Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Inderdaad mooie ontspanning. In mijn jeugd veel racegames gespeeld en nu weer opgepakt. Alle Gran Turismo edities wel gespeeld overigens.
GT Sport is echt adembenemend mooi en rijdt fantastisch. Realistisch maar ook niet zodanig moeilijk dat het frustrerend wordt en je je tijd verdoet met afstellen.

Komt ook genoeg nieuwe content aan. De Mazda Atenza zit er al in en bij de volgende update ook de Swift Sport. Altijd leuk om je eigen auto's terug te zien...
Heb ook maar een Plus abo aangeschaft want online racen is toch leuker als tegen de AI.

38490695926_5251324161_o-800x450.jpg

Inderdaad een mooie aanvulling, eindelijk wat auto’s van voor 2005!! Mazda diesel rijdt wel grappig in het spel trouwens, beetje vermogensupgrade gedaan en 780nm koppel 300 pk :T

Mooi opstelling. Mijn Thrustmaster RGT FFB begint na jaren dienst iets te verslijten.

Ik speel dan echter op PC en met name Project cars.

Sticker editor nog niet veel gedaan. Spel zelf is al wel erg verslavend. Elke avond probeer ik wel even een online-race te doen. G29 bevalt prima ja. Heb er (nog) geen shifter bij overigens. Vind de flippers achter het stuur ook wel prima werken.
Raceopstelling ook al veel plezier van gehad. Stuk beter als het gammele en veel te lage Ikea tafeltje waar ik het stuurtje eerst op had vastgeklemd.
Om nou gelijk van alles aan te schaffen ging me ook wat ver maar blij dat het nu eindelijk helemaal naar wens is. Ja, nog een leuke 55 inch 4K tv zou mooi zijn, maar dat vind ik voor de zolder wat te gek worden.

En een goede beamer ipv tv? Mijn broertje heeft sinds kort ook de PS4 met GT Sport, spelend op zijn playseat met een HD-beamer die op een witte muur schijnt op zolder. Een beetje een game-room die geheel donker is met de deur dicht. Zeg maar, zo lang daar nog geen kids zijn, een hoop lol.
Heb járen terug altijd wel dat soort games gedaan, maar inmiddels staat de PS3 (aangeschaft i.v.m. komst GTA V) hier al minstens een jaar werkloos te staan. Enerzijds omdat de tijd ontbreekt, anderzijds omdat het weer 'leren' van GTA V tijd kost. Denk dat ik binnenkort maar weer eens een F1-game aanslinger.

Beamer is ook gaaf ja. Maar op zich is de huidige 55 inch full HD ook best prima hoor. Niet de nieuwste meer maar prima beeld.
Heb naast GT Sport ook nog F1 2017 en Dirt Rally. F1 is ook prachtig maar kost ook erg veel tijd om de circuits helemaal perfect te beheersen. Heb alleen nog maar time trials gespeeld vooruitlopend op de race op tv. Misschien binnenkort eens met een compleet seizoen beginnen.
Tijd is hier ook wel een issue. Vaak ook wel andere dingen nog 's avonds. En een keer een serie kijken op Netflix is ook niet verkeerd.

Zo dan super gave opstelling!
PS4 heb ik ook, speel er GTA5 mee en binnenkort red dead redemtion 2.
Die logitech boxjes heb ik ook, komt toch een bak geluid uit in combi met de subwoofer.

Kristian zei:
Sticker editor nog niet veel gedaan. Spel zelf is al wel erg verslavend. Elke avond probeer ik wel even een online-race te doen. G29 bevalt prima ja. Heb er (nog) geen shifter bij overigens. Vind de flippers achter het stuur ook wel prima werken.
Raceopstelling ook al veel plezier van gehad. Stuk beter als het gammele en veel te lage Ikea tafeltje waar ik het stuurtje eerst op had vastgeklemd.
Om nou gelijk van alles aan te schaffen ging me ook wat ver maar blij dat het nu eindelijk helemaal naar wens is. Ja, nog een leuke 55 inch 4K tv zou mooi zijn, maar dat vind ik voor de zolder wat te gek worden.

Ik zoek nog een manier om de flippers zo in te stellen dat ik er gas mee kan geven en remmen. Is in mijn situatie handiger.

Ondanks dat ik de Swift weinig gebruik beleef ik er wel veel plezier aan als ik hem een keer pak. Enige wat echter ontbreekt is een iets sportiever uitlaatgeluid. Plus de sierstukken hadden net iets forser gekund om de gaten in de diffusor mooi te vullen.
Ik zit daarom te denken om de Swift te trakteren op een ander uitlaatsysteem vanaf de kat. Moet geen overdreven hard geluid worden, het is maar een simpel viercylindertje maar iets zwaarder en sportiever mag wel.

