Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Nou dat weet ik zo nog niet. Zie bijv. bovenstaand artikel. Het is gewoon een bekend probleem en er komt een terugroepactie aan maar ik ben schijnbaar te vroeg nog....

Dat kan natuurlijk. Fabriek zit in Japan en inventaris maken, importeurs en zo weer dealers goed informeren ed kost allemaal tijd. Het is dus uiteindelijk dus netjes opgelost. Gelukkig maar

Rode remklauwen staan de Swift lekker! Die CX-3 is ook schitterend. Voor de ruimte hoef ik 'm niet en hoewel hij van binnen ook erg fraai is zie je toch dat het een B-segment auto is (middentunnel bv). Voor mij een reden om toch in mijn BMW te blijven rijden ;) Je Mazda6 is ook prachtig, zeker na de facelift ook van binnen top!

Ik vond de CX-3 van binnen verrassend mooi gemaakt. Middentunnel is wat simpeler vormgegeven zonder bijvoorbeeld een armsteun die ik echt mis, maar qua materialen etc. zijn ze weer een stap verder als in 2012 toen mijn 6 werd geintroduceerd. In mijn 6 vind ik de kunststoffen aan de onderzijde van het dashboard en van de middenconsole niet zo mooi en ze zijn krasgevoelig.
Een BMW is zeker qua materialen in het interieur een stuk mooier (maar naar mijn mening nog een stuk grover dan in een Audi). Reden om ooit een BMW aan te schaffen zouden voor mij alleen al de formidabele sportstoelen zijn. Die mis ik in de Mazda.

Ik ben lang en heb lange benen en ik vind de zittingen bij Mazda's vaak te kort. De sportstoelen van BMW zijn inderdaad fantastisch

Ik ben met 1,92m ook lang en heb ook lange benen. Zitting is voor mij ook echt te kort. Geld overigens voor bijna alle Japanse auto's. Nou hoef ik gelukkig niet dagelijks lange stukken te rijden maar anders had ik 100% een Duitse auto gekocht. En misschien ga ik dat de volgende keer ook echt eens doen. De Mazda is ook niet foutloos en ik verwacht dat de verschillen in kwaliteit tussen Europees en Aziatisch niet zo groot meer zijn.

Afgelopen tijd met name in de Swift gereden en het leuke is dan dat wanneer je weer in de Mazda stapt, je deze ook weer extra waardeert. Dan valt op hoe heerlijk comfortabel de 6 dan is.

Medio november begin ik bij een nieuwe werkgever. Na ruim tien jaar een nieuwe uitdaging. Werk nu op 14 km afstand van huis en ga meestal met de auto, straks op net geen 12 km maar in de stad waar het veel drukker is en ik moet parkeren in een woonwijkje op 10 minuten loopafstand. Bedoeling is dan om lekker met de fiets (e-bike) te gaan. Bijna net zo snel, meteen wat beweging en hoef ik me geen zorgen te maken over mogelijke schades aan de auto.

Kijk, gefeliciteerd met de nieuwe uitdaging. En inderdaad is 12 km op de fiets ook wel te doen. Zeker als de auto anders ook verderop staat.

Van de week een mooie kleine polijstmachine aangeschaft na veel positieve verhalen te hebben gelezen op een Duits poets-forum.
Deze Proxxon WP/E is heel slank waardoor je ook de kleine hoekjes perfect kunt aanpakken. Gisteren heel even uitgetest en erg enthousiast. Werkt geweldig. Heb nog een andere steunplaat besteld bij een Duitser die ze zelf maakt zodat naast 50mm ook 30mm pads gebruikt kunnen worden.

tq37zxb6.jpg

index.php

Hey wat een gaaf ding!! zoiets zoek ik ook nog!
Heb wel eentje voor de 50mm op accu, maar die is voor sommige hoekjes nog net te groot.

Fietsen naar mijn werk doe ik al jaren, zo fijn!
En idd niet de stress dat ze de auto beschadigen op de oprit.

