j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

De XM is vandaag bij de dealer geweest, voor het stationair-probleem. De stappenmotor op het gasklephuis is vervangen en de gasklep is gereinigd. Daarna nog één hick-up gehad, sindsdien loopt ze netjes. Maar nog geen grote afstanden mee gereden, dus nog even spannend of het nu echt verholpen is. Met de dealer afgesproken dat ik er eerst een paar dagen mee rijd, zodat alles weer op elkaar is ingeregeld.

Vorige week werd ook neens m'n hele tellerbak donker, dat ook maar meteen bij hen neergelegd. Dat bleek iets heel simpels: de dimmer zat vast (die heb ik ooknog nooit gebruikt). Wieltje paar keer heen en weer gerold en de boel was weer netjes verlicht.

Zoals gebruikelijk in dit topic, beginnen we bovenaan de nieuwe pagina met een overzichtje van hetgeen vooraf ging. Het is altijd een leuk overzicht van mijn auto-CV vind ik zelf.

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004), topicpagina 1 en vanaf 19
Nieuw gekocht in 2004, economisch total loss weg moeten doen in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2020 weer herenigd, kilometerstand was toen opgelopen tot 274.000. Naar aanleiding van die hereniging is er een Klokje Rond verhaal van gemaakt!
Deze Mini werd na het total loss opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto. De Mini dient momenteel als hobbyauto en gaat wat mij betreft nooit meer weg. Huidige kilometerstand 279.000.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000), topicpagina 1 en 2
Gekocht als tweede auto in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008), topicpagina 1 en 2
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Is in juli 2017 - nog geen 10 jaar oud dus - gesloopt. Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004), topicpagina 2 t/m 20
Gekocht in 2012 als opvolger van de 323. In 2021 ingeruild op een Toyota Verso, de teller van de Mazda stond toen op 237.000 km. Zou gedemonteerd worden, maar is één dag na inruil geëxporteerd (bestemming onbekend).

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995), topicpagina 2 t/m 12
Gekocht in 2012 als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV. Ik verkocht de 480 aan een enthousiaste jongen uit Driebergen. In september 2021 is de auto gedemonteerd.

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996), topicpagina 11 t/m 16
Gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen, in maart 2017 total loss gereden. Na verkoop van onderdelen is het restant gesloopt (km-stand 156.000).

Citroën XM 2.0i-16v, TR-SJ-29 (bj. 1998), vanaf topicpagina 15
In maart 2017 gekocht na het total loss van de Alfa en nog steeds in bezit. Doet nog eventjes dienst als dagelijkse woon-werk auto voor mij en voor de hobby. Kilometerstand momenteel 246.000. Staat op de nominatie om vervangen te worden door een Opel Mokka-e en is om die reden te koop.

Toyota Verso 1.8 VVTi Business, 41-LNT-1 (bj. 2010), vanaf topicpagina 20
Gekocht in 2021 als vervanger voor de Mazda 6. Belangrijkste aankoopargument zijn de drie volwaardige zitplaatsen achterin. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie opgroeiende kinderen). Huidige kilometerstand 145.000.

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

Behalve de reparatie aan de XM (zie vorige pagina) was er ook nieuws van de Opel-dealer vandaag:

(plaatje is klikbaar voor een videootje)

Erg leuk zo, benieuwd naar de aflevering!

Laatst bewerkt:
Aflevering is gepland op 11 oktober! 'De mijne' is de bovenste achter uit het plaatje / videootje hierboven trouwens. En een kenteken heb ik ook al: R-074-LG. Nog 10 dagen...

Yep! Toen dit gefilmd werd wist de verkoper dat nog niet, van buiten zijn ze hetzelfde. Later vertelde hij me dat het de bovenste is.

Afgelopen dinsdag was het dan zover, na een krappe 7 maanden wachten: de aflevering van de nagelnieuwe Mokka-e!

Het was een mooi gebeuren, met als verrassing een schaalmodelletje erbij.

