Joel: Mazda 6 Sportbreak en een Mazda CX-3 (+ tweewieler)

Stoffen bekleding is oke hoor. Pluisjes zijn er niet makkelijk vanaf te halen maar is wel slijtvast en verkleurd ook niet. Heb overigens ook nog een compleet nieuwe set bekleding liggen. Dus als je eentje vind met bekleding die toch wat smoezelig is, dan is relatief eenvoudig weer splinternieuw. Keer overgekocht van iemand die meteen na aflevering leer liet monteren maar nooit hoeven te gebruiken.

Joel 1987 zei:
Kristian zei:
Heb er ervaring mee en stelt weinig voor. Al zal het nu in deze tijd wat lastiger zijn. Je moet de papierwinkel regelen bij een Strassenverkehrsamt.
Mijn Duits is uitstekend dus vond het ook een leuke ervaring.
Groot deel van aanbod in NL is geïmporteerd dus daar heeft een garage dan op verdiend. Door het zelf te doen ben je goedkoper uit en minder kans op een auto waar mee gerommeld is. Ik heb mijn Up zelfs bij een particulier gekocht in Duitsland. Was ook heel lucratief en je hebt gelijk een eerlijk beeld van auto en bezitter.
Duitse uitvoeringen zijn vaak net iets anders maar meer aanbod als in NL.

Goed om te lezen!
Als ik de auto op een oprijwagen zet en zo naar Nederland vervoer. Dan hoef ik geen tijdelijke platen voor Duitsland aan te vragen. Moet ik dan alsnog langs een Strassenverkersamt om de auto mee te kunnen nemen? Of kan de dealer/verkoper dat voor mij regelen? Dat is eigenlijk nog het meest onduidelijk voor me.

Toen ik van Duitsland naar NL verhuisde, moest ik langs het Strassenverkehrsamt om de auto van mijn naam te halen (kenteken uitschrijven + ongeldig maken) en om een exportkenteken aan te vragen. Als je de auto daar bij een dealer koopt (dus al zonder kenteken) en hem op een oprijwagen meeneemt, lijkt me dus dat je niet langs het Amt hoeft.

Je hebt dan alleen de papieren van de auto nodig om hem bij de RDW op Nederlands kenteken te krijgen.

Dan is het alleen nog de vraag of de dealer kan regelen dat de auto geen kenteken meer heeft, of dat ik dat zelf zou moeten doen.
Als de dealer dat kan regelen wordt het voor mij iets eenvoudiger.

Zelfs de vage handelaar waar ik mijn Linea kocht kon dat regelen/had dat al geregeld, dus dat moet zeker kunnen. Zelf vond ik het aansluiten voor een exportkenteken/verzekering ook teveel gedoe (daar schijn je ook nog iets van een lokaal adres bij op te moeten geven?) dus ik heb hem met een oprijwagen gehaald. Dan stelt het echt niks meer voor.

Voor een exportkenteken moet er een KFZsteuer betaald worden, dit kan niet cash of met pin maar je moet een duits bankrekeningnummer opgeven. Met een Kurzzeit is dit niet het geval. Makkelijkste is om dus een Kurzzeit te nemen en die op de grens om te wisselen voor een eendagskenteken en meteen naar de RDW te rijden.

MWH zei:
exportkenteken/verzekering ook teveel gedoe (daar schijn je ook nog iets van een lokaal adres bij op te moeten geven?)
Je moet een identiteitsbewijs met je adres aanleveren voor de verzekering voor een export of kurzzeitkennzeichen, dat is een issue omdat Nederlandse ID's dat niet hebben. Het is dus aan te raden om een officieel overheidsdocument met je adres mee te nemen, eventueel aangevuld met een kentekenbewijs waar dat ook op staat.

Maar tegen vergoeding wil de verkopende partij dit vaak ook wel regelen.;)

406c zei:
Makkelijkste is om dus een Kurzzeit te nemen en die op de grens om te wisselen voor een eendagskenteken en meteen naar de RDW te rijden.