Dit heb ik in gedachten:

En zo klinkt ie nu:

Leuk of vinden jullie het fout?

Gisteren nog even snel in de foam gezet en even simpel afgespoten. Voor 90% weer schoon. Ideaal!
20171209_143707.jpg

Goed om te zien dat mijn ex foamer in goede handen is (tu)

https://www.pmperformance.nl/contact.html
Deze schijnt wel aardig goed te zijn, Omniradius ook geweest met zijn Lexus IS250.

Nico GTR zei:
Sportiever geluidje mag absoluut! Klinkt leuk!

EPS performance is ook een goede.

Bedoel je EPS in Kiel Windeweer ?
https://www.uitlaten.com/main.html

Die zijn idd echt zeer goed, heel serieus spul doen die ook in het duurste segment auto's.
Destijds mijn uitlaatsysteem recht laten zetten van de SLK, niet goedkoop, maar wel pure ouderwetse vakmanschap daar.
En zeer vriendelijk.

Bofkont zei:
Nico GTR zei:
Sportiever geluidje mag absoluut! Klinkt leuk!

EPS performance is ook een goede.

Bedoel je EPS in Kiel Windeweer ?
https://www.uitlaten.com/main.html

Die zijn idd echt zeer goed, heel serieus spul doen die ook in het duurste segment auto's.
Destijds mijn uitlaatsysteem recht laten zetten van de SLK, niet goedkoop, maar wel pure ouderwetse vakmanschap daar.
En zeer vriendelijk.

Absoluut, alleen het beste is goed genoeg voor een RS hè René. ;)

EPS zou absoluut mijn keuze zijn als ik mijn uitlaat zou laten aanpassen of weer voor een reparatie.
Ze bestellen gewoon OEM delen op aanvraag.

Tanabe en FUJITSUBO kennen wel goede, subtiele catbacks. Ook niet goedkoop mss maar dat zijn custom uitlaten ook niet.

haha, helaas ;)
Bij mij beperkt het racen zich tot de virtuele wereld. Al wil ik nog weleens een keer de Swift op het circuit uitlaten.

Leuk trouwens de Photo Mode van GT Sport. Als Mazda rijder en Berlijn-liefhebber een leuk kerstplaatje gemaakt.
GTSport_Christmas.jpg

Mooi plaatje. De nieuwe update is een mooie vooruitgang. Zowel qua races als qua auto’s. Blijft alleen jammer dat je bij sommige races dezelfde auto wint. Heb de Clio RS meerdere keren, Alfa 4C en zo nog wel een paar. Ook mis ik nog wel wat leuke toevoegingen uit voorgaande versies die ik graag terug zou zien, zoals de tweedehandsjes en het olie verversen e.d., maar verder blijft het een erg vermakelijk spel.

Tip voor jou: Er staat momenteel bij “Mijlen inwisselen” een Mazda6/Atenza die normaal niet te krijgen is in de Showroom van Mazda. Dat is wel weer leuk, zulke hebbedingetjes.

Blijft een mooi spel, swift sport zit er nu ook in trouwens, wagenpark compleet! De toegevoegde gt-r's en rx7 zijn meer dan welkom, raptor ook wel geinig ding

De race Atenza staat al in de garage hoor. Is een diesel trouwens...

Nu met de kerstdagen weer eens denken over toekomst van het wagenpark. Ga ik de Swift verkopen nu deze nog maar zelden wordt gebruikt en koop ik een goedkope oudere auto (evt. youngtimer) terug? Ga ik dan van de opbrengst een wat jongere opvolger voor de Mazda aanschaffen (Mazda is van 2012 dus al wat ouder maar nog maar 65k gelopen) of blijven we nog een paar jaar doorrijden met de Mazda want op zich bevalt die nog prima.
Of de Swift weg en eens een jaartje een MX-5 o.i.d. proberen....
Een luxeprobleem dus.
Vindt het enerzijds zonde om een relatief dure auto te hebben staan die weinig wordt gebruikt maar anderzijds koop ik voor de waarde van beide auto's samen nog niet eens een fatsoenlijke nieuwe Golf om maar wat te noemen.
Een Civic 1.5 Turbo kost minimaal 30k, een Mazda 6 vanaf 2015 kost ook minimaal nog 28k en een F31 320i Touring automaat met niet teveel km's is ook nog boven budget.

