MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

Leuk ding ! , is het prijs verschil op de 2dehands markt ook zo groot met een aygo net zoals met de nieuwprijs?

MWH zei:
Dus hoe je bijvoorbeeld favorieten instelt, werkelijk geen idee.

1. Houd de <MODE PWR> knop ingedrukt totdat u een piepsignaal hoort. Op het display verschijnt MENU.
2. Druk een aantal keer op de <MODE PWR> knop totdat SET wordt weergegeven.
3. Stem af op de gewenste zender door op "^" of "v" op de <^/+/-/v> knop te drukken.
4. Kies een van de voorkeuzezenders (CH1-6) door op "+" of "-" op de <^/+/-/v> knop te drukken.
5. Houd "+" of "-" op de <^/+/-/v> knop ingedrukt voor het voorkeuzenummer waaronder de zender moet worden opgeslagen tot u een piepsignaal hoort.

Hoe minder knoppen, hoe simpeler dus eigenlijk :)

@Marc: Dank je!

NVE87 zei:
Leuk ding ! , is het prijs verschil op de 2dehands markt ook zo groot met een aygo net zoals met de nieuwprijs?
IQ's zijn nog steeds een stukje duurder dan Aygo's inderdaad, zit in deze leeftijd/km-klasse een kleine 1000 euro tussen denk ik snel te schatten. Hoewel er ook Aygo's zijn die duurder zijn, gek genoeg. Maar voor het prijsverschil heb je niet alleen wat extra's standaard, maar vooral gevoelsmatig een veel volwassener auto. Voor mij is dat het zeker waard.

@Tydelyck: Ah, dat moet met hulp van het schermpje. Zo ver was ik nog niet eens. :T Dank voor de uitleg, hoewel ik ook gewoon een boekje heb zoek ik dat nooit op. ;) We komen er nog wel eens! Intussen rijd ik ook al weken met de zomertijd in de Linea rond omdat ik nog niet de moeite heb genomen dat te veranderen, ik ben niet zo van het perfect instellen. :p
Mijn vriendin is iets minder digitale apparatuur gewend dan ik, ze vond het al bijzonder dat ik door frequenties wist te scrollen (lang i.p.v. kort indrukken, voor mij heel logisch).

Even een IQ-plaatje naar deze pagina om niet te vergeten waar het over gaat, voor de late bijlezers.

Hij staat alweer even in de stalling, te wachten op de grote klus van deze winter. Daarvoor moet ik nog even moed indrinken verzamelen. Maar eind september heb ik de Traction nog meegenomen naar het clubweekend van Elk Merk Waardig in Drenthe. Op de laatste middag begon hij een beetje vervelend te doen, met wisselend toerental en uitvallen en zo. Ik heb maar even het stationair toerental verhoogd zodat hij in elk geval bleef lopen en ben zo naar huis gereden. Ik heb wel vaker geinige schaduwfoto's van anderen gezien en nu zag ik ineens zelf de mogelijkheid:

Eenmaal terug en de hulptroepen geraadpleegd bleek dat ik toch vooral aan een vuiltje in de carburateur moest denken, dat schijnt ondanks filters een veel voorkomend ding te zijn bij Tractions. Na wat schoongemaakt/geblazen te hebben blijkt hij inderdaad weer goed te lopen.

Wat me al zoekend onder de motorkap nog meer opviel deed me evenwel schrikken: Een steun van het luchtfilter en de verstelbeugel van de dynamo waren beide finaal afgescheurd. Die eerste verklaart wel de rammel die ik de laatste tijd hoorde... Ik weet vrijwel zeker dat dit het gevolg is van het bokkend oppakken van de koppeling. Die stond al op de planning voor deze winter, maar dit geeft wel aan dat het echt nodig is. Er zit een nieuwe, moderne diafragmakoppeling in, maar er schijnt slechte productie te zijn waardoor dit voor kan komen. Ik ga het samen met clubgenoten ergens de komende maanden eens bekijken.

50588187872_cbee498b43_c.jpg

50588067251_51dba31ce5_c.jpg

Voor ik commentaar krijg dat ik dit nu pas zie (maar ook omdat ik het zelf ook een beetje stom vind): Beide elementen zitten onder de rechter motorkap, die je niet hoeft te openen voor de reguliere vloeistofchecks, die ik wel braaf voor elke rit doe. Deze zijde bekijk ik minder vaak...

Ik met mijn twee linkerhanden zal de laatste zijn die 'commentaar' geeft :p Maar goed om te zien dat je het hebt ontdekt en er dus nu actie op kan gaan ondernemen (y)

406c zei:
Kek autotje, gefeliciteerd!(y)

Vanuit een ontwerp oogpunt is dit ook een ongelooflijk leuke auto. Zo zit bij alle FWD auto's de versnellingsbak aan de bestuurderskant maar bij de IQ aan de passagierskant. Dit om het differentieel anders te kunnen plaatsen en zo een paar centimeter te winnen. Alles om de ruimte zo efficiënt mogelijk te kunnen gebruiken.

