Kritiek op aanbestedingsprocedure politie auto`s.

Nou dikke prima als je het mij vraagt. Alles beter dan wat ze hebben.

Ik hoop toch dat de politie op termijn overstapt op benzine of hybride.

Inderdaad, vooral omdat de B nou niet echt heel aantrekkelijke dieselmotoren heeft. Een B200d heeft 136 pk, hetgeen nog wel redelijk lijkt. Maar voor een beetje meer heb je al een elektrische B-klasse. Helaas is zoiets netto natuurlijk nog duurder dan een B200d. Ik ben benieuwd waarmee men dus komt.
Verder leuke afwisseling inderdaad, hoewel je dit na een jaartje ook beu gaat zijn. De aanbesteding is dit jaar echter verdeeld, zodat niet álles van een merk hoeft te komen. H
Ik had eigenlijk wel graag eens een niet-Duits merk (of Volvo) gezien. Dát is al heel lang geleden, op een enkele lokale uitzondering na.

Daar zullen ze hier in de Haagse regio heel blij mee zijn, daar reden ze tot de VW-verplichting altijd al Mercedes :D

Die B is er ook als elektrische variant, ben benieuwd of die ook gebruikt gaat worden. Wel handig voor (nachtelijke) surveillance :)

Elektrische politieauto's lijken me niet handig in noodsituaties. Actieradius is bij normaal gebruik al niet geweldig, laat staan wanneer je een beetje door moet rijden. Gewoon een diesel erin.

Alle aanbestedingsvoorwaarden ken ik niet, maar ik geloof best dat een B-klasse een prima opvolger is van de Touran qua gebruiksgemak.
Ook een Vito is een prima opvolger van een Transporter.

Bij mijn broertje op het werk hebben ze ook een hele lading Vito's, maar ze zijn er niet echt tevreden over. Best veel onderhoud en gekke reparaties, nu worden die auto's wel stevig gebruikt maar dat zal bij de politie vast niet minder zijn.

Zo'n elektrische B-klasse kan prima voldoen. Actieradius is 200 km, maar hoe vaak heb je zoiets nodig als lokale politie? Zelfs met 50 km kun je een gemiddelde stad al een paar keer doorkruisen, en laden kan vast wel op het bureau.
Nee, het grotere probleem van die auto's is de beperktere binnenruimte door de accu's, en de kale prijs (dus zonder belastingen), die een stuk hoger ligt.

Interessant trouwens wat betreft die kwaliteit. Ben benieuwd hoe zich dat zal manifesteren.

Afgaande op HarrieD lijkt de politie niet veel problemen met de kwaliteit van de VW's te hebben.

Er zal vast de afweging gemaakt zijn voor verschillende partijen. Maar had het niet mooi geweest de Mini of de X1 aan te schaffen, hier in NL voor werkgelegenheid gezorgd voor komende periode en flinke opsteker voor de economie. Nu verdwijnt 100% in de Duitse staatskas :(

B-Real zei:
Elektrische politieauto's lijken me niet handig in noodsituaties. Actieradius is bij normaal gebruik al niet geweldig, laat staan wanneer je een beetje door moet rijden. Gewoon een diesel erin.

Diesel lijkt mij volstrekt onwenselijk gezien dienstvoertuigen voornamelijk in stedelijk gebied rijden. Een diesel stoot giftige kankerverwekkende nox uit. Ik zou dus eerder opteren voor een PHEV. Bij aanvang van de dienst kan men zonder uitstoot rijden en bij een calamiteit schakelt men over op de benzine motor.

Een Outlander PHEV of Prius Plugin zou wat dat betreft een hele verantwoorde en praktische keuze zijn

revolution-nl zei:
B-Real zei:

Diesel lijkt mij volstrekt onwenselijk gezien dienstvoertuigen voornamelijk in stedelijk gebied rijden. Een diesel stoot giftige kankerverwekkende nox uit. Ik zou dus eerder opteren voor een PHEV. Bij aanvang van de dienst kan men zonder uitstoot rijden en bij een calamiteit schakelt men over op de benzine motor.

