Barri zei:
Ben wel benieuwd naar de update mbt de Rover!
Dat maar eens doen dan.
Zoals hier bekend mag worden verondersteld, heb ik altijd mijn twijfels gehad bij de Rover. Voor weinig een exemplaar gekocht dat net niet aan mijn wensen voldeed, veel geld erin moeten steken om hem technisch goed te krijgen en toen had ik een auto die nog steeds niet naar wens was, maar eigenlijk wel heel fijn rijdt... Verbeterpunten van de Rover:
- De 1.6 motor houdt niet over en de historie van de koppakking is onbekend, dus ik rijd ook heel beheerst uit angst voor kapotte koppakkingen. Dubbelop traag.
- De airco werkt niet. De verdamper is lek, en dat is het meest verrot om te bereiken. Had ik destijds geweten dat ik nog 2,5 jaar en 65k km probleemloos met het ding zou kunnen rijden, dan had ik direct gedaan. Maar op elk punt in de historie van deze auto denk ik: Als morgen de koppakking het begeeft is de auto afgeschreven en naar de sloop. Dat houdt 'investeringen' tegen.
- Hij is zwart. Ik houd niet van zwart. Kleurloze treurigheid.
Ik had natuurlijk voor een paar duizend euro een betere 45 kunnen kopen, maar dan had ik nog steeds een oud 'onbetrouwbaar' hok. Heb ik daar een paar duizend voor over? Mijn hobbyauto's kostten me toen genoeg, daarom probeerde ik het dagelijkse ding juist goedkoop te houden. Toen ik de Rover kocht, was de Traction nog in restauratie en moest nog afbetaald worden aan mijn vader. En soms maak ik nogal impulsieve keuzes. Ik kan heel lang twijfelen over auto's, maar als er dan een exemplaar in de buurt staat kan het snel gaan. Zo ging het met deze Rover. Die stond toevallig in Enschede voor een goede prijs. De BX was ook impulsief eigenlijk, in een split second na het zien van de advertentie wist ik dat deze het moest worden. En de Panda was al net zo. In enkele minuten besloten een bod te plaatsen en het was gebeurd.
Daar kan ik nu een nieuw voorbeeld aan toevoegen. Ik had binnen de Rover-kringen interesse geuit naar de groene Rover 416 die in het 'bijzonders-te-koop-topic' voorbij is gekomen. Die is groen, niet zwart, heeft werkende airco en lijkt optisch mooier dan mijn 45. En ja, nog wel de 1.6, maar ach. Dat ben ik inmiddels gewend. Ik zeg altijd wel dat ik graag zo veel mogelijk verschillende auto's wil, maar ik ben qua rijden echt best blij met de 45. Ik heb op afstand iemand laten kijken naar de 416, en het kvs-niveau was laag. Superverdacht natuurlijk. Een koppakking erin zou de aanschafprijs verdubbelen. Dat kan hij waard zijn, maar dan moest ik wel de staat zelf kunnen beoordelen. Daar had ik een paar weken lang echt geen tijd voor, dus ik zou wachten of hij over een paar weken nog te koop was. Hint: Hij is nog steeds te koop schijnbaar.
Omdat ik serieuze interesse had geuit naar een auto, waren mijn Rover-contacten wakker geschud. En zoals die vervelende autovrienden dan vaker doen, het vuurtje werd opgestookt, er werden meer opties mijn kant op gestuurd. Een advertentie naar een Rover 45 werd gedeeld. Groen, in Enschede, 1.8, en de summiere tekst vermeldde dat de airco werkte en dat de koppakking al eens is vervangen. En voor bijzonder weinig. Dat helpt mij altijd.

Mijn interesse was gewekt. De apk verliep wel bijna, dus eerst de verkoper maar eens de vraag gestuurd wat hij wist/verwachtte voor de apk. Alleen de banden, was het antwoord. Dat is te doen, dus een afspraak gemaakt voor de avond erop.
Airco werkte inderdaad, rekening van de koppakking zat erbij (wel uit 2011 al) en de 1.8 is verrassend veel fijner dan de 1.6. Schakelen is wel veel vager dan de zwarte 45, er zit een scheur in de voorruit (komt al jaren door de apk, volgens de verkoper), ook deze auto heeft allerlei optische issues en er komt een gier uit de bak, die oploopt met snelheid. Maar het leren interieur ziet er goed uit en de velgen vind ik mooier dan die op de zwarte. Het was warm die dag, en de airco lonkte. Voor die paar honderd euro... Ik heb de gok gewaagd. De groene gekocht. Toen stond dit ineens voor de deur.
Rover 45 saloon 1.6 Classic 2003 & 1.8 Sterling 2002 by
MilanWH, on Flickr
Eerste reactie van een vriend van me, aan wie ik deze foto stuurde: "Dus nu heb je een nog groter parkeervergunningenprobleem?"