Vergeet de originele Mini niet. ;)

Wel heel leuk ding ja! Ik zou het nooit kopen maar blijf het een geniaal grappig autootje vinden.

En ach het is goed dat je achter de "probleempjes" van de Traction bent gekomen. Succes met fixen!

Leuke aankoop Milan! Fiat/Hyundai dealer is toch juist de ultieme combinatie :T?

Heb het altijd wel een leuke auto gevonden, je ziet er ook steeds minder eigenlijk. Succes met het fixen van de Traction, maar dat komt vast wel weer goed. Volgens mij blijf je met een dergelijke auto ook altijd wel een beetje bezig :D.

Dank voor jullie leuke reacties. :) Zo blijven we bijleren.

Ik ben maar begonnen met de vraag uitzetten bij een kenner wat ik allemaal nodig ga hebben als ik het uit elkaar trek om bij de koppeling te komen. Als ik dan toch onderweg ben, kan ik m.i. mooi preventief vervangen wat ik tegenkom. Ik heb alleen nog geen idee wat dat gaat zijn...
Wat in elk geval op het boodschappenlijstje staat is een krukaskeerring van het verbeterde type, met een koord erin voor betere afdichting. Bij dit type motor hoort namelijk een lekkende krukaskeerring, dat is gewoon een gevolg van de ouderwetse constructie. Destijds was het normaal/niet erg. Maar ik begin me toch een beetje te ergeren aan die druppels/plasjes olie die de Traction overal achterlaat waar hij even staat...

Micha D zei:
Volgens mij blijf je met een dergelijke auto ook altijd wel een beetje bezig :D.
Zeker waar!

Ik ben dus één van die late bijlezers ;) Gefeliciteerd met de iQ! Ik heb ooit een witte als leenauto meegekregen toen mijn oranje Veloster bij de carrossier stond. Voelde - voor zo'n klein ding - heel solide aan en was ook goed afgewerkt. Ik herinner me ook nog de onbruikbare achterbank en ditto koffer, denk dat je beter af bent met de achterbank permanent naar beneden. Jouw paarse exemplaar ziet er overigens een stuk leuker en volwassener uit dan 'mijn' koelkastwitte lener. Heel veel veilige (en probleemloze, maar dat moet wel lukken) km's gewenst!

@Escher: Dank je! Je hebt gelijk wat de ruimte betreft, bij ons ligt de achterbank tot nu toe altijd omgeklapt inderdaad, ook omdat mijn vriendin voor haar werk vaak een krat met spullen mee moet nemen. Wel een keertje de ruimte op de achterbank geprobeerd, ik kon best aardig achter mijn vader zitten, ook geen klein persoon. Leuk dat het kan. En we hebben een keertje de bank omhoog gezet om te proberen wat dat scheelt qua geluid. Conclusie: Je hoort minder wielgeruis van achter als de bank omhoog staat. Dus bij langere ritten is dat te overwegen.

Hé, wéér een iQ rijder erbij op het forum.. dat is nu een verdubbeling van wat het was :)

Op een maandje na hebben wij onze iQ alweer twee jaar !

Om heel eerlijk te zijn, valt het verbruik mij wel wat tegen, als je kijkt naar gewicht, motorinhoud en vermogen. De 1 op 18 haal ik wel, maar ik had beter verwacht eerlijk gezegd. Soms denk ik er wel eens aan voor de grap eens te loeren naar een soort DIY hybride systeem. Een klein electra motortje die bijspringt bij optrekken en heuvel op. één of twee accu's op de achterbank en de motoren maximaal 20% output geven om het verbruik van ..L op de 100km te doen verlagen. Zou dit mogelijk kunnen zijn? Lijkt me geniaal om het wagentje naar de 1 op 30 te krijgen.

In je kennismakingspost over de iQ las ik iets opvallends. Dat je een resonantie merkte bij de 1500 a 2000 toeren. Dit had ik ook en velen zeiden dan ook "ja maar het is een 3 pitter", toch was het anders en ik snapte er niets van. Ook was het niet altijd even aanwezig die resonantie. Nu wil het feit dat onze iQ net terug is van een dure reparatie. Vorige week onderweg naar huis had ik opeens geen aandrijving meer. Rrrrrrr deed de versnellingsbak. In elke versnelling. Oké, dit is weird. Gelukkig gebeurde het onderhand voor de deur van Toyota in Hilversum, toch had ik het liever helemaal niet gehad. Maar voordeel is wel, een Q kan je prima in je eentje duwen, raampje open en bijsturen in een redelijke pace zonder al te moe te worden. Arosa is mij komen halen en hebben we de iQ naar de garage geduwd (midden in de nacht) en de volgende dag de sleutel gebracht. Koppelingsplaat, druk cylinder en nog wat geintjes hebben het een dure reparatie gemaakt, want motor en versnellingsbak moeten er onder uit.