Daarna vooral veel mee gereden. Dat bevalt uitstekend, maar ik ben nog steeds bezig om alle snufjes en instellingen te ontdekken. Het verwarmde stuur is heerlijk, de adaptieve volautomatische verlichting fantastisch en het gemak van de aandrijflijn went heel snel. Geen omkijken meer naar toeren, versnelling, motortemperatuur, geen lamme koppelingsvoet meer in de file, geen geluid... het is allemaal erg vanzelfsprekend na een half uurtje, veel sneller dan ik had verwacht. De actieradius is ruim voldoende om er heen en weer mee te rijden naar m'n werk en daarnaast nog allerlei lokale ritjes (kinder-taxi, boodschappen, familiebezoek) mee te doen. Thuis aan de lader en we kunnen weer een dag zonder zorgen of range-anxiety rijden. Twee dagen zou ook kunnen, maar dan wordt het krap. Woon-werk kost met 130 kilometer ongeveer 50% van de batterij, dus met twee keer zou ik voorzichtig moeten zijn. Bovendien is er dan geen ruimte voor andere ritten. Dus hij gaat gewoon dagelijks aan de lader. Het kost geen tijd, de twee-wekelijkse rit naar een Belgisch pompstation (toch 40 minuten van huis) is ook verleden tijd.

Meer gewenning heb ik nodig voor de adaptieve cruise-control. Die houdt in druk, maar wel doorrijdend snelwegverkeer eigenlijk teveel afstand, ook met de instelling op 'kort'. Het veilige gat van 2 seconden wordt dan voortdurend gevuld door ander verkeer, waardoor de Mokka vertraagt, tot ergernis van achteropkomend verkeer. In zulke situaties moet ik de controle zelf overnemen en het gat dicht rijden. Op rustiger snelwegen, provinciale wegen of in fileverkeer is het echter een uitkomst.

De glanzende nieuwstaat van de auto uiteraard ook benut voor een foto-shoot op een passende locatie:

Verder vond ik in het opbergvakje in de middenconsole dit:

Waarom staat daar nou een haai in?? Even opgezocht, en het blijkt een easter-egg achtige grap te zijn die Opel al vanaf 2006 (!) uithaalt met al zijn auto's. Zie hier een artikeltje daarover. Nooit geweten, terwijl Opels toch niet echt zeldzaam zijn. Ik ga er in andere Opels op letten in 't vervolg, haha.

Gefeliciteerd! Mooie wagen. Ik rijd nu ruim in z’n voorganger, de Ampera-e, en ben zéér tevreden. Ik rijd erin met plezier. Ik hoop dat je die plezier ook met de Mokka zult hebben!

Super!

Veel rijplezier gewenst. Misschien wel iets om rekening mee te houden (aan de andere kant is het niet jouw auto) maar de accu tot 80% opladen scheelt enorm op de veroudering.

Ook is het raadzaam om periodiek de accu leeg te rijden en dan vol te laden voor het balanceren in de deep cycle. Hij zal altijd balanceren tussentijds maar hij vind het absoluut fijn om dat ook eens bij bijna lege en volle accu te doen.

En inderdaad heel erg leuk om zo'n schaalmodelletje erbij te krijgen.

Bedankt voor alle felicitaties, gelukwensen en complimenten!

Twix zei:
406c zei:
Een modelletje er bij krijgen is wel erg leuk!

Leuker dan een bos bloemen of een fles wijn.

Een fles wijn kregen we er ook bij, een Prosecco die prima smaakte. Ook nog een spuitbus met 'nieuwe-auto-geur'. Die zal ik binnenkort eens in de XM gebruiken, dan ruikt hij voor een eventuele koper nog als nieuw :D

Jay DoubleYou zei:

Dat heb ik al van Vadertje Staat gekregen: € 3.350,- subsidie (het potje per auto was dit jaar hoger dan dat van 2023, waar Opel nu op vooruit loopt met € 2.950,-). Ik denk dat Opel het ook alleen dit jaar geeft, begin volgend jaar is er immers weer een subsidiepotje van de staat.

Nico GTR zei:
Misschien wel iets om rekening mee te houden (aan de andere kant is het niet jouw auto) maar de accu tot 80% opladen scheelt enorm op de veroudering.

Ook is het raadzaam om periodiek de accu leeg te rijden en dan vol te laden voor het balanceren in de deep cycle. Hij zal altijd balanceren tussentijds maar hij vind het absoluut fijn om dat ook eens bij bijna lege en volle accu te doen.

