Excuus, ik had gedacht zondag tussendoor wel tijd te vinden voor deel 2, maar de dag zat vol... Zaterdag Enschede-Goirle gereden, 's avonds naar Haarlem en zondag (via een omweg wegens bom langs de A1) weer naar Enschede. Zo'n 600km gereden dit weekend. De eerste rit heb ik wat lopen knoeien met de elektrische lendensteun om een goede houding te vinden, de ritten daarna zat ik prima.
En verder bevalt het ook perfect. Precies wat ik wilde voor de snelweg, iets meer koppel, iets minder lawaai, iets meer snufjes. Ik schrik me af en toe rot door die automatische ruitenwisser, maar dat went vast.

De radio-ontvangst is wel wat minder, maar dat kan ook liggen aan het kleine antennetje dat ik erop heb zitten. Die is vast niet origineel en zal het vast niet verbeteren.
De eerste tank was trouwens 1 op 13 (met e10 erin), maar dat verbetert hopelijk nog iets wanneer ik wat minder 'speel'.

Ik wilde trouwens gaan experimenteren met e10 vs 98, maar gezien de overgang naar 100 km/h binnenkort moet ik deze eerste tanks waarschijnlijk buiten beschouwing laten om de vergelijking eerlijk te houden.
@Durashift: Bedankt! De nieuwste kentekens houd ik niet echt meer bij, dat gaat zo snel...
@Joël D: Voor mij ook. Een Linea daarentegen is een wereld van verschil.
@Brent: Ik dacht toe te geven aan de korte spanningsboog van de gemiddelde moderne mens, maar van jou mag ik dus wel lappen tekst produceren?

Ik doe mijn best!
@engineer2: Dank je! Met 4,56 meter is deze in de basis B-segmenter 4 cm langer dan mijn 'C-segmenter' Rover 45. De VW Jetta uit dezelfde tijd als de Linea is net zo lang...
Maar in de hoogte is het pas echt een verschil t.o.v. de Rover, 10 cm maar liefst! Dat verklaart het gevoel van mijn vriendin wel: "Ik voel me net een vrachtwagenchauffeur, zo hoog en zonder de neus te kunnen zien." Vanochtend reed ik met de 45 achter de Linea, en ik moest inderdaad haast omhoog kijken. Dat ga ik wel missen van de Rover, daar zat je zo lekker 'in'. Hier zit je meer 'op'. Maar eerst maar hopen op een nieuwe apk voor de Rover in de verkoop gaat.
Goed dan, deel 2 en een lading foto's.
Waarom/Hoe deze Linea?
Zoeken op de Linea op mobile.de. Weinig aanbod. Zeker na wat filters. De 1.4 T-Jet moest het sowieso worden, want met die 1.4 met 78pk ga ik er bepaald niet op vooruit. Dan blijft er nog een handjevol over, waaronder veel grauw en grijs. Daar doe ik niets mee. Maar één exemplaar sprong er wel uit. En dan met name door het interieur… Ja, dat is echt mijn weak spot. Beige stof, heerlijk! En voorzien van alle luxe die ik nodig zou denken te hebben. Na wat serieus nadenken er eens een mail aan gewaagd, in mijn beste Duits (met veel hulp van Google). Reactie: De onderhoudshistorie zou erbij zitten en de man wilde wel meehelpen met het aanvragen van een exportkenteken als ik daar zelf bij was, en de vraag of ik wilde bellen bij meer vragen.
Ik had meer vragen, maar bellen in steenkolenduits stond me wat tegen. Dus toch gemaild met verklaring van niet bellen. En geen antwoord gekregen. Nou, dan niet dacht ik toen. Jij hebt er meer belang bij dan ik, meneer de verkoper. Tot ik me een paar dagen later realiseerde dat die stomme Linea nog steeds in mijn hoofd rondspookte, en me zelfs wakker hield. Blijkbaar had ik weer een autoliefde te pakken…

