Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Wat Barri zegt. Vervelend zeg! Dat je recht hebt op die 700 euro terug lijkt me evident, maar die ga je natuurlijk niet zomaar terugkrijgen. Kun je wellicht -als je dat hebt- de rechtsbijstandverzekering erbij halen, maar die rekenen ook weer een eigen risico, en dan kost het jou uiteindelijk nog steeds geld...

Succes, ben erg benieuwd hoe dit afloopt.

Ik ga er niet weer een hele kwestie van maken maar heb het wel even neergelegd bij dealer en importeur. Mochten ze niet bereid zijn om me enigzins tegemoet te kunnen (al was het maar korting bij volgende beurt of doe eens gek een dagje MX-5en van de zomer) dan trek ik mijn conclusies en doe ik de beurten voortaan niet meer bij de officiële dealer.
Aangezien ik zelfs voor een kleine beurt al ruim 300 euro kan aftikken (jaarlijks of elke 15.000 km) en ik braaf voor alles naar de dealer ga mag ik ook wel wat verwachten.

De Swift wordt volgende week door mijn monteur in de straat helemaal nagekeken. Alle vloeistoffen nieuw, nieuwe remblokjes achter en nieuwe APK. Ondanks dat de beurten bij Suzuki zeker niet te duur zijn (i.t.t. Mazda) scheelt me dit toch weer.

Zojuist nog maar een CTEK MXS 5.0 acculader met verlengkabel besteld bij Amazon. Mazda geeft zeer regelmatig een foutmelding m.b.t. het batterijbeheersysteem en door de accu soms even aan de lader te hangen kan ik dat voorkomen. Accu wordt natuurlijk wat ouder maar is volgens testen nog wel prima. Is ook een bekend probleem en kan verder geen kwaad maar wel irritant die kerstboom op het dashboard. Auto starten met alle stroomverbruikers uit scheelt trouwens ook. Natuurlijk hangt er bij mij ook een versterker aan en die trekt ook het nodige. I.c.m. blower, stoelverwarming etc. gaat het dan fout als het wat kouder is.

Wat drie maal K.. van deze terugroepactie. Geeft te denken wat de motivatie van Mazda NL was om het niet tegelijkertijd met buurlanden uit te rollen. Een beetje journalist zou daar raad mee weten, maar op die heisa zit je denk ik ook niet te wachten. Succes.

Vergeef mij overigens het volgende, maar ik moest hartelijk lachen om Mechanix zijn verwijzing naar vroeger tijden :}

Mechanix zei:
Je gaat toch niet in een braadmobiel rijden (...)?

Je mag gerust een balletje opgooien! Heb van de dealer een reactie ontvangen dat ze verder niks kunnen doen en dat ik een afspraak moet maken. Importeur heeft nog helemaal niet gereageerd.

Swift heeft gisteren een beurt gehad door mijn monteur. Alle filters, vloeistoffen (incl. bakolie) vervangen plus remblokjes achter. Maandag nog even de twee riempjes plus APK en dan kan ie er weer mooi tegenaan. Twijfel nog of ik bougies ook doe. In principe kunnen de dure Iridium bougies wel langer mee maar ook wel fijn om alles nieuw te doen. Weet ik zeker dat het goed is.

Als ik jou was zou ik er echt weer een zaak van maken. Jij hebt het issue namelijk eerder ondervonden. Ik zou dus zeker gaan voor het vergoeden van alles wat nu binnen de terugroepactie ook vergoed wordt.

Ik zou ook gaan voor volledige vergoeding. Mijn vader heeft het wel meegemaakt met de achterveren van een gloednieuwe auto. Hij was ook een van de eerste die het ondervond maar kreeg later wel de eerdere reparatie terug toen bleek dat het een fout was.

Tsja, eens over nadenken. Dit soort dingen vergalt ook wel aardig het plezier in de auto dus om daar nu een hoop energie weer in te steken...
Maar anderszijds, dit is ook mooi makkelijk voor ze.
Slecht ook dat ik nog steeds op een reactie moet wachten.....

Heb ze zojuist gebeld en ik moet de dealer vragen om de factuur van de laatste reparatie in te dienen bij Mazda NL. Dat gaan we dus maar eens doen.
Eerste reparatie wordt lastiger want door eigen monteur gedaan (auto was niet meer rijdbaar toen). Maar wellicht dat ik de factuur van die bestelde klauw nog kan zien te krijgen. Ben benieuwd hoe dit afloopt verder.....

Bijzonder proces weer.. Kan me voorstellen dat het frustreert, ik zou er zelf ook slecht tegen kunnen.

Hopelijk dat t via de dealer geregeld kan worden als ze de factuur doorsturen.