12 Km, parkeren in woonwijk op 10 minuten en dan fietsen?
Waarom dan niet meteen de wagen veilig thuis laten en die 12 km overbruggen met een speedbike (ebike met 45km/uur) of een 250cc scooter?

Dat gaat ook gebeuren hoor. Heb een inmiddels wat oudere e-bike die ik ook nu al zo nu en dan gebruik voor woon-werk. Komende weken bij huidige werkgever nog probeer ik zoveel mogelijk te fietsen om het een beetje in het systeem te krijgen. Zeker met wat minder weer en als het donker is lonkt de auto al snel.

Bij mijn nieuwe werkgever hebben ze ook een fietsplan dus de kans is groot dat er t.z.t. een speed-pedelec gaat komen.
Bedoeling is dus zeker om iedere dag het woon-werkverkeer op de fiets te doen. Gelijk mijn dagelijkse work out te pakken want helaas te weinig zin/tijd om te sporten met een druk gezinsleven.

Kan best zijn dat de Swift komend jaar dus werkeloos wordt. Maar goed, daar moet ik nog maar niet teveel op vooruit lopen, eerst maar eens zien of ik het fietsen vol ga houden.

Kan ook nog. Al ben je met een speed-pedelec natuurlijk (bijna) net zo snel en wordt je net zo nat. Doordat je niet stil zit, krijg je het denk ik minder snel koud. Maar als je gaat werken bij een werkgever die heel erg in zet op de fiets (Fietsstad 2014), is de fiets ook wel een vanzelfsprekende keuze.

Als er een scooter zou moeten komen, dan staat met mijn liefde voor de DDR de Simson Schwalbe bovenaan het lijstje. Na de Trabant zou zoiets ook wel erg leuk zijn om toch het Ostalgie-gevoel vast te blijven houden.

22782723696_fb715ece3b_b.jpg

Swift.jpg

Blijft een fijn karretje. Gezien de nieuwe baan is het nog wel even afwachten hoe lang hij blijft maar tot die tijd lekker van genieten.

Vandaag is hij toch weer gewoon blauw.
Twee weken geleden gewaxed en vandaag de wekelijkse wasbeurt. Meteen ook even alle sponningen, de velgen, ruitenwisserarmen en zelfs de ramen voorzien van een laag Collinite was. Ziet er mooi uit en stukje bescherming voor de winter incl. veel makkelijker schoonmaken.
Staat er weer in showroomstaat bij dus.

20171021_183526.jpg

Verkopen is natuurlijk zonde. Hij blijft zeker nog wel een tijdje hoor. Maar we kunnen het straks waarschijnlijk voor het grootste deel met 1 auto doen als ik met de fiets ga. En om nu een auto alleen voor de heb te hebben gaat ook wat ver.
En natuurlijk is het fijn om met heel slecht weer de auto te kunnen pakken, maar dat betekent dat hij de hele dag langs de weg geparkeerd staat of bij het station. Ook geen geweldig idee. Dat zou ik liever doen met een oude Starlet of Cuore.

Zo, ledstripjes onder de koplampen zijn verwijderd. Weliswaar een origineel accessoire en 5 jaar geleden wellicht nog heel hip, maar nu erg goedkoop en lelijk.
Bumper eraf gehaald en bedrading weer aangepast. Nu branden ipv de ledstrips de stadslichten in de koplampen echter die zijn veel te geel. Daar moet ik nog een alternatief voor vinden. Denk aan Osram Ledriving W5W die qua kleur mooi bij het xenon passen.

Zo zag het eruit:
DSC08379.jpg

Ah goed bezig! die zou ik idd ook direct hebben verwijderd.
Bijzonder strakke nette wagen, en een heerlijk kleurtje voor een poetser zoals jij.
Verkopen zou echt zonde zijn, maar ik begrijp je overwegingen.

