MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

Mooi verhaal en wat een top foto's!
Is best te doen in Duits, heb ook voor wat auto's contact gehad met Duitsers en ik spreek heel belabberd Duits maar ze waarderen het dat je het probeert en hen niet Engels probeert te laten praten :)

Dank jullie voor de leuke reacties! Na de eerste keer bellen viel het Duits me ook 100% mee hoor, daarna ook vaker gebeld en live was al helemaal geen probleem. Ik moest alleen die eerste drempel even over. :)

@Rutger: Vergelijk die middenconsole eens met die van de Rover. Dan is het wel lichtjaren vooruitgang. :D Het zilverkleurige is niet echt mijn ding, maar goed. Het stoort me ook niet enorm in combinatie met het beige. Zo'n zilveren plak in een volledig zwart interieur lijkt me nóg minder.

Ja, die lelijke radio zit er nog steeds in, het klepje achter de pook zit los en valt af en toe naar beneden, die matten zijn home made door de vorige eigenaar (maar ideaal!!!) en alle knoppen zijn hartstikke jaren '90. Oh wacht, ik moet hem nog verkopen. Euh, is heel mooi! Werkt goed! ;)

Ik wil even zeggen dat dit echt een hele gave Linea is !!!! Alles klopt. Kleur, interieur, wielen. Supercool !! En je ziet m niet op elke hoek van de straat (y) Ben eigenlijk wel benieuwd wat deze nou rijklaar voor de deur gekost heeft ;)

@MJP50: Dank je! En je hebt pb.

Laat ik de stilte hier eens benutten om de paar minpuntjes van deze auto aan te stippen.
Onderhoud is niet heel netjes bijgehouden, met zijn 12 jaar en 98k km staan er 3 grote beurten in het boekje. Wel zijn ze mooi verspreid, waardoor ik geneigd ben om ze te geloven. Ik neem aan dat kleiner spul niet is genoteerd. Voor de zekerheid wil ik alles gedaan hebben, dus ik laat binnenkort groot onderhoud uitvoeren. Distributie mag nog een jaar geloof ik, maar aangezien ik het vorige type gebruik niet ken is het ook fijner om die direct mee te nemen.

Dan een paar zichtbare puntjes, die minder haast hebben maar die ik op termijn wel wil verbeteren. Bekend van de Punto is de slechte kwaliteit 'leer'. Ik geloof er niets van dat dat een koe was, zo flinterdun is het... Ook mijn stuur is gescheurd. Daar wil ik dus iets aan laten doen, ofwel een ander stuur monteren.

En aan de buitenzijde zit eigenlijk alles in deze foto: Een schaafplekje (helaas net te diep om weg te kunnen polijsten), een klein deukje (ik moet nog kijken of je een beetje bij dat paneel kan komen vanaf de achterkant ergens) en de lak van de deurklinkschelpen laat los aan de bovenzijde. Verder een paar kleine chips van de lak op de deuren van de bekende supermarktbezoekjes, maar dat voorkom je haast niet en lijkt me niet de moeite om helemaal opnieuw te spuiten.

Maar eerst de Rover kwijt raken. APK moet nog, er was een ashoes gescheurd en de uitlaat lekt iets op een flens. Nou ja, dat kan nog net wel gefikst zonder total loss te zijn. ;)

Ik vond het verhaal erg vermakelijk om te lezen daardoor kwam het einde er misschien wat abrupt in, haha. Leuk om te lezen over het Duitse talen avontuur, ik ken het maar al te goed, als ik in Duitsland een mooie auto zie of zag al dan niet voor mezelf weet ik meestal wel ongeveer wat te vragen. Maar dan wel via de mail graag, want telefonisch vond ik dan toch altijd spannend. Totdat men er op het werk achterkwam dat ik me meestal in het Duits wel weet te redden en de telefoon dus standaard doorgeschakeld kreeg, nu ben ik dus de "go-to" als er een Duitse klant van ons belt. o_O

Gaandeweg leer je die taal best te beheersen en ik geloof prima dat het geen perfect Duits is, maar die klanten maken daar ook echt geen probleem van zoals hier al geschreven voor mij, zijn ze allang blij dat ze zelf geen Engels hoeven te praten. :p

Over de Linea, voornamelijk het stuur, je krijgt straks PB van me, heb de prijs voor je opgevraagd. (y)

Schades zijn op te lossen en een stuur zal ook niet moeilijk te vinden zijn toch ?
"Ze" is het waard om weer netjes gemaakt te worden (y)

MWH zei:
@Bentley Arnage: Jij ziet hem vast nog wel eens, als M hem mee heeft naar WV, na mij afgezet te hebben. Misschien dat ze nu wel achteruit durft in te parkeren, deze heeft piepers. :T

Heb 'm toevallig laatst één keer gespot inderdaad. Viel me op dat de auto er echt groot uitziet, groter dan je zou verwachten van een B-segment sedan. Met het kleurtje valt hij ook wel lekker op.(y) En toen stond hij inderdaad achteruit ingeparkeerd haha.

@Ralph V; Bedankt!

@Brent; Het duurt iets langer dan ingeschat denk ik, of jouw 'straks' is anders dan de mijne? ;)

@MJP50; Mee eens! Maar eerst de techniek, die staat voor eind deze maand ingepland nu.

@Bentley Arnage; Ja, ze oefent al druk! :D En hij is dus ook groot, even lang als en hoger dan een Jetta en een Mégane sedan uit hetzelfde jaar... Alleen in de breedte levert hij in.

MWH zei:
@Ralph V; Bedankt!