Gisteren even de Hyundai I30 bekeken bij de dealer. Leek me best een aardige auto op de plaatjes. In het echt valt het interieur mij vreselijk tegen. Wat een lelijke goedkope plastics in het interieur. De bovenkant van het dash is weliswaar zacht maar de kleur, glans en structuur zijn echt lelijk. Beetje zoals ze vroeger in Korea ook gebruikten. In vergelijking met mijn Mazda oogt het allemaal een stuk goedkoper. Ontbreken van stof in de deurpanelen ziet er ook wel erg simpel uit.

Zo op het plaatje lijkt het nog heel wat....
hyundai-i30-zakelijk-rustig-dashboard-287550-1024.jpg

Ik had precies dezelfde teleurstellende ervaring toen ik twee jaar terug bij een Tucson ging kijken. Viel onwijs tegen.

Maar zo’n i30 kan toch sowieso nooit aan de 6 tippen?

Als ik de testen zo lees dan doen de Koreanen weinig/niets meer onder voor de concurrentie. Kan zijn dat ik van een moderne C-segment auto teveel verwacht dan maar de Golf die ik onlangs heb bekeken was stukken mooier van binnen. Kan ook niet tippen aan mijn Mazda die toch alweer van een oudere generatie is inmiddels.

Ook de Alfa Giulia die bij dezelfde dealer stond wist me niet te raken van binnen. Het is heel netjes afgewerkt en ziet er prima uit, maar in vergelijking met een 3-serie is het toch nog wel een stukje minder. Ook de overigens prachtig ogende lederen stoelen zaten lang niet zo lekker als in de BMW.....

Blijf zeker nog wel een tijdje met de Mazda rijden. Een leuke 3-serie is me nog te prijzig en de Mazda bevalt verder prima.
Maar blijft leuk om wat rond te kijken natuurlijk.

Vanavond buiten nog wat foto's gemaakt van het hoge water hier aan de Vecht en toen ook onderstaande foto gemaakt. Best geinig geworden.

swift.jpg

Heb je de laatste Autoweek al gelezen?

Daar trekken ze naar 100000 km een Mazda 6 (weliswaar een diesel) helemaal uit elkaar. Vluchtig zag ik dat juist de antiroest overdreven veel was aangebracht, maar dat de motor toch wel wat slijtage vertoonde (zichtbare schaafplekken cilinderwand).

r6cyuvyb36at.jpg

Ja had het oorspronkelijke artikel in AutoBild al gelezen ja. In Duitsland worden ze wel voorzien van een fatsoenlijke antiroestbehandeling. Inmiddels gebeurt dat voor NL ook als ze in Antwerpen van de boot komen. De eerste bouwjaren hebben in NL geen drupje wax op het onderstel en in de holle ruimten.....

Diesels zijn in het begin ook wel stuk gegaan door nokkenassen van te zacht materiaal. Ondanks dat het ontzettend fijne motoren zijn zou ik niet voor de diesel gaan. Zijn toch best gevoelig, wat ook geldt voor andere merken.
Sky-Activ benzinemotoren zijn voor zover mij bekend geheel probleemloos.

Vanochtend nog even paar foto's gemaakt van hoog water hier bij de Vecht in Dalfsen. Best bijzonder en het is zo net een watersportgebied hier.
image.jpg

Swift natuurlijk ook nog even op de foto. Blijft een ontzettend fijn karretje. Nog wel twijfels of ie moet blijven want door de week wordt ie (te) weinig gebruikt. Maar helemaal zonder een tweede auto is ook niet wat. Dus of hij blijft gewoon, of er komt wat goedkopers voor in de plek. Vind stiekem een Twingo I met canvas dak wel heel grappig. Goedkoop in aanschaf en leuk om zelf aan te sleutelen.

swift1.jpg

ob_f064b4_fcia-french-cars-in-america-usa-canada-renault-tw.jpg

Een Nette Twingo zal niet nakkelijk te vinden zijn, em gepoetst niet in de buurt komen van jouw Swift.

Bij ons staat de DS3 ook stil, en om nu te verkopen is ook weer wat.

Heerlijk bakkie die blauwe Swift zo.

Ik zou hem ook niet verkopen. Je hebt hem nu toch al en zoveel kost het ook niet per maand. Enige reden die ik kan bedenken is dat je hem verkoopt om wat budget te creëren voor de eerste auto.

Mooie foto's! Maar houd alsjeblieft de swift, een twingo 1 is in ieder opzicht een gigantische terugval... Zelfs qua kosten zal het geen wereld schelen als je de twingo weer wil opknappen..

