Kritiek op aanbestedingsprocedure politie auto`s.

Rob013 zei:
R-W zei:
Zonder me er erg in verdiept te hebben zeg ik er meteen bij; is het heel raar om me af te vragen waarom men niet het meest geschikte voertuig voor de beoogde taak kiest?

Omdat Henk en Ingrid dan weer gaan zeuren dat hun belastinggeld teveel verkwist wordt. Dit is nou eenmaal veel goedkoper en in principe voldoen VW's prima.

Maar is dat zo? Is een dikke Touareg beter én goedkoper dan bijv een Pajero of een Polo zoveel goedkoper dan een Rio, als ze allemaal tegelijkertijd ingekocht worden? Dat je niet iedereen (ieder korps) zelf laat kiezen kan ik inkomen maar per soort het meest geschikte voertuig inkopen is toch niet zo gek?

Davidoff zei:
The real ZEN zei:
Jij gaat toch niet een C3, C30, Fiesta en Jazz vergelijken met de standaard politie auto, de ****?

De standaard politieauto is tegenwoordig de Touran. Met een enkele Golf Plus als dissonant..

Des te krommer was het om de C3, C30 en dat andere kleingoed aan te voeren (niet door jou maar door Scheur-ijzer). :confused:

@R-W: alles bij één leverancier geeft natuurlijk een grotere kwantumkorting dan verdelen. Hoe juist een verdeel- en heerspolitiek ook zou zijn.

Wie zit er fout eigenlijk? De overheid of PON? Of kunnen we beter het onderzoek afwachten?

R-W zei:
Rob013 zei:
R-W zei:
Zonder me er erg in verdiept te hebben zeg ik er meteen bij; is het heel raar om me af te vragen waarom men niet het meest geschikte voertuig voor de beoogde taak kiest?

Omdat Henk en Ingrid dan weer gaan zeuren dat hun belastinggeld teveel verkwist wordt. Dit is nou eenmaal veel goedkoper en in principe voldoen VW's prima.

Maar is dat zo? Is een dikke Touareg beter én goedkoper dan bijv een Pajero of een Polo zoveel goedkoper dan een Rio, als ze allemaal tegelijkertijd ingekocht worden? Dat je niet iedereen (ieder korps) zelf laat kiezen kan ik inkomen maar per soort het meest geschikte voertuig inkopen is toch niet zo gek?

Dat is zeker niet vreemd, maar je moet ook niet vergeten dat het veel gemakkelijker (en daardoor goedkoper) is als je alles bij een importeur bestelt. Denk dan bijvoorbeeld aan onderhoud en inruil. Uiteindelijk ben je dan goedkoper uit.

En als je de geschiktheid van een voertuig baseert op de kwaliteiten van een specifiek merk... Tsja, dan kom je maar uit bij een merk. En daarom wordt er een onderzoek ingesteld.

Ik heb het allemaal niet gevolgd. Maar volgens mij zijn er maar weinig mensen die nu zo hard lopen te protesteren (niet alleen dit topic) die ook daadwerkelijk de aanbesteding bestudeerd hebben.

Een Europese aanbesteding moet nogal aan wat voorwaarden voldoen. Voldoet deze niet dan kunnen er serieuze sancties volgen.

Al met al vind ik best logisch dat er voor Pon gekozen is. VAG levert op vrijwel elk gebied gewoon een prima model die kan voldoen aan de eisen en ik zou zo snel niet een ander merk weten die het totaal plaatje ook kan invullen.
Nadeel is wel natuurlijk dat PON ook weet dat ze in deze luxe positie zitten. Maar dan nog, ik denk dat uiteindelijk een stuk minder per auto wordt betaald dan dat een partiulier of ander bedrijf dat doet.

@zen, als je er van uit gaat dat die ene leverancier het beste met je voor heeft wel ja. Igv een 'monopolie' is dat niet altijd zeker. Daarnaast zijn er natuurlijk aspecten die niet meteen in geld uit te drukken zijn maar misschien wel meegenomen zouden moeten worden.

HDI110 zei:
Helaas kun je niet zomaar de tekst van de aanbesteding downloaden. Ik was wel benieuwd geweest wat er dan in had gestaan wat het PON achtig maakte.

Als je je even registreert op die site, krijg je de documenten toch wel?

