hele auto.
Fiesta, mini scheurtje rechtsachter in de kofferbak waar opspattend water door kwam. Dichtgemaakt met carrosseriekit.

Kwestie van goed zoeken naar de oorzaak, maar dat is het zeker waard.

Ik kwam er gisteren bij toeval achter dat de afvoer van de paravan verstopt was.
Nog nooit eerder gezien maar ken de verhalen. Beetje lucht erlangs en het stroomde weer mooi weg.

Ja Solo, als je geen Camry rijdt, beleef je nog eens wat! (y):)

Ik vind het vooral mooi dat de Mini weer in oude glorie wordt hersteld. Zeker gezien het verhaal wat erachter zit.

Dat blijft ontzettend leuk om te zien, inderdaad. Het geluk dat je je eerste auto, die tig jaar geleden total loss is verklaard, tóch terugvindt en terugkoopt... geweldig. Ik denk dat er een aantal mensen (waaronder ikzelf) toch aardig jaloers zijn op die ervaring :)

Ik voel me ook bevoorrecht dat ik het geluk had hem tegen te komen èn terug te kunnen kopen. Allebei verre van vanzelfsprekend.

Toch zou ik het zelf denk ik niet gedaan hebben. Ik heb ooit eens gekeken of er nog Suzuki Swift GTi te koop werden aangeboden, maar al snel bedacht ik me dat de herinnering leuker is.

Dat snap ik. Het verschil is (denk ik) dat ik nog niet klaar was met herinneringen, omdat de auto min of meer gedwongen weg moest destijds. En het was niet 'een Mini', maar míjn Mini (zelf zo samengesteld). Ik heb nooit een andere Mini gewild, ook niet toen ik destijds de dagwaarde uitgekeerd kreeg. Een andere Mini zou nooit míjn Mini worden namelijk, net zoals deze dat altijd gebleven is. Ik had me bij aankoop al voorgenomen om hem nooit weg te doen.

Dat tempo wordt bepaald door de benodigde investeringen. Voorlopig zorg ik ervoor dat hij niet slechter wordt. Dat betekent droog houden, af en toe rijden, APK en onderhoud bijhouden. Verbeteringen zijn van verschillende aard, bijvoorbeeld de lak is slecht. Blanke laag ontbreekt op sommige plekken en op het dak lijkt het wel of er een laklaag als een soort plastidip los laat. Laatst met de cleaner ook naar gekeken, maar die kan daar ook niks mee; losse of ontbrekende laklagen kun je niet opknappen met een poetsbeurt. Dat wordt dus een keer overspuiten. Dat zou ik dan graag grondig doen, dus met een volledig kale carrosserie. Maar dat zal nog wel even duren...

Vorige week hebben we dan onze Mazda ingeruild op de nieuwe gezinstaxi: een Toyota Verso 1.8 VVTi Business van 2010 met 117.000 kilometer op de klok. Meteen wat fotootjes gemaakt natuurlijk, ook omdat ik geen poetser ben en de dealer hem van binnen en van buiten netjes gemaakt had.

Het is geen auto naar mijn hart en dat zal het waarschijnlijk ook niet worden, maar het rijdt uitstekend (hoewel gevoelloos), heeft achterin drie volwaardige, ruime zitplaatsen en is betrouwbaar. Daar hebben we deze auto voor. Mijn vrouw is er helemaal blij mee (lekker hoog) en ook de kinderen vinden het een fijne auto (lekker licht en ruim). Leuke extraatjes op dit exemplaar zijn het panoramadak, de lederen bekleding en de achteruitrijcamera. De kofferbak blijkt net te klein voor vier boodschappenkratten (dat paste in de 6 makkelijk, oplossing in de Verso is de stoelen één klikje naar voren schuiven). Ik mis verder het fijne stuurgedrag van de Mazda wel een beetje, die Mazda reclamekreet 'Drive Together' slaat echt wel ergens op. In een Mazda stuur jij, in een Toyota geef je de richting aan met het stuurwiel. Resultaat is hetzelfde (strak de hoek om), gevoel totaal anders. Maar goed, fijn sturen kan in de Mini... we zijn er qua gezinsvervoer in elk geval 120.000 kilometer en 6 jaar op vooruit gegaan, en de Toyota is roestvrij. Hopelijk gaat 'ie net zo lang mee als de Mazda, waarmee we toch 9 jaar en 160.000 kilometer plezier gehad hebben.

Ik vond trouwens verrassend gemakkelijk een 1:18 schaalmodel van de Verso, dat had ik niet verwacht. Het moest uit China komen, maar is al binnen:

Dat is dan wel weer leuk. Alleen van de 323 Fastbreak is het me nooit gelukt een 1:18 model te vinden.

Dit is een auto die je vooral aanschaft om je medepassagiers blij te maken en niet zozeer jezelf als bestuurder. Lijkt me een prima beslissing. Vond het zelf altijd prima lange afstanden rijden met een Verso (heb voor werk regelmatig erin gereden). Veelzijdige auto en er ging bij ons in ieder geval nooit iets aan stuk. Sturen is inderdaad wat gevoelloos, maar daar heb je dan weer een mooie Mini voor staan.

In China worden er inderdaad nog de meest doorsnee auto's in miniatuur gemaakt. Wel zo leuk; ik vind het leuker om een miniatuurversie van mijn eigen auto te hebben staan dan één of andere supercar die ik toch nooit in bezit ga hebben. Zelfs jaren later kun je daar nog mooie herinneringen mee ophalen.

Omdat het voornemen is om de Mini echt nooit meer weg te doen, en die dus zeker nog 40 jaar mee moet, is alle hulp welkom. Ook van boven. Dus de auto laten wijden op de jaarlijkse auto-zegening in Hoeven vorige week. Gelovig of niet: zo'n ritueel maakt je in elk geval weer bewust van de kwetsbaarheid en eigen verantwoordelijkheid in het verkeer.

[url=https://flic.kr/p/2maEUDU]

Terug
Bovenaan