Kritiek op aanbestedingsprocedure politie auto`s.

De nieuwe Tourans zijn toch niet helemaal ideaal als politieauto :LOL:

[size=x-large]Geen agent is blij met falende zelfremmende politieauto[/size]

De Nationale Politie haalt 300 nieuwe noodhulpauto's terug naar de garage. De reden: het automatische remsysteem laat de wagen onverwachts vaart minderen. Agenten in het hele land klagen steen en been over de zelfremmende auto's. Het veiligheidssysteem City Emergency Brake signaleert voorliggers en trapt automatisch op de rem om een botsing te voorkomen. Maar de politie zit daar niet op te wachten: agenten worden gehinderd door de plotselinge rembeweging. Meerdere politiemensen zijn bijna tegen het autodashboard geknald, doordat de Touran een noodstop maakte. Agenten in onder meer Rotterdam en Noord-Nederland hebben zich hierover beklaagd. ,,Onbegrijpelijk", vindt Geert Priem, voorzitter van politievakbond ANPV. ,,Als agent moet je offensief kunnen rijden en weggebruikers van de weg kunnen duwen. Maar dat kan niet meer. Ik snap niet waarom de politie dit systeem ooit heeft laten inbouwen.'

Criminelen
Hoe vaak agenten door het remsysteem te laat bij 112-meldingen zijn aangekomen, is niet bekend. Ook is onduidelijk of criminelen dankzij de zelfremmende auto bij achtervolgingen zijn ontkomen. ,,Het heeft regelmatig voor problemen gezorgd", weet Priem. De korpsleiding van de Nationale Politie laat het remsysteem in alle nieuwe auto's permanent uitschakelen. ,,Dat duurt naar verwachting een aantal maanden", laat een woordvoerder weten. ,,Zodra Volkswagen de oplossing gereed heeft, kunnen de voertuigen langs de dealer om de software aan te passen."

Noodhulpvoertuigen
Tot die tijd blijven de noodhulpvoertuigen inzetbaar. De korpsleiding heeft besloten om alle nieuw te leveren Tourans niet meer uit te rusten met de City Emergency Brake. Of en welke kosten met de terugroepactie zijn gemoeid, is nog niet bekend. Agenten kunnen het remsysteem nu al handmatig uitschakelen met een druk op de knop. Maar wanneer de auto opnieuw wordt gestart, moet ook het remsysteem weer worden uitgezet. In totaal zijn 300 van de 1500 noodhulpvoertuigen ingeruild voor de zelfremmende auto's. Het gaat om de Volkswagen Touran, type 3.
https://www.ad.nl/binnenland/geen-agent-is-blij-met-falende-zelfremmende-politieauto~a5171ef0/

De korpsleiding van de Nationale Politie laat het remsysteem in alle nieuwe auto's permanent uitschakelen. ,,Dat duurt naar verwachting een aantal maanden", laat een woordvoerder weten.

vreemd dat het allemaal zo lang moet duren. zal toch niet meer zijn dan een simpele software update?

Meerdere politiemensen zijn bijna tegen het autodashboard geknald, doordat de Touran een noodstop maakte.

:confused: Hoeven agenten geen gordel te dragen in de auto?

[size=x-large]LOL! Zelfremmende Politie-Touran is totale aanfluiting[/size]

[size=medium]
Die aanbesteding lijkt een steeds grotere grap te worden.

Maar liefst 300 Volkswagen Tourans van de politie mogen terug naar de garage. Deze auto’s zijn namelijk uitgerust met City Emergency Brake, dat voorliggers signaleert en de auto zelfstandig laat afremmen. Fijn voor de gewone weggebruiker, absoluut niet handig voor de gehaaste politieman die middenin een hete achtervolging verwikkeld is.

Politieagenten worden dan ook massaal gehinderd door het systeem. Zo schrijft AD dat agenten meerdere malen werden verrast door het plotselinge remmen en daardoor bijna tegen het dashboard klapten. De voorzitter van de politievakbond snapt niet waarom de systemen zijn ingebouwd. Wij ook niet, al heeft Pon er ongetwijfeld leuk aan verdiend.

