MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

Gefeliciteerd met de nieuwe woning! Ik kan me voorstellen dat wat meer ruimte, zeker met zo'n wagenpark, heel welkom is.

Ik moest even twee keer kijken of jouw BX niet toevallig dezelfde rode is die ik regelmatig in Enschede zie staan, maar dat blijkt na een bezoekje aan Google Maps een BX Sport te zijn en jij woonde nog ietsje zuidelijker, zo blijkt :D Mooi werk met de bumper, daar knapt 'ie ontzettend van op!

Dank je! Forum-hotspot Enschede bevat nu iets minder het zwaartepunt van de forumpopulatie. :cool:

Die Sport weet ik te staan en heb ik ook wel eens zien rijden inderdaad. Gek genoeg heb ik al die jaren verzuimd om mijn GT er eens naast te zetten voor een foto. Misschien was het angst dat mijn auto ineens verwaarloosd oogt naast die (denk ik) gerestaureerde perfectie. :T
Maar qua BX Sport-gehalte ga ik er niet op achteruit, met een overbuurman met een zwart exemplaar. o_O

Het valt me niets tegen wat je nog aan kilometers maakt met de BX en Traction - ik haal het vaak niet eens. Hopelijk dit jaar met weer wat evenementen dat het wel gaat lukken. Kosten uitrekenen is altijd een slecht idee :)

Nadat ik de gereviseerde teller had teruggeplaatst (en hij werkt weer!) heeft de Traction zijn eerste kilometers van het jaar weer binnen. We hadden een soort oldtimerrally voor dummies met de afdeling van de club, omdat een lid dat voor ons organiseerde. Hij heeft o.a. aan de Tulpenrally mee gedaan en wil graag anderen enthousiasmeren. Zoals verwacht was de opkomst beperkt (Tractionrijders zijn gemiddeld gezien niet echt rallytypes, die vinden in een rijtje achter elkaar aan toeren wel prima), maar mijn vriendin en ik vonden het leuk om zo eens aan een rally te proeven. Misschien eens een echte proberen t.z.t. Ik had voor de rally-look heel kinderachtig de wieldoppen er even vanaf geschroefd. :T

38.jpg

Gisteren heb ik de BX ook weer opgehaald uit zijn winterstalling. Accu aansluiten, checken, even doorstarten en lopen. Wat rijdt dat heerlijk. Fijn om mijn vingers weer op standje kramp in dat stuur te kunnen leggen.

En met die achtervang weer aanwezig heb ik maar eens een advertentie online gegooid. De Linea mag weg. Ik ben het gestuiter wel zat. Fiat-vering en grote velgen zijn niet mijn ding, ben ik na 2 jaar echt achter. Het model vind ik leuk, het interieur mooi, alle luxe die ik bij de Rover wenste werkt (maar gebruik ik nauwelijks), maar de verliefdheid is over en het totale plaatje klopt niet goed genoeg om op 'houden van' over te gaan. ;) De wat hoge zit en het gevoelloze sturen en schakelen sluiten niet aan op de vering en demping, dan was de totale ervaring wellicht anders geweest. Omdat het een onbekend model is verwacht ik geen snelle verkoop. Ondanks dat hij net een beurtje gehad heeft en een verse APK van ruim een jaar. Snel weg hoeft ook niet, hij dient nog lekker als dagelijkse auto. En als hij ineens weg is dan kan de BX een tijdje als dagelijkse auto dienen tot ik iets leuks al opvolger tegen kom. Mijn gedachten daaraan gaan alle kanten op, van Twizy tot zescilinder E39. o_O Er is te veel leuk, ik zie wel wat er dan op mijn pad komt.

Jammer dat de Linea weggaat, maar wel begrijpelijk met dat argument. En dat wordt een hele interessante zoektocht, ik ben benieuwd wat het gaat worden :)

Jammer om te lezen dat de Linea weg gaat! Hopelijk gaat 'ie naar een liefhebber. In ieder geval veel succes met de verkoop: op zich een nette prijs voor een goed onderhouden, exclusief model.

@Wouter: Ik denk dat ik bij die zoektocht níet het forum ga inschakelen, dan word ik helemaal gek van al het leuks dat jullie weten te vinden! :D

@Escher: Dank je. We gaan het zien qua prijs en waar hij belandt, het is een beetje wat de gek ervoor geeft. Ik weet het echt niet... Maar ik vrees dat er weinig liefhebbers zijn.