Dat is een goed detail inderdaad ik ben gewoon op Duitse platen naar mijn huis gereden en nog zelfs paar dagen in Nederland, wist ik veel dat je als Nederlander niet in een Duitse auto mag rijden, daar kwam ik later pas achter :)
De verkoper zei dat het Kurzzeitkennzeichen door heel Europa geldig is en verzekerd is, dat klopt helemaal, alleen de Nederlandse belastingdienst gooit roet in het eten.

Zoiets had ik ook bedacht inderdaad. Het vergt alleen nog wat planning en flexibiliteit om die afspraak op dezelfde dag te plannen. Wegens de huidige coronamaatregelen is de wachttijd bij de RDW wat langer.

Dacht zelf een auto op de halen met een oprijwagen, thuis neer te zetten, afspraak maken met de RDW en dan met een eendagskenteken naar de keuring en weer naar huis.
Vervolgens de papieren aanvragen. Dat is administratief het minst lastig denk ik.

Ik heb inmiddels contact met een Mazda dealer waar een mooie Mazda te koop staat, volledig naar mijn zin.
Eerst van de dealer geweest, ik denk als demo auto, daarna van een particulier die daar in de buurt woont. Altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest.
Ziet er op de foto uitstekend uit, heb om foto's gevraagd van eventuele schades of beschadigingen.
Kreeg netjes een foto van wat schades, maar dan van een andere auto.
Daarna wel van de juiste auto, een naar plekje op de motorkap en een plekje op de achterbumper.
Motorkap lijkt me een steen(tje) oid geweest, achterbumper is een plekje door in- uitladen.
Geen plekjes waar ik m voor laat staan. Op foto's met hoge resolutie zijn ze te zien, verder is de auto echt netjes!

Dealer lijk me een eerlijke partij, zijn erg behulpzaam via de mail.
Ik zou de auto daar kunnen kopen, zij halen de auto dan van kenteken af, ik krijg de papieren mee en kan de auto meenemen.

Ben benieuwd! Klinkt als normale gebruiksschade. Weet je ook of er ooit aan gespoten is en of de auto "unfallfrei" is?

Auto is niet aan gespoten, wel is de achterbumper in 2016 een keer vervangen omdat er een scheur in zat.

Het gaat overigens om deze auto:

Mazda 6

Ziet er goed uit. Die donkerrode GT-M strips heb ik nooit begrepen :)

Blijft een erg fraai model deze Mazda6 (y). I

Met een Zollkenzeichen mag je 15 dagen in Nederland rijden als je vrijstelling aanvraagt. Als er een lange wachttijd is: alvast een afspraak bij de RDW inplannen en 14 dagen ervoor de auto ophalen:

Het Zollkennzeichen is een Duits export kenteken (tijdelijke registratie voor een langere looptijd) en is het enige juiste kenteken wat je kan gebruiken om met een importauto vanuit Duitsland naar Nederland zelf terug te rijden. Je moet dit kenteken aanschaffen met een maximale duur van 15 dagen om niet in overtreding te komen in Nederland. De datum die in het rode vlak staat, is de afloopdatum van het Duitse exportkenteken en mag niet langer geldig zijn dan 14 dagen in Nederland. Naast dit kenteken moet je een verzekering afsluiten voor deze periode. Om helemaal zeker te zijn dat je geen problemen gaat krijgen met de politie tijdens de overtocht, vraag je een vrijstelling aan bij de belastingdienst voor dit Duitse exportkenteken, die je kan krijgen voor een periode van maximaal 14 dagen. De vrijstelling neem je dan mee in de auto en laat je zien, in het geval dat je wordt aangehouden. Op deze manier doe je het juiste en zal je ook geen enkel probleem krijgen. Het voordeel van een Duitse exportkenteken is ook dat je in Nederland gedurende deze periode mag rijden met dit kenteken. Zomede kan je na de invoer bij de RDW gewoon doorrijden met je nieuwe importauto en alvast genieten.

info

Voor zover ik het nu zie ga ik geen gebruik maken van een tijdelijk kenteken, behalve dan het eendaagskenteken van de RDW.
Ik zet de auto hier voor het huis, tot de papieren binnen zijn en het kentekenbewijs binnen is. Wachtlijst bij de RDW valt mee, kan nu een afspraak inplannen voor volgende week.
Dan is het alleen even geduld hebben tot de belastingdienst zijn werk heeft gedaan, maar daar heb ik de tijd wel voor.

