Kritiek op aanbestedingsprocedure politie auto`s.

De Schaduw zei:
Anonieme bronnen. Bestaan bij bosjes.

Op een discussie-gevoelig podium als dit is et echter een dooddoener.

"Ik heb gehoord van mijn bron dat er helemaal niks aan de hand is. Pure spraakverwarring".

Dat werk.

Interessant artikel.. ook hoe dat journalistiek is opgebouwd..

In de 1e alinea wordt het begrip agenten gehanteerd.. terwijl in de slot alinea het juiste begrip 'politiefunctionarissen' gebruikt wordt.

Want de beste agent, 'het blauw op straat' is echt niet direct betrokken bij dergelijke praktijken.. Dat zijn toch 'de ambtenaren' op een kantoor die 'toevallig' voor de politieorganisatie werken..

Overigens, heb ik wel altijd moeite met mensen die zelf aan het spel hebben meegedaan en daarvoor nu 'uit de school klappen' in een soort 'klokkenluiders rol'. Zal de VK eens gaan kopen.

Ik heb het artikel gelezen, via Blendle.
Zoals verwacht.. iemand is tot inkeer gekomen en wil nu de 'ethicus' uithangen..
Artikel klopt ook niet helemaal.. naar mijn idee.. In het begin schrijft de journalist dat de beste man (de ex-wapenhandelaar) de betrokken 'omgekochte' ambtenaar bijna nooit zag.. aan het eind van het artikel blijkt dat hij de betreffende agent, samen met de NL wapenhandelaarster, begeleidt heeft op een wapenbeurs in Amerika..:rolleyes:
[size=x-small]okay, het woord bijna laat ruimte over tot een dergelijke ontmoeting.. al maak je mij niet wijs dat op dergelijke beurzen zo'n setting 'dagelijkse praktijk was of is'[/size]

Zes ambtenaren vervolgd voor corruptie met politie- en legerauto´s

Het Openbaar Ministerie gaat twee politiemensen en vier ambtenaren van Defensie vervolgen voor corruptie. Volgens het OM hebben ze gesjoemeld bij de aanbesteding van duizenden politieauto's en auto's voor het leger.

In de zaak zijn nog 41 andere verdachten. Het zijn onder meer directeuren en accountmanagers van bedrijven die de ambtenaren hebben omgekocht. De verdachten werkten voor Volkswagen, Peugeot en Renault en voor een aantal leasemaatschappijen.

Cruise op de Middellandse Zee

De onderzoeken naar de bedrijven lopen nog. Het Openbaar Ministerie beslist later of die 41 verdachten worden vervolgd.

De bedrijven hebben de ambtenaren voordeeltjes gegeven, zoals gratis winterbanden, korting op het onderhoud van hun auto en op de huur of lease van auto's. De zes ambtenaren kregen ook buitenlandse reizen aangeboden, zoals cruises op de Middellandse Zee.

3000 auto's

Met die cadeaus hebben de bedrijven grote invloed bij de aanbestedingen gekocht, zegt het OM. Met de contracten waren honderden miljoenen euro´s gemoeid. Het ging om bijna 1700 auto´s voor de politie en ruim 1300 auto´s voor Defensie.

Naar aanleiding van eerdere berichten over de corruptie legde toenmalig minister Opstelten de aanbesteding stil. Hij begon een nieuwe aanbesteding voor de levering van politieauto´s, omdat er "de schijn van integriteitsschending" was.
https://nos.nl/artikel/2046229-zes-ambtenaren-vervolgd-voor-corruptie-met-politie-en-legerauto-s.html

We gaan het zien. Wel schandalig als ze daadwerkelijk schuldig zijn. De aanbieders tot daar aan toe, maar de ambtenaren dienen gewoon de beste spullen te kopen voor de mensen in het veld. Indien ze dit nagelaten hebben, geef ze wat mij betreft maar een stevige douw.

Het feit dat de aanbieder dit soort stunts uithaalt betuigt dat het niet echt zuivere koffie is. Maarja ze kunnen ook niet anders, gezien het feit dat de kwaliteit hard achteruit gaat proberen ze zo alsnog veel auto's te slijten

Boppie zei:
De aanbieders tot daar aan toe, maar de ambtenaren dienen gewoon de beste spullen te kopen voor de mensen in het veld. Indien ze dit nagelaten hebben, geef ze wat mij betreft maar een stevige douw.

