j.ko: Mini Cooper Pepper (2004) | Toyota Verso 1.8 VVTi Business (2010) | Opel Mokka-e Ultimate (2022)

Leuke update! Het lijkt erop dat die mooie dochters van je ook al interesse voor auto's beginnen te krijgen. Daar zorgt papa wel voor :)

Vervelend dat de 6 langzaam wordt opgegeten door het roestmonster. Staat dit type ook wel bekend om helaas. En over 10 jaar zal die van mij ook al wel ten prooi zijn gevallen. De spuitbusjes AS-R komen me in ieder geval bekend voor. Ik hoop dat ik het voor kan zijn.

Wat is zo'n bolhoedje toch leuk! Ze zijn bijna uitgestorven volgens mij. Roest zal ook bij die auto's wel een groot probleem aan het worden zijn.

Een kleine anderhalf jaar na de vorige pagina-opener... weer een overzichtje van hetgeen vooraf ging in dit topic.

Mini Cooper Pepper, 12-NT-XK (bj.2004), topicpagina 1
Nieuw gekocht in 2004, total loss gereden in 2007, kilometerstand toen 125.000. In 2011 op internet nog te koop zien staan bij een autobedrijf in Hoensbroek. Volgens de RDW rijdt de auto nog, in mei 2015 is de tenaamstelling voor het laatst gewijzigd. Ik ben erg benieuwd hoe het met mijn eerste auto gaat eigenlijk, 11 jaar na het afscheid. Een oproep op het MINI-forum heeft niks opgeleverd.
Deze Mini werd opgevolgd door 'n Fiat Grande Punto.

Mazda 323 Fastbreak 1.5i GLX, 43-DT-TG (bj. 2000), topicpagina 1 en 2
Gekocht als tweede auto in 2007, na bijna 6 jaar (2012, kilometerstand toen 164.000) weg gedaan vanwege behoefte aan wat meer ruimte en zin in wat anders. Dat werd een Mazda 6. De 323 is toen geëxporteerd naar Benghazi, Libië.

Fiat Grande Punto 1.4-16v T-Jet Edizione Cool, 91-ZD-BT (bj. 2008), topicpagina 1 en 2
Nieuw gekocht in 2008 als vervanger voor de Mini, in 2009 op LPG gezet en in 2012 (kilometerstand 141.000) weg gedaan om geld vrij te maken voor aanschaf van de Mazda 6. De Fiat is door mij verkocht aan een handelaar in Rotterdam, daarna nooit meer gezien. Is in juli 2017 - nog geen 10 jaar oud dus - gesloopt volgens de RDW-data. Werd opgevolgd door de Volvo 480.

Mazda 6 Sportbreak 1.8 Dynamic, 50-NX-XZ (bj. 2004), vanaf topicpagina 2
Gekocht in 2012 als opvolger van de 323 en nog steeds in bezit. Voorlopig geen reden of plannen om hem weg te doen. Doet dienst als woon-werk auto voor mijn vrouw en wordt ingezet voor alle privé-ritten van ons gezin (met drie jonge kinderen). Huidige kilometerstand 201.000.

Volvo 480 ES 2.0i, ND-LJ-52 (bj. 1995), topicpagina 2 t/m 12
Gekocht in 2012 als vervanger van de Grande Punto. In oktober 2016 verkocht vanwege roest, waarin ik i.c.m. de hoge kilometerstand (285.000) en het intensieve gebruik niet meer wilde investeren. De auto is nog bij de persoon aan wie ik hem verkocht, maar heeft geen verzekering meer, dus die zal niet meer op de weg te vinden zijn. Maakte plaats voor de Alfa Romeo GTV.

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16v L, 09-XF-GD (bj. 1996), topicpagina 11 t/m 16
Gekocht in september 2016 om de Volvo op te volgen, in maart 2017 total-loss gereden. Na verkoop van onderdelen is het restant gesloopt (km-stand 156.000).

Citroën XM 2.0i-16v, TR-SJ-29 (bj. 1998), vanaf topicpagina 15
In maart 2017 gekocht na het total-loss van de Alfa en nog steeds in bezit. Doet dienst als dagelijkse woon-werk auto voor mij en voor de hobby. Kilometerstand momenteel 187.000.

