j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

Zoals gebruikelijk in dit topic, beginnen we bovenaan de nieuwe pagina met een overzichtje van hetgeen vooraf ging.

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004), topicpagina 1 en vanaf 19
Nieuw gekocht in 2004, economisch total loss weg moeten doen in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2020 weer herenigd, kilometerstand was toen opgelopen tot 274.000. Naar aanleiding van die hereniging is er een Klokje Rond verhaal van gemaakt!
Deze Mini werd na het total loss opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto. Dient momenteel als hobbyauto en gaat wat mij betreft nooit meer weg. Huidige kilometerstand 277.000.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000), topicpagina 1 en 2
Gekocht als tweede auto in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008), topicpagina 1 en 2
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Is in juli 2017 - nog geen 10 jaar oud dus - gesloopt volgens de RDW-data. Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004), topicpagina 2 t/m 20
Gekocht in 2012 als opvolger van de 323. In 2021 ingeruild op een Toyota Verso, de teller van de Mazda stond toen op 237.000 km. Zou gedemonteerd worden, maar is één dag na inruil geëxporteerd (bestemming onbekend).

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995), topicpagina 2 t/m 12
Gekocht in 2012 als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. De auto is nog bij de persoon aan wie ik hem verkocht, maar heeft sinds 2018 geen geldige APK en geen verzekering meer, dus die zal niet meer op de weg te vinden zijn. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV.

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996), topicpagina 11 t/m 16
Gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen, in maart 2017 total loss gereden. Na verkoop van onderdelen is het restant gesloopt (km-stand 156.000).

Citroën XM 2.0i-16v, TR-SJ-29 (bj. 1998), vanaf topicpagina 15
In maart 2017 gekocht na het total loss van de Alfa en nog steeds in bezit. Doet dienst als dagelijkse woon-werk auto voor mij en voor de hobby. Kilometerstand momenteel 227.000.

Toyota Verso 1.8 VVTi Business, 41-LNT-1 (bj. 2010), vanaf topicpagina 20
Gekocht in 2021 als vervanger voor de Mazda 6. Belangrijkste aankoopargument zijn de drie volwaardige zitplaatsen achterin. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie opgroeiende kinderen). Huidige kilometerstand 121.000.

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

Barri zei:
Ik kwam dat in Boxtel een keer tegen. Ik wist niet wat ik zag! o_O

Hoeven ligt twee dorpen bij mij vandaan, zelfde gemeente. Dus hier is het wel bekend. Maar in het verleden liep het hele dorp vast vanwege de grote belangstelling, tegenwoordig is er van een rij nauwelijks sprake. Toch heeft het wel iets. Zoals ik al zei maakt het je bewust van de dagelijkse risico's in het verkeer, en wat jouw rol daarin is.

j ko zei:
Barri zei:
Ik kwam dat in Boxtel een keer tegen. Ik wist niet wat ik zag! o_O

Hoeven ligt twee dorpen bij mij vandaan, zelfde gemeente. Dus hier is het wel bekend. Maar in het verleden liep het hele dorp vast vanwege de grote belangstelling, tegenwoordig is er van een rij nauwelijks sprake. Toch heeft het wel iets. Zoals ik al zei maakt het je bewust van de dagelijkse risico's in het verkeer, en wat jouw rol daarin is.

De Katholieke kerken hier in Texas doen dit ook. Soms voor huisdieren, soms voor auto's en aan het begin van het schooljaar de rugtassen.

Ja, laat dat maar aan katholieken over inderdaad, er is overal wel een heilige voor. Al is Sint Christoffel, de beschermheilige voor reizigers en verbonden aan de autozegeningen, officieel van de heiligenkalender geschrapt volgens mij. Enkele plaatselijke kerken doen het nog uit traditie.

Afgelopen week waren twee van onze kinderen op zomerkamp. Omdat we verder geen vakantieplannen hebben dit jaar, besloten we om met onze jongste een paar nachtjes in Middelburg te verblijven, om daarvandaan Walcheren te verkennen. Maar met zo'n kleiner gezin is het een uitgelezen moment om dat per cabriolet te doen natuurlijk, dus via SnappCar een leuke Peugeot 306 Cabriolet gehuurd. Ondanks het niet heel erg fantastische weer, heerlijk van kunnen genieten; vrijwel alles met open dak kunnen rijden. Uiteindelijk ook de cabrio nog gebruikt om mijn twee andere kinderen op te halen van het zomerkamp, op de Veluwe. Op 4 dagen tijd dus toch nog ruim 800 kilometer getoerd. Minimaal 700 daarvan met het dak open.

Wat een fijne auto is zo'n 306 toch... comfortabel, stuurt verrassend fijn, zuinig (we hadden de basis-1.6, daarmee niks tekort gekomen), ruim... echt heerlijk! Ook SnappCar (nooit eerder gebruikt) is een fijne app; je checkt de auto in en uit, de eigenaar doet dat ook. Je wordt dan stap voor stap door de procedure geleid; foto's rondom, kilometerstand, brandstofmeter. Geen gedoe met betalingen, dat regelt de app. Zoiets moeten we vaker doen!

He wat leuk zeg! Ik heb ook wel eens op die site gekeken, maar nog nooit de stap gewaagd. Ik zie nu een leuke Beetle cabrio van 2013 op Snappcar, hier in de buurt. Toch leuk om op die manier eens te ervaren!

