Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Wat een aankoop weer, zou m zelf hebben laten staan maar top dat je m opknapt. Beetje een Bijlmer uitvoering zoals ie erbij stond.
Taxi in je achtertuin is ook heftig haha, vinden je buren dat allemaal wel ok? Zoals anderen ook zeggen, de keuzes zou ik zelf niet altijd maken maar vermakelijk om te volgen:D

Ibud zei:
Wat een aankoop weer, zou m zelf hebben laten staan maar top dat je m opknapt. Beetje een Bijlmer uitvoering zoals ie erbij stond.
Taxi in je achtertuin is ook heftig haha, vinden je buren dat allemaal wel ok? Zoals anderen ook zeggen, de keuzes zou ik zelf niet altijd maken maar vermakelijk om te volgen:D

Had de Xedos 9 jaren geleden al een keer gezien, toen welliswaar in een veel betere en mooiere staat.
Wou hem toen al kopen maar degene wilde de Xedos niet verkopen.

Toen ik in Portugal was ontving ik een chat berichtje, hij wist dat ik toen al graag de Xedos wou kopen van hem, dus heeft hij mij daarom benaderd en de auto aangeboden.
Dus ja, die kans liet ik niet voorbij gaan, niet wetende dat de auto zo geleefd was.

De buren hebben er geen probleem mee dat ik de Chevrolet in mijn achtertuin heb staan, ik ga niet slijpen of dat soort dingen, das van mij hebben ze geen last, eerder het omgekeerde.

Duidelijk, gelukkig kom je met schoonmaken een heel eind. Heb je al een extractor? Krijg je dat tapijt weer perfect mee schoon en met jouw collectie het geld meer dan waard.

Pff staat mooie Xedos 9 te koop.. slechts 67.177 km gelopen maar dat is ook wel te zien aan de prijs ;) https://www.autoterpstra.nl/voorraad/mazda/xedos/9-serie-9-23-v6-miller_occasion_rv-374-k-locatie-groningen/benzine/1332822 Door zijn slank en laag voorkomen staan een set mooie wielen de auto zo vreselijk goed, geldt voor meerdere Japanse (hardtop) sedans uit die tijd.

4oBGSRY.jpg

De 17" onder de facelift stonden de auto ook prima

QFvDaHK.jpg

(ik weet dat je zoiets niet gaat doen hoor maar ik fantaseer graag mee)

Ibud zei:
Duidelijk, gelukkig kom je met schoonmaken een heel eind. Heb je al een extractor? Krijg je dat tapijt weer perfect mee schoon en met jouw collectie het geld meer dan waard.

Nee, die heb ik nog niet, het wordt tijd dat ik bepaalde dingen ga aanschaffen denk ik.

MCW III zei:
Pff staat mooie Xedos 9 te koop.. slechts 67.177 km gelopen maar dat is ook wel te zien aan de prijs ;) https://www.autoterpstra.nl/voorraad/mazda/xedos/9-serie-9-23-v6-miller_occasion_rv-374-k-locatie-groningen/benzine/1332822 Door zijn slank en laag voorkomen staan een set mooie wielen de auto zo vreselijk goed, geldt voor meerdere Japanse (hardtop) sedans uit die tijd.

Had de Miller al voorbij zien komen, op dat moment wenste ik dat mijn spaarvarken vol zat, dan had ik hem zeker gekocht...maar helaas, hij ziet er wel echt heel netjes uit.

MCW III zei:
(ik weet dat je zoiets niet gaat doen hoor maar ik fantaseer graag mee)

:)

Bedankt!

En ik heb hem alleen nog maar met een natte doek schoon gemaakt en de bekleding met interieurreiniger, dus de echte schoonmaak en poetsbeurt moet ik nog doen.
Weet niet of ik het interieur ga doen verder, want wil het eigenlijk gewoon vervangen vanwege de rookstank.

Origineel hoort de verlichting in de voorbumper oranje te zijn, die ga ik zoeken en vervangen.
Geldt ook voor de achterverlichting.

Vandaag de spoiler eraf gehaald bij de Xedos 9...

De achterklep ga ik vervangen door een net exemplaar zonder gaten en blanke lak die los laat.
Ga proberen er eentje te vinden in dezelfde kleur, dan kan ik hem direct vervangen en ziet het er weer netjes uit.

Ik stoor mij ook meer aan de velgen dan aan de spoiler maar de velgen kan ik er niet af halen, om hem op een paar stenen te zetten is ook niet wat. :)

De Xedos heeft geen derde remlicht origineel, dus lijkt mij niet dat het verplicht is.
Hij is van '94.

Ergens rond 1997/1998 werd het derde remlicht verplicht dacht ik. De Golf 3 cabrio en Fiat Barchetta moesten toen bijvoorbeeld aangepast worden.