Dus er is best kans dat jij dit refereerde aan de koppeling, dat die resonantie nu bij mij weg is? Dit laat ik nog aan je weten, maar dan weet je alvast dat er misschien een fikse reparatie op je staat te wachten.

Over het algemeen nog steeds uitermate blij met onze iQ. Ik krijg af en toe nog wel eens reactie op de gele remklauwen en voor de rest is het gewoon echt leuk rijden met mijn Rugzak ! :cool: (y)

velgen-gaar-schuren-maar-1592138314.jpg

IMG-20200512-113645.jpg

Hé Meike, leuk dat je dit topic ook hebt gevonden! Saai hè, een auto hebben die nu niet meer uniek is op het forum. ;) Je gele klauwen vallen wel op inderdaad. Dat legt nog meer nadruk op het vrij bijzondere aspect dat zo'n klein, licht stadsautootje toch mooi schijfremmen rondom heeft!

Het verbruik van 'onze' IQ is over de eerste 3000 km 1 liter op 19,8 km aan de pomp gemeten. Best aardig vind ik, hij maakt ook vrij veel snelwegkilometers die met 100 km/h best zuinig zullen zijn. En mijn vriendin rijdt natuurlijk het meest, die schakelt braaf volgens het nieuwe rijden (dus elke keer in dat resonatiegebied :rolleyes: ). Wanneer ik rijd blijft hij wat hoger in de toeren, ik denk dat ik het verbruik dan ook wat omhoog trek. ;)

Interessant dat jij (waarschijnlijk) dezelfde resonantie hebt ervaren! Ik ben heel benieuwd of het inderdaad weg is. En mocht dat zo zijn, dan ben ik benieuwd naar wat er exact kapot was/vervangen werd, wellicht dat daarmee vast te stellen is of het loont om preventief iets aan te pakken, voordat er meer gesloopt wordt.

Dit is er bij mij gedaan !

full

Waar het op neerkomt is dat ik ex btw op ca 1200 euro uitkwam, incl btw op ca 1450 euro.

Ja, het nieuwe rijden gaat mij niet lekker af in de iQ. :) De Honda Civic hybrid (ook al was het een automaat) was veel beter te rijden met een defensieve rijstijl. In de iQ is het voornamelijk leuk sturen, af en toe terugschakelen bij bochten en rotondes. Dan geniet ik het meest van mijn bakkie. Het is jammer dat je de wat karige uitvoering heb en niet de Aspiration. De JBL speakers verbazen mij nog regelmatig en in combinatie met een bluetooth dongeltje makkelijk Spotify aan te zetten in de auto. Helaas dat de stuurwielbediening dan alleen werkt wat betreft volume, maar dat je voor de content, volgende track etc toch echt op telefoon of smartwatch moet zijn.

@Meike: Poeh, dat zijn inderdaad flinke kosten voor wat je zou denken een gewoon vervangingsdeel. Het UK Toyota forum is vrij actief, daar is nog wel eens wat te vinden. Hier bijvoorbeeld een topic over deze resonantie, waarin ook iemand schrijft dat hij op een gegeven moment niet meer kon rijden en schakelen. Klinkt als jouw probleem. Zijn koppeling was ontploft, en na vervanging was de resonantie weg. Vervangen voordat hij ontploft lijkt me wel wat schade te schelen... Maar ik wacht sowieso nog even jouw bevindingen af! :)

Aspiration? Huh? Heb ik dat ingevuld bij 'Mijn auto'? Blijkbaar heb ik verkeerd gekeken toen ik dat invulde, want gezien onze handmatige airco is het zeker geen Aspiration. Ik gok dan maar op Comfort, zal het even aanpassen.
Dat er überhaupt Aux in de IQ zit vind ik al heel wat, ik ben niet zo van dat draadloze koppelen. In de BX heb ik een cassette-adapter, in de Rover gebruikte ik een FM-transmitter en in de Linea kan ik een USB-stickje plaatsen. Dan is Aux al prima, ik doe nog wel even zonder dongeltje. ;)

Die vibratie klinkt bekend. Ook eens meegemaakt tijdens een proefrit in een iQ. Echt onprettig en behoorlijk overheersend, zeker als je 't vergelijkt met een exemplaar dat het niet doet. En verrek, wat is die koppeling duur zeg. Geldt trouwens ook voor het vervangen van een aircocompressor.

Ik kwam gisteren een Linea tegen! Verse import, een witte. Met de kentekenplaat in de achterklep.