Dat heb ik zo af en toe, en meestal weet ik het te onderdrukken. Maar nu had ik toch een auto ‘nodig’, dus waarom zou ik er niet aan toegeven..?
Het weekend erna zou mijn vriendin weg/druk zijn, en gek genoeg helpt mij dat altijd in het uitvoeren van gekke plannen. Eigenlijk heb ik al mijn/onze auto’s zonder haar medeweten gekocht… Het is niet dat ze me anders zou tegenhouden, maar ik wil graag mijn eigen plan trekken. Vandaar dat ik ook geen zoektocht op dit forum optuig, als zelfs zij er niet van mag weten, mag niemand dat. Dus ik heb al mijn moed samengeraapt en heb gebeld naar de Duitse meneer. Met de hoofdvraag of ik zaterdag kon langskomen voor een proefrit. Dat kon…
Op pad! Met de Rover 270km naar Kirchhain gereden, gaan kijken en rijden. De Linea viel niet tegen en ook bij de proefrit vielen me geen rare dingen op. Niets wat me tegen zou kunnen houden. En als je eenmaal praat is Duits eigenlijk best te doen (m.a.w. iets wat Duits klinkt is best te produceren

). Ik heb dus een aanbetaling achtergelaten en heb gezegd de komende week een nader te bepalen transport te regelen.
Ik ben me gaan verdiepen in manieren om dat te doen.
- Een exportkenteken moet je ter plekke regelen in een kantoor dat zo’n beetje alleen ’s ochtends open is en bekend staat om zijn wachttijden. Dan zou ik er nog met iemand anders naartoe moeten rijden (en ongezellig apart terug) of met het OV gaan (dan red je die ochtend al niet). Gedoe. En al met al vielen de kosten me ook nog tegen.
- Een trailer huren dan? Ik heb nooit echt met een aanhanger gereden, dus los van of ik het met B zou mogen, ik wilde het niet. Iemand van de Tractionclub bood aan te rijden, maar hij kon alleen dinsdags. De stekker van zijn auto bleek het alleen niet te doen, en we kregen in een halve dag geen andere auto meer geregeld die minstens 1500kg mocht trekken. Dat ging dus ook over.
- Dan de oprijwagen maar. Is wat duurder, maar wel by far het meest eenvoudig. Heerlijk, een dagje vrachtwagenchauffeur spelen. De gehuurde wagen bleek gelukkig vierseizoenenbanden te hebben, dus ik kon gewoon de kortste route nemen door Winterberg en de sneeuw daar.
Iemand anders van de Tractionclub had aangeboden dat ik de auto zonder kenteken bij hem op het terrein mocht neerzetten. Ik wilde hem eigenlijk alleen vragen of ik tijdelijk een plek zou kunnen huren bij een stalling waar hij contact mee heeft, maar hij kwam hier zelf mee en dit is nog fijner.

De Linea heb ik dus daar achtergelaten en ik had intussen al een afspraak bij de RDW gemaakt voor een week later. De verkoper had me het chassisnummer al doorgestuurd waardoor ik die afspraak iets kon vervroegen. Naar de RDW kon ik mooi vanuit werk doen, want ik werk in Almelo, de afspraak was eind van de middag, de Linea stond in Borne en de RDW zit ook in Almelo. Ideaal. En vanaf daar heb ik het hier al verteld.
Wat foto's dan! Afgelopen zaterdag even gemaakt.

[url=https://flic.kr/p/2iCw4st]
[url=https://flic.kr/p/2iCA9ob]
[url=https://flic.kr/p/2iCA9nj]
Met Duits degelijke rubber matten.

Ik moet nog zoeken naar Linea-matten, heel snel vind ik ze niet. Of die van de Punto van een collega eens passen.
Oh, die
Linea in Nederland is nog steeds te koop trouwens. Vergelijk de foto's daarvan eens. Wat een grauw kaal ding is dat. Het interieur en wat extra chroomwerk doen het hem echt voor mij.