MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Vouwwagen en updates 2025

Barri zei:
Vwb de BPM: afhankelijk van het bouwjaar wordt de BPM op de autoprijs of op de uitstoot gebaseerd. Hier vind je prijslijsten van de Linea: <https://www.auto-preisliste.de/download-preislisten-aller-marken/category/1553-fiat-linea-110-2007>

Die blauwe linea in NL, de G-431-FH, heeft toch bijna 2800 euro bruto BPM aan de broek..
https://ovi.rdw.nl/default.aspx

MWH zei:
(..) De C4 had toch niet op de oprijwagen gemogen, dus dan houdt het op hè (..)

Welnee, tijdelijk export kenteken erop en terug rijden. Vanaf Enschede kan je prima met de trein in Duitsland komen, d8 ik. :T

Maar, leuke aankoop hoor. Veel plezier ermee. Dus, de keuze voor Fiat is niet mede gebaseerd om de automerken binnen het huishouden te stroomlijnen? ;)

Leuke keuze! Afgelopen week zag ik er een rijden. Toen zat ik achterom in de auto, maar dat 'ie in ons land zo zeldzaam was wist ik ook niet. Alvast veel plezier ermee en ik ben benieuwd naar meer foto's!

Wat gaaf! Toen rzasa met die C-Triomphe kwam dacht ik daar ook aan, omdat je daar ook weleens wat op het forum over had gezegd, maar ik zag niets in Duitsland te koop staan. Zo'n Linea is een beetje van hetzelfde kaliber en is van zichzelf al een auto met een mooi lijn (...), maar oogt in deze uitvoering en kleurstelling helemaal chic! Leuk avontuurtje ook om zoiets in Duitsland op te halen.

Het leuke van de Linea boven de C-triomphe is naar mijn mening dat de Linea een mooi ogende auto is. Het ontwerp klopt. Ik heb bij een Linea ook niet de neiging om te zeggen Punto-met-kont. Bij de C-triomphe heb ik dat wel.

Bedankt voor de leuke reacties! Ik ben het met jullie eens dat de Linea een geslaagde verschijning is om te zien, waar dat van de C4 sedan niet gezegd kan worden. Maar de neus van de C4 heb ik altijd al geslaagd gevonden, de vreselijk massief ogende kont vind ik ook wat hebben (laat het mijn vriendin niet horen voordat ze er wat van denkt :T ) en het Chinese interieur is helemaal het einde. Maar wat die laatste betreft, volgens mij zijn in Europa alleen minder uitbundige varianten geleverd. Ook qua motorisering. De Chinezen kregen een 2.0, waar Europa het met 1.6jes op diesel of (minder vaak) benzine moest doen. En qua exterieurkleuren is het met de C4 sedan voor mijn idee nog treuriger dan gemiddeld tegenwoordig.

@Barri: Bedankt voor de link! Ik vroeg me al af waar ik prijzen vandaan moest gaan halen. (y) Alle standaard BPM-bereken-tooltjes gaan uit van in Nederland bekende modellen, dus ik vrees toch dat ik het formulier met de hand moet gaan invullen. Dan is dit heel handig.
Geen LPG trouwens. Dat was een foutje in mijn berekening. Die paar 100 euro die ik na correctie eventueel op jaarbasis zou besparen vond ik de moeite van het vaker tanken en de dunnere spoeling qua aankoop niet waard. Qua motor: De meeste die je te koop ziet zijn de ongeblazen 1.4 met 78pk of 90pk diesel, maar ik heb 'natuurlijk' wel de 120pk T-Jet. Als je dan een onbekend en onbemind ding koopt, dan maar de meest luxe. :)

@F Mitsi: Leuk dat ik toch nog een forummer heb weten te verrassen! Dit forum zal wel een van de weinige plekken zijn waar een groot deel van de aanwezigen dit model wel kent. Tot nu toe is elke reactie op de Linea: "Een Fiat wat? Die ken ik niet." Precies mijn bedoeling. :)

@engineer2: Nou ja... De opening van de kofferbak is niet heel ruim. En een sedan is niet altijd praktisch, weet ik met de Rover inmiddels ook wel. Even naar de bouwmarkt is handiger met de Panda... Maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden hè. ;)

@Durashift: Ik heb me geprobeerd te verdiepen in de exportkentekens, maar ik hoorde zulke horrorverhalen over de Duitse ambtenaren, de openingstijden van het lokale kantoor waren heel beperkt, de kosten vielen me tegen en de verkoper was niet heel enthousiast om te helpen, dus dit was eenvoudiger.