Wat een leuke ervaring! Ik heb ook wel eens van Snappcar gehoord maar er verder ook niets mee gedaan; dit is natuurlijk wel de perfecte manier om eens een keer een dag er op uit te trekken. Mooie 306 Cabriolet ook; ik vind de wieldoppen iets te modern voor het model auto, volgens mij horen die onder een 208 thuis of zo.

Maar goed, jouw auto is het niet, en die zie je toch niet van de binnenkant :T Klink alsof je geluk hebt gehad met 't weer! Zou de eigenaar jaloers binnen gezeten hebben? :p

Barri zei:
He wat leuk zeg! Ik heb ook wel eens op die site gekeken, maar nog nooit de stap gewaagd. Ik zie nu een leuke Beetle cabrio van 2013 op Snappcar, hier in de buurt. Toch leuk om op die manier eens te ervaren!

Het is wel een stap inderdaad, want je moet je eerst aanmelden als deelnemer bij SnappCar, en daar rekenen ze 5 euro administratiekosten voor. Dat voorkomt trollen-huurders denk ik, maar zorgde bij mij wel voor een aarzeling. Maar uiteindelijk dus toch gedaan, geen spijt van. Die Beetle cabrio: gewoon een keer doen inderdaad!

BleuZ NL zei:
Wat een leuke ervaring! Ik heb ook wel eens van Snappcar gehoord maar er verder ook niets mee gedaan; dit is natuurlijk wel de perfecte manier om eens een keer een dag er op uit te trekken. Mooie 306 Cabriolet ook; ik vind de wieldoppen iets te modern voor het model auto, volgens mij horen die onder een 208 thuis of zo.

Maar goed, jouw auto is het niet, en die zie je toch niet van de binnenkant :T Klink alsof je geluk hebt gehad met 't weer! Zou de eigenaar jaloers binnen gezeten hebben? :p

Die wieldoppen horen niet op een 306 inderdaad, was me ook opgevallen. Maar daar rijdt het niet minder om.

Qua weer zou ik niet zeggen dat we geluk hadden, maar je moet het benaderen zoals Eelco met z'n cabrio elders op deze site ook doet. Niet alleen open rijden bij mooi weer maar juist alleen dicht rijden bij echt slecht weer (harde regen). Dan blijk je verrassend vaak open te kunnen rijden. Warme trui of vest hebben we zodoende wel nodig gehad, en ook de zijruiten zijn meestal omhoog gebleven. Anderzijds: dertig graden in de volle zon is volgens mij ook geen pretje. We klagen niet, het was al bij al toch heerlijk!

Rijd jij vaak open?

Leuk verhaal en leuk om eens open te kunnen rijden!

Ik heb zelf een tijdje mijn auto op zo'n platform gezet, maar als verhuurder werd ik er niet heel enthousiast van: de mensen die geïnteresseerd waren hadden allemaal nog nul reviews (je moet ergens beginnen, natuurlijk, maar ik geef m'n auto ook liever niet zomaar mee) en het platform rekende serieus hoge commissiekosten. Zo kon ik mijn auto voor nog geen €20/dag verhuren. Voor dat geld is het me het risico op gezeur en de extra slijtage eerlijk gezegd niet waard.

j ko zei:
Qua weer zou ik niet zeggen dat we geluk hadden, maar je moet het benaderen zoals Eelco met z'n cabrio elders op deze site ook doet. Niet alleen open rijden bij mooi weer maar juist alleen dicht rijden bij echt slecht weer (harde regen). Dan blijk je verrassend vaak open te kunnen rijden. Warme trui of vest hebben we zodoende wel nodig gehad, en ook de zijruiten zijn meestal omhoog gebleven. Anderzijds: dertig graden in de volle zon is volgens mij ook geen pretje. We klagen niet, het was al bij al toch heerlijk!

Rijd jij vaak open?

Precies, vanaf een graad of 12 kan bij droog weer het dak wel omlaag vind ik. Dan komt het wel eens voor dat ik een bui inrij, of zoals afgelopen week een ware hoosbui, maar zelfs dan merk je daar weinig van mits je de vaart er een beetje inhoudt. Het is niet dat ik dat soort situaties echt opzoek, maar als het me een keer gebeurt draai ik er m’n hand niet voor om, die paar druppels die me dan weten te vinden.

Als iemand met me meerijdt gebeurt het wel wat minder vaak dat het dak omlaag gaat, dan vindt mijn vader bijvoorbeeld het vaak toch te fris om in de buitenlucht te zitten.

Laatst zei mijn vader tussen neus en lippen door dat hij nog een doos oude SIKU-vrachtwagens naar de kringloopwinkel zou brengen, die had hij nog op zolder gevonden. Gelukkig had hij het nog niet gedaan, want die doos wilde ik eerst even zien natuurlijk, nostalgie! Er zijn een hoop wagens al eerder weg gedaan, maar de voor mij belangrijkste was er gelukkig nog: de Mercedes autotransporter met (hoera!) alle 6 de Matchbox Sierraatjes er nog bij! Hier is mijn autoliefde zo'n beetje mee ontstaan, hij heeft een ereplekje in de woonkamer gekregen!