Ben of ken je één van de huidige of vorige eigenaars van bovenstaande auto's, laat gerust wat horen!

Met een Xm onderscheidt je je wel in het dagelijkse verkeer (net als met de Volvo en Alfa trouwens)(y). Hopelijk kun je de dame nog een tijd goed rijdend houden.

Jarenlang zelf een identieke Xm als dagelijkse auto gehad, alleen dan als 2.1 TD. Zeker niet probleemloos maar een heerlijk ontspannen slee om de 40.000 jaarlijkse (veelal snelweg)kilometers mee af te leggen. Vorig jaar met dik 5 ton op de klok verkocht en een bijna full-option C5 Tourer teruggekocht. En hoewel die op veel punten een verbetering is, haalt die niet het veercomfort en karakter van de Xm.
Mijn ex-Xm doet bij de nieuwe eigenaar dienst als Carbagerun-auto en ziet er dus niet meer helemaal uit zoals die uit de fabriek is komen rollen:D. Ooit komt er hier ook weer een Xm, maar dan een V6 voor erbij.

Niet te lang wachten met zo'n Xm V6, veel goedkoper dan ze nu zijn zullen ze niet worden denk ik. Een C5 Tourer is wel een hele mooie auto, mooier dan de Break van de eerste C5, al zijn die achterlichten ook wel weer mooi. Heb je hem met bollen of staal?

Wil binnen nu en een jaar toch wel een geschikte Xm hebben gevonden, al heb ik er geen grote haast mee. Moet eentje zijn van de laatste bouwjaren met de ES9J4-motor, bij voorkeur in goede staat, met leer en in Bleu Mauritius (m.i. de mooiste kleur voor een serie 2 Xm). Het feit dat ik een sterke voorkeur voor een handbak heb maakt het er niet makkelijker op. Kortom het plaatje moet kloppen.

De C5 is eentje met bollen ja. Was ook een harde eis, i.c.m. handbak, beige leer en met de 2.0 HDi-motor. In Exclusive-trim zijn deze in NL nieuw niet als handbak geleverd (standaard automaat), dus in buitenland gezocht en in Duitsland eentje gevonden. Tot nu toe erg blij mee: maakt een degelijke indruk en rijdt op de lange afstand erg relaxed, maar mist zoals gezegd de karakteristieke uitstraling van de Xm en het veercomfort ligt een tikje lager. Ligt deels aan de bredere banden, maar ik denk dat de hele onderstel-setup maakt dat auto wat strakker veert.

Inmiddels heb ik de Etoiles op de auto gemonteerd, en ik moet zeggen dat het er erg fraai uitziet. Ik moet nog een keer een foto-sessie doen, maar deze heb ik wel:

Het is nog een hele toer geweest om alles bij elkaar te krijgen hiervoor. De velgen komen uit Maastricht (maar opgehaald in Gouda), maar bleken slechte naafkapjes te hebben. Een tweede set met de naafkapjes intact (maar verder slecht) heb ik inclusief winterbanden in Driebergen gehaald. De Maastrichtse set heb ik laten stralen en poedercoaten in Zeeland (Oost-Brabant). De lak voor de naafkapjes heb ik vervolgens in Rotterdam op kleur laten maken en de benodigde wielbouten komen (na lang zoeken) uit Arkel (3 stuks) en Capelle aan den IJssel (20 stuks, die uit Arkel heb ik nu dus weer over). Nieuwe banden via internet uit Duitsland laten komen en de boel in Breda laten balanceren / monteren. Nu nog een setje wielmoerkapjes laten komen (internet) en dan is het wel netjes en heb je ook wat...

Afgelopen zaterdag was ik met de XM bij de open dag van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), opleiding Automotive in Arnhem. Leden van de CX Club en de XM Club waren uitgenodigd om met hun auto's het campusplein en de bruggen te verfraaien. Als je auto op de brug terecht kon, werd deze tevens gratis en deskundig geïnspecteerd, onder toeziend oog van mede clubleden en bezoekers van de open dag. Ik heb mijn auto ook laten inspecteren en ben erg tevreden met het resultaat. De krukaskeerring aan bakzijde lekt wat olie, maar (nog) niet ernstig. Het stadium van 'zweten' is wel gepasseerd, dus er moet op niet al te lange termijn wat aan gebeuren. Advies was om, gezien de kilometerstand, de koppeling dan ook meteen mee te vervangen, omdat de bak er toch af moet. Verder komen de remblokken achter binnenkort aan de beurt en is het retourslangetje van de veerpoot rechtsvoor verduurd. Buiten dat kreeg ik complimenten over de nette en goede staat van de auto. 'Wees er zuinig op' was het advies.