De aanbesteding door de politie lag al onder vuur omdat Pon zou worden bevoordeeld en andere importeurs eigenlijk geen eerlijke kans hebben gehad. Meer daarover lees je hier.
[/size]

https://www.autoblog.nl/nieuws/lol-zelfremmende-politie-touran-is-totale-aanfluiting-90487

Artikel AD:
https://www.ad.nl/binnenland/geen-agent-is-blij-met-falende-zelfremmende-politieauto~a5171ef0/

Misschien wel juist een pluspunt dat het allemaal weer zo lang gaat duren (wat duurt niet lang bij VW) om die systemen aan te passen/uit te schakelen. Hopelijk dringt het dan eens door dat dit een slechte aanbesteding was en kiest men eindelijk eens voor andere merken. Of beter gezegd: wordt het corrupte contract met PON, waarbij gedwongen wordt voor VW's te kiezen, ontbonden.

De kop van dat artikel is wel erg overdreven. De nieuwe Touran heeft wat extra veiligheidssystemen ten opzichte van de vorige (standaard City Emergency Braking vanaf de Comfortline). En dat is voor de gemiddelde consument best fijn; de auto remt bijvoorbeeld automatisch als je met minder dan 30km/u op iets af rijdt. Heeft de up! ook al tijden. Wat collega's hier hebben dat gemerkt toen ze iets te hard op de slagboom af reden.
Prachtig systeem, maar als de politie onder de 30km/u het toch nog nodig vinden een auto een tikje te geven, kan dat niet. Stekkertje van de sensor los trekken, foutmelding wegschrijven en klaar. Nogal opgeblazen nieuws dus.

Aan de andere kant, een reactie op de frontpage zet mij wel aan het denken: de vorige Touran had de aanbesteding gewonnen. VW vervangt deze door een ander model en die gaat dan automatisch ook naar de politie, dat is wel een beetje vreemd.

Dus feitelijk is elke auto met een zelfrem systeem ongeschikt als politie auto.

Maar de anti VAG brigade schiet meteen in de welbekende reflex.

P. Klieder zei:
Waarom heeft de politie dit systeem als optie erbij genomen?

Is het een optie OF een standaard veiligheidssysteem op de nieuwe generatie Touran?

Ik denk dat laatste. (of het zit in een pakket met andere zaken die verplicht zijn binnen het PvE).

Tja, leuk zo'n modelgeneratie wisseling. Daarover zal vast wel iets beschreven staan in het huidige tendercontract.. al kan ik mij zo voorstellen dat beslissers bedacht hebben dat zolang het uitschakelbaar is.. de dienstdoende agent die extra handeling wel 'aanleert'..

Want, het systeem kan ook bijdragen aan het voorkomen van ongewenste botsingen.. en dus beperking van schadelast aan de voertuigen.. zal de persoon achter het bureau vermoedelijk denken.. ;)

Durashift, zoals ik al postte: standaard vanaf de Comfortline.

En als de politie graag zo graag auto's van de weg wil kunnen duwen, moeten ze er een bullbar opschroeven, want opduwen met de kunststof voorbumper wordt echt helemaal niks...

Barri zei:
Durashift, zoals ik al postte: standaard vanaf de Comfortline.

Oh sorry, had ik nog niet gelezen. Was bezig met mijn eigen reactie schrijven..

Barri zei:
En als de politie graag zo graag auto's van de weg wil kunnen duwen, moeten ze er een bullbar opschroeven, want opduwen met de kunststof voorbumper wordt echt helemaal niks...

Het systeem werkt dus tot 30 km/h?

Hmm.. best vreemd eigenlijk dat het zo'n probleem is.. achtervolgingen

Vermoedelijk is het ook een stuk gewenning.. het systeem grijpt kennelijk harder in dan verwacht?
Althans, ik kan mij voorstellen dat als er een noodoproep is en de politie man/vrouw met enige vaart naar het toegangshek snelt omdat hij/zij uit ervaring weet dat er dan net een groot genoeg gat is om erdoor te kunnen.. het nieuwe systeem vindt dat er nog 'hekwerk waarneembaar' is en dus de rem erop houdt.. Irritant.

Wat betreft instroom van nieuwe type (generatie) voertuigen.. daar is volgens mij wel wat over beschreven in het PvE / tendercontract..
Zoals al gezegd, ik denk dat vanuit de adviseurs / beslissers in eerste instantie bedacht is dat er wel met de functie te werken valt..
Het is immers uitschakelbaar en actief tot een beperkte snelheid..
Kennelijk is de praktijk anders..

Durashift zei:
Het systeem werkt dus tot 30 km/h?

Hmm.. best vreemd eigenlijk dat het zo'n probleem is.. achtervolgingen
Precies. Ik denk dat het probleem vooral zit bij het klemzetten van een auto na een achtervolging, dan kan je 'm niet bumper aan bumper zetten. Dat is wel irritant, maar dit issue wordt naar mijn mening erg opgeblazen.

