Mops: De Prima Primera... (En een V70!)

Maar toch jammer van een auto die je (voor de rest) in deze staat niet zo gauw meer ziet. Kun je alles via je opleiding oplossen, of ga je naar een schadebedrijf?
Tja... Dat is inderdaad best zonde. Ik denk niet dat ik dit kan oplossen met de opleiding, daar kijken we meer naar auto's goed rijdend en functionerend houden. Ik ga even kijken hoe en wat. Hij zit vol met ''wasstraat'' krassen heb ik al gezien met aankoop. Deze zie je niet zo goed op foto's, tenzij je in de zon hem van dichtbij gaat kijken. Dan zie je het heel goed. Dus als ik wat centjes heb gespaard ga ik denk ik maar volledig professioneel laten repareren. Maar eerst de roest, dat is belangrijker vind ik.

Laatst bewerkt:
Deze week heb ik de auto geprepareerd voor EMWalhalla 2026, want ja! Ik ben er ook bij met de Primera! Althans dat is de bedoeling. Schoongemaakt. Naar huis gereden, direct weer vies. Nou ik maak hem vrijdag weer schoon. Op de weg ernaar toe wel even een pitstop maken. Waarvoor laat ik zaterdag avond wel zien. Hihihi! :):) Ik kom samen met twee vrienden, een ervan komt met de witte Primera die ik toen geleend had voor 2 weken. Hopelijk komen we op het grote veld, lijkt mij wel. Primera's zijn zeldzaam en ondergewaardeerd. Dus ja, we zien het wel! Groetjes!

Nou ja, was een fantastisch evenement! Dit keer eindelijk met eigen wagen erheen geweest. Wat mensen gesproken, paar fotos gemaakt. (Minder dan dat ik dacht) Maar vooral veel lol gehad. (y)

Nou ja, hier maar een paar fotos van de auto op het evenement. Ik heb meer foto's gemaakt van andere auto's. Niet super veel eerlijk gezegd, was meer bezig met rondlopen samen met vrienden!
DSC07439.jpg

DSC07433.jpg

Ik was natuurlijk niet alleen. De Primera van mijn hele goede maat was er dit keer ook bij! Samen met z'n drieën gegaan. (College vriend van mij ging ook mee.)
DSC07436.jpg

Ik heb besloten om morgen te laten zien waar ik nou eigenlijk naar Harderwijk voor ging. Het is wel super super bijzonder. Maar nogal een teleurstelling geworden... Ach ja!

Dat

Hadden we pak 'm beetje 20 jaar geleden toch niet kunnen bedenken dat je met een Primera de handen op elkaar zou krijgen. Wel leuk.
Het is een mega ondergewaardeerde auto de Primera in het algemeen. Dat geld ook voor de P11 en P12. Ik heb niets met de P12 maar de P11 is ook cool. Niet veel mensen hebben er iets mee, het was tenslotte best een saaie auto om te zien. De "deprimera" werd het ook wel genoemd... Zonde.

Goed, lekker geslapen. Dus het is tijd om te vertellen waarom ik een pitstop ging maken. Ik ging namelijk naar een hele bijzondere P10 kijken!

DSC07422-2.jpg

20260509-104334-2.jpg

20260509-104421.jpg

Hier is; DH-NR-82. (De achterklep komt van een facelift P10, daar is die plaat van.) De enigste overgebleven T4 (vier wiel aandrijving) P10 in Nederland.

In Nederland zijn er in het totaal maar 3 T4's geleverd. Ze werden in Engeland gemaakt voor Scandinavische landen zoals Sweden, Denemarken, Finland. Maar goed, wij kregen er maar 3. In het totaal zijn er 10.000 exemplaren gemaakt waarvan 1000 met het stuur aan de linkerkant.

DH-NR-83 is verhuisd naar België en DH-NR-84 staat momenteel ergens in Polen.

