MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

Heerlijk weer! Geweldig om zo'n ervaren persoon naast je te hebben tijdens het sleutelen. Zeker bij een dergelijke auto waar nog niet alles plug and play is. Stukje bij beetje wordt hij steeds een beetje beter, maar volgens mij ben je bij zo'n auto nooit helemaal klaar :p.

Dank jullie!

Micha D zei:
Heerlijk weer! Geweldig om zo'n ervaren persoon naast je te hebben tijdens het sleutelen. Zeker bij een dergelijke auto waar nog niet alles plug and play is. Stukje bij beetje wordt hij steeds een beetje beter, maar volgens mij ben je bij zo'n auto nooit helemaal klaar :p.
Klopt, altijd wat te doen. :) En plug and play is het niet echt inderdaad. Zo brandde mijn grootlicht ineens continu toen ik alle bedrading had aangesloten. Gelukkig staan er een paar Tractions omheen, dus ik kon een beetje afkijken. Bleek ik een draadje dat naar de dynamo had moeten lopen doorverbonden te hebben met de verlichting. :T Alleen had ik natuurlijk net weer een andere dynamo dan de rest, dus waar hij dan wel moest... 50/50 gok, volgens mij zit hij nu goed. :LOL:

Wàt een werk! Aan de ene kant lijkt het me heerlijk sleutelen, zeker aan zo'n Traction, en de gedachte dat je het meteen écht goed aanpakt in plaats van half-half oplossingen is ook heel bevredigend. Maar zoals je zegt, de klus wordt zo ook wel steeds omvangrijker en daar kijk je niet per se naar uit :D

Het scheelt wel dat 'je over een hele mooie werkplaats beschikt, zo te zien, en dat je als puntje bij paaltje komt de Traction niet je daily is :p Dat geeft wat meer rust om te wachten om onderdelen denk ik zo.

@BleuZ NL: Inderdaad, het heeft plus- en minkanten. Ik ben blij met de Traction als sleutelslachtoffer, want er zit weinig op en de techniek is basic genoeg om snel te overzien en begrijpen. Ideaal voor de beginner zogezegd. Maar eigenlijk is hij te mooi gemaakt waardoor ik er te voorzichtig mee ben om maar 'wat aan te klooien'. En het is wel echt een oud ding, met dus doorlopend klusjes. Dingen die ik zo bedenk:
- Remmen doet hij nog steeds wat scheef -> afstellen
- Hij valt wat te snel uit de tweede versnelling en het schakelen is nogal hakerig -> geen idee... stangen is weinig aan af te stellen naar mijn idee
- Snelheidsmeter schommelt enorm -> nieuwe kabel, of zit het in de teller?
- Schokdempers achter zijn volgens mij niet fris meer, en/of ik moet de hoogte eens goed afstellen (ja, dat kan bij een Traction!)
- En eigenlijk zou ik alle bedrading eens stap voor stap moeten aanpakken, dat is zo'n enorme kluwen beunwerk... :rolleyes:

De werkplaats is wel super inderdaad, beter dan die kale garagebox die ik eerder huurde. Alleen is hij wel 20 minuten rijden van huis, dus even een verloren uurtje klooien doe je ook niet. Dan inderdaad maar geduldig wachten op onderdelen en wanneer je alles hebt weer een weekendmiddagje aan het werk.

Mooi werk weer! En fijn sleutelen en zelfvertrouwen opbouwen zo.
Het blijft een erg mooie auto. Sommige kwaaltjes horen er ook bij toch? Een schommelende snelheidsmeter is vaak dat de kabel niet goed ondersteund is. Die beweegt op hobbels en dat geeft dan een slinger aan de meter. Maar daarbij is het ook wel iets wat een beetje hoort bij een oudere auto.

Leuk dat er over die zijdelingse opmerkingen direct wordt meegedacht. :)

@Pietzoveel: Volgens mij is de olie vernieuwd toen we 3 jaar geleden alles open hadden liggen. Maar een mede-Tractionnist merkte laatst wel op dat er ergens een kapje ontbrak in het bakdeksel, waardoor hij mogelijk open is en dus vervuild kan raken. Kan geen kwaad om er nieuwe olie op te zetten. En speling, tsja, ongetwijfeld heel veel! :)

@Engineer2: De snelheidsmeter schommelt constant en behoorlijk hard, bij 80 km/h slingert hij ongeveer tussen de 40 en 120 heen en weer. Lijkt dus niet wegdekgerelateerd. ;) En je kan het met wat training wel aardig aflezen, maar niet al te exact dus bij een flitspaal is het altijd even extra marge aanhouden.