Elco zei:
Die vibratie klinkt bekend. Ook eens meegemaakt tijdens een proefrit in een iQ. Echt onprettig en behoorlijk overheersend, zeker als je 't vergelijkt met een exemplaar dat het niet doet. En verrek, wat is die koppeling duur zeg. Geldt trouwens ook voor het vervangen van een aircocompressor.
Ja, ik vind het ook vervelend maar uiteindelijk is het niet mijn auto... Ik heb het tijdens de proefrit al benoemd. Op dat UK forum lees ik echter ook verhalen over zo'n erge trilling dat je achteruitkijkspiegel meedanst, dat is hier nog niet zo erg, ik hoor het vooral.
En ja, die prijzen zijn het nadeel voor de bijzondere constructies die hierboven genoemd worden...

Barri zei:
Ik kwam gisteren een Linea tegen! Verse import, een witte. Met de kentekenplaat in de achterklep.
Hé, er staan er nu 13 op kenteken inderdaad!

MWH zei:
@Meike: Poeh, dat zijn inderdaad flinke kosten voor wat je zou denken een gewoon vervangingsdeel. Het UK Toyota forum is vrij actief, daar is nog wel eens wat te vinden. Hier bijvoorbeeld een topic over deze resonantie, waarin ook iemand schrijft dat hij op een gegeven moment niet meer kon rijden en schakelen. Klinkt als jouw probleem. Zijn koppeling was ontploft, en na vervanging was de resonantie weg. Vervangen voordat hij ontploft lijkt me wel wat schade te schelen... Maar ik wacht sowieso nog even jouw bevindingen af! :)

Aspiration? Huh? Heb ik dat ingevuld bij 'Mijn auto'? Blijkbaar heb ik verkeerd gekeken toen ik dat invulde, want gezien onze handmatige airco is het zeker geen Aspiration. Ik gok dan maar op Comfort, zal het even aanpassen.
Dat er überhaupt Aux in de IQ zit vind ik al heel wat, ik ben niet zo van dat draadloze koppelen. In de BX heb ik een cassette-adapter, in de Rover gebruikte ik een FM-transmitter en in de Linea kan ik een USB-stickje plaatsen. Dan is Aux al prima, ik doe nog wel even zonder dongeltje. ;)

Als we een keer gaan meten, onze beide iQ bij elkaar gaan optellen :)D), heb ik zo'n dongeltje voor je liggen ;)

@Meike; Leuk aanbod, thanks. Wie weet...

Ik loop nog een Linea-update achter die al best een tijdje in werking is. Het schakelgevoel in de Linea heb ik altijd best slecht gevonden. De pook en de slagen zijn lang, en het voelt elastiekerig aan. Dat hoort bij het mechanisme, de diverse Punto's waar ik in gereden heb voelden precies zo. Ach, ik kan er wel aan wennen dacht ik. Een Fransoos schakelt ook beroerd, en dat vind ik tenslotte ook prima.

De Linea is best een strakke auto verder, waar die Fransoos dat niet is. Dus aan het gehele plaatje doet het toch wat afbreuk. Maar wat nu de emmer deed overlopen was de komst van de IQ: Als een echte Japanner schakelt die snaarstrak, klik-klak. Als ik na de IQ weer in de Linea schakelde, voelde ik teleurstelling. :( Dat moet je niet hebben in een auto die je nog niet lang hebt.

Gelukkig zijn er mensen die mijn gevoel delen, en die er wat aan doen. Dus het duurde niet lang of ik had een oplossingsrichting: Een short shifter monteren. Ik had enige twijfel bij wat het nou echt zou doen, maar toen de prijs ook nog wat omlaag ging heb ik toch de gok gewaagd. Monteren lukte zelfs mij nog, na het demonteren van accu en accubak kan je er gelukkig best aardig bij. Ik moet alleen nog een keer terug omdat ik geen loctite had, terwijl helemaal onderaan de beschrijving als side note stond dat dat wellicht wel handig was... :rolleyes: Is inmiddels in huis, komt goed.

50669453806_22d89df43d_c.jpg

En wat doet dat? Nou, korter schakelen inderdaad... Door wat gewijzigde hefbomen heb ik nu een iets kortere slag, en er zit een rubbertje minder in de samenstelling voor een 'meer mechanisch gevoel'. De kortere slag zorgt er (logischerwijs, natuurkunde volgend) wel voor dat het schakelen wat zwaarder gaat. Tegenvaller was dat deze set alleen de slag in lengterichting aanpakt, en niet de zijwaartse beweging van de pook. Je ziet boven het nieuwe rode onderdeel nog een kogelgewricht, die is voor de zijwaartse slag en die blijft dus wat wiebelig.

