Een auto die bij de dealer staat is al afgemeld, dus die kan je zo meenemen op een aanhanger. Het importeren is tegenwoordig nog makkelijker geworden. Je hoeft geen uitgebreide BPM berekening meer te maken. Simpelweg afspraak maken bij de RDW, bij afspraak maken de auto met chassisnummer invoeren. De keurmeester kijkt dan of die correct in het systeem staat, keurt hem daaraan gekoppeld en je kunt weer naar huis. Thuis inloggen via DigiD, staat waarschijnlijk al het betaalbericht klaar (bij mij binnen 2 uur) en BPM betalen. KLAAR!
Echt, veel simpeler dan dit gaat het niet meer worden. Wat een verschil met paar jaar terug.
Ik wou wel een kenteken, omdat ik vanaf koop tot levering kentekengegevens wel wou kunnen rijden en de auto verzekerd wou hebben. Dus ik ben wel langs de Zulassungsstelle geweest. Afspraak van te voren gemaakt (veelal tot 12h open, dus wees vroeg ter plekke voor de auto en koop), papieren meegenomen, in hetzelfde gebouw de verzekering geregeld en platen weer mee genomen naar de dealer die aan de overkant van de weg zat. Kenteken plus verzekering duurde bij mij maximaal 10 minuten. Ik zou de auto nooit volledig onverzekerd langs of op de weg willen hebben (wat ook niet mag). Dit was by far mijn makkelijkste import ooit.