Lancia Delta HPE 2.0 16v HF turbo 1998, Nissan Juke Kiiro 2022 (update 16-02-26) Dilemma?

Ja goed een weekje is het punt niet.
Wel dat je dingen regelt vooraf en ik vrij laat mensen weer kan afzeggen.
Maar goed niemand kiest er voor ziek te zijn ga ik maar vanuit.
Voor komende zaterdag heb ik ook al iemand achter de hand. Nu is het afwachten of de monteur deze week weer aan de slag gaat.

Eerst rustig 1000 km alles aan elkaar laten wennen. Slim advies en dan is het inderdaad beter om dat zoveel mogelijk met warme motor te doen.

Dus een rondje Nederland zaterdag en zondag en dan zit je er wel aan. ;)

Mogen ze er bij Schimmel hard aan trekken, het is er nu een grote bouwput van buiten gezien.

Vanmorgen bericht gehad dat de monteur morgen weer aan het werk gaat. Morgen maar eens informeren dan wat de verwachting is.

De verwachting is nu dat de auto pas volgende week apk zal hebben. Is het spruitstuk straks alsnog eerder binnen dan de auto klaar is ;)

Geen probleem het is toch vies/nat weer, roest hij alleen maar harder van :T
Maar zonder gekkigheid, je wacht nu toch al zo lang, weekje kan er ook nog wel bij, daarbij zou ik pas echt veel gaan rijden in het voorjaar is.

En vandaag opeens nieuws van de garage. Het lijkt er op dat men de auto zo goed als in elkaar heeft gezet. Enkel startte deze nog niet. Daar gaat men morgen mee verder.
Nog wat vragen over de uitlaat en waar de slijptol dan precies in moest. Dat moet nu ook goedkomen.
Men gaf ook nog aan dat de distributiekap niet zo best meer was. Dat kan kloppen die brokkelde destijds al af aan de hoeken. Voor nu maar even gevraagd voor een andere. Heb er nog wel 1 liggen hier, maar die mist aan de onderkant een stuk. Wellicht op termijn een nieuwe bestellen en gelijk in kleur laten spuiten net als het kleppendeksel. Al waren die dingen nog best prijzig (in carbon in ieder geval wel, ging al snel richting 200 euro zo uit mijn hoofd).
Er lijkt dus schot in de zaak te zitten. Hopelijk morgen iets positiever nieuws over het starten.

Spruitstuk is nog niet binnen. Toch maar eens om een update gevraagd.

En waarschijnlijk rijd ik de auto gewoon de winter door. Begin komend jaar stap voor stap wat geld opzij schuiven voor de spuitbeurt. Plaatwerk moet toch al bijgewerkt worden en desnoods slopen we de 1.6 er volledig voor uit elkaar. Alhoewel een sloper misschien een beter idee is in dat geval.

Taxatie ga ik nog wel uitzoeken zodra de auto terug is. Schijnt toch de kop niet te kosten en dan kan ik het beter 2x laten doen voor de zekerheid, dan dat het straks te laat is. (niet dat je je auto er mee terug hebt als iemand hem plat rijdt...)

Vandaag een update dat de auto weer in elkaar zit. De motor zou echter nog in noodloop blijven draaien.

Het spruitstuk zou af zijn en onderweg van fabriek naar leverancier.
Coaten van het spruitstuk zal of net onder de 400 euro kosten of net er boven. Afhankelijk van het oppervlak/buislengte.

Hopelijk op korte termijn nog wat positiever nieuws van de garage :)

Nog een update. Zojuist met de garage gebeld.
Er waren nogal wat tegenslagen. Motor sloeg eerst niet aan, daarna liep ie op noodloop. Maarrrr inmiddels lijkt dat allemaal te zijn opgelost.
Loopt wel een tikkeltje rijk gaf men aan. Of dat aan de chip ligt of iets anders was zo snel niet te zeggen. En ik kan vanaf hier ook niet echt beoordelen of ie net zo loopt als voorheen.

De aftermarket blauwe bougiekabels zijn ook doorgemeten en blijken een totaal andere weerstand te hebben dan originele kabels. Een veel voorkomend probleem als ik de diverse forums mag geloven. Dat kan dus invloed hebben op het schokken dat ik al sinds de motorrevisie ervaar. Geen slecht idee geweest dus om een tijd terug nog een set originele kabels aan te schaffen. Die gaan er dan ook weer in als ik de auto ga ophalen.