Ik snap je wel Kristian, maar ik zou de Swift nog niet weg doen. Volgend jaar de 6 en de Swift weg voor een potente 3-serie, en dan een vroege Twingo ernaast.

Swift weg en geld gebruiken voor opvolger van de Mazda heb ik ook aan gedacht ja. Maar ook voor dat budget koop je nog niet iets heel speciaals.
Voor ons gebruik is de Mazda een meer dan prima auto. Model is nog actueel en ook al rijden de nieuwere bouwjaren nog vast iets beter, dat is me geen 10 duizend euro waard. En dat geldt ook voor een mooie 3-serie die toch minimaal 30k gaat kosten.
Misschien nog maar mooi twee a drie jaar doorrijden met de Mazda. Met kinderen en een eigen huis kan ik het geld ook wel aan andere leuke dingen besteden.

Wat kost de Swift nou werkelijk dan? Verzekering en wegenbelasting zo duur? De brandstofkosten zijn het niet lijkt me, afschrijving valt ook wel mee met weinig kilometers.
De Clio IV Estate van de wederhelft rijdt ook weinig, de komende zes weken zelfs niet op een klein ritje met mij mee om er wat beweging in te houden.
Verzekering is iets van drie tientjes, net als de wegenbelasting. Eens in de 5 of 6 weken gaat er een tank benzine in en de afschrijving. Tja, die zien we niet. Ik denk zo'n 2000 per jaar. Na volgend jaar is de ruimte van een Estate niet meer zo nodig. Kinderwagen kan bijna de deur uit. Maar of er dan kleine A-segmenter voor komt, of misschien wel een Zoe? Geen idee of me dat financieel veel op gaat leveren.
Leuk is het wel altijd, oriënteren naar een nieuwe vierwieler of verschillende opties overwegen.

Ik zeg ook, lekker aanhouden de Swift. Nog een jaar of wat door tot de Mazda aan 'vervanging' toe is.
Met twee kleine kids kun je de euro's goed kwijt in andere dingen weet ik ;)

Je moet de Swift Sport wat vaker bijzijn teugels pakken. Pak hem eens mee voor een roadtrip richting mooie Alpenpassen bijvoorbeeld. Als je er een beetje avonturen mee gaat beleven wil je hem vanzelf niet meer wegdoen.

Enzo Ferrari zei:
Je moet de Swift Sport wat vaker bijzijn teugels pakken. Pak hem eens mee voor een roadtrip richting mooie Alpenpassen bijvoorbeeld. Als je er een beetje avonturen mee gaat beleven wil je hem vanzelf niet meer wegdoen.

Precies, neem eens vrijaf, laat de kinderen en vrouw thuis en ga richting de Alpen met die Swift!

Je gaat toch niet in een braadmobiel rijden als je nu zo'n mooie Swift Sport hebt? Had je net zo goed je vorige Swift kunnen houden.

Van de week is ie goed gebruikt (en stond de Mazda stil). Vandaag maar even gewassen en zelfs een laagje wax aangebracht. Staat er weer netjes bij.
Nv2Px.jpg

Dank je!

Vandaag een brief van Mazda in de bus. Door verkeerde afdichting van het handremmechanisme (in de achterste remklauwen) kan oxidatie ontstaan waardoor de boel vast kan gaan zitten.....

Juist, hetzelfde euvel waar ik afgelopen jaar twee keer mee te maken heb gehad. Hoop gedoe en gezeik gehad, veel geld gekost en nu komen ze dan eindelijk met de terugroepactie. Van de zomer had ik op internet al lang kennis genomen van die terugroepactie want die was in de VS, Japan en in Duitsland al bekend. Maar Mazda NL hield stug vol dat ze van niets wisten en wilden me gewoon laten opdraaien voor alle kosten.
Uiteindelijk voor het vervangen van twee remklauwen incl. gevolgschade (blokken en schijven) ruim 700 euro mogen aftikken. Door veel druk uit te oefenen nog een deel coulance gehad maar anders was de rekening zeker rond de 1200 euro geweest.

En nu mag ik dan wederom naar de dealer om het kosteloos te laten vervangen. Ik ga er namelijk niet vanuit dat de gemodificeerde onderdelen bij mij gemonteerd zijn.....
Ik krijg hier wel een heel vervelend gevoel bij en ga dit nog wel kenbaar maken bij Mazda NL en de dealer.

Mazda.jpg

Dit lijkt me toch wel duidelijk; men geeft aan dat er wat mis mee is dus dan moeten jouw reparaties daar (met terugwerkende kracht) ook wel onder vallen.

Terug
Bovenaan