Leuk dat je de moeite neemt om zo'n onbekende auto op te halen uit Duitsland. Ik kende het model al wel, maar natuurlijk nog nooit in real life gezien. Kan het dus alleen maar toejuichen dat je een niet in Nederland leverbare auto gaat rijden, fleurt het Nederlandse wagenpark toch lekker op. Geslaagde model ook, voor zo'n C-segment sedan. (y)

Van welk bouwjaar is de auto en wat is de kilometerstand?
En hoe zit het eigenlijk met de onderdelenvoorziening? Ik heb geen idee in hoeveel Europese landen de auto leverbaar is dus ook geen idee van hoe 'gangbaar' de auto en de onderdelenvoorziening zijn.

Omdat de belangstelling vast is gewekt bij iemand, hier een paar C4-Triomphes die in Duitsland te koop staan.
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=289096810
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=292803796

@bentley arnage: Hij is van 2008 en heeft net geen ton op de teller. Hoewel, je weet wat ze zeggen over kilometerstanden uit het buitenland... Maar ik ben geneigd het te geloven, gezien de staat. Het onderhoudsboekje heb ik niet eens zo nauwkeurig uitgeplozen bedenk ik nu... Als ik een auto wil krijg ik oogkleppen op en ga ik ervoor. :T

Wat onderdelen betreft, de meeste techniek komt gewoon uit de Fiat-magazijnen. Daar verwacht ik geen moeilijkheden. Als ik schade rijdt wordt het iets lastiger, maar ook dan is er in Oost-Europa nog wel genoeg te vinden lijkt me. Maar liever probeer ik dat helemaal niet uit. :)

@rzasa: Leuk! Maar wat kleurloos... Ik mis de wauw. Die exemplaren zouden voor mij in elk geval geen optie zijn.

@Barri; Ik wilde het hier net gaan vragen... :) Ik ben aan het stoeien, maar kom nog niet lager dan 395 euro.

Dit op basis van historische BPM van 5-2008 dus percentage 42,3, bruto prijs auto in Duitsland 19140 euro (dus netto min 19% btw is 16084), min aftrek benzine 1442, plus 1600 voor energielabel onbekend en afschrijvingspercentage 94,324.

(19140/1,19*0,423-1442+1600)*(1-0.94324)=395.

Wat mis ik om lager uit te komen, ik moet toch hetzelfde kunnen halen als die G-431-FH die te koop staat.

Zo is ie helemaal juist denk ik. Maar het valt me ook op dat de Belastingdienst echt niks checkt. Dus 'vergeet' je die €1600 dan zal waarschijnlijk niemand het opvallen. Maarja, of je dat moet willen is een tweede...

Jammer maar helaas. Die andere Linea kan ook op basis van een gunstige taxatie of zo zijn geïmporteerd. Dat is als bedrijf misschien iets makkelijker via-via te fiksen.

Het wordt al met al wel een stukje duurder dan die Nederlandse Linea. Dat wist ik al, maar dan heb ik tenminste wel een auto waar ik blij van wordt in plaats van zomaar een auto. :)

Wat een toffe aankoop!! :T

Barri zei:
Zo is ie helemaal juist denk ik. Maar het valt me ook op dat de Belastingdienst echt niks checkt. Dus 'vergeet' je die €1600 dan zal waarschijnlijk niemand het opvallen. Maarja, of je dat moet willen is een tweede...

Ben ik niet helemaal met je eens, waar zij vooral naar kijken is of je de uitstoot goed doorgegeven hebt. Daar ben ik 1x op nat gegaan toen ik de berekening op basis van een NL Rio gedaan had ipv die paar gram die hij in Duitsland extra bleek uit te stoten. Maar aan de andere kant heb ik ook een keer gehad dat de BMW van een maat van me helemaal door ons 4/5x berekend was, daarna nog voor de zekerheid door een bevriend importbedrijf na laten rekenen en die laatste berekening ingestuurd. Kreeg hij later een bericht van de belastingdienst dat hij teveel betaald had en dus geld terugkreeg. :eek:

Wel denk ik dat je bij een x aantal auto's kan besparen door opties wel of niet door te geven, maar daar heb ik verder geen ervaring mee. :p

Die CO2 is nog wel een miniem dingetje. In de Linea-prijslijst en in het CVO die ik erbij heb staat een uitstoot van 157 gram. Maar op kenteken staat ineens 159 gram/km. Geen idee waar dat vandaan komt...