@Brent; Het duurt iets langer dan ingeschat denk ik, of jouw 'straks' is anders dan de mijne? ;)

@MJP50; Mee eens! Maar eerst de techniek, die staat voor eind deze maand ingepland nu.

@Bentley Arnage; Ja, ze oefent al druk! :D En hij is dus ook groot, even lang als en hoger dan een Jetta en een Mégane sedan uit hetzelfde jaar... Alleen in de breedte levert hij in.

Slecht van mij he! Ik stuur je nu even een PB, had nog geen reactie van hem gehad, haha.

Superleuke aanwinst, echt een bijzonder model dat je nauwelijks/niet in de Benelux ziet! Zo rijd je behoorlijk exclusief, terwijl de techniek (tenzij ik me vergis) relatief eenvoudig onderhouden kan worden door de gemiddelde Fiat-dealer. Je hebt daarnaast schijnbaar ook een erg mooie/luxe uitvoering gescoord.

Heel veel succes met het aanpakken van de 'kleine puntjes' en veel veilige km's gewenst!

Zo. Een naampje minder in de titel. De Rover is nu echt weg.

Ik had hem een nieuwe APK gegeven (daarvoor moesten nog een ashoes worden vervangen en de uitlaat gelast) omdat die bijna verliep. Een Rover zonder APK is helemaal onverkoopbaar tenslotte. En toen te koop gezet. De eerste geïnteresseerde bracht me echter slecht nieuws. De man was behoorlijk technisch en had zich goed ingelezen in Rover dus controleerde veel en constateerde een lekke koppakking. Er zat olie in de kvs. Heel eerlijk gezegd was dat me zelf niet opgevallen. De laatste paar duizend km had hij geen olie of KVS meer verbruikt, dus ik dacht dat het lapmiddeltje gewerkt had. Misschien deed het dat ook wel, maar nu niet meer.
De rest van de auto leek hem (en is) in behoorlijk goede staat en zijn vrouw wilde graag een Rover (!). Hij kon zelf die koppakking wel vervangen. Maar hij zat middenin een verbouwing, en hem wegzetten tot hij tijd zou hebben was niet de bedoeling. Hij vond het echt jammer. En ook jammer voor mij natuurlijk...

Omdat ik niet ga liegen heb ik direct mijn advertentie geüpdatet en de prijs verlaagd. Een particulier die vroeg of de auto zo nog een tijdje verder kon heb ik maar verteld verder te zoeken, als je veel twijfels hebt moet je geen kapotte auto kopen. Straks 'is het mijn schuld' als hij echt kapot gaat...

Inmiddels had ik in mijn hoofd 'alles meer dan de sloopprijs is mooi meegenomen'. Ik wilde hem ook snel kwijt, de vaste lasten tikken tenslotte door en ik wilde de schadevrije jaren graag overhevelen naar de Linea. Even later bood een handelaar een lage prijs, die ik nog iets omhoog heb weten te krijgen en hij kon hem direct vandaag ophalen. De sloopprijs plus apk-kosten heb ik net terug. Nou ja, so be it. De afschrijving is nog steeds belachelijk laag, ik kocht hem tenslotte 3,5 jaar geleden voor 900 euro... Ik ben wel benieuwd hoe lang deze auto nog mee gaat nu, ik ga het kenteken wel in de gaten houden.

Feiten en cijfers uit mijn magische nerd-Excel:
Gekocht op 22-10-2016 met 175.637 km op de teller
Verkocht op 25-03-2020 met 249.846 km op de teller
Gemiddeld dus 21.700 km per jaar (maar dat is zonder rekening te houden met 4 maanden schorsing en de afgelopen maand stilstand)
Verbruik 15,77 km/l (6,34l/100km)
Zo'n 4000 euro onderhoud
Totale kosten €15.500
Kosten per kilometer: € 0,21

Dag Rover!

Rover 45 1.6 Classic 2003 (57-LZ-VZ) by MilanWH, on Flickr

Mijn moeder kwam spontaan met de opmerking: Misschien komt er ooit nog wel eens een Rover. Ernstig. :) Ik ben het merk wel serieus leuk gaan vinden. Wie weet. Maar er is meer leuks, ik ga niets beloven.

@Escher: Thanks! De Linea staat nu helaas stil i.v.m. thuis werken. Wel al wat kleine dingetjes gedaan. Maar een grotere Linea-update volgt over ruim een week. :)

Heerlijk, dat thuiswerken. Ik ben inmiddels weer bij. :)

Mooie aankoop! Ik ben het met je eens dat dit een heerlijk interieur is en dat dit echt wel een verschil maakt. Veel plezier ermee en dank voor de leuke verhalen om te lezen.

MWH zei:
@Rutger: Vergelijk die middenconsole eens met die van de Rover. Dan is het wel lichtjaren vooruitgang. :D

Eens, al vind dat Rover-dashboard qua vormgeving wel mooi. Misschien is het een kwestie van gewenning, mede veroorzaakt door de overkoepeling van het dashboard die schuin afloopt. Het dashboard in een auto met het stuur rechts lijkt optisch vaak niet te kloppen, vooral met zo'n schuine overkapping, wat natuurlijk alleen maar komt omdat het netvlies het niet gewend is. Misschien moet ik ook even wennen aan dit dashboard met stuur links. Of zo, ik bazel maar wat. :)

Jammer van de Rover, maar je hebt er vier jaar lang goedkoop mee rond kunnen rijden en een mooi wagenpark. Heel divers en vier auto's eerlijk verdeeld over twee merken.