Afspraak staat inmiddels, ik ga zaterdag 29 januari die kant op om de auto te bekijken. Als ik tevreden ben gaat ie direct mee naar Nederland!

Het mag duidelijk zijn dat ik al een poosje aan het zoeken ben naar een Mazda 6 Sportbreak die naar mn zin is, en (niet onbelangrijk) binnen budget valt ;-)
Lastig, want het aanbod is niet overdreven groot. Toevallig kwamen er afgelopen vrijdag opeens twee online die beiden wel naar mn zin leken.

Een prachtige donkergrijze GT-M, te koop in Ede. Dat is mooi in de buurt dus daar maar eens gaan kijken.
Helaas was deze echt te duur, en ook niet zo netjes als ik had gedacht. Wel een proefrit kunnen maken! Die rit heeft wel bevestigd dat ik het een ontzettend fijne auto vind.
Ook de auto even aan m'n wederhelft laten zien, zij is inmiddels ook overtuigd.
Ik had nog steeds niet echt een lekker ritje in een 6 gemaakt, dus ik ben blij dat dat gelukt is!

Ook nog even naar Harderwijk gereden voor een mooie in Soul Red, bijna zoals ik m graag zou willen hebben.
Hele nette auto, reed ook prima! Helaas kwamen we er met de prijs niet helemaal uit, en voor een auto die net niet helemaal naar m'n zin is wil ik niet over het budget heen gaan.

Al met al een nuttige dag, ik weet nu hoe de auto rijdt en ook wat ik wil.
Ik ga met vertrouwen naar Duitsland komende zaterdag! Ik heb goede hoop dat ik terug kom met een mooie Mazda, precies zoals ik 'm zou willen hebben!

Ben benieuwd!

Ga je hem zelf terug rijden? Ik heb geen idee hoe dat tegenwoordig werkt. Mijn ingevoerde auto's reed ik altijd achterop een aanhanger maar je kunt iets van een dagkenteken aanvragen heb ik wel eens gehoord.

AsconaGT zei:
Ben benieuwd!

Ga je hem zelf terug rijden? Ik heb geen idee hoe dat tegenwoordig werkt. Mijn ingevoerde auto's reed ik altijd achterop een aanhanger maar je kunt iets van een dagkenteken aanvragen heb ik wel eens gehoord.

Nee ik zet de auto op een oprijwagen, en neem 'm op die manier terug naar Nederland.
Tijdelijk kenteken aanvragen kan wel, maar lijkt me wat meer administratieve rompslomp, zeker nu met de coronamaatregelen ook in Duitsland veel dicht is.
Ik ga wel gebruik maken van het eendagskenteken van de RDW om naar de keuring te rijden, en uiteraard weer terug.

Ohja, precies zo deed ik het ook. Tot die tijd nog even technisch nalopen, poetsen. Als kenteken binnen is gelijk rijden :D

Ik ben benieuwd naar je Duitsland-avontuur! Hopelijk valt alles mee en kom je terug richting NL met een Mazda naar je zin!

Kom je in deze tijd makkelijk Duitsland in? En is men bereid mensen (uit NL) te ontvangen voor een proefrit? Lijkt me wel, maar ik ken de regelgeving daar niet.

MatthijsL zei:
Kom je in deze tijd makkelijk Duitsland in? En is men bereid mensen (uit NL) te ontvangen voor een proefrit? Lijkt me wel, maar ik ken de regelgeving daar niet.

Is tot nu toe geen probleem. Met de auto zijn de grenzen (nu nog) gewoon open, ik hoop dat dat nog even zo blijft ;-)
Proefrit kan ook, ik heb de afspraak staan bij de dealer. Voor zo ver dus nog geen problemen :)
Geen idee wat de Duitse regelgeving daarover zegt, maar daar zal de dealer ongetwijfeld van op de hoogte zijn.

Volgens mij is het geen probleem als je gewoon de zelfde dag weer terug bent. Daarnaast is het (aantoonbaar) geen vakantie uitje. Garage zal er ook vast iet moeilijk over doen.

Goed om te weten, misschien mijn eigen plannen dan ook maar weer uit de ijskast halen.
Laat ons weten hoe de proefrit ging, ben heel benieuwd!