Durashift zei:
Vermoedelijk is het ook een stuk gewenning.. het systeem grijpt kennelijk harder in dan verwacht?
Althans, ik kan mij voorstellen dat als er een noodoproep is en de politie man/vrouw met enige vaart naar het toegangshek snelt omdat hij/zij uit ervaring weet dat er dan net een groot genoeg gat is om erdoor te kunnen.. het nieuwe systeem vindt dat er nog 'hekwerk waarneembaar' is en dus de rem erop houdt.. Irritant.
Dat zeker. Elke berijder van een up! heeft ook wel een keer met z'n neus op het stuur gezeten. Een agent komt nét wat vaker in zulke situaties en kan het daarom als best irritant betitelen.

Durashift zei:
Wat betreft instroom van nieuwe type (generatie) voertuigen.. daar is volgens mij wel wat over beschreven in het PvE / tendercontract..
Zoals al gezegd, ik denk dat vanuit de adviseurs / beslissers in eerste instantie bedacht is dat er wel met de functie te werken valt..
Het is immers uitschakelbaar en actief tot een beperkte snelheid..
Kennelijk is de praktijk anders..
Dat is dus wel iets waar ik benieuwd naar ben, maar wat we vast nooit te weten krijgen :)

Hier een stukje van EuroNCAP over het systeem: <https://www.euroncap.com/nl/resultaten-rewards/euro-ncap-advanced-rewards/2011-volkswagen-city-emergency-brake/>

Wat ik al postte, feitelijk is elke auto met zo'n systeem dan ongeschikt om auto's van de weg te duwen. Maar goed, een reflex is niet te vermijden als haat. :D

Op tenderned zou e.e.a wel terug te vinden moeten zijn.

Ik vond zo gauw wel het marktconsultatie document van begin dit jaar. Dit gaat over de nieuwe aanbesteding welke nog aangekondigd moet worden.. vermoedelijk Q3 2016..

https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/documenten/modus/bekijken/akid/eac39745d06e4fade059f22464b36473/map/a5d46da99670f617abf9cab98b7a1511/pageId/D909C/huidigemenu/aankondigingen/da/false/cid/101458

Kortom, de betreffende voorman van de vakbond had het dus niet correct omtrent 'aanbesteding vanachter bureau' want er is voor de huidige Touran helemaal geen aanbesteding geweest. Die valt gewoon onder de huidige aanbesteding.. van een paar jaar geleden.. welke zoveel reuring veroorzaakt heeft..:rolleyes:

De Schaduw zei:
Meerdere politiemensen zijn bijna tegen het autodashboard geknald, doordat de Touran een noodstop maakte.

:confused: Hoeven agenten geen gordel te dragen in de auto?

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat agenten geen gordel hoeven te dragen in de auto. Als ze op weg zijn naar een spoedmelding dan is het natuurlijk niet handig als ze op de plaats van bestemming eerst de gordel nog los moeten maken (tijdsverlies), en als de gordel dan niet meewerkt en je moet eerst prutsen voor je hem los hebt nog meer tijdsverlies. Voor het geval van een achtervolging is het misschien wel verstandig, maar ik kan me voorstellen dat ze dan blij zijn als ze de auto tot stilstand gekregen hebben en snel eruit willen springen om tot aanhouding over te gaan. Zeker als er niet voor ook een politieauto staat die meedeed aan de achtervolging, want voor je het weet zijn ze weg.
Overigens hoeven taxichauffeurs bijvoorbeeld, of hoefden in elk geval toen ik naar de middelbare school ging 2002-2004, daarna gaan fietsen volgens mij geen gordel te dragen. En zo zijn er meerdere uitzonderingen. Ik kan me het stukje dus wel voorstellen dat ze bijna tegen het dashboard zijn geknald.

Als het net zo werkt als de V40 moet je hem er bijna tegen aanzette. Je schrikt je alleen de tandjes als het citty safety systeem ingrijpt. En zoals hierboven al genoemd is, het is niet handig bij slagbomen.

Hoe werkt het dan bij slagbomen? Ik bedoel, veelal kom je daar toch al remmend aan'rijden'. Er is alleen weinig ruimte tussen uitgiftepaal en de slagboom.. dus de neus staat er meestal direct voor of onder..
Ik mag toch aannemen dat als de chauffeur remt.. het systeem niet gaat ingrijpen.. of anders toch wel kan berekenen dat de remvertraging die de bestuurder geeft voldoende mag zijn om tot het obstakel tot stilstand te komen.. ??