Maar de uitstoot doet er toch helemaal niet toe, bij de BPM? Alleen energielabel en autoprijs bij een auto uit 2008.

Nee klopt, maar ik wil het wel goed doen om gezeik te voorkomen.

Ik zie trouwens dat die andere Linea als energielabel B op kenteken staat op rdwkenteken.nu. Rare site misschien, VWE zegt gewoon 'niet geregistreerd'. Maar als ze dat hebben ingevoerd bij import kan dat al een stukje verschil verklaren. En die staat op 157 g/km en catalogusprijs 0...

Barri zei:
Maar de uitstoot doet er toch helemaal niet toe, bij de BPM? Alleen energielabel en autoprijs bij een auto uit 2008.

Wel als je hem importeert met de BPM regels van 2020. Maar voor 2 tientjes kan je het door een extern bedrijf laten doen. ;)

Je kan beter de BPM regels van het registratiejaar pakken. De BPM regels worden elk jaar ongunstiger. Er is nauwelijks een auto waarvoor de nieuwste regels interessanter zijn.

Met de BPM-regels van 2020 betaal ik meer dan 2x zo veel, dat had Barri goed ingeschat.
De berekening an sich is niet lastig, maar de onbekendheid van de Linea in Nederland wel. Elke BPM-aangiftetoko gaat uit van in Nederland leverbare modellen, ik heb er nog geen enkele gevonden die standaard een indicatie kan geven voor de Linea. Als ze zich daarin moeten verdiepen kost dat weer meer tijd en dus geld, dat is de moeite niet. Maar ik heb voor de zekerheid wat aanvragen voor indicaties verstuurd, kijken of er iets gunstigers uit komt. Ik vind het leuk om zelf uit te zoeken, maar als ik geld kan besparen mag iemand anders het ook wel doen. ;)

Gefeliciteerd met de aankoop Milan!

Een Linea is toch wel een erg mooie auto vind ik, zeker in het goudkleurig! Veel plezier ermee!

Afgelopen vrijdag naar de RDW geweest. Geen verrassingen, alle documenten waren aanwezig en de auto bleek niet gestolen dus het was zo gepiept. Ik mocht zelf de kleur kiezen. Op de Duitse papieren stond op deel 1 niets en op deel 2 Vasari Perlmutt. Iets met parelmoer? Niet herkenbaar voor de RDW in elk geval. Op de CVO staat Bianco, oftewel de Italianen vinden hem wit. Maar de RDW-keurmeester was het met me eens dat de auto er echt niet wit uit ziet. Ik moest iets kiezen wat in de buurt zat. Beige/goud vind ik het best passen, maar beige is verwijderd uit de RDW-opties. Dus moest het grijs of bruin worden. Nou duh, ik wil echt geen grijze auto rijden, al is het maar op kenteken. Dus het werd bruin. :)
Remind me, ik moet de kleur van de Traction ook eens aanpassen. Die staat nog als zwart op kenteken. Ook bah. :T

Direct daarna naar de dichtstbijzijnde brievenbus gereden en de BPM-aangifte verstuurd, anders zou het tenslotte pas dinsdag zijn dat hij bezorgd zou worden. Een dag gewonnen. De berekening heb ik zo gehouden zoals eerder beschreven.

Vandaag kreeg ik via e-mail het betaalbericht van de Belastingdienst met de rekening en onder andere de tekst: "Dit bpm-bedrag wijkt af van uw aangifte omdat u een te hoog bpm-bedrag hebt berekend." Op zich leuk, maar jongens, als jullie zo goed weten hoe je dat moet berekenen, waarom moet ik dan die hele berekening voorkauwen? o_O

Meer gein, er staat ook: "Na ontvangst van uw betaling beoordeel ik uw aangifte bpm inhoudelijk." Op zich goed, zo houden ze het tempo erin. Maarre, waarom is het bedrag nu al gecorrigeerd dan? Dat zou niet moeten kunnen. De logica ontgaat me. Nou ja, het scheelt me geld dus ik ga maar geen bezwaar aantekenen. ;) Nu wachten op het kenteken van de RDW. Ik houd mijn geregistreerde voertuigen op de site van de RDW in de gaten.

