Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

De Caprice doet mij nu een beetje denken aan de Fiat Stilo's die hier ook een topic hebben, worden ook in de tuin opgeknapt.
Maar je weet waar je blauwe Miller is?

Inmiddels ben ik al lekker opgeschoten met het demonteren van de Caprice.
Voor en achterraam zijn eruit, alleen de kleine zijramen lukt niet echt dus dat wordt waarschijnlijk gewoon hamertje tik.

Benzinetank is er ook onder vandaan. (gastank is er ook al uit)
Het body zit nu alleen nog vast met vier bouten en dan kan het van het chassis af, alles bij en door het schutbord is ook al verwijderd.

Achterste gordels krijg ik tot nu toe nog niet los.

Vandaag het dak eraf geslepen, volgende keer de stijlen, zodat ik het kan afvoeren door mijn poortdeuropening en ik niet weer de schutting eruit hoef te halen.

Ik verwacht spoedig het chassis over te hebben, dan is het nog wachten op het polyester body uit de US voordat ik verder kan met het project.
Wat ik nog wel heb gevonden zijn de originele tankdoppen die ze gebruikt hebben van een Londense bus.
Deze zijn zeer moeilijk te vinden, eigenlijk niet aan te komen, iedereen gebruikt ze van een AC Cobra, maar ik heb dus de "echte" gevonden!
Een klant van mij in Engeland kwam ermee.

Volgens mij ga ik een perfecte replica krijgen straks. :)

De vooruitgang van vandaag, het body is volledig los.
Één bout werkte niet mee, die heb ik door moeten zagen, gelukkig kon ik erbij.

Ik wou het body op zijn kant gooien maar dat is mij niet gelukt in mijn eentje, op zich niet erg want ik moet de achterste gordels nog steeds eruit zien te krijgen.
Dus dat is het eerste wat ik moet doen, anders laat ik ze eruit slijpen door het lasbedrijf die tevens het chassis gaat aanpassen.

Goed bezig! Maar het uitslijpen van een paar gordels kun je zelf ook wel toch? Goedkope haakse slijper van de A.C.Tion en 5 minuten werk.

Zaag je de body kort met een reciprozaag?

Ben even langs het lasbedrijf geweest en ze boden meteen een slijptol aan, dus meegenomen, de raamstijlen eraf geslepen, de middelste stijlen en de achterste gordels, dus die zijn nu ook los.
Het body was daarna precies licht genoeg om hem in mijn eentje van het chassis af te krijgen en op zijn kant te zetten.

Nu even nadenken wat ik ga doen met het body, of ik de bodem ervan ga gebruiken of niet.
Wil dat grote ding wat er nu staat wel mijn tuin uit hebben.

Heb en doe alles met een haakse slijper, werkt goed, kost alleen veel schijfjes.

Wat ga je met dat frame doen? Stralen en spuiten? En die bodem, dat is uiteraard een slappe wokkel, als je die losslijpt van de rest. Denk dat je, gelet op de toch wel aardig aanwezige roest beter een bodem kunt bouwen van vers materiaal.

De bodem zou ik eventueel in het chassis laten lassen, zodat het weer een sterk geheel wordt, maar ik denk dat ik neig naar gewoon iets nieuws.
Het is ook weer een heel gedoe om het eruit te slijpen en ik wil het grote gevaarte eigenlijk uit mijn tuin hebben, dus als ik blijf denken "ga en wil ik de bodem nog gebruiken, dan staat dat grote gevaarte er nog wel een tijdje ben ik bang voor.

Ik ga iets nieuws laten fabriceren en dan van een licht materiaal....

Het chassis gaat in bad, daarna verzinken en poedercoaten.
Voordat ik dat laat doen, laat ik het eerst verlengen (ongeveer 68 cm) en een buizenframe op lassen, zodat dat ook verzinkt en gepoedercoat is.
De ophaning laat ik ook poedercoaten, alle rubbers vervangen, etc. zodat het onderstel nieuw is.
Motor ga ik ook aanpakken, pakkingen en rubberen slangen vernieuwen, nieuw radiator, etc. ga alleen niet de motor reviseren, want dat is een duur grapje en is ook niet nodig, ding loopt perfect.
Later, in de toekomst wil ik hem nog wel gaan tunen, zodat er een leuke berg PK's uitkomt.
Hij moet natuurlijk wel snel worden. ;)

Het ging sneller dan verwacht, denk als ik de uren bij elkaar optel dat ik er in totaal vijf dagen mee bezig geweest ben.
De ramen eruit snijden met een mes heeft de meeste tijd geduurd.