Hoewel de auto niet van mij is, maar van de leasemij, weet ik nog niet wat ik er over 5 jaar mee doe, als de private lease afloopt. Misschien neem ik hem dan wel over, misschien ook niet. Zal van de prijs afhangen, de beschikbare alternatieven, de thuissituatie dan (mijn oudste dochter zit dan inmiddels heel dicht tegen de rijbewijs-leeftijd). Dus ik sluit het niet uit. De accu zo lang mogelijk goed houden, zou dus mooi zijn. Ik heb nog geen functie gevonden (op de auto, de app, of de laadpaal) die het laadproces automatisch kan stoppen bij een vooraf ingegeven percentage. Op de slimme thermostaat kan ik wel zien dat het laatste uur het laadvermogen wordt teruggebracht van 11 kW naar ongeveer 3,5 kW. Meestal koppel ik hem 's avonds aan en 's ochtends weer los. Dan is hij (dus) 100% geladen.

In het handboek zal iets moeten staan als ‘hilltop reserve’. Daarmee voorkom je 100% lading, en kun je bijvoorbeeld 90% laden. Ik weet niet precies hoe dit bij een Mokka-e werkt, maar vermoedelijk onder het tabblad energie in je infodisplay.

ginkelvanmichiel zei:
In het handboek zal iets moeten staan als ‘hilltop reserve’. Daarmee voorkom je 100% lading, en kun je bijvoorbeeld 90% laden. Ik weet niet precies hoe dit bij een Mokka-e werkt, maar vermoedelijk onder het tabblad energie in je infodisplay.

Zo'n functie bestaat niet op de auto; er staat ook niks van in de handleiding en in de menu's is er ook geen optie die het mogelijk maakt.

Vandaag het hele wagenpark van stal gehad...

De XM staat nog steeds te koop, er wordt tot nu toe niet veel op gereageerd. Het seizoen en het economisch tij heb ik wellicht tegen. Haast heeft het niet, maar ze had al wel bijna 3 weken geen wiel meer buiten de schuur gezet. Vandaag dus een rondje van een kilometer of 20 mee gereden. Ook de Mini is buiten geweest vandaag, die kan er alleen uit als ook de XM van z'n plek is. De Mini heeft een rondje van 70 kilometer mogen doen vandaag en heb ik afgetankt en met de banden op 2,8 bar weer in de schuur gezet. Die komt deze winter niet meer buiten ('t is een droog-weer-auto). De vorige winter bleek ik er ook echt niet mee te rijden. En omdat de XM wel nog af en toe in beweging moet blijven en vier auto's in de verzekering/belasting/lease ook wel veel is, heb ik de Mini dit keer geschorst. In elk geval totdat de XM weg is, of tot einde winter, afhankelijk van wat het laatst komt.

Over de Toyota valt weinig te melden, die doet het gewoon. Wel gaat die wat minder intensief gebruikt worden, vrouwlief gaat wat minder werken. Ook proberen we veel korte haal-en-breng ritjes met de Opel te doen in plaats van de Toyota. Waar een benzine-auto op korte stukjes slijt en veel verbruikt, is een elektrische auto met de B-stand aan juist zuiniger op de korte stukjes dan op snelweg-ritten. Bovendien kost de stroom gewoon minder dan benzine. De herfstvakantie waren we weg met het hele gezin, en dan is de Toyota wel de eerste (en enige) keus. Vijf personen + bagage gaan er gemakkelijk in.

De Opel bevalt nog altijd prima. Vanwege die herfstvakantie is er gedurende een week nauwelijks mee gereden, maar toch staat er al 1200 kilometer op de teller, sinds de levering op 11 oktober. Rijdt heerlijk, smoelt goed. Mensen herkennen hem van de reclamecampagne die nu loopt, daar wordt deze kleurstelling en uitvoering ook voor gebruikt. In mijn omgeving heb ik nog geen andere Matcha Green Mokka gezien. De meeste worden geleverd in zwart, wit, of grijs.

Nou, daar gaat ze dan...

