Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Al een tijdje geen updates gedaan, want het is een beetje stil rondom mijn auto's.

Vandaag heb ik de auto’s op een andere plek gezet in de stalling, want de hal waar ze in stonden werd onverwachts in zijn geheel verhuurd.
Heb meteen gebruik gemaakt van de gelegenheid om even snel wat nieuwe foto’s te maken van de rode Pontiac Trans AM.

Ben weg uit Bant en zit nu al een tijdje in Dronten zelf.
De stalling bestaat uit twee hallen en net het deel waar ik stond wordt straks geheel verhuurd, dus moest verhuizen naar de andere hal.

Diante zei:
Dit zijn even de beste foto's die ik ervan heb op dit moment.

Wat zijn die Trans-Ams geweldig! Als kind was dit mijn droomauto en dat is het eigenlijk nog steeds.
Ik kijk er al naar uit om dit project te volgen :T

Leuk om te horen!

Ik ben nog steeds op zoek naar een andere stalling waar ik mag klussen, dan kan ik tenminste weer wat doen.
Van de cabrio moet het interieur van vervangen worden, het stink gigantisch, het was ook een beetje nat toen hij gebracht werd.

Heb besloten om de rode Trans AM origineel te laten en niet om te bouwen tot KITT replica, ga in de toekomst op zoek naar een andere kandidaat ervoor, want wil er wel weer ééntje hebben....mis het wel.

De rode is een Trans AM met V8 uiteraard, de cabrio is een Firebird met V6.
V8 was uiteraard mooier geweest maar deze '82er is zeer zeldzaam dus als je iets tegen komt, moet je meteen toehappen. :)
Wou hem eerst ook ombouwen tot KITT replica aangezien alles klopt, het jaartal en de originele had ook een V6je, maar toen wist ik nog niet dat de auto zo zeldzaam was.

Inmiddels al een geruime tijd is het stil, maar er gebeurd ook niet zoveel op dit moment rondom mijn auto's.
Sinds een paar dagen heeft alleen de schakelaar van de richtingaanwijzer van mijn Mercedes A140 het begeven.
Zodra ik hem ook maar iets aanraak, gaat het grote licht al aan, dus dat is vrij irritant.

Spoedig een tweedehandsje van de sloop halen.

Vandaag met de Nissan 300ZX Twin turbo naar de Nissan garage geweest om uit te laten lezen, tenminste dat was de bedoeling.
Zit een oude stekker aansluiting in de auto en het uitleesapparaat die ze daarvoor hebben lag in Harderwijk, dus dat was lekker handig.

De motor loopt niet echt lekker en een beetje op vijf cilinders, bij het optrekken komt er een trilling in de auto en als de automaat door schakelt naar zijn laatste versnelling zit er een behoorlijke trilling in.

De monteur denkt dat het vervuiling van de benzinetoevoer is.

Ga eerst de bougies vervangen en dan is kijken hoe hij loopt.

Leuke foto's. Als die monteur je wijst op vervuiling van de benzinetoevoer, wat ga je dan met bougies oplossen? Als het de bougies zijn, die vervangen moeten worden, is de auto dan niet gewoon toe aan een rondje fatsoenlijk onderhoud, dus met alle filters, vloeistoffen en zo.

Ha, wel tof om de ZX weer te zien. Blijft nog steeds mijn soort van "betaalbare" droomauto. Of ik er ooit een zal bezitten betwijfel ik haha... maar ik blijf het een geweldig ding vinden :)

De monteur is er niet zeker van, maar denkt dat het vervuiling is aangezien de Nissan 7 jaar lang buiten stil heeft gestaan met een lege tank.
Maar, dan zou er ook rommel moeten zitten in het benzinefilter.

Heb deze al vervangen en heb de oude nog liggen, dus die zou ik kunnen open maken om te kijken of er troep in zit.
Het rare is, dat toen ik de auto opgehaald had, hij perfect reed de eerste maanden.
Als er vervuiling in zou zitten, dan had hij toch al meteen al slecht moeten rijden. (?)