Na een periode van ruim 6 weken stilstand, bleek de Mini niet meer te willen starten. De accu was volledig leeg. Het bleek een ding van onbestemd merk te zijn, te klein bovendien (44 Ah, er moet 60 Ah in), en ik weet niet hoelang die er al in zit. Bijladen lukte niet meer, de lader gaf de indicatie 'accu defect'. Dus, een nieuwe. Lengte en breedte opgemeten, maar niet de hoogte. Dat bleek een vergissing, want hoewel de 44 Ah-accu te klein is en daarom met een stuk hout op zijn plaats geklemd zat, was de nieuwe Bosch juist te hoog. De afdekkap paste er niet meer overheen en, erger nog, de motorkap paste niet meer dicht. Gelukkig nog wel om kunnen ruilen voor een 60Ah Bosch die wel past.

Ook de laadspanning gemeten, die blijkt een tikje onder 14V te liggen. Aan de lage kant volgens mij, maar niet te laag. Deze waarde blijkt wel precies overeen te komen met de spanningsmeter in het dashboard, dus die kan ik mooi in de gaten houden. Als het verder terugloopt, is de dynamo aan de beurt.

Omdat de Mini toch vaker gedurende langere perioden stil zal staan, heb ik de druppellader semi-vast aan de muur geïnstalleerd, zodat ik hem vanaf nu altijd aan de lader heb hangen. Die houdt de accu in goede conditie en zorgt ervoor dat die altijd startklaar is, ook na lange tijd stilstaan.

Netjes, een nieuwe accu kost niet al teveel en voorkomt een hoop gezeur!
Berga is overigens het huismerk van de Brezan, als ik me niet vergis.
Heb er wel goeie ervaringen mee, ruim 4 jaar mee rondgereden zonder problemen.

Afgelopen woensdag de Mini weer uit zijn winterslaap gewekt! Die was op 15 december voor het laatst van zijn plaats geweest, woensdag was eindelijk weer een droge, vorstvrije dag met een woon-werk rit! Na 10 weken stilstand moest er wat lucht bij in de bandjes. De auto hangt aan de druppellader, dus acculading is geen issue. Dus: starten en lopen! Rustig warm gereden en vervolgens lekker de woon-werk afstand mee afgelegd. Het blijft een heerlijke auto. Er rammelt wel een hitteschildje ergens onder de auto, maar verder voelt en klinkt hij prima.

De XM is er ook nog, die heeft de laatste weken soms moeite om zijn stationaire toeren vast te houden, vooral bij warme motor. Remmend en terugschakelend (dus ontkoppeld) voor een verkeerslicht wil hij dan gewoon uitvallen. Eerst dacht ik dat het kwam vanwege het remmen (de bekrachtiger die teveel van de motor vraag ofzo, of een vacuüm-probleem, geen idee), dus toen ik gelegenheid had op een vrijwel verlaten snelweg, heb ik bij 120 km/u het gas losgelaten en ontkoppeld, maar niet geremd. Motor viel uit. Koppeling op en hij draait weer. Wat onderzoek op het www leert dat het waarschijnlijk een issue met de stappenmotor is, iets wat je vrij gemakkelijk zelf zou moeten kunnen fixen. Al even gekeken, maar er moet toch het een en ander aan slangen los voordat ik erbij kan. Even zien wanneer ik daar tijd voor heb, of dat ik het uitbesteed.

Intussen is bij mij het idee ontstaan om de XM weg te doen en er iets elektrisch voor in de plaats te nemen. Wel via private lease, want zo'n ding aanschaffen is toch wel erg begrotelijk. Ik ben er nog niet uit… Ergens wil ik de XM nog niet kwijt, maar voor dagelijks gebruik in weer en wind begint het te voelen als 'zonde'. Aan de andere kant heb ik de Mini nog als leuke auto voor de hobby, dus ik zou de XM kunnen missen. Ik heb al een Opel Mokka-e zitten configureren, die vind ik wel eigenwijs smoelen:

Picture.aspx

Een Ultimate in het standaard Matcha Green met standaard alcantara bekleding, wel de optionele zwarte motorkap gekozen.

Maar goed, dat suddert nog even, ik ben nog niet 'om'. Zelfs met 1600 euro per jaar onderhoud aan de XM (afgelopen jaar was het 2200 trouwens, afgelopen 5 jaar 7700), is private leasing van zo'n Mokka nog duurder dan doorrijden met de XM. Daar staat tegenover dat dat gevoel van 'zonde' dan weg is, de bulk van mijn ritten een stuk veiliger wordt en er een hoop CO2 minder de lucht in gaat. Ook kan ik er dan weer 5 jaar zorgeloos tegenaan, van de XM kun je je afvragen of dat überhaupt nog 5 jaar lang goed gaat, met een kilometerstand die richting 375.000 gaat dan (staat nu op 'slechts' 235.000).

Heeft er iemand ervaring met private lease in zijn algemeenheid, of bij Opel in 't bijzonder? Met name het aspect 'verzekering' vind ik moeilijk, eigenlijk regel ik dat liever zelf. En als ik een private lease berekening maak op de site van Opel, wordt er nergens gevraagd om mijn schadevrije jaren. Gaat het leasebedrag omhoog of omlaag als mijn schadevrije jaren veranderen? Of betaalt iedereen hetzelfde en is het voordeel in geval van veel schadevrije jaren voor de leasemaatschappij? En wat als het kabinet ergens halverwege de looptijd MRB gaat heffen op elektrische auto's, is dat risico dan voor de leasemij? Vragen, vragen...

