Joel: Mazda 6 Sportbreak en een Mazda CX-3 (+ tweewieler)

Mijn vrouw heeft de app van PostNL, daarmee kun je zien welke post er onderweg is.
Stuurde ze me net deze foto. Dat lijkt me duidelijk ;-)

PL0CtQD.jpg

Deze hoop ik vanmiddag op de deurmat te hebben :)

Kijk dat is fijn, kan het genieten straks beginnen.
(ik weet al welk kenteken er in de envelop vermeld staat :T)

Super! Nu is het echt tijd voor voorpret zonder voorbehoud.

Joel 1987 zei:
406c zei:
(ik weet al welk kenteken er in de envelop vermeld staat :T)

Ik heb de de afbeelding nog eens goed bekeken, en ik zie niets.....
Dan rest mij maar één vraag: Hoe dan?! :confused:
Ik gok RDW Open Data. Er zullen vast niet veel Mazda 6 uit 2014 in de afgelopen week van kenteken zijn voorzien. ;)
Zo ben ik ook vervroegd achter het kenteken van mijn Linea gekomen, daarvan worden er nóg minder geïmporteerd dus dat was helemaal duidelijk.

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
Nooit op gekeken eigenlijk, maar wel grappig om eens te zien wat er allemaal op kenteken wordt gezet!

De platen liggen inmiddels klaar, vanavond maar even plaatsen :)

Joel 1987 zei:
De platen liggen inmiddels klaar, vanavond maar even plaatsen :)

Veel plezier met het eerste rondje met je bolide! Snel reactie vanuit Duitsland op het RDW onderzoek. Normaal zijn de Behörden niet zo snel.

Joel 1987 zei:
De Sirion van mn vrouw heeft last van loslatende stootstrips op de deuren. Hier is ook door een garage al een keer wat kit achter gedaan zodat ze weer goed zaten.
Ik zit er nu over te denken om de strips helemaal van de deuren af te halen, maar hoe krijg ik die kit van de lak? Dat is me toch taai spul!

Met een caramelschijf op de boormachine, werkt voor kitresten ook vrij goed.

Muddy Bandit zei:
Joel 1987 zei:
De Sirion van mn vrouw heeft last van loslatende stootstrips op de deuren. Hier is ook door een garage al een keer wat kit achter gedaan zodat ze weer goed zaten.
Ik zit er nu over te denken om de strips helemaal van de deuren af te halen, maar hoe krijg ik die kit van de lak? Dat is me toch taai spul!

Met een caramelschijf op de boormachine, werkt voor kitresten ook vrij goed.

Heb een paar schijven besteld, ga ik even proberen!
Bedankt!

Heerlijk om eindelijk te kunnen rijden!
Wat een verschil met de vorige Mazda, in alle opzichten.
Veel meer ruimte, moderner, stiller, comfortabeler. Echt heerlijk!

Afgelopen weekend de auto's weer even gewassen. Dat was wel nodig na afgelopen week. De auto's zaten onder het Saharazand, dus ze knapten er flink van op.
Bij de Sirion met een karamelschijf de kitresten verwijderd, dat ging redelijk! Meeste resten zijn er inmiddels vanaf. Ik denk wel dat ik de strip er weer op plak, maar dan weer netjes zoals het hoort.

Bij de Mazda de mistlichten vervangen voor LED-versies.
Auto heeft LED- dagrijverlichting en bi-xenon. Alleen de mistlampen waren nog gele halogeen pitjes, dus die zijn nu mooi in lijn met de rest!