Heerlijk bezig!! Ik heb ook de motor uit de 323i en de bak ook trouwens. Maar het lijkt me echt fabelhaft om iemand als jouw Hans te hebben, die alles kent van je auto. Super hoor. Lekker sl3utelen, lekker doen, dan kom je steeds verder, kun je steeds meer zwlf. Niet bang zijn, gaan!

@uwbuurman: Het is geweldig inderdaad, maar tegelijk ook een valkuil zo'n 'hulp'. In plaats van dagenlang zelf klooien en leren denk je al snel: Toch even (van tevoren) vragen of ik bepaalde dingen niet handiger kan aanpakken/meepakken. En voor je het weet staat Hans naast je, zelf vieze handen te krijgen omdat dat sneller is...
Daarom informeer ik ook vaak mijn stallingsgenoten niet als ik wat ga doen (terwijl dat wel gewaardeerd wordt), dan wil ik gewoon zelf kunnen prutsen zonder allerlei raad van stuurlui en helpende handjes.

Je 323 lijkt me een stuk enger om aan te werken trouwens. Die is al een stuk beter geoptimaliseerd. Bij de Traction heb je het gevoel dat alles zo lomp is ontworpen dat het bijna alle mishandeling wel overleeft, en anders is het eenvoudig te fiksen. :T

Wat een klus, knap werk! Ikzelf zou het ab-so-luut niet aandurven, zelfs niet met deze redelijk eenvoudige techniek, maar het moet wel veel voldoening geven als je dan zelf het uiteindelijke resultaat bereikt!

Dank jullie! Ik durf het ook alleen omdat ik weet dat ik een achtervang heb, solitair zou ik niet zo ver durven gaan... Ik zie het zo voor me: Ik sleutel een halfuurtje, heb ergens een tegenslag (iets zit te vast, ik mis een onderdeel/gereedschap) en ik laat de moed weer een week in de schoenen zakken. Nee, dat zou niet opschieten. :)

Dank je Marc. :)

Ik was nog niet helemaal klaar met de klus, ik was tenslotte met een geslaagde test geëindigd. Toen zag de auto er zo uit:
51078715303_ecb55f4bac_c.jpg

Dus accu fatsoenlijk monteren (accubak past precies, als je maar weet hoe hij erin moet. Dat kostte me een halfuur), luchtfilter goed vastmaken, dynamo erop zetten met heel veel ringen om hem goed uit te lijnen, snaar erop, (extra) elektrische koelfan erop, claxons erop, dan pas radiateur ertussen frommelen omdat je anders nooit meer bij de bouten van koelfan+claxons komt (moet je net weten, gelukkig had ik dit nog wel onthouden), verlichting weer aansluiten en dat was dag één. Ik eindigde met de vaststelling dat mijn grootlicht begon te branden als ik de accu aansloot. Ergens dus een foutje gemaakt, maar ik had even geen zin meer in elektrisch gepuzzel. Dan ziet het er ongeveer zo uit:
51010226755_df173243e3_c.jpg

Gelukkig bleek dat probleem de week erna snel op te lossen. Er staan gelukkig een paar voorbeeld-Tractions in de hal, dus ik kon mooi de draadjes vergelijken die ik de week ervoor had vastgemaakt. Ik bleek een draadje dat aan de dynamo had moeten zitten, doorgelust te hebben met de verlichting. Dat was snel gecorrigeerd natuurlijk. Toen moest dat draadje alleen nog aan de dynamo, maar waar... Met mijn 12V-systeem had ik hier weinig aan de 6V voorbeelden wegens een andere dynamo. Tot nu toe heeft mijn 50/50 gok goed uitgepakt. Conclusie: Ik heb echt geen totaal geen verstand van elektronica...

Daarna moest dus de rest het koelsysteem nog opgebouwd worden. En ook daar had ik een 'als ik er toch ben'-klusje bij bedacht waarvoor ik even wat meer tijd en denkwerk nodig zou hebben. De dikke slangen van en naar de radiateur waren namelijk niet heel fris meer, ze begonnen wat haarscheurtjes te krijgen bij de bevestiging. Bovendien zit ergens in die slangen een (niet originele, maar zeer wenselijke) temperatuursensor geplaatst. Alleen had mijn vader in zijn oneindige wijsheid besloten dat die ook wel op de uitgang van de radiateur geplaatst kon worden, want die was makkelijker bereikbaar... Dan moet je dus rijdend gaan afschatten hoeveel de radiateur koelt onder de plaatselijke omstandigheden om te kunnen bepalen of het te heet wordt. o_O Veel makkelijker is om die sensor gewoon net zoals iedereen op het warmste punt te zetten, dicht na de motor in de slang náár de radiateur.