Vandaag is de XM opgehaald door haar nieuwe eigenaar, een liefhebber die 'for old times sake' wel zin had in een XM, na er vroeger twee gehad te hebben. Ze gaat haar rondjes in de omgeving Wageningen maken. Ik hoop dat ze daar goed terecht komt en lang mag blijven. Ik kijk zelf in elk geval terug op bijna 6 jaar en 100.000 km rijgenot. Ergens is het pijnlijk om afscheid te nemen, maar het is goed zo. Vier auto's is ook gewoon teveel van het goede momenteel.

De Mokka kan nu in de schuur, daar houd ik ruimte over nu :) (de Mokka is meer dan een halve meter korter).

En zo zit ons mooie forum nu weer zonder XM's. :)

Ik snap dat het dubbel is, maar het lijkt mij ook een win-win zo (jij de rust, de liefhebber een XM).

Ik kan me nog goed herinneren dat ik een stukje mocht sturen in jouw XM door de polders rond je woonplaats. Dat was echt vorstelijk genieten zoals de Citroen over de weg zweefde. Moet voor jou ook fijn zijn om deze herinnering in ieder geval toe te kunnen voegen aan je auto carrière. Met de Mini voor de funritjes kom je ook nu niets te kort denk ik.

Gewoon Dirk zei:
Ik kan me nog goed herinneren dat ik een stukje mocht sturen in jouw XM door de polders rond je woonplaats. Dat was echt vorstelijk genieten zoals de Citroen over de weg zweefde. Moet voor jou ook fijn zijn om deze herinnering in ieder geval toe te kunnen voegen aan je auto carrière. Met de Mini voor de funritjes kom je ook nu niets te kort denk ik.

Ja, dat herinner ik me ook nog wel inderdaad. Toen hing volgens mij het dashboard nog half uit elkaar omdat ik de tellerbak er net in had zitten toen je langs kwam.

Qua auto carrière is de XM ook een waardevolle toevoeging geweest, een hydropneumaat voor dagelijks gebruik wordt steeds moeilijker, ze sterven langzaam uit. Een Alfa en een Nederlands product heb ik ook gehad, een rotatiemotor hebben we als trouwauto beleefd. Ooit zou ik nog een ongeblazen 6-in-lijn BMW willen toevoegen aan het CV, maar ook daarvoor geldt dat die langzaam uit zullen sterven. En, stukken onbereikbaarder, een Ferrari V12...

Inmiddels bijna een half jaar onderweg met de Mokka-e, en het bevalt nog altijd uitstekend. De eerste onderhoudsbeurt is achter de rug (12.500 km - geen bijzonderheden). Daarvoor ook al terug geweest in de garage, voor een nieuwe voorruit. Daar zaten op twee plekken barsten in nadat een vrachtwagen voor mij op de snelweg op een hobbel een flinke lading asfaltbrokjes of iets dergelijks verloor. Het ketste flink op de ruit, maar er was niks te zien verder, thuis ook geen lakschades ofzo gevonden. Maar een dag later scheurde de ruit vanuit de rand op twee plaatsen, waaronder dwars voor de camera. Dus moest er een nieuwe ruit in.

52770361655_04eeaa7688_c.jpg

Bij dat garagebezoek zijn ook meteen twee terugroepacties verwerkt: eentje voor de software van het accupakket en eentje voor het motorkaprubber. De accupakket-actie is een officiële die ook bij de RDW staat geregistreerd; de auto kan er al rijdend ineens mee stilvallen. Is in elk geval rechtgezet zo.

Verder komen er via de app ook notificaties binnen van nieuwe versies van de software van het infotainment en nieuwe navigatiekaarten. Die kun je dan zelf downloaden en via een USB-stick in de auto installeren. Werkt prima, maar duurt lang... vorige week een navi-update gedaan, duurde ruim 4 uur om te downloaden, een half uur om de USB-stick te prepareren en een vol uur eer het in de auto geïnstalleerd was.

Nog wat plaatjes om de boel wat op te fleuren:
52770190834_38b6e60afd_c.jpg

Naast een vrolijke concerngenoot; allebei de standaard kleur!