Rob013 zei:
R-W zei:
Rob013 zei:
R-W zei:

Dat is zeker niet vreemd, maar je moet ook niet vergeten dat het veel gemakkelijker (en daardoor goedkoper) is als je alles bij een importeur bestelt. Denk dan bijvoorbeeld aan onderhoud en inruil. Uiteindelijk ben je dan goedkoper uit.

En als je de geschiktheid van een voertuig baseert op de kwaliteiten van een specifiek merk... Tsja, dan kom je maar uit bij een merk. En daarom wordt er een onderzoek ingesteld.
1 woord, schaalvergroting.

Overigens biedt zo'n aanbesteding niet altijd alleen maar voordelen. Maar bij de politie niet meer dan correct. Nu zijn er in elk korps een paar van die uitgerangeerde/weggepromoveerde politie-ambtenaren die van werkgroepje naar werkgroepje hoppen. Taskforce heet dat tegenwoordig geloof ik. Overigens vaak zonder te beschikken over de broodnodige kennis.

B-Real zei:
Al met al vind ik best logisch dat er voor Pon gekozen is. VAG levert op vrijwel elk gebied gewoon een prima model die kan voldoen aan de eisen en ik zou zo snel niet een ander merk weten die het totaal plaatje ook kan invullen.
Nadeel is wel natuurlijk dat PON ook weet dat ze in deze luxe positie zitten. Maar dan nog, ik denk dat uiteindelijk een stuk minder per auto wordt betaald dan dat een partiulier of ander bedrijf dat doet.

Ja goedkoop een auto leveren die dan nog duur uitvalt omdat andere Pon bedrijven die mogen inrichten.

Daewoo-Chevrolet heeft een mooi lijstje gemaakt van bedrijven die ook kunnen wat Pon kan, of nog beter kunnen.

Volstrekt logisch om voor vw te kiezen en ze lenen zich uitstekend om de zuurstok-stickers kwijt te kunnen, zonder al die tierlantijnen en andere designfratsen.

Twix zei:
Maar als ik hoor dat een bedrijf de zwaailampen wel had willen leveren, dan heb je het volgens mij nog niet begrepen. Je moet namelijk het hele pakket zien te leveren. Ik zou zeggen, over een paar jaar is er waarschijnlijk weer een aanbesteding, dus bereid je voor. Sluit een joint venture met andere bedrijven en doe een bod.
Uit de partij die de kritiek levert, maak ik inderdaad op dat het om de levering van een totaalpakket ging: auto's inclusief alles wat er op/in/aan een politieauto moet zitten.

Als je dan begrijpt dat PON niet alleen de importeur van VAG is, maar inmiddels een hele kluwen aan bedrijven heeft ide iets in de automotive-sector doen, begrijp je dat ze inderdaad wel een voorsprong hadden. Ze hebben bijvoorbeeld ook Honac in de holding, een bedrijf dat de complete inrichting van politievoertuigen kan verzorgen. Dat maakt het al wat makkelijker aanbieden natuurlijk, dan wanneer je dat elders in moet kopen of als combi een aanbod in elkaar moet fietsen, waarbij je ook nog alle partijen tevreden stelt.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat PON een voordeeltje heeft ten opzichte van sommige andere potentiele aanbieders. Ze leveren immers al jaren grote aantallen politievoertuigen, hebben daardoor een schat aan inside informatie en weten daardoor vrij goed wat de politie wil. Terwijl je als nieuwe partij nog helemaal uit moet zoeken wat er precies bedoeld wordt met een specificatie. Dan stel je wel eens precies nét niet de goede vragen, waardoor je niet de info krijgt waarop je had gehoopt. Daar is niks geks aan. Maar dat moet je wellicht ook vooral jezelf aanrekenen. Als je in wilt breken in een markt waarvan je weet dat er gewoon een aantal vaste spelers zijn (bij de motoren is dat bijvoorbeeld ook al jaaaaaaaren BMW), dan weet je dat je net een stapje harder moet lopen...

Dat die auto's nu centraal ingekocht worden ben ik een voorstander van. Maar dat je zelf kiest voor een situatie waarin geen concurrentie mogelijk is lijkt me inderdaad ofwel dom ofwel corrupt te noemen.

Overigens vind ik VW geen gekke keuze, maar de Touran en Golf Plus snap ik gewoon echt niet. Vooral de Golf Plus, meer ruimte maar eigenlijk alleen in de hoogte. Waarom heeft een Politiewagen dat nodig? De wegligging zal er in ieder geval niet veel beter op worden. Voor de Touran geldt eigenlijk hetzelfde. Natuurlijk, meer ruimte dan een Golf. Maar dat heb je binnen eigen merk ook in bijvoorbeeld de veel goedkopere Golf Variant of Jetta.