Zoals gezegd een grote Linea-update. Of eigenlijk niet. Ik heb niet eens foto's om toe te voegen. Maar daar was ook niets op te zien geweest. Het enige grote verschil is mijn portemonnee, die nu een stuk leger is... Ik heb hem een grote beurt XL laten geven, zodat alles wat een vervangingstermijn heeft weer up to date is, en ik zeker ben van wanneer het gebeurd is.

- Olie en filter
- Koelvloeistof
- Luchtfilter
- Interieurfilter (zelf maar gedaan, toen ik toch de ventilator los had om een blaadje te verwijderen dat irritant ratelde)
- Bougies
- Remvloeistof
- Versnellingsbakolie
- Distributieriem
- V-snaar 1/2

Ik heb het bij een bekend adresje gedaan, omdat ik het die man gun en ook omdat het toch wel wat goedkoper is dan de dealer. Ik had zelf wat onderdeelcodes opgezocht en een kenteken van een Grande Punto T-Jet erbij gegeven, want veel systemen zeggen 'Error' wanneer ze een Linea tegenkomen... Dat lukte dus. Alleen v-snaar 2 is niet vervangen. Die drijft de stuurbekrachtiging aan, en blijkbaar is die Linea-specifiek. Die moet in het buitenland besteld worden, en daar hadden we even geen zin in. De snaar zag er nog goed uit, ik ga er binnenkort maar eentje bestellen en klaarleggen just in case.

En nu staat hij weer werkeloos voor de deur, want ook hier wordt thuis gewerkt...

@Der Magistrat: Dank je en graag gedaan. Ik heb zelf ook profijt van die verhalen. Niet alleen vind ik het leuk om wat te schrijven, het is ook een naslagwerk voor mezelf (wat had ik ook al weer wanneer gedaan?) en bij vragen komen er vrijwel altijd potentiële oplossingen voorbij. :)

@Rutger: Die overkoepeling in het dash van de Linea is wel flink inderdaad. De voorruit lijkt meters ver weg, bijna een MPV-beleving heb ik erbij. Ook door de wat hogere zit dan de Rover had. En ik heb al een nadeel ontdekt: Dat enorme dashboard spiegelt ook nogal in de voorruit bij tegenlicht. Nog geen idee wat ik daarmee kan/moet...

Was het makkelijk de ventilator te verwijderen? Klep dashboardKastje weg en dan wat boutjes? Onze ventilator maakt nogal lawaai in stand 3/4.

@A3 White: Het schijnt zelfs te kunnen zonder het dashboardkastje te verwijderen. De ventilator kan je er gewoon onderuit pakken als je de schroefjes los hebt gedraaid. Ik moest even goed zoeken, de vierde zit net wat dieper verstopt. Daar moet je dus wel ondersteboven voor in de voetenbak liggen. :) Om mezelf wat meer werkruimte en licht te gunnen heb ik het kastje toch verwijderd, waardoor ik dus direct het interieurfilter kon vervangen dat daar achter zit.

Ik weet niet zeker of het bij de Grande Punto 100% hetzelfde is. Deze instructie voor de GP die ik er voor de zekerheid even bij gezocht had noemt een zwarte buis die ik in elk geval niet tegen ben gekomen... En daar zit de blower met 3 schroefjes i.p.v. 4. Hoe dan ook, het kan niet lastig zijn.

MWH zei:
Ik weet niet zeker of het bij de Grande Punto 100% hetzelfde is. Deze instructie voor de GP die ik er voor de zekerheid even bij gezocht had noemt een zwarte buis die ik in elk geval niet tegen ben gekomen... En daar zit de blower met 3 schroefjes i.p.v. 4. Hoe dan ook, het kan niet lastig zijn.

Die instructies zijn voor een rechtsgestuurde versie. Mogelijk zit die buis er niet bij een linksgestuurde versie (omdat het stuur niet in de weg zat om die buis op een andere plek te stoppen in het originele ontwerp).

En wat nou als je een bankje naar de milieustraat wil brengen? Dan neem je de kleinste auto, want die is verreweg het meest praktisch. :) Wij zijn weer 60kg aan lelijk studenten-krijgertje kwijt.

@Wouter: Zeker, zoals in het 'In een Panda lach je iedereen uit'-spotje ook wordt benoemd. Ik kreeg dat filmpje gisteren toevallig nog doorgestuurd, waarop ik reageerde met deze foto. :)

@Micha: Ja foei. We carpoolen veel en merken dat je toch sneller de Linea (of Rover) pakt dan de Panda, ook omdat er een stukje 130-snelweg in zit. Nu alles max. 100 km/h is lijkt de Panda weer een prettiger alternatief, maar ja, nu werken we thuis...

@406c: Maar de Panda laten we voorlopig niet op de milieustraat achter! ;)

Vandaag een poging gedaan de Panda wat long overdue onderhoud te geven. Gewoon het boekje gevolgd, volgens dat schema zouden in elk geval olie(filter), bougies en luchtfilter elke kleine beurt vervangen moeten worden. Naar de stalling van de Traction dan maar, op straat sleutelen vind ik niks. Ik heb nog geen 'bruginstructie' gehad, dus die mag ik nog niet bedienen. Maar ik kan hem er wel op zetten. Dan staat hij in elk geval iets hoger, dat werkt prettiger.