Daarnaast is er nog wel het één en ander wat ik graag met de auto wil:
- interieurverlichting aanpassen naar witte LED (lampjes zijn onder weg)
- Bose luidspreker bijrijdersdeur loshalen/controleren. Hier zit een irritante rammel bij of in de luidspreker. Dat moet ik even fixen want dat is ernstig irritant! Zeker op de snelweg in combinatie met de Lane Keep Assist. Deze 'helpt' je door een lage brom door de boxen te sturen aan de kant waar je over de belijning gaat zonder richting aan te geven. Prima systeem alleen met die rammel in de deur klinkt het verschrikkelijk! Irritatiefactor 2.0!
- Polijsten! Auto heeft wat steenslag, maar verder niet veel lakschade dus dat is prima. De lak heeft wel echt wat aandacht nodig om weer netjes te zijn.
Qua glans zal het ook wel iets opleveren, maar daar verwacht ik met deze kleur niet heel veel van.
- De zonneklep bij de bijrijder vervangen voor een Engels exemplaar. Op deze zonneklep zit zo'n 'waarschuwingsetiket', vreselijk vind ik dat. Daar moet gewoon een mooie strakke zonneklep op zonder tekst.
- De trekhaak die er onder zit steekt me toch een eind uit aan de achterkant. De overhang is sowieso al fors, en de trekhaak doet daar nog een schepje bovenop! Goed te zien op de foto die hier onder staat. Deze zou ik heel graag een keer vervangen voor een trekhaak met afneembare kogel. Sowieso is deze ook niet echt netjes, dus ik ga de kogel alvast een keer en opnieuw spuiten.
- de matzwarte deurstijlen zou ik graag hoogglans zwart willen hebben. Eens kijken of ik daar kapjes voor kan vinden of dat ik er een wrap overheen laat zetten. Ik zag in het topic van Kristian dat hij er kapjes voor had, maar misschien is een wrap ook wel prima!
- Een setje Eibach Pro-kit verlagingsveren. Ik vind de wielkasten niet helemaal netjes gevuld. Een setje verlagingsveren zou dat wel oplossen. De Eibach Pro-Kit zorgt voor een verlaging van 30mm aan de voorzijde en 25 mm aan de achterzijde. Dat zal voor de looks wel wat doen verwacht ik.
- setje winterbanden, eens kijken welke velgen ik daar het liefst voor zou willen hebben. Liefst gewoon OEM. Maar wordt het dan 17 of 18 inch? Of toch een setje van deze velgen in antraciet? Gelukkig heb ik nog even ;)

Dat is het wel denk ik, en ik heb ook geen haast dus er zal vast wel een tijdje overheen gaan voor ik bovenstaand allemaal voor elkaar heb.

En dan deze nog uiteraard :)
8hQvpV8.jpg

YuTMv3i.jpg

Ik vind 'm prachtig! :cool:

Ik vind de achterkant van de sedan en Sportbreak niet zo heel mooi maar verder merk ik dat ik deze Mazda6 altijd nog eens nakijk als ik 'm zie. Tijdloze schoonheid.

Schitterende auto! Ik ga dit model toch steeds meer waarderen. En fijn dat alles Nu eindelijk rond is, eind goed al goed zullen we maar zeggen (y)

Gaaf man! Veel plezier ermee!
Ik zie wat je bedoelt met die trekhaak. Vervangen voor een afneembare hoeft niet lastig of duur te zijn. Meeste kosten en gedoe is de kabelboom en die kan je lekker laten zitten.

Fijn dat de administratieve ellende eindelijk achter je kunt laten en nu vooral kunt genieten van het rijden!

Hoe is de afwerking van zo'n 6 van binnen? Een vriend van me rijdt een 3 van deze generatie meen ik, en die ziet uit/voelt aan alsof die een klasse hoger thuishoort. Wat dat betreft lijkt Mazda dat tegenwoordig heel goed voor elkaar te hebben.

Mooi hoor! Ga je een fijne auto aan hebben.

Rammelende Speaker is waarschijnlijk te wijten aan een veelvoorkomend probleem bij deze BOSE speakers namelijk roest. Tja dat hoort erbij met een Mazda. Is zelf wel te fixen.

Barri zei:
Gaaf man! Veel plezier ermee!
Ik zie wat je bedoelt met die trekhaak. Vervangen voor een afneembare hoeft niet lastig of duur te zijn. Meeste kosten en gedoe is de kabelboom en die kan je lekker laten zitten.
Precies wat je zegt inderdaad. Het is 'slechts' een kwestie van de trekhaak zelf vervangen voor een afneembare, alles ligt er al :)

BleuZ NL zei:
Hoe is de afwerking van zo'n 6 van binnen? Een vriend van me rijdt een 3 van deze generatie meen ik, en die ziet uit/voelt aan alsof die een klasse hoger thuishoort. Wat dat betreft lijkt Mazda dat tegenwoordig heel goed voor elkaar te hebben.