De aanbieders tot daar aan toe? In een aanbestedingsprocedure gelden de regels voor de ene partij wel, maar voor de andere partij niet of minder...?

P. Klieder zei:

Uit dat artikel:

"Het interne onderzoek staat los van het toen al lopende onderzoek van de Rijksrecherche. Op basis daarvan werd in juli besloten dat twee inkopers van de politie en vier ambtenaren van Defensie worden vervolgd voor corruptie bij de aanbesteding van voertuigen."

Dus intern onderzoek concludeert dat er geen redenen zijn voor verdere stappen..

Dit beslaat dan niet dezelfde medewerkers als in het Rijksrecherche onderzoek, neem ik aan?

Geen idee. Je hoort er ook heel weinig over. En nu dit bericht. Blijkbaar is het meer een storm in een glas water dan dat PON de volledige inkooptop van de politie kosteloos naar de hoeren heeft gestuurd.....

Maar gelukkig bepalen we zelf de waarheid hier op het forum :T

Pfoei...gelukkig hoor.

Durashift heeft gelijk zo te lezen. Dit lijkt mij meer een onderzoek naar de hele organisatie om te kijken of er niet meer aan de hand is.

Er loopt nog steeds een strafrechtelijk onderzoek naar 6 mensen inzake de aanbesteding van voertuigen voor Politie en Defensie. Ik noem dat geen storm in een glas water. Er is veel geld gemoeid met de aanbestedingen voor de politiewagens en de wagens voor Defensie.

Door de uniformering verdwijnt er weer een serie unieke politieauto's:

[size=x-large]Na 70 jaar einde aan Haagse politiejeeps[/size]

DEN HAAG - De Haagse politie is het enige korps in Nederland met ME-jeeps, maar binnenkort komt daar een einde aan. De jeeps moeten weg omdat de Nationale Politie wil dat alle korpsen in dezelfde voertuigen gaan rijden. En dat betekent dat de politiejeeps na zeventig jaar uit het Haagse straatbeeld zullen verdwijnen. De Haagse Mobiele Eenheid heeft veertien jeeps die maar zelden worden gebruikt. 'Met voetbalrellen, grote demonstraties, grote calamiteiten', zegt ME-coordinator Alfred Blaak. De laatste keer dat ze de garage uitkwamen, was vorig jaar zomer, bij de rellen in de Haagse Schilderswijk. 'De jeeps zijn perfect voor het uit elkaar drijven van grote groepen. Je bent flexibel, snel en stoepranden en tramrailsen zijn geen probleem', zegt Blaak. Hij neemt met pijn in zijn hart afscheid van de veertien terreinwagens.

Boek over jeeps
De Haagse autoliefhebber Jan Hogendoorn en oud-politieman Hans van Wingerden hebben een boek geschreven over de geschiedenis van de politiejeeps. Zo'n zeventig jaar geleden, vlak na de oorlog, kwamen de eerste naar Nederland. 'Er was hier een tekort aan voertuigen, maar de Canadezen en de Amerikanen lieten heel veel militaire voertuigen achter. Vanuit Frankrijk kwamen de eerste jeeps naar ons land', zegt Hogendoorn. Een groot deel kwam terecht in Den Haag. 'In de zomer werden ze gebruikt op het strand, maar we reden er ook gewoon mee door de stad. Dat was echt geweldig', zegt Van Wingerden. Hij werkte veertig jaar bij de Haagse politie en reed regelmatig in een jeep.

Verstoffen in de garage
Maar aan alles komt een eind; volgend jaar gaan de jeeps eruit. 'De Nationale Politie wil een uniform wagenpark. We krijgen flexvoertuigen, die lijken op ME-bussen, maar dan kleiner', zegt Blaak. Wat er precies met de jeeps gaat gebeuren is nog onduidelijk. Het zou kunnen dat ze via domeinen per opbod worden verkocht. Blaak: 'Dan heb je een leuke wagen; er staat 11.000 kilometer op de teller. Deze jeeps zijn twaalf jaar oud. En het zijn echt geweldige wagentjes.' Of de jeeps echt in particuliere handen komen, is nog onzeker. Het zou ook kunnen dat ze naar het leger gaan. Tot het zo ver is, staan de veertien wagens te verstoffen in de parkeergarage op het oude hoofdbureau in Den Haag.
3089371.jpg
https://www.omroepwest.nl/nieuws/3089321/Na-70-jaar-einde-aan-Haagse-politiejeeps

Waarschijnlijk nog prima voertuigen die moeten wijken voor een bedrag waar je misschien net 1 nieuwe voor kan kopen.....de reden vind ik persoonlijk nogal dom overkomen. Goede spullen weggooien omdat het er allemaal hetzelfde uit moet zien.