Sneller schakelen doe ik er niet door, wat de tuningboys wel van zo'n set verwachten. Tenslotte moet de synchromesh gewoon zijn werk kunnen doen, daar ram ik hem niet doorheen. Maar dat was de missie ook niet. Ik wilde iets minder elastiek en een kortere slag, en dat is gelukt. Ik kan nu naar de 5 schakelen met een polsbeweging, met mijn arm op de armleuning, waar ik voorheen het gevoel had dat ik mijn hele bovenlijf achter die pook aan moest slingeren om hem richting 5 te krijgen... :LOL: Dus ik ben toch wel blij met deze ietwat fout klinkende aanschaf.

MWH zei:
Ik kan nu naar de 5 schakelen met een polsbeweging, met mijn arm op de armleuning, waar ik voorheen het gevoel had dat ik mijn hele bovenlijf achter die pook aan moest slingeren om hem richting 5 te krijgen... :LOL: Dus ik ben toch wel blij met deze ietwat fout klinkende aanschaf.

Mooie update! Dat gevoel herken ik wel, in de Sierra lijkt het haast alsof de 5 in het dashboardkastje zit :D

Waardevolle update. Het pookmechanisme van de Punto vond ik ook waardeloos. Precies wat je schrijft: lange slagen en alsof de pook in elastiek hangt.

Good stuff! Dit is een mooi voorbeeld van een kleine modificatie waar niemand iets van ziet of merkt maar voor jezelf een groot verschil maakt (y)

Wouter82 zei:
in de Sierra lijkt het haast alsof de 5 in het dashboardkastje zit :D
Zijn stiekem best een boel auto's die daar last van hebben. Dijbeen van je bijrijder aaien omdat je aan het schakelen bent o_O

@Wouter, Barri, 406c; Dank jullie! Ik ben er al aan gewend, maar als ik weer terugdenk aan dat gehark... Ik ben er zeker blij mee! En afgelopen dinsdag het laatste moertje voorzien van Loctite zoals nog moest volgens de instructie, dus nu zou het echt moeten blijven zitten.

MWH zei:
Er zit een nieuwe, moderne diafragmakoppeling in, maar er schijnt slechte productie te zijn waardoor dit voor kan komen. Ik ga het samen met clubgenoten ergens de komende maanden eens bekijken.
De onderdelen zijn binnen, dus hier hebben we eens een begin mee gemaakt. Een tijd geleden al en met een paar uurtjes per keer schiet het niet heel hard op. Maar we hebben de hele winter nog, de Traction komt dan anders toch niet van zijn plek.

Stap 1 was het verwijderen van alles wat in de weg zou zitten om de versnellingsbak te verwijderen. Ik had aangekondigd aan de slag te gaan en wat tips gevraagd, dus ik ging vol goede moed op pad om rustig in mijn eentje een dagje te klooien. Ik was nog geen 5 minuten aanwezig in onze hal en toen stond mijn vraagbaak op de stoep: "Ik kom je wel even op weg helpen, veel makkelijker." En inderdaad, met iemand erbij die elke stap bijna blind kan doen is het zo gebeurd. Dus na enkele uurtjes was dit het resultaat:

Ziet er niet uit als heel veel, maar best wat boutjes (lekker veel verschillende natuurlijk), het koelsysteem en wat slangen en draden kost nog best even tijd.

Daarna heb ik alle onderdelen besteld, binnengekregen, gecontroleerd, gevloekt omdat het clubmagazijn weer eens wat miste, nog een keer besteld, weer binnengekregen, en afgelopen dinsdag vrij genomen om de tweede stap te doen. Het verwijderen van de versnellingsbak. Het was een enorm gedoe om de bak tussen de aandrijfassen uit te krijgen in deze smalle Traction (in de bredere versies is dat natuurlijk makkelijker), dat kostte veel kracht en gepruts. En toen konden we ook nog eens niet bij de laatste bouten onderaan de versnellingsbak...

Tegen die tijd hadden we al zo veel lopen duwen en trekken aan de bak dat de hele motor toch al scheef op zijn steunen hing. Dan maar de laatste paar randzaken loshalen en die helemaal naar voren trekken. Toen bleek dat die stomme bouten gewoon met een moer vast zaten, waar we met wat geknoei misschien wel bij waren gekomen... Ach, voor de volgende keer. We hadden alleen geen motorsteun, dus met een paar blokken hout ertussen balanceert hij nu op de wieg van de voorwielophanging, terwijl de takel de meeste last draagt. Niet ideaal maar vooruit.

