Joel: Mazda 6 Sportbreak en een Mazda CX-3 (+ tweewieler)

Heb ik vandaag even een Mazda 6 sportbreak uit 2014 gekocht...

Dinsdagmiddag naar de RDW, en dan zo snel mogelijk de BPM regelen!

Foto's komen vast nog wel ;-)

Toch even kijken of een foto plaatsen lukt vanaf mijn telefoon.

nYeAZAP.jpg

*Edit, nu is ie wel te zien

Nope, niet gelukt.
Veel plezier ermee! (y)

Edit : Rechtermuisknop en openen in nieuw tabblad werkt wel. Mooi ding!

Openen in nieuw tabblad werkt inderdaad. Fraai hoor.
Nu snel naar een probleemloze keuring en dan... genieten!

Joel 1987 zei:
Toch even kijken of een foto plaatsen lukt vanaf mijn telefoon.

xT4oSh5

*Edit, nee niet gelukt

Mooi ding hoor! Fijn dat het gelukt is. Ben benieuwd naar het enthousiasme en de ervaringen met de auto.
Trouwens als je afspraak maakt bij de RDW kun je direct je eendagskenteken aanvragen. Ook dat hoeft niet meer apart.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Trouwens als je afspraak maakt bij de RDW kun je direct je eendagskenteken aanvragen. Ook dat hoeft niet meer apart.

Had ik gezien ja!
Geknutselde kentekens liggen al klaar, die schroef ik er vanavond even op :)

Leuk, gefeliciteerd!
Flinke oprijwagen ook zeg, die zal niet met alleen B-rijbewijs bestuurd mogen worden. Mijn Fiatje kon ik daarmee wel nog net redden op een teruggekeurde oprijwagen, maar zo'n dikke 6 zal te veel wegen. Is wel weer een extra moeilijkheid dus, maar je hebt het al opgelost dus waar hebben we het over. :)

uwbuurman zei:
Gefeliciteerd!! Hoe ging dat qua aanwezigheid in Duitsland?
Weinig van gemerkt, binnen een mondkapje op. FFP2 is verplicht, maar daar houd lang niet iedereen zich aan daar.

Zadelsnuiver zei:
Gefeliciteerd! Heb je nog wat concessies moeten doen of is deze nu helemaal zoals je hem hebben wou?
Deze is wel echt zoals ik 'm wilde. Ik weet niet of ik deze kleur had gekozen als ik een nieuwe auto zou kopen, maar ik vind de kleur verrassend goed staan. Het is net ff wat donkerder als veel zilvergrijze auto's die in Nederland rondrijden.
Auto heeft wel wat gebruikerssporen, maar echt geen schokkende zaken. De meeste kan ik wel verhelpen met wat liefde.
Een keer goed poetsen moet wel gebeuren, de auto kan wat dat betreft wel wat liefde gebruiken.

MWH zei:
Leuk, gefeliciteerd!
Flinke oprijwagen ook zeg, die zal niet met alleen B-rijbewijs bestuurd mogen worden. Mijn Fiatje kon ik daarmee wel nog net redden op een teruggekeurde oprijwagen, maar zo'n dikke 6 zal te veel wegen. Is wel weer een extra moeilijkheid dus, maar je hebt het al opgelost dus waar hebben we het over. :)

Haha klopt. Ik wilde eerst een wagen huren en daarmee naar Duitsland rijden. Maatje van me kan redelijk Duits dus die had ik al gevraagd om mee te gaan.
Maar de garage waar ik het onderhoud laat doen heeft deze staan, dus even gevraagd of ik die kon huren, kostte me uiteindelijk nog minder als ergens anders een oprijwagen huren. Plus dat m'n maat chauffeur is dus die kon mooi rijden.
Toch een wat lekkerder gevoel, een grote (en zware) wagen waar de Mazda makkelijk op kan. Getob met een kleine oprijwagen een toch wel flinke auto is niet ideaal.
Ging prima zo!

Flinke oprijwagen ook zeg, die zal niet met alleen B-rijbewijs bestuurd mogen worden. Mijn Fiatje kon ik daarmee wel nog net redden op een teruggekeurde oprijwagen, maar zo'n dikke 6 zal te veel wegen. Is wel weer een extra moeilijkheid dus, maar je hebt het al opgelost dus waar hebben we het over.

Klopt, ik heb ik het verleden vaak met auto ambu's gereden. Teruggekeurde Iveco's oprijwagens.