Een uniform wagenpark... in/rond Den Haag rijdt er nog van alles rond. Toyota HiLuxen van de stranddienst en LandCruisers voor de paardentrailers, Volvo XC70's van de arrestatieteams, Opel Movano's van technische ondersteuning o.i.d., Mercedes Sprinters van de VOD... :rolleyes:

Wouter82 zei:
Een uniform wagenpark... in/rond Den Haag rijdt er nog van alles rond. Toyota HiLuxen van de stranddienst, Volvo V70's van de arrestatieteams, Opel Movano's van technische ondersteuning o.i.d., Mercedes Sprinters van de VOD... :rolleyes:

Tja, er zijn omwille van de functie uitoefening(en) altijd wel uitzonderingen op beleid mogelijk.. toch? ;)

Op zich staat uniformiteit in dit geval ook meer voor 'uniformiteit per taakgebied'.. Dus, inderdaad opvallende V70's voor 'de zwaardere taken / snelwegpatrouille etc'. Die voertuigen kunnen best onder de landelijke eenheid vallen en dus wellicht veel vanuit Waddinxveen naar de Hofstad rijden..

MB Sprinters voor de VOA.. die je zie je door het hele land. Wat ook de bedoeling is.. zo kan je onderling uitwisselen..

Maar goed, met de 'discussie' over de aankomende aanbesteding voor diesel voertuigen voor de politie kan e.e.a. wel weer anders lopen..

Boppie zei:
Waarschijnlijk nog prima voertuigen die moeten wijken voor een bedrag waar je misschien net 1 nieuwe voor kan kopen.....de reden vind ik persoonlijk nogal dom overkomen. Goede spullen weggooien omdat het er allemaal hetzelfde uit moet zien.

Nou ja, vooral sentiment denk ik.. dat er niet 'wederom Jeeps aangeschaft mogen worden'.. Want met 14 jaar oud zijn ze vermoedelijk economisch wel afgeschreven en zat vervanging er toch wel in..
Daarbij.. hoe kosteneffectief is het om dergelijke voertuigen zo weinig te benutten per jaar?
Dan lijkt mij de aanschaf van een 'flexibel' voertuig dat je iedere week de garage uit kan sturen een betere besteding.

Ik lees dat ze er krap 11.000km op hebben zitten, nu zal er ongetwijfeld onderhoud nodig zijn, maar de wagens zijn al betaald. Als ze verder in goede conditie verkeren, waarom dan niet houden. Afgeschreven zijn ze al, en wat zullen zulke wagens verder nog kosten. Vervangen betekend veel geld uitgeven. Als ze versleten zijn, prima, maar zoals ik het lees zijn deze wagens nog prima inzetbaar.

Überhaupt zijn deze voertuigen zo afwijkend en niet meer van deze tijd dat het al jaren geleden had moeten wijken. Nu eindelijk de knoop doorgehakt.

Als ze op de vloer goed ingezet kunnen worden bij bijvoorbeeld genoemde rellen...waarom dan afstoten.

De reden dat het afwijkend is en niet meer van deze tijd vind ik makkelijk dan. Inzet telt, als politieagenten op pad moeten, dan moet dat met het beste materiaal voor de taak gebeuren. Je kijkt naar een behoefte per korps naar mijn mening.

Boppie zei:
Ik lees dat ze er krap 11.000km op hebben zitten, nu zal er ongetwijfeld onderhoud nodig zijn, maar de wagens zijn al betaald. Als ze verder in goede conditie verkeren, waarom dan niet houden. Afgeschreven zijn ze al, en wat zullen zulke wagens verder nog kosten. Vervangen betekend veel geld uitgeven. Als ze versleten zijn, prima, maar zoals ik het lees zijn deze wagens nog prima inzetbaar.
Eens. Of misschien eerst de helft verkopen. Waarom ineens alles weg? En gebruik deze ook gewoon eens wat vaker in de stad, ze staan er toch...