Ik zag vroeger alleen de hondenbegeleiders in een MPV, de Mitsubishi Space Wagon. Zijn opvolger, de Grandis, werd opeens ook massaal gereden als normale surveillancewagen. Nu heb ik zelf wel eens het ongenoegen gehad ten onrechte te mogen plaatsnemen in zo'n voertuig, en het is echt niet alsof die extra ruimte nu nuttig besteed wordt. (n)

bat zei:
Twix zei:
Maar als ik hoor dat een bedrijf de zwaailampen wel had willen leveren, dan heb je het volgens mij nog niet begrepen. Je moet namelijk het hele pakket zien te leveren. Ik zou zeggen, over een paar jaar is er waarschijnlijk weer een aanbesteding, dus bereid je voor. Sluit een joint venture met andere bedrijven en doe een bod.
Uit de partij die de kritiek levert, maak ik inderdaad op dat het om de levering van een totaalpakket ging: auto's inclusief alles wat er op/in/aan een politieauto moet zitten.

Als je dan begrijpt dat PON niet alleen de importeur van VAG is, maar inmiddels een hele kluwen aan bedrijven heeft ide iets in de automotive-sector doen, begrijp je dat ze inderdaad wel een voorsprong hadden. Ze hebben bijvoorbeeld ook Honac in de holding, een bedrijf dat de complete inrichting van politievoertuigen kan verzorgen. Dat maakt het al wat makkelijker aanbieden natuurlijk, dan wanneer je dat elders in moet kopen of als combi een aanbod in elkaar moet fietsen, waarbij je ook nog alle partijen tevreden stelt.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat PON een voordeeltje heeft ten opzichte van sommige andere potentiele aanbieders. Ze leveren immers al jaren grote aantallen politievoertuigen, hebben daardoor een schat aan inside informatie en weten daardoor vrij goed wat de politie wil. Terwijl je als nieuwe partij nog helemaal uit moet zoeken wat er precies bedoeld wordt met een specificatie. Dan stel je wel eens precies nét niet de goede vragen, waardoor je niet de info krijgt waarop je had gehoopt. Daar is niks geks aan. Maar dat moet je wellicht ook vooral jezelf aanrekenen. Als je in wilt breken in een markt waarvan je weet dat er gewoon een aantal vaste spelers zijn (bij de motoren is dat bijvoorbeeld ook al jaaaaaaaren BMW), dan weet je dat je net een stapje harder moet lopen...

Inderdaad, het is gewoon een mooi totaalpakket. Welke ik een andere importeur nog niet zo snel zie doen. De auto's leveren is een ding, maar er komt nog veel meer bij kijken. Ook vraag ik mij af of een andere leverancier het wel veel goedkoper had gekund.

Daarbij weet ik ook uit ervaring dat een Europese aanbesteding iets is dat wettelijk verplicht is bij grote offertes. Maar dat er zeker wel een onofficiële voorkeur is bij 95% van de opdrachtgevers. Daar is in mijn ogen niet zoveel mis mee, maar zo'n aanbesteding moet dan wel voldoen aan de regels en de uiteindelijke keuze dient ook gewoon transparant en goed onderbouwd zijn.

Toch durf ik er wel vergif op in te nemen dat er tzt uit een of ander onderzoek blijkt dat er fouten gemaakt zijn, maar ik denk dat het uiteindelijk toch best een goede keuze is.

Karmann. zei:
Overigens vind ik VW geen gekke keuze, maar de Touran en Golf Plus snap ik gewoon echt niet. Vooral de Golf Plus, meer ruimte maar eigenlijk alleen in de hoogte. Waarom heeft een Politiewagen dat nodig? De wegligging zal er in ieder geval niet veel beter op worden. Voor de Touran geldt eigenlijk hetzelfde. Natuurlijk, meer ruimte dan een Golf. Maar dat heb je binnen eigen merk ook in bijvoorbeeld de veel goedkopere Golf Variant of Jetta.