Een Outlander PHEV of Prius Plugin zou wat dat betreft een hele verantwoorde en praktische keuze zijn

Nou niet praktisch dus, gezien de beperkte binnenruimte.

revolution-nl zei:
B-Real zei:

In een dorp is het niet erg als het een diesel is?

RobEU zei:
revolution-nl zei:
B-Real zei:

Nou niet praktisch dus, gezien de beperkte binnenruimte.

Beperkte binnenruimte in een Outlander :confused:

Boppie zei:
revolution-nl zei:
B-Real zei:

Het aantal bewegingen in een dorp is vaak niet zo groot waardoor de belasting op de leefomgeving lager is. Wat mij betreft voeren zo overigens per direct een dieselverbod in voor nieuwe voertuigen. Het is ronduit bizar dat die gifapparaten nog mogen worden verkocht.

revolution-nl zei:
Wat mij betreft voeren zo overigens per direct een dieselverbod in voor nieuwe voertuigen. Het is ronduit bizar dat die gifapparaten nog mogen worden verkocht.

Ja eens hoor. En dan ook gelijk een ban op benzine autos, want die zijn ook nogal schadelijk en als we nu iedereen verbieden te remmen, dan slijten er veel minder banden, om maar te zwijgen van remblokjes. Dat scheelt echt een kwak fijnstof, joh!!

Revolution-nl, je ziet het.

Zoals jij de boodschap brengt komt deze wel bij anderen binnen.

uwbuurman zei:
revolution-nl zei:
Wat mij betreft voeren zo overigens per direct een dieselverbod in voor nieuwe voertuigen. Het is ronduit bizar dat die gifapparaten nog mogen worden verkocht.

Ja eens hoor. En dan ook gelijk een ban op benzine autos, want die zijn ook nogal schadelijk en als we nu iedereen verbieden te remmen, dan slijten er veel minder banden, om maar te zwijgen van remblokjes. Dat scheelt echt een kwak fijnstof, joh!!

En als dat nu een kwak scheelt, zou je dan wat vaker de fiets pakken in de stad?

Dat is het, we blijven thuis. Geen uitstoot. Alles kun je laten bezorgen tegenwoordig... oh wacht, hoe gaan we die bezorgers laten rijden? Diesel is verboden in de ideale wereld. Elektrisch dan maar.

@Boppie, dat kwam inderdaad wel binnen. Ik was in 1 klap overtuigd van het goede. Vanavond gelijk een rondje gereden in mijn 325i en de 320d laten staan. :D

QF7xu9l.jpg

18699314_10211189877036143_8396384833049206358_o.jpg

Goed dat bekend is (sinds de start van het topic in 2011? Dat zal toch niet, dit is toch wel al 2e ronde minstens hoop ik?) welke auto's de politie gaat rijden. En leuk dat het eens wat anders is dan Volkswagen. 300 Mercedes Benz Sprinters worden al omgebouwd tot ME-busjes zie ik net bij een bericht van de NOS van gisteren. Dat had ik hier nog niet gelezen, of wellicht eroverheen gekeken?
Heeft er iemand enig idee wanneer de eerste nieuwe Mercedessen gaan rijden bij de politie? Dat zal nog wel even duren omdat er eerst nog praktijkproeven gedaan moeten worden als ik het zo allemaal lees.

Misschien ook eerst even het bericht lezen in de eerste post van dit topic....

revolution-nl zei:
Boppie zei:
revolution-nl zei:
(..)

Het aantal bewegingen in een dorp is vaak niet zo groot waardoor de belasting op de leefomgeving lager is. (..).

Neuh.. maar tussen de dorpen in wel. Echt, afstanden worden wel gemaakt hoor. DHV en wijk (basis) eenheid auto's maken best wel kilometers. Sommigen 60 duizend per jaar. Dat wil je niet 'stekkeren'.