Ik hoop het ook. Anders is het echt de laatste keer dat de Mazda een officiële dealer heeft gezien.

Had het met mijn monteur (werkte tot vorige maand bij BMW) nog over een F31. Hij was er niet over te spreken. Veel terugkerende problemen met injectoren met dure reparaties tot gevolg. Inmiddels al modificatie zoveel maar blijft problematisch.

Denk dat hier zowel de Mazda en Suzuki nog gewoon een paar jaar blijven.

Ja in ieder geval al fijn dat ze de moeite nemen om er naar te kijken. Ben benieuwd!

In Duitsland een setje onbeschadigde originele velgen voor de Swift op het oog. Is een stukje rijden maar de velgen zijn niet duur en er is vast een leuk dagje rijden van te maken als ik de Autobahn wat mijdt.

Huidige velgen zijn helaas allemaal beschadigd door stoepranden. Toch jammer. En ik zit er nog over te denken om de nieuwe meteen antraciet te laten spuiten dan, passend bij de kleur van de diffusor in de achterbumper en inzet in de voorbumper.

999414889_22.jpg

En verder ook nog zat plannen eigenlijk.... Nieuwe bekleding zitgedeelte bestuurdersstoel (beetje vaal op de wang), sportievere achterdemper, opgelegde kentekenplaten, deukje in dak en motorkap restylen, Swift Sport instaplijsten en mattenset etc.
En wellicht toch nog eens weer een setje verlagingsveren. Staat nog wel een stukje beter al is het comfort wel aardig zoek dan.

Goede keus die acculader ik heb dezelfde (tu)
Dagje sturen in Duitsland binnen door is geweldig natuurlijk met de swift!!

Fijne lader, zeker met de comfort-aansluiting en het verlengsnoer wat ik erbij heb genomen. Ook wel nodig want de Mazda geeft regelmatig een melding "accubeheersysteem inspectie vereist". Regelmatig een nachtje aan de lader voorkomt dit. Accu is verder nog goed en te duur (start-stop systeem) om gewoon te vervangen.

Vandaag voor de terugroepactie bij dealer geweest. Beide klauwen waren al gemodificeerde onderdelen dus was zo weer klaar. Benieuwd of Mazda NL me nog tegemoet komt met de kosten die ik voor eigen rekening heb betaald.
Verder is de Mazda deze maand alweer 3 jaar in bezit. Bevalt over het algemeen nog prima dus hij blijft nog wel even ook. Nog even in de nieuwe CX-5 gezeten bij de dealer. Prachtige auto en natuurlijk weer net iets mooier en moderner als mijn 6. Maar dat is me nooit 20.000 euro (dat mag ik wel bijleggen op een nieuwe) waard.

Setje velgen is binnen inmiddels. Was een mooi eindje rijden (Menden, Sauerland) maar ook wel leuk om te doen. Op de AutoBahn houdt de Swift zich echt uitstekend. Trekt vlot naar 180 km/uur en rijdt dan nog super stabiel. Ook zitten de sportstoelen na ruim 400 km rijden nog prima. Kan het er beter in volhouden als in de Mazda qua zitten.
Uiteindelijk een verbruik van 6,1 l/100 km gescoord wat zeer netjes is zeker gezien de snelheden en rijstijl. Op de snelweg was de 1.2 echt minder zuinig.

Nu nog even bekijken of ik de velgen in antraciet laat spuiten wat mooi past bij de accenten op de auto of dat ik ze gewoon zo laat.

20180207_205455.jpg

Ze waren toch juist antraciet die je ging ophalen? Of waren ze dat niet toen je er eenmaal was?

Nog iets van Mazda gehoord overigens?

Niks van Mazda gehoord nog....

Velgen zijn gewoon de originele zilverkleurige 17 inch exemplaren die er nu ook op zitten. Deze zijn alleen nog geheel schadevrij waar mijn huidige velgen rondom beschadigd zijn door stoepranden.

Heb een goede spuiter in de straat die ze voor weinig antraciet kan spuiten dus daar moet ik eens over nadenken. Niet helemaal meer origineel dan maar staat denk ik wel mooi. Andere aftermarket velgen in antraciet was sowieso geen optie want de originele velgen zijn speciale lichtgewicht exemplaren van Enkei.

Ik zou ze niet spuiten, omdat antraciet doorgaans een stukje kleiner oogt. Anders de huidige set antraciet laten spuiten voor een eventuele winterset?

Daar heb je wel een punt. Lijkt wat kleiner en ze vallen wat meer weg. Zilver heeft een wat frissere look ook. Nog maar even goed over nadenken....

Verder mail van dealer. Ze willen ook graag factuur van reparatie eerste remklauw. Die willen ze ook nog proberen op te voeren.
Dealer steekt dus nu wel zijn nek uit en dat valt me absoluut mee van ze.