Ook op ander gebied was dit een geslaagde dag: gezellig, leerzaam en informatief. Leuk om weer eens een school vanbinnen te zien. Wat plaatjes:

En ja hoor dan neemt meneer uiteraard zijn Panhard mee.....:p Is ook altijd hetzelfde. :LOL:

Mooi dagje, maar goed bedrijfje in Zeeland? Doen die ook plastic naafkappen op kleur spuiten of zit dat er daar ook niet in?

Ken je die Panhard? Ik zag hem daar voor het eerst...

Dat wielenbedrijf in Zeeland levert prima werk, velgen worden gecheckt en indien nodig uitgedeukt (niet afgeschaafd), en er is vooraf goed overleg over de kelur (180 tinten grijs zijn mogelijk). Maar helaas, naafkapjes doen ze niet inderdaad, daarvoor heb ik (na de coating) lak op kleur laten maken in Rotterdam en zelf gespoten.

Ja die is van een van de docenten daar op HAN Automotive, toevallig iemand die toen ik begon met studeren op 2 Automotive opleidingen les gaf en in het 1e jaar ook mijn studieloopbaanbegeleider was.

Man is een groot DS fanaat maar heeft nog veel meer mooi spul, die Panhard was altijd wel leuk en best behoorlijk betrouwbaar. Ding reed die vaak op en neer mee van zijn woonplaats naar Eindhoven en vice versa.

Ja ik vrees dat ik dat ook maar moet gaan doen, Wel jammer want wilde ik eigenlijk niet zelf moeten doen maar dat is dan maar zo. Heb nu van een paar bedrijven al antwoord. Enkel nog even kiezen welke ik dan mee in zee ga. ;)

Men neme: eigen fotootjes van de XM en 6 en een gegoogled typeplaatje van een Evasion... een beetje klooien met Paint en Powerpoint, en tadaa...!

Haha :D
Bedankt j.ko. Ook zo!

Leuk idee. Maar met mijn letters SCENIC kom ik niet erg ver met een kerstboodschap o_O

Zit ik de Autoweek te lezen, komt het verhaal me ineens bekend voor. Blijkbaar heb je de Mini weer teruggekocht?

Ja, dat klopt! Goed gezien! Het begint op een wagenpark te lijken nu... :)

50739665666_6941b84979_c.jpg

Ik ben altijd het kenteken van de Mini blijven volgen, en toen we afgelopen voorjaar besloten om wat ruimer te gaan wonen en er dus ook echt plek voor een extra auto zou komen, heb ik een zoekopdracht op Marktplaats gezet. Begin oktober was het raak en ben ik mijn Mini terug gaan halen, in Heerlen. En omdat dat een mooi verhaal is, mocht ik er mee komen opdraven voor Klokje Rond. Dat artikel staat nu in het magazine inderdaad, de video zal komende week wel online komen vermoed ik. Wat eigen foto's van de Klokje Rond keuring:

50739666776_072536ec88_c.jpg

50739667966_d1bf98721b_c.jpg

50739669071_e2d0472fd1_c.jpg

50739774792_747359b2b2_c.jpg

Het was erg leuk om eens mee te maken, en Nic heeft er een mooi artikel van gemaakt. Ben benieuwd naar de video!

Durashift zei:
Leuk.

We kunnen nu allemaal Nic de Boer gaan bellen of mailen. ;)
Dat telefoonnummer zo open en bloot kan vast inderdaad niet de bedoeling zijn, misschien even zwart maken?

In basis nog een redelijk ding, maar alle slijtage onderdelen zijn wel aan vervanging toe. Ga je het zelf doen?
Het terugkopen van je eerste auto is leuk, maar ik blijf erbij dat de herinnering leuker is. Toch, als je deze er weer bovenop helpt dan heb je er een leuk ding aan!