De slangen had ik alvast nieuw gekocht. En ik zag al dat die sensor met een flinke lading kit/pakking dicht gehouden werd, dus bereidde me al voor op beunwerk. Daarvoor had ik ook alvast een 'temperatuursensormontagesetje' gekocht, want dat klonk handig. Bij het slopen van de oude slangen zag ik dat de sensor met een moer van binnenuit de slang werd vastgehouden... Dat was alvast geen optie voor mijn beoogde locatie, want vanaf beide zijden zou ik dan door een bocht in de slang moeten om die moer vast te houden. Om het nog leuker te maken bleek het montagesetje niet te passen op mijn sensor. Tijd voor beunwerk. Ik ben er een paar uur zo geconcentreerd mee bezig geweest dat ik helemaal vergeten ben foto's te maken... Het had in elk geval te maken met ijzerzagen, rubber 'frezen' m.b.v. de kolomboor die ik pas van mijn vader gekregen had, een buiging in dikke ringen smeden, veel passen, meten en vooral pielen en dan nog een klein beetje pakking.

Oude en nieuwe locatie:
51078657828_caccc5f7a7_c.jpg

(voor het scherpe oog: deze foto heb ik vandaag pas genomen dus inderdaad zit er al meer gemonteerd dan alleen het koelsysteem...)

Een dag werk, en op het oog weinig vooruitgang. Maar ik ben blij dat ik deze stap heb gezet, die verkeerde montage van de sensor irriteerde me al te lang. Maar een week later kwam het spannende werk: Testen of mijn beunwerk waterdicht blijft als je de motor warm stookt. Dus maar even een testritje rijden, zonder motorkap en bumper om dubbel werk te voorkomen. Wel de grille gemonteerd, anders hangt alles wel erg kwetsbaar en los daar vooraan. Dat monteren heb ik nu met M7 boutjes en moertjes rondom gedaan, in plaats van het compleet willekeurige assortiment aan maten en vormen dat erin zat toen we het demonteerden… :rolleyes: Daar heb je later plezier van. Dat testritje ziet er dan zo uit:
51079539062_03f1c639be_c.jpg

Pas bij terugkomst realiseerde ik me dat met het ontbreken van de voorbumper, er ook geen kenteken op de voorzijde zat… Oeps. Maar goed, de temperatuur liep mooi omhoog op het metertje in het dashboard, dat werkte in elk geval. En bij terugkomst zat er geen vocht bij de sensor. Volgens mij maakt dat mijn beunwerk geslaagd!
51079378306_cbd1fa5212_c.jpg

Dan dus alleen bumper en motorkap nog. Bumper staat wat onder spanning, maar was nog te doen. Motorkap lukte me niet in mijn eentje. Het schijnt te kunnen, maar ik ben niet sterk genoeg en/of te bang dat ik wat beschadig. Nog wat nieuwe onderdeeltjes omdat ik toch bezig ben: Wat beter passende slangen plaatsen voor op de buisjes van de voorruitafwatering, een fix doen aan het rubber dat het olieblik vasthoudt en de montage van 'motorkapscharniervergrendelschroefjes' die ervoor zorgen dat de motorkap niet uit zijn scharnier kan schuiven. Die had ik niet, waardoor je bij openen en sluiten moest oppassen dat je niet per ongeluk de motorkap iets verschoof, waarbij hij dan de grille of carrosserie beschadigt. Dat is dus helaas al meermaals gebeurd… Gelukkig ben ik niet van de concoursstaat auto's zoals Marc hierboven. ;)

Ik had geen haast, het is toch nog geen toerweer. Dus dat laatste stapje komt wel. Maar donderdagmiddag is de ‘gezellige middag’ op het sleutelhonk. Ik ben er alleen nooit, want i.t.t. al die pensionado’s werk ik gewoon… Maar zo’n middag kreeg ik een appje: “Zullen wij even die motorkap erop leggen voor je?” Deal! Dat scheelt mij weer een keer versterking regelen. En zo had ik vandaag weinig meer te doen dan de motorkapstangetjes weer monteren om het project echt af te ronden… En dan direct even de auto een beetje schoonmaken, want de vliegenlijken van een jaar geleden zaten er nog op. Laat ik voor de verandering eens schoon beginnen aan een nieuw seizoen. :T Kom maar op met die mooie weekenden!

Dat is wel ideaal zeg, een garageclubje dat je zelfs helpt met je klusjes als je er niet bent! Mooie gemeenschap daar (y)
Een fijn gevoel ook: de wagen weer in orde én schoon, helemaal klaar voor het goede weer!