52769397562_18175229b0_c.jpg

Zolang je zelf een XM rijdt, kom je ze nauwelijks tegen. Nu heb je er geen meer, zul je zien dat je er pardoes naast eentje staat...

De Mini staat intussen nog steeds geschorst. Het wil niet echt vlotten met het voorjaarsweer, dus die komt toch niet buiten nu. Zodra het weer opknapt, gaat de schorsing eraf en doe ik er een rondje mee. Nu al zin in!

Wauw, wat een autoverhalen allemaal. Leest als een jongensboek. Hierbij vergeleken heb ik wel een heel saai autoleven.
Die Punto was toch na 10 jaar gesloopt?

Die Punto was inderdaad volgens de RDW-data na 9,5 jaar gesloopt. Waarom weet ik dus niet, maar ik kan me zomaar voorstellen dat die gewoon opgereden is. Hij stond op LPG, ik had er in de eerste vier jaar al ruim 140.000 km opgezet. Wie weet hoeveel daar nog bij gereden is. En ik had er al compressieverlies mee op één cilinder, dus bij een tonnetje of 3 zal die echt wel op geweest zijn. Maar het is giswerk, ik weet het niet verder. Nooit meer gezien of gehoord sinds ik hem wegdeed.

Gisteren de Mini weer ontschorst en in de verzekering gedaan, zodat ik hem vandaag uit de mottenballen kon halen. Hij had al ruim drie maanden niet meer gelopen en staat al ruim vijf maanden stil. Af en toe hang ik hem aan de druppellader, zodat de accu goed blijft. Met succes, want het was starten en lopen!

Auto uit de schuur gestuurd, banden visueel gecheckt en daarna een rondje gaan toeren door de omgeving. Eerst op rustig tempo de roest van de remschijven geremd, dan door naar een bandenpomp, want na zo'n lange tijd zit er geheid verschil in bandendruk. Dat bleek ook, want het bandenspanningslampje ging al gauw knipperen. Rechtsvoor had ik nog slechts 1,6 bar, achter beide 2,4 en linksvoor 2,7. Met inmiddels warme banden de boel op 2,5 bar opgepompt, voor volle belading is 2,4 voorgeschreven.

Daarna wilde ik met een omweg naar een wasbox, maar gaandeweg begon de auto steeds onheilspellender geluiden te maken. Stel je een laagvliegende Chinook voor... dat geluid maakt de auto als je afremt. Het maakt daarbij niet uit of ik uitrol met of zonder ingetrapte koppeling, rem op de motor of rem met de remmen. Als ik accelereer is het geluid weg. Als ik onder het afremmen korte slingerbewegingen maak, is het ook (heel even) weg. Ik verdenk een wiellager, waarschijnlijk dat rechtsvoor. Die velg voelde na thuiskomst merkbaar warmer dan de andere drie.

Verder ben ik al een tijdje een deel van de regengoot kwijt, maar ik kan op internet nergens vinden welk onderdeel ik daarvoor hebben moet. Zo mijn licht eens opsteken bij de New Mini Club.

52801411132_24e358d065_k.jpg

Bij de wasboxen stond zo'n lange rij wachtenden, dat ik dat maar uitstel. Misschien later dit weekend. Verder wel veel lol gehad van deze eerste rit in tijden. Het wagentje stuurt en accelereert heerlijk!

Leuk! Ik kwam haar pas geleden ook op Flickr tegen, gespot door Niels. Toen hing er wat modder aan. Wel fijn dat de auto nu vaker gespot wordt, dat is mij nog nooit gebeurd. Zal aan de regio liggen, en het feit dat ze altijd binnen stond.

52538219499_b6cc8726e0_b.jpg

Deze week was de Toyota aan de beurt voor z'n jaarlijkse onderhoud en APK. Een dure grap deze keer, met twee nieuwe Michelins, remschijven en -blokken voor, groot onderhoud (alle filters, vloeistoffen en bougies), wissers rondom en laswerk aan de uitlaat. Normaal onderhoud eigenlijk, alleen het laswerk aan de uitlaat vind ik vroeg, dat hebben we bij eerdere auto's van deze leeftijd eigenlijk nooit nodig gehad. Anyway, we kunnen er weer een jaar tegen en hij rijdt toch merkbaar fijner nu. Er zat voor de beurt niet alleen een brom in (de uitlaat), maar ook een resonerend geluid bij bepaalde toeren, dat is er nu ook uit.