Ik vrees alleen dat op die momenten het menselijk brein en het software brein van de auto over die stopafstand en remvertraging anders denken...

@eerste-opel.. Het zou best kunnen dat de politie een ontheffing van de gordelplicht heeft.. Echter, veiligheid en veilig hun werk kunnen doen staat toch ook hoog in het vaandel.. dus zal men toch wel de gordel zoveel mogelijk om hebben.
Bij Blik op de weg was dat toch wel duidelijk waarneembaar.. (al is dat misschien ook wel nadrukkelijk zo geweest ivm tv programma en voorbeeldfunctie..)

Je komt idd remmend aan. Als je wat harder aan komt rijden en de auto denkt dat je niet op tijd remt, remt hij bij. Alleen zo hard, alsof je met je volle gewicht op het pedaal gaat staan.

Ik parkeer altijd in de vakken haaks op de tuin van de buurman. Die heeft enn grote schutting staan. En dan grijpt het systeem soms in. Je hoeeft daar niet belachelijk hard voor te rijden. Maar je schrikt even.

Wat is nu het probleem eigenlijk? VW heeft toch ruimschoots aangetoond handig te zijn met software? Kunnen ze vast snel oplossen.

uwbuurman zei:
Wat is nu het probleem eigenlijk? VW heeft toch ruimschoots aangetoond handig te zijn met software? Kunnen ze vast snel oplossen.

Wow!! Jij kunt Youp wel vervangen einde jaar! :eek::eek:

uwbuurman zei:

Mwah, lijkt er toch meer en meer op dat Bosch de partij is die de gewraakte software heeft geschreven... en een 'vrijgeleide' op papier bedongen heeft..
;)

Durashift zei:
uwbuurman zei:

Mwah, lijkt er toch meer en meer op dat Bosch de partij is die de gewraakte software heeft geschreven... en een 'vrijgeleide' op papier bedongen heeft..
;)

Zie het een beetje als bijvoorbeeld een wapenfabrikant. Die maken ook spullen die niet altijd goed zijn. Het is aan de gebruiker hoe het gebruikt wordt.

[size=medium]VW-importeur Pon schikt met justitie in corruptiezaak[/size]

Volkswagenimporteur Pon heeft voor 12 miljoen euro strafvervolging afgekocht in een groot omkopingsschandaal rond een aanbestedingprocedure om politie- en defensievoertuigen op te tuigen met allerlei technische voorzieningen. Acht voormalige medewerkers van Pon, in 2011 ontslagen, moeten zich wel wegens omkoping van ambtenaren voor de rechter verantwoorden.

Door: Marcel van Lieshout 20 oktober 2016, 21:48

Ook een aantal politiefunctionarissen en personeelsleden van defensie, allen betrokken bij wagenparkbeheer bij de poltie en het leger, wordt vervolgd. Hoeveel ambtenaren voor de rechter worden gedaagd wegens corruptie is nog niet precies duidelijk. In het strafdossier gaat het in totaal om 37 verdachten.

Het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie (OM) bevestigde donderdag de schikking met de auto-importeur. Pon zelf beklemtoonde in een schriftelijke verklaring dat het bedrijf vanaf 2011, toen de affaire aan het licht kwam, altijd volledig heeft meegewerkt aan het strafrechtelijke onderzoek.

Banden met autobedrijven
Aanleiding tot dat onderzoek, uitgevoerd door de rijksrecherche, vormden geruchten over schending van aanbestedingsregels bij het met nieuwe snufjes toerusten van politieauto's. Al snel werd duidelijk dat een aantal politie- en defensiefunctionarissen te nauwe banden onderhield met autobedrijven.

Volgens het OM is in ieder geval vast komen te staan dat voormalige Pon-medewerkers politie- en defensiepersoneel hebben gepaaid met allerhande giften. De ambtenaren konden goedkoop leasen en huren, kregen korting op onderhoud en winterbanden en maakten op kosten van de importeur buitenlandse reisjes.

Procedure overdoen
Eén ambtenaar kreeg geheel verzorgde, meerdaagse cruises over de Middellandse Zee aangeboden, zo meldde het OM donderdag. Alles bij elkaar leverde het onderzoek het beeld op dat ambtenaren voor meer dan honderdduizend euro 'voordeeltjes' zijn toegekend, zegt het OM.