De binnengrenzen zullen ze fysiek niet mogen sluiten (afspraak over met alle EU-lidstaten).
Echter de maatregelen kunnen zodanig opgesteld worden, dat het eigenlijk onmogelijk is om naar een ander land te reizen. Maar op dit moment heeft Duitsland geen maatregelen getroffen die het onmogelijk maken om voor een korte naar Duitsland te reizen.
Let wel, een FFP2 mondmasker is nu in de openbare ruimten verplicht. Dus een zelf geknutseld mondmasker van een oud gordijn of tafellaken is niet meer toegestaan.

Je hebt daar een fraai exemplaar op het oog. Mooie uitrusting. Dat zilver misstaat niet, maar een rode was natuurlijk ultiem.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
R J G Ruiters zei:
Let wel, een FFP2 mondmasker is nu in de openbare ruimten verplicht. Dus een zelf geknutseld mondmasker van een oud gordijn of tafellaken is niet meer toegestaan.
/quote]

Dat geldt toch alleen voor Beieren ?

Voor zover mij bekend, is het gisteren ook van kracht geworden in NRW (ik vermoed zelfs in heel Duitsland).

Volgens mij heel duitsland inderdaad. Het is dus een goede tip om inderdaad een FFP2 masker mee te nemen. zelfs als je even moet tanken is dit verplicht dacht ik.

R J G Ruiters zei:
De binnengrenzen zullen ze fysiek niet mogen sluiten (afspraak over met alle EU-lidstaten).
Echter de maatregelen kunnen zodanig opgesteld worden, dat het eigenlijk onmogelijk is om naar een ander land te reizen. Maar op dit moment heeft Duitsland geen maatregelen getroffen die het onmogelijk maken om voor een korte naar Duitsland te reizen.

Bedankt voor de tip, zojuist direct maar even besteld. Ook al zitten we maar een klein stukje in Duitsland, waarom zou ik voor die paar tientjes het risico nemen.

Je hebt daar een fraai exemplaar op het oog. Mooie uitrusting. Dat zilver misstaat niet, maar een rode was natuurlijk ultiem.

Een rode was ultiem geweest inderdaad, helaas binnen mijn budget niet te vinden in de gewenste uitvoering.
Deze is helemaal perfect naar mijn idee, heb al gebeld of ze nog iets met de prijs konden doen ;-)
Of nee, eigenlijk ook niet perfect, doe dan maar de facelift versie, vanaf eind 2015...

Nee ik moet niet zeuren, ik hoop dat de auto naar m'n zin is zaterdag, dan heb ik straks een prachtige Mazda voor de deur staan!
Ik heb er in ieder geval zin in!

Joel 1987 zei:
Nee ik moet niet zeuren, ik hoop dat de auto naar m'n zin is zaterdag, dan heb ik straks een prachtige Mazda voor de deur staan!
Ik heb er in ieder geval zin in!

Ik hoop met je mee, een 6 van deze generatie is gewoon een fraaie auto.
Had ik zelf ook op het lijstje staan maar uiteindelijk voor de Talisman gekozen. Mijn vrouw vond/vindt de 6 nog steeds niet mooi, dan kun je niks anders dan luisteren ;)

Precies, dan heb je gewoon te luisteren!
Dat geluk heb ik weer, mijn vrouw vind de Mazda prachtig! Alleen de kleur zou niet haar keuze zijn, maar daar kan ze mee leven.

Zojuist nog even contact gehad met de dealer in Duitsland. Ze hebben een uitdraai van het Mazda Service Register gemaild. De laatste beurt was in december 2020, beter kan niet!
Ze zetten op mijn verzoek de auto binnen, zodat ik (met dit weer) de auto goed kan bekijken :)

Is dat het verschil tussen vrouw en vriendin dan? Mijn vriendin vind ook niet alles wat ik prachtig vind mooi maar zegt dan ook...als jij er maar blij van wordt. :T

Ik ben benieuwd hoe die bevalt Joel, tot nog toe had ik weinig moeite als grensbewoner om ff in Duitsland te zijn, als je je inderdaad aan hun maatregelen houd is het net als vanouds.