Ben benieuwd of je ergens een interieur en een achterklep kan vinden, die liggen vast niet voor het oprapen. En snel een setje andere velgen, desnoods gewoon Mazda velgen.

Iemand een idee wat de velgen waard zijn die op de Xedos zitten?
Zijn 19" velgen.

Ze zien er nu niet uit, maar ik zat eraan te denken om ze op te knappen en dan te verkopen.
Zat een beetje rond te kijken wat prijzen zijn voor deze maat en die kunnen aardig oplopen.

Multisteek velgen zoals deze zijn over het algemeen niet veel waard, dat is vaak een teken dat ze van een minder bekend merk zijn. Aan de andere kant wel een wat grotere doelgroep er van uitgaande dat ze op meerdere auto's passen. Ze hebben ook die meerdelige look afgaande van de boutjes in de velgrand maar ik betwijfel of het echt meerdelige velgen zijn, maakt het opknappen wel echt een rotklus als die boutjes gewoon nep zijn.

Ik ga er van uit dat je ze in huidige staat misschien nog kwijt kunt voor 150 piek, misschien 250 als er echt topbanden op zitten. Als je ze op gaat knappen verkopen ze misschien wat sneller maar echt veel waarde voegt het niet toe vrees ik.

De banden zijn oud, dus dat is afval.
Maar eens kijken wat ik doe, goedkoopste optie is wachten met de velgen totdat de Xedos in Portugal staat, dan kan ik de Xedos 9 velgen gebruiken die ik in mijn bus heb liggen en maak ik meteen weer een klein beetje ruimte vrij in de bus.

Wat ik nu weer te koop zie een Xedos in Portugal, kan hem overnemen voor maar 1000,- euro!
De verleiding is weer groot, het begint alweer te kriebelen van binnen.

Hij is voor onderdelen maar als ik zo naar de foto's kijk vraag ik mij af waarom, want hij ziet er niet verkeerd uit.
Zie geen schade, deuken, roest, etc., en hij heeft maar 80.000 km op de teller!

https://www.olx.pt/d/anuncio/mazda-xedos-6-2-0-v6-IDHaW80.html?isPreviewActive=0&sliderIndex=8

Heb een berichtje gestuurd naar de verkoper met de vraag wat er met de auto aan de hand is.

Twix zei:
Wat is dit toch een heerlijk topic!

Auto´s kopen blijft toch het leukste wat er is. :D

Heb inmiddels een berichtje terug, er is niets met de auto, hij werkt gewoon.
Enigste is dat het kenteken geannuleerd is, maar dat is perfect, hoef ik dat niet te regelen.

Is kijken of ik nog iets van de prijs af kan krijgen.

Hahaha heerlijk, ik ben benieuwd of de Portugese Xdos er ook bij komt. Scheelt importeren natuurlijk.

Nog nieuws wat betreft de Ierse auto?

De kroonsteentjes en warrige bedrading uit het dash en een losse zekering bij de handrem doen mij vermoeden dat audio niet werkt.

Sketcher zei:
Hahaha heerlijk, ik ben benieuwd of de Portugese Xdos er ook bij komt. Scheelt importeren natuurlijk.

Nog nieuws wat betreft de Ierse auto?

Denk dat ik het antwoord al weet of hij erbij komt of niet. :rolleyes:

Zit een beetje vast met de Ierse Xedos opsporen.
Ik probeer achter de site te komen waar hij te koop op heeft gestaan, dan zou ik daar een bericht op kunnen zetten.
Wellicht zit de koper van de auto vaker op die site en ziet mijn bericht.

406c zei:
De kroonsteentjes en warrige bedrading uit het dash en een losse zekering bij de handrem doen mij vermoeden dat audio niet werkt.

Ik verwacht uiteraard dat er nog wel iets is met de auto, maar voor het lage aankoopbedrag mag ik niet klagen als dat inderdaad zo zou zijn.

Nog een paar foto's doorgestuurd gekregen van de eigenaar.
Enigste wat ik zie is een kleine schaafplek links op de achterbumper en een kleinere rechts, misschien ook op de voorbumper voor het rechter wiel, maar verdere ziet hij er top uit!

Op de foto van de advertentie had ik niet gezien dat er nog een spoiler op zat.

Dat is weer leuk, is hij toch anders dan degene die ik al heb in bordeaux rood, nu met spoiler, verstralers, leren bekleding en een schakelbak.

De Xedos heeft altijd binnen gestaan, dus dat is een groot pluspunt.
Denk dat ik maar kleine dingen hoef te doen aan de auto, schoonmaak beurt (hoop niet dat er in gerookt is maar denk het wel) en een radiospeaker rooster wat mist in de bijrijdersdeur voor.

