Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

De garage heb ik hier in Zwolle gehaald bij Toys XL. Zit onder het FC Zwolle stadion. Was daar 20 euro en ze hebben nog meer. Als ik hem moet halen voor je dan geef maar een gil. Modelletjes heb ik via Ebay. Waren iets van 5 euro p/stuk incl. Verzendkosten.

Ga zo even bij de dealer kijken denk ik. Even proefrijden in zo'n Jazz.

Ben erg benieuwd naar je ervaring. We verwachten natuurlijk een leuke review van deze mooie Honda. (y)

Hoewel een Jazz gezien kan worden als een onderschatte auto (volgens mij), zou die ook niet wat aan de kleine kant zijn?
Dan zou ik eerder kiezen voor de Insight, om maar even bij Honda te blijven. Ook redelijk zuinig, maar wel een stukje groter.

https://www.autoweek.nl/occasion
https://www.autoweek.nl/occasion

Kofferruimte Insight:
Honda-Insight-Hatchback-Benzine-Hybride-Zwart-009--24006289-Medium.jpg

Honda-Insight-Hatchback-Benzine-Hybride-Grijs-008--25043850-Medium.jpg

Of anders een Seat Ibiza ST Ecomotive?

Een Jazz lijkt me een stuk praktischer om een kind in te hijsen dan een Insight met zijn lage daklijn, Davidoff. En daar was het juist om begonnen.

Een Insight is geen verbetering. Ik moet lachen dat ik achteraf toch gelijk krijg. Ik heb altijd geroepen dat de Civic met kleine kinderen geen handige auto is door die onhandig kleine achterdeuren. Met kinderen vanaf een jaar oud is beenruimte cahterin ook wel handig. Door die grotere stoelen van tegenwoordig heb je zo een paar schoppende kindervoetjes in de rug.

Zo gauw ze zelf kunnen instappen en de gordel vastmaken wordt het al makkelijker. Dan ben je wel een paar jaar verder (als ze die stoel van 1-4 jaar zijn ontgroeid).

Ik heb geen ervaring met kinderen vervoeren in auto's, dus ik kan niet oordelen of de Insight een verbetering is of niet.
Kristian zou bij de dealer eventueel kunnen proberen of de Insight handig is of niet.

Portieren lijken me wel fors genoeg.
Honda-Insight-Hatchback-Benzine-Hybride-Zwart-002--24775621-Medium.jpg

Hmmm, ik ben ook geen fan van het deisgn van de Civic, maar die Insight is zowel van binnen als buiten niet om aan te gluren.

Nou, de proefrit met de Jazz Hybrid komt volgende week want demo was er vandaag niet. Kofferbak was echter wel stukkie kleiner dan van de Civic dus dat lijkt me niet zo handig. De gewone Jazz heeft een iets grotere bagageruimte trouwens. Maar goed zoals ik hem zou willen (met leer en panoramadak) is het ook geen hele goedkope auto.

Heb nog wel een proefrit gemaakt in een andere auto. Onze dealer verkoopt ook sinds kort Nissan. Verkoper wees me nog even op de Qashqai. Stond daar in een luxe Connect uitvoering. Daar heb ik een proefrit in gemaakt. Hele mooie ruimte auto met panoramadak, hoge instap, grote kofferbak en heel veel luxe (navi met achteruitrijcamera, 18 inch). Hele leuke auto alleen het is geen Honda zo bleek uit het rijden. Alles voelt gewoon net wat goedkoper aan en het onderstel maakt wat bijgeluiden. Schakelen en sturen gaat wat minder strak en motorisch was de 1.6 geen vergelijk met de Civic. Voor het rijden hoef je dat zeker niet te doen. Maar, wel een auto die qua functionaliteit etc. voldoet. Om deze auto ging het (zelfde uitvoering, zelfde kleur).

nissan-qashqai-ntec.jpg

In elk geval leuk om weer eens in een andere auto gereden te hebben. Trouwens ook een gebruikte CR-V bekeken. Ook een hele fijne auto, ruim en flexibel. Lijkt me alleen wel weer erg zwaar. Een mooie Accord stond er niet maar als die nog een keer binnenkomt wordt ik getipt.

