Dank je Marc.
Ik was nog niet helemaal klaar met de klus, ik was tenslotte met een geslaagde test geëindigd. Toen zag de auto er zo uit:
Dus accu fatsoenlijk monteren (accubak past precies, als je maar weet hoe hij erin moet. Dat kostte me een halfuur), luchtfilter goed vastmaken, dynamo erop zetten met heel veel ringen om hem goed uit te lijnen, snaar erop, (extra) elektrische koelfan erop, claxons erop, dan pas radiateur ertussen frommelen omdat je anders nooit meer bij de bouten van koelfan+claxons komt (moet je net weten, gelukkig had ik dit nog wel onthouden), verlichting weer aansluiten en dat was dag één. Ik eindigde met de vaststelling dat mijn grootlicht begon te branden als ik de accu aansloot. Ergens dus een foutje gemaakt, maar ik had even geen zin meer in elektrisch gepuzzel. Dan ziet het er ongeveer zo uit:
Gelukkig bleek dat probleem de week erna snel op te lossen. Er staan gelukkig een paar voorbeeld-Tractions in de hal, dus ik kon mooi de draadjes vergelijken die ik de week ervoor had vastgemaakt. Ik bleek een draadje dat aan de dynamo had moeten zitten, doorgelust te hebben met de verlichting. Dat was snel gecorrigeerd natuurlijk. Toen moest dat draadje alleen nog aan de dynamo, maar waar... Met mijn 12V-systeem had ik hier weinig aan de 6V voorbeelden wegens een andere dynamo. Tot nu toe heeft mijn 50/50 gok goed uitgepakt. Conclusie: Ik heb echt geen totaal geen verstand van elektronica...
Daarna moest dus de rest het koelsysteem nog opgebouwd worden. En ook daar had ik een 'als ik er toch ben'-klusje bij bedacht waarvoor ik even wat meer tijd en denkwerk nodig zou hebben. De dikke slangen van en naar de radiateur waren namelijk niet heel fris meer, ze begonnen wat haarscheurtjes te krijgen bij de bevestiging. Bovendien zit ergens in die slangen een (niet originele, maar zeer wenselijke) temperatuursensor geplaatst. Alleen had mijn vader in zijn oneindige wijsheid besloten dat die ook wel op de uitgang van de radiateur geplaatst kon worden, want die was makkelijker bereikbaar... Dan moet je dus rijdend gaan afschatten hoeveel de radiateur koelt onder de plaatselijke omstandigheden om te kunnen bepalen of het te heet wordt.

Veel makkelijker is om die sensor gewoon net zoals iedereen op het warmste punt te zetten, dicht na de motor in de slang náár de radiateur.
De slangen had ik alvast nieuw gekocht. En ik zag al dat die sensor met een flinke lading kit/pakking dicht gehouden werd, dus bereidde me al voor op beunwerk. Daarvoor had ik ook alvast een 'temperatuursensormontagesetje' gekocht, want dat klonk handig. Bij het slopen van de oude slangen zag ik dat de sensor met een moer van binnenuit de slang werd vastgehouden... Dat was alvast geen optie voor mijn beoogde locatie, want vanaf beide zijden zou ik dan door een bocht in de slang moeten om die moer vast te houden. Om het nog leuker te maken bleek het montagesetje niet te passen op mijn sensor. Tijd voor beunwerk. Ik ben er een paar uur zo geconcentreerd mee bezig geweest dat ik helemaal vergeten ben foto's te maken... Het had in elk geval te maken met ijzerzagen, rubber 'frezen' m.b.v. de kolomboor die ik pas van mijn vader gekregen had, een buiging in dikke ringen smeden, veel passen, meten en vooral pielen en dan nog een klein beetje pakking.
Oude en nieuwe locatie:
(voor het scherpe oog: deze foto heb ik vandaag pas genomen dus inderdaad zit er al meer gemonteerd dan alleen het koelsysteem...)
Een dag werk, en op het oog weinig vooruitgang. Maar ik ben blij dat ik deze stap heb gezet, die verkeerde montage van de sensor irriteerde me al te lang. Maar een week later kwam het spannende werk: Testen of mijn beunwerk waterdicht blijft als je de motor warm stookt. Dus maar even een testritje rijden, zonder motorkap en bumper om dubbel werk te voorkomen. Wel de grille gemonteerd, anders hangt alles wel erg kwetsbaar en los daar vooraan. Dat monteren heb ik nu met M7 boutjes en moertjes rondom gedaan, in plaats van het compleet willekeurige assortiment aan maten en vormen dat erin zat toen we het demonteerden…

Daar heb je later plezier van. Dat testritje ziet er dan zo uit:
Pas bij terugkomst realiseerde ik me dat met het ontbreken van de voorbumper, er ook geen kenteken op de voorzijde zat… Oeps. Maar goed, de temperatuur liep mooi omhoog op het metertje in het dashboard, dat werkte in elk geval. En bij terugkomst zat er geen vocht bij de sensor. Volgens mij maakt dat mijn beunwerk geslaagd!
Dan dus alleen bumper en motorkap nog. Bumper staat wat onder spanning, maar was nog te doen. Motorkap lukte me niet in mijn eentje. Het schijnt te kunnen, maar ik ben niet sterk genoeg en/of te bang dat ik wat beschadig. Nog wat nieuwe onderdeeltjes omdat ik toch bezig ben: Wat beter passende slangen plaatsen voor op de buisjes van de voorruitafwatering, een fix doen aan het rubber dat het olieblik vasthoudt en de montage van 'motorkapscharniervergrendelschroefjes' die ervoor zorgen dat de motorkap niet uit zijn scharnier kan schuiven. Die had ik niet, waardoor je bij openen en sluiten moest oppassen dat je niet per ongeluk de motorkap iets verschoof, waarbij hij dan de grille of carrosserie beschadigt. Dat is dus helaas al meermaals gebeurd… Gelukkig ben ik niet van de concoursstaat auto's zoals Marc hierboven.
Ik had geen haast, het is toch nog geen toerweer. Dus dat laatste stapje komt wel. Maar donderdagmiddag is de ‘gezellige middag’ op het sleutelhonk. Ik ben er alleen nooit, want i.t.t. al die pensionado’s werk ik gewoon… Maar zo’n middag kreeg ik een appje: “Zullen wij even die motorkap erop leggen voor je?” Deal! Dat scheelt mij weer een keer versterking regelen. En zo had ik vandaag weinig meer te doen dan de motorkapstangetjes weer monteren om het project echt af te ronden… En dan direct even de auto een beetje schoonmaken, want de vliegenlijken van een jaar geleden zaten er nog op. Laat ik voor de verandering eens schoon beginnen aan een nieuw seizoen. :T Kom maar op met die mooie weekenden!