Afwerking binnen is prima! Goede vrienden van me rijden in een BMW en Audi van vergelijkbare bouwjaren, maar de Mazda haalt het qua afwerking niet met die auto's. Ik denk dat Mazda met de facelift van 2016 qua interieur wel echt een spong heeft gemaakt! Dat ziet er ook wat moderner uit.
Vooral het multimediasysteem is wat ouderwets en wat traag hier en daar. Verder zit alles prima in elkaar, knopjes zitten waar je ze verwacht en voelen degelijk aan.
Zeker de draaiknop in de middenconsole is ideaal, dat werkt heel erg fijn. Wel mis ik daar een losse volumeknop voor de audio! Niet voor niets dat steeds meer merken daar een volumeknop plaatsen :)

Kristian zei:
Mooi hoor! Ga je een fijne auto aan hebben.

Rammelende Speaker is waarschijnlijk te wijten aan een veelvoorkomend probleem bij deze BOSE speakers namelijk roest. Tja dat hoort erbij met een Mazda. Is zelf wel te fixen.

Precies dat inderdaad, bedankt!
Daar ga ik heel snel eens even wat aan doen!

Wel slordig overigens, dat daar roest kan ontstaan....

Binnenkant portieren is vaak vochtig dus op zich niet heel gek. Met update in 2018 echt grote stappen gemaakt qua afwerking en materialen.
Ik vond het NB1 systeem met tomtom navigatie overigens best goed werken.

Auto heeft LED- dagrijverlichting en bi-xenon. Alleen de mistlampen waren nog gele halogeen pitjes, dus die zijn nu mooi in lijn met de rest!
pas hier wel mee op. Bewaar die halogeenlampjes maar in de auto voor APK. Meestal geven die geen goed lichtbeeld in de mistlampen. Ik had het destijds ook maar met APK was het omwille van het lichtbeeld afkeur en konden dus 2 nieuwe halogeenlampjes in die ik (uiteraard) moest betalen, terwijl ik die gebruikte nog thuis had liggen.

veel plezier er mee! :D

Mooi dat de platen er eindelijk zijn. Nu nog even een paar kleine dingetjes aanpakken en dan het grote genieten beginnen! Tip voor de trekhaak trouwens: Die dingen zitten meestal met 2 bouten vast. Je draait het er dus zo op en af, heb je eigenlijk ook geen brug voor nodig.

Kristian zei:
Binnenkant portieren is vaak vochtig dus op zich niet heel gek. Met update in 2018 echt grote stappen gemaakt qua afwerking en materialen.
Ik vond het NB1 systeem met tomtom navigatie overigens best goed werken.

Snap ik, maar dan nog slordig dat zo'n onderdeel zo nat wordt dat het gaat roesten, maar gelukkig goed op te lossen!

AsconaGT zei:
pas hier wel mee op. Bewaar die halogeenlampjes maar in de auto voor APK. Meestal geven die geen goed lichtbeeld in de mistlampen. Ik had het destijds ook maar met APK was het omwille van het lichtbeeld afkeur en konden dus 2 nieuwe halogeenlampjes in die ik (uiteraard) moest betalen, terwijl ik die gebruikte nog thuis had liggen.

Haha die ervaring heb ik inderdaad ook, dus de originele lampjes liggen netjes in de auto! Heb de originele kentekenverlichting ook in de auto liggen, kan sowieso geen kwaad :)

PauseBreak zei:
Tip voor de trekhaak trouwens: Die dingen zitten meestal met 2 bouten vast. Je draait het er dus zo op en af, heb je eigenlijk ook geen brug voor nodig.

Klopt inderdaad, ik kan bij de huidige trekhaak heel eenvoudig de kogel even loshalen om op te knappen, dat staat op de planning. Om de volledige trekhaak te wisselen voor een afneembare moet wel de bumper er af, maar eerst maar even deze netjes maken :)

Heel lang getwijfeld een 6 aan te schaffen, maar leek me uiteindelijk toch wat overdreven voor met z'n tweeën, zeker aangezien het niet onze enige auto is. Neemt niet weg dat ik er graag naar kijk en het nog steeds blijft kriebelen als ik een zie rijden. Geniet ervan, zeker nu je zo'n tijd hebt moeten wachten!