Ik zag vroeger alleen de hondenbegeleiders in een MPV, de Mitsubishi Space Wagon. Zijn opvolger, de Grandis, werd opeens ook massaal gereden als normale surveillancewagen. Nu heb ik zelf wel eens het ongenoegen gehad ten onrechte te mogen plaatsnemen in zo'n voertuig, en het is echt niet alsof die extra ruimte nu nuttig besteed wordt. (n)

Kijk dat elk korps afhankelijk van specifieke voorkeur van een medewerker iets uit de groep van VW bestelde is logisch.
Maar de Touran is echt verschrikkelijk handig. 5 volwaardige zitplaatsen en de hele achterbak zit vol met uitrusting. In een Golf past dat gewoon net niet en moeten er dus dingen worden weggelaten. Ook iets met maximum laadvermogen.

Trouwens iemand haalt dat lijstje van Daewoo-Chrevrolet aan, maar daar zitten ook een paar merken bij die géén 2 verschillende type busjes kunnen leveren bijvoorbeeld.

En iemand roept dat BMW al jaaaaaaaaren wordt gekozen, logisch als zich steeds alleen maar BMW inschrijft...

Terence zei:
Kijk dat elk korps afhankelijk van specifieke voorkeur van een medewerker iets uit de groep van VW bestelde is logisch.
Maar de Touran is echt verschrikkelijk handig. 5 volwaardige zitplaatsen en de hele achterbak zit vol met uitrusting. In een Golf past dat gewoon net niet en moeten er dus dingen worden weggelaten. Ook iets met maximum laadvermogen.
Waar zijn die zitplaatsen voor nodig dan? Als er 3 agenten in één wagen zitten is het al veel. Voor arrestanten hoef je het ook niet te doen, lijkt me onzin dat die als er al 3 tegelijk in een auto zouden moeten, ook nog comfortabel moeten kunnen zitten. Uitrusting had ik nog willen geloven, maar zoals gezegd is mijn ervaring dat die 'dingen' makkelijk in de kofferbak van een Golf moeten passen.

Clignoteur zei:
HDI110 zei:
Helaas kun je niet zomaar de tekst van de aanbesteding downloaden. Ik was wel benieuwd geweest wat er dan in had gestaan wat het PON achtig maakte.

Als je je even registreert op die site, krijg je de documenten toch wel?

Oh vast wel. Maar ik voel me niet geroepen om het werk van de rechter nog eens dunnetjes over te doen.
't verbaasd me wel (of eigenlijk ook weer niet :() dat er zo weinig detail over het onderwerp te vinden is. Kennelijk schrijft iedereen er maar wat op los of verzinnen ze zelf een hypothetisch geval van wat er in de aanbesteding gestaan zou kunnen hebben.

Terence zei:
Trouwens iemand haalt dat lijstje van Daewoo-Chrevrolet aan, maar daar zitten ook een paar merken bij die géén 2 verschillende type busjes kunnen leveren bijvoorbeeld.

Blijven over:
Citroën: 4 busjes (Nemo, Berlingo, Jumpy, Jumper)
Fiat: 4 busjes (Fiorino/Qubo, Doblò, Scudo, Ducato)
Ford: 2 busjes (Transit/Tourneo Connect, Transit/Tourneo)
Mercedes-Benz: 2 busjes (Vito/Viano, Sprinter)
Nissan: 3 busjes (NV200, Primastar, NV400)
Opel: 3 busjes (Combo, Vivaro, Movano)
Peugeot: 4 busjes (Bipper, Partner, Expert, Boxer)
Renault: 3 busjes (Kangoo, Trafic, Master/Mascott)
(Volkswagen: 3 busjes [Caddy, Transporter/Multivan, Crafter])

Alleen Toyota/Suzuki en Hyundai zijn afgevallen, die heeft alleen de Hiace. Verder heeft Mercedes-Benz (nog) geen kleine koeriersauto/ludospace. Over een paar jaar volgt wel een afgeleide van de volgende generatie Renault Kangoo.

De keuze voor Volkswagen is niet onlogisch of zo, maar acht andere merken hebben voor elk Volkswagen model een alternatief. Ik kan me best voorstellen dat PON het beste aanbod heeft gedaan. Echter:

Het bedrijf PON had wel alle juiste informatie. De overheid wilde die informatie niet delen met andere auto-importeurs

Dat laatste zou natuurlijk niet mogen kunnen, dus moet het onderzoek maar uitwijzen wie er gelijk heeft.

Reacties op Autoblog.nl: https://www.autoblog.nl/aanschaf-politieautos-onderzocht-speelde-pon-vals
Dit soort contracten worden op de golfbaan geregeld. Ik geloof niets van die aanbesteding. Er zal best een vriendschappelijk dan wel zakelijk contact zijn tussen een hoge ambtenaar en iemand bij Pon.