Nog een kiekje van mijn dagelijks vervoer nu en in de toekomst. 5 jaar verschil in bouwjaar, maar een veel groter verschil in ontwikkeling van de auto. De Rover was in 2003 al behoorlijk verouderd, waar de Linea in 2008 nog vers was. Op deze foto ziet hij er trouwens wél ineens bijna wit uit...

Leuk hoor! Punto is echt een fijne auto en dit is weer een lekker eigenwijze uitvoering. Leuke kleur en velgen ook.

Dank jullie! Zojuist om 17.02u is het kenteken bekend geworden en op naam gezet. Nu nog wachten op 1. het doorgeven van de gegevens aan de verzekeraars (het kenteken wordt nog niet herkend, maar dat zal wel dagelijks worden gesynchroniseerd of zo) en 2. de pas om platen te kunnen laten maken.

@AsconaGT: Dat zou ik ook denken van een blauwe Laguna, maar het is me nog niet bijgebleven in elk geval. Of je rijdt gewoon niet genoeg met die bak. ;)

@Bentley Arnage: Jij ziet hem vast nog wel eens, als M hem mee heeft naar WV, na mij afgezet te hebben. Misschien dat ze nu wel achteruit durft in te parkeren, deze heeft piepers. :T

Joe met trema l D met punt zei:
Leuk hoor! Punto is echt een fijne auto en dit is weer een lekker eigenwijze uitvoering. Leuke kleur en velgen ook.
Een dingetje bij de Punto en dus ook bij de Linea vind ik wel het schakelen. Ik heb het gevoel dat ik een graafmachine aan het bedienen ben, zo lang is die pook en zijn de slagen. Misschien ga ik me later eens verdiepen in het inkorten van de pook. Maar mezelf kennende stel ik dat zo lang uit dat het toch wel went. :T

Deze heeft een 5-bak... Dus nee, naar mijn weten is de M32 de 6-bak. Correct me if I'm wrong.

Barri zei:

Ik had exact hetzelfde probleem als hierboven geschetst werd, de Kia Rio had in Nederland een uitstoot van 99 g/km (even uit mijn hoofd) de Duits geleverde 103 g/km, dit stond natuurlijk in de papieren van de auto, dus daar hebben ze toen een naheffing voor gestuurd. Wij hadden hem op basis van een NL'se Rio berekend via de rekenmodule die ook hier op de site staat waar die op 99 g/km kwam, ook niet in de papieren nagekeken moet ik er eerlijk bij zeggen. Met 99 g/km had hij geen BPM, met 102 g/km werd dit achteraf €200,- dus was een beetje zuur.

@MWH: De auto zo naast de Rover oogt zoveel moderner, nu is zo'n Rover natuurlijk ook klassiek gestyled, maar toch. Echt een gave aankoop! Have fun als het kenteken binnen is.

@AsconaGT: Dat zou ik ook denken van een blauwe Laguna, maar het is me nog niet bijgebleven in elk geval. Of je rijdt gewoon niet genoeg met die bak.

afgelopen zondag stond hij bij de Miro nog ;) maar heel vaak komt hij niet daar. Onze up komt wel paar keer per week in enschede, maar die valt natuurlijk niet op o_O

aar mijn weten is de M32 de 6-bak. Correct me if I'm wrong

klopt, M32 = 6-bak

MWH zei:
Joe met trema l D met punt zei:
Een dingetje bij de Punto en dus ook bij de Linea vind ik wel het schakelen. Ik heb het gevoel dat ik een graafmachine aan het bedienen ben, zo lang is die pook en zijn de slagen. Misschien ga ik me later eens verdiepen in het inkorten van de pook. Maar mezelf kennende stel ik dat zo lang uit dat het toch wel went. :T
Een pook in elastiek, dat had mijn Punto inderdaad ook.
Wellicht dat er een 'short-shifter' gemonteerd kan worden?