De goedkoopste oplossing om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn is om te beginnen met nieuwe bougie's, want ik heb geen idee hoe lang die er al in zitten. (is toch al iets wat moet gebeuren)
Dan is kijken hoe hij daarna loopt.
Mocht het probleem zich nog steeds voordoen, dan maar eerst eens een kijkje nemen aan de binnenkant van de benzinetank om te zien hoe de staat is.

Nu is een 300ZX (Twin Turbo) nog betaalbaar, maar merk wel dat de prijzen aan het stijgen zijn.
Wil er ooit nog eentje aanschaffen maar dan van een nieuwer jaartal met dubbele airbag en verstelbare sport / touring vering.

Aankomende woensdag ga ik opnieuw naar de garage om de Nissan uit te laten lezen, nu hebben ze wel het uitleesapparaat met de oude stekker aansluiting liggen.

Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Bougie's kunnen een wereld van verschil maken, maar kan ook iets anders. Mijn Ka'tje rijd weer goed op nieuwe bougie's. (maar happerd wel, regelmatig )

Bij de Nissan 300ZX TT kan er maar één specifieke bougie in van NGK.
Ze zijn best prijzig, 23,39 euro per stuk!

Andere bougie's gaan niet werken, de kans dat hij dan juist slecht gaat lopen is heel groot, dus ik ga meteen voor de juiste.

Ralph V zei:
Bougie's kunnen een wereld van verschil maken, maar kan ook iets anders. Mijn Ka'tje rijd weer goed op nieuwe bougie's. (maar happerd wel, regelmatig )

Heb je de opening van de bougies wel goed afgesteld?

De lijst van uitlezen was een stuk korter dan van de Mercedes CLK cabrio, enigste twee punten die eruit kwamen waren de temperatuur- en knocksensor.
Na het wissen van de lijst kwam alleen de knocksensor terug.

De monteur kon tevens elke cilinder uitschakelen die hij wilde, daaruit kwam dat als hij de derde uitschakelde er eigenlijk niets veranderde aan het lopen van de motor, dus daar zit waarschijnlijk iets niet goed.

De instellingen stonden op 110%, de monteur heeft hem weer terug gezet op fabrieksinstellingen (100%) en vreemd genoeg toen ik naar huis reed was er geen trilling meer te bekennen in de auto.
Normaal als de automaat doorschakelde naar zijn laatste versnelling, begon de auto iets te schudden, zelfs de shifter trilde flink.
Nu, helemaal niets meer, dus het lijkt opgelost.

Maar ik ga alsnog de bougie's vervangen en de ontsteking, etc. nalopen bij de derde cilinder.

Hopelijk over een tijdje heb ik eindelijk weer een leuke verrassing, ben er nog mee bezig om het uitgewerkt te krijgen. :)

Helaas nog geen Portugal, maar wel op auto gebied.

Ik vind het tot op heden nog steeds ontzettend jammer dat ik mijn Xedos collectie heb moeten opgeven (voor nu dan), zag dat er nog maar twee Xedossen 6 bestaan die ik had en dat doet wel pijn.

Als ik in de toekomst een eigen ruimte heb dan ga ik weer overnieuw beginnen met een Xedos collectie en probeer ik de auto's die ik had (ook de bordeaux rode + gele Nissan 300ZX twin turbo & Jeep Wrangler Sahara) weer terug te kopen.
(de zwakheid van de mens zal ik maar denken, vanwege de herinneringen die eraan zitten)

Maar er is eentje die nooit gekomen is en ik nog steeds heb, de Xedos 6 uit Ierland!

Toen ik mijn collectie opgegeven had, had ik doorgegeven aan de Ierse eigenaar dat hij de auto maar moet verkopen voor mij.
Nu bijna 2 jaar verder alweer staat de Xedos er nog steeds!
Onbegrijpelijk, zelfs voor 300,- euro verkoopt hij hem nog niet.

Aangezien ik het ontzettend jammer vind dat ik mijn collectie kwijt ben en de Ierse Xedos maar niet verkocht wordt, heb ik besloten die naar Nederland proberen te krijgen.....(zonder de hoofdprijs die men ervoor wilt hebben voor het transport)

Het is geen smetteloze auto, heeft wat deukjes en mankementjes, maar dat maakt niet uit.
Ik vond het altijd geweldig mooi om te zien alle verschillende kleuren en uitvoeringen op een rij.
Dat mooie aanzicht wat ik had wil ik zeker weer realiseren in de toekomst.