Als het goed is gaat de auto morgen voor de apk. Alleen de gastest zijn ze niet zo happig op omdat de auto rustig ingereden moest worden.
Verwacht wordt dat ik de auto zaterdag op ga halen. Ik wacht het even af, zou niet de eerste keer zijn dat er iets tussen komt.

Spruitstuk is nog niet binnen. Nog maar eens om een update gevraagd.

Maar....is de chip degene die altijd de boventoon voert of heeft de Lambdasonde ook nog iets in te brengen?

Pff waarom kan er nooit iets goed gaan?

Bericht over het spruitstuk dat deze fors duurder uit gaat vallen ivm een fabrikant die meer gaat rekenen. De opties zijn dus annuleren of voor het andere spruitstuk kiezen. Ik zal eerst nog eens navragen over hoe fors duurder het zou worden en opvoeren dat afspraak afspraak is en dus hun eigen risico in principe.

Zo te zien is de apk ook niet gelukt vandaag.
Hopen op beter nieuws morgen.

Paulus0013 zei:

Bericht over het spruitstuk dat deze fors duurder uit gaat vallen ivm een fabrikant die meer gaat rekenen. De opties zijn dus annuleren of voor het andere spruitstuk kiezen. Ik zal eerst nog eens navragen over hoe fors duurder het zou worden en opvoeren dat afspraak afspraak is en dus hun eigen risico in principe.

Zo te zien is de apk ook niet gelukt vandaag.
Hopen op beter nieuws morgen.

Naar mijn weten komt een APK pas een de dag na het afmelden bij RDW in beeld.

Paulus0013 zei:
Ik zal eerst nog eens navragen over hoe fors duurder het zou worden en opvoeren dat afspraak afspraak is en dus hun eigen risico in principe.

Denk je echt dat dit de hele zaak gaat bespoedigen? Het voorstel alleen al vind ik weinig respectloos naar de garage toe.

TYN zei:
Paulus0013 zei:
Ik zal eerst nog eens navragen over hoe fors duurder het zou worden en opvoeren dat afspraak afspraak is en dus hun eigen risico in principe.

Denk je echt dat dit de hele zaak gaat bespoedigen? Het voorstel alleen al vind ik weinig respectloos naar de garage toe.
Dit heeft werkelijk helemaal niets met de garage van doen. Het spruitstuk komt van een totaal andere partij.
En respectloos? Nee 3,5 week na betalen er mee aan komen dat iets of fors duurder wordt, of anders niet meer geleverd gaat worden getuigt van respect en fatsoenlijk zaken doen zeker? Kom op zeg. Ze maken nu van hun probleem dat van mij.

Als je had opgelet, had je dat ook 2 pagina's terug al kunnen lezen:
Paulus0013 zei:
...
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en zojuist nog een mailtje verzonden aan speedshop.ch met de vraag wat een ander spruitstuk kost. Eind 2013 kostte dat 780 euro. Ben benieuwd of dat nog zo is en op welke termijn ze kunnen leveren, zodat ook dat gelijk meegenomen kan worden.
...

Het heeft dus verder ook totaal geen enkele invloed op het afleveren van de auto op dit moment.

Niet dat ik écht haast heb met het spruitstuk, dat gaat er toch niet meer op gezet worden voordat de auto wordt opgehaald. En wellicht komt dat niet eens zo slecht uit, dan kan ie er mooi pas na de inrijdperiode op. Heeft toch weinig meerwaarde tot die tijd. En het coaten gaat ook nog een tijdje overheen uiteraard.

Volgens mij is het de verkoopovereenkomst dan al rond inderdaad, en tenzij er in hun voorwaarden staat dat ze de prijs nog mogen wijzigen lijkt het me heel lullig om het op deze manier naar de klant te brengen.

Ik vind het ook niet netjes. Weet je al wat meer van de dingen die ze bij de APK hebben gevonden, inderdaad de gastest waar ze al bang voor waren?

Vanmiddag bericht over de apk. Alles was goed behalve de co2. Kortom nog steeds niet ophalen de auto. Het zal ook een keer meezitten :( :cry:.

Over het spruitstuk verwacht ik later vanavond een reactie.