Haha wie weet ;-)

Ik heb haar ook regelmatig horen zeggen dat het mijn feestje is, ik zal er het meeste in rijden.
Maar stiekem wil ze ook gewoon een auto voor de deur die ze mooi vind. En terecht!
Gelukkig heeft ze sowieso de Sirion2 waar ze intens gelukkig mee is ;-)

Haha, het is altijd geven en nemen. Mijn vrouw vindt BMWs echt verschrikkelijk lelijk dus dat komt hier niet op de oprit. Geen probleem wat mij betreft want er blijft genoeg moois over.

Ik ben benieuwd hoe het zaterdag gaat met de Mazda. Hopelijk is die zo mooi als de foto’s doen lijken (y)

Een auto die bij de dealer staat is al afgemeld, dus die kan je zo meenemen op een aanhanger. Het importeren is tegenwoordig nog makkelijker geworden. Je hoeft geen uitgebreide BPM berekening meer te maken. Simpelweg afspraak maken bij de RDW, bij afspraak maken de auto met chassisnummer invoeren. De keurmeester kijkt dan of die correct in het systeem staat, keurt hem daaraan gekoppeld en je kunt weer naar huis. Thuis inloggen via DigiD, staat waarschijnlijk al het betaalbericht klaar (bij mij binnen 2 uur) en BPM betalen. KLAAR!

Echt, veel simpeler dan dit gaat het niet meer worden. Wat een verschil met paar jaar terug.
Ik wou wel een kenteken, omdat ik vanaf koop tot levering kentekengegevens wel wou kunnen rijden en de auto verzekerd wou hebben. Dus ik ben wel langs de Zulassungsstelle geweest. Afspraak van te voren gemaakt (veelal tot 12h open, dus wees vroeg ter plekke voor de auto en koop), papieren meegenomen, in hetzelfde gebouw de verzekering geregeld en platen weer mee genomen naar de dealer die aan de overkant van de weg zat. Kenteken plus verzekering duurde bij mij maximaal 10 minuten. Ik zou de auto nooit volledig onverzekerd langs of op de weg willen hebben (wat ook niet mag). Dit was by far mijn makkelijkste import ooit.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Een auto die bij de dealer staat is al afgemeld, dus die kan je zo meenemen op een aanhanger. Het importeren is tegenwoordig nog makkelijker geworden. Je hoeft geen uitgebreide BPM berekening meer te maken. Simpelweg afspraak maken bij de RDW, bij afspraak maken de auto met chassisnummer invoeren. De keurmeester kijkt dan of die correct in het systeem staat, keurt hem daaraan gekoppeld en je kunt weer naar huis. Thuis inloggen via DigiD, staat waarschijnlijk al het betaalbericht klaar (bij mij binnen 2 uur) en BPM betalen. KLAAR!

Echt, veel simpeler dan dit gaat het niet meer worden. Wat een verschil met paar jaar terug.
Ik wou wel een kenteken, omdat ik vanaf koop tot levering kentekengegevens wel wou kunnen rijden en de auto verzekerd wou hebben. Dus ik ben wel langs de Zulassungsstelle geweest. Afspraak van te voren gemaakt (veelal tot 12h open, dus wees vroeg ter plekke voor de auto en koop), papieren meegenomen, in hetzelfde gebouw de verzekering geregeld en platen weer mee genomen naar de dealer die aan de overkant van de weg zat. Kenteken plus verzekering duurde bij mij maximaal 10 minuten. Ik zou de auto nooit volledig onverzekerd langs of op de weg willen hebben (wat ook niet mag). Dit was by far mijn makkelijkste import ooit.

Dit klinkt wel heel simpel. Er hoeft niets te gebeuren met BTW? Je betaalt dus gewoon het aankoopbedrag aan buitenlandse autobedrijf en achteraf de BPM na keuring?
Dan wordt importeren wel heel aantrekkelijk.

Skeep zei:
Dit klinkt wel heel simpel. Er hoeft niets te gebeuren met BTW? Je betaalt dus gewoon het aankoopbedrag aan buitenlandse autobedrijf en achteraf de BPM na keuring?

BTW binnen Europa is vrijwel nooit een ding bij een particuliere koop. Alleen als de auto jonger is dan 6 maanden en minder dan 6.000 km gereden heeft, dan moet de BTW alsnog betaald worden in Nederland.