Als ik in de toekomst een eigen ruimte heb dan ga ik weer overnieuw beginnen met een Xedos collectie en probeer ik de auto's die ik had (ook de bordeaux rode + gele Nissan 300ZX twin turbo & Jeep Wrangler Sahara) weer terug te kopen.

In Portugal dan? Want anders lijkt het opnieuw opbouwen van een collectie nadat je alles pas hebt weggedaan mij nogal contraproductief werken voor die andere doelstelling...

Ja, in Portugal wil ik dan een eigen ruimte maken voor mijn collectie anders krijg ik inderdaad weer hetzelfde liedje dat ik een deel van mijn collectie moet verkopen.
De stalling die ik nu heb is ook niet de goedkoopste, maar één auto nog toevoegen die ik al gekocht had moet wel kunnen nog.

Overigens de kleur van de Ierse Xedos is ook een vrij unieke, zie je zeer weinig, dat was ook de reden dat ik hem gekocht had.
Wou er tevens een Japanse Xedos (Eunos 500) van maken, wat eigenlijk niet veel meer inhoudt dan andere logo's erop.

Ik snap het ook niet helemaal. Wat moet je in hemelsnaam met een RHD Xedos uit Ierland?! Kleur is best aardig, maar ook totaal onverkoopbaar hier en na transport en import ook niet echt meer een goede aanbieding. Of hij moet gratis zijn en gratis geleverd worden... Bovendien moet je ‘m ook nog ergens neerzetten en.... enfin, ik snap het dus niet zo goed.
De markt voor heel goedkope auto’s is in Ierland vrij klein, nog buiten de impopulariteit van dit model.

Wat ik ermee wil?...even lezen, een Japanse versie ervan maken. ;)

Ik heb nooit auto's gekocht met de bedoeling om weer te verkopen, dus ik kijk niet naar wat de waarde is als ik het wel zou verkopen.
Je koopt iets voor jezelf, je eigen plezier.

De ene koopt een berg kleding, de andere gaat op vakantie elk jaar, etc., daar zie je nooit je geld meer van retour, maar doe je ook puur voor jezelf.
Dat geldt met dit voor mij. :)

Diante zei:
wat eigenlijk niet veel meer inhoudt dan andere logo's erop.

Dat houdt wel degelijk iets meer in dan dat, als je het althans goed wilt doen. Andere klokkenwinkel, plaathouder voor, kofferklep, radio, stuurwiel, etc...

Klopt, maar ik heb klanten in Japan, dus kan goedkoop aan de onderdelen komen.
De achterklep is even het logo eraf halen en de juiste erop plakken, verder zijn het allemaal kleine onderdelen.

Daar zeg je wat, dat klopt helemaal!
Ik merk het al, ik ben er helemaal uit met de Xedossen. :)

Het nummerbord deel is gelukkig een plastic gedeelte die je uit de achterklep kunt halen en makkelijk kunt wijzigen.

Diante zei:
Wat ik ermee wil?...even lezen, een Japanse versie ervan maken. ;)

Ik heb nooit auto's gekocht met de bedoeling om weer te verkopen, dus ik kijk niet naar wat de waarde is als ik het wel zou verkopen.
Je koopt iets voor jezelf, je eigen plezier.

De ene koopt een berg kleding, de andere gaat op vakantie elk jaar, etc., daar zie je nooit je geld meer van retour, maar doe je ook puur voor jezelf.
Dat geldt met dit voor mij. :)

Tsja, die laatste zin voegde je pas toe nadat ik mijn bericht had gepost.
Overigens kan ik me nog goed herinneren dat je wél de intentie had die Xedossen (met winst) te verkopen, alleen was je toen even vergeten dat al meerdere jaren de oldtimerleeftijd (en diens voordelen) veranderd waren.

Wel een leuk idee overigens om hier een JDM van te maken. Ik vraag me wel af in hoeverre je hier onderdelen voor in Japan gaat vinden. Beter kijk je naar andere landen waar relatief veel JDM’s (nog mogen) rondrijden. Denk dan aan Engeland, Cyprus, Oekraïne, Suriname, Australië, Oekraïne, Ierland en Malta. RHD auto’s zijn ook niet altijd toegestaan om in te voeren in LHD landen, dus check ook even de Portugese regels hieromtrent.