Dat bedrag is nog maar een schijntje in vergelijking met de waarde van de aanbestedingsprocedure voor de dertienduizend politieauto's door de Nationale Politie waarbij Pon als beste uit de bus kwam. Voormalig minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten besloot in 2014 dat de procedure vanwege 'de schijn van integriteitsschending' overgedaan moest worden.

Pon zei gisteren in een schriftelijke verklaring dat in het strafrechtelijke onderzoek 'niet is vastgesteld dat door individuele giften orders zijn verkregen of aanbestedingen zijn gewonnen'. Niettemin vindt het OM dat de auto-importeur in de periode 2001-2011 'wederrechtelijk verkregen voordeel' heeft genoten.

Andere bedrijven
De hoogte van het schikkingsbedrag heeft te maken met dat 'voordeel' dat door het OM op 6 miljoen euro is vastgesteld. 'Net als we vaak in belastingzaken doen, hebben we geschikt voor een bedrag waarbij het voordeel met eenzelfde bedrag aan boete is verhoogd', zegt de woordvoerder van het Landelijk Parket.

Hij bevestigt dat er 'geen direct verband' is aangetoond tussen de giften aan ambtenaren en orders die via de VW-importeur zijn verlopen. Bij het strafrechtelijk onderzoek zijn overigens ook te nauwe banden van de politie- en defensiemedewerkers met andere bedrijven aan het licht gekomen, zoals met de leasemaatschappij Athlon Car Lease.

Het Landelijk Parket verwacht 'op korte termijn' duidelijkheid te kunnen geven over hoeveel verdachten zich voor de rechter moeten verantwoorden.

Bron: https://www.volkskrant.nl/economie/vw-importeur-pon-schikt-met-justitie-in-corruptiezaak~a4399487/

Politie auto gate.

Het intereseert me geen bal waar de blauwe in rijden.
Maar geloof me of niet, de tijd dat er alleen Volkswagens werden besteld lijkt nu wel voorbij.
Wat ze ook bestellen, ze bestellen toch bagger.

Wat dat betreft doen andere overheidsonderdelen het beter zoals de doane en rijkswaterstaat.
Een Hyundai ix35 op waterstof, dan koos men daar toch voor heel veel vooruitgang.
Dus het is wachten totdat wat overheden overgaan op zoiets als Tesla.

The philosophy of HONDA zei:
(..)
Maar geloof me of niet, de tijd dat er alleen Volkswagens werden besteld lijkt nu wel voorbij.

Ik geloof je niet.. want zo'n tijd is er nooit (100%) geweest.. Ik zie bij de landelijke eenheid toch ook herkenbare Volvo's rijden.. VOA doen het nog steeds met Sprinters en geen Crafters..

Wat dat betreft doen andere overheidsonderdelen het beter zoals de doane en rijkswaterstaat.
Een Hyundai ix35 op waterstof, dan koos men daar toch voor heel veel vooruitgang.

Grappig dat je dit punt benoemd.. toevallig hoorde ik van de week (vanuit het Hyundai netwerk) dat die waterstof IX35 toch niet zo werkbaar is in de praktijk.. Nog steeds slechts 2 tanklocaties.. Schijnt dat de beloofde 100 verkochte exemplaren ook nog (lang) niet behaald is..
Misschien dat iemand via RDW open data kan nazien hoeveel waterstof exemplaren er een kenteken hebben.. ?

Dus het is wachten totdat wat overheden overgaan op zoiets als Tesla.

Zou jij dat wensen?

Zal toch altijd meer kosten dan reguliere, volume, modellen.
Eisenpakket aan voertuigen is ook niets mals..

Misschien is het grootste struikelblok nog wel dat de software in de auto, door Tesla, wel heel 'gemakkelijk en frequent' gebruikt wordt voor updates richting de auto, vanaf Tesla, maar ook andersom.. dus delen van voertuigdata naar Tesla.. Vinden instanties die aan opsporing en onderzoek doen niet altijd heel fijn.. laten zien waar men mee bezig is..
Dus Tesla zal die data deling op z'n minst moeten kunnen uitsluiten voor opsporingsvoertuigen, denk ik.

Denk dat als je 300 kilometer met 'ludic' modus aan kunt rijden.(en gebruikt) een Tesla model S wel een potentiële vervanger voor een AT Audi A6 o.i.d. kan zijn..

Pon kan vast gaan sparen voor de volgende schikking:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/05/pon-alweer-in-opspraak-5655093-a1535081

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/05/fraude-met-motoronderdelen-bij-autobedrijf-pon-a1535027

En ze blijven maar wegkomen met zulke maffia-praktijken. Onbegrijpelijk.