Met een grotere zwaardere auto of busjes werd er gewoon een aanhanger achter gezet en daar de bus op gezet, dat mocht dan wel o_O Natuurlijk verre van ideaal met zo'n zware aanhanger en een achterwiel aangedreven trekkend voertuig. daarom als het even kon leende ik even een klein autootje om op de oprijwagen te zetten voor wat meer druk op de achteras om alles wat beter in balans te hebben. Dat autootje reed gewoon de hele dag mee en eind van de dag ging hij er weer af waar hij er 's ochtends op ging :)

Als ik op een dag een moment was dat ik 2 auto's gelijktijdig moest vervoeren kon dat dus niet en kwam het wel voor dat ik een zware auto of bus op de aanhanger had en niets op de oprijwagen. Dat is echt niet prettig. Lekker die nederlandse regeltjes

AsconaGT zei:
Flinke oprijwagen ook zeg, die zal niet met alleen B-rijbewijs bestuurd mogen worden. Mijn Fiatje kon ik daarmee wel nog net redden op een teruggekeurde oprijwagen, maar zo'n dikke 6 zal te veel wegen. Is wel weer een extra moeilijkheid dus, maar je hebt het al opgelost dus waar hebben we het over.

Klopt, ik heb ik het verleden vaak met auto ambu's gereden. Teruggekeurde Iveco's oprijwagens.

Met een grotere zwaardere auto of busjes werd er gewoon een aanhanger achter gezet en daar de bus op gezet, dat mocht dan wel o_O Natuurlijk verre van ideaal met zo'n zware aanhanger en een achterwiel aangedreven trekkend voertuig. daarom als het even kon leende ik even een klein autootje om op de oprijwagen te zetten voor wat meer druk op de achteras om alles wat beter in balans te hebben. Dat autootje reed gewoon de hele dag mee en eind van de dag ging hij er weer af waar hij er 's ochtends op ging :)

Als ik op een dag een moment was dat ik 2 auto's gelijktijdig moest vervoeren kon dat dus niet en kwam het wel voor dat ik een zware auto of bus op de aanhanger had en niets op de oprijwagen. Dat is echt niet prettig. Lekker die nederlandse regeltjes

Dat verklaard ook weer waarom ik regelmatig een oprijwagen ze, met een autoambulance daarachter met daarop een auto. Dat heeft dus met regelgeving te maken? Lijkt mij veel comfortabeler (en veiliger) om de auto op de oprijwagen te hebben, met een lege autoambulance daarachter....

Escher zei:
Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar wat meer foto's!

Dankjewel!
Foto's gaan zeker komen, even een momentje zoeken om wat moois te maken. Eerst ff de benodigde papieren regelen :)

Dat verklaard ook weer waarom ik regelmatig een oprijwagen ze, met een autoambulance daarachter met daarop een auto. Dat heeft dus met regelgeving te maken? Lijkt mij veel comfortabeler (en veiliger) om de auto op de oprijwagen te hebben, met een lege autoambulance daarachter....

Klopt inderdaad

Eerder hadden we een movano met lichtgewicht opbouw, daar mocht je wel wat zwaarder spul op zetten omdat het eigen gewicht laag was en je tot max 3500 kg mag laden. Maar die bleek niet bestemd voor het zware werk. De VW crafter ook niet. Vaak stuk. Dus toen een Iveco met achterwielaandrijving en dikke motor, luchtvering. Die mocht tot 4500kg geladen worden. maar om met met rijbewijs B(E) op te mogen teruggekeurd naar 3500. Nooit meer grote problemen gehad, super betrouwbaar en aan alles merk je gewoon dat dit gewoon een betrouwbaar robuust werkpaard was. (y) Probleem was dat dat ding leeg al iets van 2200 kg woog en je dus maar 1300 kg er op mag zetten door het terugkeren. Technisch kan hij 2300 kg aan, maar mocht dus niet.

Ik weet zo niet exact meer wat hij mocht trekken, maar alles wat dus boven die 1300kg aan auto kwam moest achterop een aanhanger worden gezet. In de praktijk gingen die dingen ook vaak op de oprijwagen zelf omdat je dan niet aan de (toen nog geldende 80 km/h hoeft te houden) en het fijner rijd. maar bij 1500+ kg word je bij controle er al snel uitgeplukt en werd er 80 gereden en ging het spul op de aanhangwagen. Terwijl dat zeker niet veiliger of prettiger is.