Oja, weer met veel plezier in mijn Civic gestapt en huiswaarts gegaan.

Een Qashqai lijkt mij ook niet een stuk zuiniger dan je Civic.
Ik snap je argument mbt de kofferbak van de Jazz Hybrid.

Schoot mij eigenlijk meteen al te binnen:
Klik

A-label (stop-start-systeem) en ruimer dan de Jazz (en vermoedelijk ook de Insight).

Ja die kleine kofferbak van een Jazz, dat is inderdaad wel een tegenvaller.
Zo'n Insight is ook een aparte auto. Het biedt wel alle elementen waar je naar op zoek bent. (veel ruimte, comfort, minder verbruik) Maar hij lijkt me erg lui met zn 88pk.

Weleens gedacht aan een Kia Sportage? ;) :cool:

Sportage is leuk maar rijeigenschappen gaan erg tegenvallen denk ik.
Een Lancer, dan ga ik er in alle opzichten twee stappen op achteruit terwijl ik bij moet lappen.
Een Insight is misschien iets zuiniger maar dan heb je het ook wel gehad.

Nee, de Civic is heel moeilijk vervangbaar daar ben ik al achter. Scheelt in elk geval een hoop geld ;-)

Mijn lijstje beperkt zich tot slechts een paar auto's die echt interessant zijn (maar zeker niet voordeliger rijden als de Civic):
- Accord Tourer (niet omdat ie zoveel praktischer is maar omdat het een Honda is en een prachtige auto is, wel duur en zwaar)
- BMW 3-serie Touring vanaf 2008 (schitterende tijdloze auto maar voor eentje die even oud is als de Civic betaal je fors)
- Mazda 6 Sportbreak vanaf 2010 (mooie auto maar qua afwerking etc. is het toch geen Honda)
- Mazda CX-5 (ben ik wel heel enthousiast over en ook interieur is erg mooi, heb er al in gezeten in Frankfurt)

In alle gevallen zal er een hoop bijbetaald moeten worden. Heb in 3 jaar tijd toch 10.000 afgeschreven. Elke drie jaar 10 bijleggen om wat nieuws te rijden is natuurlijk gekkigheid als je er goed over nadenkt. Als er wat anders komt dan is het denk ik puur omdat het qua ruimte nodig is maar om gewoon voor de fun een nieuwe te kopen dat gaat niet gebeuren. Daarbij blijft de Civic zo'n ongelofelijk fijne auto die moeilijk te evenaren is.

Wachten op de Civic SW? Las ooit ergens dat die van het nieuwe model gaat komen.. ?!
Anders een handigheid onder de knie krijgen zodat je gewoon de Civic kan blijven rijden. Leven (alomvattend) is duur.

Overigens goed te lezen dat je het 'gekkenwerk' noemt, maar weet alleen nog niet waar je precies op doelt.. ;)

Duurt nog wel even voor die er is maar hij komt echt volgens de dealer. Gekkenwerk is de drang om om de zoveel jaar weer iets nieuws te moeten terwijl het oude nog als nieuw is en je er zelfs uiterst tevreden over bent.

Klinkt heel rationeel en verstandig maar soms gaat het autohart weer wat harder kloppen en dat is ook niet erg.

Geen flauw idee.
Wat krijg je terug voor je Civic? Wat wil je er zelf maximaal bijleggen?

[size=x-small]Over ondergewaardeerde auto's trouwens gesproken:[/size]
Seat-Exeo-Stationwagen-Benzine-Grijs-001--26163519-Medium.jpg

Klik

Kristian zei:
Even een vraagje,

Wat zou volgens jullie een realistisch toe te betalen bedrag zijn voor deze Mazda 6:

Ongeveer 13.000 euro. Als ze héél graag van die Mazda af willen en jouw Honda héél graag willen hebben ongeveer 12.000 euro.

Tja, twee jaar jonger en een klasse hoger. Niet heel gek denk ik want een vergelijkbare is al snel duurder. Voordeel is dat dit de fijne 2.0 is en van na de facelift.