Pon is in het voordeel ten opzichte van de meeste importeurs. Die worden namelijk rechtstreeks vanuit de fabrikant aangestuurd. Pon is veel beter op de hoogte van wat er in Nederland speelt en heeft gewoon een goed netwerk opgebouwd. Dat er bij zo'n bedrijf wel eens wat mis gaat klopt. En nee, dat mag niet. Maar wat er bij Caterpillar speelde waren individuele medewerkers die de regels overtraden. Dat soort mensen zitten overal. Waar gewerkt wordt vallen er spaanders.

Blijf vooral met de mantel der liefde toe dekken. Drugsbazen zeggen hetzelfde en laten het smerige werk ook door lager personeel uitvoeren. Deze zwendel heeft ook al weer jaren geduurd. Ofwel pon was er van op de hoogte, dan is het gewoon maffia, of ze wisten van niks, dan is het een waardeloos bedrijf. Echt, dit praat je niet goed. Het is geen vakkenvuller die een snoepreep achterover heeft gedrukt...

Voor mij al lang géén producten/diensten meer waar Pon ook maar iets mee te maken kan hebben. Nou heb ik het makkelijk, hier in Polen zijn we gelukkig nog Pon-vrij.
Hier het [size=x-large]LIJSTJE[/size] voor geïnteresseerden https://www.pon.com/nl-nl/our-business/bedrijven

BANDEN EN ASSEN
Continental Banden Groep
CSI Oil & Gas
Euro-Tyre
Goodwheel
IMS
Reifen Gundlach
SAF Benelux

BEDRIJFSWAGENS
ALUCA
A-Point
Auto Hoogenboom
De Garage
De Wasstraat
Dutch Rescue Vehicles
Man Nederland Dealer
MAN Truck & Bus
ModiForce
Orion Fleet Management
Pon Dealer Groep
VDK Nederland
Volkswagen Bedrijfswagens

FIETSEN
BBB Cycling
Cervélo
Derby Cycle
FietsNED
Gazelle
Santa Cruz
Union
FLOW CONTROL
A-T Controls
Automated Valve & Control (AVC)
AVFI
Callidus
EMI Marine
Encord
Exion Asia
Hiller Companies
J.M. Pang & Seah (JMPS)
Louisiana Valve Source
Prochem
Setpoint Integrated Solutions
SWTS
W&O

GRONDVERZET
Pon Equipment Denemarken
Pon Equipment Nederland
Pon Equipment Noorwegen
Pon Equipment Zweden
Pon Equipment Rental
SITECH Denemarken
SITECH Nederland
SITECH Noorwegen
SITECH Zweden
Verachtert

INTERN TRANSPORT
Equipment Depot
Equipment Depot Illinois
Equipment Depot Kentucky
Equipment Depot Ohio
Equipment Depot Pennsylvania

PERSONENAUTO
Audi
Bentley
Bugatti
Collect Car (Greenwheels)
Lamborghini
Pon's Automobielhandel
Porsche
SEAT
ŠKODA
Volkswagen

PON
Pon Facilities
Pon HR Services
Pon Logistics
Volkswagen Pon Financial Services

SCHEEPVAART
Amring
Ateliers Galli
Bakker Repair + Services
Bakker Sliedrecht
Baltic Marine Contractors (BMC)
Bolier
Diesel Power Holland
Elektromatik Power Generation
Europe Marine Control (EMC)
Fischcon
MAN Rollo
Moteurs Marine Mediterranee
Pon Power Denemarken
Pon Power Nederland
Pon Power Noorwegen
Pon Power Zweden
Topec
Verhoef Elektrotechniek

Daarom heb ik dus geen Continental banden onder mijn auto. ;)

Politie in Mini?

VP_Mini_-_CCI_NewsDirector

AMSTERDAM - Politieagenten rijden volgend jaar wellicht rond in een surveillance-Mini. Het Mini model Countryman, dat bij VDL-Nedcar in het Limburgse Born in elkaar wordt gezet, is een serieuze kanshebber om de huidige VW Touran te vervangen.

Mini wil proberen de order binnen te halen voor zo’n 2300 politievoertuigen, die verspreid over zeven jaar worden aangeschaft.

De productie van de Countryman betekende in 2012 mede de redding van Nederlands enige autofabriek en het behoud van 1500 banen. Inmiddels werken er 4000 mensen in Born.