Pff Balen Paulus..

Inderdaad, zit het je echt niet mee.. Bizar ook van die prijswijziging, ik ben bang dat dit "gewoon mag" maar ben aan de andere kant ook van mening "afspraak is afspraak" lastig, maar ben benieuwd.

Boppie zei:
TinyK zei:
Paulus0013 zei:

.... Karma.
Pas maar op, het klopt zo ook bij jou aan de deur.

Inderdaad Boppie, en dat zou fijn zijn! ;)

TinyK, ik vraag me echt oprecht af waarom jij altijd alles aanhaalt en zoekt om Paulus "aan te vallen" ? Heb je misschien een persoonlijke vete met hem?
Ik vind het echt heel erg bizar, want je reageert verder nergens, alleen hier...

Pjötr zei:
Boppie zei:
TinyK zei:
Paulus0013 zei:

.... Karma.
Pas maar op, het klopt zo ook bij jou aan de deur.

Inderdaad Boppie, en dat zou fijn zijn! ;)

TinyK, ik vraag me echt oprecht af waarom jij altijd alles aanhaalt en zoekt om Paulus "aan te vallen" ? Heb je misschien een persoonlijke vete met hem?
Ik vind het echt heel erg bizar, want je reageert verder nergens, alleen hier...

Hij is de vorige garage.

Nee gekheid. Paulus het gaat goed komen man! Echt waar!

Komt die gastest niet gewoon omdat het blok nog moet worden ingereden en hij nog wat te rijk staat afgesteld. Komt vast goed. Beter nu goed testen anders heb je volgend jaar een probleem en dan in het jouw probleem.

Wel vervelend dat hij nog niet klaar is.

Ik zou lekker afzien van dat spruitstuk en je geld terugvragen. Eerst genieten van de auto en dan maar eens kijken of het wel de moeite waard is. Wie weet is er in de tussentijd dan ergens anders een te vinden. Ik sta altijd versteld van Xtrailrijder, die weet alles wel zo een beetje op het web te vinden, en is altijd zeer gelukkig met de uitkomst.

Ergens anders een spruitstuk vinden gaat hem niet worden. Ik heb daar in het verleden al onderzoek naar gedaan.

Ik heb nu gevraagd of men het andere spruitstuk ook direct voor mij kan laten coaten en wat dat dan gaat kosten.

De moeite waard is het zeker als het een beetje fatsoenlijk spruitstuk betreft. Als de auto is ingereden en spruitstuk is gemonteerd zullen we op de rollenbank moeten kijken wat het resultaat is.

Verder even geen nieuws op dit moment. Ik hoop dat de garage er een beetje uit gaat komen deze week.

De leverancier van het spruitstuk heeft zelf maar contact gezocht met Zircotech en meteen gevraagd of er een gunstigere prijs mogelijk is bij meerdere aantallen.

Garage is er vooralsnog niet uitgekomen. Eens kijken of ik een moment heb om te bellen deze week.

:rolleyes:

Motor schijnt nu op originele nokkenassen wel goed te lopen.
Er is weer het eea besteld om te zien of dit wel tot een oplossing zal leiden. En anders wil men de nokkenastandwielen ook nog vervangen.
Oftewel *zucht*.

Ik heb het hele verhaal niet echt meegekregen, maar volgens mij heb je die auto nu al een aantal maanden, heb je er nog niet mee gereden en staat hij eigenlijk al die tijd in de garage voor reparaties?
Is het plan er een Lamborghini van te maken of zo? Kan er niet een hele nieuwe donor motor ingelepeld worden?

Zevens ,

Paulus heeft deze wagen al jaren, helaas veel pech mee gehad, moet je even het topic vanaf het begin lezen.

Paulus0013 zei:
:rolleyes:

Motor schijnt nu op originele nokkenassen wel goed te lopen.
Er is weer het eea besteld om te zien of dit wel tot een oplossing zal leiden. En anders wil men de nokkenastandwielen ook nog vervangen.
Oftewel *zucht*.

Ligt het dan echt aan de standaard timing? Of is er een probleempje met het mengsel van het blok? Eerste lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar....

Meen je..

Ik dacht vanmiddag nog aan je, en nu zie ik je topic staan, met helaas nog geen "eindelijk thuis" in de titel :( Balen zeg!