Zit nu degene in de US achter zijn broek aan om het polyester body te fabriceren, weet dat hij enorm achterloopt maar zolang ik het niet binnen krijg, sta ik eigenlijk stil en dat is niet wat ik wil.
Ook produceerd hij het nu in grijs in plaats van zwart, het is een kleine moeite om zwarte gelcoat aan te maken maar denk niet dat hij gaat veranderen en het voor mij alsnog in zwart wil maken.
Dat is wel jammer, want dan had ik het body meteen in de juiste kleur gehad, dan zou het er meteen al goed uitzien zonder het geheel te moeten spuiten.

Circa 5 jaar geleden is hij het body gaan maken in grijs, geen idee waarom, zwart is toch veel mooier.
Belachelijk natuurlijk dat hij mijn body niet is zwart wil maken, ga hem er nogmaals op aanspreken.
Wil er ook niet een al te groot probleem van maken, contact moet wel goed blijven.

Ik had wat offertes opgevraagd hier en daar om het vanaf de fabrikant naar NL te verschepen, inclusief invoerkosten, etc. zou het circa 3500,- euro kosten.
Had een bedrijf in de US gevonden die het body van de fabrikant naar New York kon transporteren voor $1400,- en vanuit daar naar NL voor $1500,-.

Vond de transportkosten in de US behoorlijk duur dus ben verder gaan zoeken.
Via een andere replica bouwer in de US heb ik een goedkoper transportbedrijf kunnen vinden voor in de US zelf, nu voor $800,.-, dus dat scheelt nogal....toch weer bijna 700,- euro.
Dan heb ik alleen nog de kosten van $1500,- naar NL.
Alles bij elkaar zit ik dan op ongeveer 2500,- euro, dus dat is een hele nette prijs voor zo´n groot ding wat niet rijdt.
Het komt op een houten frame te staan met wieltjes, zodat het wel makkelijk verplaatsbaar is anders was de prijs weer duurder.

Het lijkt me toch dat er nog behoorlijk wat imperfecties in de body zitten waar je toch met verf overheen moet? Ziet er wel indrukwekkend uit zeg! Lang ook!

De deellijnen van de maldelen zijn niet bepaald netjes, dus daar zit oa werk in om netjes te maken.
Het hele body moet uiteindelijk strak gemaakt worden, dus dat wordt een duur grapje, maar ik ga hem niet meteen professioneel laten spuiten, oa omdat ik er nog een mal van wil maken.
Hij is 6.10 meter lang. :)

Het Chevrolet Caprice body is inmiddels opgehaald door de ijzerboer, het is weer opgeruimd om mijn tuin.

15 december heb ik een APK afspraak met mijn Mercedes SLK 230, dus die haal ik daarvoor uit de stalling, ga er vanaf die datum mee rijden naast mijn Xedos.
Eind december schort ik de Xedos en begin januari ga ik dan met de SLK naar Portugal.
Februari vlieg ik weer terug (SLK blijft in Portugal) en ga dan weer met de Xedos 6 rijden, waar ik ook wat dingen aan moet laten repareren..
(benzinemeter staat vast, ABS lampje is gaan branden en gaat niet meer uit en sinds afgelopen week twee nieuwe problemen, temperatuurmeter doet het ook niet geweldig, staat ook vaak vast en de achterdeur bestuurderskant werkt de centrale deurvergrendeling niet meer van)

Lijken mij niet al te grote dingen om op te lossen, dus zodra ik terug ben ga ik daar op een korte termijn een afspraak voor maken bij de Mazda garage..

Bij de mazdagarage? Zijn dan nou niet bij uitstek dingen om zelf op de (leren) sleutelen? Jij bent niet bang, zie de caprice, dus gewoon aanpakken, daar leer je veel van. En met zoveel wagens kun je echt veel besparen.