Dat klinkt helemaal goed! Ik ben er tot nu vanuit gegaan dat ik een BPM berekening moet (laten) maken. Maar als de RDW dat allemaal al klaarzet, scheelt het mij weer een paar dagen :)
Ik ben benieuwd, k hoor het wel bij de RDW als het zo ver is.

Nico GTR zei:
Ik ben benieuwd hoe die bevalt Joel, tot nog toe had ik weinig moeite als grensbewoner om ff in Duitsland te zijn, als je je inderdaad aan hun maatregelen houd is het net als vanouds.
Inderdaad geen enkel probleem om Duitsland in te gaan, i.t.t. België waar wij schijnbaar niet meer welkom zijn.

R J G Ruiters zei:
Skeep zei:

BTW binnen Europa is vrijwel nooit een ding bij een particuliere koop. Alleen als de auto jonger is dan 6 maanden en minder dan 6.000 km gereden heeft, dan moet de BTW alsnog betaald worden in Nederland.

Helder, thanks (y)

BPM berekening is ook een makkie: gewoon de uitstoot opzoeken, kijken wat de BPM in het registratiejaar geweest zou zijn bij die uitstoot en vervolgens de afschrijvingstabel er op leggen.

Oww Nico, ook in het geval van 'vrouw' kan het makkelijk zijn hoor. Mijn vrouw laat me lekker vrij in m'n hobby. Ze vroeg pas of ik er niet weer eens iets bij moest kopen :D

Barri zei:
BPM berekening is ook een makkie: gewoon de uitstoot opzoeken, kijken wat de BPM in het registratiejaar geweest zou zijn bij die uitstoot en vervolgens de afschrijvingstabel er op leggen.

Oww Nico, ook in het geval van 'vrouw' kan het makkelijk zijn hoor. Mijn vrouw laat me lekker vrij in m'n hobby. Ze vroeg pas of ik er niet weer eens iets bij moest kopen :D

Autotelex heeft ook een mooie automatische invuller. Te vinden via hun website, maar niet meer nodig dus.

Barri zei:

Autotelex heeft ook een mooie automatische invuller. Te vinden via hun website, maar niet meer nodig dus.

Ontzettend bedankt voor de informatie! Met een beetje geluk kan ik dus alles binnen een paar dagen geregeld hebben.
De tool van Autotelex is ook heel eenvoudig zo te zien, daar ga ik zeker gebruik van maken! :)

Joel 1987 zei:
Barri zei:

Ontzettend bedankt voor de informatie! Met een beetje geluk kan ik dus alles binnen een paar dagen geregeld hebben.
De tool van Autotelex is ook heel eenvoudig zo te zien, daar ga ik zeker gebruik van maken! :)

Als je gewoon zorgt dat je de afspraak met de RDW de eerste werkdag na het kopen van de auto plant heb je binnen een week je papieren.

Inderdaad, het kan echt super snel gaan als je wil. kenteken duurt tegenwoordig ook niet meer lang en (luxe) platen duurt ook niet langer dan een dag. Binnen een weekje rijden moet lukken met wat geluk (y)

AsconaGT zei:
Inderdaad, het kan echt super snel gaan als je wil. kenteken duurt tegenwoordig ook niet meer lang en (luxe) platen duurt ook niet langer dan een dag. Binnen een weekje rijden moet lukken met wat geluk (y)

Huh? Ik ga gewoon naar de automaterialenzaak en geef het kentekenbewijs. Heb ik binnen 10 minuten mijn platen. Luxe of normaal. Waarom zou dat zo lang (een dag) moeten duren?

De automaterialenzaak hier duurt een dag als je platen wil met opgelegde letters , geen idee eigenlijk waarom. heb ook wel eens een witte plaat daar laten drukken, kon ik op wachten.

dus ja, zit gewoon zo in mijn systeem, maar het zou inderdaad best kunnen dat je bij een andere zaak op luxe platen ook gewoon kunt wachten

Vorig jaar voor de Mazda 3 luxe platen gehaald bij de Brezan in Ede, kon er gewoon even op wachten daar.
Binnen een kwartier had ik ze in m'n handen. Dus daar zal het niet aan liggen :)

Terug
Bovenaan