Na de winter maar eens kijken of de Swift nog gebruikt wordt. Helemaal zonder tweede auto gaat denk ik niet lukken, dan zal het een oude Cuore o.i.d. worden voor erbij. Opbrengst van de Swift kan dan gebruikt worden voor een opvolger van de Mazda. Wellicht dat ik t.z.t dan nog eens weer kijk voor een 3er Touring van het huidige model. Die worden wat betaalbaarder zo langzamerhand. Echter wil ik dan wel minimaal de 320i. De 316 mag ook maar max. 1100 kg trekken dus geen ideale caravantrekker.
En anderzijds lijkt me een Golf 7 GTI ook wel leuk. Maar zover is het nog echt niet. De Swift gewoon houden is ook een optie.

Ziet er superstrak uit de Swift! Lijkt me een heerlijke auto.
Er wordt wel erg snel na aanschaf over verkoop gepraat. Een nieuwe baan komt toch ook niet uit de lucht vallen?

Kristian zei:
Na de winter maar eens kijken of de Swift nog gebruikt wordt. Helemaal zonder tweede auto gaat denk ik niet lukken, dan zal het een oude Cuore o.i.d. worden voor erbij. Opbrengst van de Swift kan dan gebruikt worden voor een opvolger van de Mazda. Wellicht dat ik t.z.t dan nog eens weer kijk voor een 3er Touring van het huidige model. Die worden wat betaalbaarder zo langzamerhand. Echter wil ik dan wel minimaal de 320i. De 316 mag ook maar max. 1100 kg trekken dus geen ideale caravantrekker.
En anderzijds lijkt me een Golf 7 GTI ook wel leuk. Maar zover is het nog echt niet. De Swift gewoon houden is ook een optie.

Lekker veilig zo’n oude Cuore voor de vrouw en kids..

Ach ja, ik ben in mijn hoofd altijd wel met auto's en mogelijke opvolgers bezig. Inderdaad soms vermoeiend, ook voor mijn omgeving :D

Zou alleen jammer zijn als de Swift straks nauwelijks wordt gebruikt, daar is ie te duur voor. Maar anderzijds, het hele wagenpark omgooien en weer investeren in een opvolger voor de 6 zal uiteindelijk vast niet goedkoper zijn. Natuurlijk leuk, weer net wat nieuwer, beter etc. maar in het geval van een 3-serie ben ik makkelijk ook weer 10k verder.
Eerst maar eens even zien hoe alles loopt en hoe het fietsen gaat bevallen straks...

Kristian zei:
Ach ja, ik ben in mijn hoofd altijd wel met auto's en mogelijke opvolgers bezig. Inderdaad soms vermoeiend, ook voor mijn omgeving :D

Ik mag thuis ook niet meer over een blauwe Mégane beginnen :D. "Ja, die auto is nu besteld, en die komt vanzelf.".
En dan het weekend wel vragen of de nieuwe ook weer stoelverwarming heeft...

Overigens wel eens met je plannen. Als je inderdaad veel gaat fietsen wordt de Swift alweer snel een dure auto. Echter je plan B is hoe dan ook kostbaarder ;)

Bofkont zei:
Kristian en ik wonen in het veilige Noorden, daar stelen ze niet:}

Jaja,
https://www.dvhn.nl/drenthe/Auto-gestolen-vanaf-erf-garage-Westerbork-%E2%80%98Ik-sprong-op-de-motorkap-maar-ik-kon-het-niet-houden%E2%80%99-22618137.html

*-)

Volgende week beginnen met de nieuwe baan. Maandag meteen maar op de fiets (e-bike) naar Zwolle. Heel benieuwd hoe mijn nieuwe werk en het fietsen gaan bevallen.

Vandaag nog maar even een kleine mod voor de Swift besteld. Nu de ledstripjes onder de koplampen had verwijderd branden de stadslichtjes weer. Prima, maar die lelijke gele halogeen W5W's zijn geen porum naast de xenon-pitten.
Dus maar een setje ledriving van Osram gekocht. Bewust voor goede kwaliteit gegaan ipv het chinese spul.
Morgen eens monteren als ze binnenkomen.