Enkele zondagse ritjes zijn alweer achter de rug met de Traction, wat lekker die soepele koppeling. Ik kwam nog wat onderdelen tegen die we 'vergeten' waren te monteren, een afdekkap voor het vliegwiel en een uitlaatsteun. Ik heb op de brug in de stalling even geprobeerd die te bevestigen, volgens vraagbaak Hans kon dat makkelijk achteraf. Misschien is dat ook wel zo bij zijn auto (een 1938 Familiale), maar bij mijn Légère met de smallere carrosserie past die plaat gewoon niet tussen een paar delen door. En als dat al zou lukken, dan moet ik hem volgens mij nog tussen de motor en versnellingsbak frutselen... Ik ga nog wel eens langer kijken, nu stond mijn vriendin naast me te wachten tot we gingen rijden. De uitlaatsteun kon ik wel vastmaken, om het uitlaatspruitstuk te ontlasten.

Ik heb sinds kort een polarisatiefilter op mijn camera, geinig om te verschillen in spiegeling op zo'n ronde auto te zien met een kwartslag verdraaiing:

De IQ is een paar krassen rijker na een onhandige parkeeractie van madame, maar met een beetje bijbuigen is het klapperen van de bumper wat daarna ontstond weer verdwenen. Ze kwam goed weg met het raken van de toch al rondom beschadigde 206 SW van de ene buurman, in plaats van de Passat CC waar de andere buurman zuinig op is. :T Verder draait hij gewoon zijn kilometers zoals je van een Toyota verwacht.

En de Linea is voor het eerst voorzien van een Nederlandse keuring en direct een klein beurtje. Geen bijzonderheden. In de iets meer dan een jaar in bezit heb ik er zo'n 16k km mee gereden. De komende tijd moet ik weer 'gewoon' naar werk rijden voor een klusje op locatie, dus het wordt weer wat meer. Gisteren kwam ik tegelijk met een collega aan die zei: "Zie ik jou nu uit een heel bijzondere Fiat stappen?" Hij kon, ondanks het rijden in een Auris, wel genieten van bijzondere auto's. :) Grappig om ineens zo'n reactie te krijgen van iemand van wie en op een moment dat je het niet verwacht.

Is de onderste foto met het polarisatiefilter genomen? Ik vindt de reflectie van de omgeving eigenlijk wel wat hebben, zo komt de vorm van de auto mooi naar voren.

@Wouter: Precies, ik was vrij verbaasd!

@Bleuz: Beide, maar met een kwartslag verdraaiing dus precies tegengesteld effect. Ik vond inderdaad de eerste ook mooier in dit geval. Die spiegeling in de zijkant geeft iets meer waarheidsgehalte aan de foto, anders lijkt de auto er haast in gephotoshopt. En iets minder spiegeling van de bovenzijde van de auto vond ik hier ook fijner.
Maar ik vond het vooral leuk om ze eens naast elkaar te zetten en goed de verschillen te bekijken. Tijdens het draaien aan het filter zie je wel allerlei magische effecten, maar neem je niet de tijd om element voor element de verschillen te onderzoeken.

Shit. Koningsdag was niet mijn dag.

Op een tochtje richting zuiden van het land in de Linea viel me bij de snelle doordraaier A35-A1 op dat ik een 'tok-tok-tok' hoorde aan de voorzijde. En daarna viel me op dat mijn stuur wat trilde. Verderop maar even stoppen en kijken of ik wat kan vinden. Blijkt er één wielmoer te zijn verdwenen en een ander kan ik zo een paar slagen aandraaien! :eek: Ik heb een rondje rond de auto gedaan, maar de andere wielen waren wél oké. Gekke is, ik heb dit eerder gehad. En juist daarom weet ik zeker dat ik de laatste keer echt alle bouten heb nagelopen met een momentsleutel. Met de APK zitten ze ook niet aan de bouten lijkt me, de week ervoor. Op Koningsdag is niets open natuurlijk en ik heb best vertrouwen in veiligheidsfactoren, dus ik ben doorgereden. Wel iets rustiger in de bochten.

Iets verderop. Een vrachtauto inhalend vlak voor knp. Waterberg reed ik achter een Mercedes. Die wierp een plank/plaat op die flink tegen de Lineaneus knalde. Bepaald geen handige plek, dus weer wat verder gereden voor ik keek wat er gebeurd was. Geen schade aan de auto, maar wel een zwart vlak waar eerst geel zat... Weg kentekenplaat. Na de zwarte Rover was ik blij van mijn 1-tje af te zijn, heb ik er weer één. :cry:

Geluk bij een ongeluk, de 28e was alles weer zonder afspraak open dus stond ik om 8u 's ochtends bij de automaterialenzaak voor de deur voor nieuwe kentekenplaten, een nieuwe plaathouder en een wielbout. Een nogal technische collega opperde nog dat er wellicht verkeerde bouten gebruikt waren waardoor de voorspanning verkeerd zou kunnen zijn, maar de automaterialenman kreeg toch echt dezelfde bout uit het systeem als uit mijn auto kwam. Dat lijkt niet het issue. Ik ga voorlopig af en toe alles nalopen... :confused:

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn Punto, toeval dat het technisch dezelfde auto is? Schrikken hoor, een raar geluid en daarna de wielbouten los en nagenoeg los in het wiel vinden...

