Mops: De Prima Primera... (En een V70!)

Maar toch jammer van een auto die je (voor de rest) in deze staat niet zo gauw meer ziet. Kun je alles via je opleiding oplossen, of ga je naar een schadebedrijf?
Tja... Dat is inderdaad best zonde. Ik denk niet dat ik dit kan oplossen met de opleiding, daar kijken we meer naar auto's goed rijdend en functionerend houden. Ik ga even kijken hoe en wat. Hij zit vol met ''wasstraat'' krassen heb ik al gezien met aankoop. Deze zie je niet zo goed op foto's, tenzij je in de zon hem van dichtbij gaat kijken. Dan zie je het heel goed. Dus als ik wat centjes heb gespaard ga ik denk ik maar volledig professioneel laten repareren. Maar eerst de roest, dat is belangrijker vind ik.

Laatst bewerkt:
Deze week heb ik de auto geprepareerd voor EMWalhalla 2026, want ja! Ik ben er ook bij met de Primera! Althans dat is de bedoeling. Schoongemaakt. Naar huis gereden, direct weer vies. Nou ik maak hem vrijdag weer schoon. Op de weg ernaar toe wel even een pitstop maken. Waarvoor laat ik zaterdag avond wel zien. Hihihi! :):) Ik kom samen met twee vrienden, een ervan komt met de witte Primera die ik toen geleend had voor 2 weken. Hopelijk komen we op het grote veld, lijkt mij wel. Primera's zijn zeldzaam en ondergewaardeerd. Dus ja, we zien het wel! Groetjes!

Nou ja, was een fantastisch evenement! Dit keer eindelijk met eigen wagen erheen geweest. Wat mensen gesproken, paar fotos gemaakt. (Minder dan dat ik dacht) Maar vooral veel lol gehad. (y)

Nou ja, hier maar een paar fotos van de auto op het evenement. Ik heb meer foto's gemaakt van andere auto's. Niet super veel eerlijk gezegd, was meer bezig met rondlopen samen met vrienden!
DSC07439.jpg

DSC07433.jpg

Ik was natuurlijk niet alleen. De Primera van mijn hele goede maat was er dit keer ook bij! Samen met z'n drieën gegaan. (College vriend van mij ging ook mee.)
DSC07436.jpg

Ik heb besloten om morgen te laten zien waar ik nou eigenlijk naar Harderwijk voor ging. Het is wel super super bijzonder. Maar nogal een teleurstelling geworden... Ach ja!

Dat

Hadden we pak 'm beetje 20 jaar geleden toch niet kunnen bedenken dat je met een Primera de handen op elkaar zou krijgen. Wel leuk.
Het is een mega ondergewaardeerde auto de Primera in het algemeen. Dat geld ook voor de P11 en P12. Ik heb niets met de P12 maar de P11 is ook cool. Niet veel mensen hebben er iets mee, het was tenslotte best een saaie auto om te zien. De "deprimera" werd het ook wel genoemd... Zonde.

Goed, lekker geslapen. Dus het is tijd om te vertellen waarom ik een pitstop ging maken. Ik ging namelijk naar een hele bijzondere P10 kijken!

DSC07422-2.jpg

20260509-104334-2.jpg

20260509-104421.jpg

Hier is; DH-NR-82. (De achterklep komt van een facelift P10, daar is die plaat van.) De enigste overgebleven T4 (vier wiel aandrijving) P10 in Nederland.

In Nederland zijn er in het totaal maar 3 T4's geleverd. Ze werden in Engeland gemaakt voor Scandinavische landen zoals Sweden, Denemarken, Finland. Maar goed, wij kregen er maar 3. In het totaal zijn er 10.000 exemplaren gemaakt waarvan 1000 met het stuur aan de linkerkant.

DH-NR-83 is verhuisd naar België en DH-NR-84 staat momenteel ergens in Polen.