Klopt. Zo doet Pon dat. Wist je dat ze een eigen cruise schip hebben? Inkopers van de overheid erop, paar dames van plezier, champagne, en op naar Monaco! Welkom in de wereld van aanbestedingen…

Dat laatste heb ik ook al eerder gehoord. Weinig reden om aan te nemen dat het niet zo is gebeurd.

HDI110 zei:
Oh vast wel. Maar ik voel me niet geroepen om het werk van de rechter nog eens dunnetjes over te doen.
't verbaasd me wel (of eigenlijk ook weer niet :() dat er zo weinig detail over het onderwerp te vinden is. Kennelijk schrijft iedereen er maar wat op los of verzinnen ze zelf een hypothetisch geval van wat er in de aanbesteding gestaan zou kunnen hebben.

Ik heb gisteravond ook even geprobeerd het een en ander op te zoeken, maar dat liep op niets uit.

Nogmaals, dat Pon een voorsprong heeft is logisch, maar als anderen echt succesvol willen zijn op de nieuwe markt, moeten ze, zoals ik al eerder zei hun best doen en zorgen dat ze de benodigde spullen inderdaad kunnen leveren. Dat alles bij een bedrijf vandaan moet komen is geen gek idee, anders moet politie organisatie zelf zorgen dat er een kale auto naar een inbouwer voor de radio gaat, vervolgens naar de zwaailichtenboer en dan nog naar een plakker voor de strepen. Pon kan dat blijkbaar allemaal zelf.

Ik hoor niemand nog klagen over het 'monopolie' van BMW, of is dat contract niet lucratief genoeg?

Daewoo-Chevrolet zei:
Reacties op Autoblog.nl: https://www.autoblog.nl/aanschaf-politieautos-onderzocht-speelde-pon-vals
Dit soort contracten worden op de golfbaan geregeld. Ik geloof niets van die aanbesteding. Er zal best een vriendschappelijk dan wel zakelijk contact zijn tussen een hoge ambtenaar en iemand bij Pon.

Klopt. Zo doet Pon dat. Wist je dat ze een eigen cruise schip hebben? Inkopers van de overheid erop, paar dames van plezier, champagne, en op naar Monaco! Welkom in de wereld van aanbestedingen…

Dat laatste heb ik ook al eerder gehoord. Weinig reden om aan te nemen dat het niet zo is gebeurd.

Als dat waar is, zou het uit onderzoek naar voren moeten komen en zullen we zien wat de consequenties zijn voor de betrokkenen. Ik ben benieuwd...

Bij een aanbesteding kan je geen voorsprong hebben omdat je toevallig al eerder geleverd zou hebben. Dat telt niet mee.

Nee, maar je hebt als bedrijf wel meer kennis / ervaring dan de concurrent. Dus dat kan je gebruiken om een mooi aanbod in elkaar te zetten.

Dat valt tegen. Je moet op diverse vlakken 'scoren'. De prijs is daar een gedeelte van. Elke aanbesteding is van voren af aan beginnen.

Dan werkt het bij een aanbesteding voor de overheid blijkbaar anders dan bij bedrijven onderling.

Ook hier de vraag los van de uitkomst van het onderzoek (da's een detail natuurlijk o_O): zijn zij nou zo slim of zijn "die anderen" nou zo dom?

Ik kan me niet voorstellen dat het besluit op de golfbaan is genomen. Geen enkele ambtenaar wil zijn vingers branden aan zoiets. Er is meestal ook een beoordelingsteam dat de offertes op alle eisen en wensen beoordeelt, meestal door op een groot aantal vlakken punten toe te kennen. Je moet in die puntentelling behoorlijk sjoemelen en het hele beoordelingsteam in je complot hebben om de uitkomst echt drastisch te veranderen.

Dit verhaal kan alleen maar waar zijn als je een aantal dingen gelooft:

- er zijn een paar ambtenaren en of politici die dit allemaal KUNNEN bepalen EN zich laten omkopen..
.. dit is Nederland.. niet een of ander Oostblokland..
- dat Pon vals speelt. Een groot risico voor een project met kleine marges. We zien allemaal wat voor enorme boetes er worden uitgedeeld tegenwoordig voor bedrijven die zich niet aan de regels houden.

Persoonlijk zou ik overigens graag een grotere verscheidenheid aan politie auto's zien, maar dat zal wel weer meer kosten..