Prima dat ze eruit gaan. Ik proef in het nieuwsbericht dat het ooit als "leuk voor erbij" is begonnen en dat ze dus nooit heel veel gebruikt zijn, weg ermee dus en voertuigen nemen die breder inzetbaar zijn. Sterker nog, vervangen hoeft niet eens want die auto's zijn er al lang (gezien het beperkte gebruik in de afgelopen jaren).
Ondanks dat de auto's al lang zijn afgeschreven zijn kosten deze auto's veel meer aan onderhoud en vooral brandstof dan een gemiddelde VW. Wat kun je verder met zo'n auto? Een achtervolging zijn ze niet geschikt voor, vervoeren van arrestanten gaat niet lukken etc.

Boppie zei:
Heb je ook gelezen wanneer ze ingezet worden?

De laatste keer dat ze de garage uitkwamen, was vorig jaar zomer, bij de rellen in de Haagse Schilderswijk. 'De jeeps zijn perfect voor het uit elkaar drijven van grote groepen. Je bent flexibel, snel en stoepranden en tramrailsen zijn geen probleem', zegt Blaak

voor een dag in het jaar ga je toch geen 14 auto's aanhouden?

Precies, onzin om daar zoveel auto's voor aan te houden.

Voor het uiteen drijven van groepen mensen hebben ze ook ongetwijfeld andere voertuigen die dat prima kunnen, evenals voor stoepranden en tramrails. Ik kan me overigens niet voorstellen dat agenten hun Touran niet gewoon tegen een stoeprand omhoog knallen, daarvoor hoef je echt niet speciaal een Jeep te hebben.

Eigenlijk is het nog gek dat er zoveel aandacht aan geschonken wordt. Ik zou ze zonder er al te veel aandacht aan te schenken bij de Domeinen gedumpt hebben, elke stuiver die het oplevert is winst.

Met deze redenering kan je er een hoop uitschoppen. Veel materiaal voor bijzondere calamiteiten komt maar weinig van zijn plaats af.

Crashtenders e.d. Materiaal wat maar zelden echt ingezet wordt. Veel materiaal wordt niet ingezet, maar het is prettig als het voorhanden is als het wel misgaat.

En als we de andere kant op redeneren hebben we een heel groot voertuigenpark voor allemaal specifieke calamiteiten. Wat is er mis met voertuigen die breed inzetbaar zijn en inderdaad enkele specifieke voertuigen waar een normale politiewagen niet aan kan voldoen?

De genoemde Jeeps vallen wat mij betreft echt in de categorie "nice to have" en hebben weinig toegevoegde waarde (wat ook wel blijkt uit het gebruik van de wagens).

Dat zijn nu zaken waarvan ik liever zie dat die door de mensen in het veld afgewogen worden. Hebben ze toegevoegde waarde bij een bepaalde inzet of niet. Je kan niet veel opmaken uit het gebruik van wagens in dit soort gevallen, wel waar je ze voor in kan zetten. En als Den Haag deze voertuigen goed kan gebruiken mocht het misgaan qua rellen, waarom moeten ze dan weg.

Anders gezegd, ze zijn betaald en indien ze lokaal nuttig geacht worden als de stront aan de knikker is....waarom moet het dan weg alleen omdat ze bij wijze van spreken niet het juiste logo op de grille hebben.

Anders gezegd, ze zijn betaald en indien ze lokaal nuttig geacht worden als de stront aan de knikker is....waarom moet het dan weg alleen omdat ze bij wijze van spreken niet het juiste logo op de grille hebben.

economisch afgeschreven en amper inzetbaar. lijkt mij niet meer dan logisch dat dan gezocht wordt naar een voertuig dat breder inzetbaar is.

Carfanatic zei:

economisch afgeschreven en amper inzetbaar. lijkt mij niet meer dan logisch dat dan gezocht wordt naar een voertuig dat breder inzetbaar is.

Precies. Dat stilstaan is overigens ook niet gratis. Neem aan dat ze wel goed onderhouden werden. Anders kan je ze niet eens inzetten. Mensen denken dat die auto's daar gratis staan.

Dat stilstaan gratis is zal je mij niet horen zeggen. Wel dat het voertuigen zijn die qua afschrijving klaar zijn en nog in schijnbaar goede staat zijn en goed inzetbaar zijn bij rellen e.d.

En als ik dan de reden lees, dan vind ik het een slechte reden. Je kijkt naar wat een voertuig kan en of het voertuig nuttig is in bepaalde situatie`s. En van veel voertuigen hoop ik dat ze gewoon op hun plek blijven. Dat betekend dat alles ok is.