Jup...
Ik was er alleen nog niet over uit welke Rover beter was. Ik kan onderdelen van de één overzetten op de ander, of van de ander op de één. Twijfels...
Omdat de APK snel moest gebeuren, een bevriende garage geprobeerd. Die wilde het wel tussendoor doen. Omdat ik wist dat de banden eraan zaten te komen, twee wielen van de 45's gewisseld. Ik had alleen niet goed genoeg gekeken, want de andere 2 waren ook slecht. Dus daar maar direct goede banden op laten zetten, aangezien ik de velgen van de groene sowieso wel wil houden. De week daarop ook de andere twee banden vernieuwd. De groene staat nu op nieuwe Michelins rondom, beter dan de zwarte ooit heeft gehad. Ook heb ik hem laten uitlijnen, aangezien ik vond dat hij wat vreemd trok af en toe. Dat heeft zeker geholpen, hij rijdt nu veel fijner! Ook in deze auto zit nu dus al meer onderhoud dan dat de aanschafprijs was. Is dat verstandig? Vast niet. Als ik even de psycholoog uithang over mezelf: Ik denk dat ik het lastig vind om veel geld in één keer uit te geven, dat doe ik liever in stappen. Tsja.
Maar het blijft een auto met issues. De scheur in de ruit is (nog) geen apk-afkeur, maar niet echt fijn natuurlijk. De gier in de versnellingsbak is waarschijnlijk niet direct heel schadelijk, heb ik al van verschillende mensen gehoord, maar het is een vrij aanwezig geluid met een maximum rond de 80 km/h. En de distributieriem is waarschijnlijk wel aan vervanging toe, daar kan ik geen recente rekening of sticker van vinden. Dat is gewoon onderhoud, dat weet ik. Maar het is wel alweer meer dan de aanschafprijs van de auto, terwijl ik nog niet weet of ik wel kan leven met die gier, de scheur en het vage schakelen. En dan de optische issues. Ik heb enkele opvallende op de foto gezet.
Scheur in de bumper:

Hoe, waarom..?!

En drie deurpanelen zijn van stof ontdaan:

Verder net als de zwarte allerlei butsen en krassen, en ook hier hangt de hemel.
Inmiddels heb ik zo'n 1000km in de groene gereden. De motor is erg prettig, qua vermogen maakt het geen donder uit maar het extra koppel bij lagere toeren zorgt dat hij net wat meer sleurt. En ook hier zal het dubbelop werken dat ik meer vertrouwen heb in de koppakking zodat ik iets meer geneigd ben gas te geven. Het koppelen en schakelen blijft een vage bedoening, hoewel het went. En die gier uit de bak, ach, na een tijdje heb je dat ook niet meer door. Maar toch. Ik heb geen zin om nog een 45 helemaal bij te werken om er jaren in te blijven rijden. Mijn huidige plan: Deze groene rijden gedurende deze zomer, wanneer de airco het meest tot zijn recht komt. Hopen dat de distributie het zo lang houdt, en dan verkopen als hok met apk. Zonder de delen die ik overzet op de zwarte uiteraard: Velgen, leren interieurdelen, koelslang, boxjes en misschien verzin ik nog wat grut.
Rover 45 1.8 Sterling 2002 (89-HV-XD) by
MilanWH, on Flickr
Rover 45 1.8 Sterling 2002 interior by
MilanWH, on Flickr
Ik heb er inmiddels een radio in gezet die ik nog had liggen, en alle boxjes doen het, i.t.t. in de zwarte. Pluspunt. Stickerresten achter de pook en het witte spul achter het stuur heb ik ook weggekrabbeld. Wat het rare knopje naast de airco doet weet ik nog niet. Ook heb ik olie+filter en luchtfilter vernieuwd. Interieurfilter ligt al klaar, maar daar wacht ik nog even mee tot ik het bestelde ventilatorweerstandje binnen heb, dan kan dat tegelijk achter het dashboard gedaan worden. Die weerstand is wel nodig, de airco op minstens stand 3 is soms wat fris. :T
Zaterdag heb ik de zwarte in de stalling gezet, die is inmiddels geschorst. Dat was mooi te combineren met het eindelijk ophalen van de BX. Nu zit ik dus alleen nog steeds met drie auto's bij huis (groene Rover, BX en Panda), terwijl ik maar twee parkeervergunningen heb. Ik heb de BX nu voor de deur staan, daar wil ik graag zicht op hebben. En de groene Rover staat een paar straten verderop, buiten het vergunningsgebied. Heb ik nog wat beweging voor ik naar mijn kantoorbaantje cross. De komende tijd nog wat kleine dingetjes doen aan de groene, en misschien ben ik over een paar maanden wel om en verkoop ik toch de zwarte. Of ik verkoop niks omdat ik blijkbaar geen afscheid kan nemen en word officieel een hoarder.

We gaan het zien.