Bedankt voor de leuke reacties weer!

In theorie had ik gisteren kunnen rijden, het kenteken was vrijdag binnen. Maar toen ik thuis kwam was het alweer na kantoortijd. Online afsluiten van een verzekering lukt niet, want ook nu weer staat de Linea niet in de hiervoor gebruikte databases. Enkele grotere verzekeraars die wel zaterdag bereikbaar zijn heb ik al geprobeerd, maar daar was het óf duur, óf ik kreeg het antwoord dat ze per definitie geen auto's verzekeren die niet in hun database staan. Lekker dan. Ik ga hem dus gewoon maar bij de maatschappij neerleggen waar BX en Traction ook zitten, die is minder duur en volgens mij minder moeilijk. Die is alleen pas maandag weer telefonisch bereikbaar. Het is niet anders.

@Barri: Die zijn verkrijgbaar inderdaad. Is wel vrij duur voor wat het is, maar het is te overwegen als ik er niet aan kan wennen.

@AsconaGT: Ik woon aan de oostzijde binnen de singel, dus ik kom daar ook nog wel eens. Een Up! gaat lastig worden inderdaad. ;)

Mooi dat het allemaal definitief is (op de formaliteit van de verzekering na dan). Veel geluk en plezier ermee. (y)

Ik rijd sinds dinsdag woon-werk met de Linea. Het rijdt zoals ik hoopte, op allerlei gebieden beter dan de Rover. Het is nog wel even wennen aan de zitpositie, dat is een stuk meer op de bok dan de Rover, waar ik lekker in kon zakken. Elke dag ontdek ik weer nieuwe functies. Uitstapverlichting, elektrische lendensteun, bekerhouders achterin, en ik heb gisteren maar eens opgezocht hoe ik eigenlijk bij de boordcomputer kom. Zo'n moderne auto ben ik niet (meer) gewend, dus dat knopje aan het uiteinde van de ruitenwisserhendel zag ik helemaal over het hoofd. :) Vandaag een paar honderd kilometer kriskras door Nederland rijden, dan ga ik ontdekken hoe hij zit op langere ritten. :)

Ik had beloofd nog een stukje te schrijven over het waarom van deze auto. Ik zal hem voor de leesbaarheid opknippen in twee delen: “Waarom een Linea” en “Waarom en hoe deze Linea”.

Waarom een Linea
Waarom ik de Rover kwijt wilde was al duidelijk, maar nog eens herhaald: Hoewel ik het nog steeds op bepaalde gebieden een heerlijk rijdende auto vind, was het vertrouwen wat gedaald na mijn beun-fiks van het plotselinge KVS-verbruik. Daarnaast was het vanaf het begin al een ‘tijdelijke’ auto. Ik had bewust een goedkope en niet mooie (qua staat) auto gekocht. Als hij een jaar volmaakte vond ik het goed. Daarom heb ik de airco toen ook niet laten maken (stom!). Het werd 3,5 jaar. Al met al dus heel goedkoop gereden ondanks wat dure reparaties in het begin. Nog geen 21 ct/km is prima voor een benzineauto vind ik. (uitgaande van enkele honderden euro restwaarde, hij moet nog verkocht worden)

Maar goed, geen airco, niet in mooie staat, lawaaiig op de snelweg, vermogen houdt niet over en nu als genadeslag minder vertrouwen… Ik wilde wel eens met de tijd mee en ben dus serieuzer gaan rondneuzen naar een opvolger. De shortlist had ik al jaren in mijn hoofd, hoewel hij in de loop der tijd wel heeft gevarieerd. Het moest niet veel meer gaan kosten in de vaste lasten, dus het moest eigenlijk blijven bij een benzine B- of C-segmenter. De maximale prijs die ik in gedachte had is in de loop van de tijd wel gestegen van 3 naar zo’n 5k.

Eerder afgevallen waren al de:
- Volvo C30 bleek te duur en zwaar in leukere uitvoering, saaie interieurs.
- Audi A2, ook prijzig in leuke uitvoering, volgens reviews wat oncomfortabel.
- Honda CR-Z. Echt nog veel te duur.
- Alfa Romeo GT. In donkerrood met het licht leren interieur, ik heb een tijdje zitten kwijlen bij wat best bereikbare advertenties. Maar dat was nog voordat ik er met de groene Rover achter kwam hoe naar ik leer vind. Met stof is het niet echt wat. En ik las veel horrorverhalen over de techniek. Dus dat durfde ik uiteindelijk ook niet aan.
- Toyota iQ heb ik eens gereden en vond ik verrassend leuk en fijn. En is lekker goedkoop in alles. Maar mijn vriendin overweegt die ook ineens als toekomstige auto, dus die eer laat ik aan haar.