Fijne oprit en uitzicht bij jullie nieuwe huis! Wij zitten ook te zoeken naar iets meer buitenaf, maar we zijn niet de enige valt op in de huidige markt...

Veel is een kwestie van achterstallig of half uitgevoerd onderhoud inlopen inderdaad. Een oliebeurtje zou ik zelf kunnen, maar er is meer nodig. Dat laat ik doen. Ik moet nog een goed bedrijf vinden.

De herinnering aan mijn eerste auto was sterk, maar kwam weer helemaal tot leven toen ik de eerste keer weer startte. Elke keer als ik hem zie staan kan ik een glimlach niet onderdrukken. Het is echt fantastisch! Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik eigenlijk nooit van plan was hem weg te doen. Het min of meer gedwongen afscheid 13 jaar geleden heeft me nooit echt lekker gezeten...

De huizenmarkt voor 'buitenaf' is een gekkenhuis inderdaad, heel blij dat we er tussen konden komen hier. Ruimte en vrijheid zijn heerlijk.

Lachen toch, je eerste auto weer terug. Mijn eerste auto is total loss gereden enkele maanden nadat ik hem verkocht had :( dus ik zal die kans niet meer krijgen.

En jaloers op je oprit ja! :eek: (y)

Wat grappig, die XM ziet er net zo uit als de mijne! Ik ben bezig met dat matrixdisplay, een vriend van me reviseert ze hobbymatig. De eerste try-out was voor een standaard display, die zou het weer moeten doen. Nu gaat ie verder aan het display uit mijn Xm, dat is de uitvoering waar ook de radio op getoond wordt. Wellicht heb ik dus wel zo'n display zonder radioweergave over ;)

Ik heb het filmpje net gekeken, daar zit nog wel wat werk in zeg. Maar zoals je zegt, onderstel en banden gaan al heel veel helpen in de beleving. Stap voor stap verbeteren is ook gewoon leuk.

Na 2 jaar radiostilte is het niet vanzelfsprekend, dus ik zeg het maar gewoon: Ik zou het leuk vinden als je dat hier ook bij gaat houden! ;)

Harm78 zei:
Wat grappig, die XM ziet er net zo uit als de mijne! Ik ben bezig met dat matrixdisplay, een vriend van me reviseert ze hobbymatig. De eerste try-out was voor een standaard display, die zou het weer moeten doen. Nu gaat ie verder aan het display uit mijn Xm, dat is de uitvoering waar ook de radio op getoond wordt. Wellicht heb ik dus wel zo'n display zonder radioweergave over ;)

Ik heb je topic even opgezocht, en inderdaad, ze zijn uiterlijk vrijwel hetzelfde. Grappig. Van het display lig ik niet zo wakker, er loopt ergens regenwater in de kofferbak, dat is momenteel veel belangrijker. Maar zag in jouw topic dat onze auto's ook daarin op elkaar lijken helaas...

MWH zei:
Ik heb het filmpje net gekeken, daar zit nog wel wat werk in zeg. Maar zoals je zegt, onderstel en banden gaan al heel veel helpen in de beleving. Stap voor stap verbeteren is ook gewoon leuk.

Na 2 jaar radiostilte is het niet vanzelfsprekend, dus ik zeg het maar gewoon: Ik zou het leuk vinden als je dat hier ook bij gaat houden! ;)

Ik zou dat ook leuk vinden, maar ik kom er nauwelijks aan toe. Ik heb een veel intensievere baan nu, vergeleken met 2-3 jaar geleden. Maar ik ga het proberen!

Leuk Klokje Rond. Ik deel de mening dat de herinnering vaker beter is een wordt, maar wel gaaf dat je hem toch gekocht hebt.

Er moet zo te zien behoorlijk wat aan gebeuren en ik deel de mening van Joep dat het lastig werken is aan een Mini. Maar het heeft geen haast.

er loopt ergens regenwater in de kofferbak, dat is momenteel veel belangrijker. Maar zag in jouw topic dat onze auto's ook daarin op elkaar lijken helaas...

Yep... voorlopig heb ik de mat en de zijbekleding er even uitgehaald, zodat dat in elk geval kan drogen en niet nog natter wordt. En ik zou beter moeten kunnen zien waar het water nou vandaag komt.