Ik vind het best een leuk model als ik eerlijk ben. Ik heb een hele tijd het forum niet gevolgd, en ook de verhalen achter deze Linea niet meegekregen, maar in hoeverre deelt dit model onderdelen met de Punto? Zijn achterlichten en dergelijke allemaal een beetje verkrijgbaar als ik achteruit tegen mijn tuinhekje rijdt? :T Hoe zit het qua onderhoud(skosten) van zoiets exclusiefs?

@HJB: Heb ik ook benoemd in de advertentie: Technisch komt hij vrijwel overeen. Alleen een snaar van de stuurbekrachtiging was lastig te verkrijgen schijnbaar, maar die krijgt de koper erbij. Heb ik ooit in Italië besteld om te vervangen, maar de huidige was nog goed dus de nieuwe ligt achterin.
Plaatwerk is inderdaad lastiger, vrijwel niets is Punto. Maar aangezien het model in Duitsland is geleverd lijkt me dat je via Duitse sites aan alles zou moeten kunnen komen. Ik heb er eerlijk gezegd niet in detail naar gekeken, want is nog niet nodig geweest. :) Ik zie in elk geval plenty achterlichten op ebay.de.

@JW: Logische gedachte, maar dan blijf ik wel heel erg in dezelfde hoek hangen. Er is zoveel ander soort leuks. Daarbij zijn die minder luxe verkrijgbaar, en alleen met motoren die ik niks vind. En ze zijn nieuwer, eigenlijk denk ik eerder weer wat ouder te gaan rijden. o_O

Niet echt ouder natuurlijk maar is een C4 Cactus niets? Qua ouder zou je een Xantia kunnen overwegen maar ik vraag me af of je dan niet een beetje hetzelfde als een BX in huis haalt. Dan zou ik eerder juist voor een Peugeot of Renault gaan om toch wat anders te rijden. Een laat model Safrane bijvoorbeeld.

Oh wacht... je ging het forum niet inschakelen :D

Mooi om te zien dat je aan de rittensport hebt geproefd. Ook daar zitten gradaties in trouwens. Van krankzinnige navigatie instinkers (Nacht van Weesp & Nacht van Best bijvoorbeeld) tot meer gericht op regelmatigheidsproeven (vaker te vinden bij Tulpen Rally en afgeleide events). Een leuke instapper daarin zijn de ritten van de KNAC. Wij rijden die als ontspanning. Ik heb een keer meegedaan samen met mijn navigator voor de Nacht van Weesp (die ga ik nu voor de 2e keer doen) en toen wonnen we de KNAC rit ook meteen.
Verder wisselt het natuurlijk per club. Bij de Alfa club SCARB is er bijvoorbeeld een heel verschillende gradatie maar wel een stuk of 7 ritten op een jaar. met zelfs een jaar klassement. Daar ben ik er ooit mee begonnen. Inmiddels niet meer zo heel fanatiek maar zo nu en dan blijft het leuk.
Overigens heb ik behalve een app op de telefoon als dagteller en soms een TomTom ook geen ingebouwde apparatuur of iets dergelijks. Er zijn ritten waarin je geen GPS systemen mag gebruiken maar aangezien ik mijn auto er niet voor wil aanpassen doe ik daar niet aan mee.

@Engineer: Wow, jij lijkt me inmiddels aardig te kennen. Je gedachten kloppen precies.
- Bij het kopen van de Linea dacht ik dat de opvolger tzt een Cactus zou worden
- Een Xantia lijkt me geweldig, maar ik ben bang dat de magie van de BX verwatert door ook dagelijks hydropneumaat te gaan rijden
- Safrane, Laguna, 406 en 607 zijn zéker goed opties als ik iets rationeler nadenk dan Twizy en zescilinder. :p

Ik snap je wel, de Punto vond ik ook niet uitblinken qua rijeigenschappen. Leuk dat Engineer ongeveer jouw gedachten kan lezen :D
Zo'n Cactus vind ik ook een erg leuk ding.

Het zal misschien niet voor alle Cactussen gelden maar afgelopen zomer hebben we kortstondig een Cactus in de familie gehad. Die auto had niks anders als storingen en andere motorische problemen.

C4 Cactus is heel gevoelig. Ik heb er ook een aangekocht recent voor mijn schoonzus en zwager. Met heel veel moeite uiteindelijk een weten te vinden die nog volledig dealeronderhouden was. Navolgbaar, controleerbaar, etc.