Het luchtfilter was zo gebeurd en leek niet heel hard nodig geweest te zijn. Maar altijd lekker om een verse te hebben, die oude dingen kosten toch niets.
De bougies waren al wat uitdagender. Zonder tang lukte het al niet om de kabels er van af te krijgen, dat is met mijn Citroëns nooit een probleem. *plop* Los. Bougies vervangen begon verder goed, hoewel ik het opvallend vond dat er bougies met 4 massaelectroden uit kwamen, terwijl ik nu enkelvoudige terugstopte. Kan dat wat betekenen? :confused:

En dan. Hoe moet je in hemelsnaam die tweede bougie (van links, als je voor de auto staat) bereiken?! Moet dan heel dat injectiespul eraf gehaald worden? Dat moet toch niet zo moeilijk zijn... Ik kwam er niet bij in elk geval, maar ik heb het idee dat dat ook wel aan mijn gebrek aan gereedschap kan liggen. Mijn simpele pijpsleutel kwam er niet bij omdat dat spul in de weg zat, dus met de Traction maar even naar de dichtstbijzijnde bouwmarkt gereden en een universele bougiesleutel gehaald. Leuk, dat universele, alleen doordat hij ook geschikt is voor grotere maten, past hij niet meer in de uitsparing in de motor van de Panda... o_O Gekmakend. Conclusie: Er zijn 3 bougies vernieuwd en ik pak wel eens een goede bougiesleutel van mijn vader mee om die laatste te doen.
49761130331_793b1bc951_c.jpg

Olie was ook een leuk issue. De Panda heeft zo'n zelfdichtende carterplug. Met 'spul' in het schroefdraad dat afdicht, in plaats van een ring eronder. Mijn vriendin (het is tenslotte haar auto) heeft drie automaterialenzaken afgelopen om ergens zo'n ding te vinden. Maar dat is in elk geval gelukt. Wat minder goed lukte is het verwijderen van de oude plug... Dat spul dicht niet alleen af, het borgt ook geweldig goed. Ik heb geduwd, getrokken, zelfs met hamers lopen spelen (foei!) maar er komt echt geen beweging in. Klaar mee, dat gevecht mag iemand anders af maken. Zo leuk vind ik het ook niet als iets niet lukt. ;)

Goed bezig, jammer dat je het dan niet helemaal af kan maken. Vreemd dat je tegen die problemen aan liep, de carterplug zou ik persoonlijk even verwarmen (niet te veel natuurlijk), met de juiste dop erop en een lange hefboom zou hij zo los moeten schieten. De bougies zijn altijd leuk, volgens mij heb ik die met een bougiedop uit de doppenset en een kniestuk gedaan. Wederom een flinke hefboom erop en ervoor zorgen dat de dop er recht op blijft zitten, anders heb je kans dat de het keramiek van de bougie breekt. Volgens mij gaan in een Panda de simpelste bougies aller tijden, dus dat zou niet zo'n probleem moeten geven :D.

Haha, zo actief ben je hier niet meer Micha, maar zo gauw het over Panda's gaat ben je er razendsnel bij! :D Daar hoopte ik al een beetje op. ;)

Een arm maken en eventueel spelen met warmte waren ook mijn gedachten erbij, maar op locatie was niets aanwezig waarmee ik dat kon realiseren helaas. Tot nu toe kluste ik dit soort dingen bij mijn vader in de garage, en die heeft alles. Op deze locatie moet zich nog een beetje verzamelen. In de loop van de tijd gaan waarschijnlijk heel wat mensen er zooi achter laten is de hoop/gedachte, zodat er een gezamenlijke voorraad ontstaat waar iedereen voordeel van heeft. We'll see.

Haha, helemaal waar. Ik zou graag een update doen van het wagenpark hier, maar mijn flickr account is vol :LOL:. Ik heb volgende week wel een leuk nieuwtje, maar dat laat ik je nog wel weten :T.

Gereedschap is zo iets wat je over tijd verzamelt, ik kan me voorstellen dat er op een nieuwe locatie een tijdje overheen gaat.

Met wat gereedschap van een Tractionclublid is het gelukt om die vervelende Panda-bougie te vervangen. Het ging niet van harte, maar het kon net. Vanaf juni kan de APK ook weer ververst worden, plan is om dat snel te doen en dan direct die vervelende olieplug ook mee te laten nemen. ;) Het ding rijdt nu toch bijna niet ivm thuiswerken.

Ook voor de Linea geldt dat die veel minder rijdt, nog geen 1000km per maand nu. Maar aangezien ik hem met 97nogwat kocht, is dat genoeg om inmiddels de ton geslecht te hebben:
49926955818_e34e68223b_c.jpg

De Linea heeft inmiddels ook gebruik gemaakt van de Traction-stalling. Ik ben geen poetser zoals jullie weten. Dat ligt er ook deels aan dat ik een hekel heb aan op straat zitten klooien en in een wasbox gun ik mezelf de tijd niet voor fatsoenlijk werk. Rondom de stalling is genoeg ruimte en iemand heeft al een tuinslang achtergelaten. Ideaal! Voor de freaks: Dat ik in de zon bezig was is inderdaad minder ideaal, maar de slang was niet lang genoeg voor de schaduwzijde. Komt nog wel.

Op sommige gekke plekken zaten zwarte puntjes, ietwat plakkerig, het is er zo af te krabbelen of wrijven. Klinkt als teer. Maar dat komt niet overeen met de plekken waar ik dat vond: Op het dak, op de C-stijlen en achter de tankklep. Met veel water erop en flink boenen heb ik het aardig weggekregen, maar op sommige plekken blijven wat bruinige vlekjes achter. Kenners, help: Ik zat te denken aan kleien?
49927477266_e4b6f9c7a3_c.jpg

49926955513_045d3fe7e0_c.jpg

Omdat veel is afgelast en we conform de voorschriften weinig plannen had mijn vriendin niets beters te doen dan mee gaan. Met een boekje in de zon gaan zitten lezen was het plan. Maar als ze mij bezig ziet kan ze toch niet stil blijven zitten, dus ik heb haar een tandenborstel gegeven om alle hoekjes en randjes na te lopen. Zwarte hoekjes in de grille, groene randjes onder de ramen, het ziet er weer een stuk netter uit zo. En de voorheen donkerbruine velgen zijn ook weer zilverkleurig.
49927777937_756efabef5_c.jpg