Ook Volkswagen, Opel, Mercedes, BMW en Peugeot hebben ingeschreven op de aanbesteding voor nieuwe, opvallende surveillancewagens.
https://www.telegraaf.nl/binnenland/27431490/__Politie_in_Mini___.html

Zou wel mooi zijn voor VDL. Dat bedrijf heeft goede dingen gedaan en persoonlijk vind ik dat de overheid zo veel mogelijk binnen de grenzen zou moeten kopen.

Boppie zei:
Zou wel mooi zijn voor VDL. Dat bedrijf heeft goede dingen gedaan en persoonlijk vind ik dat de overheid zo veel mogelijk binnen de grenzen zou moeten kopen.

Probleem is dat dit weer botst met de (Europese) aanbestedingsregels. Toch maar een Nexit? ;)

Boppie zei:

Dat bedrijf heeft anders wel honderden miljoenen guldens aan belastinggeld gekost en de economische duurzaamheid betwist ik ten zeerste. Desalniettemin lijkt het me wel sympathiek ogen, van die politie-Mini's. Maar of ze groot en goed genoeg zijn....

RobEU zei:
Boppie zei:

Dat bedrijf heeft anders wel honderden miljoenen guldens aan belastinggeld gekost en de economische duurzaamheid betwist ik ten zeerste. Desalniettemin lijkt het me wel sympathiek ogen, van die politie-Mini's. Maar of ze groot en goed genoeg zijn....

Je bedoelt dit?

Brussel akkoord dat VDL meer dan 100 mln Euro van belastingbetaler krijgt/leent voor overname Nedcar

Daar doelde ik niet op, maar het geeft wel aan hoe kunstmatig de werkgelegenheid is in dat stuk vergeten land.

Er zal ongetwijfeld een en ander aan te merken zijn, maar ik vind dat ze tegenwoordig goed werk verzetten. Het bedrijf zorgt voor een hoop werkgelegenheid.

Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:
Daar doelde ik niet op, maar het geeft wel aan hoe kunstmatig de werkgelegenheid is in dat stuk vergeten land.

Waar doelde je dan wel wel op?

In de jaren 70 en 80 zijn er meerdere malen tientallen miljoenen guldens in de fabriek, destijds weliswaar anders geheten, gepropt. Als zoiets nodig is, dan is het dus niet rendabel. Nederland moet niet dergelijke producten fabriceren.

RobEU zei:
Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:

In de jaren 70 en 80 zijn er meerdere malen tientallen miljoenen guldens in de fabriek, destijds weliswaar anders geheten, gepropt. Als zoiets nodig is, dan is het dus niet rendabel. Nederland moet niet dergelijke producten fabriceren.

Over welk bedrijf heb je het nu, VDL of Nedcar? Maakt nogal een verschil ...

Auto's zijn trouwens ook verschillend.
De winstmarge op een Mini is anders dan die op een kleine A-segmenter ...

Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:
Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:

Valt mee hoor. VDL heeft NedCar overgenomen, en gaat sindsdien als VDL NedCar door het leven. Een kleine A-segmenter is er overigens nooit gemaakt, en ook gaat de winstmarge van Mini echt niet in z'n geheel naar VDL NedCar. Het is ook niet voor niets dat de toekomst van het bedrijf nog uitermate onzeker is.
In dat opzicht is het ook tamelijk irrelevant dat auto's verschillend zijn. Productie in Nederland is gewoon peperduur, met dank aan zestig jaar socialistisch gehuil. En als Nederland nou een USP zou hebben, dan was er kans van slagen. Maar dat is er niet. Dus onder de streep heb je dure productie op een niet buitengewoon handige plek van een 'hippe' auto wier succes op z'n retour lijkt te zijn. En maar miljoenen erin blijven pompen...

RobEU zei:
Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:
Blackadder the 5th zei:
RobEU zei:

Valt mee hoor. VDL heeft NedCar overgenomen, en gaat sindsdien als VDL NedCar door het leven. Een kleine A-segmenter is er overigens nooit gemaakt, en ook gaat de winstmarge van Mini echt niet in z'n geheel naar VDL NedCar. Het is ook niet voor niets dat de toekomst van het bedrijf nog uitermate onzeker is.
In dat opzicht is het ook tamelijk irrelevant dat auto's verschillend zijn. Productie in Nederland is gewoon peperduur, met dank aan zestig jaar socialistisch gehuil. En als Nederland nou een USP zou hebben, dan was er kans van slagen. Maar dat is er niet. Dus onder de streep heb je dure productie op een niet buitengewoon handige plek van een 'hippe' auto wier succes op z'n retour lijkt te zijn. En maar miljoenen erin blijven pompen...