Zojuist een telefoontje van de Mazda dealer (Meppel) gehad. Ze vroegen om mijn rekeningnummer. Dat leek dus meteen al goed nieuws. En dat was het ook want ik krijg bijna 500 euro vergoed!

Dat is natuurlijk heel erg netjes en daar ging ik ook niet meteen van uit. Zeker omdat ook de eerste reparatie die niet door de dealer is uitgevoerd (auto was niet meer rijdbaar dus is door monteur in straat gerepareerd).
Complimenten voor zowel dealer als Mazda NL dus voor de afwikkeling!

Klasse van dealer en importeur! Een auto met een probleem is lastig, maar een dealer die alles goed oplost en een importeur die begrijpt waar een privé rijder zich druk over maakt (€) kunnen het autorijden weer tot een feest maken.

Ik ben blij met de afloop en is best een bedankje waard inderdaad. Maar Carfanatic heeft wel een punt. Zonder mijn vasthoudendheid en research was de uitkomst absoluut anders geweest.

Overigens, de Mazda was gisteren precies drie jaar in ons bezit. Gekocht met 26.000 km en teller staat nu op 68.000 km zag ik vanavond. En eigenlijk staat hij er nog zet zo strak bij als toen. En zo rijdt hij ook nog, zelfs nog geen kraakjes en rammeltjes.

3 jaar alweer!? Time flies..

Ik heb het nog nooit zo lang volgehouden met auto’s. Alleen met de leasers, omdat het moest.

Nou ik kan me gelukkig prima en ook steeds beter beheersen. De Mazda bevalt nog prima en minimaal 10k uitrekken voor iets nieuwers wat niet zo heel veel beter zal rijden vind ik zonde geld. Bovendien heb ik voor m'n werk geen auto meer nodig. Voor de familiebezoekjes en vakanties voldoet ie ruimschoots. Nog steeds een mooie auto ook vind ik bovendien.

Heb wel een nieuwe Cube e-bike besteld. En de Swift, het zou zo maar kunnen dat die toch nog in de verkoop gaat. Leuk om een mooie auto te hebben, maar voor die ene keer dat ik hem in de week gebruik is het een te dure hobby waar ik te weinig van kan genieten.

Afgelopen weekend wat foto's gemaakt voor een verkoopadvertentie. Swift wordt toch erg weinig gebruikt en dat zal als het mooi weer wordt alleen maar minder gaan worden. En de ritjes die we er mee maken lenen zich ook niet om het potentieel van de auto goed te gebruiken.
Hoe geweldig de auto verder ook is, hij is me te duur voor wat we hem gebruiken. Helemaal zonder 2e auto lijkt me ook wat onhandig dus t.z.t. eens kijken wat er voor een max. 2500 euro te koop is. Een Cuore, Twingo I met vouwdak of een leuke youngtimer. Kan alle kanten op.

Verder nog weleens aan het kijken voor een opvolger van de Mazda maar die kan ook nog best een paar jaar mee.
Als ik nu wat zou moeten kopen dan heb ik het meeste zin in leuke Golf VII 1.5 TSI R-line of een nieuw type CX-5. Betekent ook rustig 15 mille bijleggen.....

Zijn heus ook nog wel wat twijfels maar rationeel gezien wel het slimste om hem te verkopen. Voor woon-werk verkeer pak ik 9 van de 10 keer de fiets dus in het weekend een keer een ommetje en dan houdt het wel op. Plus ik had in mijn hoofd alweer genoeg plannen om hem mooier en beter te maken en als ik dat ook nog eens op tel dan is dat gewoon zonde.

Dit zou een mooie opvolger van de 6 kunnen zijn. Helemaal geen SUV liefhebber maar dit vind ik een prachtige auto en weer een stuk moderner als de 6. Velgen zijn niet helemaal mijn smaak maar dat is een detail.
Mazda CX-5

Ik heb vorig jaar met de nieuwe CX-5 gereden. Prachtige auto. Als handbak zal ie vast fijn zijn, maar de automaat vond ik erg onrustig. We lopen hier elke pauze langs een Mazda dealer, en die CX-5 is wel érg mooi!

Ik ga zaterdag trouwens voor een Swiftje kijken, voor m'n nichtje. Wel een generatie eerder, zoals jij voor de Civic had. Zo'n Swift Sport vind ik wel wat voor mijn vrouw, maar die krijg ik nooit zo ver helaas...

Eigenlijk een luxeprobleem dus! In jouw situatie zou ik eerst de Swift verkopen en vervolgens nog een tijd blijven doorrijden in de Mazda, maar het is helemaal aan jou! ;)

Terug
Bovenaan