De afdichting van de achterlichten schijnt vaak de boosdoener te zijn... Maar ik moet het bij die van mij ook nog uitzoeken.

Zat net het filmpje te kijken en er stond me al iets van bij dat het de MINI van iemand van hier moest zijn. Leuk dat-ie weer terug is.

Wat leuk om te zien dat je je eerste auto hebt teruggevonden – en gekocht! Mooi om te lezen dat je hem weer in orde wilt maken.
Het overzicht aan het begin van de pagina moet dan wel weer bijgewerkt, trouwens; de Mini is nu nog zwart-wit :p

Ik zou het ook erg leuk vinden als je zo nu en dan een update kon delen.

Het verhaal is geweldig hopelijk heb je er weer net zoveel plezier van als vroeger. ;)

Ik ga weer een poging wagen om dit topic in leven te houden door regelmatige updates… het helpt als er af en toe gereageerd wordt, daar krijg ik mail van en dat herinnert me dan weer aan het updaten van dit topic. Dus als het wat lang stil is, vraag gerust hoe het ermee staat! Eerst even een kleine inhaalslag. Het wordt misschien een longread zo, maar ja…

Afgelopen zomer zijn we verhuisd. Ik wilde daarvoor met een grote tandemasser huifaanhanger werken, dat gaat perfect achter de XM. Bovendien is het veel voordeliger dan een huurbus, zeker als je het gemak van drie weken lang verhuis-, bouwmarkt- en milieustraatritjes wil hebben. Ik heb alleen niet het benodigde E achter B rijbewijs. Bij een eerdere klus voor mijn zus was ik met een tandemasser aan de haak aangehouden en is er procesverbaal opgemaakt. Daar heb ik trouwens, nu bijna twee jaar na dato, nog niks van vernomen, dus ik heb de stille hoop dat het vergeten is… Hoe dan ook, beide waren aanleiding om me in te schrijven voor wat lessen en een examen E achter B. En toen kwam de eerste lockdown. Het is dus niet gelukt om het rijbewijs te halen vóór de verhuizing, maar erna wel, in één keer gelukkig. Je kunt het maar hebben… En een lekkere dikke Land Rover onder je kont is ook wel eens leuk ;)

Verhuisd dus met een enkelassige aanhanger die met alleen rijbewijs B te rijden is. Voordeel van zo’n plateau-aanhanger is dat je aan alle kanten de kleppen open kunt doen, dat is ontzettend handig met verhuizen.

Bij het nieuwe huis zit een houten schuur, die hadden we in eerste instantie gebruikt voor huisraad en inboedel rond de verhuizing. Maar als je niet oppast, blijft het een rommelschuur. Dus eind vorig jaar de boel leeg geruimd, aan kant gemaakt, opgeveegd… nu passen er twee auto’s binnen.

De XM doet het al jaren prima trouwens, het is de meest betrouwbare auto van allemaal tot nu toe. De Mazda 6 en eerdere 323 doen het natuurlijk ook altijd, maar hadden/hebben beide hun regelmatig terugkerende technische aandachtspunten (luchtmassameter bij de 323 en remmerij bij de 6). Bij de XM is daar geen sprake van, er is nooit wat mee, in elk geval niks waardoor je ongepland naar een garage moet. Tot een week of twee geleden...

Die bewuste woensdag wilde ik, na ruim twee weken, weer eens naar mijn werk met de XM. Helaas, de startmotor zwoegde zo traag rond dat de motor niet wilde aanslaan. Nou zat die accu er vier jaar geleden bij aanschaf al in, staat de XM vaak langere tijd stil, is het niet heel warm (ook in die schuur niet) en was de laatste rit maar 10 kilometer lang geweest. Dus een lege accu is dan niet heel verrassend. XM naar buiten geduwd, met startkabels aan de Mazda gehangen… niks. Geen leven in te krijgen. Dan met de Mini naar m’n werk. Dat ging ook niet geheel zoals gepland, daar kom ik later nog op terug…

Nieuwe accu besteld voor de XM, een zo groot mogelijke (77 Ah / 780 A startstroom). Zodra die binnen was, gewisseld, starten… weer niks. Hmm, misschien is de nieuwe accu niet vol geleverd, zou kunnen natuurlijk. Weer met startkabels aan de Mazda gehangen:

Toen wilde ze wel starten. Hoera! De laadspanning meteen even nagemeten, die is 14,6 V. Het accu-controlelampje brandt ook niet (wel tijdens starten, zoals het hoort). Dus de laadstroom moet goed zijn. Ik met de XM naar mijn zus toe, een rit van een klein half uurtje, 36 kilometer. Daar drie uur binnen geweest, wil weer naar huis: accu leeg! Krijg nou wat. Starthulp geregeld (ik had de kabels nog achterin bij me), en weer naar huis. Thuis meteen de minpool van de accu losgekoppeld, zodat die niet weer ontlaadt. Stroom tussen de minpool en die kabel: 1,3 A. Dat is een behoorlijke lekstroom, al zou het niet genoeg moeten zijn om een 77 Ah accu op drie uur tijd leeg te trekken!

Nu moet ik dus alle zekeringen een voor een nameten op lekstroom om te vinden waar het in zit. In de tussentijd dus geparkeerd met losse minpool, zodat ik in geval ik weg wil ,toch kan starten. Denk je. Maar nee, eergisteren wilde ik weer weg met de XM, ik sluit de minpool aan, start, en hoor een sloom zwoegende startmotor die de boel niet aan gang krijgt. Wéér startkabels erop, meteen starten en lopen. Rit van ruim 60 kilometer, meer dan een uur onderweg, geen centje pijn. Geen storingen, rare lampjes, helemaal niks. Hoe kan een accu met losgekoppelde pool nou leeglopen? Huiswerk dus…

Dan de Mini. Uit de Klokje Rond keuring kwam een flinke lijst met werk. Eén van die punten waren de banden. Eerder dan gepland heb ik alle banden vervangen. Eigenlijk had ik eerst de ophangingsrubbers willen doen, i.v.m. de uitlijning. Maar op de dag dat de XM voor het eerst dienst weigerde en ik met de Mini naar m’n werk reed, ging het bandenspanningscontrolelampje branden. Gecontroleerd, en er was in het schemerdonker niks te zien of horen, er zat nog lucht in. Rustig verder gereden. ’s Middags, na het werk weer ingestapt voor de rit naar huis, meteen dat lampje weer aan. Oja, ik was het alweer vergeten. Uitgestapt, banden bekeken en ze waren alle vier nog OK. Rechtsvoor kon wat extra lucht gebruiken misschien, maar was zeker niet slap. Dus maar naar huis gereden; ik had ook geen geld voor de bandenpomp bij me. Bijna thuis voel ik op een rotonde dat de auto erg ‘losjes’ is aan de voorkant. Maar ja, die paar honderd meter… Kom ik thuis, tref ik dit aan na het uitstappen…

Oeps… mazzel dat ik m'n velg niet beschadigd heb.

Dus meteen maar vier nieuwe banden besteld. Het was niet gemakkelijk, banden in deze vrij smalle maat 175/65R15 zijn er niet veel met snelheidsindex H. Omdat ik erg weinig rijd met de Mini, wilde ik geen Energybanden. Bleven eigenlijk Bridgestone Turanza en Dunlop SP Sport FastResponse over. Met beide merken heb ik geen ervaring, ik kies normaal gesproken voor Michelin of Pirelli. Die Bridgestones zijn bijna twee keer zo duur dan de Dunlops en de reviews van de Dunlops zijn uitstekend, dus uiteindelijk vier nieuwe Dunlops besteld. Wielen gedemonteerd en meegenomen naar de DHZ-garage, daar de banden op de velgen laten zetten (bandenapparaat mag je niet zelf bedienen) en thuis de wielen weer gemonteerd. Met hulp van mijn dochter ;)

Verder zoek ik nog een goede specialist in West-Brabant voor het werk aan onderstel en achterstallig onderhoud aan de Mini. Ik denk aan Schoone in Klundert nu, iemand daar ervaringen mee? Of andere suggesties?

Fijne schuur! Had je de wielen van de Mini niet gelijk even helemaal schoon kunnen maken nu de banden er af waren?

Dat had gekund ja, ware het niet dat ik de auto de volgende dag nodig had, ik moest doorwerken om voor sluitingstijd bij die DHZ-garage te zijn, het buiten al donker was en ik de buitenkraantjes allemaal watervrij heb. Ik heb overwogen ze mee te nemen naar een wasbox, maar daarvoor ontbrak het me aan tijd helaas.