Dat met het instappen met kinderen ondervinden wij ook met de civic... Onze dochter is 3,5 en kan er zelf inklimmen, wij hoeven alleen nog maar de bandjes vd maxicosi vast te zetten ;-)

En als er een tweede komt, zit die toch eerst weer in een losse maxicosi... Dus geen probleem voorlopig met inladen. Ruimte is gewoon erg goed in de Civic HB, groter als een insight en hybrid...

Bij de hybrid en insight zet je de kleine wel een stuk makkelijker achterin, deuren lopen verder door, tsja je kan niet alles hebben denk ik dan maar....

Die exeo hierboven is wel leuk, weegt ook alweer ruim 1400 kg, kan je beter de accord station nemen ;-)

Grt Chris

Handelsprijs van de civic is rond de 13K. En de consumentenverkoopprijs van die Mazda zou ongeveer 26K kunnen zijn. Als je er met 9 of 10K bijbetalen komt, doe je het goed.

Kristian zei:
Even een vraagje,

Wat zou volgens jullie een realistisch toe te betalen bedrag zijn voor deze Mazda 6:

large_130753720704.JPG

De kentekenplaat verraadt al waar de auto gaat eindigen: Polen. ;) Saaier maar handiger. De Accord vind ik wel meer auto, al is het meer een lifestyle model... Tja keuzes keuzes... Zou wel opschieten als het serieus is. Zo gauw de nieuwe Civic uitgeleverd gaat worden neemt het aanbod civics stevig toe en daalt de prijs...

Wat betreft financiële kwesties kan ik niet echt meepraten.
Wat ik wel kan zeggen is dat Kolenaar hier in de omgeving erg goed bekend staat. Zou er zo een auto kopen.

Ach opschieten, er komt altijd wel weer wat leuks voorbij hoor. Heb niet echt haast. Moet toch ook weer een behoorlijk bedrag bij al is het een goede deal.
Wat ik lees over de 6 is het wel een hele fijne auto, vooral met deze soepele 2.0 DISI motor met directe inspuiting. En fabrieksopgave van 1:14 is ook goed haalbaar. Is dus net zo zuinig als de Civic terwijl ie meer vermogen heeft en zwaarder is.

We gaan er gewoon eens over nadenken of dit een handige zet is en wellicht volgende week eens die kant om eens te kijken.

Kristian zei:
Wat ik lees over de 6 is het wel een hele fijne auto, vooral met deze soepele 2.0 DISI motor met directe inspuiting. En fabrieksopgave van 1:14 is ook goed haalbaar. Is dus net zo zuinig als de Civic terwijl ie meer vermogen heeft en zwaarder is.

Ik denk dat 1 op 14 meer wishful thinking is. Met een rustige rijstijl zal 1 op 12 realistischer zijn.
Een 6 is wel een prettige auto. Ik heb ooit met een (pre-facelift) 6 hatchback kunnen sturen. Viel qua rijden en ruimte niet tegen, maar zat qua materialen niet op Europees niveau. Schijnt na de facelift wel verbeterd te zijn.

De nieuwe CX-5 vind ik echt een leuk ding. Fraaier en moderner dan de Nissan QQ. Ik zou zeker gaan rijden in de CX-5. Dat wordt wel iets meer bijleggen :). Vind de Mazda 6 ook niet verkeerd maar oogt in het zilver wel erg braafjes.
Vind de Accord Tourer fraai. Geen ruimtewonder maar ook niet echt onpraktisch lijkt me. Volgens mij de opvolger voor je Civic :).

BMdoubleyou zei:
Vind de Accord Tourer fraai. Geen ruimtewonder maar ook niet echt onpraktisch lijkt me. Volgens mij de opvolger voor je Civic :).

Helemaal met je eens. Ik denk zelfs dat je de Accord nog veel verfijnder zult vinden in afwerking en bediening, het is immers een Acura model, een trede hoger dus dan standaard Honda, zoals de Civic. Ik heb het verschil destijds wel gemerkt hoor, toen ik van een Accord uit 2004 naar een Civic Hybrid uit 2008 ging. 't was allemaal echt een stuk minder. De Mazda zal voor mijn gevoel wat minder speciaal zijn en dat is wel jammer als je dat vergelijkt met je huidige auto. Je gaat je Civic missen voorspel ik je.