Nou had ik de kans om hem te kopen, en mocht 'ie niet verschrikkelijk doorgerot zijn ging ik het zeker doen. Maar ja, als je hoopt dat iets niet zo is. Is het vaak wel zo. En dat was in dit geval ook...
IMG-20260509-WA0001.jpg

IMG-20260509-WA0002.jpg
IMG-20260509-WA0003.jpg

IMG-20260509-WA0005.jpg

IMG-20260509-WA0006.jpg

Zonde zonde... Ik heb hem zoals je al verwacht laten staan, dit kun je nog wel redden maar daar gaat zoveel tijd en geld in zitten. En dat heb ik niet. Dus tja, er is vast nog wel een koper voor te vinden. Maar niet ik helaas, was wel een mega coole toevoeging aan de collectie geweest.

Vandaag is het de Primera zijn 34ste verjaardag. Nou hou ik mij daar nooit echt zo mee bezig. Maar vandaag was ook de dag van de apk keuring. En jahoor, geslaagd zonder advies punten of reparatie punten. Schoon lijstje. Ook heeft de monteur bij de garage naar het inhoud/stotter probleem gekeken, hij vermoed dat de kleppen gesteld moeten worden. Dat kan maar zo. We zien het wel weer. Liefst heb ik dat wel klaar voordat we naar Engeland gaan, de ketting en kettingspanner zijn volgens hem helemaal in orde en hoef ik niets aan te doen. Dat scheelt weer een hoop.

20260521-151750.jpg

20260527-153517.jpg

Vandaag maar eens de Primera aan het werk gezet, of nou ja. Oefenen, ik ben van plan om binnenkort mijn groot aanhanger rijbewijs te halen, handig lijkt mij. Maar ik heb überhaupt nog nooit met een aanhanger gereden, de enigste luxe dat de Primera heeft is een trekhaak met een 7 polige stekker. Ik denk dat deze in dik 25 jaar niet gebruikt als ik het zo bekijk. Maar! Alles werkte nog perfect, althans dat dacht ik. Want heb ik weer, reed van de afrit af en schoot dat ding los van de bal. Snap nog steeds niet zo goed waarom, ik had hem dacht ik goed vast gezet en er ook nog een aantal keren goed aangetrokken. Jahoor, kwam niet los. Iemand hier wat meer expert op het gebied van aanhangers? Zou het clipje niet goed hebben vast gezeten? De trailer niet goed op de bal hebben gezeten?

P.S, ik woon op een groot prive terrein. Ik heb nog geen wit kenteken voor de auto, vandaag besteld! Maar op prive terrein maakt het niet zoveel uit ja.

Ik hoor het graag!

(P.S, de trailer en Primera hebben geen schade erdoor.)

Met een witte plaat heb je een aanhanger die je ook zonder E-rijbewijs mag rijden. Een grotere/zwaardere aanhanger heeft een eigen kenteken. Ik kijk zelf altijd visueel of de haak er goed op zit, ook door schade en schande wijs geworden :)

Maar oefenen is prim(er)a.

Met een witte plaat heb je een aanhanger die je ook zonder E-rijbewijs mag rijden. Een grotere/zwaardere aanhanger heeft een eigen kenteken. Ik kijk zelf altijd visueel of de haak er goed op zit, ook door schade en schande wijs geworden :)

Maar oefenen is prim(er)a.
Weet ik! Maar überhaupt nog nooit eentje erachter gehad. Dus ik dacht, even kijken of dit wel wat voor mij is. Mijn moeder gaf al aan dat ik het heel erg goed deed voor een allereerste keer, misschien heb ik er wel wat meer gevoel voor geen idee.

Ik dacht het wel... Tja ik ben wel over grote drempels gereden, misschien dat hij toch wat te hard stuiterde. Maar ja alsnog, had niet moeten gebeuren. Jammer dat je schade had! Zonde. Ach ja, leer moment natuurlijk! ;)

:p:p:p

Ik had mijn 100 liter compressor aan mijn broer uitgeleend, op een aanhanger gesjord en die achter zijn auto gehangen. Mijn broer ziet vervolgens onderweg de aanhanger in een sloot verdwijnen. Een net passerende loonwerker takelde het geheel weer uit die sloot. De schade was gelukkig klein maar ja, bij elke feestje of bezoek heb ik dat verhaal wel een tijdje moeten horen :)

Vaak zit er bij de hendel waarmee je de dissel aan de auto koppelt, een klein knopje. Als die naar buiten schiet, weet je dat de dissel goed op de kogel zit.