Een lakstiftje had ik al eerder aangeschaft, dus ik kon alle plekjes die ik tegen kwam direct bijwerken. Niet dat dat er veel waren, maar als je ze eenmaal gezien hebt blijf je ze zien, dus dat kan je er beter wat aan doen. Alleen naar de achterklep moet ik nog eens kijken. Die raakt de bumper blijkbaar al een tijdje, in zoverre dat de lak op de achterklep al helemaal weg is en er al een bruin roestrandje vormt... Ik denk dat dat kaalschuren en bijtippen wordt, maar dan wel nadat ik heb gezorgd dat de klep de bumper niet meer raakt. Anders is het dweilen met de kraan open natuurlijk. Hopen dat er iets te stellen valt ergens...

Een dag later kwam er een buitje over en zag de auto er weer niet uit (in combinatie met alle lentestof). Maar goed, ik heb mijn best gedaan. ;)

Dan de Traction. Normaal gesproken had ik nu ergens in Duitsland gezeten met de club, voor de jaarlijkse hemelvaartrit. Jammer. Dan maar wat meer lokale rondjes maken. De omgeving van de nieuwe stalling ken ik niet goed, dus ik ben op goed geluk wat aan het rondrijden. Wat is Twente toch mooi, met dat afwisselende coulisselandschap. Gelukkig staan bij de kruispunten al bordjes met 'geen doorgaande verharde weg' om te voorkomen dat je ineens een stofbad in crosst, want onverharde wegen vind je er nog genoeg. Dat vind ik stiekem kinderlijk leuk (ik herinner me nog een rit van EMW waar ik de enige was die het vrijwillige stukje onverhard in de route had gereden, met als resultaat een BX met modder tot op het dak en een gillende snaar omdat die vies was geworden :) ) maar niet met een schone en nette Traction.

En nog een historische gebeurtenis, mijn vriendin heeft voor het eerst in de Traction gereden! Het kostte was moeite om de stoel genoeg naar voren te krijgen om haar wat kortere benen naar de pedalen te krijgen (het is verstelbaar, maar ik had er nog nooit aan gezeten dus het gaat nogal stroef), maar het paste. En het rijden viel haar alles mee. Even lastig met de maten inschatten van de auto, maar dat zal ze met elke nieuwe auto ook hebben. Sturen viel mee, want ze is de onbekrachtigde Panda al gewend. Het schakelen wil nog wel eens lastig zijn, maar dat ging gelukkig vrij soepel dit keer. Aan de dashboardschakeling was ze zo gewend. Alleen het remmen was nóg zwaarder dan ze had gedacht. Ach ja, als je dat eenmaal weet is het prima. Ze vond het vooral ook leuk om te doen, het voelde bijzonder. Dus voortaan heb ik een achtervang bij noodgevallen, altijd fijn. Kan ik aan de drank. :T ;)

Die zwarte plekjes had de Punto van m'n zusje ook altijd. Met stevig wassen kreeg je het er wel af. Ik heb geen idee wat het is, maar als ie een beetje goed in de wax zit vermoed ik dat het niet hecht.

Bijzonder. Je zou bijna denken dat het aan het merk ligt, maar het moet toch ergens vandaan komen. Ik vind het vreemde plekken voor voor spontane vorming van vuiligheid.

En ja, waxen is een volgende stap. Ik vond schoonmaken al heel wat voor mijn doen. :p

Grote kans dat die zwarte plekjes iets van hars of mosvorming is. Ik heb het ook eens gehad op een auto die ik moest wassen. Met kleien zul je het zeker weg krijgen, maar liever heb je het al weg voor het kleien. Een teer&hars-verwijderaar kan het wellicht oplossen, wat vaak ook werkt is een verdunde all-purpose-cleaner (APC). Ik ben zelf fan van de APC van Poorboys. Het lijkt duur, maar je kunt het echt voor een legio toepassingen gebruiken, ik gebruik het 1:10 verdund voor plastic (ook bijvoorbeeld instaplijsten) en 1:4 verdund voor grovere toepassingen in bijvoorbeeld de motorruimte. Je moet wel een sprayfles hebben die er tegen kan. Als je in Haarlem bent mag je uiteraard ook langs rijden als je geen zin hebt om een liter APC te kopen :D.

Net nog een to-do-dingetje aan de Linea afgevinkt: De airco laten controleren/vullen. Zat ietwat weinig in, verder geen bijzonderheden gelukkig. Hij werkt ook prima.
En vandaag ook een pakketje met Traction-spulletjes binnengekregen. Nu heb ik de voorraad compleet om mijn lijstje met kleine verbeterpuntjes af te kunnen vinken.

@Mechanix: Dank je!

@Micha: Dank voor je tip en aanbod. Voorlopig ben ik weinig in Haarlem, en als ik er ben, dan voor een bliksembezoekje. Wel was ik er toevallig afgelopen weekend nog even, en ik spotte zomaar een heel bijzondere Pony op een industrieterrein langs een invalsweg! ;)
Oh, en je had het hierboven over een leuk nieuwtje dat me volgens mij nog niet bereikt heeft..? :T

Jep APC of een tar remover. Zal iets van asfalt zijn wat in Duitsland makkelijk op te vangen is met al die baustellen. :p

klei werkt ook overigens...alleen ben je iets langer mee bezig en wat meer kans op marring of kleine krasjes. (krijg je er zo uit met de polijstmachine maar ja....enfin)

406c zei:
Dat stofje past wel bij de panda

Dit was letterlijk wat ik dacht, daar had een leuk interieur van gemaakt kunnen worden voor de Panda, haha.