Twee maanden schorsen heeft toch geen zin? Als het korter dan drie maanden is moet je de HSB alsnog betalen over die periode dacht ik.

uwbuurman zei:
Bij de mazdagarage? Zijn dan nou niet bij uitstek dingen om zelf op de (leren) sleutelen? Jij bent niet bang, zie de caprice, dus gewoon aanpakken, daar leer je veel van. En met zoveel wagens kun je echt veel besparen.

Het ABS lampje wat brand zou ik niet weten hoe het opgelost moet worden, ik verwacht de sensor ervan, dit zal waarschijnlijk ook het geval zijn van de sensor van de benzinemeter en temperatuurmeter.

De centrale deurvergrendeling van de achterdeur moet ik wel zelf kunnen oplossen.

Barri zei:
Twee maanden schorsen heeft toch geen zin? Als het korter dan drie maanden is moet je de HSB alsnog betalen over die periode dacht ik.

Ik dacht dat er iets verandert was, maar ga ik voor de zekerheid nog even na.

Had eind ochtend een mailtje ontvangen van het portugese transportbedrijf dat de Xedos 9 vandaag (eindelijk!) opgehaald kan worden, dus hoop dat dat nog lukt.

Je hebt gelijk, die termijn is inderdaad ingekort lees ik op de site van de RDW:
Als u de schorsing binnen 1 maand na het begin van de schorsing stopzet, moet u (voor belastingplichtige voertuigen) alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst.

Dat past mooi, na een maand ben ik pas weer terug en heb mijn Xedos niet direct nodig, pas als ik op pad moet voor mijn werk.

Daar staat tegenover dat die schorsing 75 euro kost, dus je motorrijtuigenbelasting moet per 2 maand wel meer kosten dan 75 euro, anders kan het niet uit.

Uitlezen snap ik wel, maar ook een sensorvervangen kan jij prima zelf, natuurlijk. Dus rondje uitlezen, even overleggen en zelf sleutelen kan nog steeds.

uwbuurman zei:
Daar staat tegenover dat die schorsing 75 euro kost, dus je motorrijtuigenbelasting moet per 2 maand wel meer kosten dan 75 euro, anders kan het niet uit.

Uitlezen snap ik wel, maar ook een sensorvervangen kan jij prima zelf, natuurlijk. Dus rondje uitlezen, even overleggen en zelf sleutelen kan nog steeds.

De schorsing is gratis, ik kom zo vaak bij het postkantoor. LOL!!
Hij is gratis omdat ik al meer dan vier auto's heb geschorst, alles wat daarna komt is gratis om de autoliefhebber tegemoet te komen.

(Een schorsing kost 25,- euro anders.)

Volgens mij is de Xedos niet uit te lezen, er zit nergens een stekker.
Een garage waar ik was voor een rammel (bleek een moer aandraaien bij het uitlaatspruitstuk te zijn) wou het meteen even uitlezen voor mij maar kon ook geen stekker vinden.

De Xedos 9 is net opgehaald, ging vlekkeloos. (niet dus!)
De auto heeft een kapotte oliepomp en hij loopt op drie cilinders, want er is iets niet goed in de motor, kromme krukas of drie kapotte cilinderarmen....weet niet meer wat het was.
Hij had totaal geen vermogen en sloeg ook steeds af dus....groot probleem.....waar ik al bang voor was en ik tegenop zag.
Uiteindelijk heb ik een grote plastic zak vol met plastic tussen de Xedos 9 en mijn Xedos 6 gedaan en we hebben de Xedos 9 op de vrachtwagen geduwd met de Xedos 6.
Het is gelukkig gelukt, een hele zorg minder.

In Portugal laat ik hem meteen voor een garagebox zetten anders krijg ik hem er niet meer in.
Dan zal ik hem met de Mercedes Combi erin moeten duwen.
Dit wordt het eerste wat ik ga oplossen aan de Xedos 9, dat de motor en oliepomp weer in orde zijn, zodat hij normaal kan rijden.