Verder doen de Mazda en de Swift het nog steeds prima al zou het me niet verbazen als de Swift nog een keer een nieuwe accu nodig is.

Lampjes gemonteerd. Klein detail maar staat net wat strakker zo.
Viel zelfs mijn vrouw op dat die stadslichtjes zo lelijk geel zijn vergeleken met de xenon-lampen.

20171115_135859.jpg

20171115_140446.jpg

Kristian zei:
Ik ben benieuwd hoe het staat. 12 km enkele reis dus prima te doen op de fiets.

Zou er anders niet aan moeten denken ;)

Mijn vriendin moet ook zoiets en heeft ook een elektrische fiets staan waar ze eerst maandenlang dagelijks mee ging, maar dat was ze snel zat en verder dan paar keer in de zomer komt ze niet meer. Scheelt ook 40 min per dag.

Ik vind het fietsen best fijn en ik heb zo meteen mijn beweging te pakken. Sporten blijft er de laatste tijd een beetje bij ook.
Met de auto ben ik denk ik weinig sneller aangezien het 's ochtends druk is en ik op afstand moet parkeren. Doe er in beide gevallen een klein half uurtje over.

Je went er zo aan. Ik fiets in mijn vrije tijd erg veel en voor mij is nu 30 km eigenlijk niets. Een vriendin van me fietste vaak van Amsterdam naar Wormerveer voor werk en na een tijdje is die afstand ook gewoon normaal. En het is ook nog eens goed voor je bilspieren en voor je conditie. Zouden meer mensen moeten doen

12km is toch een nette afstand, zou ik zelfs zonder e-bike doen. Maar ik ben zelf een type wat 2 standen kent met fietsen, stilstaan of vol gas :) Bij een E-bike frustreer ik me alleen maar dat ie begrenst is :D

Bij een E-bike frustreer ik me alleen maar dat ie begrenst is

Ik ook hoor. Bij 26,5 kapt ie ermee en dat is net wat te langzaam eigenlijk. Komt als het bevalt nog wel een andere die wat makkelijker te tunen is.

Zou wel willen, maar met 100 km enkele reis... net wat te dapper.

Maar wel een mooie afstand voor een fijne BMW diesel met automaat. Hier komen wonen kan natuurlijk ook, prachtige omgeving rond Zwolle.

KadettRT zei:
12km is toch een nette afstand, zou ik zelfs zonder e-bike doen. Maar ik ben zelf een type wat 2 standen kent met fietsen, stilstaan of vol gas :) Bij een E-bike frustreer ik me alleen maar dat ie begrenst is :D

Speedbike kopen! Die gaan 45 km/h. In principe gewoon een elektrische brommer, maar dan in fietsvorm en je moet wel blijven trappen. Ze zijn helaas niet goedkoop...

Heb ik ook over nagedacht. Moet echter ook een stuk door de stad en daar heb je weinig aan zo'n speed pedelec. Bovendien ook helmplicht, verzekering etc. Een gewone e-bike met Bosch of Yamaha motor is overigens ook eenvoudig op te voeren tot boven de 30 km/uur. Zou voor mij voldoende zijn.

Eerste week fietsen tot nu toe wel redelijk goed bevallen. Maandag en dinsdag was het nat dus dat is wat minder, maar als het droog is een lekker tochtje.

Vandaag de Mazda even goed gewassen. de Foamlans die ik van Bofkont heb overgenomen is wel een uitkomst. Auto in het schuim zetten en laten intrekken/weken en vervolgens spuit je met de HD-reiniger zo goed als alle vuil eraf. Zonder foam lukte me dat nooit.
Met het meeste vuil eraf voorkom je bij het wassen weer vervelende krassen.