Die doet het prima! Maar echt goed in de gaten houden dat die de juiste olie heeft, netjes op tijd wordt onderhouden, distributieriem goed in de gaten houden. Zolang je dat doet is het een fijne optie. Groot, goedkoop, behoorlijk zuinig.

@Durashift: Ik wist dat die opmerking ging komen. Ik had het verder moeten specificeren als een zescilinder E39 met >350k op de teller. :T

@Barri: Als we daarin overeen komen moet ik dus niet aan Ford beginnen, dat eindigt niet goed. o_O

@JW en Nico: Binnen de Citro-wereld hoor ik niet specifiek slechte verhalen over de Cactus. Behalve dan de roestende portieren. :rolleyes: En inderdaad de wat gevoelige motoren. De turboloze driecilinder vind ik een draak van een motor, dat zou hem sowieso niet worden. Misschien dat de turbo heel anders is qua ervaring, die mag ik eigenlijk nog niet helemaal afschrijven zonder proefrit. En de Cactus is wel met een leuk bruin interieur te krijgen, hoewel die uitvoeringen zeldzaam zijn. Maar ik denk vooral dat een Cactus meer kost dan ik op het moment kwijt wil aan een dagelijks hok.

MWH zei:
@Durashift: Ik wist dat die opmerking ging komen. Ik had het verder moeten specificeren als een zescilinder E39 met >350k op de teller. :T

(..).

Aha. ;) Dan kan je dat topic erover op het Citroën forum wel volgen.. heb je gelijk een - te doen- stappenplan.. ;)

1e generatie 1 serie met zes cilinder wellicht financieel bereikbaar? Is natuurlijk niet comfortabel.. maar zal mieters sturen bij een goed onderhouden onderstel, denk ik.

MWH zei:
@JW en Nico: Binnen de Citro-wereld hoor ik niet specifiek slechte verhalen over de Cactus. Behalve dan de roestende portieren. :rolleyes: En inderdaad de wat gevoelige motoren. De turboloze driecilinder vind ik een draak van een motor, dat zou hem sowieso niet worden. Misschien dat de turbo heel anders is qua ervaring, die mag ik eigenlijk nog niet helemaal afschrijven zonder proefrit. En de Cactus is wel met een leuk bruin interieur te krijgen, hoewel die uitvoeringen zeldzaam zijn. Maar ik denk vooral dat een Cactus meer kost dan ik op het moment kwijt wil aan een dagelijks hok.

Ik ben er ook maar vanuit gegaan dat het aan het betreffende exemplaar lag, maar helaas kan ik de persoon in kwestie helaas niet overhalen om een andere Cactus te proberen. Want een leuk model is het zeker wel.

@MWH: haha! Nou, zo'n Ford stuurt wel messcherp. Echt een verademing na zo'n Fiat. Ben wel benieuwd of de Linea een beetje te verkopen is.

@Durashift: Een 1-serie lijkt me helemaal niks. En vind daar maar eens een niet-zwart niet-leren interieur... Die E39 lonkte alleen omdat hij een geweldig groenblauw interieurstofje had. :)

@JW: Dat kan ik me ook wel een beetje voorstellen. De zure nasmaak van het eerste exemplaar blijft dan toch hangen.

@Barri: Ik ook. Nog helemaal 0 interesse so far, maar dat is stiekem maar goed ook. Anders had ik de BX door de sneeuw moeten jagen. Dat was nou ook weer niet echt de bedoeling... En met de prijs zakken kan altijd nog.

Na het experiment met de achterbumper, wat er na een half jaar nog niet af was gevallen, en positief commentaar daarop, heb ik besloten de voorbumper net zo aan te pakken. Dus eraf met die witte bumper, schoonmaken en afplakken!

Ik heb geleerd van de achterbumper: Spuiten moet je niet boven tegels doen want dan moet je daarna boenen. Op gras maai je het vanzelf weg. ;)

En dan minstens 6 lagen PlastiDip erover. Het knalt wel heel erg op deze foto.

Perfect is het niet bepaald. Op enkele plekjes was de laag dik genoeg om mee te komen met de tape die ik gebruikt had om af te plakken. Daar zie je dat je (met een heleboel pulkwerk) uiteindelijk de hele laag weer kan verwijderen.

En uiteraard zit er midden voorop precies een haar ingebakken. Nou ja, kunnen ze aan het DNA herleiden dat het mijn auto is. :D

Toch een heel ander zicht zo. En nog veel meer positief commentaar gekregen, wat een bijzondere ervaring is na jarenlang aangehoord te hebben dat die bumpers echt niet kunnen.