Thuisladen bijvoorbeeld: kan dat op een standaard groep van 16A? 3,7 kW laadvermogen in dat geval, ruim 12 uur nodig om de accu dan voor 90% bij te laden. Op zich geen probleem, meestal staat de auto van 7 tot 7 toch thuis, en als de accu een keer niet helemaal vol is, kan ik nog gemakkelijk mijn woon-werk afstand van 126 km doen. Maar moet ik dan een wall-box of laadpaal kopen, of kan het gewoon op een stopcontact? En wat zou zo'n wall-box of laadpaal dan kosten? Vragen, vragen...

Enfin, ik laat het nog even sudderen, leg het thuis ook nog even voor... en dan wellicht eens mijn licht opsteken bij de Opel-dealer. Een proefritje is sowieso nooit verkeerd natuurlijk...

Ik heb wel ervaring met PL want ik werk bij een leasemaatschappij. En we hebben zelf een elektrische Citigo in de private lease.
Verzekering is vaak gewoon voor iedereen hetzelfde. De enige keus die je hebt is de hoogte van je eigen risico.
Bepaalde zaken kunnen het leasebedrag gedurende de looptijd doen aanpassen, bijvoorbeeld de hsb en de ingekochte verzekering. Dus de hsb die er voor EV's komt zal je ook krijgen bij je PL.
Wij laden de Citigo gewoon op 230v, de lader is gemaximeerd op 10A.
Een laadpaal kan ook, zelfs tweedehands waarin er veel aanbod is. Daar kan je dan een aparte groep voor reserveren, dan kan ie op 16A (dus 3,75kW), of je zorgt voor een driefasenaansluiting en dan kan ie nog sneller laden.
Een Mokka is een vrij ruime auto: ik denk dat jullie als gezin de Toyota dan ook vaak laten staan.

Bij Opel kun je kiezen voor drie verschillende PL-pakketten, waarbij inderdaad het eigen risico steeds lager wordt. Maar ook zit er bij de duurste twee pakketten een inzittenden verzekering bij, en dat vind ik erg belangrijk. Maar de precieze voorwaarden daarvan heb ik nog niet bekeken, daar hecht ik wel waarde aan. Zelf ooit eens als passagier een ongeluk meegemaakt, toen was het toch erg prettig dat de bestuurder een fatsoenlijke inzittenden verzekering had. Nu heb ik daar zelf een keuze in, bij PL moet je het doen met wat de leasemij regelt.

Er komt inderdaad MRB per 2025 op elektrische auto's! Dat wist ik niet eens... In 2025 betaal je 25% en vanaf 2026 de volle mep. Lekker, voor zo'n zwaar model... Dat had ik nog niet in mijn kostenplaatje zitten, dat ga ik nog doen.

Voor een laadpaal heb ik in principe één (of misschien twee) groepen over. Beide gaan naar de schuur waar ik de auto wil neerzetten. De ene is uitsluitend voor het zwembad (dus maar 4 maanden per jaar een paar uur per dag nodig, dat kan goed samen met een laadpaal). De andere is uitsluitend voor de zonnepanelen. Die trekken geen vermogen, maar leveren alleen. Volgens mij moet dat dus samen passen. Iets om met een professionele installateur te bespreken, ik ga er geen risico's mee nemen.

Een Mokka is niet heel erg ruim volgens mij. Vooral groot vanbuiten. Maar voor de korte ritjes naar school en sport kan het makkelijk inderdaad. Voor lange vakanties niet. Maar goed, de XM is ook ruim. Dat is wel handig in deze leeftijdsfase van de kinderen, maar daar gaan we ook niet mee op vakantie. Mijn vrouw rijdt niet in de XM omdat ze die groot vindt, de lange neus niet ziet en denkt dat ze niet genoeg gevoel voor techniek heeft om met zoiets ouds te rijden. Ik denk dat ze 't kan, maar goed, ze pakt altijd de Verso nu. Dáár zou natuurlijk wel verandering in kunnen komen.

Mokka is niet ruim, achterin, inderdaad. De andere Stellantis producten op deze bodemplaat ook niet, natuurlijk.

Je kan de diverse PL aanbieders gaan vergelijken. Qua inzittendenverzekering (én het bijbehorende bedrag) kan je vast ook wel een hogere dekking bijkopen.

Dát er, op termijn, weer houderschapsbelasting op (PH)EV 's geheven gaat worden is al wel enige tijd bekend. Grote vraag is natuurlijk tegen welk tarief (tabel).
De lobby vanuit de Rai/Bovag vereniging is al wel dat er dan een korting voor het extra gewicht van EV's toegepast moet worden..
(want tja.. EV's moeten hun voordeeltjes wel houden hè ) Goed voor de branche.. de klimaatdoelstellingen.. :p

Durashift zei:
Je kan de diverse PL aanbieders gaan vergelijken.

Ja, net al een leasemaatschappij gevonden die precies dezelfde auto voor zestig euro per maand minder levert dan Opel zelf, tegen vergelijkbare voorwaarden. Dat scheelt nogal...