De bak kon er toen eenvoudig van af, en we konden naar de koppeling toe. Waar mijn vraagbaak een braam verwachtte zat niks... Dan maar verder kijken. En ja, de adapterplaat die nodig is om deze moderne koppeling op een Traction te laten passen bleek een uitstekende bus te hebben. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van het scheef aanliggen van de koppeling:
50730077218_088955b7ec_c.jpg

Maar nog een blik verder leerde ons dat dit waarschijnlijk toch een menselijke assemblagefout is geweest... Dit busje lag namelijk bij het bovenste cirkeltje, waar hij een mooie witte afdruk rond het gat heeft achtergelaten. Terwijl hij prima als pasbus in het grotere omcirkelde gat had gepast...
50730907637_b7c173a5cb_c.jpg

Dus in elkaar zetten en gaan? Nee, nu het toch uit elkaar ligt neemt mijn vraagbaak wel even alle koppelingsdelen mee naar huis om nog beter af te werken, om alle risico's te vermijden. En hij heeft nog een paar onderdelen van mij mee: De gescheurde steunen om te lassen, en de nieuwe krukaskeerring om voor te bereiden (koord moet in olie drenken en dan op maat gemaakt worden). Geweldig zo'n club. Waarschijnlijk later deze maand verder!

Lijkt mij niet een klus waar je met plezier aan begint, maar wel fijn dat 't probleem gevonden is.

Zeker niet, ik zag er nogal tegenop. Nu ben ik heel blij met mijn acitiviteit binnen de Tractionclub, die deuren opent naar enthousiaste, hulpvaardige kenners. Anders had ik er nooit aan durven beginnen. Mezelf kennende was ik dan doorgereden tot er echt onderdelen vanaf zouden vallen (dat begon dus al...) en had het dan uitbesteed.

Mijn vader zou ik er ook niet meer mee gaan plagen. Hij heeft genoeg te doen, en nu blijkt zijn niet al te secure werkwijze ook onderdeel van het probleem. En dat is niet voor het eerst.

Ik ben zaterdag nog even naar de stalling gereden om wat onderdelen te brengen, en ik had in mijn hoofd om nog even een klein dingetje op te lossen: De lekkage voor de voorruit. Rijdend in een bui mag je een handdoek paraat hebben voor die stroom van onder het dashboard. Ik had het idee dat die bij een schroefje vandaan kwam, en anders wel bij het ventilatieklepje. Nou heb ik een flesje water leeggegooid over beide, maar er is geen drup in het interieur gekomen. o_O Volgende keer als ik in de regen rijd moet ik echt beter opletten...

Net als vorig jaar vind ik het leuk om even op te tellen wat de auto's hebben gereden dit jaar.

Code:
Rover 45 1.6:  ~5.400 km (verkocht 25-3 met 249.846 km)
Linea       : ~14.000 km (111.800 km, sinds maart)
Panda       :  ~5.000 km (verkocht 2-10 met ~64k km)
IQ          :  ~3.500 km (161k km, sinds september)
BX          :       0 km (123.390)
Traction    :   1.500 km (x15.497)

Met een totaal van onder de 30k km wel minder dan de 38k van 2019, met dank aan thuiswerken. Maar toch meer dan ik gedacht had eigenlijk... Mijn moderne auto's opgeteld hebben praktisch even veel gereden als in 2019, terwijl ik toch ook heel wat maandjes thuis heb gezeten. Blijkbaar wordt dat opgeheven doordat de Linea de zomervakantie heeft overgenomen, waar dat in 2019 de BX nog was. Een groot deel van de mindering komt voor rekening van mijn vriendin, met de Panda en IQ. Zij heeft nog meer thuis gewerkt. En de Traction heeft door het ontbreken van de hemelvaart-clubrit ook 1000km minder onder zijn wielen door zien glijden.

Dit jaar gaat de BX weer de weg op. Dat moet wel, voor de apk. Ik ga hem niet schorsen, dan is het eind zoek. :) Hopelijk rijdt de Traction fijner als de koppelingklus klaar is, dan rijd ik daar ook wat makkelijker mee. Probleem blijft dat ik geen hobbyauto's bij huis kan hebben. Misschien moeten we daar komend jaar maar eens verandering in aan proberen te brengen...

Ik blijf lekker mijn eigen topic omhoog schoppen. :)

MWH zei:
Maar nu de grote foto-update waardoor alles in de war was. Net als drie jaar geleden ben ik met vrienden een weekje naar Tsjechië gereden met oude Skoda's, om daar Skoda-dingen te doen. Wat versta je daaronder? Ik zal een verslag van dag tot dag geven. Ik plaats maar een paar foto's hier, voor de rest moet je even doorklikken naar het foto-album.

Om er te komen was nog even een dingetje trouwens. Hellingspercentages stonden er niet, maar wat een vreselijke klimmetjes in dit dorp. Echt een berg-/skidorp. [size=large]Een video volgt nog eens[/size], wanneer één van de reisgenoten daar tijd voor heeft.

De al lang geleden beloofde video is klaar!

https://www.youtube.com/watch?v=r5pxWbwpurk

Geen schande om je eigen topic af en toe te schoppen ;)

Heb je road trip video een stukje gekeken net. Gaaf hoor. Mooie beelden!
Boh, dan verlang ik weer extra hard naar de zomer ook als ik dat soort beelden zie. Ben écht geen winter liefhebber haha. Doe mij maar zwoele zomeravonden waar je met je raampje open lekker wat kan cruisen door kronkelende wegen terwijl de zon pas lekker laat ondergaat.