Was weer het avontuur van de dag. :)

De eerste paar onderdelen van de batmobiel zijn klaar, 5 decemeber gaat degene beginnen met de achterklep en iemand anders met het body zelf.

De canopy...

En twee delen die bovenin de neuspunt liggen...

De foto's zijn helaas klein, hoop dat hij volgende keer een wat groter formaat kan sturen.

Als de maker eerlijk is dan zou het body eind deze maand klaar moeten zijn.
Hij heeft al vaker gezegt eraan te beginnen en werd het weer later.

Ik krijg nu foto's toegestuurd dus hoop dat het daadwerkelijk van mijn kit is en niet van iemand anders.
Maar op dit moment ziet het er positief uit, het body zou dan in februari binnen komen in de haven als er niets tegen zit.
(er is veel vertraging door een tekort aan containers)

Alles wordt gemaakt in het grijs helaas, blijkbaar te moeilijk om zwarte gelcoat te gebruiken.
Het is niet anders.

Vandaag heb ik de SLK 230 uit de stalling gehaald, morgen heb ik APK ermee.
Heb ondanks dat het vroor toch open gereden, ben een echte cabriorijder, als het droog is met zon, dan rij ik open. :)

(de roest op het voorste spatbord moet ik nog wat bijwerken, zodat het even wat beter eruit ziet. Uiteindelijk moet er gewoon een ander spatbord op komen of een nieuwe stukje erin laten lassen)

Heb de achterste zijramen weer dicht gekregen door op het stekkertje ervan stroom te zetten.
Dus wordt nu verder zoeken naar het probleem.

De SLK is helaas niet door de APK gekomen, enkele kleine punten....ruitenwisserbladen, twee lampjes kapot, beugeltje van de uitlaat was gebroken.....punten dus die makkelijk te verhelpen waren en één band was slecht maar dat was nog niet het probleem.
Als dat het was had ik het opgelost maar het grote probleem was een grote rotte plek.
Het deel onder de accubak is verrot, was eerst een gat van circa 6 cm, totdat ze er een beetje in zijn gaan prikken vanuit de wielkas...

(Het grijze deel rechts bovenin is de onderkant van de accu)

Ik ga aankomende week even naar de sloop waar twee SLK's staan, kijken of die goed zijn, zo ja, dan laat ik het deel eruit slijpen wat ik nodig heb.
Dan heb ik het klaar liggen om over te zetten in de zomer.
Wil dit weer goed hebben uiteraard.

Heb de SLK vandaag weer terug gebracht helaas naar de stalling.
Hij heeft in ieder geval weer even gereden en het dak is weer open geweest wat goed voor het systeem is.
Heb de kleine achterste zijramen ook dicht gekregen, even de stekker los gehaald en met een losse accu er stroom op gezet, raam ging meteen dicht, dus er komt geen stroom op de kabel te staan als ze dicht moeten gaan na het sluiten van het dak.
Volgende keer weer verder zoeken naar wat het probleem kan zijn, wellicht een relais.

Nog snel wat foto's gemaakt voordat ik hem naar de stalling bracht...

De SLK is helaas niet door de APK gekomen, enkele kleine punten....ruitenwisserbladen, twee lampjes kapot

Zoiets controleer je zelf toch even voor de APK? Zeker zo'n handige harry als jij.

Het deel onder de accubak is verrot, was eerst een gat van circa 6 cm, totdat ze er een beetje in zijn gaan prikken vanuit de wielkas...

Oei dat is balen! Leuke foto's, blijft een leuke auto zo'n SLK.

Jammer van de SLK, lijkt me ook een rotplek om te lassen en slijpen. Ik zou eerlijk gezegd eerst een kosten/baten analyse uitvoeren en kijken of de auto het nog wel waard is, hoe leuk hij ook is volgens mij gaat hier nog redelijk veel geld in zitten om hem helemaal mooi te krijgen en een goede SLK is volgens mij niet ontzettend duur meer? Maargoed als je deze voor een appel en ei heb gekocht (en dat zou me in jouw geval niks verbazen) is het een ander verhaal natuurlijk.

MCW 84 zei:
De SLK is helaas niet door de APK gekomen, enkele kleine punten....ruitenwisserbladen, twee lampjes kapot

Zoiets controleer je zelf toch even voor de APK? Zeker zo'n handige harry als jij.