Kentekenplaat : je bent zelf dus niet meer gaan kijken, maar je zou RWS kunnen vragen of ie gevonden is?

Dat is wel heel toevallig inderdaad, bijna té. :rolleyes:

Ergens in de middenberm van een snelweg bij een knooppunt ga ik niet proberen te zoeken. En RWS zegt zelf dat je niets kan melden bij ze: "Als u zelf een voorwerp bent verloren, kunnen wij niet voor u nagaan of er iets is gevonden. Hiervoor verwijzen wij u door naar de gemeente" Ik heb wel via de verloren-site van de gemeente Arnhem (waar dat stuk weg in ligt) een alert verstuurd naar RWS, zo kon het wel. Maar ik verwacht niks, en kan/kon er zeker niet op wachten.

^^^ dat is wel raar. Ik heb toevallig vanochtend nog afgevallen lading op de A15 bij RwS gemeld.
Nu was dat een stuk hout en iets van zwart, vierkant, staalprofiel.. dus niet zo herkenbaar qua eigendom.
Maar goed, ergens zal de weginspecteur toch met die gevonden voorwerpen naartoe moeten.
Een kentekenplaat lijkt mij wel redelijk uniek om te registreren.
Aan de andere kant: voor de meeste bestuurders zal het een duplicaatcode niet zo'n issue zijn.. dus ff 2 tientjes aftikken en weer door.
RwS kan dat dan ook niet allemaal bewaren, lijkt mij.

Ik zal van de week mijn ogen ff open houden op de A12 van Arnhem naar Oosterbeek. Afgelopen week niks zien liggen, eigenlijk.

Dat is vervelend. Ik heb het RWS ook maar eens gevraagd via Twitter. Ik zou toch zeggen dat ze de politie wekelijks een lijstje kunnen sturen met de gevonden kentekenplaten?

Wielbouten: was het ook linksvoor? Het is wel toevallig namelijk.

Barri zei:
Dat is vervelend. Ik heb het RWS ook maar eens gevraagd via Twitter. Ik zou toch zeggen dat ze de politie wekelijks een lijstje kunnen sturen met de gevonden kentekenplaten?

Wielbouten: was het ook linksvoor? Het is wel toevallig namelijk.
Ben benieuwd. En ja, het was linksvoor... :confused:

@Durashift; Inderdaad, RWS is normaal gesproken de enige die voorwerpen uit de middenberm zal halen. Dat spul moet toch ergens blijven. Maar ik concludeer dat het dan wordt afgegeven aan de gemeente of zo. Ben het met je eens dat zeker kentekenplaten eenvoudig geregistreerd en doorgegeven zouden kunnen worden. Dan mogen ze hem wat mij betreft vernietigen, als maar duidelijk is dat hij niet meer rondwaart. Dan kan ik tenslotte mijn 1-tje in theorie weer inleveren aangezien er nog maar één set bestaat.

Wat een verhaal zeg! Misschien een idee om 16 nieuwe bouten erin te draaien, misschien is het schroefdraad een beetje op? Zonde ook van de plaat.... Beste pech op zo'n dag!

Ook linksvoor, nouja zeg! Dat is wel apart ja.

Ik heb RWS gevraagd via Twitter. Ze voeren alle gevonden kentekenplaten direct af (oud-ijzer vermoed ik), dus je kan 'm niet terugkrijgen en een duplicaatcode is onvermijdelijk :( Ik heb gereageerd dat ik het wel jammer vind dat ze niet bijhouden welke kentekenplaten ze vernietigen, want dat zou een duplicaatcode kunnen voorkomen.

@x-trailrijder: Zat ik inderdaad ook aan te denken. Baat het niet dan schaadt het niet en het kost ook de wereld niet. Bovendien zijn de koppen wat aangeroest, staat ook mooier. ;)

@barri: Bedankt voor het navragen, nu weten we het in elk geval zeker. (y)

Ik heb nu de RDW gevraagd waar GAIK voor staat als gevonden kentekenplaten blijkbaar niet worden geregistreerd maar gewoon worden vernietigd... Ergens klopt dat systeem niet op deze manier.

Hahaha, ik moest even googlen waar GAIK dan voor staat, maar klopt! Weinig gecontroleerde inname op deze manier. o_O

Rijkswaterstaat reageert: 'ja maar vaak zijn ze niet meer herkenbaar'. Dat lijkt me onzin. Ik denk dat ze in de helft van de gevallen nog herkenbaar zijn, en anders sowieso aan de unieke code linksonderin toch?