Nu ik de hele week heb gefietst, zo nog maar even een rondje met de Swift doen. Trouwens, met het huidige gebruik van de 2e auto zou ik evt. ook nog wel weer eens de MX-5 kunnen overwegen.... Het voorjaar maar eens kijken of het dan (weer) gaat kriebelen.

Hey leuk eindelijk de foamlance eens gebruikt, was al stiekem benieuwd naar je ervaring.
Met de fiets naar het werk is echt heerlijk! ik zou echt niet meer anders willen, al is het voor mij maar 3.5 km.

Gisteren even bij de Volkswagen dealer wezen kijken. Nieuwe Polo, T-Roc en Golf facelift even bekeken. T-Roc was echt een afknapper. Voor een auto van 30 mille verwacht ik toch een mooier interieur. De nieuwe Polo is van binnen veel mooier afgewerkt met zachte materialen. Ook de Mazda CX-3 die ik een tijdje geleden mee kreeg was echt veel mooier qua interieur.

Stond een hele mooie Golf 1.5 TSI 130 pk R-Line. Zat formidabel en ook een prachtig interieur met schitterend multimedia systeem. Zou ik de Mazda wel voor willen ruilen hoor. Erg ruim ook van binnen! Maar 38 duizend euro vond ik toch wel behoorlijk schrikken. Dat zou dus betekenen dat ik beide auto's zou moeten inruilen en dan nog eens 10 duizend moet bijleggen. Gekkenwerk natuurlijk.
Koop sowieso nooit weer een splinternieuwe auto. Heb met de Mazda nu denk ik 5.000 afgeschreven in bijna 3 jaar. Dat red je zelfs met een nieuwe B-segmenter niet....

Golf even bekeken om vooral te vergelijken qua zitcomfort. Dat vind ik bij de Mazda namelijk niet super. Een Golf met comfortstoelen met uitschuifbare zitting zit natuurlijk wel een stukje beter, maar de Allstar met eenvoudigere stoelen zat niet eens zoveel beter. Ook daar had ik nog een ruime hand ruimte tussen knie en stoelzitting. Zo slecht is de Mazda dus ook niet.

Zo zag de Golf eruit waar ik wel enthousiast van werd (toen ik de prijs nog niet had gezien)
gelb-r-line-2942270495853125008.jpg

Nu ik vier dagen in de week met de fiets ga, rij ik eigenlijk alleen in het weekend nog maar met de auto.
Om door de week toch nog wat te kunnen rijden/racen heb ik op zolder maar een raceopstelling gemaakt. Begin dit jaar een PS4 Pro gekocht en met Gran Turismo Sport en een fijn G29 stuur vermaak ik me daar prima mee. Had nog een (Engelse) bestuurdersstoel liggen van een Mazda 6 die ik ooit wilde inbouwen zodat ook de bijrijder hoogteverstelling heeft, maar dat zag ik toch niet zitten aangezien ik ook de stoelverwarming moest overbouwen.
Maar de stoel heeft nu een nieuwe bestemming en is met hoogteverstelling en lendensteun uiterst comfortabel. Heb een frame gemaakt van aluminium profielen van de firma Motedis. Zij bieden dit in een set aan als bouwpakket. Uiteindelijk is een Playseat weinig goedkoper maar dit is steviger en compleet verstelbaar. Ik ben er blij mee. De plankjes onder stuur en stoel werk ik nog een keer netjes af (evt. bekleden o.i.d.).

20171201_202107.jpg

Gaaf zeg, heb zelf geen stuurwiel meer die past op de ps4 helaas, en weer honderden euros erin investeren heb ik geen zin. GT Sport vind ik wel een super mooi spel, goed qua handling alleen jammer dat er vrijwel geen offline gameplay is en weinig rosdcars, komt er wel aan deze maand.

G29 is regelmatig in de aanbieding op Amazon, ik heb hem zelf voor €160 gekocht op Amazon.co.uk

Leuke setup Kristian! (tu)

Terug
Bovenaan