Maar je kunt toch ook zelf proberen? Onderstel is niet enorm lastig en je hebt lekker droog de ruimte.

Ideaal!!

Twix zei:
Hoe krijg je de Mini zo netjes in de schuur? Gewoon een paar keer steken?

Met drie keer steken staat ie strak in de hoek inderdaad. Hij kan er dus ook alleen uit als ik de XM eerst buiten zet.

Nico GTR zei:
Maar je kunt toch ook zelf proberen? Onderstel is niet enorm lastig en je hebt lekker droog de ruimte.

Ideaal!!

Ja, denk je? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet goed aan durf. Er moet dan zoveel los, ik kan vooraf niet de hele klus overzien. Ook komt er vaak speciaal gereedschap bij kijken, dat heb ik ook niet.

Met een standaard gereedschapskist kom je een heel eind.

Ding met een new Mini van de eerste generatie is wel dat het een enorm lastige auto is om aan te sleutelen omdat niks makkelijk bereikbaar is.
Maar ja ik ben er misschien iets te makkelijk in, aandrijfassen zijn verschrikkelijk om los te krijgen. Vrouwlief remmen, auto op de grond en met de juiste dop en een lange staaf los draaien.

Dat is eigenlijk ook de grote uitdaging, als alles los wil is het vaak heerlijk maar dat gaat niet altijd makkelijk.
Ik ben ervan overtuigd dat je het kunt, maar je moet het wel durven te doen dat is eigenlijk het belangrijkste.

Heb je een Haynes manual van de mini?

Gisteren nog wat aan de XM geklooid, het lijkt er steeds meer op dat de nieuwe accu ook stuk is. Vraag is nog even hoe dat dan kan, want gewoon weer een nieuwe erin zetten en dan maar hopen dat die niet stuk gaat, is nogal zonde.

Op advies van mensen uit de XM-club heb ik de relais achter de koplamp getrokken en de pootjes opgeschuurd, ze schijnen bron te zijn van allerlei onverklaarbaar elektrisch storingsleed. Er zat een klein beetje corrosie op, maar niks schrikbarends.

Eerste idee was dat de accu leeg getrokken wordt door een lekstroom, ik mat 1,3 A. Nu nog eens de multimeter aangesloten, om dan per zekering na te gaan of die groep de boosdoener is of niet. Maar na een tel of 5 zakte de stroom naar 0,13 A, later 0,12. Vorige keer had ik niet zo lang gemeten. Die 1,3 A is waarschijnlijk nodig om allerlei condensatortjes op te laden. 0,12 A vind ik wel acceptabel, die zijn in elk geval het probleem niet. Ik ben dus niet alle zekeringen meer gaan nameten.

Ander experiment dan: starten (met hulp van startkabels gaat dat gewoon normaal, dus ik concludeer dat alle bekabeling in de XM goed zit). Stukje rijden (20 minuten), auto thuis weer geparkeerd, afgezet, en meteen weer proberen te starten. Accu moet dan toch voldoende fut hebben en tijd om leeg te lopen is er dan nog niet geweest. Maar nee: de startmotor zwoegt langzaam rond en verder gebeurt er niks. Spanning over de accupolen is 10,79 V bij alles uit. Bij lopende motor (en na de startkabels losgemaakt te hebben) meet ik daar 14,47 V. Conclusie: de accuspanning is te laag, de laadspanning is prima. Zou dan toch de gloednieuwe accu stuk zijn, of kan er toch nog iets in de dynamo fout zitten?

Kan je de accu niet laten testen bij de leverancier? (Garantie?) Incidenteel kan er natuurlijk 1 cel kapot zijn.

Nog een testje gedaan net: de multimeter aangesloten laten zitten tijdens een startpoging. De accuspanning (10,5 V dit keer) zakt naar 10,3 V als ik het contact aanzet, en naar 2,1 V als ik daadwerkelijk start. Dat lijkt me sowieso een teken dat de accu stuk is, toch? Contact met de webshop is gelegd, ik heb gevraagd de accu te ruilen voor een zelfde exemplaar. Even hun reactie afwachten...