Nou had ik de kans om hem te kopen, en mocht 'ie niet verschrikkelijk doorgerot zijn ging ik het zeker doen. Maar ja, als je hoopt dat iets niet zo is. Is het vaak wel zo. En dat was in dit geval ook...
IMG-20260509-WA0001.jpg

IMG-20260509-WA0002.jpg
IMG-20260509-WA0003.jpg

IMG-20260509-WA0005.jpg

IMG-20260509-WA0006.jpg

Zonde zonde... Ik heb hem zoals je al verwacht laten staan, dit kun je nog wel redden maar daar gaat zoveel tijd en geld in zitten. En dat heb ik niet. Dus tja, er is vast nog wel een koper voor te vinden. Maar niet ik helaas, was wel een mega coole toevoeging aan de collectie geweest.

Vandaag is het de Primera zijn 34ste verjaardag. Nou hou ik mij daar nooit echt zo mee bezig. Maar vandaag was ook de dag van de apk keuring. En jahoor, geslaagd zonder advies punten of reparatie punten. Schoon lijstje. Ook heeft de monteur bij de garage naar het inhoud/stotter probleem gekeken, hij vermoed dat de kleppen gesteld moeten worden. Dat kan maar zo. We zien het wel weer. Liefst heb ik dat wel klaar voordat we naar Engeland gaan, de ketting en kettingspanner zijn volgens hem helemaal in orde en hoef ik niets aan te doen. Dat scheelt weer een hoop.

20260521-151750.jpg

20260527-153517.jpg

Vandaag maar eens de Primera aan het werk gezet, of nou ja. Oefenen, ik ben van plan om binnenkort mijn groot aanhanger rijbewijs te halen, handig lijkt mij. Maar ik heb überhaupt nog nooit met een aanhanger gereden, de enigste luxe dat de Primera heeft is een trekhaak met een 7 polige stekker. Ik denk dat deze in dik 25 jaar niet gebruikt als ik het zo bekijk. Maar! Alles werkte nog perfect, althans dat dacht ik. Want heb ik weer, reed van de afrit af en schoot dat ding los van de bal. Snap nog steeds niet zo goed waarom, ik had hem dacht ik goed vast gezet en er ook nog een aantal keren goed aangetrokken. Jahoor, kwam niet los. Iemand hier wat meer expert op het gebied van aanhangers? Zou het clipje niet goed hebben vast gezeten? De trailer niet goed op de bal hebben gezeten?

P.S, ik woon op een groot prive terrein. Ik heb nog geen wit kenteken voor de auto, vandaag besteld! Maar op prive terrein maakt het niet zoveel uit ja.

Ik hoor het graag!

(P.S, de trailer en Primera hebben geen schade erdoor.)

Met een witte plaat heb je een aanhanger die je ook zonder E-rijbewijs mag rijden. Een grotere/zwaardere aanhanger heeft een eigen kenteken. Ik kijk zelf altijd visueel of de haak er goed op zit, ook door schade en schande wijs geworden :)

Maar oefenen is prim(er)a.

Met een witte plaat heb je een aanhanger die je ook zonder E-rijbewijs mag rijden. Een grotere/zwaardere aanhanger heeft een eigen kenteken. Ik kijk zelf altijd visueel of de haak er goed op zit, ook door schade en schande wijs geworden :)

Maar oefenen is prim(er)a.
Weet ik! Maar überhaupt nog nooit eentje erachter gehad. Dus ik dacht, even kijken of dit wel wat voor mij is. Mijn moeder gaf al aan dat ik het heel erg goed deed voor een allereerste keer, misschien heb ik er wel wat meer gevoel voor geen idee.

Ik dacht het wel... Tja ik ben wel over grote drempels gereden, misschien dat hij toch wat te hard stuiterde. Maar ja alsnog, had niet moeten gebeuren. Jammer dat je schade had! Zonde. Ach ja, leer moment natuurlijk! ;)

:p:p:p

Ik had mijn 100 liter compressor aan mijn broer uitgeleend, op een aanhanger gesjord en die achter zijn auto gehangen. Mijn broer ziet vervolgens onderweg de aanhanger in een sloot verdwijnen. Een net passerende loonwerker takelde het geheel weer uit die sloot. De schade was gelukkig klein maar ja, bij elke feestje of bezoek heb ik dat verhaal wel een tijdje moeten horen :)

Vaak zit er bij de hendel waarmee je de dissel aan de auto koppelt, een klein knopje. Als die naar buiten schiet, weet je dat de dissel goed op de kogel zit.

Terug
Bovenaan