Citroën BX 19 GT 1984 (59-RRX-4) by MilanWH, on Flickr

Echt een hele verbetering (y) Natuurlijk kan het 10x professioneler, maar zo is het toch helemaal prima. Heb ook wel een keer een grille lekker amateuristisch gespoten en dat was hoe dan ook een verbetering :)

wat een verschil! Ziet er erg mooi uit! Wat voor materiaal is die bumper? Ik heb nog een Marbellabumper liggen die ik vermoedelijk moet schuren om alle lagen troep eraf te krijgen. Als die plastidip goed werkt...

MWH zei:
Technisch komt hij vrijwel overeen. Alleen een snaar van de stuurbekrachtiging was lastig te verkrijgen schijnbaar, maar die krijgt de koper erbij. Heb ik ooit in Italië besteld om te vervangen, maar de huidige was nog goed dus de nieuwe ligt achterin.
Plaatwerk is inderdaad lastiger, vrijwel niets is Punto. Maar aangezien het model in Duitsland is geleverd lijkt me dat je via Duitse sites aan alles zou moeten kunnen komen. Ik heb er eerlijk gezegd niet in detail naar gekeken, want is nog niet nodig geweest. :) Ik zie in elk geval plenty achterlichten op ebay.de.

Mocht je ooit nog onderdelen nodig hebben: hier in Polen is ie ook geleverd en zie ik ze regelmatig rijden, een sedan is hier immers best wel populair en hoe je het ook wendt of keert: het is en blijft meer auto dan een Punto. Geldt trouwens ook voor een eventuele koper.

Dank jullie! Ik ben ook wel heel blij met het resultaat, van een afstand staat er nu ineens weer een mooie auto in plaats van een verweerd exemplaar.

De Linea is er trouwens nog en dat is eigenlijk wel fijn, aangezien dit nu onze enige auto met airco is voor de langere afstanden met warm weer. Bij de IQ heeft de magneetkoppeling het namelijk begeven, en uiteraard is dat een duur IQ-specifiek onderdeel. De garage is nu op zoek naar een goedkopere optie dan 600 euro aan materiaalkosten. o_O

@uw(mijn?)buurman: Dan is hij blijkbaar voor jou. ;)

@ginkelvanmichiel: Eerlijk gezegd, geen idee... Ik kan me ook niet herinneren ergens een stempeltje te hebben gezien. Maar dit spul wordt bijna overal op gebruikt lijkt het. Alleen als het basismateriaal heel poreus is kan ik me voorstellen dat het lastig wordt om de dip weer te verwijderen.

@FW Ta 183 Huckebein I: In Oost Europa zal je ze zeker wel vinden inderdaad, maar Duitsland leek me vooral qua taal iets eenvoudiger. ;)

@Durashift: Belabberd. Maar ik heb hem dan ook slechts op één site staan. Op het EMWalhalla had ik een briefje 'te koop' erop gedaan. Dat heeft via-via wel een geïnteresseerde opgeleverd, maar daarmee kan ik pas afspreken na eerst zijn en dan mijn vakantie. Mocht dat niets worden dan ga ik hem breder adverteren.

Wat een verschil maakt zo'n goed gelakte bumper zeg, dat is weer helemaal fris zo. Ik had helemaal gemist dat de Linea het veld moet ruimen. Ergens toch wel zonde, het is hier in Nederland een behoorlijk vreemde eend in de bijt. Voor wat betreft de IQ, heb je al gekeken of er een exemplaar bij Venyard staat?

Ik had me begin dit jaar voorgenomen om hier frequenter updates te plaatsen. Weer mislukt. Ik ondersteun mijn updates graag met foto's, en als ik eenmaal een achterstand heb met uploaden op Flickr dan wil ik eigenlijk pas weer wat zeggen als ik volledige openheid kan geven (en dus de hele achterstand heb ingelopen). Dat gaat hem niet worden, dus bij dezen een update voor zo ver mijn foto's gaan.

Linea
Die is weg. EMWalhalla heeft indirect toch wat opgeleverd: Bezoekers, leden van de Fiat-club, hadden een clubgenoot getipt die later contact met me opnam. Hij had eigenlijk geen ruimte, maar hij wilde graag, en zag toch een mogelijkheid zo'n zeldzame Fiat te kopen: Dan moest zijn vader zijn Punto diesel weg doen en in de Linea gaan rijden. Dat wilde zijn vader wel, en zo geschiedde. :D Wellicht is hij eens te spotten op een Fiat-bijeenkomst dus. Ik ben blij dat hij bij een liefhebber is beland.