Corruptie is onwaarschijnlijk, maar zeg niet dat het in NL niet voorkomt. Ik denk dat pon weinig kwalijk te nemen is, als er wat verkeerd is gedaan is zal het wel een agent zijn geweest die te makkelijk ja heeft heeft gezegd.

voiture zei:
Bij een aanbesteding kan je geen voorsprong hebben omdat je toevallig al eerder geleverd zou hebben. Dat telt niet mee.

't kan meetellen als er een eis ligt dat je al x keer vaker een opdracht van een bepaalde grootte hebt moeten uitvoeren of als je een bepaalde omzet gedraaid moet hebben. Verder niet nee.

Wel kunnen fouten die je in het verleden gemaakt hebt leiden tot een aanscherping op punten in een nieuwe aanbesteding.

Twix zei:
Dan werkt het bij een aanbesteding voor de overheid blijkbaar anders dan bij bedrijven onderling.

Dat durf ik niet te bevestigen of te ontkennen. Maar ik krijg wel de indruk dat prijs niet meer zo vaak de doorslaggevende factor is als vroeger. Ook de overheid begint wel in te zien dat alleen maar selecteren op prijs lang niet altijd betekent dat de burger de gewenste service krijgt.

Ik denk dat in tijden van recessie de prijs juist weer meer een doorslaggevende factor is dan vroeger.

Even wat feiten: alle aanbestedingen van de overheid worden gepubliceerd op de volgende website: www.aanbestedingskalender.nl. Het is even speuren en het juiste zoekwoord gebruiken, maar je zou alles over de gewraakte aanbesteding moeten kunnen vinden.

O.a. de politie is vrijgesteld van BPM en wegenbelasting voor de auto's die als politieauto herkenbaar zijn. Wordt zo'n auto binnen een bepaalde termijn ( volgens mij 3 jaar) verkocht dan moet over de resterende tijd alsnog BPM afgedragen worden. Dat geldt ook als een auto totall loss gereden worden. Dan moet over de waarde van het wrak nog BPM betaald worden.

Pon is (mede)eigenaar van Honac uit Apeldoorn. Honac levert politieapparatuur en bouwt o.a. politievoertuigen in. Honac is dus concurrent van de Tomar, waarvan de directeur in Tweevandaag de juistheid van de aanbesteding ter discussie stelde.

Volgend jaar hebben we landelijke politie en bestaan er dus geen afzonderlijke korpsen meer die zelf hun eigen spulletjes kunnen kopen

Je kunt je het volgende afvragen: is er sprake van broodnijd om dit aan de kaak te stellen en waarom hebben een aantal andere fabrikanten, die ook de totale range van de aanbesteding zouden kunnen leveren (er zijn genoeg voorbeelden genoemd), niet hebben ingeschreven of zich hebben teruggetrokken.

Tot slot wat feiten betreft: Een aantal jaren geleden heeft VW/PON een aanbesteding verloren, door in te schrijven met auto's die niet aan het aan van eisen
voldeden. Korpsen die toen met VW reden moesten omschakelen. VW meende op grond van historie toch mee te mogen doen, maar de rechter gaf de overheid gelijk. Kennelijk heeft VW daar zijn lesje uit geleerd en het bij volgende aanbestedingen grondiger aangepakt.

Ondanks dat zelf VW rijd heb ik geen mening over het feit of het de juiste auto's zijn. Autorijden is emotie en dat is voor iedereen anders.
Ik heb wel een idee over waar een politieauto aan zou moeten voldoen:
minstens 240 km/h
geschikt voor ruig terrein en dus uitgerust met 4w drive met hoge en lager gearing
voorzien van alle moderne technieken, zoals parkeerhulp, zelfdenkende remmen
emissieneutraal
belangeloos ter beschikking gesteld door de fabrikant ivm hoge reclamewaarde.

Volgens mij is deze auto niet leverbaar.

Golfje2000 zei:
(...)
Ondanks dat zelf VW rijd heb ik geen mening over het feit of het de juiste auto's zijn. Autorijden is emotie en dat is voor iedereen anders.

Een agent is toch aan het werk? Moet daar ook emotie bij? Heb trouwens nog nooit een agent gezien met emotie, dus halen ze het ook niet uit de huidige wagens.

Ik heb wel een idee over waar een politieauto aan zou moeten voldoen:
minstens 240 km/h
geschikt voor ruig terrein en dus uitgerust met 4w drive met hoge en lager gearing
voorzien van alle moderne technieken, zoals parkeerhulp, zelfdenkende remmen
emissieneutraal
belangeloos ter beschikking gesteld door de fabrikant ivm hoge reclamewaarde.