Ik vind 'jouw' oprijwagen er trouwens bijzonder netjes uit zien! Het is al een oud beestje volgens mij, maar je ziet het er niet aan af. Als je dit met rijbewijs B mag besturen zit je denk ik ook wel dik over die 3500 grens wat eigenlijk mag met B rijbewijs. Maargoed, je bent er, nu lekker poetsen, alvast achter het stuur zitten, alles instellen en wachten , en wachten .... :)

AsconaGT zei:

Ik vind 'jouw' oprijwagen er trouwens bijzonder netjes uit zien! Het is al een oud beestje volgens mij, maar je ziet het er niet aan af. Als je dit met rijbewijs B mag besturen zit je denk ik ook wel dik over die 3500 grens wat eigenlijk mag met B rijbewijs. Maargoed, je bent er, nu lekker poetsen, alvast achter het stuur zitten, alles instellen en wachten , en wachten .... :)

De oprijwagen ziet er zeker netjes uit ja. Komt uit 1994, maar eigenaar is er zuinig op :)
Ik mocht er inderdaad niet mee rijden met mij B rijbewijs, maat van me is internationaal chauffeur dus hij mocht dat wel. Ging prima zo!

De importkeuring is inmiddels achter de rug, nog niet alles afgehandeld maar dat komt komende dagen.
Aangifte BPM is gedaan, nu is het vooral afwachten tot ik de volgende actie kan ondernemen :)

8ELXEUX.jpeg

Bij de RDW in de hal.

Mooie opvolger! En zilvergrijs vind ik altijd wel mooi bij auto's met heupen, lijnen e.d. Op de eerdere foto zie je hoe mooi licht/schaduw werkt op zo'n auto. Op een gladde Mazda3/CX-30 staat die kleur dan weer niet.

Nee helaas nog niet...

Zelf ook niet helemaal handig geweest. Ik heb de auto op zaterdag gehaald, en op zaterdag kon de dealer deel 1 van het kentekenbewijs niet 'afmelden' door het verkeersbureau.
Deel 1 van het kentekenbewijs heb ik dus niet direct meegekregen, maar is onderweg met de post. En dat duurt uiteraard langer als ik zou willen. DPD is niet de snelste.
Auto is gekeurd bij de RDW, BPM aangifte is gedaan. Ik moet alleen nog deel 1 laten controleren bij de RDW zodra ik dat ontvangen heb.
Ik had deel 1 gewoon mee moeten vragen, en een afgestempeld exemplaar of kopie terug moeten sturen, dan had ik geen vertraging gehad. Weer wat geleerd :)

Ik hoop eigenlijk wel eind deze week een stukje verder te zijn, maar ik wacht gewoon nog even af :)

Lexarno zei:
uwbuurman zei:
Gefeliciteerd!! Hoe ging dat qua aanwezigheid in Duitsland?

Ik ben vorige week nog in Duitsland/Denemarken geweest en het corona beleid/handhaving is een grap.
Oh dat is het in Nederland ook o_O Zelfs nog erger dan in Duitsland, omdat Duitsers elkaar aanspreken als men geen mondkapje draagt. Terwijl Nederlanders dat vrijwel niet doen... dat weet ik, omdat ik in een supermarkt werk en nog steeds mensen zie die of hun mondkapje niet goed dragen of helemaal niet.

Zo, even een tussentijdse update over de Mazda!

Frustratie allom hier. DPD heeft voor het huis gestaan om het pakketje af te leveren, maar is doorgereden zonder ook maar een poging het pakket af te geven.
Geen idee waar het pakketje nu is, meedenken is ze niet bekend bij de DPD.

Wat een verschrikkelijk bedrijf, ik ben echt zo ontzettend gefrustreerd op het moment....

Auto staat al ruim twee weken voor de deur, RDW-keuring is geweest. Alleen de DPD verzaakt hier op elke manier die maar mogelijk is...
Alsof ze het er om doen...

DPD is hier in Fryslân ook ruk. Of ze rijden voorbij, of het pakketje gaat zonder aankondiging retour depot etc. Herkenbaar, maar voor jou nu extra frustrerend. LostNL is ook niet alles. Doe mij maar DHL, hoewel die nu ook een pakket uit Duitsland al een week vasthouden bij Dorsten.

Hopelijk is er snel schot in de zaak en kan jij lekker sturen in je dikke Mz6!

Joel 1987 zei:
AsconaGT zei:
(..)

(..)

Ja, en met de datum van het behalen van het E rijbewijs. Na januari 2013 is de (EU) regelgeving gewijzigd.
Aanhanger is sindsdien ten alle tijde 3500 kg. totaal.

https://veldhuizen.nl/rijbewijs-be/

Voertuig op de auto aanhanger kan ook een kwestie van efficiëntie zijn. Als er niet doorgeladen kan worden tussen oprijwagen en aanhanger.. dan wordt het bij lossen toch eerst de aanhanger afkoppelen.. en dan een eindje verder zetten (je hebt immers een meter of 5-7 tussenruimte nodig om de motorwagen te kunnen lossen.