Oei dat is balen! Leuke foto's, blijft een leuke auto zo'n SLK.

Had de verlichten vooruit zelf nagekeken en wist dat één mistlamp het niet deed.
Je komt er niet zo makkelijk bij, een brug maakt het een stuk eenvoudiger om het te vervangen en het weer is ook niet gepaald aangenaam, dus dat helpt niet echt mee.
Ik had zoiets van, laat de garage het wel even vervangen deze keer.

Ruitenwissers zag ik het probleem niet echt bij, slecht vond ik ze niet.

Zadelsnuiver zei:
Jammer van de SLK, lijkt me ook een rot plek om te lassen en slijpen. Ik zou eerlijk gezegd eerst een kosten/baten analyse uitvoeren en kijken of de auto het nog wel waard is, hoe leuk hij ook is volgens mij gaat hier nog redelijk veel geld in zitten om hem helemaal mooi te krijgen en een goede SLK is volgens mij niet ontzettend duur meer? Maar goed als je deze voor een appel en ei heb gekocht (en dat zou me in jouw geval niks verbazen) is het een ander verhaal natuurlijk.

Het spatbord en het wiel moeten eraf om bij de rotte plekken te komen.
Een goed vervangend stuk erin laten lassen is te doen, ben al bij het langs lasbedrijf geweest waar ik onderdelen laat maken.
Als ik het slechte deel eruit slijp en het vervangende deel goed op maat maak, zodat het er netjes in past, dan lassen hun het erin.
Dat is geen probleem, dat lukt wel.

Heb voor de SLK niet veel betaald aangezien oa het dak niet werkte en de zijramen. (1750,-)
Zelfs al zou het laswerk 800,- euro kosten, dan ben ik nog steeds een goedkoper uit dan een andere kopen met een soort gelijke roesthoeveelheid en km stand van rond de 187.000.
Op de spatborden en de twee rotte plekken onder de accubak na is de auto geheel roestvrij.
Ik mijn eigen niet een verkeerd exemplaar.

Toen ik me laatst verveelde even rondgekeken op het forum om te kijken wat er allemaal te lezen zou zijn over verschillende soorten auto's. Nou zo'n Xedos vind ik wel interessant dus ging ik even kijken. Zag ik dat de thread 46 pagina's had, tja ik dacht lees er wel een paar tot ik me verveel, zoveel kan er toch niet over een Xedos geschreven worden.
Laten we maar zeggen dat ik heel fout zat o_O
Van rationele keuzes tot keuzes waar niemand ook maar iets van begreep, van Duits tot Japans en Amerikaans, en van perfecte staat auto's tot complete wrakken.
Ik heb hier van bewondering tot aan pure verwarring zitten te lezen :D
Ik hoop dat er nog genoeg updates worden gepost, want dit ga ik zeker blijven volgen

Hahaha...bedankt voor je ontzettend leuke reactie!

Mijn topic zal zeker lekker actief blijven, aangezien auto's (ongeacht de staat ervan) mijn grootste hobby is.
Vroeger had ik een bak vol met autootjes, nu zijn het 1:1 modellen. :)

Heb nog twee auto's die ik nog niet genoemd heb, maar daar kan ik nog even niet over posten vanwege een bepaalde reden, dus dat verhaal komt nog.

8 januari vlieg ik naar Portugal en dan wordt de Xedos 9 geleverd zodra ik een seintje geeft aan het transportbedrijf dat ze hem kunnen komen brengen.
Ik moet namelijk eerst mijn Mercedes W124 Combi uit de garagebox halen, want die moet leeg zijn, dat wordt de plek voor de Xedos 9.
Dan kan het transportbedrijf helpen de auto in de box duwen. :)

De Xedos staat nu in Lissabon, onderweg naar mijn terrein kunnen ze de Xedos 6 die ik in Portugal gekocht heb ook ophalen, ligt al op de route, dus dat is mooi, scheelt weer in de kosten, hoeven ze niet om te rijden.
De mensen van het dorpje waar ik vlakbij zit zullen hun ogen ook wel uitkijken met verbazing, elke auto die gebracht wordt moet door het dorpje heen namelijk.

