Engineer2
Asfaltkampioen
Durashift zei:Gefeliciteerd.
j ko zei:(..)
Ten slotte kwam de offerte bij de dealer zes euro per maand hoger uit dan via Opel.nl. De dealer is bijna een week bezig geweest om uit te zoeken hoe dat nou kan, maar kon er niks aan doen. Uiteindelijk gisteren dus van achter de keukentafel zelf besteld. Dat is wel een vreemde gewaarwording hoor; de rol van de dealer is helemaal uitgehold. Je hebt ze alleen nog nodig voor de proefrit. Mooie folders zijn er niet (wel printjes met een knullig nietje erdoor), zelf online bestellen is dus blijkbaar voordeliger en de aflevering is aan huis. Dat je opgetogen een dealerpand verlaat met een mooie folder en een felicitatie van de verkoper en thuis komt met een al even opgetogen 'we hebben hem besteld!' is er allemaal niet meer bij.
(..)
Precies zoals Stellantis het, op termijn, wilt hebben: het agentuur model, dus klanten bestellen online en de 'Stellantis businesspartners' krijgen een paar grijpstuivers voor de aflevering.
Had je bij de bestelling op Opel.nl nog wel de dealervoorkeur kunnen opgeven? Had je ook voor ophalen bij de dealer waar je de proefrit bij gedaan hebt kunnen kiezen?
Vroeger was het voor een autofabrikant natuurlijk een kwestie van auto's verkopen. Als ze die verkochten aan een importeur/dealer of aan een klant direct maakte ze niet uit in feite. Contact tussen fabrikant en klant was er alleen als de klant een klacht had.
Toen ging dat heel langzaam anders; auto's van klanten geven veel data terug die je als fabrikant in je ontwikkeling kan gebruiken. Met een partij tussen de klant en de fabrikant in is dat erg lastig. Met connectiviteit heb je dat probleem niet (en klanten wilden connectiviteit want dat heeft ook zo zijn voordelen.. nu kan je in je navigatie gewoon de naam van een hotel invoeren ipv zelf op te zoeken wat het adres van dat hotel is en dan invoeren).
Dat een importeur/dealer heel veel invloed heeft op de tevredenheid van de klant en het eventuele merk trouwheid was het volgende probleem. Het commerciële success op lange termijn kan je toch beter zelf in de hand houden.
En zo ontwikkeld zich dat verder. Vanuit een fabrikant gezien is een dealer alleen een stoorfactor. Je moet het proces zelf in handen krijgen.
Toen ik mijn Ioniq5 bestelde ging het inderdaad nog zo ouderwets (ok, de configuratie maak je helemaal zelf van te voren) en het voelde ook echt ouderwets. Ik gun het de dealer best maar het proces had best beter mogen zijn. Nu communiceerde ik bijvoorbeeld met de dealer over de leverdatum die net zo veel wist als ik. Pas toen de auto daar op de stoep stond konden ze iets zeggen.