Het span in tact laten en vanaf de aanhanger lossen is dan praktischer. Bovendien, 2 / 3 honderd kilogram meer gewicht merk je nou niet direct in heel afwijkend rijgedrag, is mijn ervaring.

~~~~~~~~~~~~~

Mooie Mercedes (Ecoline heette dat type vroeger, eind jaren 90 da8 ik) is het wel. Eigenaar zal er inderdaad zuinig op zijn, al lijkt het mij dat de auto al een keer helemaal netjes gemaakt is qua carrosserie. (y)

Zo, inmiddels weer een klein stapje verder...

Contact met de klantenservice van DPD is niet erg positief te noemen. Met wat geluk iemand aan de telefoon gekregen die me het rechtstreekse nummer van het depot in Veenendaal gaf.
Het depot gebeld, daar hebben ze me echt heel erg goed geholpen!

Het vreemde is dat in de pakketgegevens staat dat het gaat om een pakketje van 22 x 22 x 22 centimeter, maar dat klopt niet. Het is slechts een envelop met een a5 erin.
Chauffeur heeft de envelop 's ochtends in zijn handen gehad, maar weet niet of deze ook mee de bus in is gegaan.
Uiteindelijk via camera's geprobeerd te achterhalen waar de envelop is gebleven, maar helaas. Niet meer te traceren.
Dat betekend dus dat ik Teil 1 van het kentekenbewijs voorlopig niet in mijn bezit heb.
Gelukkig heeft de RDW ook daar een oplossing voor.

Vanmorgen bij de RDW in Arnhem geweest, zij gaan voor mij een 'aanvraag geen bezwaar' doen. Hierbij gaan ze bij de instanties in Duitsland de identiteit van de auto controleren.
Uiteraard is dat niet in één dag geregeld, officieel mag het 8 weken duren. RDW gaf echter aan dat Duitsland dat niet zo lang laat liggen. Hij verwacht in de loop van volgende week reactie te hebben, en daarmee zou de technische keuring afgerond zijn.

Wachten duurt lang...
Maar ach, dat ene weekje kan er ook nog wel bij!

Om een lang verhaal kort te maken:
U5dvlc_kFaspp8Kawlrl46_7MMZC28NVT2PXjmcj-x_gqpTvs28i2zWr8gWm9hXJUvqonCUzjCb_zpXVyvUuWjvkRJIvXGXnZI1w2uHPzgexUXamrmJUtpnNIb_jje-5RSRUckAIieBbh20ntFB4FfE8

Wat een horror!
Ik zou helemaal kapot gaan van de stress/frustratie!

Als je dit vooraf had bedacht, was je waarschijnlijk deel 1 zelf gaan halen. Voor mijn werk, veel contact met pakketdiensten... Meestal als je de hoop hebt opgegeven, duikt een pakketje alsnog op. Dus ik duim voor je dat dit alsnog gebeurt.

R J G Ruiters zei:
Wat een horror!
Ik zou helemaal kapot gaan van de stress/frustratie!

Als je dit vooraf had bedacht, was je waarschijnlijk deel 1 zelf gaan halen. Voor mijn werk, veel contact met pakketdiensten... Meestal als je de hoop hebt opgegeven, duikt een pakketje alsnog op. Dus ik duim voor je dat dit alsnog gebeurt.

Maandag en dinsdag had ik het wel heel erg zwaar ja, ik was echt zo ontzettend boos. Ik kan me niet herinneren dat ik zo boos was. Dinsdagavond voelde ik de frustratie echt in m'n hele lichaam, vreemde ervaring wel....:)

Maar als ik dit had geweten was ik inderdaad in de auto gestapt en was ik heen en weer gereden. Dan was alles al lang en breed geregeld. Maar dat is achteraf makkelijk praten.

In eerste instantie natuurlijk dom van mezelf dat ik niet direct alle papieren mee heb genomen maar akkoord ging dat Teil 1 opgestuurd zou worden. Ik had ook een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs en een kopie van het afgestempelde Teil 1 kunnen opsturen/mailen nadat ik hier alles geregeld had.

Maar goed, zo leer je elke dag weer bij :)

Als het niet meer heel erg tegen zit verwacht ik deze maand nog alles rond te hebben.

Met wat geluk iemand aan de telefoon gekregen die me het rechtstreekse nummer van het depot in Veenendaal gaf.
Het depot gebeld, daar hebben ze me echt heel erg goed geholpen!

Goed volk daar. :cool: Maar inderdaad superbalen dit. Ik zag overigens dat je niet de enige bent met klachten. De reviews zijn niet echt best met een waardering van 2 uit 5.