BX
De BX heeft een maand of 2 als dagelijkse auto gediend door bovenstaande. Ging helemaal prima, blijft elke rit heerlijk!

Intussen nog een rit van het AMRWR bezocht, de BX natuurlijk netjes in een hoek van de parkeerplaats gezet. En als gast in een Austin Maxi (mee)gereden. En natuurlijk Citro Classica (fotoalbum) zowel met de BX als de Traction aangedaan, het was toch in 'mijn' regio!

Kort na de vorige update zag ik wat groene plasjes onder de BX ontstaan. Eentje voor, eentje achter. Voor moest de veerpootretour zijn, en achter de lekzak als mijn BX enigszins de logische slijtagepatronen zou volgen. Dus die heb ik besteld, en ben naar het sleutelhonk gereden om beide te vervangen. Om daar op de brug tot de conclusie te komen dat beide rubbers helemaal heel zijn.
52451889538_6405c96dfa_c.jpg

Het lek aan de voorkant was een ingescheurd retourslangetje dat onderdeel uitmaakt van een octopus, een lhm-knooppunt dat je liever niet vervangt als het niet nodig is. Ik heb het slangetje iets ingekort en weer vastgedrukt, dat leek net te kunnen. Aan de achterzijde was een vochtige lekzak te zien, maar ik heb niet kunnen vinden waar dat vandaan komt. Schoongemaakt, e.e.a. aangedraaid en hopen dat het weg is dan maar.
52450848557_42a63e9423_c.jpg

Tevens heb ik daar op de brug de LHM ververst, een adviespuntje van Classic Paradise van vorig jaar. Toen niet direct laten doen omdat ik graag zelf nog wat te doen wilde hebben (en de rekening hoog genoeg was).

Een maandje later vond ik het toch echt eens tijd voor vers ander rubber. De banden hadden last van droogtescheurtjes, waar Michelin bekend om is. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om geen Michelin onder een Citroën te leggen, dus toch maar weer gedaan. En wederom een te grote maat erop gelegd, 175/70R14 waar 165 eigenlijk hoort. 175 staat wat minder ielig in de breedte, vult de wielkast beter en zorgt voor 0% afwijking op de snelheidsmeter (waar ik inmiddels aan gewend ben geraakt). Bij het wegrijden liep één achterband ietsjes aan, maar een rukje aan het spatbord zorgde al voor genoeg speling.
52451815895_56a7bb3a6a_c.jpg

Toen vond ik de BX wel klaar genoeg voor een flinke trip, waarover later meer.
Traction volgt ook, daar heb ik veel foto's voor nodig dus doe ik even los. Ik denk morgen, om geen reeks reacties van mezelf te krijgen.

Lijkt me een hele fijne daily zo'n BX. De traction is heel gaaf maar vind de BX nog gaver haha. Zag overigens laatst een witte BX staan bij ons in de buurt. Is nu echt een eyecatcher. :D

Zo'n BX is natuurlijk een prachtig stuk techniek. Net als een viool of zoiets moet het goed kloppen maar dan werkt het ook geweldig.
Ik zie ze hier in de buurt nog veel staan (bijna altijd in het wit) maar als knakenbak is het niet meer. Meer liefhebbersauto's die buiten moeten staan.

Goed to horen dat EMWalhalla zijn werk heeft gedaan voor de Linea. Een mooie uitkomst zo om het bij iemand te laten uitkomen die het bijzondere kan waarderen ervan.

Benieuwd naar de rest van de updates!

De BX is inderdaad geweldig. De Traction is een droomauto en geheel naar eigen smaak gerestaureerd, maar ik kan serieus nu niet zeggen welke van de twee ik weg zou doen als ik zou moeten kiezen. De mix van comfort, Citroën-gek, sportief, bijzonder en bruikbaar die de BX is benadert perfectie... Ik heb in 2,5 week vakantie in Frankrijk één BX gezien, dus zeldzaam zijn ze inderdaad ook inmiddels.

Bij de BX-update ben ik straal vergeten dat ik ook nog met een groepje jongeren (van wie ik slechts een deel kende) met pinksteren naar het BX-jubileumfeest in Dossenheim sur Zinsel geweest ben. En ja, dat is Frankrijk, het noordoosten dus.