Interessante ontwikkelingen betreffende PL. Ik heb zelf naar volle tevredenheid 3 jaar lang een Volvo V40 gehad in de PL, een paar dingen om rekening mee te houden:
- Kan je voor jouw kilometrage wel private leasen? Destijds had ik een contract voor 3 jaar met 45k km per jaar. Dat kon toen vrij gemakkelijk, later zijn de meeste aanbieders overgeschakeld naar een maximum van 30k per jaar of zelfs nog minder.
- Hanteert de leasemij een tarief voor meer/minder km's ten opzichte van het contract? Bij mijn Volvo bleef ik uiteindelijk een kleine 10k km onder de 135k km en daarvoor kreeg ik ergens rond de 800 euro terug. Deze tarieven zijn wel terug te vinden in de contracten, meestal wordt het pas berekend wanneer je meer dan 1000km over- of onderschrijding van het contract hebt.
-Het verhaal met MRB heb ik ook meegemaakt, mijn diesel was destijds een MRB-vrije diesel omdat hij zo zuinig was(...) Na een jaar werd deze regeling afgeschaft en kwam de MRB bovenop het maandbedrag.

Bij Opel kun je maximaal 30000 km/jr afsluiten. Voor elke km meer betaal je 11 cent, voor elke km minder krijg je 3 cent. JustLease is 60 euro per maand goedkoper en daar kun je ook voor hogere jaarkilometrages kiezen. Maar dat heb ik niet nodig, ik verwacht op 28000 per jaar uit te komen. Of ze daar ook over- en onderscheiding hanteren heb ik niet gevonden, maar lijkt me wel.

Voor PL zal het wellicht anders zijn.. maar in mijn ervaring met (zakelijk) operationele lease is (was) de standaard 10% afwijken op (jaar)kilometrage en 1,5% op (totale) looptijd voordat een contractherberekening toegepast mocht worden.

Bij PL mag je niet zomaar het contract herrekenen en zal eigenlijk altijd op basis van meer/minder kilometers verrekend worden. Behalve als klant zelf verzoekt voor een hercalculatie.

Wat apart dat het voor PL niet uitmaakt hoeveel schadevrije jaren je hebt. Dat zou ik niet hebben verwacht! Verder ben ik ook helemaal niet bekend met de voor- en nadelen van PL maar ik wil wel even kwijt dat die Mokka er goed uit ziet zo (y) Ik vind die zwarte motorkap wel het beste bij het model passen; bij een motorkap in kleur lijkt zo'n auto een heel stuk meer "basic", hoe gek dat misschien ook klinkt. Dat heb ik met de Renault Capturs precies hetzelfde.

^^^ leasemaatschappij int veelal wel tegen de WA+ casco premievoorwaarden maar neemt zelf of herverzekerd de casco schadelast risico's. Dat casco deel is feitelijk één grote pot.

Daarnaast wordt het schadeverloop uiteraard wel in de gaten gehouden. Als je, bijvoorbeeld, als PL rijder met drank op (boven het wettelijk kader) achter het stuur een ongeval veroorzaakt.. wordt de schadelast wel gepoogd te verhalen op de contractant.. en zal er wel een kruisje bij je naam komen te staan..
Echter, er zijn concurrenten zat.. en een algemeen register van brokkenpiloten is er, naar mijn weten, (nog) niet.

Ik heb intussen ook niet-merkgebonden PL gevonden waar schadevrije jaren wel een verschil maken. Dat scheelt toch.

Afgelopen vrijdag bij Opel gaan proefzitten in een Mokka, en dat groen in het echt bekeken. Dat is toch de kleur die het moet worden. Wel de Peugeot dealer ook nog bezocht, in eerste instantie voor een e-208. Idee daarachter was dat bij Opel de Corsa wat voordeliger is dan de Mokka, maar ik vind de Corsa te conservatief vormgegeven. Maar een 208 is precies hetzelfde, maar wat vlotter gelijnd. En in het geel ook mooi.

De 208 bleek op de achterbank echter te krap. Daarom ook even in een 2008 gaan zitten, en dat was erg prettig. Dat 'gekke' kleine stuurtje pakt voor mij goed uit, ik kon een hele goeie zitpositie vinden. Dus die nemen we mee in de afweging. Binnenkort met beide eens een proefrit maken.

Het is erg lang geleden dat we in de markt waren voor een nieuwe auto, dus de ervaring van het shoppen is erg leuk. Wat mij opvalt is dat je zo'n dealer weer met lege handen verlaat; brochures zijn er niet meer. Toch jammer. Bij Peugeot kreeg mijn dochter wel een schaalmodelletje van een 208 mee, dat was wel sympathiek. Wat verder opvalt is dat een auto weer kleur mag hebben. Er is ruime keuze, en de standaard is geen wit bijvoorbeeld. De Mokka is standaard groen, de 208 is zonder meerprijs knalgeel en een 2008 komt standaard in oranje. Dat mag ik wel.

Vandaag proefritten gemaakt met de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka-e. En waar je zou denken dat het onderhuids dezelfde auto's zijn en er dus weinig verschil in zit, is dat (gelukkig) niet zo. Verschil moet er zijn en dat mag blijkbaar ook binnen Stellantis.

Eerst de e-2008 gereden:

Fijne auto, al vonden we hem op lange oneffenheden in de snelweg en op drempels wat deinerig; de achterkant blijft even in beweging. De besturing is wat nerveus, of dat nou met dat kleine stuurtje te maken heeft of niet is mij niet duidelijk. De Lane Assist is effectief, maar op een 60-weg moet je hem met de knop uit zetten omdat hij anders voortdurend de auto naar het midden van de weg wil duwen (vanwege de belijning rechts). De bediening vergt uiteraard gewenning, maar het is me op de tast niet gelukt om de cruise control in te stellen (satelliet achter het stuur). Interieur is wel mooi afgewerkt en de standaard stoelen zitten goed. We reden een Allure Pack, op de beoogde GT zitten sportstoelen.