Dat de Mazda geen Honda is hebben jullie wel gelijk in hoor. Een Accord is vast een stukje mooier afgewerkt en gaat meer richting BMW en Audi.

Verschil is wel dat ik voor het zelfde bedrag als een Accord Tourer uit 2008 een Mazda 6 Sportbreak uit 2011 rij. De Accord is dus wel een stuk duurder (waardevaster). Qua ruimte is de Mazda vele malen groter ook. En als ik de testen er op na sla dan wint ie het regelmatig van de Insignia en de 508. Passat en Superb legt ie het in de Duitse bladen op af.

De Civic zal ik vast wel missen qua auto. Het exterieur en het mooie dashboard, ja dan is elke andere auto bijna saai... En dan vergeet ik nog het lekkere sportieve rijgedrag.

En om nou nog eens een rare slag te maken: ik weet dat je niet gillend enthousiast bent over de nieuwe Civic. Maar heeft die nieuwe Civic misschien grotere achterportieren, zo lijkt het op de foto's namelijk wel. En hoe verhoudt die nieuwe Civic zich dan tot zo'n 6?

Ik zou serieus naar die Mazda gaan kijken. Het is volgens mij wel een basisuitvoering. De prijs voor de Mazda is redelijk. Wel jammer van de wat anonieme kleur. Ik weet uit ervaring dat de Mazda veel ruimer is dan de Accord. In de Mazda kun je voor je goed fatsoen achterin mensen meenemen, de Accord is daar wel erg krap. Ook de bagageruimte van de Mazda is een stuk groter.

Ik denk dat de Mazda 6 inderdaad het beste aansluit op je wensenpakket.
Maar ik heb ook gelezen dat je een grote station niet erg interessant acht met de huidige benzineprijzen.
Nu schreef je gisteren dat Mazda een fabrieksopgave geeft van 1:14. Ik antwoordde al dat 1:12 realistischer is.

AutoWeek heeft in 2010 een Mazda 6 2.0 DISI hatchback (!) getest in een multitest. Zij kwamen uit op een testverbruik van 1:10,4. Da's wel even iets anders dan 1:14. Realiseer je dat wel goed voordat je tot aanschaf overgaat. Aan die 1:10,4 zal wellicht iets gedaan kunnen worden door een rustige rijstijl te hanteren, maar beter dan 1:11-11,5 zie ik niet snel gebeuren.

Wat betreft het verbruik daar moet ik dan nog even induiken. Ik had een aantal andere ervaringen/testen gelezen waarin gezegd werd dat het uitzonderlijk was dat deze auto gewoon de fabrieksopgave van 1:14 zonder veel moeite haalde.

Nieuwe Civic moet ik ook nog eens op beeldmateriaal vergelijken dan of dat scheelt qua toegankelijkheid van achterbank. Kofferbak is wel weer stukje gegroeid. Maar ook die auto kost in 1.8 Sport een dikke 26 mille. En een jong gebruikte duurt nog wel een jaar (al heb ik geen haast hoor).

Qua betaalbaarheid, ruimte kom ik eigenlijk op de Mazda 6 uit en de Mondeo waarbij ik de laatste motorisch wat minder up to date vind en qua uiterlijk ook wat gewoontjes. Een klasse kleiner (Astra, Focus, Megane) zal qua verbruik niets uitmaken. De kleine turbomotoren zijn absoluut niet zuinig en ik vind het nog eens een risico ook.

Kristian zei:
Qua betaalbaarheid, ruimte kom ik eigenlijk op de Mazda 6 uit en de Mondeo waarbij ik de laatste motorisch wat minder up to date vind en qua uiterlijk ook wat gewoontjes. Een klasse kleiner (Astra, Focus, Megane) zal qua verbruik niets uitmaken. De kleine turbomotoren zijn absoluut niet zuinig en ik vind het nog eens een risico ook.