De meeting was zoals je van een Franse meeting mag verwachten: Chaotisch. Van het programma wat op papier stond moest je maar afwachten wat zou gebeuren en wanneer. En bij het feest dat ze hadden gecombineerd met het dorpsfeest waren ze even vergeten dat de kampeerders het feestterrein op moesten om naar het sanitair te kunnen. Dat snapten de beveiligers niet, er moest een discussie met de burgemeester aan te pas komen om ze te overtuigen. Maar goed, een stuk of 80 BX'en, een leuk groepje, een bezoekje aan een 2CV-museum, een klein lokaal dorpsfeest/oldtimerdag maakten het wel een geslaagd weekend. Oh ja, en er was een exacte kopie van mijn BX! Ook met zo'n laag chassisnummer, wat het vermoeden bevestigt dat mijn BX een dealerdemo moet zijn geweest. Hier het fotoalbum van deze meeting.

Op naar update 2/3, de Traction!
Een jaar uitgesteld, maar de buitenland-/hemelvaartrit van de Tractionclub kon weer doorgaan! Naar het Sauerland dit keer, omdat in Duitsland werken een stuk prettiger is voor de organisatie. Het groepje kampeerders wordt steeds kleiner, maar wij waren één van de 3 equipes die nog ouderwets in een tent sliep.

Op zoek naar het startpunt van een wandeling werden we door Google Maps over bosbouwpaadjes gestuurd. Het punt eenmaal gevonden was er zelfs een overdekte parkeerplaats! :)

Eén dagje met mijn ouders achterin rondgereden, dan ligt hij wel diep achterin. Gelukkig is Duitsland minder drempelrijk dan het gebied in Frankrijk waar we dat bij de vorige hemelvaartrit ook deden. Bij het rijden van een route hoort ook fout rijden, hier hadden wij net uitgezocht hoe we verder moesten toen een paar andere Tractionisten op hetzelfde punt stopten. We hebben hen onze bevindingen maar even medegedeeld om dubbel puzzelwerk te voorkomen.

Op Hemelvaartsdag stond de hele club op het dorpsplein van Brilon te shinen, met een groot deel van de deelnemers gekleed in bij de Traction passende kleding. Mijn Traction stond met zijn kont tegen een vrij hoge fontein, dus even een ongebruikelijk fotootje genomen.

Een volgende dag reden we met 4 auto’s van afdelingsgenoten op. Uiteraard mochten wij voorop rijden, want niemand heeft zin om te navigeren en mijn vriendin vindt het juist wel leuk om wat te doen te hebben. Picknick gedaan, gek museum bezocht (Curioseum).

De weg zoekend op een doodlopende weg beland, en een fotomomentje benut.

Op zondag weer terug. Mijn ouders moeten verder in Nederland zijn, maar het eerste stuk konden we samen rijden. Voor de lunch stopten we op een lege parkeerplaats, waar we de auto’s zonder er bij na te denken zo breeduit neerzetten dat ze een leuke compositie vormden:

Ja, mijn ouders waren met met de ‘DSpécial5 Pallas’ dus. Wegens fysieke beperkingen is Traction rijden niet meer verstandig voor mijn vader. Hij is bepaald niet de enige die dan maar de snoek pakt, er waren er 4 op zo’n 40 Tractions.
Hier alle autofoto’s van de trip, inclusief spots onderweg.

Daarna is het een tijdje nogal rustig geweest voor de Traction. Alle bijeenkomsten waar ik anders geweest was kwamen even niet uit in de planning. Pas vorig weekend was er weer wat, het 50-jarig bestaan van 'mijn' afdeling Oost. Daarvan heb ik voor de site een verslagje geschreven.

Weer druk als vanouds hier. :T Nou op, naar 3/3 dan maar. Op de opvolger van de Linea moeten jullie nog wat langer wachten, ik loop nog wat meer tussenliggende gebeurtenissen achter. Misschien moet ik die maar wat naar voren trekken, want ik ben inmiddels al 2k km verder...

Anyway, update 3/3 gaat over mijn derde Skoda-trip!

Net als in 2017 en 2020 zijn we weer met 4 man naar Tsjechië gereden met wat oude Skoda’s, om oude Skoda’s te zoeken, bekijken en bespreken. Of zoiets. De trip is ontstaan om onderdelen te zoeken, sloperijen langs te struinen. Inmiddels hoef je dat niet meer op de bonnefooi te proberen voor de pre-VAG Skoda’s. Ze zijn ook in Tsjechië zeldzaam en geliefd geworden.