Overgebleven kandidaten:
- Fiat Bravo. Geslaagd ontwerp, maar eigenlijk iets ‘te saai’ verder, zeker van binnen.
- Citroën C4 Coupé. Is ook wat ‘te normaal’, vooral de interieurbekleding stond me tegen. Maar een metallic rode met de 17” velgen doet me nog altijd wat.
- Lancia Delta. De exemplaren naar wens waren eigenlijk boven budget.

Dat laatste lijstje besprak ik herfst vorig jaar eens bij een bijeenkomst van EMW. Toen was ik nog niet heel serieus aan het kijken eigenlijk, het KVS-gedoe van de Rover begon een paar maanden later pas. De (toen) voorzitter van EMW mengde zich in het gesprek met een opmerking die is blijven hangen: Als je in de Italiaanse hoek zoekt, overweeg dan ook eens de Linea. Bekende techniek, maar onbekend model, dat voor een kleine sedan ook nog eens heel geslaagd is. Die is in Duitsland wél verkocht, dus nog vrij makkelijk te krijgen. Geinig, maar ik nam het op dat moment nog niet heel serieus.

Bovenstaande shortlist had ik als favorieten opgeslagen op de occasionsites, op zoek naar de juiste hit. Maar voor mij is interieur belangrijk, ik knap af op al dat zwart in moderne auto’s. Dus de mogelijkheden waren dun gezaaid.
- Een C4 in wat goedkopere uitvoering had een grijze stoffen interieur. Tsja, niet echt de uitvoering waar ik blij van word.
- Een Bravo met wat rode accenten, mwah, zou eventueel kunnen.
- En Lancia’s met echt mooi interieur waren echt te duur, maar het zwart van Lancia kan er misschien nog net mee door…
Oftewel, het was het allemaal net niet. En toen kwam ineens die laatste opmerking van EMW weer bovendrijven. Eens neuzen op mobile.de dan...

Vooruit, als voorbereiding op wat meer foto's alvast een kiekje om deze post wat op te fleuren.

Fiat Linea 1.4 T-Jet Emotion 2008 (H-805-LB ) by MilanWH, on Flickr

Leuk om te lezen. Strak ook dat je 'LB' in het kenteken hebt. Heel recent en toch een stukje van een nieuwe reeks, zo'n letter, voor enkele weken. (y)

Grappig. Lijstje van mogelijke opties lijkt best wel op het lijstje wat ik had. Punto stond ook op mijn lijstje, maar viel af omdat het toch al een beetje bekend was.

Die Alfa GT's blijven zo wonderschoon, maar wat je zegt ben ik het wel mee eens, met stoffen interieur is het niet om aan te gluren. Die auto schreeuwt om een lederen interieur, de techniek heeft mij ooit ook doen besluiten het toch maar niet te doen. :p Maar het is wel een auto die bij mij nog steeds hoog staat qua design.

Leuk om te lezen hoe je op de auto kwam, was net lekker onderweg in het verhaal was hij alweer afgelopen, haha. Geniet van de Linea! (y)

De Linea in het echt mogen zien (in het donker, dat wel) en het is een mooi exemplaar. Groter dan ik dacht ook.

Qua de Alfa GT.. het blijft nu eenmaal een auto waarbij de vorige eigenaren bepalend zijn. Net als de 147 en 156 best wel goede auto's maar toch vaak in handen geweest van eigenaren die er stevig mee reden maar niet goed onderhoud lieten uitvoeren.

Excuus, ik had gedacht zondag tussendoor wel tijd te vinden voor deel 2, maar de dag zat vol... Zaterdag Enschede-Goirle gereden, 's avonds naar Haarlem en zondag (via een omweg wegens bom langs de A1) weer naar Enschede. Zo'n 600km gereden dit weekend. De eerste rit heb ik wat lopen knoeien met de elektrische lendensteun om een goede houding te vinden, de ritten daarna zat ik prima.