Toen ik moest "opruimen" met de Xedossen, uiteraard ga je dan proberen ze toch met een beetje winst te verkopen, ondanks het feit dat ik ze niet daarvoor gekocht had.
Ik ben er heel netjes uitgesprongen, dat wel, zelfs toch nog wel wat winst behaald in totaal.

Ik ga de Ierse Xedos niet invoeren (op kenteken zetten) aangezien het geen auto is of wordt om mee te gaan rijden.
Als hij uiteindelijk mijn portugese stalling in gaat, zal ik verder geen gedoe krijgen aangezien hij ook daar de weg niet op gaat.

In ieder geval, bedankt voor het op de hoogte stellen!

Onderdelen zijn inderdaad schaars, ook in Japan aangezien het ook daar een niet veel voorkomende auto is.
Het is gelukkig hobby dus heb geen haast met onderdelen vinden, de zoektocht is vaak het leukst en het uiteindelijk vinden van het juiste onderdeel, zodat je weer wat te klussen hebt.

Nee Diante, dat was al ver in het begin van je topic, nog ruim voordat je ze moest/ging verkopen. Doet er verder ook niet toe, wil niet de indruk wekken dat je dit puur voor het geld doet. Het is duidelijk dat je een liefhebber van dit model bent, daar gaat het om.

Ah oke, kan het mij niet meer herinneren, wordt ook een dagje ouder. :)
Verkopen met winst is in ieder geval nooit mijn eerste opzet geweest met het beginnen van een Xedos collectie.

Wou eigenlijk werelds grootste Xedos collectie creëren, denk dat dat mij even gelukt is voor een jaar. hahaha!!

Oh! Ik stond dus vorige week tijdens het Comic Con event in Utrecht te staren naar een geweldige K.I.T.T auto... maar ik heb jou er niet bij kunnen spotten. Neem aan dat jij daar niet was??

Nee, ik was er niet.
Ben niet zo'n evenementen bezoeker.

Er zijn inmiddels al aardig wat replica's in Nederland ervan, mij iets te veel....wat het helaas weer minder bijzonder maakt.
Maar dat neemt niet weg dat ik er nog steeds eentje wil bouwen weer.

Jay DoubleYou zei:

Wat mij overigens nog wel overkomen was...

Ik had heel even mijn Nissan 300ZX TT te koop staan, er zou iemand voor komen op een woensdag maar ik zou daarvoor nog even een tijd doorgeven.
Na het doorgeven van een tijd de dag ervoor kon degene niet vanwege een te reeds druk ingevulde dag, dus hebben we het doorgeschoven naar donderdag.
Woensdag avond kreeg ik een ontzettend rot gevoel over het verkopen van de Nissan en heb dezelfde avond degene afgezegd.
Hij kon het gelukkig begrijpen.

Twee weken later word ik gebeld door dezelfde persoon en vertelde dat hij mijn advertentie van de Mustang ook had gezien met het laatst geschreven stukje dat ik de Mustang ook wel wil ruilen tegen een stuk grond in Portugal, in de natuur met natuurlijke waterbon, etc., etc.

Weet dat iedereen denkt dat is bijna onmogelijk, zoeken naar een speld in een hooiberg, dat lukt nooit.
Maar ik kan dit soort dingen naar mij toe trekken en de dingen gebeuren ook daadwerkelijk als ik mijn energie erop richt.

Hij zei, ik ben makelaar in Duitsland en heb een Duitse klant die een stuk grond heeft in Portugal en dit wil verkopen.
(dat dit gebeurd is alleen al ongelooflijk!)

Hij zou even een berichtje sturen naar zijn klant voor meer informatie over het terrein wat hij in Portugal te koop heeft en of hij belangstelling heeft in een ruil, eventueel met bijbetaling.
Helaas heeft hij er niets meer over gehoord, dus het is niets geworden.

Maar wel bijzonder dat dit op mijn pad komt.

Nu maar wachten op een tweede speld in de hooiberg! :)

Een klant van mijn in Ierland gaat in januari de Ierse Xedos ophalen en zet hem bij hem thuis neer, zodat hij in ieder geval al weg is bij de verkoper.
De Xedos kan daar zo lang blijven staan als ik wil, dus dat geeft wat meer rust.