Hallo iedereen! Nou het is al weer twee weken ongeveer sinds de laatste melding hier. Ik weet niet of ik het al eerder benoemd heb. Vast wel, maar goed. Ik ga over 3.5 week naar Engeland om mee te doen aan het FOTU (Festival Of The Unexceptional) evenement. Nou hebben we al een hoop geregeld, passpoorten. ETA. Bootreis, overnachtingen. Maar goed, nog niet alles. Zijn er hier anderen die al eens met de auto (In het verleden nog beter want ja we gaan met de Primera) naar Engeland zijn geweest? En waar zijn dingen waar ik echt rekening mee moet houden behalve dan niet spook rijden? We gaan met z'n tweeën en een auto. Ik hoor 't graag.

Dat klinkt als een toffe trip! Wel veel foto’s maken voor hier op het forum, hè! :)

Vorig jaar ben ik met een vriend van me via Engeland naar Schotland gereden.
Wat betreft het links rijden is er niet zo heel veel spannends aan. De enige keer dat je het fout gaat doen is na een dag of 3 als je bij je hotel wegrijdt. Voor de rest rij je gewoon met het verkeer mee.

Het enige dat ik aan mijn auto moest veranderen waren de koplampen. Die kon ik automatisch op RHD verkeer zetten, om tegenliggers niet te verblinden. Je hebt daar ook van die stickers voor bij de ANWB.

Veel plezier!

Hallo iedereen! Nou het is al weer twee weken ongeveer sinds de laatste melding hier. Ik weet niet of ik het al eerder benoemd heb. Vast wel, maar goed. Ik ga over 3.5 week naar Engeland om mee te doen aan het FOTU (Festival Of The Unexceptional) evenement. Nou hebben we al een hoop geregeld, passpoorten. ETA. Bootreis, overnachtingen. Maar goed, nog niet alles. Zijn er hier anderen die al eens met de auto (In het verleden nog beter want ja we gaan met de Primera) naar Engeland zijn geweest? En waar zijn dingen waar ik echt rekening mee moet houden behalve dan niet spook rijden? We gaan met z'n tweeën en een auto. Ik hoor 't graag.
@Roadracer komt daar ook nog wel eens, volgens mij. ;)

Laatst bewerkt:
Dat klinkt als een toffe trip! Wel veel foto’s maken voor hier op het forum, hè! :)

Vorig jaar ben ik met een vriend van me via Engeland naar Schotland gereden.
Wat betreft het links rijden is er niet zo heel veel spannends aan. De enige keer dat je het fout gaat doen is na een dag of 3 als je bij je hotel wegrijdt. Voor de rest rij je gewoon met het verkeer mee.

Het enige dat ik aan mijn auto moest veranderen waren de koplampen. Die kon ik automatisch op RHD verkeer zetten, om tegenliggers niet te verblinden. Je hebt daar ook van die stickers voor bij de ANWB.

Veel plezier!
Hahaha, komt vast helemaal goed! ;)

Klinkt ook super leuk lijkt mij, wel een end rijden zeker door Schotland. Haha, je raakt er snel aan gewend om weer zoals gewoonlijk te gaan rijden. :LOL:

Ja, daar zat ik ook al over te denken. In Engeland zijn ze toch niet verplicht om overdags met verlichting aan te rijden of wel? Nou goed, ik zal me er eens in verdiepen. Vind die stickers nogal duur voor eenmalig gebruik.

Dankjewel!

12 euro valt nog wel mee; het is inderdaad voor éénmalig gebruik, maar een boete zal wel duurder zijn.
Als je ze niet hebt, zal je net zien dat je toch op één of andere reden in het donker uitkomt; althans, dat geluk heb ik meestal ;)

Hier bij de ANWB

En naar Schotland was zeker een heel eind, maar dat was in de C-klasse echt geen centje pijn; heerlijke reisauto :D

GROTE GROTE GROTE UPDATE!!!

Ja, het is weer zover! Ik heb nou toch wat te delen met jullie echt is gewoon te bizar voor woorden. Een weekje geleden ben ik mijn sleutel kwijt geraakt van de Primera, 3 uur lang naar lopen zoeken. Uiteindelijk gevonden. Van schrik toch maar even naar de Nissan dealer gereden en gekeken of hun een reserve sleutel konden maken voor mij.