Voor ondersteunende auto's kan een B EV wel een optie zijn. Mag best wat meer kosten.. het is dan tenslotte ook een stukje praktijkervaring opdoen voor de periode van na 2025.. Immers, dan mag er geen nieuwe personenauto met conventionele brandstofmotor verkocht worden. Dus ook niet aan een organisatie als, bijvoorbeeld, de politie. ;)

[size=small]of is er een uitzonderingsclausule in de wet opgenomen?[/size]

Ik moest vooral lachen om een opmerking die voorbij kwam, ik meende dat het iemand was van de politie die de keuze toelichtte, een reden om voor Mercedes te kiezen was dat deze wagens meer gezag uitstraalden. Meer dan een Mini (Countryman?). Nu wil ik niet zeggen dat een Mini de meest stoere auto ooit is, maar een B-klasse is dit in mijn ogen nu ook niet helemaal.

Hier hebben we naast de Tourans, Transporters en Golf Varianten ook agenten op een fiets, wat ook veel gezag uitstraalt (het zou ongetwijfeld heel handig in het centrum zijn), maar het toppunt vind ik wel de agenten op een scooter die we hier ook hebben. Daar waar ik de fietsen dan nog kan begrijpen, kan ik dat echt niet snappen. Zouden die er zijn om E-bikes te bekeuren die geen licht voeren?

De opmerking dat de politie meer gezag moet uitstralen snap ik wel, zeker als je kijkt naar hoe sommige mensen de agenten behandelen, maar als een Mercedes daar nu bij helpt, dat denk ik dan weer niet.

Haha, dat heb ik ook gehoord. Twee dingen daar over: 1. kennelijk heb je een auto nodig om respect af te dwingen? 2. Raar argument om je keuze op te baseren, omdat het nogal subjectief is. Vraag me af of men zoiets in de aanbestedingsleidraad heeft opgenomen.

Daarnaast zei dezelfde meneer dat hij de touran niet zou missen en dat hij daar geen buikpijn van had. Wel had hij buikpijn van de aanbestedingssjoemelarij van Pon. Maar ook dat is een raar gegeven. Dat is afgehandeld, boete betaald, en daarmee ben je in dit land weer gelijk voor de wet, maar kennelijk niet voor de politie?? Of je nu pon/vw lover of hater bent, objectief is die touran een prima ding voor de gemiddelde politietaak en is het ding praktischer dan de gemiddelde Bklasse. Dat Pon dit niet ging winnen was wel duidelijk, op basis van onderbuik. Maar deze opmerkingen passen niet.

Hoe dan ook, ik wens de dames en heren van de heilige hermandad veel sterkte met deze keuze.

Daar zou ik zonder een half miljard aan orders als prive persoon nieteens akkoord mee gaan. Maar er is vast meer gebeurd, want Pon betaalt geen 12 miljoen aan boetes voor 236 euro korting.

Pjötr zei:
Hier hebben we naast de Tourans, Transporters en Golf Varianten ook agenten op een fiets, wat ook veel gezag uitstraalt (het zou ongetwijfeld heel handig in het centrum zijn), maar het toppunt vind ik wel de agenten op een scooter die we hier ook hebben. Daar waar ik de fietsen dan nog kan begrijpen, kan ik dat echt niet snappen. Zouden die er zijn om E-bikes te bekeuren die geen licht voeren?

In een achtervolging van een scooter gaat iemand als ik (al fiets ik bovengemiddeld hard) op eender welke fiets geen schijn van kans hebben, met de auto al helemaal niet. Als je zelf ook een scooter hebt ga je nog wel een kansje maken. Plus natuurlijk het stukje gemak wat erbij komt.

Het is wel wat lastig om al die tijd zo hard te fietsen....enige kans die ik heb is als ik hem voor kan blijven tot de bospaden. :D

Boppie zei:
Een deal van een half miljard.....

En dan korting geven van €236,- op een auto....als je het doet, doe het dan goed.
Ik zag dit net op tv. Er wordt wel erg gezocht vind ik. Zo'n kleine korting is natuurlijk niet netjes, maar dat gebeurt echt overal. Je zou haast geen Volkswagen of Audi kunnen rijden als je vanuit de overheid/politie bij die deal betrokken bent geweest, want de kans op gezeik is gewoon aanwezig. En dat zie je nu dus ook.