Niet getreurd, zo’n trip evolueert. In de loop van de jaren hebben de heren zo veel contacten opgedaan in Tsjechië dat je weken zou kunnen vullen met huisbezoeken. Dat is nou ook weer niet helemaal de bedoeling, maar er is zo wel een leuke mix te maken van vakantie, auto’s en ontmoetingen. Ik ga dag voor dag even door onze 11-dagige trip. Iets langer dan voorgaande keren, want we gingen verder weg. Helemaal naar het oosten, met het idee ook Slowakije aan te doen.

Dag 1, op naar Oost-Duitsland.

Škoda 742 105S & 120L & 743 Rapid by MilanWH, on Flickr

Dag 2, Tsjechië in en naar het Retroautomuzeum (fotoalbum).

’s Avonds werden we ontvangen door een vriend, die ook als lokaal postadres fungeert. Dus de eerste lading onderdelen en bijzaken werd ingeladen. We mochten overnachten in en barbecueën bij het huis van een vriend van hem, die wij totaal niet kenden. Die vriend ging dan wel bij zijn aanstaande slapen. Bijzonder gastvrij!

Dag 3, weer verder naar het oosten. Lekker rustig binnendoor, zo ver was het niet meer. Als bijrijder kon ik mooi spotten, maar ik mocht af en toe ook achter het stuur plaatsnemen.

Dag 4 was gepland voor werkplaatsbezoek. Vorig jaar heeft één van de heren hier zijn bak laten reviseren (van de auto die hij mee had). Dat was goed bevallen, dus nu had hij speciaal een losse bak meegenomen om ook onder handen te laten nemen in deze week. De man is echt een Skoda-specialist op motorgebied, en hij houdt nogal van tunen. Dat was aan ons niet besteed, maar enig afstelwerk heeft wel plaatsgevonden. Zijn werkplaats is de garage bij zijn huis, met enig ruimtegebrek en wat bende als gevolg. Sfeervol kan je het ook noemen.

Het afstellen van de Rapid duurde vrij lang, dus ik ben even de buurt gaan verkennen. Om daar een oud mannetje te spotten dat bezig was met een jaren ’40 Skoda in zijn garage, een jaren ’60 Octavia in de tuin en nog een jaren ’30 Tatra in de voorraad. En verderop zag ik nog een tuin waar een race-S100 en wat Favorits stonden, en midden in een woonwijk een 1203-wrak. Zo zie je, als je rustig rond loopt is er meer te vinden dan je denkt als je blijft rijden. Na met zijn allen de ontdekkingen even beter bekeken te hebben, een lokaal restaurantje opgezocht en voor letterlijk een paar euro geluncht met heerlijke gulash en potten bier.

Dag 5 deden we een poging om een bekend autozaakje te bezoeken die veel oude voorraad zou hebben, om op locatie tot de ontdekking te komen dat die zaak sinds kort alleen nog online opereert. Dan maar de stad Ostrava eens bezocht, en op de terugweg gestopt bij een oude Skoda in een veld langs de kant van de weg. Uit het restaurant aan de overkant van de weg kwam een jongeman gestormd, vol enthousiasme wist hij in het Tsjechisch duidelijk te maken dat hij de eigenaar van de Skoda was, en dat erachter nog één stond die hij restaureerde. Hij was ober in het familierestaurant, en is gedurende een uur steeds de straat over blijven rennen om even met ons te communiceren, om daarna snel weer te kijken of hij nog wat gasten moest verzorgen. Ook wij kregen natuurlijk pullen bier in onze hand gedrukt. Onderdelen verkopen deed hij helaas niet, hij had alles zelf nodig.

Verderop stond nog iets in een veld, een 1203. Het hek was open, en met ‘onze’ oude Skoda’s zichtbaar leek het ons duidelijk genoeg dat we geen kwaad in de zin hadden, dus we zijn erheen gelopen. Een buurman zag dat, we waren even bang dat hij kwaad zou reageren maar in tegendeel: Hij bood aan de eigenaar van de bus te bellen zodat we er meer over te weten zouden kunnen komen! En inderadaad, de eigenaar kwam er even later aan en hij zou ons graag zijn andere Skoda’s laten zien maar had even geen tijd. Later in de vakantie probeerden we nog wat af te spreken, maar ons programma was te vol..