Dat kon. Maar het was toch uiteindelijk een stukkie prijziger dan dat we hadden verwacht. Ik heb de vorige eigenaar nog geappt. Die zou de reserve sleutel nog hebben liggen. Gevraagd of hij daarnaar wou gaan kijken. Dat deed hij, en hij had hem opgestuurd.

Naar vandaag, pakketje op de mat. Ik open hem, ja hoor. Reserve sleutel + nog een andere sleutel. Ik vroeg aan hem of hij deze per-ongeluk erbij had gedaan. ''Die zat er al aan bij de aankoop van de auto heb geen idee waar die van is.''
Oké dan, dus. Direct de auto ingestapt en naar Dalfsen gereden (45 minuten rijden) je zal misschien denken. ''Die is gek, voor een sleutel?!'' Ja oké misschien is dat dan ook wel zo. Maar goed, hier komt 'ie.

Ik ging achter het huis kijken of ik daar ergens aan de sleutel kon afleveren. Ik stond daar met de auto dus achter, komt er in een keer een oudere meneer naar buiten. ''Hallo? Zoekt u iets?''... Ik kon het niet geloven, ik stond oog in oog met de eerste eigenaar van de auto. De beste man was inmiddels 92 jaartjes jong. Ik heb mij geïntroduceerd en gezegd waarom ik hier was. Hij stond nog achter een deur die half open was. Ik wees net achter de deur. Hij kijkt om het hoekje. ''Godallemachtig!! Hé?! Jonge wat mooi! Oh kom binnen wil je wat drinken?''

Nou vervolgens zitten ik en meneer op het terras in de achtertuin, we hebben zowat anderhalf uur gepraat met elkaar. Over van alles. Hij heeft mij verteld dat hij alleen samen met zijn vrouw (die is inmiddels ook 91 of 92) in Nederland met de Primera op vakantie ging. Hij gebruikte de auto alleen om van Dalfsen naar Meppel te rijden elke week. Daarnaast gebruikte hij de auto tijdens de winter periode nooit. In 2009 had hij een motor gekocht en heeft daar 60 duizend kilometer mee gereden. Zowat elke dag 50-100km ermee. Sindsdien werd de Primera steeds minder gebruikt. In 2023 heeft meneer een herseninfarct gehad waardoor hij niet meer mag rijden. De auto heeft meer dan een jaar in de schuur gestaan ongebruikt. Uiteindelijk verkocht aan de garage waar hij altijd in onderhoud was sinds 2007. Daarvoor deed hij al het onderhoud eigenlijk zelf.

Ik heb heel voorzichtig gevraagd of ze nog oude foto's van de auto hadden. Ik heb daarbij ook direct gezegd dat ze het niet perse moeten laten zien maar ik er wel heel blij mee zou zijn. Want ja, foto's van vroeger zijn nogal persoonlijk. Maar! De 8 foto boeken werden uit de kast gehaald en ja hoor. Na een tijdje zoeken was het raak, ik heb gevraagd of ik van de foto een foto mocht maken en of ze het erg vonden dat ik dit hier deel. Dat vonden ze niet erg aangezien er geen mensen opstaan.
20260701-1728383.jpg

Dit is de auto rond 1996-1997, er stonden geen datums bij de foto's. Daar heeft mevrouw ook best spijt van. Maar goed! Met de caravan erachter. Trekauto van het jaar 1991 hé. Ik had gevraagd of meneer Autoweek kende. Meneer wist er niet van. Ze zijn allebei mensen die luddiet zijn, (Verzet tegen moderne technologie) de beste man had zelfs nog een 2000 Nokia 3310! Wie kent die nog?! Een huistelefoon en een televisie en dat was het. Geen computer, geen moderne telefoon of tablet. Niets, heel erg rustig leven lijkt mij dat. Maar ik doe het ze niet na. Nou ik heb hem wel verwezen naar het Autoweek klassiek blad die volgens mij nog wel in de winkel ligt. Die ene van EMWalhalla. Want daar staat de auto in. Nou goed, verder niets te melden. Oh ja! De sleutel bleek van zijn hobby schuur te wezen. Toch nog weer netjes bij de rechtvaardige eigenaar. Groetjes!