Barri zei:
Ik zag dit net op tv. Er wordt wel erg gezocht vind ik. Zo'n kleine korting is natuurlijk niet netjes, maar dat gebeurt echt overal.

Het gebeurt in het bedrijfsleven, zeker. Maar bij overheidsaanbestedingen is het onacceptabel, ambtenaren dienen onkreukbaar te zijn en geen beïnvloeding te accepteren van marktpartijen. Om voor de hand liggende redenen.

Bovenstaande opmerking mijnerzijds is algemeen van aard en staat los van de huidige casus. Daar heb ik immers geen weet van anders dan in de media is vermeld.

Voor mij geldt exact hetzelfde. Als ik zou werken in een functie waarmee ik met zoiets te maken zou hebben, zou ik ook misschien expres iets anders gaan rijden om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.
Maarja, is zo'n kleine korting al een beïnvloeding? Zou ie bij Opel of Volvo niet eenzelfde korting krijgen omdat ie 'de minister is'?

Barri zei:
Voor mij geldt exact hetzelfde. Als ik zou werken in een functie waarmee ik met zoiets te maken zou hebben, zou ik ook misschien expres iets anders gaan rijden om de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.
Maarja, is zo'n kleine korting al een beïnvloeding? Zou ie bij Opel of Volvo niet eenzelfde korting krijgen omdat ie 'de minister is'?

Waarschijnlijk wel, maar hij mag hem niet accepteren.

RobEU zei:
En Mercedes-Benz heeft (voorlopig) gewonnen! De komende jaren zullen er duizenden B-klasses en Vito's worden opgeleverd.
De keuze voor de B-klasse begrijp ik niet zo goed. Ten opzichte van een Touran lever je dan qua ruimte toch wel in, waardoor ik het praktische voordeel t.o.v. een 'normale' personenauto (hatchback/station) niet zie. Ik vind het onsympathiek gezegd een beetje een bejaardenbank, waarbij comfort veel belangrijker is dan de wegligging. Dat lijkt me voor een politieauto toch ook niet onbelangrijk.

B-Real zei:
De discussie over elektrische auto's laat ik maar lekker in de andere topics die daar al over zijn, maar tussen elektrisch en diesel zitten nog wel wat alternatieven. Daar mag de overheid wat mij betreft wel het goede voorbeeld geven.

Boppie zei:
Een deal van een half miljard.....

En dan korting geven van €236,- op een auto....als je het doet, doe het dan goed.
Kamp...

Barri zei:
Ik zag dit net op tv. Er wordt wel erg gezocht vind ik. Zo'n kleine korting is natuurlijk niet netjes, maar dat gebeurt echt overal. Je zou haast geen Volkswagen of Audi kunnen rijden als je vanuit de overheid/politie bij die deal betrokken bent geweest, want de kans op gezeik is gewoon aanwezig. En dat zie je nu dus ook.
Denk je echt dat PON voor een miljoenenschikking had gekozen als dit zo 'gezocht' was geweest?

Dakloos zei:
RobEU zei:
En Mercedes-Benz heeft (voorlopig) gewonnen! De komende jaren zullen er duizenden B-klasses en Vito's worden opgeleverd.
De keuze voor de B-klasse begrijp ik niet zo goed. Ten opzichte van een Touran lever je dan qua ruimte toch wel in, waardoor ik het praktische voordeel t.o.v. een 'normale' personenauto (hatchback/station) niet zie. Ik vind het onsympathiek gezegd een beetje een bejaardenbank, waarbij comfort veel belangrijker is dan de wegligging. Dat lijkt me voor een politieauto toch ook niet onbelangrijk.

Alleen is de Touran niet het ijkpunt, maar dat er een hoop troep mee moet worden gezeuld, inclusief boef. Daaraan zal een B-klasse prima voldoen. En ja, de B-klasse is niet de meest aantrekkelijke auto voor jongeren. So what? Alsof een Touran zo'n hip modelletje is. Ik zie daar ook alleen maar grijze duiven en burgertrutten in rijden. Lijkt me nu ook niet echt een image boost voor de politie. ;)
Ik denk overigens dat als je de hele dag in een auto zit, comfort een heel stuk belangrijker is. Ook in het kader van de arbeidssituatie. En ook hier weer, laten we niet doen alsof de Touran zo veel beter rijdt dan een B-klasse. Ik denk dat agenten knettergek worden als ze de hele dag in een Mini moeten rondstuiteren.