Heb de deal kunnen maken, slechts 950,- euro, dus weer eentje om toe te voegen aan de nieuwe Xedos collectie!
De auto blijft mooi binnen staan bij de eigenaar totdat ik naar Portugal ga (januari) en dan laat ik hem transporteren naar mijn terrein.

Blijf mij verbazen hoe makkelijk anderen de auto voor je bewaren. En dat je het ook zelf aandurft. Ik zou zelf denken weg is weg als verkoper.

Ik krijg wonderbaarlijk heel veel voor elkaar via mail, denk dat dat veel mensen verbaast.

Wellicht komen de juiste mensen (bijna altijd) op mijn pad, omdat ik dankbaar ben dat ik iets kan of mag bezitten in het leven.
Denk niet dat de meeste mensen zo denken, die kopen iets en vinden het dan heel gewoon dat het van hun is, in plaats van realiseren dat ze geld hebben om iets te kunnen kopen, en hetgeen aan te kunnen schaffen en te mogen bezitten.
Ik wardeer alles wat ik heb, of het nu een meubelstuk is, een auto van 30.000,- euro of eentje van 500,- euro.

Soms heb ik wel wat teveel vertrouwen in mensen inderdaad en dan pakt het ook wel eens verkeerd uit.

uwbuurman zei:
Euh, van harte dan maar? Mooie uitdaging, een Xedos uit ieder land van west Europa.

Bedankt!

Dat wordt poetsspullen meenemen straks naar Portugal.
Heb het idee dat degene totaal niet weet wat hij verkoopt, aangezien auto's nogal duur zijn in Portugal, vaak bijna het dubbele van wat zie hier in Nederland kosten.

Een Portugese Xedos wordt amper aangeboden, de auto is daar vrij onbekend, want er zijn er maar 92 geleverd. (had ik tenminste ergens gelezen)

Was een keer met mijn Xedos 6 in Portugal en had geparkeerd voor een restaurant waar ik ging eten, op een gegeven moment loopt de ober de deur uit om te kijken wat voor merk auto' het was.
Hij had hem nog nooit gezien zei hij.

Grappig. :)

Sketcher zei:
Dat kon niet uitblijven :) Gefeliciteerd, de verzameling begint nu weer serieuze vormen aan te nemen.

Het begint inderdaad langzaam weer wat te worden, 3 stuks Xedossen.
Enigste wat ik jammer vind is dat hij dezelfde kleur heeft als de andere Xedos 6, maar ja...zo erg is het ook weer niet, er zullen toch nog vele andere kleuren gaan volgen. ;)
Is kijken voglend jaar zomer ergens, of er weer eentje bij kan komen.

Eigenlijk wil ik heel graag mijn oude Xedos 9 Miller terug kopen.
Heb contact met de eigenaar die hem nu heeft, dus hij is nooit uit het oog verdwenen.

Zelfde geldt voor mijn zwarte Xedos 9 die naar België is gegaan.

Leukste zou zijn als ik bepaalde auto's weer terug kan kopen, heb mijn verzameling niet met plezier toen verkocht, was puur vanwege stallingsproblemen.

Zo staan er nog wel een paar op mijn lijst om weer terug te kopen, mijn bordeaux rode 1990 Nissan 300ZX TT en de 1990 Jeep Wrangler Sahara, daar heb ik toch wel spijt van, ondanks dat het nodig was om ze te verkopen.

Ook van deze beide auto's heb ik nog contactgegevens van de eigenaar dus wie weet, gaat het ooit lukken.

De verkoper zegt dat hij er echt mooi uitziet, er is alleen wel in gerookt, dus dat wordt kijken hoe erg het is.
Anders professioneel laten reinigen en mocht de stank blijven, dan wordt het een interieur vervangen.

Die Xedos 9ns die je had zagen er goed uit zeg! Zag zojuist een blauwe 9 van laatste facelift (niet mijn favoriet overigens), kan me niet eens herinneren wanneer ik die voor het laatst heb gezien.

De Miller (blauwe) had alleen een kras op de motorkap, verder was hij inderdaad heel netjes.
De zwarte had een lichte schade aan de voorkant, buiten dat om zag de auto er als nieuw uit, zowel binnen als buiten.

Toen ik de auto ging bekijken bij de garage stond hij al op de brug, zag hem staan en kon niet geloven hoe mooi hij eruit zag, was ook de eerste Xedos 9 die ik ging bekijken.
Had dit model ooit lang gelden één keer gezien en alleen van achteren, dus wist niet zo goed wat ik kon verwachten., had het idee dat hij wel mooi was maar...zo, zo.
Nou, dat was snel van de baan, schitterende auto was het!