Volgens mij is deze auto niet leverbaar.

Voor de huis-tuin-keuken patrouilles, heb je genoeg aan een Golf Plus of Touran. We zitten niet in Amerika, waar elke minuut een achtervolging is met 200+km/h

Zelfdenkende remmen? Zijn dat diezelfde als op de Volvo's van het KLPD?

Agent; "Moet hard remmen"!
Volvo; "denk het niet!"

Ja, toen heeft Volvo maar de koeling aangepast en remblokken uit de racerij gemonteerd.

Voor de snelle VROS, hebben ze toch Audi's en GTi's, aldannniet ook nog even gechipt. Die Audi's zijn quattro, maar inderdaad niet erg geschikt voor offroad, al betwijfel ik hoe vaak je offroad moet gaan.

Over de kritiek op de aanbesteding; Ja het is iets van PON, dus dat moet wel list en bedrog zijn. Algemeen bekend, dat de auto's van VAG op alle vlakken mega-problemen hebben ondanks dat ze premium zouden zijn. Heb je problemen, stuurt PON je het standaard briefje "Van die klacht hebben we nog nooit gehoord. Succes met Uw afwikkeling". Dus nu dit, kan gewoon niet kloppen. :rolleyes:

Karmann. zei:
Corruptie is onwaarschijnlijk, maar zeg niet dat het in NL niet voorkomt. Ik denk dat pon weinig kwalijk te nemen is, als er wat verkeerd is gedaan is zal het wel een agent zijn geweest die te makkelijk ja heeft heeft gezegd.

Och, dat komt in Nederland vaak genoeg voor. Niet alleen Camiel-achtige constructies (van minister van vervoer naar KLM), maar ook bij aanbestedingen. Maar goed, ik wil gerust dit onderzoek afwachten. Natuurlijk is het handig dat PON van auto tot politieauto in zijn geheel kan verzorgen, wel vrees ik dat dit zijn invloed zal hebben op de marges die gepakt worden. Dat acht ik kwalijk, maar daar ik er geen bron voor heb acht ik vooralsnog enkel deze gedachte als kwalijk.

Dat is ook het probleem denk ik. Ook al is er niets aan de hand, de schijn van belangenverstrengeling zou voorkomen moeten worden. Anders was dit onderzoek dat uiteindelijk van onze belastingcentjes betaald wordt ook nergens voor nodig geweest.

JPeG zei:
Voor de snelle VROS, hebben ze toch Audi's en GTi's, aldannniet ook nog even gechipt. Die Audi's zijn quattro, maar inderdaad niet erg geschikt voor offroad, al betwijfel ik hoe vaak je offroad moet gaan.
. :rolleyes:

Golfjes zijn nog de 6 cilinders en hebben dus een Haldex koppeling, net als de A3`s.

Volgens mij gaat het om deze: EG-AANBESTEDING nr. 2010/ S 100 – 151 594 even googlen met site:aanbestedingskalender.nl erachter en je komt wat documenten tegen, waaronder bezichtigingen en namen van de betreffende bedrijven.

Even een mailtje gestuurd ook naar dhr. van Hoeven van Tomar:
Geachte heer van Hoeven,

Hulde voor uw moedige optreden in het TV-programma EénVandaag. Ambtenaren met hoge vriendjes zijn niet altijd mensen die je onvoorbereid/zonder diepe zakken op de tenen wil trappen. Het dossier van Jan Poot is hier een lichtend voorbeeld van.
Dat er een zweem van gesjoemel rond de inkoop van de politie hangt wisten we uiteraard ook al door de "pepperspray affaire".

Waar ik benieuwd naar ben is wat er specifiek in de aanbesteding is geschreven waardoor alleen PON hier zo goed uit kwam. Enig onderzoek leverde mij documenten op over EG-AANBESTEDING nr. 2010/ S 100 – 151 594. Klopt het dat dit de betreffende aanbestedingsprocedure is m.b.t. de uitzending van EénVandaag? En beschikt u over de eigenlijke aanbesteding? Mits u vrij bent deze te publiceren, dan zou ik deze graag van u ontvangen. Zelf kwam ik alleen NVI's (Nota van Inlichtingen) tegen en bezichtigingsschema's.

Met vriendelijke groet,
Henk de Vries

Ik ben benieuwd om te zien of de dubbele kopppeling de concurrentie heeft genekt!