En verder bevalt het ook perfect. Precies wat ik wilde voor de snelweg, iets meer koppel, iets minder lawaai, iets meer snufjes. Ik schrik me af en toe rot door die automatische ruitenwisser, maar dat went vast. :) De radio-ontvangst is wel wat minder, maar dat kan ook liggen aan het kleine antennetje dat ik erop heb zitten. Die is vast niet origineel en zal het vast niet verbeteren.
De eerste tank was trouwens 1 op 13 (met e10 erin), maar dat verbetert hopelijk nog iets wanneer ik wat minder 'speel'. ;) Ik wilde trouwens gaan experimenteren met e10 vs 98, maar gezien de overgang naar 100 km/h binnenkort moet ik deze eerste tanks waarschijnlijk buiten beschouwing laten om de vergelijking eerlijk te houden.

@Durashift: Bedankt! De nieuwste kentekens houd ik niet echt meer bij, dat gaat zo snel...

@Joël D: Voor mij ook. Een Linea daarentegen is een wereld van verschil. :p

@Brent: Ik dacht toe te geven aan de korte spanningsboog van de gemiddelde moderne mens, maar van jou mag ik dus wel lappen tekst produceren? ;) Ik doe mijn best!

@engineer2: Dank je! Met 4,56 meter is deze in de basis B-segmenter 4 cm langer dan mijn 'C-segmenter' Rover 45. De VW Jetta uit dezelfde tijd als de Linea is net zo lang...
Maar in de hoogte is het pas echt een verschil t.o.v. de Rover, 10 cm maar liefst! Dat verklaart het gevoel van mijn vriendin wel: "Ik voel me net een vrachtwagenchauffeur, zo hoog en zonder de neus te kunnen zien." Vanochtend reed ik met de 45 achter de Linea, en ik moest inderdaad haast omhoog kijken. Dat ga ik wel missen van de Rover, daar zat je zo lekker 'in'. Hier zit je meer 'op'. Maar eerst maar hopen op een nieuwe apk voor de Rover in de verkoop gaat.

Goed dan, deel 2 en een lading foto's.

Waarom/Hoe deze Linea?
Zoeken op de Linea op mobile.de. Weinig aanbod. Zeker na wat filters. De 1.4 T-Jet moest het sowieso worden, want met die 1.4 met 78pk ga ik er bepaald niet op vooruit. Dan blijft er nog een handjevol over, waaronder veel grauw en grijs. Daar doe ik niets mee. Maar één exemplaar sprong er wel uit. En dan met name door het interieur… Ja, dat is echt mijn weak spot. Beige stof, heerlijk! En voorzien van alle luxe die ik nodig zou denken te hebben. Na wat serieus nadenken er eens een mail aan gewaagd, in mijn beste Duits (met veel hulp van Google). Reactie: De onderhoudshistorie zou erbij zitten en de man wilde wel meehelpen met het aanvragen van een exportkenteken als ik daar zelf bij was, en de vraag of ik wilde bellen bij meer vragen.

Ik had meer vragen, maar bellen in steenkolenduits stond me wat tegen. Dus toch gemaild met verklaring van niet bellen. En geen antwoord gekregen. Nou, dan niet dacht ik toen. Jij hebt er meer belang bij dan ik, meneer de verkoper. Tot ik me een paar dagen later realiseerde dat die stomme Linea nog steeds in mijn hoofd rondspookte, en me zelfs wakker hield. Blijkbaar had ik weer een autoliefde te pakken… :D Dat heb ik zo af en toe, en meestal weet ik het te onderdrukken. Maar nu had ik toch een auto ‘nodig’, dus waarom zou ik er niet aan toegeven..?