Dan de Opel Mokka-e:

De gereden uitvoering is een zwarte GS-Line met eveneens zwarte logo's. Erg duister en daarom niet mooi (vinden wij), maar de beoogde versie is een Ultimate in Matcha Green met chromen logo's en sierstrips, zoals op de foto een aantal posts omhoog in dit topic. De Opel rijdt net wat steviger dan de Peugeot, maar is niet merkbaar stugger. Wel is de carrosserie een stuk rustiger na grote oneffenheden op de snelweg of drempels. Ook de besturing is minder nerveus. Verder vond ik de stoelen beter zitten; meer steun in de onderrug en een langere zitting met betere ondersteuning van de bovenbenen. Ook is er fijn veel knieruimte. Mijn vrouw vond de stoelen in de Peugeot prettiger, maar heeft geen moeite met die in de Opel. De cruise control is intuïtief te bedienen en bleek adaptief op de testauto. Dat had ik nog nooit gehad, dus toen de auto afremde en ik me begon af te vragen waarom, snapte ik het; hij volgde netjes mijn voorganger en accelereerde weer toen ik naar de linkerbaan ging. De Lane Assist is net zo effectief als bij Peugeot, maar hij hoefde op diezelfde 60-weg niet uit, hij leek te 'begrijpen' dat correctie hier niet nodig is. Het interieur is erg donker, met zwarte hemelbekleding en verder ook alles zwart. Peugeot biedt een optioneel panoramisch schuifdak, bij Opel is dat niet leverbaar helaas. Het zou een welkome hoeveelheid licht brengen in het donkere binnenste.

Beide dealers hebben een offerte gemaakt, maar die is exact gelijk aan wat je zelf online maakt. Onderhandelen is er bij lease niet bij, dus de dealer heb je feitelijk alleen nodig voor de proefrit. Sterker: bij Opel kon de verkoopadviseur niet eens kiezen voor het leasepakket met de extra schadeverzekering inzittenden en kosteloze inlevering bij verlies van baan. Dat kan ik online zelf wel. Vreemd, vond hij ook. Hij zoekt het nog uit en komt daar maandag op terug.

De prijzen liggen zeer dicht bij elkaar (scheelt nog geen 5 euro per maand), waarbij de Opel standaard compleet is in Ultimate uitvoering. De Peugeot moet je ook in de duurste GT Pack uitvoering nog apart voorzien van verwarmbare voorstoelen en dat schuifdak. Ook zouden we hem in Bleu Vertigo bestellen, dat vergt ook een meerprijs. Maar goed, desondanks komt de Peugeot maar 5 euro boven de Opel uit. Die heeft slimmere verlichting (Adaptive Forward Lighting) en een verwarmd stuurwiel. Het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel.

We wachten het bericht maandag nog af, over de verzekering bij Opel. Maar desnoods bestellen we hem zelf online, het gaat de Opel worden. Levertijd is circa 6 à 7 maanden, dus deze zomer kan ik nog lekker genieten van de XM. Die gaat daarna in de particuliere verkoop.

^^^ Helder betoog. (y)

6-7 maanden levertijd voor compacte Opel.:eek:.. wie had dat vroeger toch kunnen denken..

Controleer ook even de voorwaarden van aanpassing van het leasetarief. Denk aan het rentetarief en de consumentenprijs van de auto. Lijkt mij niet dat de financieringsmaatschappij een prijsborging van een dergelijke periode toepast.

Ik zou ook even vragen waar Opel/Stellantis/PSA de kabelbomen vandaan haalt. Als dat ook Oekraïne is.. wordt het misschien wel 2023 voordat je kan overstappen..o_O

Het zou inderdaad zo maar 2023 kunnen worden, als het in oktober niet lukt, stelt de leasemaatschappij registraties uit tot januari. Bij Peugeot is het hetzelfde verhaal trouwens, 7 tot 8 maanden levertijd. Beide geven ook aan dat het hoogst onzeker is allemaal. Het kan ook meevallen, de Opel verkoper gaf aan soms toch na 3 à 4 maanden levering te kunnen doen (Corsa-e). We gaan het zien, de XM is nog prima, die redt het makkelijk nog zo lang.

Zal allemaal te maken hebben met verschillende oorzaken, het tekort aan grondstoffen speelde al voor de hele situatie in Oekraïne. Gewoon een kwestie van hopen dat het niet al te lang duurt. In ieder geval gefeliciteerd met de keuze/aankoop! Lijkt me aan je verhaal te zien best nog een lastige keuze, vooral omdat de auto's zo dichtbij elkaar liggen, maar aan de andere kant toch weer aardig verschillen van elkaar.

Wij hebben gisteren dan eindelijk onze krabbel gezet onder een Private Lease contract voor een Mokka-e Ultimate in Matcha Green, met als enige extra optie de zwarte motorkap. Nu is het wachten tot er bericht komt over de levering. Dat kan 6 maanden duren, maar ook eerder of later worden, niemand durft zekerheid te geven in deze gekke tijden. Nou ja, dan hebben we tijd om een laadpaal thuis te organiseren...

Wat bij het bestellen op viel is dat de draadloze telefoonlader is verdwenen uit de uitrusting, iets wat bij bijvoorbeeld de Peugeot e-2008 (onze andere kandidaat) ook zo is. Zal wel met chips te maken hebben...