Was weer even leuk om bij te lezen, die Traction blijft toch wel echt een plaatje! :eek:

Wat een leuk ding, die Linea. Zover ik me kan herinneren nog nooit gezien buiten Italie. Goed om te zien dat je nog steeds lekker bezig bent met de auto's.

Die zwarte puntjes is waarschijnlijk gewoon het weer wat erin is gaan zitten. Dit zie je vooral heel veel gebeuren bij auto's die vaak onder bomen staan maar niet te vaak gewassen worden. Ze kunnen behoorlijk hardnekkig zijn en zelfs een soort ingebrande vlekjes geven wanneer ze te lang de tijd krijgen zich in te nestelen. Alleen flink polijsten helpt dan nog. En verder wat Micha zegt, beetje APC doet wonderen!

Dank voor de complimenten en tips heren!

Recent kreeg ik een doosje met onderdeeltjes voor de Traction binnen. Niets kritisch, gewoon verbeterpuntjes. Maar in plaats van daaraan te beginnen heb ik toch maar eens een poging gewaagd aan iets wat al veel langer op de to-do-list stond: De remmen. De Traction remde al scheef sinds ik hem heb. Vorig jaar eens samen met een clublid de trommelrem RV losgehaald en geconcludeerd dat daar iets verkeerd zat. Gefikst, en het leek even beter. Maar het kwam terug.

Dus nu bij het regiomagazijn vier stuks speciaal gereedschap opgehaald (trommeltrekker, rempasser, grote sleutel en de trommelblokkeerstok) en aan de slag. Voor zo'n 'buitenom'-klusje vond ik de brug niet nodig dus gewoon met de krik aan de slag. De volgende dag had ik spierpijn van het gehurkt zitten... :) Ook LV bleken de remschoenen verkeerd om te zitten. Vreemd, want als ze RV inmiddels goed zaten en LV verkeerd, zou je verwachten dat de auto naar rechts trekt. Hij trok naar links... :confused:

Maar goed, alles loshalen, omdraaien, vastzetten en afstellen. De eerste keer dat ik dit in mijn eentje deed, dus toch wel een boel geklooi, en al doende kom je erachter dat sommige handelingen gereedschap vereisen dat ik niet had... De remsegmentveer krijg je echt niet zomaar erop, en de trommeltrekker an sich bleek ook een (andere) megasleutel nodig te hebben. Gelukkig zijn er stallingsgenoten, met wat rondneuzen wist ik ter plekke de juiste spullen te vinden zodat ik verder kon. T.z.t. zelf maar eens die aanvulling op mijn gereedschapskist halen.

Na een klein rondje in de directe omgeving leek het goed te zijn. Maar een langere proefrit is leuker. En het was een lang weekend vorige week, met mooi weer. Dus maandag weer naar de Traction om een lekkere toertocht te maken. De Sagenlandroute in Twente hadden we al gedaan, nu was het tijd voor de volgende bewegwijzerde autoroute in de omgeving: De Sallandroute.

Een mooie route in een prachtige omgeving. Alleen de weg over de Holterberg hebben we overgeslagen omdat die afgesloten was om drukte te voorkomen. Die moet later nog eens, want dat is echt een geweldig mooie weg waar ik gek genoeg nog nooit heb gereden met de Traction. Onderweg even rustig wat gegeten op een bankje langs de weg. Mooie plek voor een foto ook. :)

Citroën Traction Avant 11BL 1951 (99-76-UT) by MilanWH, on Flickr

De auto remde steeds mooier rechtuit, dat was de bedoeling! Alleen in bochten naar rechts hoorde ik iets behoorlijk kletteren... Geen idee nog, maar het klonk echt niet goed. Dus bij terugkomst direct de trommel eraf gehaald, en daar kwam de spie van de astap eruit vallen... Oeps. :eek: Dat had heel fout kunnen gaan. Gelukkig was niets echt beschadigd, dus nu beter opgelet bij het terugzetten van de trommel en dat zou het moeten zijn. Al doende leer je, nu weet ik dat ik hier nog beter op moet letten...

Wat de andere auto's betreft, de BX staat nog in de stalling en ik denk dat dat zo blijft dit jaar. Ik heb al moeite genoeg met de andere auto's laten rijden. De Linea wordt vooral bereden door mijn vriendin, want die moet de laatste tijd wat vaker verder weg. Dus toen ik afgelopen donderdag ook weer eens naar werk ging, mocht ik met de Panda racen! :D Blijft geweldig vermakelijk. Gek genoeg ga ik in dat karretje veel sportiever rijden dan in mijn andere auto's. En daar houdt niet iedereen rekening mee, ik snap het geklaag van mijn vriendin nu wat beter:
Mensen die denken dat je niet snel optrekt en je willen inhalen op een oprit waar de linkerbaan eindigt, maar vervolgens zelf nauwelijks gas geven waardoor ze naast de Panda blijven rijden en de Panda maar de vluchtstrook op drukken... Of als je in een treintje rijdt op de snelweg, gewoon de auto voor je volgend. Dan moet je als auto achter de Panda toch echt even de Panda inhalen om vervolgens jezelf er weer voor te douwen, terwijl die auto daarvoor exact even hard rijdt... o_O Dan ben ik wel zo flauw om dat trucje gewoon terug te doen.