Het weekend erna zou mijn vriendin weg/druk zijn, en gek genoeg helpt mij dat altijd in het uitvoeren van gekke plannen. Eigenlijk heb ik al mijn/onze auto’s zonder haar medeweten gekocht… Het is niet dat ze me anders zou tegenhouden, maar ik wil graag mijn eigen plan trekken. Vandaar dat ik ook geen zoektocht op dit forum optuig, als zelfs zij er niet van mag weten, mag niemand dat. Dus ik heb al mijn moed samengeraapt en heb gebeld naar de Duitse meneer. Met de hoofdvraag of ik zaterdag kon langskomen voor een proefrit. Dat kon…

Op pad! Met de Rover 270km naar Kirchhain gereden, gaan kijken en rijden. De Linea viel niet tegen en ook bij de proefrit vielen me geen rare dingen op. Niets wat me tegen zou kunnen houden. En als je eenmaal praat is Duits eigenlijk best te doen (m.a.w. iets wat Duits klinkt is best te produceren ;) ). Ik heb dus een aanbetaling achtergelaten en heb gezegd de komende week een nader te bepalen transport te regelen.

Ik ben me gaan verdiepen in manieren om dat te doen.
- Een exportkenteken moet je ter plekke regelen in een kantoor dat zo’n beetje alleen ’s ochtends open is en bekend staat om zijn wachttijden. Dan zou ik er nog met iemand anders naartoe moeten rijden (en ongezellig apart terug) of met het OV gaan (dan red je die ochtend al niet). Gedoe. En al met al vielen de kosten me ook nog tegen.
- Een trailer huren dan? Ik heb nooit echt met een aanhanger gereden, dus los van of ik het met B zou mogen, ik wilde het niet. Iemand van de Tractionclub bood aan te rijden, maar hij kon alleen dinsdags. De stekker van zijn auto bleek het alleen niet te doen, en we kregen in een halve dag geen andere auto meer geregeld die minstens 1500kg mocht trekken. Dat ging dus ook over.
- Dan de oprijwagen maar. Is wat duurder, maar wel by far het meest eenvoudig. Heerlijk, een dagje vrachtwagenchauffeur spelen. De gehuurde wagen bleek gelukkig vierseizoenenbanden te hebben, dus ik kon gewoon de kortste route nemen door Winterberg en de sneeuw daar.

Iemand anders van de Tractionclub had aangeboden dat ik de auto zonder kenteken bij hem op het terrein mocht neerzetten. Ik wilde hem eigenlijk alleen vragen of ik tijdelijk een plek zou kunnen huren bij een stalling waar hij contact mee heeft, maar hij kwam hier zelf mee en dit is nog fijner. :) De Linea heb ik dus daar achtergelaten en ik had intussen al een afspraak bij de RDW gemaakt voor een week later. De verkoper had me het chassisnummer al doorgestuurd waardoor ik die afspraak iets kon vervroegen. Naar de RDW kon ik mooi vanuit werk doen, want ik werk in Almelo, de afspraak was eind van de middag, de Linea stond in Borne en de RDW zit ook in Almelo. Ideaal. En vanaf daar heb ik het hier al verteld.

Wat foto's dan! Afgelopen zaterdag even gemaakt.

[url=https://flic.kr/p/2iCw4st]

[url=https://flic.kr/p/2iCA9ob]

[url=https://flic.kr/p/2iCA9nj]

Met Duits degelijke rubber matten. ;) Ik moet nog zoeken naar Linea-matten, heel snel vind ik ze niet. Of die van de Punto van een collega eens passen.

Oh, die Linea in Nederland is nog steeds te koop trouwens. Vergelijk de foto's daarvan eens. Wat een grauw kaal ding is dat. Het interieur en wat extra chroomwerk doen het hem echt voor mij. :)

Waarom deze Linea? Dat behoeft bijna geen toelichting als je de (mooie) foto's ziet. De kleur, velgen, uitvoering en motorisering maken dit wel een erg mooie Linea, die van zichzelf toch al erg mooi is. Als je dat vergelijkt met de huidige Tipo sedan of zo, dan vraag je toch af waar het is misgegaan. Die Italiaanse elegantie, die pure maar zo doeltreffende lijnen zie ik in de Tipo niet terug. Het dashboard heeft de tand des tijds niet zo heel goed doorstaan wat mij betreft, qua ontwerp dan (de middenconsole), want de auto is duidelijk netjes onderhouden. Leuk verhaal ook! Ik probeer me te visualiseren hoe ik in het Duits een telefoongesprek voer met de autoverkoper en krijg het er al Spaans benauwd van. :D En dan heb ik nog wel een Duitse huisgenoot...

Fijne kilometers gewenst in ieder geval, dit is vast een blijvertje!

Terug
Bovenaan