Toevallig staan er verschillende jaren ‘90 Avento’s op Marktplaats in deze kleurstelling. Ik kan alleen aan de foto niet zien welk model het is.

Leuk verslag en wat een mooie ervaring weer. Zie je maar weer wat een oude auto allemaal op kan leveren.
Zo mooi hé, de verschillende verhalen achter al die oude auto's die nu nog rond rijden. Vooral als de eerste eigenaar hem al een hele poos heeft gehad. Ik heb hetzelfde ooit geprobeerd met mijn oude Micra, maar online kwam ik erachter dat de eigenaresse 2 jaar na aanschaf helaas is overleden. :(

Precies, en dat wil de overheid dan ontmoedigen. :rolleyes:
Gewoon door blijven kachelen zolang het nog kan, en mochten er rare regels komen dan heb ik daar persoonlijk echt schijt aan. Een nieuwe, moderne auto kunnen we toch niet betalen dus dan geven ze ons maar geld voor zoiets ofzo. Maar dat zie ik echt nooit gebeuren dat tweede.

Wat leuk dat je de oude eigenaren hebt kunnen spreken. En reken maar dat je de week van die mensen hebt gemaakt, op die leeftijd is zo'n tastbare trip down memory lane heel waardevol.

Zo mooi hé, de verschillende verhalen achter al die oude auto's die nu nog rond rijden. Vooral als de eerste eigenaar hem al een hele poos heeft gehad. Ik heb hetzelfde ooit geprobeerd met mijn oude Micra, maar online kwam ik erachter dat de eigenaresse 2 jaar na aanschaf helaas is overleden. :(
Inderdaad leuke verhalen. Ik kocht mijn oldtimer Volvo 144 van een jongeman. Zijn opa had de auto gekocht toen de auto 3 jaar oud was. Na een jaar of 10 heeft opa de auto gerestaureerd met zijn broer. Vervolgens heeft papa erin gereden totdat hij weer versleten was. De jongeman had hem weer opnieuw gerestaureerd omdat hij er in ging trouwen. Daarna paar jaar toerritjes en toen kocht ik hem. 3 eigenaren binnen dezelfde familie dus.

Ik heb hem zelf nog 10 jaar gehad.

Gewoon door blijven kachelen zolang het nog kan, en mochten er rare regels komen dan heb ik daar persoonlijk echt schijt aan. Een nieuwe, moderne auto kunnen we toch niet betalen dus dan geven ze ons maar geld voor zoiets ofzo. Maar dat zie ik echt nooit gebeuren dat tweede.
Precies dat. Ik zit in zo’n zelfde schuitje, maar de eisen die de gemeente/WMO stelt voor een rolstoelbus die nodig is gaan ver buiten mijn budget… :rolleyes:

Wat leuk dat je de oude eigenaren hebt kunnen spreken. En reken maar dat je de week van die mensen hebt gemaakt, op die leeftijd is zo'n tastbare trip down memory lane heel waardevol.
Ze zeiden nog; "Nou we hebben wel weer wat te vertellen aan mijn zoon en de klein kinderen op de verjaardagen." Het word waarschijnlijk zo'n verhaal voor hun die ze nog wel een aantal keren gaan herhalen. :D

Inderdaad leuke verhalen. Ik kocht mijn oldtimer Volvo 144 van een jongeman. Zijn opa had de auto gekocht toen de auto 3 jaar oud was. Na een jaar of 10 heeft opa de auto gerestaureerd met zijn broer. Vervolgens heeft papa erin gereden totdat hij weer versleten was. De jongeman had hem weer opnieuw gerestaureerd omdat hij er in ging trouwen. Daarna paar jaar toerritjes en toen kocht ik hem. 3 eigenaren binnen dezelfde familie dus.

Ik heb hem zelf nog 10 jaar gehad.
Wat leuk!! Zou toch ook voor hun wel moeilijk zijn geweest om de auto weg te doen uit de familie na al die jaren. Bestaat de wagen nog steeds? Neem aan van wel.

Terug
Bovenaan