Heb het spatbord vervangen, zelf gespoten met een spuitbus wat tot mijn eigen verbasing heel goed gelukt was.

En het interieur, was 99% als nieuw...

Nog meer nieuwigheid in de verzameling!

Ben vanmiddag op pad geweest om te kijken naar een andere dagelijkse auto.
Rij de Mercedes A140 al sinds 2017 en het werd wel weer tijd om iets aparts te rijden.

Dus, wat is het geworden, jullie kunnen het waarschijnlijk al raden. :)

PascalD zei:

Uiteraard een makkie om te raden.

Het is een '96 Xedos 6 geworden met een 1.6 AUT.
2.0 was leuker geweest, maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen om een 1.6 bij de Xedos collectie te krijgen en ook geen blauwe, maar nu dus wel. :)

Staat net 157.000 km op de teller en ziet er heel netjes uit, geen deuken, etc.
Paar kleine dingentjes die eraan moeten gebeuren maar dat stelt niet veel voor en wederom, verschrikkelijke velgen met wieldoppen.
Deze ga ik vervangen door de originele Xedos velgen, (heb ik ook in Portugal liggen) maar wellicht vind ik nog een keer in setje in de buurt.

Linker achterlicht in de achterklep is kapot, moet vervangen worden, dat is zo gebeurd.
Mazda embleem is ook aanwezig, deze moet ik er even opnieuw op plakken.

Bekleding is ook heel netjes, geen scheuren of wat dan ook...

En hij is geheel roestvrij, zelfs geen roest bij de achterste wielkasranden waar ze bijna altijd last van hebben.
Auto was van oudere mensen die op een gegeven moment nog maar 2000 km per jaar reden.
Als er iets kapot ging werd het gemaakt.

Dus denk al met al een zeer goede auto.

Leuk!! Een degelijke auto, die goed is, om mee te rijden. Wel verfrissend in dit topic haha. En rijdt denk ik lekkerder dan die aklasse

uwbuurman zei:
Leuk!! Een degelijke auto, die goed is, om mee te rijden. Wel verfrissend in dit topic haha. En rijdt denk ik lekkerder dan die aklasse

Hahaha, dacht laat ik eens voor wat verandering zorgen. LOL!!

De Xedos rijdt heerlijk, lekker comfortabel, zeker vergeleken met de A140, dit is en blijft een stuiterding op wielen in de bebouwde kom.
Blijf het zeggen, Mercedes is vergeten comfort toe te voegen aan de A klasse.

Kan niet wachten om met de Xedos te gaan rijden en even de puntjes op de i zetten om hem 100% netjes te maken.
En snel van die ouwe lullen wieldoppen af zien te komen.

Bedankt!

Het gaat weer een mooie collectie worden, zeker als ze weer in een rij naast elkaar staan, blijft toch het mooiste aanzicht.

Dat is fraaie daily driver! Die wieldoppen van de laatste 323 staan 'm niet echt nee.

Veel zal beter staan dan de wieldoppen die er nu op zitten.

Had al een set Xedos 6 velgen gevonden maar is in Aalten, niet bepaald dichtbij. (vanuit Dronten)
Degene wil ze helaas niet versturen, alleen ophalen, dus dat is jammer, anders had ik snel kunnen switchen qua velgen.

Ik ben inmiddels achter de site gekomen waar mijn Ierse Xedos 6 op is aangeboden door mijn klant waar de auto stond.
Ga daar een advertentie plaatsen in de hoop de koper te vinden.

Dronten Aalten ver? Je rijdt wel naar Portugal met een knakenmercedes, dan kan je toch wel even naar Aalten op en neer voor een setje origineel spul? Dat is geen wereldreis, toch?

Vergeleken met een reis naar Portugal steld het uiteraard niets voor, maar dan wordt het weer een dure set.
Benzinekosten, banden eraf laten halen + aanschaf velgen.

Normaal vind je een set wel voor 100,- euro zonder banden en dichterbij, dus ik kijk nog even wat ik ga doen, wellicht haal ik ze alsnog op.
Ik ben nog met iets anders ook bezig waar veel kosten aan zijn, dit verhaal komt nog, kan ik nu nog niet posten met een reden.

Vandaag de Xedos 6 opgehaald, wat rijdt dat lekker vergeleken met de Mercedes A140.

Even snel wat foto's tussendoor gemaakt, had niet veel tijd, had een drukke dag.

Binnenkort de auto helemaal mooi oppoetsen maar eerst moet ik de A140 doen, zodat ik die kan verkopen.

En , ja...toch maar aangeschaft, de set Xedos 6 velgen kan dit niet aanzien die wieldoppen erop...

Zondag haal ik ze op.

Terug
Bovenaan