Dan heeft VDL-groep 50 jaar lang aardig tegen de stroom in weten te roeien,
ze produceren nog steeds voor een groot deel in Nederland: VDL - geschiedenis

Interview in het NRC: "Het gaat om de trots in de ogen van onze mensen"

Quote uit het artikel:

VDL hanteert een bijna ouderwetse filosofie. Het werk gebeurt in Nederland en Vlaams-België, nauwelijks in lagelonenlanden. Dat heeft Wim zo opgebouwd met een reeks overnames. Hard saneren is taboe bij VDL, managementbevliegingen als scrum en agile waaien het hoofdkantoor werkloos voorbij. Op 1 november volgt Willem van der Leegte (34) zijn vader (68) op als president-directeur van VDL.

Ik denk dat Nedcar hier beter mee af is dan met een of ander hedgefund die bij enige tegenslag de boel weer in de etalage zet ...

P.S. de Colt is blijkbaar een B-segmenter, mijn fout ...

Ik heb het dan ook over 'dergelijke producten', zoals je vast gelezen hebt in een eerdere post van mij waarop je reageerde. En inderdaad, beter dan elke paar jaar een andere eigenaar. Maar autoproductie in Nederland is economisch gezien gewoon niet duurzaam, en verantwoordt in mijn ogen absoluut niet de hoeveelheid belastinggeld die erin is gepompt.
Men roept moord en brand dat de lagere bijtellingen van weleer erg marktsturend werkten, en dat de overheid hierbuiten moest blijven. Dit is exact hetzelfde, alleen lijkt dit helemaal een bodemloze put. Nu gaat het even goed, maar wat als er geen tweede fabrikant wordt gevonden? Ik gun Limburg echt wel haar werkgelegenheid, en zelfs overheidssteun zou hierbij nog enigszins te rechtvaardigen zijn. Maar dan wel graag in duurzame vorm.

RobEU zei:
Ik heb het dan ook over 'dergelijke producten', zoals je vast gelezen hebt in een eerdere post van mij waarop je reageerde. En inderdaad, beter dan elke paar jaar een andere eigenaar. Maar autoproductie in Nederland is economisch gezien gewoon niet duurzaam, en verantwoordt in mijn ogen absoluut niet de hoeveelheid belastinggeld die erin is gepompt.
Men roept moord en brand dat de lagere bijtellingen van weleer erg marktsturend werkten, en dat de overheid hierbuiten moest blijven. Dit is exact hetzelfde, alleen lijkt dit helemaal een bodemloze put. Nu gaat het even goed, maar wat als er geen tweede fabrikant wordt gevonden? Ik gun Limburg echt wel haar werkgelegenheid, en zelfs overheidssteun zou hierbij nog enigszins te rechtvaardigen zijn. Maar dan wel graag in duurzame vorm.

De tijd zal het leren of VDL er goed aan heeft gedaan om jouw advies in de wind te slaan ... ;)

Ik blijf het jammer vinden dat de maak-industrie langzaam maar zeker naar het buitenland verdwijnt,
en VDL is een van de weinige bedrijven die hierin tegengas in geeft.

Heb je een voorbeeld van duurzame produktie?

Lastige kwestie. VDL brengt werkgelegenheid in Limburg en dat is niet alleen geld verdienen. Sociaal gezien betekend het veel of je werk hebt of WW. De bestedingsruimte is groter waar de omgeving ook van profiteert. Ik kan mij nog herinneren dat wij goede weken in ons winkeltje draaide als Hoogovens weer bonussen uitgekeerd had. Aan de andere kant heeft open houden met subsidies ook niet mijn voorkeur.

Naast de werkgelegenheid in de fabriek brengt een verkochte auto ook geld op bij de toeleveranciers van onderdelen en grondstoffen. Jammer dat Europa nog zo klein is denken betreffende landsgrenzen. De Limburgers zouden toch veel makkelijker aan het werk moeten kunnen in Duitsland of Belgie. Een Mini zit bv vol kunststoffen welke geproduceerd worden in het Ruhrgebied en Antwerpen. Van een Nederlandse auto profiteren veel meer landen als alleen NL.

Als Scania al jaren in Zwolle produceert en DAF al jaren in Eindhoven, dan moet een luxe wagen toch ook te doen zijn?

Terug
Bovenaan