Geduld, geduld...

Dat gevoel ken ik wel. Vooral het gebrek aan licht gaat me parten spelen. Ik ben geen ochtendmens, in het donker opstaan is echt moeizaam. En wanneer het eind van de middag/'s avonds donker wordt ben ik ook niet meer geneigd wat te gaan doen, omdat de dag dan gevoelsmatig al ten einde is. Terwijl er nog uren genoeg zijn. Nee, die langere dagen mogen snel weer komen.

Haha ja, over die muziekjes: De Skoda-jongens hebben heel wat internationale contacten. Toen één van hen tegen een Britse vriend zei dat hij deze trip ging maken, kreeg hij even later onaangekondigd een pakketje thuis. Die Brit bleek namelijk cassettebandfanaat te zijn en had zijn beste kwaliteit apparatuur gebruikt voor een speciale Eighties-roadtripmix. :D Gewoon omdat hij het leuk vond. Mooi wereldje, die autogekken.

MWH zei:
Haha ja, over die muziekjes: De Skoda-jongens hebben heel wat internationale contacten. Toen één van hen tegen een Britse vriend zei dat hij deze trip ging maken, kreeg hij even later onaangekondigd een pakketje thuis. Die Brit bleek namelijk cassettebandfanaat te zijn en had zijn beste kwaliteit apparatuur gebruikt voor een speciale Eighties-roadtripmix. :D Gewoon omdat hij het leuk vond. Mooi wereldje, die autogekken.

Heerlijk toch!! :)

Ik heb één van je foto's gebruikt als basis voor een tekening. Ik was altijd al wel gecharmeerd van dit type Skoda, maar het was er nog niet van gekomen om er een tekening van te maken. Misschien wel leuk om hier even te laten zien. Het filmpje zal ik nog even gaan kijken, ben ook wel een beetje Tsjechië fan (niet terug te zien aan mijn auto's trouwens).

50850343167_4fe5ef544f_b.jpg

@QV: Wauw, geweldig knap gemaakt zeg! Tot de spiegelingen aan toe, wat een perfectie. En wat een eer dat mijn foto daar aanleiding voor was en dat je zo'n Skoda zo portretteert. Ik ken iemand die heel blij zou worden van deze tekening, ik ga je een pb sturen. ;)

@renate: Ik geef de complimenten door, dank je!

Voordat deze periode echt totaal uit iedereens geheugen is verdreven door de lentetemperaturen van komend weekend, nog even wat sneeuwplaatjes.

Beide auto's hebben al weken niet gereden. Thuiswerken is semiverplicht, en de afgelopen weekends kwam verder van huis gaan er ook niet van. Voor zo ver dat überhaupt had gekund... Ik weet precies wat sneeuwjacht inhoudt nu. Waar een deel van de straat helemaal strak leegwaaide, kwam bij ons voor de deur een hoop van een halve meter hoog te liggen. Op straat iets minder, maar nog steeds te veel. De zondag dat het zo sneeuwde is er welgeteld één auto de straat doorgekomen, een Range Rover. Alle andere auto's die het probeerden kwamen vast te zitten en moesten achteruit terug. Geen doorkomen aan. Ook de opvolgende dagen werd er nog regelmatig geduwd en gegraven om auto's vooruit te krijgen.

Maar goed, als je nergens heen moet kan je genieten van de bijzondere omstandigheden. En nee, er staat geen muurtje/hek voor de Linea. Dat is allemaal sneeuw. Het enige wat het beeld nog een beetje vertekent is de stoeprand.

Dit was zondagochtend, gedurende de dag kwam er nog zo'n 10cm bij:

Vandaag heb ik de laatste hopen rondom de Linea gesloopt om ze sneller te laten smelten. Nu kan ik weer weg zonder bang te zijn voor mijn bumper.

Die sneeuwduinen mogen er zijn.

De nieuwe Fiat Linea. Gevormd door de wind.

Het is een soort Prius met kont geworden.

Prius met kont. o_O

Maar, gevormd door de wind. Daar heb ik er meer van.

Een bubble car.
50954229407_280e3210a3_c.jpg

Of juist een puntneus.
50954124616_8ab47e412a_c.jpg

Gewoon Dirk zei:
Prachtige plaatjes inderdaad, mijn C30 had ineens ook een extra dik achterste door de sneeuwjacht.
Had je ineens een station... :T

Grappig om te zien dat er compleet nieuwe carrosserievarianten van modellen ontstaan door de sneeuw. En de hele straat van die Focus (éénrichtingsverkeer) stond vol met auto's met flink overhangende puntneuzen, blijkbaar hadden die de wind precies in de rug. Spijt dat ik daar geen betere foto van heb genomen.