Wat een gekke dag is dat voor je geweest zeg! Gelukkig heb je op die trillingen actie ondernomen, want je moet er niet aan denken dat je een wiel onder de auto uit schiet...

Wat een jammere pech ook met de kentekenplaat. Het is niet het einde van de wereld, maar zo'n ééntje staat natuurlijk net iets minder netjes. Ik heb bij sommige auto's gezien dat dat ééntje geel wordt overgeschilderd. Mag dat? Ik kan het me bijna niet voorstellen, eerlijk gezegd, maar zo ja is dat wellicht ook een optie om het minder te laten opvallen.

Ik heb als een echte nerd luxe platen gekozen maar de duplicaatcode is niet 'luxe', die is gewoon gestanst en geverfd. Hij valt dus al iets dieper dan de rest. :T

BleuZ NL zei:
(..) Ik heb bij sommige auto's gezien dat dat ééntje geel wordt overgeschilderd. Mag dat? Ik kan het me bijna niet voorstellen, eerlijk gezegd, (..)

Nee, dat mag niet.

RDW.nl zei:
(..)Het is niet toegestaan om de duplicaatcode weg te halen of onzichtbaar te maken door deze geel te lakken. Doet u dit wel dan loopt u het risico op een boete. (..)

https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/de-kentekenplaat/het-kenteken-op-de-plaat/uitleg-over-de-cijfers-en-letters-op-de-kentekenplaat

Ik kon het me al niet voorstellen. :) Op een niet al te scherpe flitsfoto of beveiligingscamera zou je dan tenslotte het verschil niet meer kunnen zien met de originele plaat en daar is het juist voor bedoeld.

Vorig jaar was een raar jaar zoals iedereen weet. Om die reden heb ik toen de BX in de winterstalling laten staan. Er waren toch geen bijeenkomsten om naartoe te rijden en de zomervakantie in zijn gebruikelijke vorm (waar ik normaal ook graag de BX voor pak) stond ook op losse schroeven. Én ik heb geen ruimte bij huis, mijn vergunningen zijn al benut. Dat blijft een vervelend issue voor de polyautobezitter. Als 30+er heeft de BX een tweejarige APK, dus dat jaartje overslaan zorgde niet direct voor moeilijkheden met schorsing of in de planning voor ophalen.

Ik ben zomer 2020 wel even wezen kijken hoe hij erbij stond. Met het laatste slagje dat de accu er nog uit wist te persen voor zijn overlijden zette ik de motor even in een andere stand om vastzitten te voorkomen. Die accu heeft goed gediend, hij zat er al in toen ik de BX kocht en heeft toen nog 9 jaar incl. winterstallingen zonder druppellader en een paar keer ontladen volgehouden. (y) Ook de wielen heb ik toen een stukje gedraaid om de lagers en banden iets anders te belasten. Dit jaar moest dus weer een apk plaatsvinden, wat me een stok achter de deur gaf om hem dit jaar wél uit de stal te trekken.

Dus met nieuwe accu onder de arm liftte ik naar Drenthe. Of eigenlijk reed ik gewoon met de vriend mee bij wiens ouders hij op stal staat, nadat ik door mijn vriendin bij hem was afgezet omdat ze weet hoe chagrijnig ik van de trein zou worden. Ik ben verwend... :cool: Hoes eraf, accu inbouwen, muizenkeutels van de stoel af vegen (kom ik op terug) en de start ging verbazingwekkend soepel. Filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=AcJ9h87QBPU

De tekst in het filmpje is wat overdreven, na twee jaar stilstand is wat drukverlies in een band niet direct rampzalig. Met wat oppompen bleef hij prima op peil en ook een check bij een bandenspecialist naderhand heeft niets bijzonders geopenbaard. Dus de stal uit en gassen! Oh nee, de distributieriem is een jaar over tijd inmiddels, dus dat gassen heb ik beperkt gehouden. Maar wauw, wat is Citroën rijden toch formidabel zoals op menig achterruit prijkt. Heerlijk, wat had ik dat zweven gemist.

Ik zou alleen nog terugkomen op die muizen. Ja, die waren er dus. Blijkbaar is twee jaar echt te lang. Keutels overal, tot op de hoofdsteun aan toe. Natuurlijk ben ik direct gaan zoeken of ze niet iets kapot hadden geknaagd, om op de achterbank dit te ontdekken:

Gatver. Eerst alles zelf even wat schoner maken:

Maar daarna heb ik hem naar een car cleaning mannetje gebracht. Er zitten er hier twee binnen een paar honderd meter. Ik wilde niet proberen die vieze vlek er zelf uit te krijgen, met het risico dat ik de bekleding sloop met verkeerde middelen of methoden. Helaas is het ook hem niet gelukt de vlek volledig onzichtbaar te maken, aan de zijkant zie je nog kleurverschil. Maar het is in elk geval niet meer zo vreselijk geel en goor dat je er niet op durft te zitten.