Zo, inmiddels lekker meters aan het maken met de Mazda!
Wat een heerlijke auto :)
De vorige Mazda vond ik heerlijk rijden, lekker stug en strak, maar iets meer comfort is toch ook niet vervelend ;)
Auto stuurt gewoon heel erg fijn, voelt lichtvoetig aan ondanks z'n formaat. Dat is wat ik fijn vind aan een auto!

- Rubberen mattenset over kunnen nemen van Kristian, die komt in de winter mooi van pas!
- De typeaanduiding heb ik van de kofferklep verwijderd, voegt niet zoveel toe en ik vind het een stukje netter staan zo!
- Van de trekhaak is de kogel gedemonteerd, die ligt klaar om een nieuw laklaagje te krijgen, ziet er weer wat verzorgder uit als die netjes zwart is. Binnenkort even tijd voor maken.
- De speaker in de bijrijdersdeur is gerepareerd, een flinke irritatie minder!!

3B3CCDm.jpg

De boosdoener!

5a8Ugr5.jpg

Duidelijk dat hier iets niet helemaal goed gaat.

gdGZnCd.jpg

Even wat opgeschuurd en ontvet, lijmen en even laten drogen.

Bij het terugzetten van de speaker viel er opeens een stukje oranje plastic uit de speaker. Ik snapte even niet waar dat vandaan kwam.
Dat was dus een dopje van één van de klemmetjes, dat had ook voor een irritante rammel kunnen zorgen :)

ZWCaf1r.jpg

Bestaat er zoiets als 'te veel lijm' ;)

Wat gaat er binnenkort nog gebeuren:
De matzwarte kapjes van de deurstijlen worden hoogglans zwart gewrapt. Ik moet nog even kijken of ik ze er eenvoudig af kan halen, anders worden ze gewrapt terwijl ze op de auto zitten. Ik ben benieuwd hoe dat staat :)
Ik twijfel of ik de auto een keer professioneel laat poetsen. Ergens heb ik heel veel zin om het zelf te gaan doen, maar ik weet niet zo goed waar ik de tijd vandaan moet halen. Ook heb ik hier bij huis helaas niet echt lekker de ruimte om heel uitgebreid aan het werk te gaan. Een kennis van me is eigenaar van een poetsbedrijf, dus daar moet ik maar eens informeren.

En niet te vergeten, we hebben nog een vierwieler voor het huis staan. Bij onze familie en vrienden ook wel bekend als 'De Hummer'
Koplampen moet ik een keer polijsten en opnieuw beschermen.
In één van de achterlichten blijft vocht zitten, daar moet ik even een keer een goede 2e hands voor scoren.
De winterbanden van de Sirion zijn helemaal op, dus opzoek naar een nieuw setje.
Ik wil eigenlijk graag een origineel setje van een Sirion2 Sport, maar die zijn lastiger te vinden als ik had gedacht! Zelfs Deijne had ze niet liggen. Toch maar in de gaten houden, misschien maar eens langs rijden. Kan ik direct wat kleine dingetjes opzoeken en meenemen, waaronder een ander achterlichtunit.

bay6kLi.jpg

Lekker hoekig, net een echte Hummer toch? ;)
De missende stootstrip op de achterdeur zit er inmiddels weer op.

Toen ik opzoek was naar een Mazda 6, belde ik een autobedrijf om een proefrit te plannen. Hij vroeg of ik iets in te ruilen had. Ik gaf aan geen inruilauto te hebben, tenzij hij heel veel geld overheeft voor een Sirion2!
Waarop zijn reactie is: 'Nee daar heb ik niets aan, die gaan nooit kapot'
Dat vond ik wel een leuke reactie.