Vandaar uit gaan we kijken hoe verder.

Ga eerst kijken hoe het aankomend jaar gaat verlopen met mijn reis naar Portugal, wellicht dat ik een plek daar kan vinden voor de auto.
Ben ook heel dichtbij het afbouwen (eindelijk!) van mijn 1964 Mustang cabrio, zodat die verkocht kan worden.

2018 zou wel eens mijn jaar kunnen worden! :)

Ben al wat inkopen aan het doen voor de Nissan 300ZX Twin turbo waar ik mee naar Portugal ga.
Nieuwe bougie's in Engeland besteld en ben nu op zoek naar gasveren voor de achterklep,....wat moeilijker is dan gedacht.
Lijkt erop dat ze alleen te koop zijn in de US wat ik mij niet kan voorstellen. (even buiten de Nissan garage om, want die rekent de hoofdprijs ervoor, iets van 123,- euro per stuk of zo.)

Je kunt die gasveren ook ergens custom laten maken. Is stukken goedkoper. Wel even opletten hoeveel druk je erin laat stoppen. ;)

Hahaha wat is dit toch een geniaal topic! En Diante een onnavolgbare forummer :p

Auto's worden gekocht in het tempo waarmee een mitrailleur kogels schiet. Projecten veranderen in een loods in andere projecten of worden vóór voltooiing weer verkocht en worden projecten van anderen.. Af en toe is er geld nodig voor de Portugese droom, maar dat geld wordt minstens weer voor een deel in andere autoprojecten gestopt. De Portugese droom moet wachten, dat is duidelijk.

Er is zelden focus en de meeste projecten halen het einde niet. De Mustang lijkt de uitzondering, wat is dat een fantastische wagen! Heb je die helemaal zelf in deze staat gebracht? Ik, en zo te lezen meerderen met mij, vraag me af wat er zou zijn geworden van projecten als bijvoorbeeld de A-Team Van als er wél focus was. Minder auto's en dus meer geld en tijd voor de auto's die er nog wél zijn. Hoe lang zit dat rode paneel er nu al in ipv de ramen? Don't answer that. Het is gewoon wie jij bent :cool:

Het zijn (bijna) altijd hele leuke, tot de verbeelding sprekende auto's die je koopt. Ik bewonder je smaak. Al moet ik compleet passen bij de Benz A-klasjes. What were you thinking?

Kortom, never a dull moment on Diante's topic. Bedankt voor al het lees- en kijkplezier!!

Het is niet helemaal duidelijk hoeveel druk er in de gasveren moet zitten, dus kies ik liever voor de veilige route om ze maar gewoon te kopen waar ze leverbaar zijn.
Bij de Profile kon ik ze op bestelling laten maken, maar ja, de exacte druk?

"Cole Trickle"

Hahaha, jammer genoeg kon ik de "Like" button niet vinden, leuke post!

Mijn focus is nu juist wel helemaal op Portugal, maak juist de Nissan in orde, zodat ik daarmee naar Portugal kan.
(hou niet zo van vliegen en dan zit ik daar zonder auto, huren vind ik niet echt wat)
Heb op dit moment een stuk grond op het oog, zodra de Mustang verkocht is rij ik naar Portugal om het te gaan bekijken, is het wat dan moet het contract nagekeken worden door een advocaat of alles daadwerkelijk klopt, zo ja dan heb ik de basis van mijn droom binnen.

Ga niet met mijn kleine hobbelautootje (Mercedes A klasse) naar Portugal rijden, die is puur om goedkoop te kunnen rijden in NL en heb tevens de praktische kant ervan, want ik rij bijna altijd zonder achterbank erin, zodat ik een klein busje heb als het ware.

De meeste auto's die ik heb zijn niet de goedkoopste om mee te rijden en in de winter al helemaal niet, want dan rij je zo circa 1:9.
(Nissan 300ZX, Mercedes Combi of de CLK cabrio)

Ik ben vaak van stalling veranderd, meestal omdat of het pand verkocht werd, de eigenaar overleed, er te veel vocht bleek te zijn en in het laatste geval de mensen die niet helemaal spoorden.
Had vroeger een mooie klusruimte, was druk met de A-team bus bezig de onderdelen ervoor te maken (zonneklep, spoiler, zijspiegels), doe ik allemaal zelf, omdat wat er op de markt is is niet identiek aan het origineel.