Dakloos zei:
Barri zei:
Denk je echt dat PON voor een miljoenenschikking had gekozen als dit zo 'gezocht' was geweest?
Haha nee. Maar daarom verwacht ik wel spannendere berichten dan een korting van €236.

Barri zei:

Heb je het over minister Kamp of over de defensieambtenaar die een auto kocht bij een VAG dealer?

In het laatste geval.. ik heb geen idee hoe het werkelijk gegaan is.. maar afgaande op wat ik erover lees komt het op mij over dat die betreffende medewerker (die wellicht gewoon zijn werk doet en momenteel de aanbesteding 'voertuigen' in portefeuille heeft en niet de productgroep klappertjespistolen) in die periode een andere auto had en daarvoor bij de VAG dealer uitkwam. Toevallig één van de PON stal (dat zijn er nogal wat) en kennelijk is hiervan ergens 'bewijs' voor gevonden.. of gecreëerd?

Ik weet niet hoor.. maar wat kan een ambtenaar dan wel niet in zijn privé tijd laten voor zijn werk? Een ambtenaar die een nieuwe OV aanbesteding moet beoordelen.. moet die de 'gratis dag/ of upgrade kaarten' die vervoerders zo nu en dan uitdelen (om het autobezitters aantrekkelijk te maken in het OV te stappen ) dan maar niet gebruiken indien nodig? Of leden van zijn gezin?

Okay, dan is het argument dat iedereen van die actie gebruik kan maken.
Ja, en dat kan ook met het kopen van een auto. 1% korting regelen kan iedereen ook. Of het iedereen lukt, is een tweede. ;)

Idefiqs zei:
Barri zei:
Ik zag dit net op tv. Er wordt wel erg gezocht vind ik. Zo'n kleine korting is natuurlijk niet netjes, maar dat gebeurt echt overal.

Het gebeurt in het bedrijfsleven, zeker. Maar bij overheidsaanbestedingen is het onacceptabel, ambtenaren dienen onkreukbaar te zijn en geen beïnvloeding te accepteren van marktpartijen. Om voor de hand liggende redenen.
(..).

Tja, wanneer is het beïnvloeding en wanneer is het waardering van de relatie?

Waar ligt die grens?

Durashift" zei:
Ja, en dat kan ook met het kopen van een auto. 1% korting regelen kan iedereen ook. Of het iedereen lukt, is een tweede. winking smiley

1%?! Wie gaat er in Godsnaam akkoord met zo weinig korting?

Roder zei:
Durashift" zei:
Ja, en dat kan ook met het kopen van een auto. 1% korting regelen kan iedereen ook. Of het iedereen lukt, is een tweede. winking smiley

1%?! Wie gaat er in Godsnaam akkoord met zo weinig korting?

Geen idee. Het kan ook een additionele korting zijn, bovenop de standaard waarde?

Enfin, op zich een goede verkoper die dit zo kan verkopen, denk ik. Vandaar ook, als ik de reactie van de advocaat goed begrijp, deze verkoper zich ook niet bij de schikking door PON heeft aangesloten en vind dat hij/zij niks verkeerds gedaan heeft.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2175803-om-negeert-minister-kamp-in-omkoopschandaal.html?title=om-negeert-minister-kamp-in-omkoopschandaal

Op het eerste gezicht lijkt mij de gegeven korting, op z'n minst, aan de onderzijde van marktconform te liggen.

Enfin, Bas Haan zit, kennelijk, nu op deze zaak.. Er zullen dus nog wel wat bonnetjes of e-mails boven water komen...;)

Barri zei:

Mocht je het doen, doe het dan goed. Ga gelijk voor het grote geld. Doe een Bernhard, niet een Kamp.

Terug
Bovenaan