Ze kunnen de meest onnozele spullen bezorgen, maar een belangrijk papiertje raken ze dan weer kwijt.

Hopelijk gaat het proces bij de RDW snel genoeg.

Eenmaal in bezit ben je het vast wel vergeten.

met GLS en DPD heb ik ook niet zulke beste ervaringen. Ben ook al naar 1 van de 2 een keer naar het depot gereden om wat op te halen wat ze zelf hadden verprutst.

Nog heel even geduld nog dus (y)

AsconaGT zei:
Eenmaal in bezit ben je het vast wel vergeten.

Nog heel even geduld nog dus (y)

Zo is dat!
Frustratie is inmiddels ook wel weg gelukkig. Ben blij dat de actie nu bij de RDW ligt, daar heb ik toch wel vertrouwen in.
En de voorpret is ook leuk, dus daar mag ik nog wat langer van genieten ;-)

Zo lang ik er niet mee mag rijden, moet ik toch een andere manier vinden om te met de auto te vermaken.
Gelukkig was het afgelopen weekend heerlijk weer, dus beide auto's even wat aandacht gegeven.

De Sirion van mn vrouw heeft last van loslatende stootstrips op de deuren. Hier is ook door een garage al een keer wat kit achter gedaan zodat ze weer goed zaten.
Ik zit er nu over te denken om de strips helemaal van de deuren af te halen, maar hoe krijg ik die kit van de lak? Dat is me toch taai spul!
Verder even netjes gewassen. Zitten op de zijkant veel kleine plekjes, lijkt wel steenslag. Valt helaas nogal op bij een zwarte auto, misschien een keer iets bijtippen met een lakstift. Jammer maar helaas..

Ook de Mazda even verzorgd. Eerst even gewassen. Staat al drie weken stil dus heel erg vies was deze niet. wel viel me op hoe ontzettend ruw de lak was. Motorkap en dak was bijna schuurpapier.
Ik had nog een probeersetje detailklei liggen, dus ik heb het dak en de motorkap even aangepakt met een stukje klei. Wat kwam daar nog ontzettend veel rommel vanaf. Halve motorkap en het stukje klei was bruin, en het residu detailspray was ook helemaal bruin. Dat was hard nodig!
Daarna het dak en de motorkap nog even snel in de wax gezet. Is het toch weer even iets beschermd.

Ik had ook LED-kentekenverlichting gekocht, dus ook direct maar even geplaatst. Net ff wat strakker en luxer dan die gele pitjes :)

mkMbOBP.jpg

4hdTc4C.jpg

HPUWglK.jpg

Dit blijft toch leuk om te zien :)

Mooi! Ook wel leuk om de auto helemaal strak te maken. Ga je hem ook nog even helemaal polijsten? Gaat ook wel opleveren qua glans.
Als je van plan bent om de verlichting in de kofferbak te vervangen door led, kijk dan uit. Simpel lampje omwisselen betekent een kapotte BCU en dat wil je niet.

Helemaal polijsten staat wel op de planning ja. Helaas heb ik zelf de spullen niet, dus dat moet ik even een keer met een maatje van me inplannen.
Voor die tijd kan ik mooi zorgen dat ie helemaal gekleid is!

Ik wil inderdaad ook alle binnenverlichting vervangen voor LED, de lampjes zijn al onderweg. Maar ik kan dus beter het lampje in de kofferklep laten zitten?
Enig idee hoe dat kan? Op internet heb ik daar nog niets over gelezen.

Ik begin voorzichtig positief te worden.

Zojuist een mail van de belastingdienst: De BPM kan betaald worden!
Volgens mij kan dit pas als de RDW de keuring helemaal afgerond heeft, dat zou dus betekenen dat de RDW de benodigde informatie uit Duitsland al heeft ontvangen!

Uiteraard meteen betaald, nu afwachten tot ik weer wat hoor!

Joel 1987 zei:
Ik begin voorzichtig positief te worden.

Zojuist een mail van de belastingdienst: De BPM kan betaald worden!
Volgens mij kan dit pas als de RDW de keuring helemaal afgerond heeft, dat zou dus betekenen dat de RDW de benodigde informatie uit Duitsland al heeft ontvangen!

Uiteraard meteen betaald, nu afwachten tot ik weer wat hoor!

Dat lijkt me een gigantische stap in de juiste richting. Ik duim ook voor je.

Terug
Bovenaan