Ik heb nog één plek vrij in een garagebox, daar komt de Xedos 6 te staan.
Op de plek van de Mercedes Combi de Xedos 9 en de Combi komt dan inderdaad buiten te staan.
Heb wel een hoes die ik overheen doe voor de zon. (is weer is wat anders dan voor de regen) :D

Omdat je daar ratten hebt, dacht ik dat je dat niet wilde. Alle centjes eerst maar naar een grote loods... Daar kan je tijdelijk ook wel in wonen dan.

De Mercedes Combi heeft al buiten gestaan, maar uiteraard heb ik hem liever binnen.
Ga hem deze keer niet meer bij mijn buurman zetten aangezien het er nogal een zootje is en dus ook meer ongedierte aantrekt....

Ga even rondvragen in het dorpje of er iemand is waar de auto kan staan, dat is beter dan in de natuurlijke omgeving waar ik zit.
Helaas zitten de boxen al vol, dus ik moet een keus maken welke eruit gaat.
Misschien zijn er speciale hoezen te koop waar je de auto in zijn geheel in kunt zetten die rat / muis proof zijn.

Mijn plan was inderdaad eerst een professionele garage bouwen, en wat je zegt....daar kun je dan ook tijdelijk in wonen, maar ik had geïnformeerd voor een betonvloer maar de prijs viel nogal tegen.
Alleen voor het beton zat ik al op ruim 34.000,- euro, dus dat gaat het niet worden voor nu.

Mijn tweede idee die ik had is één of twee sleuven te laten uitgraven aan de achterkant van de boxen en dan hoef ik alleen maar dakpanelen over de opening te leggen en enkele zware palen eronder te monteren zodat men de dakpanelen niet kan optillen.
Dan kan ik op deze manier even de garageboxen verlengen om alle auto's kwijt te kunnen.

De Nissan 300ZX cabrio blijft in NL totdat ik iets serieus goeds heb staan wat stof, vocht, muis, rat en spinvrij is.

Inmiddels zit ik in Portugal, gister avond naar Faro gevlogen.
Nu nog mij familie, over circa een uurtje brengen ze mij naar mijn terrein, dat wordt vanavond lekker slapen in mijn caravan in de natuur en morgen ochtend wakker worden met de fluitende vogeltjes om mij heen.

Uiteraard ben ik heel benieuwd hoe mijn auto's erbij staan, ze zullen wel behoorlijk stoffig zijn.
(als er graafwerkzaamheden gedaan zijn, is het in het begin de eerste tijd behoorlijk stoffig, na een poosje is alles weg.

Heb inmiddels het Portugese transportbedrijf een e-mail gestuurd of ze eind deze week de Xedossen kunnen brengen, moet namelijk eerst nog twee andere auto's uit de garageboxen halen.
Wil de Xedossen bij elkaar hebben staan.

Wat late reactie, heb bijna geen stroom om mijn laptop op te laden, dus zit nu bij een overheidsgebouw aan de stroom. :)

Heb in Portugal staan, Xedos 6, Mercedes W124 station, Mercedes CLK cabrio, GMC Van, Pontiac Trans AM , Pontiac Firebird cabrio en nu ook de Xedos 9 en Xedos 6 die ik in Portugal gekocht had.
De enigste die niet rijdt is de Xedos 9 vanwege een kromme krukas en een kapotte oliepomp.

De Xedos 6 is kort geleden opgehaald in Setúbal (net onder lissabon)...

En inmiddels geleverd samen met de Xedos 9...

Ze staan nu ook in de garageboxen.

Deel twee van het verhaal volgt spoedig.

Al een flinke verzameling in Portugal dus, top. Nog geen update over de Ierse Xedos or de Batman mobiel? Volgens mij zag ik dat een originele versie net onder de hamer is of zou gaan.

Met de Ierse Xedos ben ik even niet meer bezig, degene van de batmobiel zit ik achter zijn broek aan, hij ging navragen bij degene die het body fabriceert hoe het ermee staat, ik wacht nu op antwoord.

Weet niet of de originele reeds verkocht is, ze vroegen wel een belachelijke prijs ervoor 1.500.00,- euro.