Die vlek was qua bekleding het ergste, gelukkig was alles nog heel. Alleen onder de achterbank is wel wat gesloopt, daar zat blijkbaar het nest. Maar dat stukje isolatie is nog wel te vervangen. Het had veel erger gekund. Bij het uitruimen van dat nest vond ik trouwens een Franse Franc uit 1976. Blijkbaar had ik nog nooit zo diep in de auto gegraven. :) Die blijft natuurlijk bij de auto.

De dag na het ophalen stond een bezoek aan/met wat autovrienden gepland. Ik zou met een andere Oosterling carpoolen voor de gezelligheid, en hij wilde eigenlijk de BX wel eens ervaren. Dus vooruit, ondanks dat ik een beetje huiverig was voor de 'oude' distributie ben ik ermee naar het westen gecrosst. Daar heb ik zelf een stuk gereden met een rode Renault 19 RT Chamade, als tegenhanger van de luxe in de BX. Bijzonder om je eigen auto te zien rijden:

Citroën BX 19 GT 1984 (59-RRX-4) by MilanWH, on Flickr

Het weekend daarop heb ik hem naar een garage gebracht voor wat noodzakelijk onderhoud (die distributie) en om te laten kijken naar de beroerde koude start (die overigens nu veel beter leek te zijn dan toen ik hem wegzette). Vooral dat laatste is een tijdrovend klusje. Je kan het tenslotte maar 2x per dag uitproberen... Dus voorlopig ben ik de BX wel even kwijt, maar het is een fijn gevoel dat hij weer op zijn pootjes staat.

Ik checkte gisteren of toevallig de BX al APK-gekeurd was, maar daarbij viel mijn oog op een andere datum. Vandaag staat de BX namelijk exact 10 jaar op Nederlands kenteken / op mijn naam! Dus ik ben vandaag ook exact 10 jaar geregistreerd autobezitter. Toch een leuk jubileum. :D

APK is nog niet gebeurd trouwens, maar er wordt wel hard gewerkt aan de BX. Zijn jubileum viert hij met o.a. nieuwe riemen, olie en remmen. Ik ben benieuwd of ik het verschil merk als ik hem terug krijg.

@Michiel: Ik heb deze datum al zo vaak geprobeerd te onthouden, en altijd weer vergeten... Puur toeval dat ik er bij 10 wel achter kom. :D
Jij ook gefeliciteerd nog dan! Rode vierkante koekblikken hebben trouwe bezitters, blijkt. ;)

Ohhhh lekker bezig Milan! Wat fijn om de BX weer te zien. 10 jaar is al best een hele tijd, gefeliciteerd man.

MWH zei:
@Michiel: Ik heb deze datum al zo vaak geprobeerd te onthouden, en altijd weer vergeten... Puur toeval dat ik er bij 10 wel achter kom. :D
Jij ook gefeliciteerd nog dan! Rode vierkante koekblikken hebben trouwe bezitters, blijkt. ;)

Precies! :D

Mooi dat de BX weer wakker is! Jammer van de familie muis maar ach, alles is schoon te maken.

Ook gefeliciteerd met het tien jarig bezit!

Wat goed om te lezen dat de BX weer écht de weg op mag. Tien jaar alweer. Weet nog goed je haalverhalen en onze meeting daarna met de beide rode Citroëns. Misschien moeten we die foto maar eens over doen, beide auto's een tikkie matter maar technisch 100x beter dan in 2011?

Ik bedenk mij nu dat ook een keer in die BX heb gereden. Ik weet nog het zeer ergonomische dashboard, volgens mij kon ik met mijn linker knie met grootlicht seinen en met mijn rechter knie claxonneren :D

Inmiddels is de rekening aan het oplopen, die BX wordt beter dan ik hem ooit gehad heb... (hoop ik toch :p )

@Marc: Dank je! Wanneer hij weer thuis is ga ik zelf nog even verder boenen idd.

@Miel: Goed plan, zoiets suggereerde ik ook al in jouw topic. ;)

@Wouter82: Helemaal goed onthouden! Wat een bak hè. :D

Gefeliciteerd met het jubileum! :D Maar wat lijkt me dat schrikken zeg, als je dat aanzicht krijgt bij het open maken van de linkerachterdeur. Gelukkig heeft schoonmaken de vlek al een stuk verminderd! Wie weet kan een professionele/uitvoerige reiniging ook nog wel wat betekenen.