Ten slotte kwam de offerte bij de dealer zes euro per maand hoger uit dan via Opel.nl. De dealer is bijna een week bezig geweest om uit te zoeken hoe dat nou kan, maar kon er niks aan doen. Uiteindelijk gisteren dus van achter de keukentafel zelf besteld. Dat is wel een vreemde gewaarwording hoor; de rol van de dealer is helemaal uitgehold. Je hebt ze alleen nog nodig voor de proefrit. Mooie folders zijn er niet (wel printjes met een knullig nietje erdoor), zelf online bestellen is dus blijkbaar voordeliger en de aflevering is aan huis. Dat je opgetogen een dealerpand verlaat met een mooie folder en een felicitatie van de verkoper en thuis komt met een al even opgetogen 'we hebben hem besteld!' is er allemaal niet meer bij.

Enfin, we kijken uit naar onze groene rakker, voorlopig moeten we 't met een algemeen plaatje doen:
x7by42sbs5hr.jpg

Gefeliciteerd!! Lijkt me een mooie nieuwe stap om te zetten. Voor je het weet gebruik je hem nog vaker dan je in het leasecontract hebt gezegd. ;)

Gefeliciteerd! Lekker kleurtje ook, ik hou ervan.
En inderdaad, zo'n fijne EV ga je straks best vaak gebruiken! Nu begint het lange wachten...

Nico GTR zei:
Voor je het weet gebruik je hem nog vaker dan je in het leasecontract hebt gezegd. ;)

Dat zou kunnen inderdaad. We hebben gekozen voor 60 maanden met een jaarkilometrage van 25.000. Elke extra kilometer kost 10,5 cent meer, maar dat is nog altijd voordeliger dan die extra kilometers te maken met bijvoorbeeld de Verso. Contractueel zit er een maximum op van 210.000 km, dat halen we sowieso nooit in 5 jaar tijd. Weet je wat het gekke is trouwens? Als je denkt 30.000 km per jaar te gaan rijden, is het toch voordeliger om 25.000 te kiezen en dan die extra kilometers los af te tikken, dan meteen voor een contract van 30.000 te kiezen. Is zowel bij Opel als Peugeot het geval. Heel raar eigenlijk.

Gefeliciteerd.

j ko zei:
(..)

Ten slotte kwam de offerte bij de dealer zes euro per maand hoger uit dan via Opel.nl. De dealer is bijna een week bezig geweest om uit te zoeken hoe dat nou kan, maar kon er niks aan doen. Uiteindelijk gisteren dus van achter de keukentafel zelf besteld. Dat is wel een vreemde gewaarwording hoor; de rol van de dealer is helemaal uitgehold. Je hebt ze alleen nog nodig voor de proefrit. Mooie folders zijn er niet (wel printjes met een knullig nietje erdoor), zelf online bestellen is dus blijkbaar voordeliger en de aflevering is aan huis. Dat je opgetogen een dealerpand verlaat met een mooie folder en een felicitatie van de verkoper en thuis komt met een al even opgetogen 'we hebben hem besteld!' is er allemaal niet meer bij.
(..)

Precies zoals Stellantis het, op termijn, wilt hebben: het agentuur model, dus klanten bestellen online en de 'Stellantis businesspartners' krijgen een paar grijpstuivers voor de aflevering.

Had je bij de bestelling op Opel.nl nog wel de dealervoorkeur kunnen opgeven? Had je ook voor ophalen bij de dealer waar je de proefrit bij gedaan hebt kunnen kiezen?

Dank voor alle felicitaties!

Durashift zei:
Had je bij de bestelling op Opel.nl nog wel de dealervoorkeur kunnen opgeven? Had je ook voor ophalen bij de dealer waar je de proefrit bij gedaan hebt kunnen kiezen?

Ja, helemaal in het begin moet je een dealer selecteren, dus daar heb ik inderdaad de dichtstbijzijnde dealer gekozen die we ook voor de proefrit bezocht hebben (Van Mossel Roosendaal). Maar verderop in de bestelling kom je automatisch tegen dat ie wordt afgeleverd aan huis. Als ik de keuze had, zou ik hem zelf bij de dealer gaan ophalen, het is voor mij meer dan een pakketje van een webwinkel. Maar wellicht volgt die keuze nog later in het proces hoor, als er een afspraak gemaakt moet worden voor de daadwerkelijke aflevering. We gaan het meemaken.

^^^ Ja, er zullen nog wel enkele contactmomenten zijn. Zeer waarschijnlijk komt de dealer / verkoper wel 'op de lijn' die van Opel NL jouw bestelling heeft ontvangen. Ter controle / verificatie (dat niet de verkeerde auto wordt besteld). Neem aan dat jij ook wel bericht van OpelNL krijgt als aan jouw keuze daadwerkelijk een productieplaats bij de fabriek is toegekend.

Ik ben benieuwd, ik laat de dealer zelf nog wel weten dat (en wat) ik besteld heb. Moet ook de Peugeot-dealer nog informeren dat het de e-2008 niet geworden is, vind ik wel zo netjes. Die hebben ook tijd en moeite gestoken in de proefrit en offerte.

De Fiat Grande Punto uit 2008 (besteld in 2007) is de laatste nieuwe auto die we kochten / bestelden, dus dit is weer helemaal nieuw. Best leuk allemaal.

j ko zei:
Dank voor alle felicitaties!