Zoals gezegd rijdt mijn vriendin nu wat meer. Dat komt doordat ze zich aan het oriënteren is op een andere baan. Het ambtenarenleven bevalt haar niet echt, de vooroordelen blijken te vaak te kloppen en als ambitieuze millennial die iets wil bereiken en zich nuttig wil voelen matcht dat niet. Dus wellicht dat onze mobiliteitseisen op termijn veranderen, we'll see.

Lekker bezig aan de Traction! Al doende leert men, fouten zijn er om gemaakt te worden en weet ik veel wat voor andere dooddoeners ik hier nog zou kunnen plaatsen. Maar uiteindelijk is het gelukt, en daar gaat het om! Fijn plekje om te sleutelen zo (hopelijk wel een assteuntje eronder :T).

Dat van de Panda herken ik heel erg, je wordt gewoon niet serieus genomen in het verkeer, mensen gaan mega dicht op je bumper rijden om je maar aan de kant te krijgen terwijl ik zelf probeer om juist meer afstand te houden in zo'n koektrommel. Heel jammer altijd.

@Micha: Zeker stond er een assteun onder, als je het weet is die net zichtbaar achter de trommel. Dat heb ik vaak genoeg gehoord om serieus te nemen. Bovendien weet ik hoeveel deze krik gekost heeft, dus enorm veel vertrouwen heb ik daar ook niet in. :T

Bumperkleven is ook zo'n dingetje inderdaad. Which reminds me, ik heb nog een derde remlicht liggen dat ik eens in moet bouwen. Ik had een tijd terug een voorraadje gekocht voor al mijn oude bakken, maar alleen in de Traction heb ik hem al zitten. Dat is een stuk beter zichtbaar en dan kan je zo iemand misschien nog even laten schrikken. ;)

Zeker bij de Laidel gekocht? Ik ken hem.

Derde remlicht is inderdaad een goede toevoeging, zeker als je snelwegritten en dergelijke maakt ben je veel beter zichtbaar. Ik heb bij de 45 toen een Engels achterlicht rechts gezet en de onderste mistlampen omgebouwd naar remlichten, daar ben ik ook erg tevreden over.

Oh ja, de oude eigenaar van de Traction heeft nog wat foto's teruggevonden.

In 1982 was dit zijn volledig Franse wagenpark, een praktijkauto (dierenarts), boodschappenauto en hobbyauto:

En er moest ook wel eens iets gebeuren aan de Traction:

Toch gaaf om zo brokjes verleden van je auto te zien.

Ik dacht gisteren even lekker wat te knutselen aan de Traction. Mijn to-do-list met kleine klusjes erbij gepakt, en in al mijn naïviteit besloten me eens aan het vervangen van de rubbertjes achter de stuurstangen te wagen. Dat zag er eenvoudig uit. Auto op de brug, veel gepriegel en gevloek verder om de splitpennen uit de kroonmoeren te krijgen. Daarna veel kracht en een flinke sleutel nodig om de kroonmoeren eraf te krijgen. En toen liep ik vast.

Ik had er niet bij nagedacht dat die stuurstangen conisch aan het stuurhuis zitten. Even een clublid, de regiomagazijnmeester, gevraagd hoe nu verder. Hij had wel een trekker, maar ik kon het ook met een flinke hamer proberen. Die had ik niet, maar met iets kleinere hamers nog even verder geprobeerd. Terwijl ik daar mee bezig was stond dat clublid ineens naast me met een trekker. Super! Alleen die bleek met geen mogelijkheid te passen, de wieg van de voorwielophanging zit in de weg. Hij wist het ook even niet meer.

Toen kwam onaangekondigd ook nog 'de technische man' van de afdeling langs, degene die me ook had gewezen op die rubbers. Zelfs híj wist niet meer wat nu handig was. En hij krabbelde wat terug op zijn eerdere opmerking, zo belangrijk was het nu ook weer niet. Dus ik heb het spul weer in elkaar gezet voor zover mogelijk en ik zing het even uit tot komende winter. Dan wil ik wat grotere zaken aanpakken en dan kan ik waarschijnlijk hier ook wat eenvoudiger bij.

Dus niets verder gekomen, maar in de loop van de dag heb ik wel vijf verschillende clubleden en/of stallingsgenoten gesproken die ik al een tijd niet gezien had. Uit sociaal oogpunt toch wel een geslaagde dag.

Het was inmiddels al eind van de middag, maar ik had de Panda mee (want mijn vriendin rijdt dit weekend heel Nederland door voor familiebezoek en dan is de Linea toch prettiger. Al is het maar om de airco...) en had nog een plan. Nu ik de brug mag gebruiken kon ik nog even een hernieuwde poging doen om die stomme carterplug los te krijgen. Met een flinke pijp erop lukte dat uiteindelijk. Wat een rottige constructie zeg, zo'n flensloze plug. Het moeilijke werk was gedaan dacht ik.

Maar nee. Toen moest ik natuurlijk nog naar het oliefilter. Met de filtersleutel erop trok ik er alleen maar deuken in, geen beweging in te krijgen. Ik moest en zou hem er vanaf krijgen, dus ik wendde me weer tot de lompe techniek die ik eens van mijn vader heb geleerd toen ik hetzelfde probleem had met de groene Rover: Een priem dwars door het filter heen slaan zodat je een handvat hebt om meer moment uit te kunnen oefenen. Zelfs daarmee was het met de hand nog niet te doen, ik kon er met mijn volle gewicht aan gaan hangen maar het deed niets. Gelukkig bleek de pijp van zo'n grote brug-assteun om de priem heen te passen. Om die een slag te laten maken moest ik wel de dwarsstang onder de Panda even losschroeven, maar dat is zo gebeurd. Met die pijp lukte het stukje bij beetje om het filter los te draaien. Wel heb ik uiteindelijk vier gaten moeten slaan met de priem voor hij los genoeg zat om verder te draaien zonder pijp. o_O

Iets meer moeite dan gedacht dus, maar het resultaat telt. Geeft toch voldoening. Nu kan ik echt een afspraak maken voor de apk, zonder me te hoeven schamen voor de vraag of hij even de plug kan losmaken omdat het mij niet lukt... :)

Goed bezig hoor met alle klussen (y)

MWH zei:
Het ambtenarenleven bevalt haar niet echt, de vooroordelen blijken te vaak te kloppen en als ambitieuze millennial die iets wil bereiken en zich nuttig wil voelen matcht dat niet.