Škoda 1203 by MilanWH, on Flickr

Dag 6, op naar Slovenië. Even voor de grens passeerden we nog wat oude Skoda’s, waar gestopt werd en waar de eigenaar ook bij kwam. Wederom sprak hij geen woord over de grens, maar we zijn wel met wat onderdelen vertrokken, waar hij slechts wat ‘biergeld’ voor wilde hebben. De grens eenmaal gepasseerd werden we vrolijk begroet door een soortgenoot.

Doel van de trip was ‘stickers ophalen’. Een stel Skoda-gekken in SK maakt Skoda-stickers, en had ook op speciaal verzoek een sticker gemaakt van een Nederlandse speciale editie, waarvan één van onze heren het ontwerp had overgenomen van een sloop-klep. Opsturen was makkelijker, ophalen leuker. We hadden afgesproken bij een winkel die de Slowaken tipten: Een autozaakje onderin een echte oostblokflat. De oude eigenaar wilde onderdeelnummers hebben en dan zou hij ze wel zoeken. Dat duurde lang en we zagen stellingen vol leuk materiaal waarvan we niet eens wisten dat we het nodig hadden, dus met wat geslijm wisten we achter de balie te komen en is er flink ingeslagen! Helaas moest de eigenaar juist die dag extra vroeg weg om voor zijn 90-jarige moeder te zorgen, anders hadden we moeite gehad de auto’s dicht te krijgen denk ik… Met de sticker-Slowaken hebben we daarna wat gedronken en wat foto’s gemaakt.

Dag 7 was een Tatra-dag. We hadden afgesproken met een facebookvriend van wie we de echte naam niet eens wisten. We konden het adres niet vinden, dus werden even later opgehaald door de vader van Ales Loprais in een Tatra 613… Dat was niet de facebookvriend, maar blijkbaar wel een vriend aan huis daar. Na de perfecte Skoda’s, VW’s en Audi van de vriend bekeken te hebben en wat gedronken te hebben (het was héét!) werd voorgesteld om naar het Loprais-hoofdkwartier te gaan om wat Dakar-trucks te bekijken. En een stukje autocollectie… Ales kwam ook nog even langs om die gekke Hollanders even te spreken, geinig. Hij zei dat we toch echt naar het Tatra-museum moesten gaan, dus zodoende. (fotoalbum)

Tatra 613, 613 & Ecorra V8 Sport by MilanWH, on Flickr

Dag 8 gingen we de gereviseerde versnellingsbak ophalen. Ter plekke hadden we afgesproken met een organisator van een Skoda-meeting met een bijzonder uitgedoste Skoda die ons graag wilde ontmoeten. Op de terugweg kwam ons een Skoda tegemoet die ons daarna achtervolgde. We zijn gestopt en de enthousiaste jonge kerel bleek de groene Skoda van Youtube te herkennen. We zijn beroemd! ’s Avonds kwam nog een online vriend langs met zijn S100, en daarna gingen we nog een dorpje verderop op bezoek bij weer een andere online vriend met veel oud spul, waaronder een gekke caravan.

Dag 9 begonnen we alweer aan de terugreis. Vroeg op, want we wilden nog een automeeting in Noord Tsjechië bezoeken die de heren vorig jaar ‘ontdekt’ hadden en waar ze een leuk contact hadden opgedaan. Voor we arriveerden waren we al gespot en gestopt door een andere online vriend die de groene Skoda herkende. De meeting (fotoalbum) was leuk en gevarieerd, daarna door naar de collectie van ‘het leuke contact’ en overnacht in een echt ouderwets oostblok-hotel dat ze voor ons gevonden had.

Dag 10 weer een stapje verder, met een omweg omdat er nóg een Tsjech was die ons graag zijn auto’s wilde laten zien. Nu zouden we dit niet voor iedereen zo doen, maar dit bleek de moeite waard: Deze man had met 5 vrienden een collectie van ‘bijna alle Skoda’s’, vrijwel allemaal in perfecte staat. Bizar. We zijn beide ‘museumlocaties’ (niet regulier opengesteld) langs geweest en hadden graag hun nog veel grotere ‘te restaureren voorraad’ gezien maar de tijd begon te dringen, we moesten verder.
Škoda 1101 Tudor by MilanWH, on Flickr

En dag 11 was gewoon terugreis. [size=x-large]Hier zijn alle autofoto’s van de hele trip te bekijken.[/size]

Dank jullie! Het blijven toffe trips zo, met autogekken autodingen doen. Het is een leuke mix van geplande afspraken, spontane ontmoetingen en wat toeristisch doen.

@JW: En je kan nota bene op de rode tekst klikken... ;)

Terug
Bovenaan