Durashift zei:

Ja, helemaal in het begin moet je een dealer selecteren, dus daar heb ik inderdaad de dichtstbijzijnde dealer gekozen die we ook voor de proefrit bezocht hebben (Van Mossel Roosendaal). Maar verderop in de bestelling kom je automatisch tegen dat ie wordt afgeleverd aan huis. Als ik de keuze had, zou ik hem zelf bij de dealer gaan ophalen, het is voor mij meer dan een pakketje van een webwinkel. Maar wellicht volgt die keuze nog later in het proces hoor, als er een afspraak gemaakt moet worden voor de daadwerkelijke aflevering. We gaan het meemaken.

Heeft dat misschien te maken met de Corona-maatregelen die er tot voorkort waren? En dat het op den duur hopelijk wel weer mogelijk is om een aflevering bij de dealer te laten plaatsvinden? Ik vind bij de dealer ook wel specialer hoor.

Dat zou ook nog kunnen ja. Toen wij voor de proefrit bij de Opel dealer waren vorige week, werd er net een gebruikte Corsa afgeleverd aan een jongen die daar met z'n ouders was. Ondanks dat het 'maar' een occasion was, wel met feestelijke onthulling (doek over de auto wegtrekken). Die jongen glunderen, ouders trots een filmpje maken toen hun zoon de auto de showroom uit reed... dat is toch een mooie 'happening'. Hopelijk blijft zoiets bestaan.

Mooi verslag! Heerlijk om te lezen wat jouw beweegredenen zijn. Fraaie keuze, ik vind de Opel veel mooier dan de Peugeot.

Intussen heeft de Toyota z'n eerste onderhoud gehad sinds we hem hebben. Kleine beurt, APK, twee nieuwe achterbanden en twee nieuwe gasveren voor de achterklep. Die ging namelijk niet meer vanzelf in de hoogste stand. Met onze Mazda's gingen we altijd bij een Mazda-servicedealer annex Bosch CarService, maar daarvan was de kwaliteit de laatste jaren minder en de prijs juist hoger. Bovendien lag het bedrijf niet meer op de woon-werk route van mijn vrouw, sinds zij een andere baan heeft. Dus voor de Toyota op zoek naar een ander adres. Dealer overwogen, maar die zijn niet goedkoop.... Uiteindelijk bij hetzelfde autobedrijf geweest als met de Mini vorig jaar, waar ze toen zo coulant waren met de kosten van het onderstel, dat helemaal vastgerot bleek. Dat is een lokale Ford-specialist die daarnaast voor alle merken werkt onder de CarProf-vlag. Ook nu weer prima geholpen, met telefonisch overleg over de bandenkeuze (erg fijn).

Gisteren nog even getankt. Dat doen we al tien jaar in België. Zo druk als tegenwoordig is het nog nooit geweest. Super 98 (E5) getankt voor 1,84 per liter. Evengoed binnen tien minuten weer weg, dus hoewel de rijen lang zijn, valt het met de wachttijd nog reuze mee.

Verder met de XM vanochtend nog een WTF!-momentje gehad... Bij het instappen bleef de lus van mijn schoenveter aan een pedaal hangen, maar kwam in één beweging ook meteen weer los. Het ging zo snel dat ik niet eens wist welk pedaal het nou was. Niks aan de hand dus, het vermelden niet eens waard. Maar toch... toen ik de auto uit de schuur reed en op de oprit wilde remmen om de schuurdeur dicht te doen, rolde de auto gewoon verder. Gelukkig werkt de noodrem dan nog, die tevens als voetbediende handrem dienst doet.

Er bleek een veer en een kunststof buisje los te zijn, zo vond ik dat op de mat:

Auto maar laten staan, Mini uit de schuur gehaald en daarmee mijn dochter even weggebracht. Bij thuiskomst bleek het echter gemakkelijk te fiksen: dit stukje kunststof met de veer gaat gewoon los in de achterzijde van het rempedaal. Het kunststof rust dan precies op de ronde knop die in het schutbord zit: dat is de feitelijke rem. Zoals bij de eerste DS'en ook een knop in plaats van een pedaal zat volgens mij. Alleen raar dat dat dus gewoon los achterin het pedaal zit.

En nog een laatste update van vandaag: ik kreeg vanwege mijn verjaardag een mooie cartoon van mezelf met de Mini cadeau. Hoe leuk!

Vandaag bericht van de Opel-dealer: de leasemaatschappij heeft de order geplaatst, dealer heeft de Mokka-e vandaag besteld bij de fabriek. Aan een levertijd durft zowel dealer als leasemaatschappij zich niet te wagen, concreter dan '4e kwartaal 2022' wordt het nog niet momenteel. We wachten geduldig af, in de tussentijd zweven we nog gerieflijk per XM door het land.

Offerte voor de aanleg van een laadpaal is inmiddels ook binnen. Omdat de kabel vanuit de meterkast naar de schuur buitenom het huis langs de keuken loopt en dat toch open gegraven moet worden, laten we meteen een kookgroep bij aanleggen. Dan kunnen we met de volgende keuken over van gas naar inductie zonder de boel weer open te hoeven graven. Klaar voor de toekomst!

Off-topic: Koken op inductie is wel erg fijn. Doen wij ook sinds twee jaar. (y) Wel even letten op de pannen die niet allemaal geschikt zijn voor inductie.

Terug
Bovenaan