Herkenbaar. Ik weet niet in welk vakgebied ze zit, maar ik zit nu anderhalf jaar bij een detacheringsbureau en dat bevalt goed. Beetje het beste van twee werelden. Natuurlijk zit je in de praktijk middenin de ambtenarenwereld, maar ik kan er wat makkelijker afstand van houden en mij wat "onafhankelijker" opstellen.

Wouter82 zei:
MWH zei:
Het ambtenarenleven bevalt haar niet echt, de vooroordelen blijken te vaak te kloppen en als ambitieuze millennial die iets wil bereiken en zich nuttig wil voelen matcht dat niet.

Herkenbaar. Ik weet niet in welk vakgebied ze zit, maar ik zit nu anderhalf jaar bij een detacheringsbureau en dat bevalt goed. Beetje het beste van twee werelden. Natuurlijk zit je in de praktijk middenin de ambtenarenwereld, maar ik kan er wat makkelijker afstand van houden en mij wat "onafhankelijker" opstellen.
@Wouter: In de civiele techniek (ze zit nu bij een waterschap) heb je inderdaad altijd met de overheid te maken, simpelweg omdat vrijwel alle projecten daar vandaan komen. Maar ze wil nu wel eens de andere kant van de tafel meemaken, adviezen uitschrijven of uitvoeren in plaats van alleen de opdrachten uitzetten. Dus nog iets verder er vanaf dan als gedetacheerde ertussen zitten.

Zelf zit ik ook bij een detacheerder (in een ander vakgebied), en ik ervaar die afstand niet echt zo. Ik heb vrij langlopende opdrachten tot nu toe en voel me al snel meer verbonden met het bedrijf waar ik gestationeerd zit dan met mijn wettelijke werkgever. Hoewel een stukje afstand wel blijft bestaan... Daar kan ik mijn kantoorcollega's mee pesten als we met ons allen ergens van balen. ;) Ik ben zo weer weg, zij zitten vaster aan dat bedrijf.

De verjaardag van Brents 500 herinnerde me aan onze Fiat-verjaardag: Afgelopen zondag werd de Panda 30 jaar oud! (of hij is 30 jaar geregistreerd eigenlijk) :D Zondag hebben wij eigenlijk de hele dag op de fiets en te voet doorgebracht, aangezien we op pad waren met mijn ouders die op vakantie waren in onze regio. Ook even de Traction-stalling geshowd, mijn vader was ietwat jaloers.

Maar vorige week heb ik wel aandacht besteed aan de Panda. Donderdagochtend heb ik hem ingeleverd bij onze garagist voor de APK. Donderdag zou hij hem voor laten keuren, dan vrijdag de werkzaamheden doen die daaruit zouden vloeien. En in elk geval de schokdempers (of eigenlijk de hele veerpoten) aan de voorkant vernieuwen. Een lekke schokdemper was vorig jaar met de APK al een aandachtspunt namelijk, en ik begon het ook met rijden wel echt te merken (hoewel ik weinig in de Panda rijd).

Maar wat bleek, los van de lekke schokdemper was er niks aan de hand. De voorkeuring werd direct afmelden! Dit alles gebeurde dus net voor de 30 jaar leeftijd, maar de APK verloopt over een maand pas, dus die datum werd natuurlijk gehanteerd voor de verlenging. Met andere woorden, er kwam 2 jaar APK op. :) En met de vervangen veerpoten ligt hij weer een stuk zekerder op de weg. In de woorden van mijn vriendin: 'Het voelt niet meer alsof hij bij elke drempel uit elkaar valt.' o_O Nou ja, dat zal wel overdrijving zijn. Als ze het zo erg vond had ze er veel eerder wat aan moeten laten doen.

Ik had een tijdje geleden gezien dat onze garagist sinds kort een leenauto had. Niet dat ik die nodig had, want doordat we beide in dezelfde stad werken kunnen we wel wat regelen met afzetten en wegbrengen. Maar dat heb ik nu niet gedaan. Ik vond de leenauto namelijk te leuk om te laten lopen: Een AX met Twingodak! :D Heerlijk met het weer van vorige week. En wat rijdt dat lekker Frans. Zeker zo naast de Panda: Goede zachte stoelen, slap maar trefzeker schakelen en natuurlijk het veercomfort. Waarom heb ik ook alweer twee Fiats voor dagelijks? :T Ach, alles heeft wel wat.

Citroën AX 1.1 First 1995 (NF-SV-74) by MilanWH, on Flickr

We zaten laatst al wel op Gaspedaal rond te kijken naar een iets snelwegbestendiger vervanger voor de Panda. Eens kijken of ik haar in wat merkwaardigs krijg als het zo ver komt...

Wie had dat 30 jaar geleden gedacht dat zo'n good old Panda anno 2020 nog steeds een felbegeerd bezit zou zijn? Gefeliciteerd met deze mijlpaal (y)

Terug
Bovenaan