Ik weet niet wát er specifiek aan gelast is, kennelijk iets met een steun en een gaatje, als ik je zo lees.
Wellicht was het bij je andere auto's de moeite niet en werd er een nieuw stuk onder gezet?

Misschien heeft je garage dit zo op kunnen lossen tegen minder kosten dan een duur (groot stuk) nieuw uitlaat. Kan prijzig zijn bij Japanners, d8 ik.

Er is inderdaad (ook) gelast aan een ophangpunt van de uitlaat, dus hij zal behalve lek ook wel deels los geweest zijn. Ik kan het vanaf de zijkant onder de auto kijkend niet zien in elk geval. Ik klaag niet hoor, kan gebeuren. Eerder heb ik alleen aan de XM tussen- en einddemper moeten vervangen, maar die was al bijna 20 jaar oud toen. Aan alle andere auto's nooit werk aan de uitlaat gehad. Vandaar dat ik het wel opvallend vond.

Deze week de Mini voor een APK weggebracht, voor het eerst naar de BMW-Mini specialist die ik tegenkwam in het topic van Gewoon Dirk hier op het forum. Onderhoud was nog niet nodig, de onderhoudsindicator vraagt er nog niet om. Afgelopen twee APK's moesten de koplampen telkens al gepolijst worden om met de hakken over de sloot door de APK te komen, dit jaar was het weer niet goed. Polijsten had ook niet veel zin meer volgens de beste man, dus er zou een nieuwe koplampunit in moeten. Nou is één nieuwe unit en één verkleurde geen gezicht natuurlijk, dus beide units laten vervangen door nieuwe, origineel Mini units. Knapt de auto zienderogen van op! Verder moest er linksvoor een nieuwe remslang op, dat was het. O ja, dat nare geluid wat ik een paar posts hierboven beschreef is ook gevonden... het linker voorwiel was niet goed vast, alle vier de bouten. Ik schaam me diep om te moeten toegeven dat dat mijn fout is. Na de vervanging van het ventiel tijdens de stallingstijd, heb ik het wiel handvast aangedraaid op de krik, daarna de auto laten zakken en toen gewoon vergeten om de bouten aan te trekken. Stom-stom-stom...

Fotootje van de uitkomende koplampunit naast de nieuwe:
52874804549_94f0030b7e_b.jpg

De Mokka bevalt na 8 maanden rijden nog uitstekend. De tellerstand loopt snel richting 20.000 inmiddels. In al die tijd heb ik pas twee keer buiten de deur hoeven laden; één keer toen ik in Venray lunchen was en één keer tijdens een dagje uit in Arnhem. Het kostte me dus geen tijd. Vandaag loopt ons vaste energiecontract uit 2020 af, dus we gaan thuis ruim drie keer zoveel betalen voor elektriciteit (was 12 cent, wordt 38 cent). Op mijn werk kan ik laden voor 35 cent, dus als daar een paal vrij is, ga ik vanaf nu daar laden.

In Arnhem:
52963541417_83b3cfa5cc_b.jpg

De tellerstand vorige week:
52964279504_560c8b4098_b.jpg

Er ging bij 19.000 km een onderhoudsindicator branden voor onderhoud bij 20.000. Dat is gek, want volgens het fabrieksvoorschrift moet hij bij 12.500 (beurt heeft hij ook netjes gehad) en daarna elke 25.000 km. Ik verwachtte dus pas bij 37.500 weer te moeten. Even langs de dealer dan maar. Blijkt bij de 12.500-beurt de onderhoudsindicator foutief te zijn gereset. Wel moet ik volgens de dealer niet bij 37.500, maar bij 25.000 al, en daarna elke 25.000 weer opnieuw. En dat moet ik zelf in de gaten houden nu, want de onderhoudsindicator houdt zich de komende 25.000 km stil. Prima. Moet ik waarschijnlijk net voor onze zomervakantie voor een beurt. Tenzij ik veel thuis werk komende maanden, want mijn woon-werkroute gaat over Haringvlietbrug en door de Heinenoordtunnel. Komende drie maanden is dat ellende...