Karmann. zei:
Terence zei:
Waar zijn die zitplaatsen voor nodig dan? Als er 3 agenten in één wagen zitten is het al veel. Voor arrestanten hoef je het ook niet te doen, lijkt me onzin dat die als er al 3 tegelijk in een auto zouden moeten, ook nog comfortabel moeten kunnen zitten. Uitrusting had ik nog willen geloven, maar zoals gezegd is mijn ervaring dat die 'dingen' makkelijk in de kofferbak van een Golf moeten passen.
JOUW ervaring????

Oow dus je bent politieagent?
Jij weet dus uit ervaring wat voor uitrusting er mee gaat in een pitauto?? Naast de uitrusting die mee gaat kan ik je vertellen dat het met zijn drieen naast elkaar achterin met koppel om(vuurwapen, handboeien, pepperspray, etc.) en daarnaast nog je wapenstok en eventueel een vest aan erg krap wordt. Comfortabel is niet nodig volgens jou. Gelukkig ben jij niet leidend en hebben we ook nog arbo wetgeving.
Dus volgende keer je mening niet brengen alsof het feiten zijn.

Daarentegen hoeft niet iedere pitauto met volledige uitrusting uitgerust te worden.
Dus een officier van dienst zou prima uit de voeten kunnen met een Polo Bluemotion.

In mijn dorp reed vorig jaar nog een VW Fox politie-auto rond :confused:

meeuw zei:
In mijn dorp reed vorig jaar nog een VW Fox politie-auto rond :confused:

What's next? Een fiets met met een plastic kaartje tussen de spaken voor een klapper geluidje en een sirene op batterijen aan het stuur? Of moet 'ie de sirenegeluiden zelf maken?

Wat mij betreft dwingt zoiets altijd nog meer respect af:
dodge_charger_police_car.jpg

In Frankrijk rijden ze ook met Clio's. Voor regulier parkeerbeheer, sluitingswethandhaving voldoen dat soort auto's (net als een Fox) prima. Eerder in dit topic wordt er weer geleuterd dat een Touareg veeeeeeeel te duur is. Het is ook nooit goed. Maar goed, dit is dan ook Nederland.

Jaren geleden reed de politie hier bij ons in mat-zwarte VW Transporters ( dacht de T4 ), die dingen waren pas stoer, kwam echt wat aanrijden dan, zaten volgens mij ook niet echt van die uitgebreidde strepen op, gewoon helemaal mat-zwart met blauwe balken op het dak en een paar "Politie" stickers erop. Heb nog gezocht of ik een foto kon vinden maar helaas. Wat mij betreft mag de Politie heus wel in een beetje dikke auto's rijden, wordt nooit echt zachtzinnig mee gedaan en een beetje "intimidatie" kan ook geen kwaad.

Ze kunnen het beter meteen goed doen :D
92045076_3dd9b914a7.jpg

92044999_c594d61e26.jpg

Bloedmooi, en erg vet als je het mij vraagt :) Met zulke wagens zouden ze in elk geval de achtervolging niet meer hoeven staken als het een beetje spannend wordt. Parkeren is natuurlijk wel een uitdaging met Nederlands formaat parkeerplaatsen...

Maar serieus, ik vind dat de politie echt wel naar zijn imago moet kijken. Volvo's passen daar wat mij betreft prima bij, en Audi's ook als het per se Duits moet zijn. Maar politie in een Golfje? Nee, dat past niet, en dwingt zeker geen respect af... Het geeft zelfs een beetje het idee dat je met een beetje auto wel kunt ontkomen als je echt iets te verbergen hebt.

Edit: Het kán dus wel... (kwijl, kwijl)
Chevrolette_Corvette.jpg

Die Corvette was een 1 april grap.

Overigens, met een Amerikaan schieten we hier ook niet veel op, ga je achter benzinedieven aan, kom je zelf met een lege tank te staan. :)

§anitarium zei:
@ TL: Waar is "hier bij ons"? Was het zo'n busje:

35k5pao.jpg

Dat lijkt er wel heel erg veel op inderdaad, in gedachten was die alleen nog wat stoerder, dit is ook een meer-persoons uitvoering natuurlijk.

Hier bij ons is in Dordrecht en aan deze foto te zien kan deze zo te zien best wel eens genomen zijn voor het station in Dordt.

Weet wel dat er toen echt hele hordes van die dingen rondreden.

Terug
Bovenaan