Nog steeds geen foto van de verbeterde vlek gemaakt. Eigenlijk kom ik nooit achterin, bovendien heb ik permanent een deken over de achterbank liggen aangezien de auto buiten staat en ik niet wil dat de bekleding achteruit gaat door de zon. Ik zie het dus toch nooit. En ik ruik gelukkig ook niets.

Maar zoals je hieruit kan afleiden: De BX is thuis! Classic Paradise heeft zoals verwacht geweldig werk geleverd. Los van alle (achterstallig en gepland) onderhoud en kleine reparaties was het belangrijkste item de koude start. Die werkt! Tik en lopen! Geen 30 seconden doorstarten, geen blauwe rookpluimen, en je kan het gaspedaal gewoon loslaten zonder dat hij uitvalt. Wat een ongekende luxe. :T En ook de irritante piep die af en toe rechtuit rijdend op de snelweg opdook is weg. Dat was de spanrol van de hydrauliekpomp. Gelukkig niet de pomp zelf zoals ze eerst vreesden, want die zijn schaars...

51361796402_118d87ebae_c.jpg

De hele lijst met werkzaamheden, met aanvullingen van mijzelf tussen haakjes:
factuur zei:
Klepspeling opmeten (op mijn verzoek, was in orde)
Vervangen distributieriem, spanner en waterpomp
Vervangen multiriem + V-riem
Afvullen en ontluchten koelsysteem
Vervangen oliefilter en verversen motorolie
Vervangen bougies, verdeelkap, rotor en bougiekabels (alle standaard ontstekingsdelen vernieuwen voor je gaat klooien met afstellingen)
Vervangen diverse brandstofslangen en slangklemmen (twijfelde ik ook al over toen ik hem wegbracht, 2 jaar Traction heeft me toch wat inzicht gebracht)
Vervangen luchtfilter
Nazien, reinigen en gangbaar maken remmen achterzijde (was oud... en na 2 jaar in een stalling was het echt vies en vast)
Vervangen remschijven en remblokken voorzijde (schijven waren nog de originele, waren behoorlijk lelijk en gegroefd en na mijn klachten over af en toe vreemd remgevoel leek het logisch deze maar mee te pakken)
Vervangen stuurhuishoes rechts (notoir die dingen. Rechts is haast niet te vervangen. Maar deze was al eens gekit en nu weer kapot, moest dus voor de APK wel)
Ontluchten remsysteem rondom
Proefdraaien en vloeistoffen checken/bijvullen, korte proefrit
Warmrijden en afstellen ontsteking en CO/stationair met de SUN-testkast
Aanpassingen doen aan koudstartgedeelte carburateur
Vervangen spanrol HD-pomp (wegens piepen)
Demonteren koplamp rechts, kitresten verwijderen en opnieuw kitten koplampglas (want dat glas was volledig los schijnbaar!)
Koplampen afstellen op juiste hoogte (APK)

Zoals jullie kunnen gokken was dit een leuke factuur, zeker voor een BX. Als je het tegen de aanschafprijs zet was hij hartstikke total loss geweest. Maar in 10 jaar tijd zijn BX'en in prijs gestegen, bovendien is een dikke factuur na 10 jaar eigen gepruts en verwaarlozing ook niet gek. Deze auto was waarschijnlijk nauwelijks ontworpen op 10 jaar levensduur, laat staan 27+10... Hoe dan ook, ik vind hem het waard, daar gaat het om.

Effe checke hoor... ;)

Van het ophalen hebben we een klein feestje gemaakt, ook in verband met de werkplanning van mijn vriendin. Zaterdagochtend 2 uur rijden naar de garage, de dag verder benut voor een toertocht in die omgeving (waar ik nooit kom). Onderweg hoorden we in het voorbijgaan nog 2x een reactie van een jong jochie: 1x 'Wooow, wat is dat?!' naar zijn vriendje, en 1x 'papa, kijk, een heel oude Citroën' van een jongetje voorin een bakfiets. :) Dat had je 5 jaar geleden echt nog niet... De dag afgesloten met een wandelingetje, uit eten en een overnachting in een B&B. Daarna op zondag de toerist uitgehangen. Ik had de pijn aan mijn kont erger verwacht na 50 km op een huurfiets.

Zo reden we dus deels achter elkaar aan dat weekend (de toertocht natuurlijk niet).

Nu dus weer klooien en afwisselen met parkeervergunningen om de buurt niet al te gek te maken. Afgelopen weekend nog een experimentje gedaan met een plastidip, om te kijken of ik dat wat zou vinden voor op de bumpers. Het effect wel, maar de kleur van dit merk was het niet. Te fel, het leek te veel op de tint van de auto zelf. En ik wil nu juist dat je wél kan zien dat de bumpers 'er niet bij horen'.

Terug
Bovenaan