Als je nou met de startkabels de accu van de XM bijlaad? Dus aansluiten en dan de XM niet starten maar het voltage van de XM accu meten.. en dan de Mazda een kwartier de XM accu bij laten laden. en dan weer volt meten op de XM accu. Als die gestegen is, dan zou ik toch denken dat de nieuwe XM accu niet geheel kaduuk is.

Maar goed, met iets meer als 10 V willen starten.. dat lukt meestal niet. Ik had 9,8 erop.. dat werkte bij een Agila al niet meer. :(

Irritant zo'n probleem, met een nieuw onderdeel hoop je altijd dat het probleem weg is, en als het niet weg is kan het daar in ieder geval niet aan liggen. Zou je zeggen....

Zo'n XM is toch ook elektronisch best een complexe auto, maar een accu met 10,9V zonder stroomtrekkers is toch een duidelijk teken denk ik. Hopelijk krijg je een nieuwe accu, dan kun je dat definitief afstrepen.

Das goed balen inderdaad. Maar het lijkt erop dat je alle juiste stappen hebt doorlopen. Die accu is gewoon meteen al stuk geweest. Dat komt nog weleens voor, vaak transportschade.

Qua werk aan de Mini; ik las ook iets over een DHZ garage. Dat is misschien ook wel een optie?

Durashift zei:
Als je nou met de startkabels de accu van de XM bijlaad? Dus aansluiten en dan de XM niet starten maar het voltage van de XM accu meten.. en dan de Mazda een kwartier de XM accu bij laten laden. en dan weer volt meten op de XM accu. Als die gestegen is, dan zou ik toch denken dat de nieuwe XM accu niet geheel kaduuk is.

Dat hadden we ook al eens geprobeerd inderdaad, de boel aangesloten en laten draaien, hapje eten, half urrtje later, ook niks...

Micha D zei:
Irritant zo'n probleem, met een nieuw onderdeel hoop je altijd dat het probleem weg is, en als het niet weg is kan het daar in ieder geval niet aan liggen. Zou je zeggen....

Zo'n XM is toch ook elektronisch best een complexe auto, maar een accu met 10,9V zonder stroomtrekkers is toch een duidelijk teken denk ik. Hopelijk krijg je een nieuwe accu, dan kun je dat definitief afstrepen.

Zojuist bevestiging gehad van de webshop, ik krijg een nieuwe toegestuurd en kan de oude retourneren. Hele nette reactie ook, geen 'het is dat het moet'-instelling of pogingen er onderuit te komen. Even afwachten tot ie binnen is om te zien of dit het inderdaad is...

Engineer2 zei:
Das goed balen inderdaad. Maar het lijkt erop dat je alle juiste stappen hebt doorlopen. Die accu is gewoon meteen al stuk geweest. Dat komt nog weleens voor, vaak transportschade.

Qua werk aan de Mini; ik las ook iets over een DHZ garage. Dat is misschien ook wel een optie?

Transportschade, door harde klappen bedoel je? Het komt via pakketpost van DHL, daar wordt over hat algemeen niet zachtzinnig mee omgesprongen, zeker een zwaar pakket als dit niet. Het zat wel netjes verpakt tussen van die dikke plakken schuim.

De DHZ-garage is een prima optie in het geval je een kleine, overzichtelijke klus hebt waarvoor je een brug nodig hebt. Maar je moet er aan het einde van je geboekte periode wel uit, klaar of niet. Dus 'spannende' dingen die ik nog nooit gedaan heb (wielophanging bijvoorbeeld, of het front, of de stuurpomp) kunnen daar wel, maar het is altijd zo dat je net onderdeel X mist, of gereedschap Y. Als je iets voor het eerst doet, is het zelden op tijd af. De eigen schuur is dan beter. Daar staat geen brug in en ik heb lang zoveel gereedschap niet, maar als het tegenzit, of ik zie het zelf even niet meer zitten, trek ik de deur dicht en kijk ik volgend weekend weer verder. Nadeel is alleen dat de XM dan buiten moet blijven staan.

Inmiddels de nieuwe accu gemonteerd, en jawel: de XM kan weer op eigen kracht starten! De eerste nieuwe accu was dus toch stuk. Kon, na alle test- en meetwerk, ook bijna niet anders meer.

Terug
Bovenaan