Je ziet ze steeds meer die e-mokka; helaas meestal in het zwart. Leuke auto.

Goed te zien dat de Mini er ook weer fris bijstaat. En dat met die wielen.... ja dat soort dingen gebeuren bij bijna iedereen wel..

Inmiddels al een ruime maand de files rond Haringvliet en (wijde) omstreken aan het trotseren. Ging de eerste weken goed, maar o jee wat een strop... de actieve navigatie in de Opel hield ermee op! En wat ik ook probeer, ik krijg het niet meer werkend. Al twee weken improviseer ik met Google Maps via Android, maar TomTom op de Opel-navi is véél beter in het vinden van snelste routes. Maar goed, die doet het al sinds 27 juni niet meer. Ook TMC geprobeerd, maar mijn hemel wat is dat een slechte dienst; dat iemand dat met droge ogen durft aanbieden. Die stuurde me met de auto naar het tijdelijke pondje over het Haringvliet, maar daar mag je met een auto helemaal niet op! En files komen pas door als ze onderhand opgelost zijn...

Wat ik al geprobeerd heb:
- MyOpel app op de telefoon opnieuw geïnstalleerd.
- Telefoon uit geheugen van de auto verwijderd en auto uit geheugen van de telefoon en de boel opnieuw gekoppeld.
- Update uitgevoerd van het systeem in de auto. Sindsdien geven de parkeersensoren geen geluid meer...
- Alle instellingen gecontroleerd (auto heeft toestemming om gegevens en locatie te delen, telefoon heeft toestemming om internet met de auto te delen via bluetooth tethering, ze 'herkennen' elkaar ook).
- Alle services staan op 'actief', maar ze doen het geen van allen: de Live verkeersinfo niet, het op afstand kunnen starten van de airco niet, het op afstand kunnen zien of de auto al klaar is met laden niet...
- De batterij status info in de app is al sinds 27 juni onveranderd. Verversen kan, maar dan krijg ik de info van 27 juni nog eens. Sindsdien lijkt de communicatie tussen app en auto dus verstoord, ware het niet dat ritgegevens en kilometerstand nog wel gewoon actueel bijgehouden worden.

Kortom, ik zal ermee langs de dealer moeten een keer, maar daar zie ik nu al tegen op. Heb geen heel hoge pet op van de kennis daar. Misschien mijn licht eens op het Opel forum opsteken. Of wellicht dat hier mensen zijn die dit herkennen? De app is gelijk aan die van Peugeot/Citroën, dus soortgelijke ervaringen daarmee (en de oplossing!) zijn ook welkom.

Bij de Corsa-e kon ik via de My Opel app een mail krijgen met daarin de nieuwste versie van de navigatie/software. Die kan je dan op de computer of laptop downloaden (ZIP-bestand), deze uitpakken, dit op een USB-stick zetten (minimaal 32 Gb) en vervolgens de stick in de Opel in de USB-aansluiting steken terwijl die op het contact staat of rijdt.

Duurt wel even zo'n installatie van de update, houd rekening met minimaal een uur, maar werkte op zich prima. Ik zou dan eerst alleen de update van de navigatie proberen.

Laatst bewerkt:
Ik herken het probleem gelukkig niet, maar je kunt toch gewoon de dealer een update laten installeren? Dan is meteen het wegennet weer actueel.

Ik snap wel dat het systeem van de Opel er mee stopt, helemaal hopeloos, Google Maps weet het allemaal ook niet.
Dan zegt hij dat het op de hoofdrijbaan vanaf de Brienenoord tot de Drechttunnel helemaal vast staat en groen gekleurd op de parallelbanen. Maar vervolgens sta ik stil op de parallelbanen bij Ridderkerk en zie ik het op de hoofdrijbaan enigszins doorrijden. Nog 2 maanden afzien. Maar als ik zie wat voor een impact de Haringvliet op de regio Rotterdam heeft (en de A17 maar daar kom ik niet) houd ik mijn hart vast voor wanneer ze Brienenoord gaan vervangen...

Terug
Bovenaan