Ik moest het verhaaltje van de Traction deze winter nog afmaken. 100% afronden lukt nog niet, want ik moet de motorkap nog goed afstellen. Maar tussen toen en nu is dus wel e.e.a. gebeurd.

Na te hebben vastgesteld wat de fout in de koppeling was, en het bijwerken van verschillende onderdelen door 'mijn vraagbaak', laten we hem Hans noemen, kon alles weer in elkaar. Of nee, wacht! Nu kan je er bijna bij, dit is het moment om wat te doen aan de olielekkage bij de krukaskeerring. Dus vliegwiel eraf, oude krukaskeerring eraf (wat nog geklooi was ook, doordat iemand ooit een te lang draadeind had geplaatst waardoor die er niet overheen paste) en vervangen maar.

Op deze foto's is duidelijk het verschil in constructie te zien. Er stond een donormotor in de hal, daar heb ik even de schone krukaskeerring vanaf gehaald omdat die schoon makkelijker te fotograferen is. De oude krukaskeerring is voorzien van een 'labyrint', hoewel dat niet meer in lijkt te houden dan een soort schroefdraad wat tegen de draairichting van de motor in draait. Op die manier zou de bewegende olie altijd uit het labyrint moeten zuigen, en er niet in lopen. Maar... 1) wanneer de motor stopt met draaien kan de warme olie er wel mooi in lopen en 2) In de loop der jaren wordt de speling groter en loopt de olie er gewoon langs.
51059041702_a8a5c0a895_c.jpg

De nieuwe krukaskeerring is daarom simpelweg voorzien van een grafietkoord. Dat dicht echt af. Het er netjes op krijgen is nog wel lastig, want het moet onder spanning staan. Maar niets wat een ervaren sleutelaar (ik niet dus) niet kan. ;)
51058232673_3704dd1e85_c.jpg

Nu zit het nieuwste en meest glimmende onderdeel van de hele auto dus op een plek die je nooit meer ziet daar achter de versnellingsbak. Toch jammer. Nog even bewonderen dan:
51058236213_18ab6087d5_c.jpg

Nu de versnellingsbak eraan schroeven en alles erin hangen? Nee, weer te makkelijk gedacht. Natuurlijk was de motor er een paar jaar geleden nog uit geweest, toen was het meeste wel aangepakt. Maar soms wel een beetje simplistisch, 'het werkt dus waarom niet'. Zo kwam Hans een remvloeistofleiding van reservoir naar hoofdremcilinder tegen die niet, zoals gebruikelijk, volledig van koper was. Het onderste stukje was vervangen door een benzineslang... Werkt wel, maar mwah... En als er iets gebeurt kom je er nooit bij, want die hrc zit vrijwel klem tussen motorblok en carrosserie.

Dus nieuwe leiding besteld, pas de problème. Tot je die erop wil zetten en achter de reden van de rubberslang komt: Er zit een verkeerde nippel op de hoofdremcilinder. Dus nippel zoeken, bestellen, weer wachten… En intussen verder kijken, want Hans ziet nog meer. De achterste motorsteun is niet meer dan een rubber blok wat in een uitsparing in de carrosserie valt. Dat leek nog best een prima vierkant, stevig ding te zijn in mijn ogen. Op aanraden van Hans toch een nieuwe besteld, en pas toen ik ze naast elkaar hield zag ik hoe hard het nodig was…
51059060952_9187b6aa1a_c.jpg

Oeps… Dat heeft ook zeker bijgedragen aan het vervelend bokken bij het optrekken: Door zo’n versleten steun heeft de motor veel bewegingsvrijheid en zal een schokkend oppakkende koppeling versterk worden door een schommelende motor… Nou goed, steun erop, nippel en leiding erop en de motor kan er weer in. Dat is 27 januari gedaan. Met de motor eenmaal in de auto werd ik alleen gelaten door Hans: “Ga jij maar oefenen met de rest aansluiten.”

Ik had al besloten/besproken om de eerste test zonder koelsysteem te doen, dat scheelt een boel werk. Met wat passen, meten en veel boutjes bij elkaar zoeken was de opbouw eigenlijk vrij snel gebeurd, de meest kritische elementen zaten na een uurtje wel op de auto. En dan? Hans had gezegd hem erbij te roepen wanneer het zo ver was. Om hem nu al weer terug te roepen is ook zo wat. Dus op hoop van zegen: accu aansluiten, benzine oppompen en aan die trekknop hangen. Hij start! Gelukkig dus op de goede draairichting van de ontsteking gegokt. :) En dan de test waar alles om te doen was: Koppelen! Optrekken in 1, soepel. In 2, soepel. Zelfs in 3 kan ik met slippende koppeling zonder bokken en stoten optrekken. Operatie geslaagd!! :D

Terug
Bovenaan