Bij het kopen van de Mazda stoorde ik me nogal aan de trekhaak.
Het feit dat ie zo'n eind 'uitsteekt' vind ik jammer, hij valt wel heel erg op zo.
En dan was ie ook nog eens heel erg lelijk, geroest en dof, goed te zien op de foto uit de advertentie:
5QcEiq8.jpg

Dat stak me nogal, omdat de auto er verder prima uit ziet.
Ik kijk wel eens even rond voor een afneembare trekhaak, maar dat komt in de toekomst wel een keer
Dus eerst maar de huidige trekhaak wat opgeknapt.
De kogel even onder de auto vandaan gehaald en voorzien van een paar verse lagen zwarte lak.
Ook de stekker een stukje naar achter geplaatst zodat deze iets minder zichtbaar is.

HnLtLoY.jpg

Nu ziet het er zo uit, veel beter wat mij betreft. Wel moet ik de krassen op het kunststof even fixen. Op de foto vallen ze wel heel erg op overigens.

Vorige week via vriend Ali een paar chromen stripjes ontvangen voor bij de mistlichten. Ziet er wel netjes uit zo vind ik :)
4Ml7w02.jpg

Vandaag wordt een setje spacers voor de achterkant bezorgd, 15mm per kant. Dan zijn de wielkasten net ff meer gevuld.
Ik ben benieuwd hoe dat staat!

Stuk beter zo. Stripjes had ik er ook op, staat net wat meer aangekleed. Ben benieuwd naar de spacers, komt net wat dikker op de wielen te staan verwacht ik.

De spacers gaan waarschijnlijk terug.
Heb nog even gezocht op internet, de spacers van 15mm schijnen niet te passen in combinatie met de originele 19'' velgen.
De sparing achterin de velgen is niet diep genoeg om het uitstekende deel van het draadeind op te vangen.
Daarvoor zou ik een stukje draadeind moeten afslijpen, maar dat vind ik niet zo'n goed idee....

Legio voorbeelden te vinden waarbij spacers van 20mm geplaatst worden, dus ik denk dat dat 'm moet gaan worden.
Eerst even afwachten of ik de spacers nog terug kan sturen, komen bij Carpadoo vandaan, een Duits bedrijf blijkbaar.
Heeft iemand hier ervaring met Carpadoo?

Spacers van 15mm zijn inmiddels retour.
Door een foutje van het bedrijf waar ik ze kocht heb ik nu twee setjes 20mm, waarvan inmiddels één setje is gemonteerd aan de achterzijde.

De eerste twee foto's zonder spacer, daarna met.
ErVXg5n.jpg

XP70HkY.jpg

z8f7qjg.jpg

5wF99IS.jpg

Verschil is op foto's niet heel goed te zien, maar de wielkasten zijn wel wat mooier gevuld zo. Een subtiele verlaging lijkt wel iets meer nodig nu ;) Daar ga ik nog eens over nadenken. De extra set spacers gaat weer terug, aan de voorzijde vind ik het niet zo nodig.

Bij een dergelijk luxe auto vind ik het onbegrijpelijk en storend dat de motorkap nog ouderwets met een stok omhoog gehouden moet worden. Dus daarvoor een setje gasveren besteld.
Helaas is de set die ik heb ontvangen niet helemaal goed, de onderdelen die in de motorkap moeten zijn m8, terwijl het gat hiervoor slechts een m6 toelaat. Advies van de leverancier: 'Dan moet je dat gat even uitboren naar m8'
Ik dacht het dus even niet, ik ga niet lopen rommelen aan de originele openingen in een motorkap, dus na enig aandringen komen de m6 onderdelen deze kant op.

Via internet heb ik eens gekeken naar de kosten van een onderhoudsbeurt bij de Mazda dealer. Er zit er hier één in de buurt dus dat is wel interessant, zeker omdat de auto tot nu toe dealer onderhouden is.
Kosten voor een kleine onderhoudsbeurt vielen me mee, daarbij wordt ook de firmware van de TomTom NB1 geupdate. Dat zou een paar ergernissen op moeten lossen.
Had al geïnformeerd om de firmware te laten updaten, maar dat ging 100 euro kosten. Dan liever iets meer betalen en meteen onderhoud erbij krijgen.