Boppie zei:
Dat stilstaan gratis is zal je mij niet horen zeggen. Wel dat het voertuigen zijn die qua afschrijving klaar zijn en nog in schijnbaar goede staat zijn en goed inzetbaar zijn bij rellen e.d.

En als ik dan de reden lees, dan vind ik het een slechte reden. Je kijkt naar wat een voertuig kan en of het voertuig nuttig is in bepaalde situatie`s. En van veel voertuigen hoop ik dat ze gewoon op hun plek blijven. Dat betekend dat alles ok is.

Het is dus niet inzetbaar bij rellen e.d.. Ze zijn alleen uit de stal gekomen voor de rellen in de schilderswijk. Overige rellen worden met reguliere voertuigen van de ME gedaan en logisch ook. Breed inzetbaar en die voertuigen moeten er sowieso zijn. Deze voertuigen zijn overbodig en praktisch niet inzetbaar. In een ME bus zit 1 bestuurder en 20 (?) man in te zetten manschappen. In zo'n autotje zitten twee manschappen en is het meer voor het rondrijden. Dat kan prima per ME bus of regulier voertuig.

De Haagse Mobiele Eenheid heeft veertien jeeps die maar zelden worden gebruikt. 'Met voetbalrellen, grote demonstraties, grote calamiteiten', zegt ME-coordinator Alfred Blaak. De laatste keer dat ze de garage uitkwamen, was vorig jaar zomer, bij de rellen in de Haagse Schilderswijk. 'De jeeps zijn perfect voor het uit elkaar drijven van grote groepen. Je bent flexibel, snel en stoepranden en tramrailsen zijn geen probleem', zegt Blaak. Hij neemt met pijn in zijn hart afscheid van de veertien terreinwagens.

Qoute uit bericht.

Mijn mening is dat voertuigen van hulpdiensten moeten voldoen aan de taak waar ze voor ingezet worden. Dat kan betekenen dat ze vrijwel nooit rijden, maar ook dat ze vaak rijden. Voertuigen die in betreffende eenheid een plek hebben, hoeven niet afgeschreven te worden omdat iemand bepaald dat alles landelijk hetzelfde moet zijn.

Maar ik hou erover op.

Mijn mening is dat voertuigen van hulpdiensten moeten voldoen aan de taak waar ze voor ingezet worden.

Juist. Aan die taak voldoen de Jeeps idd wel, maar die taak is blijkbaar zeer beperkt (anders werden ze wel vaker ingezet). Tevens heeft de politie blijkbaar voldoende voertuigen die deze taak ook kunnen uitvoeren en daarnaast dus veel breder inzetbaar zijn bij andere taken.

Wat kan bijvoorbeeld een volwaardige SUV zoals een Landcruiser niet t.o.v. een Jeep Wrangler en omgekeerd?
Mocht het écht offroad gaan dan is de Jeep wellicht in het voordeel, maar daarin wil ik een Landcruiser zeker niet onderschatten. Ook een Landcruiser kan tegen een stoeprand oprijden, over tramrails rijden, rondje over het strand rijden en een modderig bospad bedwingen. Veel ruiger wordt het in Nederland over het algemeen niet.

Sterker nog, ik denk dat de gemiddelde politieagent in het heetst van de strijd ook gewoon zijn VW Touran over het strand rost, tegen een stoeprand opknalt of dat modderige bospad bedwingt :)

@ Boppie: je denkt dat er naast de schilderswijk-problematiek geen grote demonstraties, voetbalrellen en calamiteiten zijn geweest? Onzin wat ME-coördinator stelt. Voertuigen zijn ongeschikt voor de taak anno 2016 en dat weten ze zelf ook best wel.

B-Real zei:
Wat kan bijvoorbeeld een volwaardige SUV zoals een Landcruiser niet t.o.v. een Jeep Wrangler en omgekeerd?
Een relatief korte draaicirkel hebben terwijl de auto toch overal op en af kan komen. Daarin is zo'n Wrangler vrij uniek.

Terence zei:
@ Boppie: je denkt dat er naast de schilderswijk-problematiek geen grote demonstraties, voetbalrellen en calamiteiten zijn geweest? Onzin wat ME-coördinator stelt. Voertuigen zijn ongeschikt voor de taak anno 2016 en dat weten ze zelf ook best wel.