Tsja, turboloze D-segment stationwagons.

Ik kom uit op, betaalbaarheid, bruikbaarheid en representativiteit meegenomen:
Citroën C5 Tourer
Fiat Croma
Ford Mondeo
Honda Accord Tourer
Hyundai i40
Mazda 6 SW
Peugeot 508 SW
Renault Laguna Estate
Toyota Avensis Wagon

Voorbeelden klasse kleiner turboloos:
'10 Astra Wagon

'12 Mégane Estate

Verder kom je uit op de Focus Wagon (vorige model), Cee'd SW, i30 CW etc. etc. van deze wereld.
C-segment stations zullen wel zuiniger zijn.

Uit dat hele rijtje kiezend kies ik voor de Mazda. Een oude Focus of Astra gaat het never nooit worden. Wat ga ik er dan qua rijden op achteruit.....
I40 ís nog te duur en Avensis rijdt te wollig. 508 zie ik mezelf echt niet in rijden. Laguna of Megane vind ik erg mooi maar durf ik eerlijk gezegd niet aan.

ik wist het wel..

https://www.autotrader.nl/auto/honda/apeldoorn/3zd7z/honda-accord-20i-elegance/fotos/?zoekopdracht=honda-accord%7Cbouwjaar-van-2010#foto-1

Hele mooie Accord! Alleen nog wel veel te duur.

@Voiture: met dat dilemma loop ik ook nog wel hoor. Ondanks dat de Mazda een goede deal is en een fijne auto, blijft het serieus veel geld wat je bij wijze van spreken in een bodemloze put mikt. De Civic is zeker nog niet weg hoor, integendeel. Ik besef maar al te goed dat ik nu nog een auto heb die ik gekocht heb omdat ik er helemaal weg van ben en dat de volgende meer om praktische reden gekocht wordt.

rij toch lekker door joh, de rij-eigenschappen van een Civic vind je niet snel in een grotere auto. Van een opvolger krijg je snel spijt van denk ik.. of het moet een dikke Accord of BMW worden.

https://www.autotrader.nl/auto/zoekresultaten/honda-civic/bouwjaar-van-2009-tot-2009/brandstof-bevat-benzine/kleur--zwart/?trefwoord=1.8

Een Civic 1.8 sport uit 2009 met een niet al te hoge tellerstand kost in de verkoop zo'n 18k.
Dat betekend dat je voor jou Civic ca. 16.5k kunt krijgen.

Ik denk dat voor een duizendje of 8 erbij die mazda 6 van jou kan zijn.

Succes met onderhandelen.

Trouwens nog een turboloze D-segment stationwagon vergeten.
(www.autoweek.nl)

[size=x-small]Eigenzinnig en redelijk goede restwaarde, net zoals Honda.
Met de nieuwe XV is Subaru trouwens goed bezig. Alleen nog wat aan de prijsstelling doen.[/size]

Dit jaar komt in het C-segment alleen de Cruze SW uit, geloof ik?
Nieuwe i30 CW en Cee'd SW laten volgens mij langer op zich wachten.

Al met al denk ik dat je, als je kunt leven met een iets hoger verbruik (over het algemeen inherent aan D-segment), met die Mazda een goede koop voor de toekomst doet. Alleen is het wel weer een flinke investering. Da's waar. Wel iets om goed over na te denken.

https://www.autotrader.nl/auto/mazda/hengelo-ov/3rv3l/mazda-6-sportbreak-20-ts-demo-7107-korting/detail/?zoekopdracht=mazda-6%7Cbouwjaar-van-2010-tot-2011%7Ccarrosserie--stationwagen&trefwoord=2.0

Demo! (y)

Kristian zei:
Bod op de Honda is ongezien tussen de 15 en de 16....

Lijkt me een uitstekend bod!(y)

Voor dat geld stap je denk ik ook wel in een Mondeo 1.6 Ecoboost. Maar zo'n Mazda is ook wel heel mooi, en ik denk dat hij motorisch iets degelijker is omdat het nog een conventionele 2.0L is.

Terug
Bovenaan