De 6 doet het prima, ik rij en kijk er met plezier naar :)

Mooi man, blijft inderdaad een gaaf model en die spacers doen hem heel veel goed, zeker met deze dikke velgen.

Ik had nog wat contact gehad met degene die mijn vorige Mazda heeft gekocht.
Even gevraagd of de Mazda 3 nog beviel, was nieuwsgierig hoe het ging.
Auto beviel heel erg goed, fijne en mooie auto zonder problemen :)

Tot afgelopen weekend, een berichtje van hem:
Plotseling een erge ratel in de motor, blijken de krukaslagers versleten te zijn....
Hij gaat kijken of hij er een andere motor in kan leggen, of helaas einde Mazda 3.....

Echt vervelend voor hem...
Maar, hoe lullig het ook is, voor mij een geluk dat ik 'm niet meer heb...

Balen inderdaad, maar je kunt nou eenmaal niet in de motor kijken. Ander blok erin hangen kan natuurlijk, maar bij een Mazda van die leeftijd zou ik eerst eens goed de onderkant bekijken. Grote kans dat de bodem, dorpels etc. ook al aan het ontbinden is. Carrosseriekwaliteit was niet geweldig.

Inmiddels zelf 4000km gereden met de auto, en dat geeft wel een redelijk beeld van de auto.

Allereerst echt een ontzettend fijne en mooie auto, echt elke keer weer genieten als ik instap of 'm zie staan.
Ik heb alleen nog wel wat moeite om echt een fijne zitpositie te vinden. De stoel is echt uitgebreid (elektrisch) verstelbaar, maar na een lange rit voel ik m'n onderrug best wel...
Japanse auto's hebben vaak relatief korte zittingen, en dat heeft de Mazda 6 dus ook. De zitting is wel 'kantelbaar' dus ik kan de voorkant van de zitting hoger en later zetten, maar een zitting die te verlengen is zou heerlijk zijn! Ik blijf een beetje spelen met de instellingen van de stoel, en dan komt het vast een keer goed. Het kan natuurlijk ook gewoon aan m'n onderrug liggen, dat is niet mijn sterkste onderdeel ;-)
Verder niets dan lof voor de auto, de ruimte is heerlijk en het sturen is lekker direct!

Vorige week met een kennis de kapjes van de deurstijlen gewrapt in hoogglans zwart.
PxV1L9H.jpg

B27QdZR.jpg

Niet zo strak als de originele hoogglans kapjes, maar zeker een verbetering ten opzichte van de matzwarte versies. Toch maar eens goed zoeken naar de originele versies. Voor de sedan zijn ze via internet overal te vinden, voor de sportbreak is het wat lastiger! Origineel alleen geleverd op de 2,5 liter GT-M. Die rijden er hier niet zo veel.

Tegelijk met het plaatsen van de spacers ook de remklauwen achter even iets netter gemaakt, dat zag er echt niet uit.
LwdM2gF.jpg

Voor het mooie moet er nog een laagje overheen, maar de planning liep iets anders als gedacht...

En wat mooi nieuw gereedschap.
Q2gogg5.jpg

De wielen deed ik altijd gewoon met een doppenset met ratel, maar eigenlijk is een momentsleutel en toebehoren wel een must.

Via facebook iemand gevonden die voordelig aan een originele 2021 update voor de TomTom NB1 kan komen, dus de navigatie is straks ook weer up to date.
Dan snel even informeren voor een goede polijst en poetsbeurt. Dan moeten ze ook even de koplampen wat herstellen want die beginnen wat te verweren.
Dat maakt de hele auto een beetje 'verloederd' dus dat moet wel even verholpen worden.

De wielen deed ik altijd gewoon met een doppenset met ratel, maar eigenlijk is een momentsleutel en toebehoren wel een must.

en dan haal je gelijk een gedore (y) wel heel fijn spul hoor!

Als ik dagelijks daar mee werk zou ik ook iets van gedore kiezen. Voor hobbymatig gebruik heb ik er eentje van mannessmann. Echt niet de top, maar meer dan prima voor thuis gebruik vind ik, en een stuk vriendelijker geprijsd.

Mooie upgades ook!

Terug
Bovenaan