Oke, volgende update, de staat zoals ik mijn auto's aantrof, niet al te best...

De motorruimtes van alle auto's waren drijfnat van de vocht en stond vol met schimmel...

In de meeste auto's zat ook schimmel, ondanks de vochtvreters die ik erin gezet had.
Niet ideaal dus, dit moet veranderen.

Ben aan het kijken hoe ik dit kan gaan doen, wil eigenlijk proberen dit jaar een "echte" garage te gaan bouwen als eerste die goed geïsoleerd is.

Een deel van het zand van de achterste wand was ook afgebroken door de regen en had een deel van de achterwand naar binnen gedrukt, net een deel die ik niet aan elkaar vast kon zetten, omdat ik een tussenwand weg gelaten had. (had ik nodig om te gebruiken als zijwand voor de laatste box aangezien ik niet genoeg panelen had.

Heb het inmiddels met veel moeite en gedoe weer goed gekregen.

Zonde. Helaas te verwachten als je maandenlang er niet bent om het in de gaten te houden en feitelijk met panelen wat opbouwt op een ondergrond van zand/stenen ipv een fundering. Tijd voor een echte garage.

Hoe lang was je er niet meer geweest? Dat ziet we erger uit dan ik zou verwachten, om eerlijk te zijn.

Ik zou er moedeloos van worden als ik dat zo aantrof.

Buiten waren ze er inderdaad beter aan toe geweest.
Ik laat nu ook alle motorkappen open staan, dan kan er geen vocht meer onder verzamelen.

Was er 4,5 maand niet geweest, dus in zo'n korte tijd dat ze er zo uitzien is niet best.
Werd er bijna verdrietig van om mijn "kids" zo aan te treffen, wil dit niet een tweede keer zo meemaken.

Inmiddels zijn de auto's weer schoon en netjes.

Heb zelfs even een paar dagen vorst gehad...

Aangezien het nogal regenachtig en vochtig was is de grond die normaal gesproken keihard is zacht en modderig.
Met het plaatsen van de CLK in een garagebox kwam ik vast te staan in de blubber...

Gelukkig bood hulp van een Nederlandse buurman uitkomst met zijn trekkertje om hem er weer uit te krijgen.
De Portugese Xedos 6 ben ik al los op gegaan met de motorruimte poetsen...

Zodra ik terug ben in NL ga ik informeren qua kosten om zelf een garage te gaan bouwen.
Wordt dit niets om dit jaar te kunnen realiseren, dan ga ik kijken voor een tijdelijke andere oplossing, wellicht iets huren in Portugal wat droog en veilig is aangezien er nogal veel gestolen wordt, dus gerust ben ik niet.
Daarom ga ik op korte termijn weer terug om de situatie op te lossen.

Misschien een gek idee, maar misschien kan je de garagedeur open houden en iets anders verzinnen qua diefstalpreventie? Een slot rond de wielen, een paar dwarsbalken voor de auto, etc.? Ik ben totaal niet handig, dus ik lul maar wat vanaf m'n computer, maar ik zou toch afraden om die garages weer dicht te doen. Zo veel vocht is vragen om roestproblemen.

Het lijkt bijna of ze onder water gestaan hebben, wow. Fijn dat ze weer netjes zijn.

IPV de deur open te zetten zou ik wat ventilatie roosters in de achtermuur en wellicht de deur maken zodat het een beetje kan door luchten na de regen.

Goede drainage rond en onder de garageboxen is ook van belang. Ze zijn ingegraven, dan komt er dus water van boven...

Het water komt door de heuvel heen, dus eigenlijk van alle kanten.
Het dak is niet geheel dicht van boven, tussen de dakplaten en wanden zit een ruimte, dus ventilatie is er op zich wel.

De deuren open laten staan is zeker geen oplossing, vanwege de ratten en ook aangezien er cabrio's bij staan.
Denk dat als ik dan terug kom de auto's kaal zijn geplukt.

Het moet...of een goede garage bouwen deze zomer of een droge stalling ergens huren voor de periode die nodig is totdat ik zelf iets gebouwd heb.

Terug
Bovenaan