De betreffende coördinator meldt in het artikel dat de auto`s voor het laatst ingezet zijn bij de rellen in de Schilderswijk. Niet dat ze alleen toen ingezet zijn. Ze worden wel vaker gebruikt, maar alleen als het nodig is. Dat is wat ik in het artikel lees.

Of ze nuttig zijn of niet, dat laat ik graag aan de mensen over die ermee moeten werken.

Wat mij opvalt, is dat ze vervangen worden omdat alles gelijk moet zijn landelijk. En dat is in mijn ogen een slechte reden om goede voertuigen af te voeren. Je voert iets af omdat het niet meer past of omdat het versleten/kapot is.

Ik denk dat de tijd en daarmee de ontwikkeling van (ME) voertuigen de bruikbaarheid en legitimiteit van de Wrangler hebben ingehaald.

Ik kan mij best voorstellen dat in een stedelijk gebied, in combinatie met grote groepen mensen met een bepaalde reputatie, de Wrangler een goed hulpmiddel is. In een provinciestadje zouden ze politie te paard inzetten.. maar in de Schilderswijk lijkt mij de Jeep wat veiliger voor mens en dier..

Edoch, een logge en zware MB ME bus uit de jaren 80 / 90 kan niet aan de wendbaarheid van de Wrangler tippen..
Maar tegenwoordig kan een 4 wiel aangedreven Sprinter, met een goede draaicirkel en lichtgewicht bepantsering best in staat zijn om de functie van de Wrangler over te nemen.. denk ik.

Zoals ik het bericht interpreteer.. stonden de Jeeps gewoon op de rol om vervangen te gaan worden.. en is er misschien een aanvraag gedaan om opnieuw Jeeps in te zetten.. maar is dat niet goedgekeurd en wordt het de ME Flex auto.

Qua uniformiteit zal het ook nooit 100% gelijk zijn.. Bijvoorbeeld, in Amsterdam vervoert de bereden politie de paarden met trailer en Landcruiser.. in Rotterdam per DAF LF.. Wat is beter, kent een betere bezettingsgraad?

Ik heb een jaar of 2 geleden eens als oefenvijand opgetreden bij een ME training in Den Haag en de politie gebruikte die Jeeps toen ook. Ze zijn veel effectiever dan een ME busje waar 10 man in kunnen. Er gaan 3 man+chauf in zo'n jeep, ze komen volgas met een aantal van die dingen aanscheuren en de inzittenden springen dr uit en gaan hun ding doen.
best indrukwekkend en sneller/mobieler dan een busje imho.

Overigens zal het best dat er maar 11k op staat, maar wel 11K waarbij constant in neutraal volgas gegeven is(om herrie/indruk te maken) en ze worden niet ontzien kwa gebruik.....

Ik ben ook wel eens bij een ME-oefening geweest waarbij een ME-er per ongeluk klem werd gereden tussen de muur en een ME-busje. De spiegels (een kwetsbaar onderdeel) waren ingeklapt en dan heeft de bestuurder natuurlijk een gigantische dode hoek. Dat probleem zul je met deze Jeeps niet hebben. Natuurlijk zou je dat met een camera op kunnen vangen, maar hoe goed is die beschermd tegen een baksteen of verfbom?

Maar los van de discussie of de nieuwe busjes wel of niet beter zijn is het natuurlijk gewoon zonde deze bijzondere voertuigen die nog in prima staat verkeren worden vervangen.

Durashift zei:
Zoals ik het bericht interpreteer.. stonden de Jeeps gewoon op de rol om vervangen te gaan worden.. en is er misschien een aanvraag gedaan om opnieuw Jeeps in te zetten.. maar is dat niet goedgekeurd en wordt het de ME Flex auto.
Zoals ik het lees worden ze vervangen omdat de Nationale Politie 'uniformiteit' wil uitstralen.

Auto-fan zei:
B-Real zei:
Een relatief korte draaicirkel hebben terwijl de auto toch overal op en af kan komen. Daarin is zo'n Wrangler vrij uniek.

Klopt. Volgens mij voldoet, en ik bedoel dit serieus, een paard nog het best aan de taakomschrijving.

Het is in ieder geval een knap intimiderend dier als je er een voor je hebt. Ik zou in ieder geval opzij stappen als er een op mij afkwam.

Terug
Bovenaan