Ik begin mij haast af te vragen of die auto ooit nog wel naar huis komt met al dit gedoe.
En misschien vraagt de garage zich inmiddels ook wel af wat ze binnen hebben gehaald. Ook voor hen heeft het inmiddels wel behoorlijk wat meer tijd gekost dan men aanvankelijk had ingeschat.
Als ik vooraf had geweten dat het traject zo lang zou gaan duren, dan waren er ook andere keuzes gemaakt denk ik.

Even doorbijten Paulus (y)
Gaat allemaal goedkomen, laatste loodjes zijn altijd het zwaarst zeggen ze toch.
Daarbij het is toch echt vies kloten weer, wordt de wagen alleen maar vies van.

Andere niet originele nokkenassen en dan geen verstelbare tandwielen erop zetten is ook niet erg handig...

Janneman zei:
Andere niet originele nokkenassen en dan geen verstelbare tandwielen erop zetten is ook niet erg handig...
Het spul heeft zo immers wel 3 jaar gewerkt. Het is niet alsof de andere nokken er nu pas voor het eerst in gaan. Waarom het dan nu allemaal een gedoe is, is mij een raadsel.

Paulus0013 zei:
Janneman zei:
Het spul heeft zo immers wel 3 jaar gewerkt. Het is niet alsof de andere nokken er nu pas voor het eerst in gaan. Waarom het dan nu allemaal een gedoe is, is mij een raadsel.

Ja dat dacht ik ook al, vreemd. Zouden ze iets aan de nokkenassen beschadigd of veranderd hebben. Wat was het voordeel van de 'nieuwe' nokkenassen ook alweer?

Vervelend nieuws weer, maar het komt wel goed.

Paulus0013 zei:
Janneman zei:

En dan kom je weer bij de vraag: zijn ze NU aan het prutsen of zijn ze het prutswerk van een ander aan het oplossen?

Succes en respect voor een wel hele lange adem.

stoterstangen90 zei:
Snelle nokkenassen, met grotere en steilere lift geven ook de distributieriem natuurlijk meer op hun donder.

Dat zal wel meevallen. Als alleen het patroon is aangepast maakt het niks uit. Als je de kleppen verder open duwt scheelt het wel. Maar dan praat je meestal ook al over aangepaste zuigers.

Als je patroon zodanig is dat de motor stationair lekker loopt te rochelen en blaffen, dus onregelmatig loopt, dan heeft dat wel invloed op de riem. Maar dan praat je al over een heftig aangepaste nokkenas en daardoor een auto die niet geschikt is voor normaal gebruik.

stoterstangen90 zei:
Snelle nokkenassen, met grotere en steilere lift geven ook de distributieriem natuurlijk meer op hun donder.

Heel licht, maar met een goede nokhoekverkanting kan het ook heel goed minder rukken geven aan de distributie. Daarnaast richten die krachten zich meestal op de klep en de klepveren. Zeker gezien de momenten waarmee ze vastzitten geschroefd op het blok.

Wat was het voordeel van de 'nieuwe' nokkenassen ook alweer?
De originele zijn van peperkoek gemaakt en deze zijn iets beter gehard.

Het zijn in mijn geval deze:
https://www.cb-cams.com/dettaglio_prodotto.php?lang=eng&id_prodotto=76
Opmerkelijk is ook dat de Fiat Coupe 16vt medium road een ander profiel hebben. En dat voor eenzelfde motor.

En dan kom je weer bij de vraag: zijn ze NU aan het prutsen of zijn ze het prutswerk van een ander aan het oplossen?
Dat is op zich wel een interessante vraag in dit stadium.

Als je patroon zodanig is dat de motor stationair lekker loopt te rochelen en blaffen, dus onregelmatig loopt, dan heeft dat wel invloed op de riem.
De motor loopt wel merkbaar anders met de andere nokken.

Ik ook niet.

Even wat anders: ik heb recent veel last van een Flash ad hier op het forum, welke de boel traag maakt of laat crashen, meer mensen last van? Bloedirritant, want ik schrijf nu mijn post al voor de 10e keer ofzo.

Nee, ik heb ad-block en een ander programma wat die precieze klachten van jou tegengaat. Maar die moet ik ff opzoeken.

Terug
Bovenaan