De zijspiegels heb ik inmiddels in productie (waar ook veel geld naartoe gaat om onderdelen in productie te kunnen nemen)
Eindresultaat is schitterend na montage!...

(foto's zijn van een klant)

Ben nu bezig met een nieuw Knight Rider dashboard, heb ik geheel gemaakt van hout en wordt in januari een mal van gemaakt.
Het ligt nu bij de spuiter die het strak aan het maken is en in de spuitplamuur gaat zetten.

Al het klussen is puur stil komen te staan, omdat het pand verkocht werd en ik in de nieuwe stalling niet mocht klussen.
Met dat probleem zit ik nog steeds, dus dit is ook een reden waarom veel nu stil staat.

Heb de Mustang helemaal zelf kaal gemaakt, ook alle lak eraf gehaald, zodat hij zo min mogelijk gestaald hoefde te worden om kans op vervorming van het plaatwerk te voorkomen.
Plaatwerk en het overnieuw spuiten heb ik uitbesteed aan professionele bedrijven. (tevens de motor laten reviseren)
Het opbouwen van de Mustang doe ik samen met mijn vader.

Heb op dit moment de cabriokap er weer deels af liggen, want die was niet netjes gemonteerd.
Ga het zelf proberen, denk dat het wel gaat lukken.

Heb nieuwe spanbanden en lijm besteld, wacht nu tot het binnen is en dan kan ik aan de gang.
Daarna zijn er nog een paar punten die gedaan moeten worden en dan is mijn "nog te doen" lijst leeg, dus het einde is eindelijk in zicht! :)

Bedankt voor de update Diante! En mooi dat 'Portugal' nu langzaam dichterbij komt voor je.

Omdat je je met productie en handel van onderdelen bezighoudt én omdat je ook belangstelling hebt voor DeLorean kun je hier eens kijken:

https://www.delorean.eu/catalog/index.php

Is de site van een oud klasgenoot van mij, Ed Uding. Ben laatst in zijn nieuwe showroom/werkplaats geweest. Zijn DeLoreans en zijn onderdelen gaan de hele wereld over. DeLoreans komen ook vanuit de hele wereld naar hem voor onderhoud/restauratie. Onderdelen laat hij maken/maakt hij zelf. En dan heeft hij nog 'sleutelruimte' voor klanten van hem die hun DeLoreans bij hem, inclusief zijn assistentie, opknappen/upgraden etc. Internationale klanten met diepe zakken. Hij heeft het snoeidruk..

Voorlopig kom ik nog láááng niet toe aan een DeLorean helaas, maar hij blijft wel zéker op mijn "aankooplijstje" staan. :)

Wauw wat een projecten allemaal o_O ik vind het indrukwekkend hoor haha. Maar uiteraard hoop ik ook voor jou dat je Portugese droom snel werkelijkheid mag worden. En met de 300Z daarheen rijden is ook al een avontuur op zich lijkt me, toch? :T

Ben wel blij als alle projecten een beetje klaar zijn, want het is inderdaad wel veel....maar ook weer leuk afwisselt.

Elk ritje met de Nissan 300ZX is een feest, al is het maar naar de supermarkt om de hoek!
De rit naar Portugal wordt echt volop genieten, denk dat ik de slingers ga uithangen dan. Hahahaha!!

Als ik mijn droomoase daar op poten heb, dan is iedereen welkom voor gratis verblijf in de Algarve.

Diante zei:
Als ik mijn droomoase daar op poten heb, dan is iedereen welkom voor gratis verblijf in de Algarve.

Mooi aanbod! Al moet je dan wel weer een interessante verzameling auto's hebben natuurlijk : )

Ik boek de boot vast ;)

Leuk wat updates te lezen. Ben benieuwd of de bougies je problemen oplossen. Het is in elk geval een goed begin, zeker als je niet weet hoe oud ze zijn.

Weet je welke cilinder niet mee doet?

Terug
Bovenaan